Romantická komedie je oslavou české krajiny, ale i postav, které dokážou čelit přírodním živlům i zjednodušenému a pragmatickému přístupu k přírodě.
Cesta do lesa, Cesta z města, Cesty domů,... proč se začíná v Česku všechno jmenovat cesta? Jestli by po téhle cestě kráčela celá Česká kinematografie, tak zachvilku všechny ty cesty nepovedou bůh ví kam, ale do pr***e. Fakt hrozný film kde se tohle zase zrodilo nepochopím.
Cesta do lesa je pokračování úspěšné Cesty z města Tomáše Vorla z roku 2000.
Cesta do lesa je oslavou lesů, vod a strání a volně žijící zvěře.
Cesta do lesa vzdává hold českým lesákům a rolníkům, kteří statečně čelí přírodním živlům a agresivitě měst.
Cesta do lesa je plná květin, zvířat a hereckých hvězd.
Cesta do lesa je jasná cesta tam, odkud jsme jako lidé vzešli a kam se zase jednou navrátíme - do lesa.
Cesta do lesa je komedie. Ve srovnání s předcházejícím filmem ovšem trochu drsnější a autentičtější. Jak říká Tomáš Vorel: „Nebude se tam tolik zpívat. Hudba však bude opět podmanivá. Skládá ji Michal Vích a Petr Piňos, tentokráte se symfonickým orchestrem.“
Natáčení Cesty do lesa bylo pro herce, ale i pro zvířata velice náročné. Specialisté celý rok cvičili divoká prasata, laně, výra, káně, lišku, strakapouda, holuby... A ty nejnáročnější scény, například střelba na honu, vznikly na počítači animací 3D ve studiu MagicLab.
Předtáčky filmu Cesta do lesa probíhaly od května 2011. Hlavní natáčení začalo 10. srpna 2011 a skončilo v květnu 2012. Natáčelo se v lesích polích a lukách Rabštejna na Střelou, Nečtin, Manětína a Černé Hati, tedy v Západních Čechách, kde se natáčela i Cesta z města.
Tomáš Vorel (rozhovor)
Tomáši, základní otázka: proč
jste se rozhodl natočit
pokračování Cesty změsta?
Překvapilo mě, jaký měla Cesta z
města u diváků úspěch. Vidělo ho
přes dva miliony diváků. Dodnes si
ho lidé pořád pouští a znají a citují a
milují. Stal se z něho takový kult.
Vznikly cestovní kanceláře „Cesta z
města“, vznikly turistické trasy
„Cesta z města“... A mnoho lidí
podle našeho filmu zrealizovalo svoji
cestu z města. Rovněž i já většinu
času trávím v rabštejnských lesích a na ranči Havraní kámen. A Bára Nimcová (nyní
provdaná Schlesinger), se kterou jsem kdysi psal scénář a hrála roli Markéty, dnes
žije se svým mužem a třemi dětmi a dvěma krávami a dvěma kozami a jednou
veverkou v německé vesničce Hohenberg. A jak se postupně hromadily naše
vesnické zážitky a příběhy, uzrál čas natočit pokračování...
Je pravda, že je fanoušci Cesty z města určitě uvítají, protože závěr filmu
tehdy nebyl úplně jasný. Evidentně jste byl ale optimista, a dopřál jste
Honzovi Marákovi to, co si přál: nakonec se skutečně usadil na venkově
společně s Markétou. Nosil jste pokračování příběhu v hlavě už dlouho?
Dvanáct let. I když s Bárou nejsme svoji, ona za mnou jezdila na Rabštejn, já za ní
do Německa a psali jsme si také internetově. Z reálných příběhů se začal klubat
scénář „Cesta do lesa“. Vzniklo několik verzí. Od pohádkových a snově
psychedelických až po dnešní film, který nyní dotáčíme a který bych označil za
naturalistický romantismus, tedy naturmantismus...
V Cestě do lesa je posun v rámci hlavní rolí. Nejsou jimi už Honza a
Markéta, ale jejich filmová dcera Anyna a syn postav Bolka Polívky a Evy
Holubové Ludva. Proč?
V Cestě z města měli Honza a Markéta poměr a z toho poměru vznikla dcera Anyna,
která je po matince trochu střelená a přírodní živel. Nechodí do školy, pobíhá po
lese, učí se z bylin a houbiček. No a syn Holubové a Bolka zvaný Ludva také vyrostl
a zmužněl a vystudoval vysokou lesnickou a pracuje na hájence jako adjunkt
revírníka. Takže je to les, co ty dva mladé svede dohromady, takže postupně
převezmou role svých rodičů. Ale i rodiče tam mají veliký prostor, nebojte se.
Vlastně těžko říci, kdo je hlavní postava. Velikou roli tam má také revírník Cvrk v
excelentním podání Jiřího Schmitzera a jeho dcera, učitelka Lída v podání Marie
Štípkové, která si na Ludvu brousí zuby a chce s ním bydlet na hájence. Je to
propletenec příběhů a každá postava si nese své poslání, své nadání, své nářadí...
Postavy Anyny a Ludvy jsou
dokonalým protipólem. Ona je
typická ochránkyně přírody, kytiček
a zvířátek a vegetariánka k tomu.
On lesník a myslivec. Je to
samozřejmě skvělý výchozí bod pro
scenáristu k rozehrání děje.
Inspiroval jste se, jako tomu bylo u
mnoha dalších charakterů, i tady u
nějakého reálného příběhu či
postav?
Kdysi jsem chodil s dívkou, která byla vegetariánka a to zcela militantní. Když jsme
šli spolu na oběd, tak mi ho celý zkazila, že prý jím jedovaté mrtvoly a brzo
onemocním. Zkoušel jsem být tedy vegetariánem a pár týdnů jsem to vydržel. Ale
když jsem přijel na Rabštejn a chvíli žil v lese, hned jsem dostal nezřízenou chuť na
maso. Prostě příroda si to sama řekla. No a v tom lese jsem také poznal několik
myslivců a mysliveckých sdružení a inspiroval se jejich příběhy pro náš film...
Film je vůbec hodně věnován lesníkům, myslivcům a také zemědělcům.
Určitě jste musel buď hodně pozorovat a naslouchat místním obyvatelům,
nebo mít hodně odborných poradců, aby všechny činnosti byly realistické a
věrohodně zpracované, že?
Žádní odborní poradci! Předobrazy našich postav jsou skuteční myslivci, revírníci,
dřevorubci, sedláci, přírodní léčitelé... Já v Praze vlastně jen sháním peníze na film,
jinak žiji životem vesnickým. Lidé pracující v lese a na poli jsou mi milejší, jsou
průzrační, jasní a kupodivu moudří. Žijí napínavý, dobrodružný život, protože jsou
stále pod tlakem přírody a jejích živlů. Všechno tam je živé, divoké a
nevypočitatelné. Ve městě je všechno naplánované, nudné, sterilní, předvídatelné...
Film se na zemědělce a myslivce dívá velmi pozitivním pohledem a dá se
říci, že se i snaží právě na rozporu ve vnímání postav Anyny a Ludvy
poukázat na běžné mýty a polopravdy, které o těchto „profesích“ u laické
veřejnosti přetrvávají. Je tento pozitivní pohled váš osobní? Nebo se třeba
právě díky práci na filmu nějak váš pohled změnil?
Ano, je to osobní pohled. Na svou kůži jsem pocítil, že chci být vegetariánem, ale
když se ocitnu v surové přírodě a fyzicky nějak pracuji, mám chuť na maso a
bytostně cítím, že jsem tak uzpůsoben, že to mám v genech po předcích a že se to
nedá nějakým kavárenským rozhodnutím zrušit. Dříve, jako lufťák obdivující
venkov, jsem si naivně myslel, že myslivci jsou vrazi a úchyláci, kteří střílením do
zvířat honí své ego. Ano, jistě jich takových mnoho v lese pobíhá. Avšak ta lovecká
vášeň je nám mužům vrozená od pravěku. A protože jsem kdysi točil film z
prostředí jatek, tak na vlastní oči a uši a nos vím, jaký je to nechutný masakr, jaké
utrpení pro zvířata a jaké maso všichni v obchodech kupujeme a jíme. A naopak,
kulkou střelené divoké zvíře, které nemá v sobě žádné chemikálie z potravy, které
nepodléhá stresu ve frontě na jateční popravu, silné lesní zvíře, jehož přirozenost je
lovit a být loven, to je ta nejzdravější potrava, co nám příroda může dát. Problém
je jinde. A sice, že na planetě zdravých zvířat stále ubývá a nemocných lidí stále
přibývá. Ale letos v prosinci má prý být konec světa, takže se to všechno naráz
vyřeší...
Ovšem ne vše na vesnici je tak idylické a harmonické, to uvidíme ostatně i
ve filmu...
Hlavní příběh nesou Anyna a Ludva a
jejich vzájemné nepřátelství, které
přeroste v sympatie a v lásku a touhu žít
společně v lese na hájence. Pod tímto
příběh běží příběh Markéty, která jako
lidová léčitelka používá psychedelické
rostliny a houby a spolu s manželem
Honzou pořádajína chalupě masáže a
léčebné seance. Tak dlouho, až jsou
policií zatčeni a obviněni z paragrafu „283, nedovolená výroba a jiné nakládání s
omamnými a psychotropními látkami a jedy“. To vzbudí odpor konzervativních
vesničanů, zejména lesáků a myslivců. Otevřené nepřátelství vůči rodině Maráků
jde tak daleko, že se Marákovi musí z vesnice vystěhovat...
Tak se necháme překvapit, jak to dopadne!<
Kromě toho, že jste napsal scénář a jste samozřejmě režisérem filmu,
poprvé jste se také zhostil funkce hlavního kameramana. Jaké jsou vaše
dojmy? Zopakoval byste si to?
Já jsem si kdysi jako filmový amatér točil filmy jako kameraman. A vždycky jsem
měl ambice držet kameru. A svým kameramanům jsem do toho kecal a hádal se s
nimi. Takže to nakonec vyústilo v rozhodnutí stát se sám kameramanem Cesty do
lesa. Natáčíme celý rok, čtyři roční období, přírodní atmosféry, takže je nutné být
stále blízko lesa v pohotovosti s kamerou. Na tohle bych žádného profesionálního
kameramana nesehnal a nezaplatil. Samozřejmě, že mi to před natáčením všichni
rozmlouvali a já nemohl spát a třásl jsem se strachem a první natáčecí den mi tak
vibrovaly ruce, že záběry jsou roztřesené. Nyní ale říkám, že ten třas byl umělecký
záměr...
Cesta do lesa se stejně jako Cesta z města natáčela v okolí Rabštejna nad
Střelou, kde, jak víme, trávíte mnoho času. Jak jste vlastně přišel k tomuto
kraji, který před Cestou z města nebyl moc známý, a právě díky filmu jej
objevilo mnoho lidí a také jim učaroval?
Strejda tam má chalupu v zapadlé vísce jménem Černá Hať. Tam jsem jako kluk
jezdil na dovolenou a s Bárou jsme tam začali psát Cestu z města. Pak jsem se učil
jezdit na koni a objevil jsem nedaleký Rabštejn a ranč Havraní kámen a tam jezdím
dodnes. A když jsme s Bárou psali scénář Cesty do lesa, ze sentimentu jsme zavítali
také do Černé Hatě. Na konci vesnice jsme nalezli stavení, kde bydlí Honza a
Šošana Trnkovi, kteří kdysi viděli film Cesta z města a vzali to jako návod a
odstěhovali se z Prahy a žijí tady životem zcela vesnickým. A tak jsme se dohodli,
že v jejich stavení budeme Cestu do lesa točit a že tam budou bydlet naši hrdinové
Honza a Markéta Marákovi...
Zmínil jste konec světa. Věříte na něj? I přes váš skoro idylický život
v rabštejnském ráji?
Ze všech stran se valí prognostiky, že bude letos, tedy v prosinci 2012, zánik naší
civilizace. Náš film je příspěvek k tomuto konci. Naplánovali jsme premiéru ještě
před koncem světa, tedy na 4. října 2012. Cesta do lesa byla natočena proto, aby
konec světa zrušila. Nebo alespoň o pár let oddálila...