fb  Sdílet
   Informace    Komentáře    Obsazení    Hodnocení    Ukázka    Fotky    Podobné filmy    

80% 4414 hlasů
film / thriller, drama, mysteriózní, USA, , 110 min., od 12 let
Black Swan
Kinopremiéra v ČR a SK 10.2.2011, DVD a Blu-Ray od 20.6.2011 Bontonfilm

Režie:
Herci: , , , , , více...

Ocenění: 2010, Nominace na Oskara, Nejlepší film
2010, Oskar, Nejlepší ženský herecký výkon, Natalie Portmanová


Ukázka
02:02



Co všechno byste obětovali pro sen?
Snímek sleduje příběh Niny, baleríny newyorského baletu, jejíž život je, podobně jako život všech v této profesi, plně pohlcen tancem. Žije s matkou Ericou, bývalou balerínou, která své profesní ambice nikdy zcela nenaplnila podle svých představ a tak teď alespoň nadšeně podporuje kariéru své dcery. Když se umělecký šéf baletu Thomas Leroy rozhodne pro novou premiéru sezóny, Labutí jezero, vyměnit stávající primabalerínu Beth Macintyre, Nina je jeho jasnou volbou. Do souboru ale vzápětí přichází nová tanečnice Lily, která na Leroye velmi zapůsobí svou smyslností a pro Ninu se tak okamžitě stává velkou konkurencí. "Labutí jezero" totiž vyžaduje tanečnici, která umí zahrát jak nevinnou a noblesní Bílou labuť, tak Černou labuť, která představuje lstivost a smyslnost. Nina je dokonalým ztělesněním Bílé labutě, ale Černá labuť je její povaze a projevu vzdálená. To ale rozhodně neplatí pro Lily... Mezi oběma tanečnicemi se rozvíjí podivně zvrácené přátelství, které ale ničí vzrůstající vzájemná rivalita. Nina se nechce své vysněné role vzdát, ale při naplnění svého snu může překročit hranici, zpoza které už nebude návratu do normálního světa.
Uprav informace o filmu

Komentář k filmu Tohle že je oscarový film? Mám dojem, že ho získal spíš za propagaci.Děj dost pokulhává a působí uměle-prostě jede na Oscara. Střídá se tu unylé tančení a divné představy hlavní postavy. Natalie Portmanová mě rozhodně nepřesvědčila. Tváří se pořád stejně a asi bych i věřila tomu, že Oscara by si spíš zasloužila její dublérka.
Všechny komentáře k filmu 69+ Napiš komentář k filmu a získej DVD

Web: IMDB, Titulky, Oficiální stránka    Videotéka: přidat si do ní film

Popis filmu Černá labuť

Baletka - labuť - tančí ve světle reflektorů sama, pak s partnerem, ze kterého se stane ďábel. Je to sen, který se zdá baletce Nině. Cestou do divadla v metru zahlédne kolegyni Beth. V šatně pak dívky Beth pomlouvají, že je stará. Na zkoušku přijde hlavní dramaturg s tím, že bude nové nastudování Labutího jezera. Beth roli nezíská, je propuštěna z divadla a rozbije část své šatny. Nině se na konkurzu nedaří. Přichází Lilly, nová primabalerína. Nina cestou domů potká dívku, která je jí neuvěřitelně podobná. Doma je Nina smutná, matka ji uklidňuje. Druhý den jde Nina za Leroyem a žádá ho o roli černé labutě. Leroy říká, že jako bílá labuť je dokonalá - ale na černou labuť ještě nemá. Ninna tvrdí, že chce být dokonalá, a Leroy chce, aby se uvolnila, a políbí ji. Nina ho kousne a on jí řekne, že si na roli vybral Veroniku. Když ale dojde na rozpis rolí, Nina zjistí, že Leroy dal roli přece jen jí. Okamžitě to volá matce z toalety. Když vyjde, vidí, že na zrcadlo někdo rtěnkou napsal "whorw" - děvko... Druhý den začínají zkoušky. Nina dře na roli zlé labutě a Leroy jí dává za příklad Lilly. Leroy a Nina jdou společně na večírek s novináři na počest Beth, která na konci sezony končí. Beth se naštve a Lilly se nevhodně zasměje. Nině se zdají divné sny a prolínají se se skutečností. Lilly se na WC chce s Ninou seznámit, ta ji odmítne. Když pak večer čeká na Leroye, přijde za ní opilá Beth a ptá se, co Nina pro roli udělala, když podle Leroye byla vždycky jenom "ta drobná frigidka". Nina jde k Leroyovi na skleničku a on po ní vyjede. Vyptává se jí na sex, jestli ji baví a tak podobně. Chce, aby šla domů a tam masturbovala, aby trochu ožila a nebyla tak upjatá. Nina večer v posteli masturbuje. Když se otočí, uvidí sebe samu v křesle v černých šatech... Na zkoušce se dozví, že Beth měla nehodu, srazilo ji auto. Leroy si myslí, že to udělala schválně. Nina jde za ní do nemocnice. Beth má sešroubovanou nohu a spí. Ninu to vyděsí natolik, že uteče a doma si schová pod postel tyč... Na zkoušce jí Leroy vyčte, že její tanec je jako ona - frigidní. Po zkoušce pošle všechny pryč a zkouší roli s Ninou. Svádí ji a pak jí vyčte, že by to mělo být naopak. Nina zůstane v sále a pláče.


O filmu

obrazek
Tanec dobra a zla: Příběh

Odvážný a originální režisér Darren Aronofsky vábí ve svém prvním psychologickém thrilleru diváky do neklidného a narušeného světa přeludů, dvojníků a paranoi. Roztočil smyslný a mrazivý příběh prima baleríny uvězněné ve sžírající bitvě s černými nutkáními, které ji pomalu pohlcují.

Natalie Portman (nominace na Oscara - Na dotek) září jako Nina, mladá ambiciózní newyorská baletka, která touží po největší roli svého života - po dvojroli křehké a nevinné Bílé labutě a svůdně ďábelské Černé labutě v klasice “Labutí jezero”. Nina roli dostane, ale není si jistá, zda dokáže dostatečně přesvědčivě zahrát Černou labuť. S tím, jak víc a víc namáhá při trénincích své tělo, začnou její mysl ovládat hluboce pohřbené černé fantazie, žárlivosti a noční můry, které ji dovedou k velkému střetu s novou kolegyní, jež je její největší rivalkou. Nina se velmi rychle a velmi opravdově vžije do postavy děsivé a smrtelné Černé labutě.

Na hony vzdálený typickému thrilleru ze světa zločinu a tajemných domů, Aronofskyho intimní portrét ženy ukazující nejjemnější žilky svojí psychiky se odehrává ve zcela nečekaném prostředí, elektrizujícím a fyzicky náročném prostředí uměleckého světa profesionálního baletu. Pro Aronofskyho to bylo ideální místo, kde představit vizuálně výbušný příběh sžíravé posedlosti touho být dokonalý. Stejně jako jeho předchozí film Wrestler i tento snímek mu umožnil ponořit se do ukrytého světa a vynést na světlo, co pronásleduje lidi, kteří jsou ochotni obětovat příliš mnoho.

Ačkoliv o tomto příběhu začal přemýšlet už před 15 lety, Aronofsky říká, že Černá labuť je záměrně dílo související s jeho posledním počinem Wrestler. Ačkoliv se může zdát, že málo co je tak rozdílné jako svět baletu a wrestlingu, Černá labuť se vnořuje do momentů čistého psychologického hororu jako žádný film, který Aronofsky před tím natočil. Filmy jsou spojeny myšlenkou extrémně namáhaných těl, duševního nepokoje a ztvárněním, které nutí diváky nahlédnout do fascinujícího vnitřního světa hlavních postav.

“Někteří lidé nazývají wrestling nejnižší formou umění a balet nejvyšší, přesto něco elementárního mají společného. Mickey Rourke jako wrestler procházel podobnými stavy jako Natalie Portman coby balerína,” vysvětluje Aronofsky. “Oba jsou umělci, kteří používají tělo, aby vyjádřili své pocity a oba jsou sužováni obavami ze zranění, neboť těla jsou jediné nástroje, které mají. Přitahovalo mne hledání propojených příběhů v na první pohled nepropojitelných světech.”

Filmy mají podle režiséra také společné odhodlání a nasazení představitelů hlavních rolí. “Role Niny vybočuje ze všeho, co zatím Natalie dělala,” zmiňuje Aronofsky, “a ona navíc posunula onu pověstnou laťku. Ztvárnění Niny byla oslava hraní i fyzického výkonu.”

Překážky v natáčení Černé labutě byly podobné, možné i obtížnější, než náročná produkce Wrestlera. Jestli svět profesionálního wrestlingu umí být tajemný, balet se vnějším pohledem jeví ještě uzavřenější. Další obtížnou částí natáčení byl trénink, který musela podstoupit Natalie Portman, aby byla schopná požadovaného baletního výkonu. “Balet lidé většinou začínají ve čtyřech nebo pěti letech, což znamená, že se pod jeho vlivem od mala mění jejich tělo. Chtít po herečce, která tak důkladnou průpravou nikdy neprošla, aby přesvědčivě hrála baletku, je velmi troufalý požadavek. Přesto, díky neuvěřitelné vůli a disciplíně se z Natalie stala tanečnice. Znamenalo to deset měsíců intenzivní práce, ale její tělo se transformovalo a i nejuznávanější tanečníci byli ohromeni. Jsem přesvědčen, že fyzický výkon ji propojoval s emocionální stránkou,” říká Aronofsky. Dodává, že měl radost, že našel herce, kteří se s takovou výzvou poprali. Ty zase přitahoval příběh, ze kterého vznikla napínavá, odvážná Odyssea do strmého vzestupu a fascinujícího pádu oddané umělkyně.

obrazek
Aronofsky získal příležitost ztvárnit svůj nápad s Černou labutí před deseti lety pomocí scénáře Andrése Heinze, který napsal temné drama z Broadwaye, líčící nebezpečnou rivalitu mezi herečkou a její náhradnicí. Aronofskymu se scénář líbil, ale vzhledem k tomu, že vyrostl vedle sestry, která se od malička intenzivně věnovala baletu, rozhodl se příběh zasadit do prostředí newyorské baletní scény. To vedlo ke vzniku Niny a Lily, dvou soupeřících, vycházejících tanečních hvězd, které jsou kvůli jednomu dokonalému představení ochotny obětovat cokoliv.

I během dalších projektů, kterým se Aronofsky v průběhu dalších let věnoval, pokračoval s kolegou Markem Heymanem (koproducent Wrestlera) na vylepšování Černé labutě. Původní koncept zasadili do příběhu odehrávajícím se na pozadí nejznámějšího baletu “Labutí jezero”, vyprávějící dramatický duel mezi nevinností a hříchem. Do příběhu tvůrci vepsali novou linku, která pohádku potemnila - klíčové prvky “Labutího jezera” - labutě, démoni, kouzla a dvojníci - ztělesnili do psychiky hlavní postavy, z níž se stane roztříštěný psychosexuální kaleidoskop, který z naivní dívky udělá nebezpečnou, transformovanou stvůru.

“S Darrenem jsme o baletním thrilleru mluvili roky,” vzpomíná si Heyman. “Vzal jsem původní drafty a zasadil je přímo do zápletky “Labutího jezera”. Tím se změnil odrazový můstek a vznikl příběh z moderního New Yorku o dvojnících, rozdvojené psychice a strachu, že někdo nebo něco ovládne váš život.” “Stal se z toho příběh o strachu Niny, že ztrácí sama sebe,” pokračuje Aronofsky. “To si dokáže představit téměř každý. Nina je těmito obavami zcela pohlcena, tak, že nedokáže svůj skutečný svět oddělit od života postavy, kterou hraje.”

Když byl scénář na světě, bylo obtížné zařadit příběh do nějakého žánru. Byl to živočišný horor, kdy se žena přemění v démonickou labuť nebo je to fascinující portrét odhodlané umělkyně ztrácející pod extrémním tlakem zdravý rozum? Scénárista Heyman doufá, že film bude spojením obou možností. “Mé oblíbené filmy je vždy těžké kategorizovat,” říká Heyman. “Doufáme, že Černá labuť bude jedním z nich. Že to lidi vystraší a zároveň jim zaleze pod kůži.”

Projekt přilákal produkční tým zahrnující Mika Medavoye, Arnolda W. Messera, Briana Olivera a Scotta Franklina. “Je to pro Darrena nová a zároveň známá oblast. Na jednu stranu je to cesta k psychologickému thrilleru, což nikdy před tím nedělal, na druhou stranu to evokuje napínavou realitu s jeho smyslem pro detail, styl kamery a způsob, jakým spolupracuje s herci, aby dostal ty nejlepší výkony,” říká Scott Franklin.

Brian Oliver dodává, “Když vidíte Darrenovi filmy, je vám jasné, že nic nedělá standardní cestou. Díky Wrestlerovi mohli lidé zažít, jaké to je být stárnoucí zápasník a teď mají možnost vnořit se do světa baleríny plného psychologického napětí.”

Výkonná producentka Jennifer Roth o filmu říká, “Černá labuť není ani thriller ani jen film o tanci. Zahrnuje různé žánry a prvky a zatahuje nás na temné, fascinující místo.”

obrazek
Z ženy labutí: Natalie Portman jako Nina

Ještě před dokončením scénáře režisér Aronofsky věděl, kdo bude hrát Ninu, nadějnou tanečnici, kterou při přípravě na životní roli pohltí nepokojné fantazie a hrůzu nahánějící události. Musela to být Natalie Portman, jejíž různorodost ukazují role od královny Amidaly ve Hvězdných válkách po roli striptérky ve snímku Na dotek. Nejenže se jako dítě věnovala baletu, ale má odhodlání a sílu zvládnout psychické i fyzické požadavky role, kvůli které by byla ochotna ztratit spojení s realitou.

Ještě když byl scénář rozpracovaný, Aronofsky se s Natalií Portman sešel. Baletu se jako dítě věnovala a i v dospělosti ho využívala, aby zůstala ve formě. Okamžitě se pro roli nadchla, s tím, že vždycky chtěla hrát tanečnici.

Nina začíná jako co lidé od baletu nazývají “bunhead,”, nepříliš lichotivé označení pro balerínu, které nezáleží na ničem jiném než tanci. Oporou jí je její stejně posedlá matka, také bývalá tanečnice, vedle které si Nina nikdy nevytvořila vlastní dospělý svět. Když ale dostane roli Královské labutě, probudí se v ní něco nového, co ji nutí prozkoumat své nejhlubší a nejtemnější pocity, které začínají ničit křehké hrany její mysli. Nina se náhle jako Královské labuť, kterou vždy chtěla být, zaplete do příběhu očarování, touhy a nebezpečí.

To přivedlo Portman k hranicím, ke kterým se na plátně nikdy nepřiblížila a přinutilo ji podívat se do hluboké propasti. “Nina je horlivá, pilná, ale také posedlá,” vysvětluje herečka. “Ještě nemá svůj názor ani jako baletka, ani jako mladá žena, ale rychle se mění, když hledá svoji smyslnost a pocit svobody. Ve stejné chvíli se ale začne propadat. To vše zahrát dohromady byla výzva. “

Pokračuje: “Nina touží po dokonalosti, což je něco, co může existovat jen krátký, letmý moment. A stejně jako všichni umělci, i ona se při tom hledání může zničit. Když se pokouší stát Černou labutí, začne v ní něco temného bublat. Vznikne z toho krize vlastní identity, kdy si není jistá, kdo vlastně je a hranice mezi ní a ostatními lidmi se stírají. Stručně řečeno, začíná se vidět všude kolem.”

Nina je uvězněná v závratném světě dvojnic, klamných zjevení, záhadných postav a zničujících zranění, což způsobuje, že nad sebou ztrácí kontrolu - a to proto musela udělat i Natalie Portman. “Nina se začne bouřit proti všem daným strukturám kolem sebe,” říká herečka, “to a paranoia ji zavedou do temných míst, kde si není jistá, co od ní lidé chtějí a jestli je to tak, že ztrácí rozum nebo ne.” Portman byla nadšená, že se může objevit ve světě baletu, o čemž jako dítě snila. “Moc se mi ve scénáři líbila věrohodnost těch tanečních detailů,” vysvětluje, “a hlavně mě nadchla paralela “Labutího jezera” a příběhu Niny. Vidím ji jako člověka, který se snaží zrušit prokletí, odpoutat se od všech, kteří určují, kým je a skrz to vše vidět, kým skutečně chce jako člověk i umělkyně být.”

A přesto, když Nina začne ztrácet rozum, co je a co není realita, nemůže to nikomu říct nebo dát najevo, protože by přišla o vysněnou roli v “Labutím jezeře” a tu by místo ní získala obávaná sokyně, smyslná a nebojácná Lily, která se stane jejím protipólem.

Portman byla pohlcena pokrouceným a závistivým vztahem Niny a Lily. “Když se poprvé potkají, poměřují se tak, jak holky skutečně dělají. Je to mechanismus přežití - vyhodnotit, kdo je vaše největší konkurence. Tímto úhlem pohledu Nina vidí, že Lily je okouzlující, talentovaná a představuje pro ni hrozbu. Zatím ale ještě neví, kdo Lily skutečně je.”

Aby to vše dostala před kameru, podstoupila Portman tuhou fyzickou i psychologickou přípravu. Fyzická náročnost tréninku předčila vše, co kdy zažila. Trénovala deset měsíců, pět hodin denně. Připravovala se pod dohledem uznávaných učitelů a trenérů - včetně bývalé členky městského baletu v New Yorku, Mary Helen Bowers.

“Mám za sebou mimořádné množství tance, plavání a hlídání váhy, stejně tak kruhového tréninku. Musela jsem dávat pozor, abych si nepřivodila zranění, balet je pro tělo velká zátěž. Je to velká výzva, pokusit se v osmadvaceti zvládnout tak náročný pohyb. I když jste před tím chodili na lekce tance, nemáte představu, co stojí dostat se mezi tu elitní špičku. Každý malý pohyb a výraz musí být přesný a plný lehkosti a grácie. Věděla jsem, že to bude výzva, ale netušila jsem, jak to ve skutečnosti bude fyzicky náročné.”

Kromě tanečních hodin v dětství využila Portman při ztvárnění Niny svá studia psychologie na Harvardu, díky kterým mohla proniknout do hlubin její rozložené psychiky. “Nina se zacyklila v kruhu obsese a vnitřního nátlaku.” “Pozitivem toho je, že díky takovému zaujetí se umělec může stát nejlepším, pak je ale ta horší, nezdravá stránka, kde se totálně ztratíte. A tam jsem musela Ninu dostat.”

Natalie Portman našla temnější stránku své hrdinky v každém jejím vztahu - s neoblomným uměleckým šéfem Thomasem Leroyem, který ji nutí objevovat utajené, temné kouty vlastního já, s přehnaně starostlivou matkou, bývalou baletkou, která Ninu neustále zblízka sleduje, i s bývalou tanečnicí, jejíž kariéru si Nina idealizuje a jejíž náhlý pád na ni působí jako návnada.

obrazek
Stmívání kolem labutě: vedlejší role

Natalii Portman v Černé labuti doplňují herci, jejichž výkony přidávají na intenzitě hypnotizujícího mixu krásy, tajemna a strachu. Pro Nininu sokyni Lily si Aronofsky vybral Milu Kunis, herečku narozenou na Ukrajině, která se rychle vyšvihla mezi hereckou špičku zejména díky rolím ve filmech Kniha přežití nebo Kopačky, která své roli nové, nadané, ale přehnaně ambiciózní tanečnice dodala temný šarm a potřebnou drzost.

“Mila hraje Lily, která je přesně taková, jaká chce být Nina. Je uvolněnější, živější a smyslnější,” říká režisér Aronofsky. “Lily má vnitřní svobodu vyjádřit sama sebe a to se stane zdrojem obdivu Niny i silného tření mezi oběma baletkami.”

“Pro Lily je klíčové, aby úplně ve všem byla přesným opakem Niny,” říká Mila Kunis. “I jejich styl tance je opačný. Nina je velmi technická, krásná tanečnice, zatímco Lile je spontánní, uvolněná a přirozená. Celým životem Niny je balet, ale Lily jí hamburgery, hodí na mejdany, užívá si sexu i drog a zkouší vše nové. Je naprostým protikladem Niny a ztělesňuje Černou labuť.”

Jestli Lily představuje vše, co by Nina v sobě chtěla nalézt, umělecký šéf divadla Thomas Leroy je tím, kdo ji k tomu bez milosti nutí. Thomase hraje francouzský herec Vincent Cassel, který je uznávaný hlavně v Evropě, ale hrál i v hollywoodských trhácích jako Dannyho parťáci, Sherk, Královna Alžběta a Východní přísliby.

“Vincent patří mezi mé nejoblíbenější herce,” přiznává režisér Aronofsky. “Jsem velkým obdivovatelem jeho francouzských i amerických filmů. Zde hraje machiavelistickou postavu - uměleckého šéfa, kterému záleží jen na umění a nestará se o oběti, které za sebou po cestě nechává.”

Cassel říká, že bylo nemožné roli odolat. “Za prvé vždycky jsem chtěl pracovat s Darrenem. Za druhé v tom hraje Natalie, kterou mnoho let obdivuji. Potom přišel nápad natočit thriller v prostředí baletu, který je tak přitažlivý. Jednotlivé komponenty byly skvělé. Věděl jsem, že to bude temné, ale velmi sexy. Potom jsem zjistil, že v tom budou hrát i Mila a Winona Ryder a já budu uprostřed těchto žen jako cirkusový principál. Upřímně, mohl jsem říci ne?” směje se.

Cassel si uvědomoval, že nebude jednoduché uvést Thomase v život, zvlášť jeho touha tlačit tanečníky k jejich limitům. “Není to klasický sukničkář,” vysvětluje. “Nezajímají ho tolik ženy jako touha po extrémech dokonalosti, krásy a umění. Chce vidět tanečníky, které si vybral, jak mu před očima rozkvétají do maximálního výrazu jeho vlastních představ a je tomuto snažení zcela oddán.”

Aby Cassel dodal svojí postavě přirozené kouzlo, zajímal se o přední světové choreografy od Balanchina po Baryšnikova. Úzce spolupracoval také s choreografem filmu, uznávaným tanečníkem Benjaminem Millepiedem z newyorského městského baletu.

Výčet hlavních postav uzavírají dvě držitelky Zlatých glóbů a oscarových nominaci: Winona Ryder jako Beth, taneční hvězda, jejíž sláva začne rychle uvadat a Barbara Hershey jako matka Niny, Erica, která svoji dcera chrání a dusí zároveň.

“Příběh Beth představuje předzvěst toho, co čeká Ninu. Beth je poměrně dlouhou dobu na výsluní, ale dostane se do ve věku, kdy je během okamžiku ze svého trůnu sesazena a vyhozena svým milencem, uměleckým šéfem. Přináší to s sebou otázku, co vlastně musí tanečníci vydržet, celou tragédii a nespravedlnost jejich krátkých kariér.” Winona Ryder pokračuje ve vysvětlování, “Má to co dělat s obecným požadavkem na dokonalost, to, co musí tanečníci podstoupit, daleko přesahuje to, co vidí diváci při představení. Beth se baletu věnuje od dětství a teď se náhle dostane do bodu, kde se vše, co si tvrdě vydobyla, zhatí. Rozhodně to nenese dobře.”

Barbara Hershey o své roli říká, “Jsem si jistá, že lidé uvidí Ericu jako matku z pekla, podle mne je ale spíš matkou v pekle, což je velký rozdíl.” Prožívá obrovská muka, neboť vše, co buduje, se hroutí jako domeček z karet. Miluje svoji dceru až posedle. Přeje si, aby Nina uspěla, ale ví, že je psychicky nevyrovnaná. Velmi na svou dceru žárlí a zároveň by jí snesla modré z nebe. Chce, aby se Nina vznášela, ale nechce, aby odlétla navždy.”

Obě herečky byly nadšené způsoby, jakými Aronofsky pracuje s herci. “Nemohla jsem být na zkouškách, protože jsem zrovna točila v Anglii jiný film,” vzpomíná Barbara Hershey, “a Darren vymyslel něco geniálního. Chtěl, abych jako svoje postava napsala Nině dva dopisy. Takže už během práce na tom druhém projektu jsem přemýšlela o vztahu Niny a její matky. Začala jsem psát a moje postava sama začala mluvit. Darren si potom ty dopisy vzal a ve správnou chvíli je dal Natalii.”

obrazek
Piškoty a utrpení: trénnk a choreografie

Stejně jako nahlédl do lidské psychiky a ukrytého světa profesionálních wrestlerů, v psychologickém chvění Černé labutě Darren Aronofsky vtahuje diváky do drsného zákulisního světa baletní scény, která je plná potu a obav. I když je balet dlouholetou součástí filmové historie, od klasiky Michaela Powella Červené střevíčky po hit Herberta Rosse ze 70. let s názvem Nový začátek, Aronofskyho film vypadá jako dosud žádný taneční film.

Natočit balet zevnitř vyžaduje kombinaci osobního průzkumu, intenzivního tréninku herců a přesných kamerových technik. “Darren je coby filmař posedlý detaily,” říká kolega Mark Heyman. “Takže kromě skvělých prvků příběhu - obrazy vlastní dvojnice a přeměna Niny - pro něj bylo důležité zasadit film do maximálně autentického obrazu.”

Aronofsky se zabýval tím, jak zachytit dynamické výkony na pódiu a zároveň ukázat grácii a lyriku, které z baletu dělají poezii těla... Kromě toho chtěl “uctít” poselství “Labutího jezera”. K natáčení byl přizván baletní tým v čele s uznávaným tvůrcem nových baletů, choreografem a tanečníkem Benjaminem Millepiedem. Ačkoliv to byla jeho první filmová choreografie, nabídku přijal okamžitě. Millepied si ve filmu také zahrál, Davida, vedoucího tanečníka souboru.

“Pro Darrena bylo zásadní, abychom zůstali co nejblíže skutečnému “Labutímu jezeru”, vysvětluje Millepied. “Oba jsme ale věděli, že připravit herečku, aby se z ní během šesti měsíců stala prima balerína, je nemožné. Takže jsme vybrali specifické pohyby, které budou ve filmu působit dobře. Natalie začala trénovat ještě než jsme se seznámili, navíc měla základy z dětství, ale Mia balet nikdy nevyzkoušela. Takže moje role byla upravit jejich pohyby a vytvořit požadovanou choreografii.”

Na pomoc s výukou dvou hlavních hereček si Millepied pozval zástup baletních trenérů, včetně legendy a hlavní baleríny Královského baletu Georginy Parkinson, která se přes třicet let věnuje výuce, a která bohužel zemřela dva týdny před koncem natáčení. Dále si přizval ředitelku Manhattan Youth Ballet Marinu Stavitskayu a Olgu Kostritzky, mezi jejíž studenty v minulosti patřili i Mikhail Baryšnikov a Jock Soto.

Portman i Kunis byly nucené se svými těly dělat věci, které vůbec nevěděly, že jsou možné - a obě za to “obětovaly” pořádnou fyzickou oběť. “Zbožňuji tancování, takže jsem si myslela, že to bude velká zábava - tancovat v práci,” vzpomíná Natalie Portman. “Vůbec mě nenapadlo, jak to bude bolestivé.”

Bolest nebyla ani polovina ze skutečné námahy. Portman i Kunis utrpěly několik zranění a svalovou horečku z přetrénování. “S dvěmi natrženými svaly a vyhozeným ramenem jsem si později říkala, ‘Co to dělám?’” směje se Mila Kunis.

Pokračuje: “Piškoty jsou mimořádně brutální boty. Mohla jsem je mít na nohou maximálně 20 minut. Ani se nemusíte postavit do pozice “na špičky”, aby vás bolely nohy. Stačí, abyste se v nich jen prošli. Nemůžete natáhnout chodidlo, protože ve špičce je dřevěný špalík. Zakopáváte o sebe. Když je máte na nohou celý den, vaše chodidla otečou a zbarví se do modra a do černa.”

Natalie Portman, která protančí více než 90% scén na plátně, se také potýkala se zraněním žebra, které si přivodila na tréninku. “Bylo to drsné, protože jsem s tím musela odehrát víc jak půlku natáčení,” přiznává. “Ale těžké si stěžovat, když vidíte, čím prochází profesionální tanečníci. Běžně tančí se závažnými zraněními jako je vymknutý kotník. Jsou zvyklí tancovat přes bolest.”

Přes všechny obtíže, obě herečky dostaly tak skvělou průpravu, že se z nich staly sebejisté tanečnice. “Byla to jedna z nejtěžších věcí, jaké budu kdy dělat,” říká Mila Kunis. “Balet jako jeden z nejtěžších sportů zůstává hodně nedoceněn. Ale je úžasné, když si uvědomíte, že ta dřina a utrpení může vytvořit něco, co vypadá tak bezstarostně.”

Natalii Portman a Milu Kunis na scéně doprovází profesionální tanečníci pensylvánského baletu. Ukázalo se, že sehnat taneční soubor, který by měl čas zúčastnit se natáčení, byl větší oříšek než sladit herce. Většina souborů byla uprostřed sezóny, takže nemohly uvolnit žádné natáčení. Naštěstí výše zmiňovaný se právě nacházel v době plánované přestávky.

<>Obrázek nenalezen<> Zrcadlový sál:

Natáčení Černé labutě začalo v Lincoln Center v New Yorku, sídle newyorského městského baletu a pokračovalo několikatýdenním natáčením převážně na Manhattanu. Aronofsky se svým týmem pracoval na dvou základních vizuálních myšlenkách: pomocí ostré ruční kamery zachytit živý balet a s pomocí zpětných zrcadel a tajemných pozorování zachytit surrealistické obrazy rozkládajícího se nitra a stírající se čáry mezi snem a realitou.

Štáb zahrnoval již stálice Aronofskyho týmu, kameramana Matthewa Libatiquea, ASC (Fontána), filmové architektky Thérèsy DePrez (Kvílení), kostýmní výtvarnice Amy Westcott (Wrestler), střihače Andrea Weisbluma, A.C.E. (Wrestler) a tvůrce vizuálních efektů Dana Schreckera (Requiem za sen).

Většina scén je natočena jednoduchou ruční kamerou, která se plynule vlní bez potřeby jakýchkoliv předělávek nebo detailních záběrů. Kamera se roztáčí a tančí s tanečníky. Zblízka zachycuje energii, pot, utrpení a umění.

“Důležitou roli v architektuře filmu hrají zrcadla. Ve světě baletu jsou zrcadla všude,“ vysvětluje režisér Aronofsky. “Tanečníci se na sebe pořád dívají, takže vztah se svým odrazem se stane součástí jejich identity. I filmaři jsou zrcadly fascinovaní. Chtěl jsem to posunout zase o kus dál a opravdu se nám podařilo změnit myšlenku, co znamená dívat se na sebe do zrcadla. Ta se stala velkou součástí pohledu do nitra Niny, který je hlavně o zdvojení a odrazu.”

Úkol vytvořit svět Labutího jezera byl svěřen architektce Thérèse DePrez. Měla před sebou nesnadný úkol vymyslet prostředí psychologického thrilleru odehrávajícího se na moderním Mantahhanu a divadelní produkce baletního představení. “Thérèse vytvořila nádhernou produkci za velmi omezený rozpočet. Vytvořila svět, který není skutečným světem, ale zdá se, jako by byl.”

“Při práci jsem spojovala paletu inspirovanou “Labutím jezerem” a tím, co Nina vidí každý den - místa zkoušek, což jsou prostory starých, klasických divadel i současný New York,” říká DePrez. Chtěli jsme minimalismus, takže jsme pracovali převážně s odstíny černé, bíle, šedé a růžové. Ninina růžová je nevinná, zatímco růžová její matky je už trochu zkažená. Máme tam také pár odstínů zelené, které pochází z původního prostředí Labutího jezera. To je ale vše, chtěli jsme jen omezenou barevnou škálu.”

Oříškem bylo vymyslet novou scénu pro “Labutí jezero”, takovou, která bude temná, moderní, popudlivá, ale hlavně filmová. “Jednou z nejdůležitějších věcí bylo udržet vše ve stálém pohybu. Takže i na divadelní scéně se hýbou stromy nebo zachází měsíc. Vše má nádech fotorealismu, čímž jsme dosáhli moderního a neočekávaného vzhledu.”

Stejná pozornost Ninině realitě i vzhledu “Labutího jezera” je patrná v díle kostýmní návrhářky Amy Westcott, která se v rámci příprav ponořila do baletního světa. “Navštěvovala jsem baletní lekce, chodila na divadelní představení, kde jsem si dávala dohromady první představy,” vysvětluje.

Klíčové pro celý film bylo, jak vypadá Natalie Portman jako Nina, s tím, jak se mění ona i její vnímání reality. “Nejprve jsem chtěla zdůraznit, jaký vliv má na svoji dceru matka. Ta ji chtěla udržet v dětském světě, takže Nina nosí tři dívčí barvy: bílou, šedivou a růžovou. Na konci nosí více méně jen černou. Jak se začne objevovat v černé, je vám jasné, že se něco děje, a že Nina je na druhém břehu.”

“Lily je sebevědomá, plná sex appealu, proto nosí černou se stříbrnými doplňky. Thomas Leroy je silný a mocný, proto Vincent obléká černou, šedivou a bílou.” Obtížný úkol představovalo vymyslet nové kostýmy pro baletní soubor, aby “Labutí jezero” vypadalo nově a nečekaně. Úkolu se ujaly módní návrhářky, sestry Mulleavy.

Dalším z důležitých komponentů ve vzniku správné nálady, emocí a podezření je hudba Clinta Mansella. Zdrojem mu byla původní hudba Piotra Iljiče Čajkovského ke klasickému baletnímu představení “Labutího jezera”. Čajkovskij byl základem každé skladby, ale jinak se Mansell pustil do experimentů. Cílem bylo, aby hudba Ninu pronásledovala a hnala do většího a bouřlivějšího světa, až je více a více přemožena svojí rolí v Labutím jezeře.

“Od hudby, přes kostýmy a scény, po choreografii a práci s kamerou, vše bylo velkou lekcí, ale všechny se vyplatily. Začali jsme s minimálními znalostmi o baletě, jak ho filmovat a jak tím nadchnout diváky a myslím, že jsme úspěšně skončili s tím, jak lidi propojit s touto formou umění, jak jí jim udělat přístupnější,” uzavírá režisér Darren Aronofsky.

Podobné filmy

Skrytá vada
(Inherent Vice) Píše se rok 1970 a kalifornský soukromý detektiv Larry "Doc" Sportello se ...
dnes 22.25
Nova Cinema
U moře
(By the Sea) Americký pár středních let se v přímořském francouzském letovisku snaží vyřeš...
zítra 01.10
Nova Cinema
Když se setmí
(After the Sunset) Špičkový zloděj Pierce Brosnan se na popud krásné společnice Salmy Haye...
zítra 06.50
Nova Cinema
Podobné filmy
Jestli se ti nelíbí naše nabídka podobných pořadů napiš nám.

logo horoskopy
logo humor
logo studentka
logo nejhry
logo sms
logo tvp
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce... Filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
    Přihlášení
    Registrace


    Středa 17. 8. 2022 Svátek má Petra
    Vyhrávej v casino.cz nebo na vyherni-automaty.cz   Prodávej s Plať-Mobilem.cz