Představte si, že to, co považujete za sen, je realita. A místem mistrovského zločinu je... Vaše mysl!
Dom Cobb (Leonardo DiCaprio) je zkušený zloděj, absolutní špička v nebezpečném umění extrakce: krádeže cenných tajemství z hloubi podvědomí během snění, kdy je mysl nejzranitelnější. Cobbova vzácná schopnost z něj učinila vyhledávaného hráče v zákeřném světě korporátní špionáže, ale také z něj udělala uprchlíka a stála ho všechno, co kdy miloval. Teď dostane Cobb šanci na vykoupení. Jedna poslední akce mu může vrátit normální život, ale jen pokud se mu podaří provést nemožné – počátek. Místo dokonalé krádeže musí Cobb a jeho tým specialistů zvrátit běh věcí. Jejich úkolem není myšlenku ukrást, ale vnuknout ji. Pokud uspějí, půjde o dokonalý zločin. Ale sebepečlivější plánování a odborná znalost je nemůže připravit na nebezpečného nepřítele, který nejspíš předvídá každý jejich krok. Nepřítel, kterého mohl čekat jen Cobb. Uznávaný režisér Christopher Nolan natočil mezinárodně obsazený sci-fi akční snímek „Počátek“, který vás zavede nejen na různá místa na světě ale také do intimního a nekonečného světa snů.
Jen zřídkakdy se podaří, aby se do kin dostalo velkorozpočtové sci-fi, které slibuje kromě přelomových triků i myšlenkový přesah. Z počinů, které to splňovaly, bych za posledních 15 let zmínil především Matrix a Minority Report. O moc víc toho nebylo a podobných met se nyní snaží dosáhnout i Inception (Počátek).
Snímek nás přivádí do světa, ve kterém šikovní lidé zjistili jak se druhým nabourat do hlavy zatím co jsou ve stavu snění. Nic netušící oběť je postavena do situace, kdy je schopna vyzradit informace, které mohou být v reálném světě velmi cenné. Není divu, že se podobných praktik hojně užívá.
Dominic Cobb (Leonardo DiCaprio) patří k nejlepším ve svém oboru. Bohužel při jedné extrakci neproběhne vše podle plánu a Cobb se dostává do problémů. Mocný muž jménem Saito (Ken Watanabe), kterého chtěl oloupit o cenné informace, mu ale nakonec dá velice lákavou nabídku. Pokud dokáže jedné osobě vnuknout myšlenku, zajistí, aby se mohl v klidu vrátit domů. Cobb j...
Dom Cobb je velmi zkušený zloděj a jeho největší mistrovství je v krádeži nejcennějších tajemství. Ovšem není to jen tak obyčejný zloděj. Dom krade myšlenky z lidského podvědomí v době, kdy lidská mysl je nejzranitelnější - když člověk spí. Cobbova nevšední dovednost z něj dělá nejen velmi vyhledávaného experta, ale také ohroženého uprchlíka. Musel obětovat vše, co kdy miloval. Nyní se mu však nabízí šance na vykoupení. Může získat zpět svůj život. Tato poslední zakázka je nejen velmi riskantní, ale zdá se, že i nemožná. Tentokrát nemá za úkol myšlenku ukrást, ale naopak ji zasadit do něčí mysli. Pokud uspěje, bude to dokonalý zločin.
Režisér, scénárista a producent Christopher Nolan vysvětluje, že filmový svět
„Počátku“ začal vytvářet více než deset let předtím, než natočil samotný film. „Zhruba
před deseti lety mě začaly fascinovat sny a hlavně to, jak postupně naše mysl přechází
ze stavu bdění do snu,“ říká režisér. „Vždycky mi přišel zajímavý paradox, že všechny
věci v našich snech - ať už děsivé, hezké nebo fantastické - vytváří naše vlastní mysl,
jejíž potenciál představivosti je neuvěřitelný. A tak jsem začal přemýšlet o tom, jak bych
tyhle věci mohl přenést do akčního velkofilmu s lidskými rozměry.“
Film „Počátek“ stojí na myšlence, že je možné sdílet sny… sny, které byly
tvořeny tak, že v okamžiku jejich prožívání vypadají naprosto realisticky. Ve stavu
nevědomí se nabízejí k dalšímu využití ta nejhlubší a nejcennější tajemství. „Jádrem
našeho filmu je poselství, že myšlenka je tím nejodolnějším a nejmocnějším parazitem,“
vysvětluje režisér Nolan. „Její stopy budou vždy skryty někde ve vaší mysli… někde.
Představa, že by někdo ovládal schopnost fyzicky pronikat do vašich snů a krást vám
vaše myšlenky, včetně těch úplně nejtajnějších, mi přijde mimořádně podmanivá,“
dodává režisér.
S režisérem plně souhlasí i producentka Emma Thomas, která poznamenává, že
nejtěžší bylo najít rovnováhu mezi napínavým thrillerem a citovým rozměrem příběhu.
„Film má prvky gangsterky, ale posazené do více fantazijního prostředí. Náš příběh má
akční scény, ale i hrdiny, na kterých vám bude záležet a celým filmem prostupuje
opravdová emocionální síla,“ říká producentka.
Tou emocionální silou našeho příběhu je především jeho hlavní hrdina Dom
Cobb, kterého hraje Leonardo DiCaprio. „Právě tohle mě na scénáři hned na první
pohled zaujalo,“ říká herec. „Máme tady na jedné straně maximálně napínavý a
komplexní thriller, ve kterém se může odehrát cokoli, ale v hloubi je také touha jednoho
muže odhalit hluboko pohřbenou pravdu a vrátit se domů. Náš příběh je navíc naprosto
originální. Nevím o tom, že by něco takového někdo před námi zkusil. Právě tahle
kombinace, navíc ve spojení s Chrisem Nolanem, ve mně vyvolala chuť podílet se
na tomhle projektu. Chris je ideálním tvůrcem tohoto typu mnohovrstevnatého příběhu,
který dokáže udělat věrohodným a pro diváky uchopitelným.“
„Chris se během let naučil spoustu věcí o natáčení velkofilmů a spoustu toho
také zužitkoval v tomto filmu,“ konstatuje producentka Thomas. „Na druhou stranu tenhle
film je v řadě věcí zcela nový a odlišný a současně i velmi osobní. Dala jsem mu
k dispozici úplně čisté plátno, na kterém pracoval,“ dodává.
Režisér Nolan uznává, že
nosné téma filmu je současně
osobní i univerzální, neboť jak tvrdí:
„Každý z nás sní. My všichni známe
ten fenomén v podobě naší mysli
vytvářející zvláštní paralelní svět a
život v naprosto identický časový
okamžik. Navíc svět snů v sobě má
jeden další neuvěřitelný kontrast
v tom, že sny jsou maximálně intimní a současně nabízejí neomezené možnosti ohledně
toho, co všechno si můžeme představit. Proto z mého pohledu bylo největší výzvou
dobře namíchat intimitu a emoce zosobněné v obsahu našich snů na straně jedné
s masivními rozměry toho, co všechno dokáže vytvořit náš mozek. Chtěl jsem vytvořit
film, který divákům umožní zažít neomezenou realitu, jaká ve skutečnosti může existovat
pouze ve snu,“ dodává.
„Věděli jsme, že natáčení ‘Počátku' musí být ve velkém stylu už jen kvůli jeho
tématu - ve snu totiž můžete dělat úplně cokoli,“ dodává producentka Emma Thomas.
„Rozsah našeho filmu je ve skutečnosti větší než cokoli na čem jsme pracovali
v minulosti, a to včetně počtu zemí, ve kterých jsme natáčeli,“ říká producentka.
Natáčení „Počátku“ doslova objelo celou zeměkouli; hlavní části natáčení se
odehrávaly v celkem šesti různých zemích. Filmový štáb zažil vše počínaje
nesnesitelným vedrem marockého Tangeru až po zasněžené kanadské Calgary.
Natáčení se odehrávalo i v Tokiu, Pařiži a v Los Angeles, kde tým zvláštních efektů
stvořil i akční scénu v podobě nákladního vlaku uprostřed ulice.
Nolan se také vrátil do leteckých hangárů v anglickém Cardingtonu, kde již
v minulosti natáčel některé scény pro filmy „Batman začíná“ a „Temný rytíř“. I když herci
nebyli při natáčení interiérů přímo vystaveni působení přírodních sil, jejich jistotu
narušovalo mj. zařízení popírající zemskou přitažlivost schopné otočit se o 365 stupňů
nebo zařízení, které dokázalo všechny a všechno naklonit na šikmou plochu.
„Náš materiál vyžadoval z mého pohledu výrazně velkorysý přístup,“ přiznává
režisér Nolan. „Právě kvůli tomu jsme museli natáčet v celkem šesti různých zemích,
budovat obrovské scény a posouvat hranice toho, co lze ve skutečnosti bez
počítačových triků dosáhnout,“ dodává Nolan.
„Je zajímavé, že lidský mozek bývá někdy přirovnáván k počítači,“ pokračuje
režisér. „Tohle je totiž naprosto neadekvátní srovnání, protože mozek umí víc, než my
kdy poznáme. A právě tohle je ideální svět pro režiséra, protože se do něj můžete
ponořit s vědomím, že možnosti lidské mysli jsou neomezené, a můžete tak stvořit jednu
z nejskvělejších podívaných,“ uzavírá Nolan.
<>Obrázek nenalezen<>
Kromě filmování po celém světě má „Počátek“ i světové herce, mezi které patří
Leonardo DiCaprio, Joseph Gordon-Levitt, Marion Cotillard, Ellen Page, Tom Hardy,
Tom Berenger a Dileep Rao, kteří všichni pracovali pro Nolana poprvé. Kromě toho
ve filmu dále hráli i herci, kteří s tímto režisérem natáčeli již dříve - např. Ken Watanabe,
Cillian Murphy a Michael Caine.
„Ve filmu je celá řada skvělých rolí,“ poznamenává producentka Emma
Thompson, „a herci na materiál skvěle reagovali, díky čemuž probíhalo natáčení velmi
hladce. Měli jsme opravdu štěstí, že se nám ve filmu sešlo tolik nadaných herců.
Inspirovali se navzájem, protože chtěli pracovat spolu a být součástí našeho skvělého
filmu,“ vysvětluje producentka.
A nejen to, herci také chtěli pracovat se slavným Christopherem Nolanem.
„Vždycky jsem byla Chrisova velká obdivovatelka, a tak mě nadchla možnost pracovat
s ním na tomhle filmu,“ potvrzuje režisérova slova Ellen Page. „Scénář filmu mě úplně
pohltil; nic podobného jsem předtím nečetla a po jeho dočtení jsem měla pocit totálního
literárního uspokojení. Příběh byl po koncepční stránce maximálně originální a současně
z akčního hlediska velice napínavý, přičemž jeho součástí byl i silný emocionální
rozměr, se kterým se každý může ztotožnit. Možnost pracovat s režisérem, který dokáže
skvělým způsobem vytvářet celé nové světy a věci předtím nespatřené byla úžasná
zkušenost,“ dodává herečka.
„Když mi Chris zavolal a požádal mě, abych s ním na filmu pracoval, byla má
odpověď ano to jediné, co jsem mohl udělat, protože se jednalo o další skvělou
příležitost pracovat s režisérem, se kterým se mi již dříve pracovalo úplně skvěle,“
vzpomíná Ken Watanabe, který dříve s Nolanem natočil film „Batman začíná“.
„Po přečtení scénáře jsem byl z možnosti film točit naprosto nadšený. Takže moje srdce
i moje hlava říkaly naprosto jasně, že ten film dělat musím,“ dodává herec.
„Scénář mě nadchl, a když jsem se dověděl o obsazení ostatních postav, bylo mi
hned jasné, že lepší už to ani nemůže být,“ říká Cillian Murphy, který také již hrál
v Nolanových filmech „Batman začíná“ a „Temný rytíř“. „Chrisovy filmy považuji obecně
za chytré a mimořádně zábavné a tenhle film to splňuje beze zbytku,“ dodává herec.
„Chrisova mysl a fantazie je tak bohatá,“ říká Marion Cotillard. „I díky tomu je to
tak mimořádný režisér a scénárista. U filmu tak fantazijního jako je tenhle potřebujete
režiséra, kterému můžete věřit - někoho, kdo vás vezme za ruku a bude s vámi sdílet
svou vizi. A já Chrisovi věřila na 100 %. Inspiroval mě a otevřel mi dveře směrem,
kterým jsem potřebovala jít,“ doplňuje herečka.
„Chris je mimořádně talentovaný režisér,“ říká Leonardo DiCaprio. „Pro mě byla
skvělá i možnost pracovat s tak úžasnými herci,“ pokračuje herec. „Měli jsme dlouhé
diskuze o našich postavách, jejich minulosti a vzájemných vztazích. A Chris tyto debaty
maximálně podporoval. Chtěl, aby každý herec, bez ohledu na velikost jeho role, měl
reálnou představu o našich postavách a aby každý přispěl při dotváření postav svoji
trochou do mlýna,“ říká DiCaprio.
„Fascinovalo mě sledovat, jak se herci vyvíjejí jako skupina, podobně jako se
ve filmu vyvíjejí jejich postavy,“ vzpomíná režisér Nolan. „Jejich společné scény byly díky
tomu mnohem bohatší. Jako scénárista doufáte, že se vám podaří vytvořit mezi herci
tento typ vzájemné chemie, jenže nakonec až na natáčení zjistíte, jestli se hercům daří
jejich postavám vtisknout jejich osobitost a zajímavé vzájemné vztahy. Právě tohle je
klíčová součást každého filmu, zvlášť u gangsterek. A tohle se hercům našeho filmu
podařilo,“ dodává režisér.
„Hlavními hrdiny filmu jsou naprosto rozdílní lidé, z nichž každý má odlišné
schopnosti. Dají dohromady, aby splnili velmi zvláštní úkol,“ vysvětluje dále Nolan.
„Pokud kdokoli z nich selže, může to mít za následek naprostou katastrofu, takže každý
z nich je pro dosažení konečného cíle naprosto klíčový. My rozumíme všemu, co dělají,
čím procházejí, protože jsme na jejich cestě s nimi,“ uzavírá Chris Nolan.
Dom Cobb - Extraktor
Leonardo DiCaprio ve filmu představuje Doma Cobba, který dokonale ovládá umění
extrakce. „Dom Cobb je ve svém oboru tak dobrý, že se na černém trhu profesionálů
schopných infiltrovat se do lidské mysli a vytahovat z ní informace stal velmi dobře
známým,“ říká Leonardo DiCaprio.
„Na začátku filmu zjistíte, že Cobb je nejlepší extraktor ze všech,“ říká režisér
Nolan. „Najímají si ho velké společnosti, aby se dostaly k tajemstvím, ke kterým by jinak
nikdy nezískaly přístup. Jeho umění je založeno na trvalosti myšlenky neboli na tom, že
každá myšlenka přetrvává ukrytá někde v podvědomí. To, co člověk jednou ví, se už
nejde odnaučit, a právě na tom zakládají extraktoři myšlenek své umění,“ popisuje
schopnosti hlavního hrdiny režisér Nolan.
Extrakce myšlenek je založeno na sdílení snů,
které spočívá ve vytvoření umělého světa snů, do
kterého je cíl extrakce přiveden a ve kterém si - dokud
v něm je - připadá naprosto realisticky.
Jenže Cobbovy schopnosti vedly i k tomu, že
se z něj stal hledaný uprchlík, který se nemůže vrátit
domů. „Všem je od začátku jasné, že se kvůli své
minulosti nemůže nikdy vrátit do Ameriky“, říká
producentka Emma Thomas. „Jenže jeho děti jsou
právě tam, což ho k návratu motivuje více než cokoli
jiného. Kvůli nim je ochoten riskovat při své práci
všechno, pokud to bude znamenat možnost vrátit se
domů k těm, které miluje ze všeho nejvíc,“ vysvětluje
producentka.
„Právě z těchto důvodů jsme s Chrisem chtěli, aby bez ohledu na to, jak
surrealistický je svět snů, všechno vycházelo z postavy samotné a z jejích emocí,“
vysvětluje svůj přístup k hlavní postavě Leonardo DiCaprio. „Z Cobbova pohledu je
v sázce něco zcela reálného, a tak jeho volby, jeho reakce a jeho jednání s lidmi vždy
vycházejí z jeho hlavního cíle, a to získat zpět svůj život,“ dodává herec.
„Jak jsme s Leem pracovali, rozebírali jsme se citový život jeho postavy víc a
víc,“ pokračuje Chris Nolan. „Pro Lea bylo velmi důležité vědět, že toto se táhne celým
filmem jako nit vedoucí diváky po jasně dané cestě našeho komplexního příběhu. To
dokážou do příběhu dodat jen velcí herci a Leo byl pro náš film obrovským přínosem.
Leonardo je podle mého názoru jedním z nejlepších herců současnosti a jeho výkon
v našem filmu je zcela mimořádný,“ dodává režisér.
Arthur - Pravá ruka
Kolegu, se kterým Cobb dlouho spolupracuje a kterému také nejvíce věří, je
Arthur, představovaný Josephem Gordon-Levittem. Zatímco Cobb je vrchní plánovač,
Arthur má na starosti detaily. „Arthur je z těch dvou tím více organizovaným a tím, kdo
dává pozor, aby vše bylo včas na správném místě,“ vysvětluje Gordon-Levitt. „Dalo by
se říci, že Cobb je umělec a Arthur realizátor. On je ten, kdo Cobbovi říká: ‘OK, ty máš
svoji vizi, a já se teď postarám o to, aby vše fungovalo tak, abys svoji vizi mohl naplnit'.
Ale přestože je Arthur úzkostlivý profesionál, nechce svoje organizační schopnosti
uplatňovat v povolání typu právník nebo doktor, protože je fascinován sdílením snů.
Pro něj to totiž není jen práce; technologie sdílení snů je pro něj od samého počátku
maximální inspirací. Takže Arthur svoji práci nedělá ani pro peníze. On by svůj život
pro peníze neriskoval. On prostě svoji práci zbožňuje,“ říká o své postavě herec.
Gordon-Levitt také říká, že fascinace
sny je něco, co jej s jeho hrdinou spojuje:
„Považuji se za kreativního člověka a sny jsou
něco, v čem jsme všichni tak trochu umělci.
Všechno, co děláte ve snu - co vidíte, co
slyšíte nebo s kým mluvíte - je totiž vaším
výtvorem. Tahle moc snů je důkazem toho, jak
silná dokáže být kreativní mysl, pokud k tomu dostane prostor. A právě kvůli tomu jsem
se nadchl myšlenkou filmu o snech. Náš film samozřejmě lze považovat i za gangsterku,
ale podle mě je to především umělecký film. Jeho hrdiny vidím jako gentlemanské
zloděje, se kterými se mohu identifikovat, protože jsou to umělci a herci. Oni nejenže
lžou, aby přežili, ale oni dokonce vyrábějí pravdu. Vytvářejí realitu, a právě to je spojuje
s námi herci,“ vysvětluje Gordon-Levitt.
„Pracovat s Joem bylo párádní, protože je to skvělý herec - charismatický,
odhodlaný a skvěle připravený i po fyzické stránce,“ říká režisér Chris Nolan. „Dokáže
své postavě vtisknout nejen patřičný vnitřní život, ale umí pomocí pohybu a výrazu
vytvořit i potřebný fyzický dojem z postavy. A to bylo velmi důležité, protože právě
postava Arthura byla jasně vymezena i po fyzické stránce,“ uzavírá režisér.
Ariadne - Architekt
Při vytváření světa snů je jedním z nejdůležitějších členů týmu také architekt.
Ellen Page ve filmu ztvárnila postavu vynikající studentky architektury Ariadne, kterou
Cobb osloví s nabídkou práce, jež sice podle herečky „není tak úplně legální“, ale
po intelektuální stránce jí zaujme natolik, že tuhle jedinečnou nabídku nedokáže
odmítnout.
Podstatou nabídky je možnost navrhovat a vytvářet místa, která by v reálném
světě nemohla existovat. „Jakmile Cobb přivede Ariadne do svého světa, Ariadne
okamžitě prokáže přirozenou schopnost širšího uvažování vedoucího k usnadnění
dosažení Cobbových cílů. A tak se Ariadne postupně stává čím dál důležitější, a to
zejména poté, co zjistí, co se s Cobbem doopravdy děje a jaké věci sám nedokáže
ovládat. Ale i přes tyto své obavy Ariadne chce Cobbovi pomoci tak, aby jejich tým jako
celek uspěl,“ říká Ellen Page.
„Když jsem psal scénář
‘Počátku', bylo pro mě velice důležité
vytvořit postavu, která by diváka
filmem prováděla, postavu, která se
stejně jako divák setkává se světem
snů poprvé a chce ho se stejným
nadšením prozkoumat,“ říká režisér
Nolan. A právě takhle se zrodila
postava Ariadne. A neméně důležité
pro mě bylo i to, aby diváci viděli hlavního hrdinu očima Ariadne, což jim umožňuje
dostat se této postavě až do srdce. No, a jakmile jsem se setkal s Ellen, tak jsem hned
věděl, že u ní i přes její nízký věk najdu úžasnou kombinaci svěžesti, moudrosti a
dospělosti. Ellen je skvělá herečka s mimořádnou kreativitou a přirozenou zvědavostí, a
právě těmito svými vlastnostmi logicky naplnila i svojí Ariadne. Dokázala úžasně vyvážit
citový život své postavy s potřebou vtáhnout diváky do filmu a ukázat jim pravdu,“
konstatuje Nolan.
„To, že Chris napsal tak skvělou postavu mladé a inteligentní ženy pro mě, bylo
fantastické,“ doplňuje Ellen Page. „Ariadne je náhle vržena do naprosto nového
prostředí a do zcela nečekaných situací a poradí si s nimi velmi dobře. A dokáže přitom
zůstat sama sebou o to víc, že je v partě, která je v podstatě tvořena samými chlapy,“
směje se herečka.
Eames - Padělatel
Na rozdíl od Ariadne se
Eames v oblasti sdílení snů
pohybuje už velmi dlouho a
s Cobbem má hodně společného
z minulosti - ať už jako spojenec
nebo jako konkurent. Eamese, který
je skvělým padělatelem, ve filmu
ztvárnil Tom Hardy, který o své
postavě říká: „Eames dokáže ve
snovém světě zobrazit obraz úplně kohokoli, a tak jeho úkolem je ztvárnění falešných
postav a přesvědčování jiných lidí o tom, že je kýmkoli jiným, koho zrovna jeho tým
potřebuje k dosažení svých cílů. Mě na našich postavách přitom nejvíce fascinuje idea
antihrdinů, kteří sice dělají něco, co by rozhodně mohlo být považováno za nečestné,
ale přesto jim fandíte. A právě to se mi líbí, že věci nejsou jen černé a bílé, nýbrž šedé,
což nám dává velký prostor,“ konstatuje herec.
Nolan říká, že Hardy je stejně jako jeho postava tak trochu chameleon. „Tom je
herec, který se dokáže naprosto vtělit do své postavy, což přesně udělal i s Eamesem.
Potenciál své postavy dokázal odhalit na samém počátku a navíc jí dodal úžasně drzý
rozměr, jehož sledování pro mě bylo vysloveným potěšením,“ říká Chris Nolan.
Mezi postavami představovanými Hardym a Gordon-Levittem ve filmu probíhá
vtipné škádlení, doplňuje producentka Emma Thomas. „Vzájemné vztahy Eamese a
Arthura mají komickou dynamiku. Existuje mezi nimi na jedné straně rivalita, která má
svůj původ v dobách dávno předcházejících našemu příběhu, ale zároveň i vzájemný
obdiv, který by ale ani jeden z nich veřejně nepřiznal. Je to docela vtipná dvojice,“ říká
Emma Thomas.
Mal - Přelud
Mal, kterou ve filmu hraje Marion Cotillard, je Cobbovou životní láskou. „Mal je
velice těžké popsat, protože se v ní snoubí celá řada rozporuplných prvků,“ říká herečka
záhadně. „Ale možná je lepší jí ani nepopisovat, protože různí lidé by ten popis stejně
chápali různě,“ dodává.
„Mal je ztělesněním femme fatale,“ říká režisér Nolan. „Marion přitom své
postavě vtiskla mimořádně sympatické rysy. To, co dokázala jenom se svýma očima a
svojí citovou otevřeností, je prostě nádherné. Ona a Leo dohromady tvoří nádhernou
dvojici. A náš ‘Počátek' je tak na pozadí všech těch akčních scén v podstatě milostným
příběhem, což naši dva hrdinové prokazují mimořádným způsobem,“ konstatuje režisér.
„Leo je neskutečně nadaný herec. Jeho filmy jsem vždycky hodně obdivovala, a
proto jsem byla nadšená, že s ním můžu hrát v jednom filmu,“ říká Marion Cotillard.
„Jeho nasazení je maximální a city neomezené. Tohle všechno je přitom vidět už v jeho
očích. Jakmile jste s ním na scéně, uvěříte mu úplně cokoli, protože on je naprosto
opravdový,“ vysvětluje herečka.
DiCaprio mluví o své
filmové partnerce s podobným
nadšením: „Hrát s Marion bylo
úžasné. Dokáže být v jednom a
tom samém okamžiku silná a
zranitelná, plná naděje i
zlomená. Tohle všechno bylo
právě pro její postavu zapotřebí,“
říká DiCaprio.
Saito - Návštěvník
Ken Watanabe ve filmu ztvárnil postavu Saita, bohatého a mocného magnáta,
který Cobbovi nabídne zvláštní úkol spojený s odměnou mnohem cennější, než jsou
peníze. Jednoduše řečeno, pokud Cobb dokáže dát Saitovi to, po čem touží, pomůže
mu Saito vrátit se domů. Saito má ale jednu podmínku, a totiž že bude po celou dobu
s Cobbovými lidmi, aby osobně dohlížel na to, že opravdu dostane, po čem touží. „Jeho
postavu jsme nazvali návštěvník proto, že sice nemá žádné zkušenosti, ale díky svému
finančnímu vlivu se také stane členem skupiny,“ říká producentka Emma Thomas.
„Na začátku jde o čistě obchodní vztah,“ říká Watanabe. „Ale postupem času
mezi Saitem a Cobbem vznikne vzájemné pochopení a respekt. A navíc se navzájem
potřebují.
Chris Nolan říká, že už když vytvářel postavu Saita, měl Kena Watanabea
v hlavě jako jeho hereckého představitele. „Psal jsem tu postavu vysloveně na triko
Kenovi, protože jsem s ním chtěl znovu pracovat. Skvěle se mi s ním pracovalo už
ve filmu ‘Batman začíná', ale tam byla jeho role výrazně menší a neměli jsme na sebe
tolik času. A tak jsem si tentokrát dal pozor, abych měl pro Kena větší roli. Ken je
mimořádně charismatický herec, opravdová hvězda. Dokáže dostat maximum z úplně
každé scény. Sledovat ho při práci je jedna velká radost,“ dodává Nolan.
Robert Fischer - Oběť
Cílem Saitova obchodního návrhu je Robert Fischer, který má každým
okamžikem zdědit impérium svého multimilionářského otce. Cillian Murphy, který
ve filmu ztvárnil Fischera, říká: „Robert je navzdory svému nezměrnému bohatství plný
různých pochybností, což ale není nic divného u člověka, který žil celý život ve stínu tak
mocného jedince. A jeho napjatý vztah s otcem tomu pochopitelně také příliš nepomáhá.
Takže před sebou máte člověka, který má každou chvíli zdědit celý svět a nechybí mu
vůbec nic, snad jedině s výjimkou toho, co by chtěl ze všeho nejvíc, a to normálního
vztahu s vlastním otcem.
Producentka Emma Thomas říká: „Byli jsme velmi rádi, že jsme mohli znovu
pracovat se Cillianem. Je to skvělý herec a své roli toho dal hodně. Postava Roberta
Fischera je podle mého názoru mimořádně zajímavá, protože oběť v gangsterce často
nemívá tolik vrstev, jako v našem filmu. Jenže Robert je velmi významnou součástí
citové stránky filmu, což je z velké části zásluha Cillianova výkonu,“ vysvětluje
producentka.
Yusuf - Chemik
Jedním z klíčů pro provádění Cobbových operací je užívání kombinace léků
umožňující více lidem sdílet různé fáze snů. Chemika jménem Yusuf ve filmu ztvárnil
Dileep Rao, který o své postavě říká: „Je to avantgardní farmaceut, ideální
spolupracovník pro lidi jako je Cobb, který chce svoji práci dělat bez jakéhokoli dohledu,
registrace či schválení někým třetím. Yusuf samozřejmě je ke spolupráci s Cobbem
motivován i finančně, ale jeho další neméně významnou motivací je i zvědavost.
Experimentoval s látkami tohoto typu dlouho a teď chce konečně zjistit, jak to funguje.“
„Postava chemika byla obzvláště těžká, protože jsme nechtěli, aby působil jako
nějaký obyčejný dealer, což taky není,“ říká koproducent Jordan Goldberg. „Je to člověk,
který je oddaný umění sdílení snů a jejich fungování novým způsobem. Potřebovali jsme
proto Yusufa, který bude působit vtipně, zajímavě a chytře, a těmto požadavkům přesně
vyhovoval Dileep,“ dodává Goldberg.
Seznam hereckých představitelů „Počátku“ doplňuje trio hereckých veteránů, kteří
představují ve vztahu ke dvěma postavám tak trochu otcovské role. Pete Postlethwaite
představuje Robertova umírajícího otce, Maurice Fischera, a Tom Berenger hraje Petera
Browninga, Mauricova celoživotního právníka, který je současně Robertovým kmotrem.
Berenger dokonce Browninga nazývá Robertovým „náhradním otcem,“ protože tvrdí:
„Robert dokonce mého hrdinu oslovuje ‘strýčku Petere', protože Browning s ním trávil
celý jeho život a strávil s ním zřejmě více kvalitního času než jeho vlastní otec.“
Michael Caine ve filmu ztvárnil Cobbova tchána Milese, který sehrál klíčovou roli
v mladších letech jeho života. „Miles je profesor, který Cobba učil o sdílení snů,“
vysvětluje Michael Caine. Cobb nakonec nedal na jeho rady, a tak Miles ne úplně
schvaluje, jak Cobb s jím předanými poznatky naložil. Ale i přesto ho má rád a dělá si
o něj starost,“ říká herec.
Miles také, ačkoli s tím nesouhlasí, představí Cobba své nejnadanější studentce,
Ariadne. „Miles chce Cobbovi pomoci vrátit se domů,“ říká Michael Caine, „a tak jako
dobrý znalec lidských duší kvalifikovaně odhadne, že Ariadne je ta pravá osoba, která by
mohla tento cíl pomoci naplnit,“ dodává Caine.
„Počátek“ je čtvrtým filmem, který Michael Caine natočil s Nolanem. „Mít Sira
Michaela Cainea ve filmu je vždycky dobré, a on naštěstí byl tak laskavý, že ztvárnil i
tuto postavu. Mít ho při natáčení na scéně je radost,“ konstatuje Chris Nolan.
„Jak správně říká Michael, je to naše štístko,“ usmívá se producentka Emma
Thomas. „Myslím, že bychom bez něj ten film už nedokázali natočit,“ dodává.
Za kamerou dal Chris Nolan dohromady tým umělců a řemeslníků, kteří mu
pomohli zrealizovat vizi „Počátku“, což byl proces ne zcela nepodobný práci Cobba a
jeho týmu. „Vidím jasnou paralelu mezi tím, jak naše postavy vytvářejí zcela nový svět
pro jiné a tím, jak my vytváříme realitu pro diváky,“ říká režisér Nolan. „A tak podobně
jako Cobb skládá svůj tým profíků, i já jsem chtěl udělat to samé za kamerou.
Nolan se při natáčení „Počátku“ znovu sešel s celou řadou svých dřívějších
spolupracovníků - kameramanem Wally Pfisterem, střihačem Lee Smithem,
supervizorem zvláštních efektů Chrisem Corbouldem, supervizorem vizuálních efektů
Paulem Franklinem koordinátorem kaskadérů Tomem Struthersem. Naopak poprvé
Nolan pracoval s autorem scény Guy Hendrixem a s kostýmním návrhářem Jeffrey
Kurlandem.
I přes některé fantazijní scény chtěl Nolan plně v souladu se svým filmařským
krédem po štábu, aby co nejvíce scén bylo natáčeno klasickým způsobem a aby naopak
podíl scén upravených počítačovou grafikou byl co nejnižší. „Z mého pohledu je klíčové
natočit toho co nejvíce na kameru a teprve pak v případě potřeby využít počítačovou
grafiku k úpravě toho, co jsme fyzicky natočili. Bez ohledu na to, že se příběh ze značné
části odehrává ve snech jsem chtěl, aby zobrazovaný svět vypadal reálně, protože naše
mysl vnímá sny tak, jako by to byla realita. A tak ať už jsme natáčeli honičku na lyžích
na svahu hory, potápění pod vodou nebo scénu při nulové gravitaci, vždycky jsem chtěl
dosáhnout té nejzazší hranice toho, co ještě lze reálně natočit,“ vysvětluje režisér.
Na druhou stranu rozhodně nelze říct, že by tým tvůrců vizuálních efektů nebyl
pro film klíčový, uvádí svá slova na pravou míru Nolan. „Byl jsem si sice jistý, že Chris
Corbould a jeho tým vymyslí způsob, jakým dostat doprostřed ulic Los Angeles vlak, ale
taky jsem věděl, že pokud se má ulice v Paříži přetočit vzhůru nohama, bez týmu Paula
Franklina to nezvládnu.
„Zbožňuji ty poněkud panické reakce členů týmu ve chvíli, kdy je poprvé
seznamuji se svými nápady,“ přiznává se smíchem režisér. „Na druhou stranu mě
vždycky ohromí, když chvíli potom můžu sledovat, jak moji první myšlenku rozloží
na prvočinitele a jak vzápětí přijdou s celou řadou nápadů, jak ji naplnit v praxi. Musím
říct že u ‘Počátku‘ přispěli všichni ve všech fázích zcela zásadním způsobem,“ dodává
Nolan. „I ve chvílích, kdy musejí napodobovat hrůzu, si všichni užívají hledání řešení
úkolů, které jim Chris ukládá,“ říká producentka Emma Thomas. „Na druhou stranu je ale
třeba říci i to, že si režiséra váží pro jeho schopnost netrvat na svém a přijímat nápady
jiných,“ dodává.
Aby byl pocit reality ve filmu ještě silnější, odehrávala se značná část natáčení
na skutečných místech. „Z mého pohledu je velmi důležité, aby herci i při natáčení scén
ve snech neměli pocit, že se pohybují v počítačem vytvořeném umělém světě,“ říká
výkonný producent Chris Brigham. „Natáčení na reálných místech dodává vyprávění
příběhu jeho plastičnost a věrohodnost,“ vysvětluje Brigham.
Natáčení „Počátku“ zavedlo herce na celou řadu míst na světě, počínaje
mrakodrapem v Tokiu přes hory nad Calgary, exotiku ulic Tangeru, malebné uličky
v Paříži a historický Londýn až po moderní Los Angeles.
„Globální rozměr našeho natáčení byl poměrně velkou výzvou,“ přiznává
producentka Emma Thomas. „Natáčení v celkem šesti různých zemích znamenalo, že
jsme na každém místě museli mít jeden štáb. Fungovalo to sice skvěle, ale nejdřív nás
to odrazovalo,“ říká producentka.
Tokio
Nejdříve se natáčelo v Tokiu, kde Saito učiní svoji neobvyklou obchodní nabídku
Cobbovi a Arthurovi, čímž se příběh dá do pohybu. Scéna začíná na heliportu
mrakodrapu a přechází v letecké záběry ze Saitova vrtulníku. I když to vypadá na první
pohled poměrně jednoduše, Brigham nesouhlasí: „Ve skutečnosti to bylo docela složité,
protože Tokio má velmi přísná pravidla upravující to, kam a jak mohou létat vrtulníky.
Naštěstí mi ale velmi pomohla ochota místních úředníků, se kterými byla skvělá
spolupráce,“ vysvětluje Brigham.
„Chris chtěl natáčet v Tokiu už dávno, takže jsme tu příležitost vysloveně uvítali,“
říká producentka Emma Thomas. „To město všichni milujeme, je to vibrující a neustále
rostoucí místo, jehož ducha Chris chtěl ve filmu zachytit,“ dodává producentka.
Anglie
Natáčení se poté přesunulo do jedné z nejoblíbenějších Nolanových základen při
práci na filmech, a to severně od Londýna do bývalých leteckých hangárů
v Cardingtonu. Právě tam bylo možné vybudovat obrovské jeviště potřebné
pro vytváření různých scén potřebných pro správné vnímání výšek, hloubek a šířek.
Jednou z nejobtížnějších scén byla dlouhá hotelová chodba, která se otáčela
o celých 360 stupňů, aby v ní bylo možné simulovat stav beztíže. Nakreslení a
vybudování téhle scény vyžadovalo úzkou spolupráci mezi vedoucím výpravy Guyem
Hendrix Dyasem, supervizorem zvláštních efektů Chrisem Corbouldem a kameramanem
Wally Pfisterem.
Tvůrci původně počítali s hotelovou chodbou dlouhou 12 metrů, jenže ta
s postupným plánováním akční scény narůstala až na konečných 30 metrů. Chodba byla
upevněna do celkem osmi masivních soustředných kruhů poháněných dvěma obřími
elektromotory. „Otáčející se scény už jsem dělal dříve,“ připouští Corbould, „ale ještě
nikdy ne tak veliké či rychlé. Tahle scéna se dokázala po jejím dokončení a spuštění
otočit za minutu až osmkrát.
Corbould také musel úzce spolupracovat s kameramanem Pfisterem na řešení
otázky, kam umístit v rotující scéně kamery. „Já sice natáčím raději s ruční kamerou, ale
nakonec jsem pochopil, že nemůžu současně držet kameru a otáčet se kolem dokola,“
říká suše kameraman Pfister. „A tak Chris Corbould a Bob Hall z mého týmu vymysleli
způsob, jakým přidělat dálkově ovládanou kameru na desku, která se pohybovala po
kolejích umístěných pod podlahou,“ vysvětluje Pfister.
Protože v záběru kamery byla často celá délka i šířka chodby, Pfister nemohl
využít tradiční filmová světla visící ze stropu. „Místo toho jsme využili skutečná světla
typu svícny či lustry napojené na zařízení na tlumení světel, díky čemuž jsme byli
maximálně flexibilní,“ říká Pfister.
Kromě chodby je ve filmu i scéna s rotující hotelovou ložnicí, která byla také
poměrně velkou výzvou. „Scéna v pokoji sice byla kratší na délku, ale zase v ní byly jen
dva otáčecí prstence, takže na každý z nich připadla mnohem větší váha,“ vysvětluje
Corbould.
„Při vytváření scén v botelu museli Dyas a jeho lidé myslet také na to, že v nich
při natáčení budou herci a dubléři. „Bylo nám jasné, že pokud mají do stěn narážet lidé,
musejí být z měkkých materiálů,“ říká Dyas. „Naštěstí v současnosti celá řada hotelů
zdobí své stěny kůží nebo látkami, a tak jsme stěny vycpali vatou a na povrch jsme dali
kůže nebo látky. Taky jsme museli dávat pozor na to, aby se doplňky typu klik či
upevnění světel při nárazu rozbíjely a nikomu neubližovaly,“ dodává Dyas.
Tohle všechno byly dobré zprávy pro Josepha Gordon-Levitta i pro dubléry, kteří
strávili velkou část svého času diskusemi o scéně pro natáčení hlavní akční scény.
Gordon-Levitt strávil ještě před zahájením natáčení těchto scén celé týdny trénováním a
zkoušením s koordinátorem kaskadérů Tomem Struthersem a jeho lidmi. Tom Struthers
k tomu říká: „Normálně bychom pro natáčení scén jako je tato využili dubléry, protože
otáčející se scéna dělá s lidmi to samé jako pračka s prádlem, což může být pro herce
poměrně dezorientující. Ale Joe je na tyhle věci šikovný a velice přizpůsobivý, a navíc
jsme ho vytrénovali na to, aby používal horní část těla a svaly v těchto místech. A Joe
na tom zapracoval a byl nakonec skvělý,“ vzpomíná Struthers.
„Dostal jsem se rozhodně asi do nejlepší kondice, v jaké jsem kdy ve svém
životě byl,“ říká Gordon-Levitt. „Musel jsem být dostatečně fit na to, abych od sebe stěny
odstrčil, a musel jsem se také naučit udržovat rovnováhu a hrát akční scénu ve chvíli,
kdy jsem létal od jedné stěny ke druhé. Abych to dokázal, musel jsem přestat o podlaze
uvažovat jako o podlaze a o stropu jako o stropu. Místo toho jsem musel uvažovat tak,
že jsem si říkal: ‘Teď je podlaha tady', ‘Teď je tady', a ‘Teď zase tady'. Nešlo vlastně
o nic jiného než o to, že se ta podlaha pode mnou neustále pohybovala. Takhle jsem
musel uvažovat, abych v tom prostředí mohl fungovat. Bylo to současně i docela vtipné,
protože jediný kdo nade mnou měl kontrolu, jsem byl já sám. Něco jiného ale byla práce
s dráty,“ dodává s odkazem na jiné scény se stavem beztíže.
V Cardingtonu byly ve skutečnosti postaveny dvě verze scény s chodbou, z nichž
jedna byla ta rotující a druhá byla její vertikálně otočená kopie, kde délka byla postavena
na výšku. Gordon-Levitt musel na sobě při natáčení scén ve vertikálním koridoru mít
kšíry jištěné lanem stejně, jako při natáčení scény v hotelovém pokoji, kdy se musel
pohybovat ve vzduchu. „S gravitací jsme se v našem filmu potýkali tváři v tvář
několikrát,“ říká herec. „Ale mně se to líbilo, protože jsem mohl létat, což byl vždycky můj
sen, a předpokládám, že nejen můj,“ dodává.
„Měl jsem velkou radost, že Joe chtěl všechny scény natáčet osobně, a to
zejména od chvíle, kdy jsem věděl, že to díky svým schopnostem dokáže naprosto
bezpečně,“ vysvětluje Chris Nolan. „Je obrovská výhoda při natáčení akčních scén
s některým z hlavních hrdinů, pokud nemusíte užívat dubléry a tudíž každý kousek akční
scény, každý úder a každý kop je Joseph Gordon-Levitt v roli Artura,“ říká režisér.
„Podle mého názoru spočívá velká část úspěchu Chrise Nolana v tom, že dokáže
vytvořit perfektní rovnováhu
mezi tím, že má na jednu
stranu všechno perfektně
promyšlené a na druhou stranu
je otevřený i spontánnímu
přístupu,“ poznamenává
Gordon-Levitt. „Mohl jsem to
sledovat denně, když režisér
i uprostřed obrovských
technikou narvaných scén
zásadně dbal na to, aby měli herci dostatek prostoru k tomu ukázat své umění a
improvizovat,“ dodává.
Na simulaci stavu beztíže se podílel i autor kostýmů Jeffrey Kurland a jeho lidé.
„Šaty použité při natáčení scén ve stavu beztíže nemohly viset volně dolů, protože
ve stavu beztíže by nevisely, nýbrž by plavaly,“ vysvětluje Jeffrey Kurland. „A tak jsme
museli vymýšlet věci typu drátěné tkaničky,“ vysvětluje Kurland.
Podobně jako vertikální koridor, i scéna ve výtahové šachtě v hotelu popírala
veškeré konvenční postupy. Štáb využil existující infrastrukturu v Cardingtonu a
vybudoval výtahovou šachtu horizontálně na jedné ze zdí hangáru. Pfister pak kameru
natočil tak, že výtah vypadal, jako kdyby se pohyboval směrem nahoru a dolů. Aby byla
iluze dokonalá, bylo nutné lana výtahu mít neustále napnutá bez jakékoli vůle.
Aby byli všichni ještě více zmatení, vytvořili Corbould a Days hotelový bar
na obrovské výkyvné plošině, která umožňovala, aby se celý pokoj naklonil a pak vrátil
zase zpátky. „Už jsem vytvořil celou řadu výkyvných plošin, díky kterým se všechno
na nich třese a pak zničí. Jenže tohle bylo něco jiného, protože tady se sice celá scéna
otřásala, ale divák uvidí akorát drinky z jiného úhlu a pohyb zavěšených lamp. Přesto se
nám podařilo dosáhnout přesně toho surrealistického efektu, o jaký Chris Nolan
usiloval,“ říká Corbould.
„Na to, aby se celá scéna plně otřásala, byla opravdu velká,“ dodává Dyas.
„Ve skutečnosti přitom šlo o houpačku na dvou pístech, které se zvedaly a klesaly a tím
se celá scéna nakláněla. Tímto způsobem jsme dokázali scénu naklonit až o 20 stupňů,
což sice nevypadá moc, ale jenom do chvíle, kdy na něčem takovém stojíte,“ směje se
Dyas.
„Při téhle scéně jsme se Cillianem snažili vést intenzívní konverzaci, zatímco se
celá scéna nakláněla,“ potvrzuje DiCaprio. A museli jsme pokračovat, abychom nevyšli
z role, ale nemohli jsme ani reagovat tak, jak by člověk normálně reagoval. Prostě jsme
se museli jen víc soustředit. To naklonění s vaším vnímáním udělá docela dost,“ říká
DiCaprio.
Kromě Carringtonu štáb natáčel i na celé řadě dalších míst v Londýně a jeho
okolí, včetně Flaxman Gallery na univerzitní koleji v Londýně, kde Miles představí Cobba
Ariadne, dále Farmiloe Building z viktoriánské éry, kde byla vytvořena Yusufova lékárna,
nebo moderní ocelová a skleněná hala využívaná herní společností, kde Arthur předvedl
Ariadne paradox Penrosovy dlažby. „Schodiště jsme vytvořili stejně jako existující
schodiště na místě, takže vypadá, jako by bylo součástí pozadí,“ říká Dyas.
<>Obrázek nenalezen<>
Paris
Po odjezdu z Anglie se štáb přemístil do Francie, kde se mimo jiné odehraje
i klíčová scéna s rozhovorem mezi Cobbem a Ariadne v pařížském bistru. Scéna byla
ve skutečnosti natáčena v malé pekárně, kterou Dyas a jeho lidé předělali na originální
průchozí kavárnu. Celé tohle místo v jeden okamžik vyletí do povětří. Při natáčení
exploze přitom úzce spolupracovali Corbould, Pfister a Paul Franklin.
Hned první překážkou bylo, že místní úřady v Paříži nepovolují užívání
skutečných výbušnin, i kdyby byly sebevíc pod kontrolou. Corbouldovi lidé tak místo
toho použili stlačený dusík, jenž vytvořil dojem explozí, které postupně zničí sousední
obchody a stánky a nakonec i samotnou kavárnu.
„Věděli jsme, že Leo a Ellen budou uprostřed výbuchů, proto jsme všechno
vyrobili z velmi lehkých materiálů. Ale i tak jsme to týdny testovali, než jsme si byli jistí,
že vše bude v pořádku. V den natáčení to pak bylo, jako kdyby oba herci měli svoji
vlastní bezpečnostní zónu, ve které se nepohnul ani papírový šálek na jejich stole. Byly
to skvělé záběry,“ říká Corbould.
Aby si byli jisti, že se jim
podaří scénu dobře zachytit,
Pfisterovi lidé umístili na scénu šest
různých kamer, které scénu natáčely
z různých úhlů. Zároveň se natáčelo
na nejvyšší možný počet snímků
za sekundu. Kameraman k tomu
říká: „Chris Nolan chtěl ukázat
výbuch v co nejpomalejším záběru
možném za venkovního světla - což bylo zhruba 1000 obrázků za sekundu, tedy více
než čtyřicetkrát více než u normální rychlosti, která je 24 snímků za sekundu. Chris sice
obecně nikdy nebyl fandou zpomalených záběrů, ale v tomhle filmu jsou scény,
do kterých se vyloženě hodily,“ vysvětluje kameraman.
Díky hodně zpomaleným záběrům chvílemi trosky zůstávají viset ve vzduchu.
Franklinův tým tvůrců vizuálních efektů pak ještě scénu umocnil: „Pečlivě jsme doplnili
více destrukce a poletujících trosek - zejména kousky zdiva, skla a dalších objektů,
které by pro lidi při natáčení v Paříži byly nebezpečné,“ popisuje Franklin.
Vizuální efekty byly klíčové i při dokončování dalších klíčových scén, při kterých
Ariadne postupně odhalí nekonečné možnosti budování světa snů, včetně scény
na břehu Seiny, při které Ariadne znovustvoří slavný most zvaný Pont de Bir-Hakeim.
Tanger
Zdaleka nejexotičtějším prostředím při natáčení „Počátku“ byl pro herce i štáb marocký
Tanger. Přímořské město ve filmu nahrazovalo Mombassu, kde Cobb sleduje nejlepšího
falsifikátora v oboru Eamese, který na oplátku představí Cobbovi průkopnického
chemika Yusufa.
Herci a celý štáb „Počátku“ dorazil do Tangeru počátkem srpna, což znamenalo,
že jejich prvním vjemem po příjezdu na místo bylo nepolevující letní vedro. „Na Maroku
je skvělé, že se zde již dříve natáčela celá řada slavných filmů a že tam mají tudíž velmi
nadané místní filmové profesionály,“ říká Chris Birgham. „Vždycky je výhoda natáčet
na místě, kde mají zkušenosti s velkými produkcemi a kde jsou lidé zvyklí na natáčení
filmů ve svém okolí,“ dodává.
„Maroko je nesmírně inspirativní zejména po vizuální stránce,“ pokračuje Pfister.
„Tamní architektura je úplně odlišná a její nádherné uličky a zákoutí nám poskytly
úžasnou látku, se kterou jsme si mohli hrát. Byla to vyloženě pastva pro oči,“ konstatuje
kameraman.
Chris Nolan říká, že má dobrý důvod věřit instinktu kameramana. „Pracoval jsem
s Wallym na celé řadě filmů a vím, že jeho oko je mimořádné. Navíc jeho vždycky
zajímala nejen vizuální stránka filmu, ale i podstata příběhu. To z něj dělá mimořádně
kreativního pomocníka při hledání cesty od jednoho záběru k dalšímu tak, aby tyto
záběry zapadaly do divákova vnímání filmu,“ říká režisér.
Jedna scéna - napínavá pěší honička - byla natáčena na úzkých uličkách
tangerského starého trhu. „Cobb se snaží utéct lidem, kteří se ho snaží chytit nebo
možná dokonce i zabít,“ říká Jordan Goldberg. „Ten den bylo snad sto stupňů a Leo
záběr za záběrem utíkal nejvyšší možnou rychlostí. Filmu se naprosto oddal a je to vidět
snad na každém záběru,“ dodává.
Při natáčení honičky se Pfister a Nolan uchýlili k něčemu, co sám Pfister nazývá
guerillovým natáčením. „Chris i já tenhle styl milujeme. Jsou určité scény, kdy se to dá
využít více než jindy, a mezi takové scény patří i tahle honička. Při jejím natáčení jsme
využili kombinaci celé řady metod, jako že jsme například naskočili na zadní část
čtyřkolky s ruční kamerou v ruce a jeli jsme městem s Leem v patách, využívali jsme
steadicam, natáčeli jsme nad hlavami i na nohou, jako třeba já když jsem běžel
pozpátku s kamerou na rameni a točil jsem,“ směje se kameraman Pfister.
Mezi další scény natáčené v Maroku patří i nepokoje, které byly natáčeny
uprostřed jednoho z hlavních trhů v Tangeru. Povstání bylo natáčeno ve třech částech
s pomocí statistů, členů týmu vizuálních efektů Chrise Corboulda a spousty místních lidí.
„Docela dobře se jim dařilo zničit všechno, co měli na dohled, ale všechno se to dělo
velmi bezpečně a vypadalo to skvěle,“ říká Struthers.
Los Angeles
Po natáčení v Maroku se natáčení „Počátku“ přesunulo přes oceán do oblasti Los
Angeles, kde byla část scén vybudována ve studiích Warner Bros., a to včetně pokojů
Saitova zámku v japonském stylu. Diváky asi nejvíc oslní obrovská jídelna se svými
zlatě zabarvenými zdobenými zdmi a se stropem skrytým ve spoustě lamp. Guy Hendrix
Dyas k tomu říká: „Zdi jídelny vycházejí z motivu borovic a sokolů podle zámku Nijō,
který byl vybudován kolem roku 1603. Scéna ale rozhodně neměla působit jako nějaká
historická napodobenina; její součástí byly i další japonské styly i západní vlivy. Jde
o jakousi kombinaci různých stylů, které dokážou u diváka vytvořit všeobecné vnímání
japonské kultury spíše než něco konkrétního,“ vysvětluje Dyas.
Další designový prvek ovlivněný japonskou kulturou je oblek, který Jeffrey
Kurland vytvořil pro Saita. „Tím oblekem chtěl Jeffrey evokovat japonské kimono, a proto
zajímavým způsobem zkombinoval východní a západní módu,“ řáíká Ken Watanabe.
„Všechny obleky, které pro mě vytvořil, mi navíc dělaly skvělou postavu,“ dodává.
„Jeffrey Kurland
odvedl na tvorbě kostýmů
pro náš film fantastickou
práci,“ říká producentka
Emma Thomas. „Nic nebylo
koupeno v obchodě, každý
kousek oblečení byl navržen
jako pokračování
charakterových rysů hrdiny,
který oblečení nosí, počínaje
konzervativními a na míru šitými Arthurovými obleky až po Eamesův okázalejší styl.
Obzvlášť se mi líbilo, jak Jeffrey udělal Maliny kostýmy, kterou úplně proměnil její
úžasný splývající kostým, ve kterém ji vidíme poprvé. Je to femme fatale a její šatník to
musí odrážet,“ dodává.
Součástí scén v japonském zámku byl také působivý dvoupatrový pokoj
s trámovým stropem, velkými malovanými okny a masivními schodišti přerušovanými
velkými odpočívadly.
„Byla to nádherná scéna,“ vzpomíná Corbould. „Musím říct, že je mi tvůrců scény
často docela líto, protože oni postaví opravdu nádherné scény a my je pak v devíti
z deseti případů zničíme,“ šklebí se Corbould.
„Tímhle jsme se bavili pořád,“ reaguje Dyas. „Moji lidé dají všechno do toho, aby
pečlivě postavili všechny ty nádherné scény, a pak přijde Chris a všechno vyhodí
do povětří. Přesně tohle nám udělal i v Calgary… ale udělal to tak dobře, že jsem si ani
nemohl stěžovat,“ dodává.
Je pravda, že Corbouldův tým, včetně koordinátora zvláštních efektů Scotta
Fishera, nechal kulisy zámku zcela zničit, což vyvrcholilo jeho zaplavením s proudy vody
valícími se malovanými okny. „Na zaplavení scény použili natlakované vodní trysky, 12
na každé straně,“ vysvětluje Corbould. „Zapínali jsme je postupně tak, abychom vyvolali
iluzi vody postupující od zadní části místnosti dopředu,“ říká.
Tvůrci zvláštních efektů pracovali s vodou i na jiných místech. Tak například při
scéně napínavé honičky aut v ulicích centra Los Angeles bylo třeba vytvořit liják. Tým
proto při natáčení této scény stříkal proudy vody z okolních budov. „Rozhodně nešlo jen
o pár kapek,“ vzpomíná Corbould. „Všichni přítomní na scéně tak byli totálně promoklí,
a to včetně Chrise, který byl vždy někde uprostřed. Šel příkladem všem ostatním členům
štábu.
Producentka Emma Thomas souhlasí: „Chrisova filozofie spočívá v tom, že když
už po hercích a štábu něco chce, musí to dělat i on sám.
Asi největší problém s natáčením lijáku v Los Angeles bylo, že v době natáčení
panovalo slunné počasí bez jediného mráčku, což byla komplikace minimálně z pohledu
světla. „Modlil jsem se celé týdny, aby se zatáhlo,“ směje se kameraman Pfister. „Pak
jsem to ale vzdal a za domácí úkol jsem přemýšlel o tom, jak točit tak, abych sluneční
světlo obešel. Naštěstí mi velmi pomáhal můj skvělý vedoucí osvětlení Ray Garcia, který
naplánoval pohyb slunce po nebi pro každý natáčecí den, a pak za pomoci plošin a lidí
na střechách roztáhl nad scénou černé plachty, které jako svého druhu žaluzie zakrývaly
slunce během jeho pohybu po obloze. Fungovalo to parádně,“ vzpomíná Pfister.
Déšť ale nebyla jediná věc, která byla ten den v centru Los Angeles neobvyklá.
Nolan a jeho lidé také dokázali dostat doprostřed jedné z ulic nákladní vlak. „Úspěch
při natočení scény s vlakem by pro nás obzvláště důležitý, protože šlo sice o fantazijní
scénu, ale právě takovou scénu chcete mít natočenou tak, aby působila realisticky,“
vysvětluje režisér. „Takže šlo hlavně o to vyvážit neobvyklost pohybu vlaku na ulici
ve městě s realitou v podobě toho, jak vlak naráží do aut a podobně. Právě velkolepé
scény tohoto filmu dle mého názoru posunují akční filmy o úroveň výše a dělají z nich
podívanou, při které se divákům tají dech. Scéna přitom bez ohledu na to, jak moc je
akční, musí vždycky stát na věcech, se kterými se divák dokáže ztotožnit, a to pak
musíte stokrát přehnat a znásobit,“ směje se režisér.
Protože nejbližší vlakové koleje byly kilometry daleko, nebylo reálné dostat
na ulici opravdový vlak, a tak Tom Struthers přišel s nápadem vytvořit napodobeninu
lokomotivy z přívěsu traktoru. Jenže i přívěs s největším možným rozvorem byl pořád
příliš krátký. „Museli jsme natáhnout rám, přidali jsme ocelový dekl a posílili jsme
odpružení, aby udržel zvýšenou váhu, která nakonec dosáhla více než 11 tun,“ dodává.
Vlak byl zkonstruován jako replika skutečného nákladního vlaku. Jeho části byly
vytvořeny ze sklolaminátových desek užitých ze skutečných vlaků tak, aby vše vypadalo
co nejopravdověji. Pak už bylo jen třeba vlak upravit co se týče barev a designu.
Jedna věc byla vlak postavit a druhá věc ho pak řídit. „Kdykoli manipulujte
se strojem, který je dlouhý 18 metrů, široký 3 metry a vysoký 4 metry, budete mít
problém s jeho řízením a zejména s omezenou možností zatáčet. Navíc i řidič měl velmi
špatný výhled, protože okolo kabiny jsme postavili kostru stroje, takže jsme nakonec
museli dovnitř dávat zrcadla a dopředu a dozadu nainstalovat kamery, které řidič mohl
využít pro navigaci,“ vysvětluje Gaisford.
Oním řidičem byl Jim Wilkey, který řídil i kamion, jenž udělal slavné salto
v „Temném rytíři“. „Je prostě skvělý,“ říká jednoduše Struthers.
Další již poněkud tradičnější vozidlo, jež sehrálo ústřední roli v našem příběhu, je
bílá dodávka, která převáží naše hlavní hrdiny při některých nervy drásajících akčních
scénách. „V průběhu natáčení jsme využili celkem 13 různých dodávek,“ vysvětluje
Gaisford. „Hodně času jsme přitom strávili jejich uzpůsobováním k jednotlivým účelům,
na které jsme je potřebovali - jako třeba na natáčení v interiérech, exteriérech,
na převrácení, apod.,“ dodává.
Dodávka zkonstruovaná na scénu s převrácením byla udělána tak, aby se mohla
otáčet i s herci uvnitř. „Všichni herci měli pod svými kostýmy pětibodové kšíry podobně
jako automobiloví závodníci, takže se mohli cítit naprosto bezpečně a pohodlně,“ říká
Struthers. „A všichni byli naprosto ochotni to zkoušet znovu a znovu, dokud nebyla
scéna perfektní,“ doplňuje Stuthers.
„Všechny triky v tomhle filmu byly úžasné,“ potvrzuje Ellen Page. „Tohle přímo
zbožňuji. Jak jsme postupně natáčeli, nemohla jsem se dočkat, až to všechno uvidím
pohromadě. Byla jsem si jistá, že to bude mimořádně vzrušující, a současně jsem
doufala, že si diváci tuhle jízdu užijí stejně jako já,“ říká.
Jedna z dodávek byla speciálně upravena pro natáčení pod vodou. „Dali jsme
pryč motor, pohon a všechny kapaliny a pak jsme dodávku uvnitř kompletně vyčistili,
abychom vyloučili jakékoli možné znečištění vody,“ říká Gaither.
V Los Angeles se také natáčelo ve skladišti v centru, které posloužilo jako
pařížské ústředí Cobbova týmu, vodní nádrž v Universal Studios, přístav v San Pedro a
exteriéry v Palos Verdes, kde byly částečně natočeny exteriéry Saitova zámku.
Calgary
Poslední část hlavního natáčení se odehrálo v kanadském Calgary na jedné hoře
nedaleko Banffu. Při hledání míst k natáčení filmaři nalezli zrušené lyžařské středisko
Fortress Mountain. Skutečnost, že místo bylo současně dobře dostupné, ale uzavřené
veřejnosti z něj dělalo ideální místo pro natáčení filmu.
Majestátní hory také
vytvářely dech beroucí
kulisu, a to více způsoby.
„Během průzkumu terénu
jsme jezdili na motorových
saních a vzduch byl čím dál
řidší. V jednu chvíli už nám
průvodci řekli: ‘Musíte být
zkušení lyžaři nebo horalé,
abyste mohli pokračovat dál
do větších výšek.' Oni to samozřejmě nemohli tušit, ale tahle jejich slova byla jako kdyby
přilili olej do ohně. Jakmile je vyslovili, hned jsem si v duchu říkal: ‘Jen to ne. Copak to
opravdu museli říkat?' Chris samozřejmě okamžitě reagoval jako Shackleton: ‘Výborně!
Vzhůru na další kopec!' Bylo to fantastické. Dostali jsme se co nejvíc to v rámci pravidel
bezpečnosti na Fortress Mountain ještě šlo, ale i to bylo pro Chrise důležité, protože
chtěl zažít tu úžasnou přirozenou perspektivu,“ vzpomíná Dyas.
Mnoho měsíců před samotným natáčením ve Fortress Mountain tým začal
budovat strohou stavbu o několika úrovních, která ve filmu ztělesňuje impozantní
pevnost. Problém ale dělaly mrazivé teploty, protože „jakmile barva opustila plechovku,
okamžitě mrzla,“ vysvětluje Dyas. „Štáb proto musel k hlavní stavbě přidělat přístavek,
který bylo možno vyhřát tak, aby bylo možné zdi nabarvit.
Vzhledem k místu natáčení také nebylo možné používat běžné stavební stroje.
Při absenci těžkých strojů ale bylo nutno stavbu postavit prakticky holýma rukama. Při
stavbě pevnosti přitom navzdory jejímu konečnému vzhledu nebyl použit vůbec žádný
beton. Místo toho byla celá pevnost vybudována z neopracovaného dřeva tak, aby
nezanechala žádné stopy na životním prostředí.
Když byla scéna postavena, chyběla už jedna jediná věc. Producentka Emma
Thomas vzpomíná: „Zhruba týden před naším odjezdem do Kanady, kde jsme měli
natáčet rozsáhlé scény v zasněžené krajině, ještě pořád nebyl vůbec žádný sníh. Chris
už začínal přicházet se záchrannými plány pro případ, že by žádný sníh nebyl, ale
všichni jsme věděli, že nepotřebujeme nic lepšího než prostý opravdový sníh. A pak
naštěstí dva dny před naším příjezdem začalo sněžit. Byli jsme všichni moc šťastní. Ale
také jsme si říkali, že si na svá přání musíme dávat pozor, protože sněžit pro změnu
vůbec nepřestávalo,“ směje se producentka.
Kromě sněhu se štáb musel potýkat i se silným větrem, který někdy vytvářel až
bílou tmu. Štáb ale nakonec i tyto rozmary počasí využil ve svůj prospěch. „Když už
jsme museli čelit takovým podmínkám, tak nezbývalo než je nějak využít. Prostě jsme je
udělali součástí natáčených scén,“ říká Pfister.
„Byla neskutečná zima a často jsme natáčeli v opravdové sněhové bouři,“
souhlasí Chris Nolan. „Ovšem právě vliv takových podmínek na celkový výsledek je
nedocenitelný. Pokud musíte pobývat venku v takovém počasí, dodá to filmu hodně
na věrohodnosti,“ dodává režisér.
Spousta akčních scén točených v Calgary se odehrává na lyžích, což jinými
slovy znamenalo, že herci museli alespoň zčásti umět lyžovat. Na to vzpomíná Tom
Hardy: „Chris se mě ptal, jestli umím lyžovat, a já jsem chvíli měl pokušení odpovědět,
že ano, jako by to asi udělal každý herec v mé situaci. ‘Takže Tome, umíš jezdit
na koni? Samozřejmě. A letadlo řídit umíš? No jistě. A lyžuješ? No jistě, závodně.' Ale
nakonec jsem to neřekl, protože jsem věděl, že bych si na lyžích život určitě nezachránil
a že by se to provalilo ve chvíli, kdy dorazíme na sjezdovku,“ směje se herec.
Tomova slova potvrzuje i režisér Nolan: „Tom mi vlastně opravdu nikdy neřekl,
že umí lyžovat. Ale když jsem se ho zeptal, jestli lyžovat umí, tak následovala dlouhá
pauza, ze které bylo jasné, že se rozhoduje, jestli přizná, že lyžovat neumí nebo ne… a
tak jsem si jeho chvíli mlčení vyložil, jako že lyžovat neumí. Tom ale nakonec vyrazil
do Kanady s předstihem a absolvoval intenzívní lekce lyžování. Naučil se to velmi dobře,
což se pak samozřejmě před kamerou výborně hodilo,“ oceňuje herce režisér.
Lyžaři v týmu kaskadérů Toma Sturtherse museli být všichni na skvělé úrovni, a
tak Tom oslovil ty nejlepší, včetně dvou extrémních lyžařů. Struthers k tomu říká: „Měl
jsem tam jednoho chlápka jménem Ian McIntosh, který se živí sjížděním lavin a skoky
z ledovců. Byl neskutečný.
Nolan a Pfister museli najmout odborníky i na natáčení akčních scén spojených
se sjezdem či během na lyžích. „Zhruba 85 % všech scén natočených v Calgary bylo
natočeno na ruční kamery,“ vzpomíná kameraman. „Část jsem natočil sice i já, ale jako
lyžař jsem jen amatér, takže pro mě byl problém i sjet kopec jen tak, natož s kamerou
v ruce. A tak jsme si najali Chrise Pattersona, který se zabývá natáčením lyžování
pro filmy i do reklam. Já i Chris jsme pak nestačili zírat, co všechno dokázal s kamerou
v ruce. Natočil naprosto famózní závběry,“ říká Pfister.
Další skvělé závěry byly natočeny ze vzduchu, a to zásluhou pilota vrtulníku
Craiga Hoskinse a kameramana leteckých závěrů Hanse Bjerno. Oba již s Chrisem
Nolanem spolupracovali na předchozích snímcích „Insomnia,“ „Batman začíná“ a
„Temný rytíř“. „Musím říci, že i přes boj se sněhem a větrem odvedli úžasnou práci,“ říká
o práci svých kolegů kameraman Pfister.
„Zažili jsme celou řadu extrémních situací, počínaje spalujícím sluncem přes
lijáky až po sněhové bouře, ale právě to jsme do našeho filmu potřebovali,“ říká režisér
Chris Nolan. „Vzali jsme naše herce na vrcholky hor, pod vodu a vůbec po celém světě,
a oni se téhle výzvy ujali dokonale. O mně je známo, že jsem velkým zastáncem
natáčení v reálných lokacích a postavení se přírodě čelem, protože právě to dodává
filmu potřebnou autenticitu a věrohodnost. A navíc diváci pak mají pocit, že se podívali
někam, kde předtím ještě nikdy nebyli,“ uzavírá režisér.
S režisérem souhlasí i Leonardo DiCaprio: „Jako herci jsme vlastně všechny
situace zažívali poprvé, stejně jako je s naším filmem budou poprvé prožívat jeho diváci.
Byli jsme jako skupina neustále na cestě a pořád jsme něco objevovali a něco nás
překvapovalo. Myslím si, že sledovat náš film bude už jen z tohoto důvodu velmi
vzrušující, protože si při tom uvědomíte, že lidské možnosti jsou neomezené a že nikdo
doopravdy neví, co bude v jeho životě následovat,“ říká herec.
Angeles, kde se Nolan znovu dal dohromady se svým dlouhodobým střihačem Lee
Smithem.
Smith vzpomíná: „Chris si stříhání filmu vysloveně užívá a silně do něj zasahuje.
Na spolupráci s ním je výborné i to, že si naprosto přesně pamatuje všechno, co během
celého natáčení natočil, a to bez ohledu na to, jak dlouho natáčení trvalo. Jeho paměť je
pro mě naprosto fascinující,“ říká Smith.
„Práci s Leem v místnosti pro střih zbožňuji,“ potvrzuje režisér Nolan. „Lee je
perfekcionista - dokáže se nadchnout i pro ty nejjemnější detaily související
se skládáním filmu v jeden celek. Navíc je i velice rychlý, což je z mého pohledu velká
výhoda. Oceňuji i jeho schopnost podívat se na scénu z perspektivy diváka a
odhadnout, jestli v tomto ohledu bude ve filmu fungovat nebo ne,“ vysvětluje režisér.
„Výstupem z natáčení filmu jako je ‘Počátek' je tak velké množství hrubého
materiálu, že musím často spoléhat výhradně na svůj instinkt při rozhodování, co bude
fungovat a co ne,“ říká Smith. „A obvykle je hned můj první pocit i ten, na kterém se
všichni shodneme. Paradoxně čím méně scénu analyzujeme, tím máme větší šanci
ztotožnit se s podstatou příběhu,“ vysvětluje svůj přístup Smith.
Podstatě příběhu se svoji hudbou snažil přiblížit i skladatel Hans Zimmer, pro
kterého byla práce na „Počátku“ již třetí spoluprací s Chrisem Nolanem. „Soustředil jsem
se primárně na citovou stránku příběhu, protože v tom podle mě navzdory všem těm
nádherným obrazům spočívá největší síla filmu,“ říká Hans Zimmer.
„Po Hansovi sice vždycky chci, aby se inspiroval obrazovou stránkou příběhu,
ale současně si rád vyslechnu, jakým směrem se ubírá jeho představivost při interpretaci
základních nosných myšlenek scénáře,“ říká režisér Nolan. „Právě na základě této
představivosti vždy začínáme objevovat zajímavé styčné body mezi filmem a hudbou,“
dodává.
Zimmer k tomu doplňuje, že jeho první rozhovory s režisérem byly o aranžích a
instrumentaci. „Mluvili jsme hodně o vlnách zvuku, které si žádaly užití spíše žesťových
nástrojů než strunných, a tak jsem dal dohromady poměrně velkou žesťovou sekci.
Strunné nástroje jsme pak nahráli zvlášť, protože v té drtivé převaze by neměly šanci
obstát,“ směje se Zimmer.
Zimmer nicméně zdůraznil i jeden strunný nástroj, a to konkrétně kytaru,
na kterou ve filmu hraje legendární muzikant Johny Marr, kytarista legendární skupiny
The Smiths. „Zapojení kytary může být trochu riskantní, protože spojení kytary a
orchestru ne vždy funguje,“ přiznává Zimmer. Jenže já jsem měl pořád v hlavě Johna
Marra, o kterém vím, že ovlivnil celé generace kytaristů. No a skvělé bylo, že jakmile
Johny zahrál prvních pár tónů, okamžitě jsem věděl, že tohle přesně jsem si
představoval nebo že je to dokonce ještě lepší. No a právě tohle já očekávám
od velkých umělců,“ vysvětluje Zimmer.
Další skvělá umělkyně, kterou v „Počátku“ také uslyšíte, je zpěvačka Edith Piaf,
jejíž hlas „je devizou mimo všechny kategorie,“ jak říká Zimmer. „Byl jsem moc rád, že
Chris zapojil Edith Piaf do příběhu, protože její hlas má zcela nadčasovou romantickou
kvalitu,“ dodává Zimmer.
„Rozhodnutí o zařazení písně od Edith Piaf bylo jedno z prvních, které jsem
musel udělat,“ vzpomíná Chris Nolan. „Vzhledem k tomu, jaké místo píseň v příběhu
zaujímá, jsem také musel vyřešit, jestli s ním má pracovat Hans Zimmer nebo autoři
zvuku. Nakonec jsem se rozhodl pro Hanse, protože skladba se postupně spojí s hlavní
zvukovou stopou a právě Hans je géniem v mixování hudby a zvuku a v nalézání
správné rovnováhy mezi skutečnými hudebními nástroji, syntezátory, hlasy a zvukovými
efekty,“ vysvětluje režisér. „Sledovat Hanse při této práci je mimořádně vzrušující,“
dodává.
„Mým cílem je vždy vytvoření kompletního zvukového světa pro daný film,“
doplňuje režiséra Zimmer. „Hudební nástroje se musí vlévat do zvukových efektů a
zvukové efekty zase do hudby,“ říká Zimmer.
„Ve filmu jsou scény, kde prakticky nelze rozlišit hudbu a filmový zvuk od sebe,“
potvrzuje Nolan. „Chtěli jsme vytvořit zvuk, který propojuje různé vrstvy reality ve filmu
odpovídající probouzení a snění,“ dodává režisér.
„Práce na tomhle filmu výrazně změnila mé uvažování o snech,“ souhlasí
producentka Emma Thomas. „Začala jsem o dost víc přemýšlet o tom, co se mi vlastně
zdá a jak to souvisí s mým skutečným životem,“ dodává.
„Jakmile začnete uvažovat o tom, co vlastně sny znamenají, vede to lidi
k úvahám o jejích vlastních snech a o tom, co jim ty sny ukazují,“ říká Chris Nolan. „Sny
tak vlastně kladou zajímavé otázky na téma, jak vnímáme naši vlastní realitu,“ uzavírá
režisér.