Vypravěčka Ophelia žije ve spokojeném postmoderním uspořádání se dvěma chlapci, kteří ji milují, a ona miluje je. Vzájemně na sebe nežárlí, jsou totiž výjimeční. Chon si jako bývalý elitní voják a žoldák vypěstoval ke světu poněkud cynický přístup, naopak nadaný botanik Ben by ho chtěl neustále zachraňovat. Odlišné povahy spojují společné zážitky ze školy a také podnikání. Díky Benovým schopnostem a Chonovým kontaktům prodávají nejlepší trávu v celé Kalifornii. Je to celkem bezpečné podnikání, zvlášť když mají pod palcem agenta z protidrogového. Jen pár kilometrů na jih od téhle idyly ale operují mexické kartely a jednomu z nich se Benův a Chonův
Divoši jsou velice svérázný thriller, který umí řádně přitlačit na pilu... Chon (Taylor Kitsch) a Ben (Aaron Taylor-Johnson) jsou kamarádi až do hrobu, oba milují Ophelii (Blake Lively) a žijí spolu na hromádce, jako svůj džob mají pěstování marihuany, která je tak kvalitní, že si jich všimne i mexický kartel... Nebýt několika nelogických okamžiků, tak by mé hodnocení bylo vyšší, ale i 7/10 je hodně dobré...
"To, že vám vyprávím tenhle příběh, neznamená, že na jeho konci zůstanu živá," přiznává hned v úvodu Divochů postava, která vás filmem bude provázet. Takové entré je netradiční, stejně jako zbytek akčního thrilleru, který vznikl podle stejnojmenného románu Dona Winslowa, jedné z nejprodávanějších knížek posledních let. Ta zaujala hollywoodskou legendu Olivera Stonea natolik, že opustil oblíbená politizující témata a rozhodl se natočit film, jehož hlavním cílem je bavit diváky. Vypravěčka Ophelia žije ve spokojeném postmoderním uspořádání se dvěma chlapci, kteří ji milují, a ona miluje je. Vzájemně na sebe nežárlí, jsou totiž výjimeční. Chon si jako bývalý elitní voják a žoldák vypěstoval ke světu poněkud cynický přístup, naopak nadaný botanik Ben by ho chtěl neustále zachraňovat. Odlišné povahy spojují společné zážitky ze školy a také podnikání. Díky Benovým schopnostem a Chonovým kontaktům prodávají nejlepší trávu v celé Kalifornii. Je to celkem bezpečné podnikání, zvlášť když mají pod palcem agenta z protidrogového. Jen pár kilometrů na jih od téhle idyly ale operují mexické kartely a jednomu z nich se Benův a Chonův "podnik" zalíbí natolik, že se s ním rozhodnou spolupracovat. Kluci nejsou blázni, aby si zahrávali s ohněm, a velkorysou nabídku odmítnou, jenže šéfka kartelu nepovažuje "Ne" za odpověď. Na získávání správných odpovědí má svého zlého muže a taky schopnost vyhmátnout slabé místo svých oponentů. V Benově a Chonově případě je to jejich Ophelia. Jenže když výjimečným hochům sáhnete na jedinou "věc", která má v jejich životě smysl, můžete počítat s tím, že se dočkáte výjimečné odplaty.
Laguna Beach, třpytivé přímořské letovisko v Kalifornii, je domovem lidí privilegovaných a znuděných: náctiletých s příliš mnoho volným časem a neomezenými příjmy, stejně jako mužů a žen udržujících se ve stavu věčné mladosti díky šikovným rukám plastických chirurgů - ti všichni podnikají svou každotýdenní pouť do příměstské Mekky - skvělého obchodního centra. Mírné podnebí a šumění Tichého oceánu tomu všemu dává falešný ležérní lesk. O o tom ví vše. Jako místní kráska zná velice dobře slabiny i lákadla svého rodného města.
O je zkrácenina jména Ophelia, má k tomu své důvody. Je to naprosto výjimečná bytost, stejně jako její spolubydlící - místní podnikatelé Ben a Chon -, s kterými tvoří neobyčejné trio. Mírumilovný botanik Ben touží zachránit svět. Jeho nejlepší přítel Chon, bývalý námořník a žoldák, si ovšem není jistý, že za to svět stojí. Ben, Chon a O žijí sami pro sebe a spojuje je zvláštní pouto…postmoderní rodina. Mají rádi svůj tichý, pohodlný, svobodný a jednoduchý životní styl, který si mohou dovolit díky Benovu a Chonovu lukrativnímu byznysu: pěstování té nejkvalitnější marihuany. Nezávislí a svobodomyslní mladíci s ohromujícím produktem jsou místními hrdiny poskytujícími to, o co lidé stojí.
Firma Bena a Chona samozřejmě nezůstane dlouho bez povšimnutí. Jejich legendární tráva a novátorský obchodní model vzbudí značný zájem mexického kartelu Baja, kterému šéfuje nemilosrdná Elena „La Reina“, její brutální pomocník Lado a bezskrupulózní právník Alex. Elena požaduje partnerství s Benem a Chonem - a odmítnout La Reinu rovná se obětovat něco, čeho si člověk velmi cení.
Kartel ovšem podcení pouto mezi třemi pozoruhodnými přáteli. Ben, Chon a - svým vlastním způsobem - O svedou zdánlivě předem prohranou válku proti drogovému impériu s neochotnou podporou dvojího agenta DEA jménem Dennis a prohnaného účetního zvaného Spin. A tak začíná série stále brutálnějších manévrů v divošské bitvě silných vůlí.
<>Obrázek nenalezen<>
O produkci
Joint Venture:
Divoši začínají
Román Dona Winslowa „Divoši” z roku 2010 ohromil jak čtenáře, tak kritiky. Winslow popisuje vznik tohoto bestselleru: „Seděl jsem za stolem a ve špatné náladě jsem napsal první dvě slova z budoucí první kapitoly knihy. Pak jsem rychle napsal 14 stránek a poslal jsem je mailem Shanemu (spoluautor scénáře a výkonný producent Shane Salerno). Po pár minutách mi přišla odpověď: ‘Nech všeho, co teď děláš a vrhni se na tu knihu, dokud to máš v hlavě.’”
Winslowův román prokázal, že pravidla jsou tu proto, aby se porušovala: několik posledních kapitol Divochů se autor rozhodl napsat rovnou formou scénáře.
Salerno, s kterým spisovatel spolupracuje už více než 13 let, vysvětluje: „Don rozpracoval téma, s kterým přišel už v „The Power of the Dog“ - v příběhu drogové války trvající přes 30 let - od založení Národního úřadu pro kontrolu obchodu s drogami (DEA) do roku 2005. Strávil 6 let výzkumem v Mexiku, Texasu a Kalifornii. S tímto tématem spojil svoje jméno, tohle je svět, který velmi dobře zná. V Divoších chtěl ukázat, jak obchod probíhá směrem od mexických kartelů do Kalifornie. Je zajímavé, když události všedních dnů začnou zrcadlit vaše nejhorší obavy.”
Divoši nabízejí několik témat, která se ve Stoneových filmech vracejí: mocenské tahanice, nestálá loajalita, boj nejlepších a nejhorších stránek lidské povahy, zkoumání složitých rodinných vztahů a naléhavý pohled na zraněné lidské duše - některé nacházejí svůj vlastní způsob hrdinství.
Stone o tom říká: „Jde především o silný pohyb mexických kartelů do Spojených států. Tyto kartely likvidují nezávislé distributory a pěstitele. Filmový kartel Baja zajímá nejvíc objem. Ale kdykoliv objem stojí proti nezávislým pěstitelům, je ve vzduchu cítit střet. Walmart nestojí o žádnou konkurenci.”
Producent Moritz Borman, který se Stonem často spolupracuje, předpokládá, že lidé budou přirozeně hledat v Divoších paralelu s dřívějšími Stoneovými filmy, což však není režisérovým záměrem. Borman k tomu říká: „Samozřejmě, že se lidé budou snažit přirovnávat Divochy k některým z Oliverových jiných filmů, ale styl a poselství jsou odlišné, tohle je jiný příběh. Má však každopádně intenzitu jeho ostatních snímků.”
V příběhu obdivuje kartel Baja jak Benův a Chonův produkt, tak jejich styl práce a chce jejich byznys získat. Přesto však pohrdá jejich životním stylem, zejména neobvyklým vztahem s O. Na druhou stranu stejně tak Bena, Chona a O odpuzuje kartel a jejich metody. Soupeření mezi kartelem a třemi přáteli se stává nemilosrdným a plným násilí; kdo je tím divochem je náhle nejasné a jemně řečeno velmi subjektivní. Stone glosuje: „Je ironií, že každá ze stran má tu druhou za divochy.”
<>Obrázek nenalezen<>
Zapálení podnikatelé:
Obsazení thrilleru
Klíčovým faktorem bylo pro Stonea najít herce, kteří by byli schopní obsáhnout všechny vrstvy postav příběhu. Film Divoši nabízí podívanou, jejíž propletené a paralelní příběhy vedou k výbušnému vyvrcholení. Válka mezi kartelem Baja a Benem, Chonem a O navíc odhaluje složité emocionální motivy a slabosti každé postavy. O není jen pouhá večírková královna a Chon není jenom chladnokrevný zabiják. Ironií osudu je to pacifista Ben, kdo je schopen extrémního násilí, když je zahnaný do kouta. Elena, přes všechnu svoji sílu, je mateřská a osamělá. Brutální Lado žije ve strachu ze své malé šéfové, zatímco Dennis, přes všechno svoje chytračení, je nakonec díky své neuvěřitelné loajalitě ke své rodině vlastně obětí.
V hledáčku Olivera Stonea uvízl jako potenciální hlavní postava thrilleru velmi brzy Taylor Kitch.
Trénovaný zabiják a bývalý příslušník elitního amerického komanda SEAL Chon využívá své schopnosti k absolutní obraně lidí, které miluje nejvíc - O a Bena. Kitsch vysvětluje, proč se jeho postava domnívá, že drogy jsou racionální odpovědí na šílenství. „Chon je chlapík, který je od začátku vyřízený. V Afghánistánu viděl tolik hrůz, že jeho první reakce je vždy násilná. Jakmile je s Benem a O, stává se někým úplně jiným. V jejich blízkosti opouští svou pozici strážce, možná se dokonce směje a vtipkuje, což u něj není obvyklé. Skutečným smyslem jeho života je chránit Bena a O, a pro tohle by zabíjel.”
Blake Lively ztvárňuje krásnou a srdečnou O - volnomyšlenkářku, která po svém únosu prokáže, že má stejně síly a kuráže jako kartel Baja.
Vzhledem k tomu, že O je vypravěčkou příběhu, se Lively stala hlasem Divochů. Stone tuto vypravěčskou techniku hojně využívá: „Myšlenka vyšla přirozeně z knihy, kde O příběh vypráví divákovi. Ale komentář ve filmu ho může potenciálně připravit o napětí. Vzhledem k tomu, že kniha obsahuje více než sto scén a objevuje se v ní mnoho postav, daleko víc, než si můžeme ve filmu dovolit, jsme se snažili minimalizovat množství informací a přesto zároveň používat komentář k propojení nejasností.”
Lively na své roli oceňuje, že „O je jako provaz, který drží všechny pospolu“. Sama herečka vypráví: „Bylo to úžasné. Objevila jsem se ve světě každé z postav - žila jsem privilegovaný život s oběma chlapci v Laguně, zažila jsem mučení, byla jsem zavřená v kleci a poslaná lodí do Tijuany. Měla jsem to štěstí zažít toho ve filmu tolik a na tolika různých úrovních - od absolutního štěstí do nekonečné bolesti.”
Rodačka z Jižní Kalifornie byla fascinována příběhem, který ukázal netradiční rodinu a to, jak moc se mohou tři lidé milovat. Lively si příběhu O velmi váží: „Jedním z hlavních důvodů, proč podle mě jsou Ben, Chon a O spolu, je to, že se cítí být jako rodina. Jsou pro sebe navzájem vším. Žádný z nich totiž nemá skutečnou rodinu. Neměli nikoho, kdo by při nich stál v dobrém i zlém. To vše našli v sobě navzájem.“
<>Obrázek nenalezen<>
Druhého milence O a Chonova kamaráda Bena hraje Aaron Johnson. Mírumilovný Ben je vtažen do násilného konfliktu s kartelem proti své vůli.
A je to právě Ben, který - asi nejvíc ze všech postav příběhu - nakonec musí nalézt a přijmout zvíře, které v něm dřímá, což není pro někoho, kdo se považuje za pacifistu, snadné. „Z Bena se stane násilník,“ říká Stone. „Ironií je, že Ben se do toho bahna namočit nechtěl, ale jakmile do něj spadl, zjistil, jak složité bylo si ten svůj sen splnit. Myslím, že nikdo z nás se tomu někdy nevyhnul… Každý z nás se někdy do toho bahna namočil.“
Stone od počátku věděl, že pro další role chce skutečně mimořádné herce. Patřil mezi ně i John Travolta jako Dennis, zkorumpovaný agent DEA, držitelka nominace na cenu Akademie Salma Hayek v roli panovačné a bezohledné šéfky kartelu Baja Eleny, a Benicio Del Toro jako Elenin smrtící vykonavatel Lado.
Na obou stranách drogové války stojí Dennis, manipulativní detektiv DEA, který hraje dvojí hru a chová se značně nezodpovědně jak ve vztahu k Benovi a Chonovi, tak ve vztahu k Ladovi. Roli agenta, který dlouho vyhýbal plnění svého poslání, ztvárnil na Oscara dvakrát nominovaný John Travolta.
Dvě mladé dcery a nevyléčitelně nemocná žena poskytují vysvětlení Dennisova složitého rozhodování. Travolta, který hraje Dennise, považoval za důležité, zahrát postavu tak, aby její jednání bylo pochopitelné, „protože hraje dvojí hru s vládou USA a kartelem. Přesto si najde způsob, jak ospravedlnit ty špatné věci ve svém životě. Stejně jako ostatní postavy je i Dennis zranitelný a jeho postava není černobílá. Ano, dělá špatné věci, ale je to člověk, navíc do určité míry vnímavý.”
Největší úlovek, jaký Dennis touží předložit svým nadřízeným, je Elena Sanchez, hlava kartelu Baja, který „vyjednává” s Benem a Chonem o převzetí jejich obchodu. Její představitelka Salma Hayek tvrdí, že nabídky na podobné typy postav příliš nedostává a proto pro ni tato role byla vítaná. „Elena je silná a žije ve světě plném násilí a strachu, na pozici, kterou většinou zastávají muži. Je to těžké pro muže, natož pro ženu, ale ona se s tím dokáže vypořádat. Je na ní něco, co nahání strach, něco téměř královského. Její přezdívka je ‘La Reina’, což ve španělštině znamená Královna. Musí takto působit - musí vzbuzovat strach a respekt. Bez toho by kartel nefungoval,” říká Hayek.
Herečka nabízí pohled do Elenina světa poznamenaného ztrátou: „Trpí silným osobním dilematem, které odhaluje její slabost a díky tomu se s ní můžeme identifikovat. Její Achillovou patou je její chladný vztah s dcerou, takže když do jejího života vejde O, nastávají pro Elenu emočně těžké časy. O přinese do jejího světa nové světlo, přestože okolnosti jejich setkání nejsou úplně ideální. Přes svou sílu, strohost a přes všechno, co je na ní špatné, se Elena nezbavila lidskosti úplně. To je na té postavě úžasné.”

Politická linie příběhu herečku, která složité aspekty jihoamerické drogové války sama zažila, oslovila. „Jsem Mexičanka. Znám různé aspekty Elenina příběhu,” říká Hayek. „Tohle je součást života v mé zemi. Doufám, že tento film pomůže tomu, aby si lidé uvědomili závažnost problému obchodu s drogami mezi Mexikem a Spojenými státy. Není to jen problém Mexika. Tohle je náš společný problém: Amerika a Mexiko jsou v tomto obchodu partnery. Jedna země prodává a druhá kupuje a vše klouže oběma vládám mezi prsty.”
Během zkoušek testoval Stone odolnost Salmy Hayek. Jakékoliv obavy, že by nebyla „dost drsná”, herečka rychle zaplašila. Režisér procházel s Hayek nesčíslněkrát klíčovou scénu, ve které si Elena podává Lada a Alexe. Elena, šokovaná, frustrovaná a zuřící kvůli krachu její americké operace, zasypává své muže kanonádou nadávek a hrozeb směsicí španělštiny a angličtiny. Hayek předvedla bravurní výkon.
Eleniným mužem na severu je Lado, který vede operace kartelu Baja v jižní Kalifornii. Lado je se svou náročnou šéfkou stále nespokojenější a svou brutalitu používá k tomu, aby se postupně postavil na vlastní nohy. Při ztvárnění psychopata, který střílí kritiky do kolen, zabíjí své věrné nohsledy a neúprosně bičuje kolegy, aby z nich vytřískal falešné přiznání, musel představitel Lada Benicio Del Toro sáhnout hluboko do temných koutů lidské duše. Herec k tomu poznamenává: „Když slyšíte výpovědi skutečných lidí, kteří se do takových situací dostali nebo kteří byli obětmi drogové války, když slyšíte vyprávět lidi z obou stran bojů, dodává to příběhu vážnost, která pomáhá přilákat pozornost všech.”
Del Toro a Hayek mají několik společných velmi silných scén. Přestože je Del Toro zhruba o 30 cm vyšší a o 50 kg těžší, byla to Hayek, kdo z nich vychází jako jednoznačný šéf. „Salmu jsem poznal před lety a bylo mi jasné, že umí být drsná a že má na to, být královnou podsvětí,” říká Stone. „Líbilo se mi, že se jí Benicio podvolil, protože jeho postava se nebojí nikoho - kromě ní. Lado je stvůra, ale Benicio z něj udělal stvůru se stopami lidskosti.”
Ve vedlejších rolích se v Divoších představilo několik uznávaných herců. Jedním z nich je Emile Hirsch jako účetní machr Spin a na cenu Akademie nominovaný Demián Bichir jako Alex, kartelový právník a hlavní vyjednavač. Bichir, který už s Del Torem a Hayek pracoval, měl většinu svých scén právě s nimi. Ve filmu Che režiséra Stevena Soderbergha hrál Fidela Castra po boku Ernesta „Che” Guevary, kterého ztvárnil Del Toro a zazářil vedle Salmy Hayek v televizním filmu V čase motýlů, který Hayek také produkovala.
V roli odpadlíka Spina, Benova a Chonova neobyčejného geniálního hackera se představil Emile Hirsch.
Ve své roli geniálního finančního mozku stojícího za Benovou a Chonovou operací za několik milionů dolarů musel Hirsch vést velmi specializované dialogy. Díky režiséru Stoneovi dostal základní průpravu, která mu umožnila odehrát tyto scény bez stresu z používaného žargonu. „Já samozřejmě nerozumím záludnostem praní špinavých peněz,” upozorňuje Hirsch. „Prostě jsem se naučil fráze z textu a kontext jednotlivých scén. Jako divák to nepoznáte - kupujete si iluzi, protože ta představuje kouzlo filmů a příběhů.”
Hlavní i vedlejší ženské postavy v Divoších jsou nezávislé, silné, sexy, chytré a neodolatelné. Vztah mezi Elenou, O a Eleninou dcerou Magdou, se pohybuje mezi dominancí, náklonností a zradou. Celým filmem zní silný ženský hlas, někdy i díky průvodnímu hlasu O. Zatímco Chon a Ben plánují záchranu zajaté O, ona sama nikdy nepůsobí jako bezbranná oběť.
V rodině Sanchezů je smrt jako doma. Elena díky násilí v této drogové válce ztratila svého muže a dva syny. Svou dceru Magdu ukryla do Kalifornie, a Stone chtěl ukázat, co to bude Elenu stát. Magda, která byla vychována v prostředí kartelu, je přesto schopná vidět i druhou stranu kariéry její matky, která financuje její luxusní a požitkářský životní styl.
„Vztah mezi Elenou a Magdou je dost drsný,” říká režisér. „Dcera se matce v mnoha ohledech podobá, ale matka je srdečnější. Dochází k přenosu pocitů z Eleny na O. Elena své rukojmí O svým způsobem adoptuje. O si je se svou matkou velmi cizí, takže je na nějaké úrovni přitahována k Eleně. Nakonec ale dojde mezi těmito silnými ženami, které jsou spojeny ostražitou náklonností, k zápasu o moc.
<>Obrázek nenalezen<>
Důkaz života:
Obsazení a výzkum
Herecký tým zkoušel dva týdny před začátkem natáčení, ale Stone zkoušel i v průběhu celého filmování. Při těchto zkouškách, které někdy trvaly i celé hodiny, procházeli herci dlouhé scény, které měli hrát v následujících dnech. Poté, co jednotliví herci skončili své zkoušky, Stone je sezval všechny dohromady, aby jim ukázal, co vyšlo najevo, a sloužil přitom jako vypravěč. V tomto procesu dostal každý přehled o další práci. Pro film s tolika postavami a s takovou zápletkou jako mají Divoši, byly tyto zkoušky zásadní.
Stone je dlouholetým zastáncem technických poradců, jejichž úkolem je postarat se o to, aby film působil co nejautentičtěji. Zásadní úlohu zde měl vedoucí kaskadérů Keith Woulard. Režisér podotýká, že Keith byl pro celý film klíčovou osobou. Bývalý příslušník Seal podle něj „nikdy neztratil glanc, a že tam zažil pár krušných chvilek. Je tím nejtrpělivějším člověkem.”
Pro Divochy dal Stone dohromady ojedinělé trio konzultantů, kteří pomáhali hercům s přiblížením postav Spina a Dennise. Těmito konzultanty byl Ralph Echemendia, hackerský expert, Patrick Fourmy, konzultant ve věcech spojených s konopím a Eddie Follis, nedávno penzionovaný agent DEA. Kdyby nebyli zainteresovaní na filmu, žádný z nich by dobrovolně nevstoupil do místnosti, ve které by se nacházeli ostatní dva.
„Eddie byl pro film velmi důležitý,” pokračuje režisér. „Poskytl mi pár dobrých rad. Také jsem spolupracoval s Donem Winslowem, stejně jako s Patrickem, který se v marihuanovém byznysu a v hudebním průmyslu roky pohyboval. Díky nim a díky mým výzkumům jsem se seznámil se zvláštnostmi nezávislého obchodování s marihuanou. Nejde o kartel, každý hraje sám na sebe. Ralph nám pomohl zajistit, aby stěžejní scény, ve kterých Ben a Chon zasahují do vlastní počítačové špionáže, byly přesné… a současné.”
Echemendiův přínos filmu spočíval v zajištění reálnosti scén spojených s praním špinavých peněz, s elektronickým a počítačovým sledováním a s počítačovými krádežemi v 21. století. „Jsem to, čemu se říká etický hacker,” říká poradce. „Specializuji se na kybernetickou bezpečnost, zejména na proaktivní bezpečnost - což ve skutečnosti znamená vniknutí do počítačového systému. Oliver chtěl, abych dohlédl na to, že hackerské scény vypadají reálně. V současnosti mohou být například informace uchovávány na věci, která vypadá jako malá kreditka, nejsou potřeba flash disky, takže jsme je použili - stejně jako reálná loga a energetické nápoje, bez kterých se při celonoční práci neobejdeme.”
Follisovy odborné znalosti světa DEA ho zavedly z jihovýchodní Asie a Jižní Ameriky na Střední východ a Los Angeles, kde pracoval jako asistent detektiva odpovědného mimo jiné za boj proti členům kartelů. Jak sám říká „v podstatě jsem Dennis, jen bez té korupce”.
Follis úzce spolupracoval se Stonem a Travoltou a zasloužil se o to, že temný detektiv DEA je pro diváky uvěřitelný.
„Od začátku jsme kolem sebe měli skvělý tým, který nám velmi pomáhal,” vysvětluje Johnson. „Hned na začátku nás Eddie seznámil s lidmi, kteří pro kartel pracovali a kteří byli napojeni na Kolumbijskou mafii. Bylo to úžasné a poněkud děsivé poslouchat jejich příběhy.”
„Tam točit nemůžeme”:
Design a lokace
Divoši začínají v idylickém kalifornském snu, který se postupně stane noční můrou. „Neexistovala žádná šílenost, z které by Oliver nebyl nadšený,” říká výtvarník Tomás Voth. „Protože natáčel Divochy, a to je trochu jiný pohled na realitu. Hned zpočátku jsme se shodli na tom, že v podtextu je pokrytectví - kdo koho nazývá divochem, a poznání, že divochem se může stát kdokoliv. Navíc Američané a Mexičané jsou v Kalifornii velmi těsně propojeni. Je tam hranice, ale každý je natolik součástí toho druhého, že to skoro nepoznáte. Naším záměrem bylo, převést tuto myšlenku vizuálně na plátno, takže jsme chtěli předvést silné, zářivé barvy. To mi rozvázalo ruce a umožnilo mi pouštět se do divočejších věcí než obvykle.”
Produkce začala na Malibu beach house, ale cestovala do takových lokalit, jakými jsou Pyramid Dam v horách severně od Los Angeles, Dana Point a Laguna Beach až na jih, na předměstí San Fernando Valley a Pacific Palisades, a do Los Angeles. Vothovým úkolem bylo rychle na každém místě vytvořit svět Divochů.
„Naším plánem bylo natočit třetinu filmu v Orange County a dvě třetiny v Los Angeles,” říká producent. „Kvůli počasí a světlu jsme potřebovali ten film natočit na jaře a během léta. Narazili jsme na množství překážek, na místa, kde z naší přítomnosti nebyli díky tématu filmu příliš nadšení. Tak jsme přešli na jednoduchou logistiku. Laguna vydělává peníze během léta díky turismu, takže naše přítomnost tam měla být směřována až po Labor day (1. pondělí v září). Přijeli jsme tam na týden, abychom vše připravili a potom jsme se vrátili po Labor Day, abychom natočili potřebné záběry z pláže.“
Hřiště bohatých
Filmování začalo na Malibu, které představovalo Lagunu. Producent Borman vysvětluje: „Oliver má rád, když se natáčí chronologicky, aby herci mohli postupně zrát. Je to dobrý způsob natáčení, pokud ho logisticky stíháte.”
Dalším Vothovým úkolem bylo vytvořit v Kalifornii verzi Mexika, zejména v případě Eleniny vily. Tato rezidence měla odrážet její moc, bohatství a izolaci. Produkce našla výjimečnou nemovitost - ranč v horách Santa Susana, který svou architekturou a dekoracemi ve španělském stylu vypadal přesně jako velkolepá mexická hacienda: plná stájí, fontán, s bazénem a nekonečnou fasádou oken a s královskou ložnicí. Tento Hummingbird Nest Ranch je dost prostorný i pro 5 tisíc návštěvníků - přesto je tady Elena sama se svou ochrankou. Je to vlastně nádherné vězení.
To, že přes všechno své bohatství a moc je Elena osamělá, chtěli filmaři vykreslit právě její vilou. „Její schopnost obstát, přežít a uspět v roli královny kartelu vypovídá hodně o jejích ambicích“, vysvětluje Voth. „Chtěli jsme, aby její dům tohle odrážel a zároveň aby vypovídal o tom, čeho se musela vzdát, aby toho dosáhla. Měl jsem představu elegantní a masivní vily, která by ukazovala, jaké to je, dostat se na vrchol a zůstat naprosto sám.“
Neobyčejná školka
Během příprav na vytvoření Benova a Chonova byznysu navštívili Stone a Voth už existující pěstírny v oblasti Los Angeles. „Byly všude,” shrnuje režisér, „ale jsou to prostě nasvícené rostliny. Kdybyste nevěděli, že je to marihuana, vůbec byste si toho nevšimli. Začal jsem přemýšlet, jakým způsobem vytvořit pěstírnu vhodnou pro film. Vrátil jsem se zpátky ke své myšlence použít obyčejný dům s bazénem. Nakonec jsme v Pacific Palisades našli fantastický dům ze 60. let, který měl krytý dvůr a skvěle vyhovující bazén.”
Rezidence je umístěna na vrcholu úzkého klikatícího se kopce v Palisádách, s výhledem na Topanga Mountains a na oceán a představovala tak perfektní místo pro finální marihuanovou školku.
Rekvizity a dekorace vyžadované touto scénou byly specifické pro pěstitele Benových a Chonových kvalit: sklenice drogy, centrifugy, plynový spektrometr, odkapávací systém, lampy a samozřejmě a vnitřní bazén plný obrovského množství falešných rostlinek.
Naplnění místnosti plodícími rostlinkami konopí představovalo pro Votha a jeho štáb jedinečnou výzvu. Těžko si mohli pronajmout nějakou skutečnou utajenou pěstírnu marihuany. Voth vysvětluje, že podle právních předpisů nesměli mít ani žádnou skutečnou rostlinu. „Měsíce jsme vymýšleli, jak to udělat, aby umělé rostliny vypadaly v záběrech reálně. Když pracujete s plasty a hedvábím, bývá těžké dosáhnout toho, aby připomínaly živou rostlinu. Pro záběry zblízka jsme používali kombinaci několika materiálů, na které jsme přišly metodou mnoha pokusů a omylů.” A šibalsky dodává: „ale žádnou z nich bych nedoporučoval k hulení.”
Modlitby k La Santa Muerte
Kromě Eleny se Lado zodpovídá ještě jedné hrozivé paní: La Santa Muerte, bohyni smrti. Ladovým posláním je podporovat byznys kartelu Baja v Severní Americe a upevňovat základnu La Reiny za pomoci teroru a násilí. To vše je kryté obyčejnou firmou nabízející úpravy krajiny. Jakmile se ale její zaměstnanci vyhrnou ze svého kamionu naloženého smrtícími předměty, chystají se prořezat a zredukovat něco víc než jen palmový porost. Svou společnost Lado pojmenoval La Guadaña, což ve španělštině znamená „kosa” a obrovská kosa - spolu s řetězovými pilami a sekyrami - se hrozivě tyčí zpoza kabiny. A na palubní desce sedí figurka jeho zlověstné svaté patronky - La Santa Muerte.
Krásný, ale znepokojující fenomén Santa Muerte je popisován jako mexický kult svaté smrti. Podle Vothova vysvětlení jde o temnější verzi vyjádření úcty, kterou Mexičané prokazují jedné ze svých nejvíce uctívaných náboženských ikon. „Vzali La Virgen de Guadalupe a nahradili ji kostrou, ke které se modlí a kterou žádají o vyslyšení svých proseb. Jde o směsici mexických tradic Día de los Muertos (Svátku mrtvých), katolicismu a karibského okultismu. Věřící prosí o základní věci: ochranu před mrtvými a před ohněm, ale také o prosperitu a o to, aby kulky z jejich zbraní trefily svůj cíl. Říkal jsem si, že tímto skvěle ukážeme, co je Lado zač. Ten kamion se stal fyzickou manifestací Santa Muerte. Zaplnil jsem ho vším, co měl ostré hrany. Místo toho, abych motorové pily umístil dovnitř, nechal jsem jejich hroty vyčuhovat tak, aby zdálky vytvářely siluetu auta. Chtěl jsem vzbudit pocit, že pokud je tenhle náklaďák na vaší příjezdové cestě, měli byste se začít modlit, protože to je konec,“ říká Voth.
Ladovo vystupování připomíná v některých aspektech Grand Guignol, a nikde není ta děsivost patrnější než ve skladišti, které slouží jako Ladovo mučící doupě. Právě zde se odehrávalo mučení a agónie na všechny způsoby a Elenin přisluhovač zde sloužil jako morbidní cirkusový principál.
„Abych mohl vytvořit tuto scénu, potřeboval jsem hodně temné místo,” popisuje Voth. „Ve scénáři je popsáno pouze jako skladiště, ale říkali jsme si, že to musí být něco víc. Je to místo, kde mučí a zabíjejí lidi výjimečně brutálními způsoby. Proto jsem chtěl vytvořit konstrukci vyvolávající hrůzu; není šance utéct. Připomínalo to římské Koloseum - lidé se mohou dívat buď shora nebo ze stran. Jako publikum sledující bitvy prvních křesťanů se lvy.”
Stone navrhoval, že by tam Ladovi muži mohli mít malou černou destilerii. Voth vysvětluje: „Lado a jeho parta si nepěkně podají každého, kdo měl tu smůlu a stal se jejich vězněm. Jsou to opilci. Pojali jsme to místo jako jejich zázemí - místo, kde vaří, kde sledují televizi a kam si vodí ženy nevalné pověsti - přestože jsou stěny a podlahy pokryté krví všech zabitých. Po třech dnech tam, dvou dnech přípravy a prvním dnu filmování, jsem musel pryč. Připadalo mi, že mi exploduje hlava.“
Poslední záběry
Asi nejnáročnější bylo natáčení v lokalitě Pyramid Dam, západní větvi kalifornského akvaduktu v severní oblasti Los Angeles, kde se točily záběry ohnivého útoku mezi Benovými a Chonovými muži a kartelem. Produkce byla první, která směla filmovat tak blízko hráze, navíc za použití zápalné pyrotechniky.
Produkční tým nakonec našel tu správnou lokaci náhodou. Zároveň byli ale upozorněni na to, že v těchto místech nebudou moci točit. Kopeloff říká, že porušili zásadní filmařské pravidlo: „Neberte režiséra na místo, kde nebudete moci natáčet, protože to bude místo, které režiséra nadchne. Oliver ho nemohl dostat z hlavy. Ukazovali jsme mu i jiná místa, ale pokaždé odpovídal, že ne, že potřebuje místo, které bude vypadat přesně tak, jako to, kde se nedá točit. S Oliverem to nikdy není ‘nemůžeme tam točit’, ale vždycky jen ‘Najdi způsob, jak to půjde’. Takže jsme oslovili několik státních orgánů, které jsme nakonec přesvědčili, že je výhodné, abychom tam film točili.“
Vícenásobná expozice:
Anamorfní čočky
Pro zachycení opojného ducha kalifornského pobřeží a bitvy mezi kartelem a Benem, Chonem a O natáčeli Stone a kameraman Dan Mindel Divochy v širokoúhlém formátu za použití anamorfní čoček.
Tři ze svých dřívějších filmů včetně Narozen 4. července a Doors natáčel Stone v tomto formátu, který však opustil a přešel na - podle svých slov - rychlejší způsob. „Danny ale trval na tom, že anamorfní způsob může být rychlý a nepříliš drahý, a skutečně to udělal tak rychle, jak jsme potřebovali,“ poznamenává Stone.