Kinopremiéra v ČR a SK 17.12.2009, DVD od 30.4.2010 a Blu-Ray od 16.11.2010 Bontonfilm
Největší filmová událost roku! Oscarový režisér James Cameron začal pracovat na tomto unikátním 3D projektu před mnoha lety, kdy většinu jeho vizí ještě nebylo možno díky nedostatečně vyvinuté digitální animaci vytvořit. Cesta do fantastického světa planety Pandora čekala na svou filmovou premiéru téměř 10 let! Avatar před námi otevírá neuvěřitelný svět za hranicemi naší fantazie, svět střetu dvou naprosto odlišných civilizací. Nově objevená vzdálená planeta Pandora je mírumilovné místo s obyvatelstvem - Na'vi, žijícím v souladu s divukrásnou vegetací planety. Posádka vyslaná ze Země na své průzkumné misi objeví na Pandoře velmi cenný minerál, který by měl na Zemi nevyčíslitelnou hodnotu. Pobyt na Pandoře je ovšem pro člověka možný teprve po vytvoření jeho genetického dvojníka, hybrida Avataru, který může být ovládán psychikou oddělenou od lidského těla a fyzicky odpovídá původnímu obyvatelstvu Pandory, které má fluorescentní modrou kůži a dosahuje 3m výšky. Na tuto náročnou misi je vybrán mezi jinými také Jake Sully, bývalý námořník, který byl při jedné z jeho předešlých misí paralyzován od pasu dolů. A právě šance opět chodit přiměla Jakea, aby se do programu Avatar přihlásil. Průzkumná mise je vyslána a po přistání na Pandoře je zcela ohromena úžasnou rozmanitostí místní vegetace. Stromy dosahují výšky mrakodrapů a světélkující prales je plný nádherných tvorů, které jste nikdy neviděli, ale také hrozných prehistorických predátorů. To je jen zrnko překvapení, které posádku čeká. I když se zdá, že po počáteční nedůvěře lidí Na'vi se posádce podařilo adaptovat a také získat prostor pro diplomatickou misi, pandořané se rozhodně nehodlají nechat kolonizovat a dojde ke tvrdému střetu. Jake, který se postupně sblížil s místním obyvatelstvem, a především s místní princeznou Neytiri, stojí před rozhodnutím, za koho bojovat ve finální bitvě, která má rozhodnout o osudu a vývoji celého světa.
Pri hodnotení tohto filmu nebudem pridávať hviezdy za všetko, čo sa mi páčilo, skôr ich uberiem za detaily, ktoré mi chýbali k dokonalosti. Jednu hviezdu uberám za to, že film svojou technickou, zvukovou a hlavne vizuálnou stránkou dosť stráca na efekte, keď ho pozeráte na slabšom zariadení než na ultra mega jeba HD telke cez pol steny vašej obývačky. Ak ale máte takéto "nádobíčko" a vizuálny aspekt vám dokáže "zaklopať na srdiečko", tak lepšiu hollywoodsku pastvu pre oči asi ani nepoznám. A druhú uberám za to, že ani jednoduchý príbeh nemusel byť pri niektorých dialógoch a scenáristických "bajpásoch" servírovaný až takto jednoducho. I keď chápem, že pri danom rozpočte si investori nechceli nechať ujsť prijmy od absolútnej žiadnej časti diváckej obce, aj tej "najforestgumpovejšej".... Za všetko ostatné plný zásah, čiže veľmi poctivých osem hviezdičiek.
Po dvanácti letech je zpět! S těžkými zbraněmi a brilantní taktikou se James Cameron (Terminátor, Vetřelci) vrací na plátna kin s peckou roku jménem Avatar...
Nově objevená planeta Pandora je mírumilovné místo s obyvatelstvem Na'vi, žijícím v souladu s divukrásnou vegetací planety. Posádka vyslaná ze Země na své průzkumné misi objeví na Pandoře velmi cenný minerál, který by měl na Zemi nevyčíslitelnou hodnotu. Pobyt na Pandoře je ovšem pro člověka možný teprve po vytvoření genetického dvojníka, hybrida Avataru, který může být ovládán psychikou oddělenou od lidského těla a fyzicky odpovídá původnímu obyvatelstvu Pandory. To má fluorescentní modrou kůži a dosahuje třímetrové výšky. Na tuto náročnou misi je vybrán mezi jinými také Jake Sully, bývalý námořník, který byl při jedné ze svých předešlých misí paralyzován od pasu dolů. A právě šance opět chodit Jakea přiměla, aby se do programu Avatar přihlásil.
Po přistání na Pandoře jsou členové průzkumné mise zcela ohromeni úžasnou rozmanitostí místní vegetace. Stromy dosahují výšky mrakodrapů a světélkující prales je plný nádherných tvorů, které jste nikdy neviděli - ale také hrozných prehistorických predátorů. To je však jen zrnko překvapení, které posádku čeká. I když se zdá, že po počáteční nedůvěře místních obyvatel Na'vi se posádce podařilo adaptovat a také získat prostor pro diplomatickou misi, Pandořané se rozhodně nehodlají nechat kolonizovat. Zanedlouho dojde ke tvrdému střetu. Jake, který se postupně sblížil s místním obyvatelstvem - a především s místní princeznou Neytiri -, tak teď stojí před rozhodnutím: Za koho bojovat ve finální bitvě, která má rozhodnout o osudu a vývoji celého světa?
Avatar nás zavede do neuvěřitelného světa za hranicemi naší představivosti, kde cizinec ze Země bojuje ze všech sil, aby zachránil svět protivníků, který začal nazývat svým domovem. James Cameron, oscarový režisér filmu Titanic, začal o Avataru poprvé přemýšlet před 15 lety, v době, kdy ještě neexistovaly prostředky, které by umožnily jeho představy realizovat. Nyní po čtyřech letech natáčení přináší celovečerní hraný film Avatar, plný nejmodernějších speciálních efektů, jedinečný, zcela pohlcující filmový zážitek, kde se revoluční technologie naprosto rozpustí v emocích hlavních postav a v nevídaně silném příběhu.
Neznámý svět spatříme očima Jakea Sullyho. Tento bývalý mariňák, který ačkoliv je po zranění připoutaný na invalidní vozík, zůstává v srdci nezlomeným bojovníkem. Je najat, aby procestoval světelné roky k planetě Pandora, na které významná společnost těží vzácnou surovinu, jež je klíčová pro vyřešení energetické krize na Zemi. Jelikož ovzduší na Pandoře je toxické, vznikne program Avatar, díky kterému jsou „prvky“ lidského vědomí napojeny na avatar - hybridní, dálkově ovládané tělo, které dokáže ve smrtícím prostředí přežít. Tito avatarové jsou genetickými hybridy lidské DNA smíchané s DNA domorodců Pandory... obyvateli Na’vi.
Znovuzrozený ve svém těle avatara, Jake může zase chodit. Je pověřen infiltrovat se mezi Na´vi, kteří jsou hlavní překážkou v těžbě vzácné rudy. Ale krásná domorodka Neytiri Jakeovi zachrání život a to změní všechno. Jake je zajat Neytiriným klanem. Sérií dobrodružství a zkoušek se naučí být jedním z nich. Jak se jeho vztah se zdráhající se učitelkou Neytiri prohlubuje, Jake se naučí způsob života Na´vi a nakonec mezi nimi nalezne své místo. Brzy se ocitne před velkou zkouškou, když vede Na´vi do velké bitvy, jejíž výsledek rozhodne o osudu celého světa.
<>Obrázek nenalezen<>
Začátky
“Avatar je nejnáročnější film, jaký jsem kdy natočil,” říká režisér-scénárista James Cameron. To je prohlášení filmaře, celosvětově proslulého svým skvělým vypravěčstvím: jeho Titanic, Terminátor, Terminátor 2: Den zúčtování, Vetřelci, Pravdivé lži a Propast byly průlomové filmy plné skvělé podívané, působivého povídání a postav a technického kouzlení, které šly ruku v ruce s příběhem a emocemi.
Hlavní postava Avataru, Jake Sully je obyčejný člověk, který se nečekaně stane hrdinou, když je zatažen do střetu dvou civilizací - Země reprezentované těžařskou společností a Pandorou s jejími domorodými obyvateli Na´vi. Jake je bývalý mariňák, pro kterého je čest a oddanost nade vše. Nečekaně se ale ocitne před volbou mezi osobní ctí, bránící to, co je správné a předpokládanou zodpovědností vůči těm, kteří ho pověřili důležitým úkolem.
“Chtěl jsem natočit známý typ dobrodružství v neznámém prostředí,“ vysvětluje Cameron, “zasadil jsem proto klasický příběh nováčka do cizí země a kultury na vetřelecké planetě. Příběh je svojí stavbou v hrubých rysech klasický, máme ale pro diváky v zásobě spoustu zlomů a zvratů. Snil jsem o natočení takového filmu od dob, kdy jsem jako dítě hltal scifi knížky a komiksy a v hodinách matematiky jsem potají pod učebnicí maloval příšery a vetřelce. Avatar mi umožnil splnit si svůj sen.”
Kde a kdz
Film Avatar se odehrává na Pandoře, měsíci s prostředím podobným Zemi, který obíhá obří plynovou planetu Polyphemus v hvězdném systému Alpha Centauri-A. Se vzdáleností 4,4 světelných let je Alpha Centauri náš nejbližší hvězdný soused. Když se zjistí, že na Pandoře jsou obrovské zásoby vzácného minerálu unobtainium, stane se hlavním strategickým cílem vytěžit zdroje nově objeveného světa. Unobtainium v našem solárním systému neexistuje, ale je klíčem k vyřešení energetické krize na Zemi v dvacátém druhém století. Základna pro výzkum zdrojů (RDA) proto utrácí miliardy dolarů, aby se jí podařilo na vzdálené planetě rozjet těžbu. Náš příběh se odehrává v roce 2154, tři dekády poté, co byla na Pandoře postavena těžební základna. Neoprávněný zásah lidských aktivit do teritoria domorodých Na’vi vytvořil mezi těmito dvěma civilizacemi vzrůstající napětí pomalu směřující k válce.
Zásahem osudu, když zemře jeho bratr-dvojče, je Jake Sully hozen do středu této napjaté situace. On má být novým “hnacím motorem” Avatar programu na Pandoře, během kterého se pozemští vědci pokusí postavit “most důvěry” k domorodým Na´vi. Použijí k tomu geneticky sestavené avatar tvory, kteří se mají mezi vetřelecké giganty začlenit v jim důvěrné formě. Jake je ale pověřen šéfem bezpečnosti lidské základny, plukovníkem Milesem Quaritchem, aby se infiltroval do domorodého klanu a naučil se, jak místní lid kontrolovat a porazit. Quaritch je poručíkem soukromé bezpečnostní agentury Secops, která chrání “Bránu do pekla” před nebezpečnými predátory Pandory a stejně nebezpečnými Na´vi. Jeho jednotka jsou drsní žoldáci, skvěle vyzbrojení obrněnými letadly a “AMP” výstrojí - ohromnými, vytvrzenými bojovými obleky.
Z Jakea se stane “špatný muž”, který se ocitne v komplikované situaci. Když se ocitne uvězněn mezi mezi oběma společnostmi, mezi Na´vi a silami RDA, které ho nutí zničit 10 000 let starý domov domorodců, rozhodne se Jake konat. A vypukne peklo...
<>Obrázek nenalezen<>
Jak to udělali
Cameron nechtěl svůj nový druh vetřelců vytvořit pomocí masek a make-upu. “Polidštěné” vetřelce hrají herci v maskách od éry “béčkových” filmů v 50. letech a od té doby další čtyři dekády ve všech možných napodobeninách “Star Treků” a dalších scifi filmů. Prakticky všechny metody a způsoby jak pomocí gumy vytvořit na obličejích herců nové tváře, byly už objeveny a prozkoumány, nehledě na to, že i tyto metody jsou limitované. Velikost a rozsazení očí nemohou být změněné. Lidské proporce ani celková velikost těla také ne. Navíc gumový oblek limituje výkon herců, neboť buduje mezi hercem a kamerou bariéru.
S novou metodou zachycující herecké výkony tyto limitující nedostatky odpadají. Postavy vytvořené pomocí počítačové grafiky se sice hercům, kteří je hrají, podobají, jejich základní proporce jsou ale jiné. Oči Na´vi jsou dvakrát širší a jsou umístěny více na straně hlavy. Kromě toho jsou Na´vi více nahrbeni, mají delší krky a jinou strukturu kostí a svalů, z čehož jsou nejvíce nápadné jejich ruce se třemi prsty. Na´vi i avataři mohou být vytvořeni mnohem větší. Modrý make-up by sice kůži dodal opálový nádech, počítačově sestrojené postavy ale mohou mít fosforeskující kůži, která se chová jako skutečná, tudíž nezakrývá červené žíly, které například vyniknou, když postavám zasvítí zezadu slunce na uši. Všechny tyto detaily umožňují vytvořit věrohodně téměř živé postavy.
Cameron hledal nový způsob, jak vytvořit vetřelce v 21. století. Už v roce 1995 zaznamenal prudký vzestup počítačové animace, což mu dodalo víru, že jeho projekt bude moci záhy vzniknout. Sám do vývoje počítačové grafiky zasáhl filmy Propast a Terminátor 2: Den zúčtování a jelikož chtěl počítačové umění posunout dál, napsal vizuálně ambiciózní Avatar. Když se ale scénářem začali zabývat experti na počítačovou grafiku, Cameron zjistil, že technologie potřebná pro jeho “fotorealismus” je ještě na hony vzdálená, a proto byl celý projekt na neurčito odložen.
Když pak v roce 2005 projekt oživil, zdálo se, že všechny potřebné techniky jsou na dosah ruky. Stále ještě existovaly pochybnosti, že postavy nebudou vypadat věrohodně a budou narušený efektem “mrtvých očí”, který je možné vidět ve starších filmech používajících podobné techniky. Cameronův tým vynaložil veškeré úsilí, aby postavy vypadaly naprosto skutečně. Kvůli tomu vymysleli nový systém založený na zachycení výrazu ve tváři, který využívá malé kamery umístěné na hlavě, jež zachycují nejjemnější nuance ve výrazech herců. Místo techniky, kdy měli herci na obličeji umístěny značkovače zachycující jejich tvář, nyní měli herci na hlavě speciální pokrývku podobající se sportovní helmě, ke které byla připevněna malá kamera. To umožnilo zachytit výraz tváře a pohyby svalů v úhlech, které dříve nebyly možné. Především ale kamera zachytila pohyby očí, což starší systémy nedokázaly.
Kamerový systém umístěný na hlavě umožnil zaznamenat pohyb v obličeji s nevídanou přesností a čistotou. Kamery se proto mohly soustředit jen na zachycení pohybu těla, takže mohly být umístěné dál od herců. Díky tomu rozsah kamer v Avataru je šestkrát větší než u dříve natočených filmů. Uvidíme cválající koně, triky požadující propracovaný lanový systém a dokonce vzdušné souboje mezi letadly a létajícími kreaturami. Takže triky kamery umístěné na hlavě byly klíčové nejen pro detaily pohybů, ale pro celkovou grandiózní podívanou.
Další inovací sestrojenou speciálně pro Avatar je “Vizuální kamera”, která Cameronovi umožnila natáčet scény v počítačově generovaném světě stejně jako kdyby natáčel v ateliérech. Díky této kameře režisér neviděl Zoë Saldanu, ale její hrdinku s modrou kůží, Neytiri. Místo Sama Worthingtona a Sigourney Weaver viděl jejich modré gigantické avatary s ocasy a obrovskýma zlatýma očima. A místo šedého prostoru v záběru viděl bujný prales Pandory, plovoucí hory Hallelujah anebo lidskou základnu Brána do pekla.
Poté, co doladili detaily týkající se zachycení pohybů herců, se tvůrci obrátili na novozélandskou trikovou společnost WETA Digital, která pomohla Peterovi Jacksonovi získat Oscara za triky v Pánovi prstenů. Jejich průlomové, téměř živé postavy jako Gollum nebo neuvěřitelně realistický King Kong, přesvědčili Camerona, že WETA dokáže jeho obyvatelům Na´vi vdechnout život.
Pro Camerona bylo naprosto zásadní, aby všechny detaily hereckých výkonů byly v počítačové grafice zachovány přesně tak, jak vypadaly na plátně. WETA ho ujistila, že jejich tým nejlepších světových animátorů udělá vše proto, aby byly herecké výkony přeneseny do jejich avatar nebo Na´vi postav. To vyžadovalo, aby byla naprosto přesná data zaznamenána ihned v okamžiku natáčení. Kromě toho to znamenalo více než rok práce na tricích, díky kterým se počítačové postavy chovaly stejně jako herci, jejichž pohyby zrcadlily.
Je to animace?
Zeptejte se animátorů ve WETĚ a ti vám řeknou, že avataři a Na´vi jsou animovaní. Zeptejte se Jima Camerona a ten vám poví, že ty postavy jsou hrané herci. Pravda mají obě strany. Bylo zapotřebí velkého animátorského umění, aby postavy dělaly přesně to, co jejich představitelé. Na druhou stranu hercům nebyly dovoleny žádné úlevy. Herci byly nazdobení a zvětšení. Animátoři se sažili zůstat maximálně věrni jejich výkonům, takže nedělali o nic míň nebo víc než Sam, Zoë či Sigourney v záběru. Samozřejmě trochu přidali pohybům ocasů a uší, které by herci sami nezvládli. I zde ale bylo cílem zachovat výkony herců z původních záběrů. Když Neytiri švihne ocasem a sklopí uši, téměř přesně to vyjadřuje vztek, který v této scéně zahrála Zoë Saldana.
“Herci se mne ptali, jestli se je pokoušíme nahradit,” říká Cameron, “My se naopak snažili dodat jim sílu, dát jim možnosti vyjádřit se a vytvořit postavy bez limitů. Nechci nahrazovat herce, práce s nimi mne jako režiséra baví. Snažíme se nahradit těch pět hodin v maskérně, což je obvyklý způsob, jak vytvořit postavy typu vetřelců, vlkodlaků, démonů nebo čarodějnic. Nyní si můžeme dovolit komfort být kdokoliv, cokoliv, jakéholiv pohlaví či věku bez otravného nanášení složitého makeupu.”
Herečka Saldana trénovala měsíce, aby si osvojila přirozenou pohybovou ladnost Neytiri. Byla si vědoma, že nejde jen o hlas pro animovaný film, ba naopak, že se použije celkový herecký výkon, kdy bude zachycen každá pohyb jejího těla a obličeje.
Cameron s herci pracovali ve speciálním studiu “Volume” nepřetržitě více než rok. Byla to stejně intenzivní spolupráce jako na place, jen s tím rozdílem, že tam nebyla světla či kamery. Bylo to ryzí hraní. A to každému umožnilo soustředit se na svůj výkon a prožitek každé chvíle, aniž by byli rušeni kamerami. Režisér i heci byli procesem fasinováni. Ale až ve chvíli, kdy z WETY dorazily první dokončené scény, si všichni uvědomili, jak přelomový jejich film bude. Neytiri, Jake a Grace byli opravdu živí.
Pro takovýto film bylo zásadní zajistit naprostou autenticitu všech postav. Počítačové postavy Avataru musely být, jak by řekl producent Landau, “opravdové, ducha a cituplné.” Cameron upřesňuje: “Každá drobnost a detail, včetně nejjemnějších pohybů ruky byly vytvořeny herci, kteří udělali všechno, co předvádějí počítačové postavy na plátně.”
Avatar postoupil o krok dál, když zasadil fotorealistické postavy do světa, který je také počítačově vygenerovaný, ale vypadá naprosto reálně. Každá rostlina, každý strom i kámen jsou vytvořeny počítačově. Zásadní průlom v nasvícení, stínování a převádění jim umožnilo vytvořit realistický svět, který je světem vetřelců, ale na pohled vypadá zcela přirozeně. Pro počítačové součásti filmu bylo použito více než “petabyte” (tisíc terabytů) digitálního úložiště... všechny ty zvláštní rostliny a zvířata, hmyz, skály, hory a oblaka. Pro porovnání, “Titanic” potřeboval ke vzniku (a potopení) 2 terabyty, přibližně jednu patnáctinu, co pro svůj vznik potřeboval Avatar.
Avatar byl navíc natočen ve stereoskopickém 3D. Takže nejenže WETA musela počítačové scény dělat ve 3D, ale i hrané scény byly natočeny v tomto formátu. K tomu Cameron použil “Fusion Camera System”, který vymyslel s Vincem Pacem.
Vymyslet nejdokonalejší stereoskopický kamerový systém jim trvalo dlouhých sedm let.
Díky velkému objemu technologií, které byly speciálně pro tento projekt vyvinuty byl Avatar režisérův nejnáročnější film. Filmaři se ocitli v neprobádaném teritoriu, kde museli hledat odpovědi na vzniklé otázky za pochodu. Trvalo rok a půl než vymysleli nový kamerový systém. “Vždycky mě bavilo posouvat hranice,” připomíná Cameron. “Tentokrát to ale nešlo lehce. Tak jsme museli přitlačit. Natáčení Avataru byl jako skok z útesů a šití padáku během pádu.”
Revoluční technologie jsou ale vždy jen nástroj ve filmařově pracovní brašně a vždy pouze slouží příběhu, emocím a postavám. Jon Landau říká: “Je to tak, že diváci nebudou reagovat na technologie, ale na postavy a příběh, který Jim vytvořil. Ta technologie mu umožnila vyprávět příběh, který by jinak zůstal nevyřčen.” Stejně tak Cameron připouští: “Nakonec to stejně vždycky skončí u otázky: Je dobrý ten příběh? Diskuze se strhne okolo postav - lidských i vetřeleckých a kolem jejich příběhů.”
Landau přirovnává použití průkopnických nástrojů v Avataru ke způsobu, jak byl sestříhán oscarový Titanic. “U Titanicu Jim pomocí vizuálních efektů dokázal, že se diváci cítili jako součást příběhu; v Avataru používá nové technologie, aby lidi přenesl do jiného světa v budoucnosti.” Cameron poznamenává: “Ty technologie jsou na tak vysoké úrovni, že téměř mizí a zanechávají za sebou jen kouzlo... pocit, že jste opravdu tam a že celý příběh, postavy a pocity jsou skutečné”
<>Obrázek nenalezen<>
Herci, postavy - a jejich cesty
Avatar mapuje cestu Jakea Sullyho, bývalého mariňáka upoutaného na invalidní vozík, jehož statečnost a osud pomůže objevit svět, o kterém netušil, že vůbec existuje. Když je Jake najat, aby se vydal na vzdálený měsíc Pandoru splnit náročný úkol, o kterém zpočátku nic neví, váhá jen chvíli. “Jake se k mariňákům přidal kvůli náročnosti, aby se otestoval,” říká Cameron. “Takže když je osloven, aby se vydal na Pandoru, sbalí si batoh a jak mariňáci říkají, ‘odrazí.’”
Jeho handicap, odvaha a kuráž z něj okamžitě udělají vůdčí postavu.
Na Pandoru je vyslán agenturou RDA, aby nahradil svého bratra-identické dvojče, mladého vědce, který se na misi připravoval, ale těsně před odletem zemřel. Jake sice není vědec, ale má identickou DNA, díky čemuž může být použit pro připravený avatar hybrid. S novým tělem Jake nachází nový smysl žít, nové výzvy a dobrodružství, které ho dovedou na hranice svých sil - a ještě dál. Herec Sam Worthington o své postavě říká: “Pandora mu dává příležitost najít sám sebe, objevit svoje možnosti a pochopit, že díky svým rozhodnutím se může stát lepším člověkem.”
Jake je propracovaná postava se vzácnou kombinací zaujetí, síly, selského rozumu a citu. Je to herecky náročná role, čehož si byl Cameron od začátku vědom. “Problém nebyl napsat Jakeovu postavu, ale najít herce, který ho bude hrát,” říká Cameron.
Po měsících hledání v Americe a Evropě dostal Cameron zprávu, že casting našel kandidáta... v Austrálii. Sam Worthington má prý “fyzické předpoklady a přesvědčivost, že ho budou následovat davy. V jeho očích byla nezlomná síla a moudrost.”
Zaujatí filmaři pozvali Worthingtona na konkurs, ale ten byl zpočátku kvůli tajnostem kolem projektu a minimálním detailům o postavě Jakea skeptický. “Zavolali mi, abych přišel na casting, ale nechtěli mi říct nic o scénáři, ani kdo je režisér,” vzpomíná Worthington. “Říkal jsem si, ‘Ztráta času.’ Za týden mi volali znovu, že Jim Cameron chce, abych přiletěl do L.A. na konkurs.’ A já na to, ‘No, ale kvůli čemu?’”
Šlo samozřejmě o Avatar a jeho budoucí roli v tomto filmu. Ale i poté, co ho Cameron zasvětil do příběhu a postavy Jakea, s otázkou - “Jsi připravený na dobrodružství?” - Worthington měl před začátkem výpravy na Pandoru jednu prioritu. “Řekl jsem Jimovi, že se s ním do toho dobrodružství pustím, ale že si nejdřív musím nechat spravit brzdy na svém autě.”
Režisérovi i producentům stál Worthington za čekání. “U herců Samova věku je nejtěžsí najít vyváženou kombinaci citlivosti, zranitelnosti a síly. A on to všechno má,” říká producent Landau.
Worthingtonova vrozená nebojácnost mu pomohla zachytit Jakeovu povahu a kuráž, ale pomohla mu i při spolupráci s filmařskou ikonou, jakou režisér Cameron beze sporu je. “Beru svoji práci zodpovědně, stejně jako to dělá Jim,” říká Worthington. “Oba tomu dáváme všechno.”
Ačkoliv všichni herci včetně Worthington prošli fyzickým výcvikem i tréninkem se zbraněmi, Worthingtona víc zajímala psychická příprava na postavu. “Nechtěl jsem, aby moje příprava byla jako výcvikový tábor. Kliky dokáže dělat každý. Místo toho jsem trávil čas s Jimovým bratrem, Johnem Davidem, který je bývalý mariňák. Chtěl jsem pochopit, jak mariňáci koukají na svět a jak jim trénink pomůže vštípit pocit, že jsou nezastavitelní.”
Jakeovo první setkání s domorodci Pandory je osudové, vedoucí k neočekávaným citovým dozvukům, stejně k velkému dobrodružství. Při průzkumu bohatého pralesa na planetě je Jake napaden jedním ze smrtelných zvířat. Na pokraji smrti je zachráněn nebojácnou a nádhernou, třímetrovou lovkyní Neytiri, příslušnicí místního klanu Omaticaya. Jejich setkání je nabité emocemi, negativními i pozitivními a končí spojením, které ani jeden z nich neočekával. “První věc, které si Jake na Neytiri všimne, že je fakt kus,” směje Sam Worthington. “Pak pozná, že je to silná, nezávislá žena, která mu pomůže stát se lepším člověkem.”
První dojem Neytiri o Jakeovi není moc dobrý, dá se říct, že je pohrdavý. Přesto, že je v těle avatara, Jake pro ni zosobňuje lidskou rozervanou a nebezpečnou mentalitu, která ohrožuje existenci Na´vi. Aby Jakeovi zachránila život, musí zabít zvíře, které je i přes svou nebezpečnost přirozenou systému místního ekosystému, se kterým žije její lid v úzkém spojení. “Neytiri, ani její druzi, nechápe lidi, jejich metody a důvod jejich krutosti,” říká Zoë Saldana, představitelka Neytiri. “Na’vi nedokážou pochopit ani bezohlednost, s jakou se chovají k přírodě, která je pro Na´vi posvátná.”
“V mých očích představuje Neytiri a její lid způsobem, jakým žijí ve svém světě, to jest v souznění, pochopení a harmonii, naše lepší já,” dodává Cameron. “To by pro nás mělo být inspirativní. V tomto smyslu příběh oslavuje vztah k přírodě, právě v době, kdy jsme ho ztratili.”
Instinkty Neytiri umožňují vidět pod Jakeův drsný povrch. “Vidí něco, co ji přitahuje,” říká Zoë Saldana. “Samozřejmě, že ho na začátku nenávidí, ale její pocity se postupně prohlubují, což jí mate a děsí a zároveň nutí udělat nejdůležitější rozhodnutí ve svém životě.”
Postava Neytiri se přidává k řadě Cameronových silných a výjimečných ženských hrdinek. Neytiri se tak řadí vedle legendární Ellen Ripleyové z Vetřelců (v podání Sigourney Weaver, jejíž výkon se stal předlohou pro mnoho akčních hrdinek - a která se s Cameronem dala při spolupráci na Avataru dohromady po více než dvaceti letech od jejich výjimečné spolupráce, Sarah Connor z Terminátora, Rose DeWitt Bukater z Titanicu, Lindsay Brigman z Propasti a Helen Tasker z Pravdivých lží. Žádná z těchto postav nemůže bých označena za pouhý objekt lásky a Neytiri v této bohaté tradici pokračuje. Kombinuje sílu, vznešenost, ladnost, krásu, sexualitu, zranitelnost a citovou průzračnost. “Zoë zachytila všechny detaily, jak já si je vymyslel,” poznamenává Cameron, který obdivuje její “kombinaci jemnosti, prudkosti a mimořádné fyzické zdatnosti,” kterou získala během let, kdy profesionálně tančila.

“Neytiri byla fyzicky nejnáročnější role, jakou jsem hrála, trénovala jsem na ni několik měsíců,” říká Saldana. “Vždycky jsem se chtěla vtělit do postavy a Avatar mi to umožnil.” A jaká byla její reakce na počítačové úpravy Neytiri? “Poděkovala jsem Jimovi. Neytiri je sexy, vysoká, štíhlá a pružná. A její jednání jsem přesně já!”
V rámci příprav na roli se věnovala jízdě na koní, bojovým uměním, lukostřelbě a studiu a procvičování pohybu. Kromě toho s režisérem a ostatními herci odjela na Havaj, která byla předlohou pro přírodu Pandory. “Museli jsme bydlet bez sofistikovaných technologií, pomůcek a pohodlí,” vzpomíná herečka. “Téměř tři dny jsem běhala a šplhala téměř nahá po stromech, špinavá jako mrtvá myš,” směje se. “Chybělo mi pohodlí, na jaké jsem zvyklá, říkala jsem si ‘Tohle nevydržím.’ A Jim mi říkal, ‘No tak, Neytiri, vsaj tu atmosféru!’”
Když se ale vrátili do Los Angeles, kde na ně čekal prázdný plac, byla za havajskou zkušenost vděčná. “Na place, kde nebyly žádné kulisy, jsme se museli chovat, jako bychom byli ve vodě, blátě, vlhkosti, stromech, mlze a výšinách Pandory. Havaj mi dala mentální stopu, na kterou jsem mohla navázat, když jsme simulovali akci na virtuálním jevišti.”
Další ženskou postavou v Jakeově novém životě na Pandoře, je vědkyně Grace Augustine, která vede Avatar program. Zkušená bioložka žije na Pandoře patnáct let. Zemi opustilo proto, že přelidněná, ekologicky zdevastovaná už pro ni nebyla biologicky dále zajímavá. Na Pandoře střídá výzkumnou práci na lidské základně a prací v terénu, tedy jako avatar v místních pralesích. “Grace se snaží vybudovat mezi Na´vi a lidmi most důvěry, její snahu ale dokola narušují vojáci ze základny,” říká Sigourney Weaver, představitelka Grace. “Grace Pandoru a místní obyvatele zbožňuje a doufá, že je nějak dokáže ochránit před silami industriální Země.”
Příjezd Jakea se jí vůbec nelíbí. Zdá se jí špatně připravený, vlastně zcela nepřipravený, aby se mohl stát součástí elitního vědeckého týmu. “Grace je rozzuřená, že se má Jake stát avatarem. Myslí si, ‘On je tady proto, že se vejde do obleku?!’, poukazujíc na jeho DNA shodující se s původním generátorem avataru, Jakeovým zemřelým bratrem.”
Grace změní svůj názor, když vidí Jakovu rostoucí náklonnost a obdiv k Na´vi. Herečka Weaver - jednou provždy zbožňovaná za roli Ellen Ripleyové z Vetřelců - o akčních hvězdách něco ví. “Hrát akční hrdiny je těžké,” vysvětluje. “Váš přístup k roli musí být hodně specifický. Všichni si myslí, že je to o fyzické zdatnosti, to ale není pravda. Musíte žít zároveň ten druhý život. Sam toto všechno u Avataru dělal.”
Noční můra Augustinové je plukovník Miles Quaritch, šéf security na základně. Jeho mise spočívá v usnadnění agentuře RDA dosáhnout cíle, tj. těžby na planetě. Na místních obyvatelích mu nezáleží. Program Avatar v něm budí despekt, neboť stojí proti jeho poslání chránit lidi, kteří žijí a pracují na Pandoře.
Na Quaritchovi není co obdivovat, přesto jeho představitel Stephen Lang něco našel. “Quaritch má smysl pro poslání a disciplínu,” říká Lang, který nedávno hrál agenta FBI ve Veřejném nepříteli. “Je to výrazný vůdce, o jeho schopnostech nelze pochybovat.” Ale je to padouch? “Každopádně není pokrytec. Říká a dělá to, co si myslí.”
“Quaritch je zajímavý tím, co mu chybí - jeho duše je v naprostém chaosu a zanedbání. Je to vlastně chudák, který žije ve skutečném rájí, ale není schopný to vnímat. Myslím, že osloví mnoho lidí, kteří zažili útrapy skutečné války.”
Dalším schopnou a drsnou postavou v “Bráně pekla” je Trudy Chacon, pilotka, jejímž úkolem je přepravovat lidi a avatary ze základny do divočiny. Na rozdíl od Quaritche je Trudy vtipná a v pohodě. “V podstatě se o vědce stará,” vysvětluje Michelle Rodriguez, další z Cameronových akčních hrdinek.
Rodriguez, která na sebe upoutala pozornost debutem Boxerka oceňuje Cameronovu schopnost psát skvělé ženské postavy.
Norm Spellman, je další vědec a avatar v programu. Hošík, který se na svoji misi připravoval pět let. Jeho postavení se změní, když přijede Jake. “Norm má učebnicové znalosti, ale postrádá Jakeovův přirozený talent pro velení,” říke představitel Norma, Joel David Moore. “Norm je na Jakea naštavaný a žárlí na něj, ale jako mnozí ostatní si ho postupně začne vážit a inspiruje se v něm.”
Na těžařské operace, vědce i všechny aktivity na základně dohlíží chytrý, energický a charismatický strážce Parker Selfridge, jehož cílem je úspěch těžařských operací na planetě. Giovanni Ribisi (Veřejný nepřítel, Ztraceno v překladu) říká, že Selfridge je v plnění svých úkolů sebejistý a nemilosrdný. Je to jen úředník, ale má sebevědomí vyšší než prezident korporace. Ale i otrlý typ jako Selfridge, který prohlašuje, že “jestli něco akcionáři RDA nenávidí víc než špatné noviny, tak je to špatný čtvrtletní report,” může na Pandoře projít zásadní životní změnou.
Další klíčové postavy ztvárnili CCH Pounder (Policejní odznak) jako matka klanu Mo’at, jejíž příkazy a důstojnost vzbuzují respekt celého klanu; Wes Studi (Poslední z Mohykánů) jako vůdce klanu Eytukan; Laz Alonso jako Tsu’tey, nejschopnější lovec klanu, který Jakea během celého pobytu na Pandoře opakově testuje; Dileep Rao (Drag Me to Hell) jako vědec Dr. Max Patel a Matt Gerald (Terminátor 3: Vzpoura strojů) jako desátník Lyle Wainfleet, který personifikuje kruté lidské opovržení vůči domorodcům.
Speciální jazyk kmene Na´vi pomohl vytvořit uznávaný linguistik z kalifornské univerzity Paul Frommer. Výsledkem je slovní zásoba o tisíci slovech, s vlastní strukturou a gramatikou, kterou se naučili všichni herci.
Nejtěžší to měl Sam Worthington, který se kromě nového jazyka musel naučit i americký přízvuk. “Bylo to jako učit se dva nové jazyky,” říká Worthington. “A musím říct, že naučit se Na’vi bylo jednodušší než přízvuk!”
Naučit se nový jazyk bylo nejjednodušší pro Zoë Saldana a Laz Alonso, kteří plynně mluví španělsky.
Pohyby a taneční domorodé choreografie pomohl sestavit bývalý člen slavného souboru Cirque du Soleil Terry Notary, který se při tom inspiroval pohyby zvířat jako jsou velké kočky nebo primáti.
Zachycení emocí
“Speciální způsob zachycování pohybů byl nevídaně osvobozující,” říká herec Worthington. “Nikam se neschováte, takže vše musí být naprosto věrohodné. Zpočátku je to trochu stresující, ale postupně zapomenete, že máte na hlavě “čelovku” a na obličeji tisíce teček.”
“Říkáte si, jestli máte mentální kapacitu koukat na prázdnou, šedivou scénu a vidět hýbajícího se hada nebo hučící prales,” přidává se Laz Alonso. “”Volume” je tak šedý a prázdný, jak si jen dovedete představit. Ale díky Jimovi, kamerkám na hlavě a virtuální kameře skutečně začnete vidět, slyšet a cítit Pandoru.”
Joel David Moore říká, že mu způsob, jakým Volume zapaluje představivost, připomněl návrat k počátkům herectví. “Práce na takové scéně vás vrátí ke starým divadelním časům,” vysvětluje. “Jediné, co na pódiu máte je stěna, stůl a pár židlí. Zbytek si musíte domyslet.”
Dalším revolučním pokrokem je virtuální kamera, díky které se počítačová grafika nejen zaměřila na práci režiséra a herců, ale vytvořila nový produkční vzor, jež dal Cameronovi zcela novou možnost, a to skutečně vidět počítačovou postavu a její okolí v kameře, zároveň při práci s herci ve Volume. “Virtuální kamera Jimovi umožnila vést herce bezprostředně a okamžitě jako nikdy dříve. Zároveň herci nemuseli čekat měsíce, než uvidí hotové scény a místo toho je měli k dispozici téměř hned,” vysvětluje producent Landau. To, co bylo vidět v kameře, mělo sice rozlišení pouze jako počítačová hra, ale pro potřeby natáčení to stačilo. Potom nastoupila WETA, která měla na dokončení měsíce.
Virtuální kamera, která se podobá ovladači na počítačovou hru s připojeným monitorem, ve skutečnosti není kamera, neboť nemá ani čočky; kameru jen napodobuje tím, že je “krmena” počítačovými obrázky z celé soustavy super moderních počítačů obklopujících plac “Volume”.
Vytvoření Pandory
Vzhledem k tomu, že veškerá akce se odehrává na Pandoře, ať už je to lidská základna v “Bráně do pekla” nebo divočina v pralesech, úplně vše, co se objevilo před kamerou nebo bylo převáděno v počítačové grafice, muselo být zcela nově sestaveno. Paralelně s vývojem technologií, proces vývoje designu trval dva roky před začátkem natáčení. Filmaři najali nejlepší světové umělce, aby navrhli vzhled všech postav, rostlin, kostýmů, zbraní, strojů I okolního prostředí. Nevytvořili jednu, ale rovnou dvě kultury: technologicky špičkovou lidskou základnu se všemi přístroji a zbraněmi a domorodou společnost Na´vi.
Stejně jako postavy I Pandoru Cameron vytvořil tak, aby působila familiárně a zároveň obsahovalo nové, nikde dříve nespatřené prvky. Je to svět, který spojuje klasiku se známým. “Chtěli jsme, aby kreatury a flora vypadaly jinak než ty pozemské, aby bylo jasné, že jsme v jiném světě, na druhou stranu jsme chtěli, aby stále vypadaly věrohodně,” říká Cameron. Nejvýraznější jsou třicetimetrové stromy a vlnící se hory.
James Cameron ve všech členech filmového štábu zanechal pocit, že ten film jen nenatočil, ale že na Pandoře skutečně byl, vše pečlivě zaznamenal na papír, pak se vrátil a přenesl to do filmu. Režisér detailně dohlížel na práci filmových architektů, odsouhlasil každou příšeru, chomáč trávy, strom, horu, mračno, stroj či kostým.
“Jim dokončil Avatar ve své hlavě kdysi dávno,” říká designér Robert Stromberg. “Pak nám to jen přinesl, abychom to zrealizovali. Jeho představy byly tak přesné, že jste měli pocit, že ta zvířata skutečně existují. Věděl, co jí, jak spí a jak se vzájemně chovají.”
Jake přijede na vojenskou a vědeckou základnu, která je jizvou na panenském světě, kterou zde zanechala lidská ruka. Přesto za branami základny je Pandora, jak popisuje Cameron, “zahradou v ráji, která má zuby drápy”.
Na planetě žije mnoho klanů. Jake se seznámí s klanem Omaticaya, který žije na svém domovském, třicet metrů vysokém stromě, více než 10 tisíc let. Hierarchie klanu je jasně definovaná, v čele stojí Eytukan jako vůdce. Později se ukáže, že je otcem Neytiri. Její matka Mo’at je mocnou šamankou klanu. Udatný a hrdý mladý lovec Tus’tey je další v linii klanu, kromě toho mu je přislíbeno manželství s Neytiri.
Jedním se zázraků Pandory je nervový systém, kterým je propojen život zvířat a rostlin na planetě. Podobně jako lidský nervový systém tato síť zajišťuje harmonické fungování celé planety. Centrem - a srdcem a mozkem zároveň - je ohromná, sukovitá vrba, jež je nositelem znalostí a dědictví. Tento “Strom duší” se nachází na poli s největší magnetickou silou, zvaném Flux Vortex.
V tomto fascinujícím prostředí žíjí fascinující příšery, z nichž nejhrozivější je tanator. Tanator by v pohodě snědl T-Rexe a Vetřelce by si dal jako zákusek. Je to panter z pekla. Dále na planetě žijí zmijovlci, které Cameron popisuje jako “holohlávky s blýskavou kůží, která vypadá jako kovová výzbroj. Nejhnusnější jsou jejich tlapy vypadající jako zabijácké ruce.”
Stěžejní příšerou v Jakeově příběhu je banshee; v domorodé společnosti musí Jake banshee osedlat a zkrotit, aby získal v klanu rovnoprávnou pozici. Úkol má ztížen tím, že musí překonat zrovna tu příšeru, která ho chce zabít ze všech nejvíc.
Hrůzokoně by mohli, jak název napovídá, vypadat jako naše koně, mají ale několik výrazných odlišností, díky kterým jsou popisováni jako “šestinozí vetřelci s tykadly podobnými molům.”
Na Pandoře dále žije hexaped podobný jelenovi; zuřivý hammerhead titanoter, býložravec vypadající jako nosorožec s hlavou jako kladivo a leonopteryx, král nebe, nachovo-žluto- černě pruhovaný predátor s dvacetimetrovým rozpětím křídel. Menší a jemnější je lesní skřítek vypadající jako medůza, pohybující se nočním vzduchem pomocí hedvábných křidélek. Domorodci jim říkají Atokirina a jsou to vlastně semínka posvátného “Stromu hlasů” a důležitá součást “duše” pralesa. Takže když se usídlí nad Jakem, Neytiri to považuje za důležité znamení, které změní sled událostí.
Zbraně a rekvizity navrhl oscarový designér studia WETA Richard Taylor. Autorem většiny vozidel používaných na základně je TyRuben Ellingson.
Výstroj AMP (“AMP” je zkratka pro “Amplified Mobility Platform” - zesílenou pohybovou bází), “posiluje” pohyby svého lidského operátora. AMP výstroje jsou přepravovány nejničivějším letounem agentury RDA - Dračím vrtulníkem C-21. Tento gigantický stroj se podobá predátorskému hmyzu. Je skoro stejně ničivý jako vrtulník Škorpión AT-99, vysokorychlostní, snadno manévrovatelný vojenský letoun.
Největším strojem je přes kilometr dlouhá ISV Venture Star, mezihvězdná loď, která dopravuje lidi na Pandoru. Její motory dokáží vyvinout rychlost téměř se rovnající rychlosti světla, přesto cesta na planetu trvá šest let, během kterých jsou pasažéři zmraženi ve speciální suspenzi.
Kostými navrhli Mayes C. Rubeo a Deborah L. Scott, nejpůsobivější jsou samozřejmě kostýmy domorodých Na´vi, představující jejich vznešenost a krásu.
<>Obrázek nenalezen<>
Kamera hraného filmu
Za kamerou stál Mauro Fiore. “Co bylo natočeno speciálními kamerami a hrané pasáže, které jsem natočil já, do sebe musely volně zapadat,” říká Fiore, který natočil The Království nebo Sejmi eso. Pro scény Avataru použil kamerový systém 3D Fusion.
Většina hraných scén se odehrává v novozélandském Wellingtonu.
Režisér I producent filmu jsou fandové 3-D technologie. “Oba jsme přesvědčeni, že obrození 3-D je konečně tady. Žijeme ve 3-D prostoru, tak proč by filmy neměly být také takové. To samozřejmě neznamená, že 2-D by měla být nějak ochuzena. Ať tak nebo tak, budete mít pocit, že jste na Pandoře a můžete se procházet mezi domorodci.”
Dokončovací práce
Postprodukce Avataru byla stejně jako celý projekt naprosto netypická. U většiny filmů začíná střihání až v postprodukci, u Avataru začal Cameron spolu se střihači Stephenem Rivkinem a Johnem Refouaem okamžitě po prvních záběrech ještě v přípravě. Střihači byli přítomni na natáčení, odkud WETĚ s měsíční pravidelností posílali sekvence. “Ještě než jsme začali točit hrané pasáže, dodali jsme WETĚ 70 minut materiálu,” říká producent Landau.
Důležitou součástí postprodukce byla hudební partitura Jamese Hornera, která kombinuje klasické symfonické prvky se zvuky, které nás zanesou do jiného světa, jako například vokalisté zpívající v Na´vi jazyce nebo netypické akustické a elektronické nástroje.
Filmoví fanoušci na další spoluprácí Camerona s Hornerem netrpělivě čekali; Hornerova práce na Vetřelcích je jedna z nejlepších filmových muzik a Titanic z roku 1997 se zapsal do historie soundtracků. Pro Avatar se dal Horner znovu dohromady se spoluautorem titulní písně Titanicu “My Heart Will Go On” Simonem Franglenem a vytvořili novou píseň. Zpívá ji hudební objev Leon Lewis, jmenuje se “I See You” a můžeme ji slyšet na konci filmu u titulků. Píseň vyjadřuje myšlenku Na’vi “chápání,” kdy člověk rozumí srdcem a citem, nejen rozumem.
Na závěr slova režiséra: “Chtěl jsem, aby diváci měli plně uspokojující filmový zážitek. Doufám, že půjdou z kina a budou si říkat, ‘neviděl jsem film; zažil jsem film.’”