"Mé narození je zahaleno tajemstvím. Možná mám v sobě modrou krev.." vypráví Angel Deverellová, budoucí miláček nekritických čtenářek červené knihovny, která žije v provinčním anglickém městečku Norley, v bytě nad obchůdkem, spravovaným její bojácnou, pracovitou matkou. Jenom snění o životě na blízkém sídle Paradise rozjasňuje dny naplněné nepochopením a ubíjející školní docházkou. Brzo se ale sama Angel stane známou spisovatelkou, když její vášnivé románky, a později i její pozoruhodný, dětsky sobecký a prudký charakter, zaujmou londýnského nakladatele Theo Gilbrighta. Komerční úspěch Angel umožní, aby dosáhla i na další své sny - aby získala dům Paradise i milovaného muže. A se stejně slepým sebevědomím, které jí tvrdí, že je velkou umělkyní, věří i tomu, že všichni, které si nastěhovala do svého vysněného života, jsou stejně šťastní jako ona...Ať se ale Angel jakkoliv snaží, nepřátelská realita si vždycky najde cestu jak narušit její pohádku okamžiky pravdy, které ani Angel nemůže ignorovat. Její matka, izolovaná od starého způsobu života, který měla ráda, umírá. A ptáček, kterého Angel chytí do své zlaté klece po ní, rozervaný malír Esmé, se v pohodlném umělém světě taky začne dusit. Dobrovolně odchází do pekla první světové války. Zrazená Angel zastává sama s Esmého sestrou Norou, oddanou Angel za hranice přátelství, a začne psát pacifistické romány, které nikoho nezajímají. Esmé se z války vrátí. Nechybí mu jenom noha, ale i chuť do života, a Angelinu iluzi štěstí brzo naruší další smrt. Teprve náhodné odhalení Esmého nevěry se ale stane osudovou ranou, na níž už ani Angeliny fantazie nejsou dost silné.
Tak já nevím, buď Ozona před přípravou filmu postihla lobotomie, nebo záblesk geniality. Romantická kýčovitost, která smaží diváka od začátku do konce přehnanými gesty, lyrickou hudbou i vypjatými dialogy, je trumfována režijním vtipem, ať už je to zadní projekce, nebo hra se sytostí barev dle aktuální nálady filmu. Jenže, ať dělám, co dělám, vypadne mi z toho vždy romantický kýč. Pokud se chtěl Ozon vysmát červené knihovně, pak mi to asi měl říci předem a já se mohla výborně bavit.

Na jeden zátah přecetl Francois Ozon, jeden z nejznámějších současných francouzských režisérů, dvěstěpadesátistránkový román anglické spisovatelky Elizabeth
Taylorové o vzestupu a pádu jedné zvláštní hrdinky.
A už v polovině si romanci z přelomu století dovedl
představit jako film.
Kniha z roku 1957 je sice psaná v satirickém duchu,
Ozona ale inspirovala k vytvoření hýřivě barevného
filmu ve stylu melodramat doby jejího vydání. A tak jako
Angel ve svých románech oživovala uměle vášnivý svět
vévodkyň a lordu, tak Ozon oživuje hollywoodské
filmové červené knihovny, pomocí pestré palety barev,
uchvacujících kostýmů a pohádkově romantické hudby.
Skladatele Phillippa Rombiho dokonce požádal, aby se
inspiroval melodiemi, kterými Frank Skinner doprovázel melodramata Douglase Sirka.
V některých scénách Ozon taky použil podobně starou techniku zadní projekce, odkazující k neskutečné, líbivé
kašírovanosti, která ovládá Angeliny romány, v nichž se klidně otvírají lahve šampaňského vývrtkou.
„Zatímco mé poslední filmy čím dál víc šetřily s detaily, Angel mě dovedla do barokního, zdobeného světa.
Plného živých barev, myriády postav splétající složité sítě a scén, které obsáhnou paletu emocí a rozporu,“
říká Ozon.
Výtvarná bohatost filmu se odrazila i v jeho rozpočtu, pro Ozona zatím největšího v jeho kariéře. Finance
investované do příbehu Angel mohly být ještě velkolepější - pokud by režisér přijal nabídku jednoho amerického
studia, nabídku podmíněnou roční spoluprací s americkým scénáristou a změnou konce filmu a Angelina života
v happy end. „Za to mi slíbili americkou hvězdu do hlavní role,“ uvádí Ozon.
Tragický konec, který pro Angel připravila Taylorová, Ozon ale raději zachoval. Samotná hrdinka se nicméně
v jeho scénáři proměnila z groteskně vážné dívky bez smyslu pro humor v o něco živější osobu, která žije svůj
život tak, jak píše své romány - s vášnivým zápalem a sobeckou ignorancí k okolí. Ozon nechtěl být k postavě,
která ho fascinovala, dojala a bavila, tak krutý a sardonický jako Taylorová. „Mou hlavní výzvou bylo udělat
z Angel někoho, koho můžete mít rádi. Taylorová ji neustále zesměšňuje, popisuje ji jako bizarní a
neatraktivní. V knize takhle krutost funguje, ale nemyslel jsem si, že bychom chtěli strávit s tak negativní
postavou dvě hodiny filmu. Pro mě bylo důležité, aby byla Angel okouzlující i přes své protivné, až ohavné
rysy. Aby to byla postava, kterou můžete zároveň milovat i nenávidět,“ vysvětluje režisér.

Proto Ozon zahrnul do filmu i scény odhalující alespoň+n na chvíli
pravé já ženy, která postavila sv;j život na navoněných lžích. Jednou
z nich je okamžik, kdy zemře Angelina matka. „Tahle scéna byla
v knize jenom zmíněna, ale já jsem cítil, že by to mohl být pro Angel
klíčový moment pravdy. Je zničená a cítí se opuštěně. Nicméně ani to jí
nezabrání, aby brzy potom nesehrála pro novináře scénku
plnou žalu. Právě tuhle obojakost Angel jsem chtěl zachytit, střídat
odstup s identifikací,“ říká Ozon.
I po Ozonově úpravě ale hysterický a egoistický charakter Angel
některé herecky příliš nepřitahoval („Mnohým připadala monstrózní a
podlá, anti-hrdinka a lhářka, vlastně je děsila!“ vzpomíná Ozon). Ve
prospěch nakonec obsazené Romoli Garaiové tak hrálo i to, že měla
Angel ráda. „Nebála se grotesknějších prvků Angelina
charakteru a přinesla do té role šarm a naivitu, s těma svýma
velkýma, zasněnýma, dětskýma očima,“ popisuje režisér. Garaiová
je z českých kin známá z filmu Hríšný tanec 2: Havanské noci
nebo z Allenova Sólokapra.
Pětadvacetiletý britský talent má ale i bohaté zkušenosti
s kostýmními adaptacemi britských románu, hrála například naivní
Amélii v Jarmarku marnosti, sestru Nicolase Nicklebyho, stala se
hlavní hrdinkou minisérie BBC Daniel Derronda a jako Clea se nedávno objevila v Shakespearově komedii Jak
se vám líbí, kterou natočil Kenneth Branagh.

Svět literatury je samozřejmě přítomen i v adaptaci Angel, a právě téma posedlosti po vytváření imaginárních
lepších světů a víry ve své umělecké schopnosti bylo dalším důvodem, proč Ozona takhle kniha tak zaujala.
Angel sice není příliš dobrá spisovatelka, její talent ornamentálního popisu stačí jenom na pokleslý žánr červené
knihovny. Ozon ale schválně až do scény v divadle neodhaluje uměleckou kvalitu jejích komerčně úspěšných
děl, aby divákům dopřál čas sympatizovat s Angel jako s někým, kdo bojuje o naplnění svých snů. Ozona
zajímalo víc Angelino nutkání tvořit, její energie a inspirace než její talent. „Odkud se to nutkání bere? Jak
proniká její bytostí, jak maže hranice mezi realitou a imaginací? Přináší nám umění život nebo ho z nás vysává?“
vypočítává Ozon otázky, o kterých je i jeho film.
Svému dílu není oddána jenom Angel, ale taky její pozdější manžel Esmé. Ten na rozdíl od Angel ve svůj talent
moc nevěří. „Ale nakonec možná Esmé, avantgardní umělec nepostrádající integritu, bude ten, koho si budou
pamatovat, zatímco Angel, která o sobe nepochybovala, bude zapomenuta. Nicméně nemůžeme popřít, že ve své
době zapůsobila na lidi, poskytla jim únik. Takže co je důležitější, když jste umělec? Mít slávu, bohatství a
uznání za svého života, než sklouznete do zapomnění? Nebo zápasit ve stínu a získat uznání až po smrti
jako Van Gogh?“ polemizuje Ozon. Sám sebe se prý radši neptá, zda jeho filmy obstojí ve zkoušce času.
„Taková otázka by mě paralyzovala. Umění muže překročit staletí, ale taky vzniká pro okamžitou spotřebu.“
Na první pohled se Ozonův
poslední film, který byl
vybrán do soutěže na
letošním Berlinale, těm
ostatním z jeho filmografie
příliš nepodobá. Zkoumání
hranic mezi skutečností a fikcí
nebo vztahu spisovatelky a
jejího nakladatele ale pro
Ozona nejsou nová témata,
stačí se podívat na snímek
Bazén. S ním Angel spojuje i
účast Charlotte Ramplingové,
britské herečky usazené ve
Francii. Její role manželky
nakladatele Gilbrighta
nejjasněji odráží pochybné a
nejednoznačné emoce, které
Angel pravděpodobně vyvolá i
u diváků. Na jednu stranu ji irituje Angelina rozmazlenost, sobeckost a pošetilost, zároveň ale dokáže ocenit její
sílu a cílevědomost. „S Charlotte jsem už dvakrát spolupracoval a mít ji u sebe během mého prvního anglicky
mluveného filmu pro mě hodně znamenalo,“ říká Ozon.
K natáčení v Anglii francouzského filmaře přiměl samotný příběh. „Je to velmi anglický příběh, v tradici
anglických spisovatelek. Přenesený do Francie by nefungoval.“ Natáčení v cizím jazyce se Ozon obával, ale brzo
dokázal nad prací získat kontrolu. „Znal jsem dialogy ve francouzštině a na anglické adaptaci jsem blízce
spolupracoval s Martinem Crimpem. Hodně jsem o tom mluvili a on mi vysvětloval jazykové nuance a proč ne
vždycky přeložil francouzské dialogy doslovně,“ vypráví Ozon, který k Angel napsal i scénář.
Ozon nicméně své anglické poradce neposlouchal ve všem a film vytvářel podle svého stylu. „Když jsme sháněli
finance pro tento film v Anglii, nikdo nemohl pochopit, proč chce Francouz dělat anglický dobový film, když je
jich tolik v televizi. Dobové filmy se považují za zastaralé a akademické. Chtěl jsem tenhle stereotyp zlomit,
trochu věci uvolnit,“ vysvětluje Ozon. Proto se v některých případech odchýlil od společenských konvencí
edwardiánské Anglie, jako například ve scéně pohřbu Esmého, v níž ukazuje otevřenou rakev, v protestantské
Británii něco nemyslitelného. Ozon si nemyslí, že by podobné nepřesnosti vadily. „Přece jenom, je to svět
Angel a ona žije mimo kódy a konvence, neustále přetvárí svou realitu, což je bohužel její jediný způsob
přežití,“ říká Ozon.

O knize
Taylorovou k postavě Angel inspirovala skutečná spisovatelka Maria Corelliová, oblíbenkyně královny
Viktorie. I Corelliová se stala ve své době hvězdou, zatímco dnes je naprosto zapomenutá. Podobný osud hrozil i
samotné Elizabeth Taylorové. Autorku, kterou Philips Hensher z Telegrafu nazval „ukrytým pokladem
anglického románu“, ani v Británii moc lidí nezná. Třicet let po její smrti se to
ale muže změnit, díky filmu. Po letech, kdy její příběhy zajímaly jen britskou
televizi, Taylorovou krátce po sobě objevili dva režiséři. Kromě Francoise
Ozona taky American Dan Ireland, který v roce 2005 zadaptoval jiný román,
Mrs. Palfrey at the Claremont, příběh přátelství mezi sedmdesátiletou vdovou
(v podání Joan Plowrightové) a dvacetiletým spisovatelem.
Elizabeth Taylorová, narozená v roce 1912, do své smrti na rakovinu v 63
letech napsala dvanáct románu, pět knih povídek a jednu knížku pro děti.
Zajímala se hlavně o nuance každodenního života, o nichž podle dnešních
znalců psala s dobrým postřehem. Ona sama vedla respektovaný život po boku
manžela, který vlastnil továrnu na čokoládu. Její kousavé i srdečné portréty
střední a vyšší střední třídy se líbily především čtenářům. Doboví kritici její
romány považovali většinou za nepodstatné čtení pro ženy. Angel z řady knih o
všedním domácím životě vybočuje. Nicméně týká se jiného tématu, který se
pravidelně objevoval v románech Taylorové - tématu vztahu umělce ke světu.
„Romány mají osnovu, zatímco život ne. Život je tak neuspořádaný. Umění je tak krátké a život tak
dlouhý. Není možné dosáhnout dokonalosti v životě, ale je možné dosáhnout dokonalosti v románu.“
(Elizabeth Taylorová)
„Je to film o tom, co se stane, když se proslavíte a raději žijete ve fantazii, místo toho, abyste se zabývali
skutečnými věcmi okolo vás.“ (Francois Ozon)