fb  Sdílet
   Informace    Komentáře    Obsazení    Hodnocení    Videoukázka    Fotky    

akční / drama / válečný, Rusko, , 96 min., od 12 let
Spasti Leningrad
Kinopremiéra v ČR 18.4.2019 s titulky

Režie:
Herci: , , ,


Ukázka



Září 1941. Mladý Kosťa a Nasťa, kteří jsou do sebe zamilovaní, se pod tíhou okolností ocitnou na člunu, který má odvézt lidi z obléhaného Leningradu. V noci se však člun dostává do bouře a ocitá se v nouzi. Na místo tragédie se jako první nedostávají zachránci, ale nepřátelská letadla.
Uprav informace o filmu

+ Napiš komentář k filmu a získej DVD

Web: IMDB    Videotéka: přidat si do ní film

O filmu Zachránit Leningrad

obrazek
Píše se září 1941. Nacistická vojska pevně obklíčila Leningrad a odsoudila jeho obyvatele ke smrti hladem. Poslední nadějí na spojení s vnějším světem zůstává Ladožské jezero. Mladý zamilovaný pár, dcera režimem pronásledovaného vědce Nasťa a kadet vojenské střední školy Kosťa, se mají vydat na nebezpečnou cestu na shnilém člunu. A mezitím se na legendárním Něvském pětníku rozhoří nejkrvavější bitvy…

Základem scénáře se staly události z noci z 16. na 17. září 1941, kdy starý shnilý člun 752 - jiné zdroje uvádí 725 - s více jak 1500 pasažéry má vyrazit na riskantní plavbu. Kvůli bouři se přetížená kocábka postupně potopila. Mezi živými zůstalo jen 240 pasažérů. Často bývá tato katastrofa přezdívána Ladožským Titanikem a ne náhodou se v celém filmu objevují narážky na oscarový blockbuster Jamese Camerona.

První záběry filmu, na nichž dává stařenka na vozíčku rozhovor televizním novinářům a citlivě ukazuje poklady minulého života, připomínají preambuli příběhu o Jacku Dawsonovi a krásné Rose. V ruské verzi zamilovaný pár představují děti hereček Anastasie Melnikovové a Marije Mironovové, Marija Melnikovová a Andrej Mironov-Udalov. Debut této hvězdné dvojice je velmi přesvědčivý, známosti rodičů se neprojevily a děti při natáčení režisér nešetřil. Anastasija Melnikovová, která ztvárnila roli matky hlavní hrdinky Máši Malnikovové, přiznala, že sledování extrémních scén během katastrofy člunu s její dcerou pro ni bylo velmi těžké. Ale je prý přesvědčena, že to byla velmi důležitá práce v životě její dcery.

Role zlosyna připadla Gelovi Meschi, který svým silným hereckým výkonem, odvahou a připraveností k provádění i těch nejnáročnějších kaskadérských kousků, vyvolal obdiv jak u režiséra, tak u mladších kolegů. Podle Alexeje Kozlova, když viděli, jak Gela ze sebe při každém kousku vydává skutečně všechno, co může, začali chodit na scénu mnohem sebejistěji a zodpovědněji.

Výhrady některých kritiků v tom, že ve filmu chybí hrůzy války, režisér smetl slovy: „Četl jsem, že v době, kdy člun začal nabírat vodu, jeden důstojník zastřelil své vlastní dítě, potom ženu a nakonec i sebe. Chtěli byste, abych tohle ukazoval ve svém filmu?“ Paralely s Titanikem Jamese Camerona Kozlov zarytě vyvrací, ač kromě úvodní scény, která pokračuje i zhruba v polovině filmu, se objevují i další narážky na nejoblíbenější drama všech časů: poloerotická scéna v autě, muzikanti hrající na potápějící se lodi, lidé tonoucí v ledové vodě…

Nejpřesvědčivějšími scénami z filmu je boj na Něvském pětníku. Režisér se nebál ukázat boj zblízka a zdůraznit jeho strašné stránky.

Alexej Kozlov přiznává, že se záměrně vyhýbal tomu, aby na plátně ukazoval hrůzy války. Jako základ děje si vzal jednu z největších tragédií vodní dopravy, ale v závěru snímku neukázal počet obětí a omezil se jen na kufry plující po hladině řeky. „Na začátku filmu věnujeme hodně času scéně, kdy se pasažéři naloďují a předávají posádce svá zavazadla. Protože pro nás každý kufr představuje jeden lidský život. Tehdy nebyla taková elektronika jako dnes a lidé všechny cennosti převáželi v kufrech,“ říká Alexej Kozlov.

obrazek
Natáčení filmu Zachránit Leningrad zabralo tři roky. Nejprve se tvůrci důkladně zabývali castingem a vybírali herce ne podle toho, jak jsou známí, ale podle toho, jak odpovídají jejich představám. Pro roli hlavní hrdinky byla nakonec vybrána Marie Melnikovová.

„S hledáním hlavního hrdiny jsme se trápili ještě déle. Už jsme měli natočeny první záběry filmu, aniž bychom měli vybraného herce. Chtěl jsem něco jako Vladimira Ivašova z velkolepého filmu Balada o vojákovi a poradili mi, abych se podíval na vnuka Andreje Mironova. Pozvali jsme si jej, vojenská uniforma mu sedla přesně, jak bylo potřeba, a během castingu byl bezchybný. Řekl jsem mu: ‚Točíme katastrofický film. Jestli bude potřeba, všechny kaskadérské kousky budeš dělat ty sám.‘ Andrej nehnul ani brvou a souhlasil,“ říká režisér Alexej Kozlov.

Natáčení předcházela neobvykle dlouhá příprava. Představitelé hlavních rolí a režisér se setkávali samostatně a zkoušeli a zkoušeli. „Bylo nám jasné, že na scéně, kde bude hluk, budou létat různé předměty a mnoho sil bude vynaloženo na akční záběry, nám nemusí stačit čas na psychologii a propracování osobností postav,“ přiznává Kozlov.

Většina záběrů byla natočena u města Staraja Russa, kde vznikly na břehu Ilmeňského jezera kulisy o rozloze 2 hektary, které tvořily přístav, molo a člun. Celkově bylo během natáčení rekonstruováno přes 30 lokalit ze září 1941.

Mnohé kaskadérské kousky dělali herci sami. Gela Meschi nepotřeboval ani v jedné scéně nahradit kaskadérem. Dokonce když jej výbuch shodil s paluby do hořící vody, byl to on sám, kdo padal.

Akční záběry zabírají ve filmu přes 40 minut. 14 minut pozemních bojů bylo natočeno na principu reálného vstoupení do vojenských akcí. „U pozemního boje jsme věděli, jak jej točit, ale se záběry z bouře to bylo něco jiného. Zkušenosti s tak rozsáhlou prací s vodou, ještě k tomu během devítistupňové bouře, neměl nikdo! Nepanikařili jsme, ale puntičkářsky a soustředěně jsme si šli za požadovanými výsledky. Tyto záběry jsme si nechali až na konec, abychom se na ně mohli důkladně připravit,“ uvádí režisér.

V Petrohradě v jedné hale vznikl speciální gimbal - ohromná kovová konstrukce na hydraulických pístech o rozměru 24 krát 12 metrů. „Převezli jsme tam velkou část paluby našeho člunu. Gimbal se houpal, jako by se chtěl na vlnách převrátit, ale zároveň byl natolik pevný, že po něm mohl jezdit náš raritní automobil,“ vzpomíná Kozlov. Každý den bylo na kulisy a herce shazováno z výšky pět metrů až 100 tun vody.

Do natáčení filmu byli zapojeni dva umělečtí režiséři, Olga Jakověnková a Dimitrij Malič, a dva umělečtí kameramani, Alexej Doronkin a Gleb Vavilov.

„Během natáčení filmu jsou nezbytné sklony k avantýrám. Nemělo by jich být mnoho, ale nějaké musí být. Bez nich by nebylo možné, i při důkladné přípravě, některé snímky vůbec natočit! Použili jsme mnoho progresivních vynálezů a triků, které jsme si sami vymysleli a natočili. Díky tomu bych se nebál tvrdit, že ztvárnění bouře v našem filmu snese srovnání se světovou konkurencí,“ říká režisér.

Velká část práce připadla kostymérkám - umělecká kostymérka Olga Čuděckaja a maskérkám - umělecká maskérka Naděžda Smirnovová. V těchto oborech pracují v Rusku většinou ženy. Každý den přebíraly, praly a věšely doslova tuny mokrého oblečení. Sušily ho v noci a ráno na scénu přicházely společně s ostatními.

Ve filmu hraje celkem 3680 lidí.


logo horoskopy
logo humor
logo studentka
logo nejhry
logo najdemese
logo sms
logo tvp
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce... Filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
    Přihlášení
    Registrace


    Čtvrtek 25. 4. 2019 Svátek má Marek
    Vyhrávej v casino.cz nebo na vyherni-automaty.cz   Prodávej s Plať-Mobilem.cz