Joe Gavilan je ostřílený detektiv. Znavený, ale stále houževnatý policejní veterán, jehož profesionální kariéra je na svém vrcholu, ale soukromý život v troskách. A jak se zdá, jeho partnera K. C. Caldena, se kterým vyšetřuje velmi důležitý případ vraždy, zajímá mnohem více než policejní práce jeho vedlejší povolání učitele jógy a herecká kariéra. Vítejte v kraji s blankytně modrým nebem, palmami a mrtvými těly.
Detektivové z Hollywoodu je taková tuctová akční komedie, ve které jde o generační střet dvou policistů, ostříleného Harrisona Forda a zelenáče Joshe Hartnetta... Nejde o úplný propadák, ale od těchto pánů jsem čekal více... Takto jde o průměr, kterému dávám 5/10...
Policejní veterán Joe Gavilan a jeho čtyřiadvacetiletý parťák K. C. Calden slouží v oddělení vražd a jen těžko by se mezi detektivy v Los Angeles našli další dva, kteří jsou tak odlišní. Společné mají vlastně jen jedno, oběma mnohem víc času než práce zabírají vedlejšáky. Zatímco Gavilan si nepříliš úspěšně pokouší přilepšit k platu jako obchodník s nemovitostmi, Calden si přivydělává jako instruktor jógy a současně se pokouší prorazit jako herec. Je jim přidělen případ vraždy v hudebním klubu Julia Armanse. Přímo na pódiu tu byli zastřeleni mladý raper a tři členové jeho skupiny. Stop je málo a pracovní hypotézy nakonec ukazují na hip-hopového magnáta Antoinea Sartaina. Situaci jim ovšem nekomplikují pouze melouchy, ale také Sartainovy úzké vazby na nepříliš poctivého detektiva Leroye Wasleyho. Navíc se objeví detektivové z oddělení vnitřních záležitostí, kteří si hodlají na oba pořádně posvítit. Gavilan má totiž pletky s jeho bývalou přítelkyní Ruby a Calden se dostal do tajných souborů týkajících se podezřelé smrti jeho otce. Tohle všechno zvládnout bude opravdu fuška.
Detektivové z Hollywoodu je svižná akční komedie, která nabízí nevšední pohled do profesního a osobního života dvou losangeleských policistů. Harrison Ford se představí v roli ostříleného policejního veterána Joe Gavilana. Jeho hereckým partnerem je jeden z nejnadějnějších mladých talentů současné doby Josh Hartnett, který se zhostil role K. C. Caldena - policisty, kterého spíše než detektivní práce zajímá výuka jógy a herecká kariéra.
Režisér, spoluautor scénáře a producent Ron Shelton ve filmu zkoumá práci strážců zákona při potírání zločinu ve slavném městě, přičemž proniká skrze povrchní pozlátko a odhaluje činnost policie v mnohem realističtějším pojetí.
"Los Angeles je určitým způsobem absurdní, což mě na něm přitahuje," říká Shelton. "L. A. není tak úplně město v obvyklém slova smyslu a filmy se ve skutečnosti nenatáčejí v Hollywoodu. Pokud Hollywood vůbec dokážete najít."
Poté, co si producent filmu Lou Pitt poslechl od zkušeného vyšetřovatele vražd Roberta Souzy několik příběhů z jeho pestré kariéry u hollywoodské odnože losangeleské policie, zaujala jej myšlenka vylíčit ve filmu osobní stránky života policejního důstojníka. "Byly to osobní záležitosti, se kterými se tito lidé potýkají při vyšetřování velmi závažných zločinů," vysvětluje Pitt. "Chtěl jsem dozvědět více o tom, kdo tito lidé jsou, a natočit film, který by dosud neviděným způsobem znázorňoval jejich osobní život. Stejně jako mnoho z nás musí i oni najít způsob, jak skloubit dohromady svou práci a osobní život."
Souzu ovlivnil také bývalý příslušník losangeleské policie a v současné době spisoval Joseph Wambaugh (je autorem knih The Onion Field a The New Centurions), který byl během své náročné policejní kariéry také nucen vhodně zkombinovat osobní a profesní život. Stejně jako ústřední postavy Detektivů z Hollywoodu měl Souza v dobách svého působení u policie obvykle nějaké vedlejší zaměstnání. A kde na něj nacházel čas? "Když intenzivně pracujete na vyšetřování nějakého případu, nashromáždíte si spoustu přesčasů, takže pak máte hodně volna, ve kterém můžete využívat jiných pracovních příležitostí," vysvětluje Souza. "Během své kariéry jsem vystřídal všechna zaměstnání od práce v realitní kanceláři a soukromé bezpečnostní službě až po obchodování s ojetými auty. Pracoval jsem s truhláři, účetními i profesionálními tenisty."
Během rozhovorů se Souzou si Pitt vzpomněl na své setkání s policejním úředníkem, který také usiloval o vedlejší zaměstnání. "Jednou byl můj dům vykraden a když se policejní vyšetřovatel dozvěděl, že pracuji ve filmovém průmyslu, zeptal jsem mě, zda nejsem agent. Když jsem přitakal, omluvil se, odběhl do svého auta a vrátil se se scénářem. Pobízel mě, ať si jej přečtu a říkal, že pokud se mi nebude líbit, má ještě několik dalších verzí," směje se Pitt.
Podle Souzy je tento jev rozšířený mnohem více, než si většina lidí uvědomuje, a to zejména u hollywoodských policistů. "U policie jsem měl nějaký čas partnera, který chtěl být hercem. Nosil u sebe své fotografie a rozdával je lidem ze zábavního průmyslu, se kterými během služby přišel do styku."
Dalším prvkem Souzovy policejní praxe, který Pitta lákal, byly jeho občasné konflikty s oddělením pro vyšetřování vnitřních záležitostí - ty se pak staly jednou z hlavních dějových linií scénáře, který Souza se Sheltonem napsali. "Bob stál v čele vyšetřování mnoha případů, které přitahovaly pozornost veřejnosti, a během nich mu lidé z oddělení pro vyšetřování vnitřních záležitostí neustále nahlíželi přes rameno," říká Pitt.
<>Obrázek nenalezen<>
"Má kariéra u policie byla velice kontroverzní, proto se mnou oddělení pro vyšetřování vnitřních záležitostí občas mělo docela hodně práce," přiznává Souza. "Nikdy nešlo o nic ilegálního, zkrátka jsem jen dělal věci, které se pokaždé neshodovaly s oficiálními postupy."
Pitt představil Souzu Sheltonovi, který byl jeho příběhy uchvácen natolik, že jej ihned zaměstnal jako odborného poradce při natáčení filmu Dark Blue. Během něj pak Shelton se Souzou začali přemýšlet o filmu Detektivové z Hollywoodu.
Během rozhovorů se Souzou a dalšími vysloužilými detektivy Shelton zjistil, že i natolik vážné a důležité zaměstnání má svou humornou stránku. "Základ filmu Detektivové z Hollywoodu se zrodil z anekdot samotných policistů, kteří strávili život řešením zločinů ve městě, které sami charakterizují jako ,modrou oblohu, palmy a mrtvá těla'. Většina z těch nejabsurdnějších situací, které se ve filmu vyskytují, pochází z jejich skutečných vzpomínek," tvrdí Shelton.
Po dokončení všech prací na Dark Blue se Shelton se Souzou zaměřili na Detektivy z Hollywoodu. "Film jsme napsali společně, ale nikoliv na stejném místě," říká Souza. "Někdy nás dělila vzdálenost stovek mil a pro vzájemnou komunikaci jsme používali faxy, e-maily a mobilní telefony. I tak byla ale naše spolupráce velmi těsná."
Shelton s Pittem pak předložili námět zakladateli Revolution Studios Joe Rothovi, který se Sheltonem pracoval již na filmu Bílí muži neumějí skákat. "Ron má zvláštní schopnost učinit z obyčejných lidí v běžných životních situacích nezapomenutelné postavy. Příběh Detektivů z Hollywoodu byl legrační i dramatický, s tragickými momenty a tunami akce. Je to velmi uspokojivá směs různých žánrů," říká Roth, který u filmu zastal úlohu vedoucího výroby. "Pro dvě titulní role jsem ihned navrhnul Harrisona Forda a Joshe Hartnetta."
Forda Sheltonův a Souzův netradiční scénář ihned zaujal. "Detektivové z Hollywoodu je druh příběhu, který často vyhledávám, ale nikdy na něj nenarazím - skvělý mix reality, akce a humoru. Ve filmu se objevuje několik tématických prvků, které splétají dohromady různé dějové linie. Ve vztazích mezi postavami to často skřípe."
Joe Gavilan je odvážný, avšak zranitelný. Někdy je přizpůsobivý, jindy naopak velmi tvrdohlavý. Ford k této postavě přistupoval jako "ke člověku, který je v práci lepší než v životě. Žije na hraně, trochu moc pije a zůstává dlouho vzhůru. V čistírně dluží několik set dolarů. A k tomu všemu jej ještě vyšetřuje jeho vlastní oddělení ve chvíli, kdy se zabývá velmi důležitým případem."
Člověk jako K. C. Calden, kterého zajímá vše, jenom ne práce policisty, je Gavilanovou nejhorší noční můrou. Kromě svého hlavního zaměstnání se Calden usilovně věnuje výuce jógy a herectví - před svými kolegy to však tají. "Joe nemá ani potuchy o tom, že K. C. pracuje jako učitel jógy a má také své druhé, duchovně založené já," říká Hartnett.
V rámci příprav na své role Ford s Hartnettem navštívili střelnici losangeleské policejní akademie a ústředí hollywoodské divize LAPD. Během natáčení pak bombardovali Souzu a ostatní konzultanty otázkami ohledně policejních procedur. Zajímali se také o to, jakým způsobem je možné udržovat rovnováhu mezi náročnou prací policejního důstojníka a soukromým životem.
Generační a povahové rozdíly mezi Gavilanem a Caldenem jsou ve filmu často zdrojem komických konfliktů. Jejich bouřlivý pracovní vztah byl z velké části inspirován Souzovými zkušenostmi. "Když jsem patřil k mladým detektivům, někdy jsem ztrácel trpělivost se staršími, méně motivovanými spolupracovníky," přiznává. "Pak se ale role obrátila a já jsem byl několikrát svými mladšími a impulzivnějšími kolegy odsunut na vedlejší kolej. Uznávám, že jsem vždycky neměl tolik trpělivosti, kolik bych mohl."
Po obsazení dvou hlavních rolí se Shelton zaměřil na ostatní postavy. Při výběru kladl důraz na to, aby zachytil různorodost a vitalitu, která je tomuto městu vlastní. "Jednou z věcí, která mě na L.A. fascinuje, je ta neuvěřitelná směsice společností, kultur, hodnot, ras, národností a snů," říká Shelton. "Nějakým způsobem se tam lidem daří žít vedle sebe, někdy v přátelském duchu, někdy naopak. Rozmanitost je jedna z největších předností L.A."
Vzhledem k tomu, že ve filmu hraje velkou úlohu také populární hudba, měl Shelton v úmyslu obsadit do některých rolí skutečné rockové a hip-hopové umělce. Mladého autora rapových písní K-RO, jediného svědka vraždy, kterou Gavilan s Caldenem vyšetřují, si zahrála hvězda hip-hopové hudby Kurupt a v roli jeho matky se představí legenda R&B Gladys Knight. Kromě nich se ve filmu mihne také hollywoodská hvězda Robert Wagner a jeden ze zakládajících členů skupiny Monty Python Eric Idle.
Podle vedoucího výroby Davida Lestera byli Detektivové z Hollywoodu "vzácnou příležitostí, jak natočit film, ve kterém by Los Angeles nebylo zastoupeno jiným městem."
"V minulosti suplovaly ulice L.A. spoustu jiných měst, protože filmaři chtěli ušetřit peníze. Člověk si musel dávat pozor, aby se mu do záběru nedostala palma," pokračuje Lester. "Dnes je to tomu ale naopak - filmy se z ekonomických důvodů musejí natáčet v Kanadě nebo východní Evropě. Bylo opravdu skvělé, že jsme mohli tento film, ve kterém hraje město velkou roli, natočit přímo v L.A. Ron sice klade největší důraz na postavy, takže vše ostatní ustupuje do pozadí, ale i tak je vynikající, že můžeme prohlásit ,Tohle je Hollywood' s takovou mírou autentičnosti."