film / akční, dobrodružný, science fiction, USA, , 122 min., od 10 let
Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull
Kinopremiéra v ČR a SK 22.5.2008, DVD od 5.11.2008 a Blu-Ray od 19.9.2012 Magicbox

V TV televize zítra Prima MAX 11.10

01:46

Pokračování jedné z nejúspěšnějších sérií historie.
Devatenáct let čekání skončilo. Jedna z nejslavnějších postav filmové historie se vrací na stříbrné plátno. Za doprovodu typických fanfár Johna Williamse v charakteristickém klobouku a s bičem coby nepostradatelnou zbraní. Indiana Jones. Univerzitní profesor a muž, který objevil legendární Archu úmluvy, zachránil posvátné Sankarové kameny a nalezl Svatý grál. V novém dobrodružství bude pátrat po další slavné relikvii - záhadné Křišťálové lebce. Příběh se odehrává symbolicky přesně devatenáct let po Poslední křížové výpravě, v době rodící se Studené války. Indiana Jones je v něm profesorem archeologie na prahu penze, jenž si navzdory bouřlivé minulosti ze všeho nejvíc užívá klid a nebezpečně se začíná podobat vlastnímu otci. Staré instinkty se v něm probudí ve chvíli, kdy se objeví stopy vedoucí k legendární Křišťálové lebce a hlavně informace, že po tomto údajně mocném artefaktu prahnou sovětští agenti. Indy proto setřese únavu a vydá se na další mimořádně dobrodružnou cestu, jež ho zavede až do nitra peruánské džungle, v níž se má tahle vzácná relikvie ukrývat. Jeho úhlavním nepřítelem bude tentokrát všehoschopná ruská agentka Irina Spalko doprovázená armádou hrdlořezů. Ani Indy není na svou výpravu sám. Na jeho straně stojí spřízněný dobrodruh Mac, který má ovšem tendenci ho každou chvíli podrazit, napomádovaný frajírek Mutt Williams, který si permanentně utahuje z jeho věku, a jeho první a zřejmě životní láska Marion.

Komentář k filmu Nejsem fanouškem této nekonečné série o učiteli Indianu Jonesovi, který se vždy se vším vypořádá, vše přežije a ještě k tomu zaujme nějakou minimálně o 15 let mladší ženu. Asi nejraději jsem měla první díly, ty staré, kde Harrison Ford byl mladý a na tu roli mi seděl. Na druhou stranu se mi vždy líbí prostředí, kde se jednotlivé scény odehrávají, doba, kterou se snaží napodobit a historie, jenž nějakým způsobem filmy vykládají.
Všechny komentáře k filmu 73+ Napiš komentář k filmu a získej DVD

Doktor Jones, Indiana, Indy, Junior, všechna tato oslovení patří jedné jediné osobě. Archeologovi, dobrodruhovi a příležitostnému sukničkáři, který v osmdesátých letech minulého století ovlivnil nejednu diváckou generaci. Aniž si to tvůrci uvědomovali, nastavili tehdy laťku hodně vysoko a ušili si tak bič i sami na sebe.    Po dlouhých 19 letech dohadů zda se dočkáme dalšího dílu, tu nakonec máme pokračování, které přichází symbolicky v době, kdy nás zasahuje vlna velkých filmových návratů. Tento fakt měl však na Indianu Jonese vliv jen velmi malý, protože Spielberg, Lucas i Ford mají dávno vyděláno a Indy měl být jejich návratem k starým dobrým časům.    A jak to nakonec dopadlo? Dalo by se říct, že dobře, i když ne přímo výtečně. Už samotné téma křišťálové lebky, odkazující na mimozemské civilizace, působí poněkud jiným dojmem než dřívější mystické artefakty. Netvrdím, že to byl vyloženě špatný výběr, ale dle mého soudu posunul příběh trochu jiným směrem, než jsme... Celá recenze

Popis filmu Indiana Jones a Království křišťálové lebky

Neohrožený archeolog se po letech vrhá do dalšího dobrodružství, plného šokujících překvapení. Od chvíle, kdy se Indiana Jones vrátil z pátrání po svatém grálu, uplynulo devatenáct let. Stále učí na univerzitě a spíš než po dobrodružství touží po klidu. Ten mu však není dopřán, protože zloduchů je stále dostatek. Například Rusové zuřivě pátrají po archeologických artefaktech. Jejich komando, vedené plukovníkem Dovčenkem a doktorkou Irinou Spalkovou, se chce zmocnit legendární Křišťálové lebky, která má armádě pomoci vytvořit novou zbraň k ovládání myšlení lidí. Unesou tedy Jonese a chtějí ho donutit, aby jim v obrovském skladu na základně v Idahu našel bednu, kterou tu jako člen vládní komise zkoumal v roce 1947. Přes zradu kolegy, agenta Maca, se Jonesovi podaří uprchnout, a přestože se během útěku ocitne uprostřed jaderné střelnice, podaří se přežít pokusný atomový výbuch. Když je vzápětí donucen opustit univerzitu, ocitne se uprostřed dalšího dobrodružství. Obrátí se na něj mladík Rafan se vzkazem od své matky Mary, která se vydala do Peru s Jonesovým kolegou a přítelem Oxem. Ten objevil křišťálovou lebku a chystá se dopravit ji do bájného zlatého města Akatoru, kde má podle legendy za její vrácení získat nesmírnou moc. O totéž však usilují rovněž Rusové, kteří zajmou nejen Indyho, ale také Oxe a jeho partnerku Mary, v níž překvapený archeolog pozná svou dávnou lásku Marion Ravenwoodovou. To však zdaleka není konec překvapení, která Jonese při pátrání po bájném Akatoru, známém také jako El Dorado, čekají. S Rafanem a Marion se musí utkat nejen se Spalkovou a jejími Rusy, ale také se zrádným Macem, armádou žravých mravenců, mohutnými vodopády, tekutým pískem, tajemnými strážci Akatoru a dalšími nečekanými nástrahami. Jaké překvapení je čeká v závěru nebezpečné cesty?

<>Obrázek nenalezen<> Jeho objevy se staly legendárními a jeho jméno je synonymem dobrodružství. Indiana Jones. Archeolog s typickým kloboukem a bičem, s panickým strachem z hadů, stále cestující po světě je zpět. Čtvrté pokračovaní s názvem Indiana Jones a Království křišťálové lebky má celosvětovou premiéru 22. května 2008.

Nejnovější dobrodružství Indyho začíná v poušti na Jihovýchodě v roce 1957 - v době vrcholící studené války. Indy a jeho společník Mac jen o kousek unikli nemilosrdným sovětským agentům. Poté se profesor Jones vrátil domů na Marshallovu univerzitu, aby zjistil, že nepříjemnosti z pouště byly jen začátkem dalších událostí. Indyho blízký přítel a děkan univerzity mu vysvětlil, že vláda po vedení školy žádá, aby Jonese kvůli jeho nedávným podezřelým aktivitám propustili. Na cestě pryč z města potká Indiana mladého vzdorovitého Mutta, který má pro dobrodružného archeologa návrh: když mu pomůže na jeho misi s ryze osobními důvody, pravděpodobně se mu podaří učinit jeden z nejsenzačnějších archeologických nálezů v historii - objeví legendární artefakt opředený tajemstvím, pověrami a strachem, křišťálovou lebku z Akatoru.

Brzy po příjezdu do divoké peruánské džungle plné starodávných hrobek, zapomenutých badatelů a bájného města ze zlata zjistí, že nejsou jediní, kdo po lebce pátrají. Záhadnou relikvii hledají i sovětší agenti, v jejichž čele stojí ledově chladná a ničivě krásná Irina Spalko. Sověti jsou přesvědčeni, že lebka jim pomůže ovládnout svět... pokud rozluští její tajemství.

Indy a Mutt musí najít způsob, jak uniknout nemilosrdným Sovětům, rozluštit nesrozumitelné tajemství, poprat se s nepřáteli a “přáteli” s pochybnými cíly a ze všeho nejvíc zabránit tomu, aby se kouzelná křišťálová lebka dostala do nesprávných rukou.

Návrat velkého dobrodružství

Jako předešlé díly je i Indiana Jones a Království Křišťálové lebky charakteristické Spielbergovým jedinečným ztvárněním, Lucasovou bezmeznou představivostí a Fordovým charakteristickým ztělesněním věčného dobrodruha.

Od doby, kdy se před 27 lety poprvé objevil na stříbrném plátně, se Indiana Jones stal jedním z nejoblíbenějších filmových hrdinů a ode dne, kdy měl v roce 1989 premiéru třetí díl s názvem Indiana Jones a poslední křížová výprava, diváci na celém světě s nadějí vyhlíželi další Indyho dobrodružství.

Režisér Steven Spielberg říká: “My jsme vymysleli Indianu Jonese, ale on patří světu. My jsme nyní už jen opatrovníci. Naším úkolem je novým dílem nejen nezklamat fandy, kteří s Indym vyrostli, ale představit ho i dalším divákům, kteří ho doposud neznali.

Producent George Lucas říká, že jeho cílem bylo vymyslet zbrusu nové dobrodružství zasazené do prostředí, které generace fanoušků dobře znají. “Styl je stejný, humor je stejný. Všechno je stejné, včetně letitých přátelských vztahů mezi tvůrci, jenž jsou silnější než kdy dříve,” doplňuje Lucas.

Jen málo herců je spojeno s jednou rolí tak jako Harrison Ford s Indianou Jonesem. K roli se po tolika letech vrátil se vším stylem a hrdostí, které kdysi pomohly z dobrodružného archeologa udělat filmovou ikonu. “I když jsem točil spoustu jiných zajímavých filmů, jsem moc rád, že jsme udělali další díl o Indym, už jen pro to, že je to velká zábava,” říká Ford.

Podle Spielberga je obsazení Forda do hlavní role nejdůležitějším prvkem jedinečného kouzla Indiany Jonese. “Mnohem důležitější než moje režírování, než všechny scénáře, které byly napsány, troufám si říct, že důležitější než všechny tyto části dohromady, je fakt, že filmy o Indym by nikdy nebyly tak úspěšné, kdyby hlavní postavu nehrál Harrison Ford,” říká Spielberg.

Mnoho let po uvedení “Poslední výpravy” byl Spielberg přesvědčený, že čas Indiany Jonese navždy skončil. “Natočil jsem ho, jak na koni odjíždí do západu slunce, čímž se pro mne jeho příběh uzavřel. Svým způsobem jsem tomu byl rád. Ale spoustu lidí s tím smířena nebyla. Poslední film opravdu vznikl díky fanouškům.”

Byl to Harrison Ford, kdo přesvědčil Spielberga a Lucase, aby vymysleli další dobrodružtví. Dohodli se, že další díl vznikne, jen pokud se jim podaří zachovat úroveň předchozích filmů.

Trvalo to 19 let než našli vhodný scénář. Shodli se na tom, že i Indiana Jones musí zestárnout. Podle Forda je o 19 let nejen starší, ale i moudřejší.

<>Obrázek nenalezen<> Indiana Jones se riskantně vydává do světa padesátých let

Když jsme Indianu Jonese viděli naposledy, psal se rok 1938, svět stál na počátku války a doktor Jones honil zločince, aby našel svatý grál dřív než oni. O devatenáct let později znovu mrská bičem, spoustu věcí se změnilo, ale některé zůstávají stejné... Svět je opět na šikmé ploše, tentokrát kvůli strašákovi jménem nukleární zbraně. A Indy znovu bojuje, aby dokázal, že cenné, tajuplné předměty musí zůstat uchráněny před nelidskými zločinci.

První tři díly byly inspirovány dobrodružnými seriály třicátých let. Ale scifi filmy, které byly v předválečné době nové a neokoukané, byly v padesátých letech běžné a všudypřítomné. V té době byly filmy prolnuté strachem ze studené války a rychle se rozvíjejících technologií a výzkumu. Zároveň ale byly naplněné optimismem, že lidstvo bude dostatečně vynalézavé, aby se ubránilo útokům z jiného světa i z vlastních řad. A právě tento strach a naděje zároveň je cítit z Indiany Jonese a Království křišťálové lebky.

Indiana Jones se přenesl do atomového věku, který byl zcela poznamenaný studenou válkou. V té době byly v západním tisku denně na titulních stránkách informace o existujícím “rudém nebezpečí”. Takže když tvůrci hledali filmové zločince, Sověti snadno získali práci. Kromě doby a prostředí, některé věci zůstaly stejné. I v tomto díle je mapa, letadlo a auto, jehož cesta je vyznačená tenkou červenou linií na zeměkouli.

Známé tváře a nové talenty se zapojily do velkého dobrodružství

Ani poslední díl se nemohl obejít bez hlavního hrdiny. Jenže zatímco samotářský vlk Indy vás může zajímat sám o sobě, jeho dobrodružství byla vždy spojena s pečlivě vybranými přáteli, nepřáteli a těmi mezi. Ve filmech o doktorovi Jonesovi je vždy dokonalý zločinec, vtipný parťák, Indyho srdcová záležitost, kamarádi, které potká během výpravy, ti, kteří ho zradí a ti, kteří nejsou to, co se tváří.

Jak již bylo uvedeno, úspěch každého dílu stojí a padá s Harrisonem Fordem. Věděl, že tentokrát na něj budou kladeny velké fyzické nároky, což bude po tolika letech velmi náročné. Chtěl, aby byl jen minimálně nahrazován dvojníkem, proto tvrdě trénoval a nakonec všechno běhání, skákání a honění po džungli zvládnul sám. Je zajímavé zmínit, že při prvním castingu na začátku série Harrison Ford rozhodně nebyl favoritem pro tuto roli. Dnes už si nedokážeme představit, že by to byl někdo jiný.

Nedílnou součástí Indyho nové eskapády je mladík Mutt, kterého hraje Shia LaBeouf. Vycházející hvězda Transformerů se tentokrát přetransformovala do samotářského rebela, který je uvnitř pořád dítě a navenek se to snaží krýt předstíraným pokrytectvím.

Indiana Jones není jedinou postavou, která se z předchozích dílů vrací na plátno. Překvapený Indy se znovu setká se svojí největší láskou, Marion Ravenwood (Karen Allen), ženou, na kterou nikdy nedokázal zapomenout. Marion se do Indyho zamilovala jako velmi mladá a on ji miloval celý život. Díky svým dobrodružstvím nikdy nedokázal zůstat na jednom místě a ona tomu od začátku rozuměla. Návrat Karen Allen do filmu uvítali všichni herci i fanoušci. Nejen kvůli postavě Marion, která je z Indyho lásek nejoblíbenější, ale i kvůli herečce samotné.

Kromě Marion se ve snímku objevuje další výrazná ženská postava. Oscarová Cate Blanchet přichází jako hlavní padouch, nemilosrdná sovětská agentka Irina Spalko, jejímž úkolem je nalézt křišťálovou lebku. Je to poprvé, co Cate Blanchet hraje skrz naskrz zápornou postavu. Irina je bezchybná - její vlasy jsou vždy perfektně učesané, ať dělá cokoliv, boty dokonale čisté, bez ohledu na to, kudy jde. Kromě toho je neskonale přitažlivá a proto velmi nebezpečná.

Podle scénáristy George Lucase budou diváci Cate Blanchet v záporné postavě nadšeni. Irina Spalko se nezastaví před ničím, vždy dosáhne svého. Cate Blanchet si prý ve skrytu duše vždy přála hrát ve filmu o Indianu Jonesovi. Jak sama říká, na základní škole všechny její kamarádky toužily, aby je Harriosn Ford políbil a ona jediná si přála Harrisonem Fordem být. Přesněji být Indianou Jonesem.

Talentovaní herci oprašují staré známosti a navazují nová přátelství

Slavné jméno režiséra Stevena Spielberga vždy snadno přiláká věhlasné herce. Patří mezi ně herec John Hurt, jenž představuje dlouholetého Indyho kamaráda, kterého neúspěšný hon za kKřišťálovou lebkou přivedl téměř k šílenství. Dalším hercem je Ray Winstone (známý z gangsterského filmu Sexy Beast). Jeho postava “Mac” George Michale je Indyho kamarád, jemuž se ale ne vždy dá věřit. Přizpůsobuje si pravdu tak, jak mu vyhovuje, ale je velmi šarmantní, takže Indy i ostatní mu důvěřují.

Jedna ze stálých postav byl Marcus Brody, muzejní kurátor a dlouholetý Indyho přítel. Jelikož jeho představitel Denholm Elliott v roce 1992 zemřel, Indy má v “Království Křišťálové lebky” nového rádce, dobrého kamaráda ze studií a současného kolegu na Marshallské univerzitě, děkana Charlese Stanfortha. Ztvárnil ho držitel Oscara Jim Broadbent.

Agentce Irině Spalko dělá společnost vůdce jejích stoupenců plukovník Dovchenko (umělec a akrobat ze Cirque du Soleil Igor Jijikine), který nahradil záporáka z předchozích dílů Pata Roache, jenž zemřel. Plukovníkovi kamarády hrají Dmitri Diatchenko a Andrew Divoff, známý ze seriálu Lost.

Hodně věcí zůstává i ve čtvrtém Indianovi stejných. Kladní a záporní hrdinové, rivalové a partneři, podobné prostředí, podobná zápletka. Jak říká režisér Steven Spielberg, nesnažil se udělat lepší nebo větší film. Chtěl, aby i “Království křišťálové lebky” mělo stejnou atmosféru jako předešlé díly, které mají filmoví fandové rádi. On sám je nenazývá filmy o Indianě Jonesovi, ale filmy o dobyvatelích (podle prvního dílu Dobyvatelé ztracené archy).

Nový Indiana Jones je dobrodružstvím pro novou generaci

Natáčení začalo na ranči Ghost, severně od Santa Fé ve státě Nové Mexiko. Potom se přesunulo na vylidněnou poušť a do Demingu, kde hangáry letecké základny z druhé světové války sloužily jako lokace pro úvodní scény. Z Nového Mexika se produkce přesunula na Marshallovu univerzitu. Pro první tři díly byly interiéry univerzity natáčeny v Londýně a exteriéry na Pacifické univerzitě v Kalifornii. Pro čtvrtý díl byla využita prestižní univerzita v Yale.

Nejdůležitější a nejnáročnější scény se odehrávaly v neproniknutelné džungli peruánských deštných pralesů. Indyho dobrodružství začíná v malém městě Iquitos, přezdívaném “brána do Amazonie”. Je to místo na rozhraní civilizovaného světa a drsné džungle. Natočit staletou nedotknutou džungli se ukázalo jako velký problém. Filmaři hledali v Mexiku, Guatemale, Jižní Americe i Portoricu. Nakonec ji našli na severojižní Havaji.

Většina scén byla natočena v kalifonských filmových studiích. “Království křišťálové lebky” má malý rekord, bylo natáčené v pěti různých studiích, zatímco předchozí díly byly kompletně natočené jen v londýnských ateliérech.

Rekvizity a kostýmy pro Indianu Jonese

Výtvarníci kostýmů měli těžký úkol. Museli vymyslet, aby Indyho typické propriety, tj. bič a klobouk, vypadaly stejně jako v předchozích dílech, ale zároveň odpovídaly stylu padesátých let. Na kostýmech pracovala především Mary Zophres, která dříve vytvořila jedinečné kostýmy pro Spielbergův film Chyť mě, když to dokážeš.

Nyní čerpala inspiraci v časopisech z padesátých let, v univerzitních výročních knihách, v ruských vojenských příručkách nebo z fotografií mayských zřícenin. Předlohou pro originální vzhled uhrančivé agentky Iriny Spalko se jí stala filmová hvězda třicátých let Marlene Dietrich. Příslušníci její vojenské jednotky jsou oblečeni do skutečných sovětských uniform. Postava Mutta byla inspirovaná Marlonem Brandonem ve filmu Divoch. Muttoba rebelská povaha je podtržena koženou bundou a motorkářskými botami. Bylo ušito třicet těchto bund, protože Shia Beouf ji během natáčení kaskadérských scén notně zašpinil a potrhal. Pro kostým Maca se návrháři nechali částečně inspirovat fotografií Ernesta Hemingwaye, na které má na nohou vysoké botay. Stejné má Mac na nohou celý film.

Šatník Indiany Jonese upravil a zmodernizoval Bernie Pollack, který s Harrisonem Fordem pracuje už patnáct let. Ač se může zdát, že má Indy ve filmu stále stejné oblečení, ve skutečnosti vystřídal 72 triček a 60 kalhot. Jeho typická kožená bunda byla ušita ve 30 provedeních. Upravení věhlasného klobouku bylo mnohem náročnější, neboť tvůrci nemohli najít nikoho, kdo by dokázal vytvořit přesnou repliku. Nakonec byli úspěšní u kloboučníka ve státě Missouri.

Kromě rekvizit jako Muttova motorka, šermovací kordy nebo zbraně typu Takarov nesměla chybět zásadní “věc”. Indiana Jones se patologicky bojí hadů. V Dobyvatelích ztracené archy jich bylo tisíce, v “Království křišťálové lebky” je naštěstí pouze jeden, zato pořádný. Během natáčení měl štáb k dispozici dva ohromné pythony. Podle Stevena Spielberga byli nádherní, podle Indiany Jonese rozhodně ne. Kromě skutečnéhéohada se ve filmu objevuje i jeho gumová replika.

Při výčtu rekvizit nelze opomenout Indyho bič, jehož přesnou repliku vyrobili až v Austrálii. Harrison Ford dostal nového učitele, díky kterému si během tvrdého tréninku své nezvyklé umění oprášil.

<>Obrázek nenalezen<> Osmdesát let výzkumů odhalilo tajemství křišťálové lebky... Možná.

V roce 1924 známý britský dobrodruh F.A. Mitchell-Hedges podnikl výpravu do honduraské džungle (dnešní Belize) s cílem objevit důkazy o existenci ztraceného kontinentu Atlantidy. Nakonec to byla jeho sedmnáctiletá dcera Anna, která učinila zásadní objev. Při zkoumání prastarých ruin mayského chrámu v Lubaantunu, Anna našla v zemi pod troskami zborceného oltáře nádhernou lidskou lebku vytesanou z jednotného bloku velkého křišťálu. Při prvním dotyku prý Anna zažila zvláštní pociy. A pokaždé, když si v noci položila lebku blízko hlavy, se jí zdály živé sny o mayských Indiánech žijících před mnoha tisíci lety. Podle žijících Indiánů byla lebka používaná nejvyššími knězi k přivolání smrti. Stáří lebky bylo odhadnuto na 3 600 let. Podle pověsti měla nadpřirozenou sílu a tomu, kdo ji měl u sebe, způsobila velké neštěstí. Zprávy o nalezení lebky způsobily v uměleckém a sběratelském světě velký rozruch. V muzeích a mezi sběrateli se objevily další podobné lebky. O jejich původu se dodnes pochybuje, ale podle některých odborníků se jedná o pozůstatky z bájné Atlantidy. Jiní věří, že lebky vyzařují energii, pomocí které lze uvalit kletbu, zaklínat duchy, vyléčit nemoci nebo předpovídat budoucnost. Podle mnoha hypotéz je pro tyto artefakty magické číslo 13. Jedna teorie říká, že každá ze 13 lebek má speciální vlastnost a ten, kdo bude mít všech 13 pohromadě, získá tyto mimořádné vlastnosti.

Mezi nejznámější exempláře patří tzv. Britská a Pařížská křišťálová lebka, jež jsou vystaveny v Museum of Mankind v Londýně a v Musée de L’Homme (Muzeum člověka) v Paříži. Mayská a Ametystová lebka byly údajně dopraveny mayským mnichem do Spojených států. Jiná známá lebka (tzv. Texaská) má přezdívku Max, a to proto, že své majitelce údajně sama lebka řekla, že se tak jmenuje... Další lebka ze soukromé sbírky se jmenuje E.T., neboť připomíná hlavu vetřelce. Podle její majitelky je zázračná, neboť jí vyléčila nádor v hlavě. Jediná lebka porovnatelná s první nalezenou, je lebka z růžového křišťálu, která je ale o něco větší a ne tak průhledná.

Nejznámější zůstavá lebka nazvaná podle svých objevitelů - Mitchell-Hedgesova. V roce 1970 ji údajně jejich rodina zapůjčila laboratořím Hewlett-Packard na důkladný rozbor. Podle restaurátora Franka Dorlanda, který průzkumu přihlížel, byla lebka netypicky vytesána proti přirozeným osám krystalu. Moderní sochaři berou tyto osy vždy v úvahu, protože jinak dochází ke tříštění krystalu, dokonce i za použití laseru a moderních technologií. Kromě toho Dorland tvrdil, že laboratoře nenalezly vůbec žádné stopy po železných sochařských nástrojích. To ho dovedlo k závěru, že lebka byla vytesána pomocí diamantů, silikonového písku a vody. Tento téměř nemožný úkol by vyžadoval přibližně 300 let lidské práce. Nicméně o existenci těchto průzkumů se pochybuje, neboť nejsou dochovámy žádné dokumenty. Někteří odborníci také zpochybnili samotný nález. Podle nich ji Mitchell-Hedgesova rodina koupila lebku v roce 1943 v aukční síni Sotheby’s. To je sice pravda, ale rodina tvrdí, že tomu tak bylo jen proto, že ji do aukce dal rodinný přítel, kterému před tím byla svěřena. Ale Anna Mitchell-Hedges, která lebku vlastnila až do své smrti roku 2007 (zemřela ve věku 100 let), stála za otcovou verzí, stejně tak za názory, že křišťálové lebky obecně mají mystickou sílu.

Thor
Trvalo mnoho let, než ve své říši nastolil vládce bohů Anthony Hopkins křehký mír. Jenže j...
dnes 16.00