fb  Sdílet
   Informace    Komentáře    Obsazení    Hodnocení    Ukázka    Fotky    Podobné filmy    

62% 6 hlasů
film / pohádka, Česká republika, , 100 min.
Kinopremiéra v ČR a SK 16.5.2013, DVD od 11.9.2013 Bontonfilm

Režie:
Herci: , , , , , více...


Ukázka
01:43



Pohádkový příběh, ve kterém dobro zvítězí nad zlem, ale trochu jinak, než to v pohádkách obvykle bývá...
Podlesí je malá vesnička, do které se před lety přihnala válka s Turkem. Dobré lesní víly byly v dobré víře požádány o pomoc, která ovšem spočívala ve vykonání zla někomu, což se už z principu vymstilo a vesnici to nepřineslo štěstí, ale naopak kletbu... A to je potřeba napravit! Hlavní myšlenkou pohádky je, že se zlem nezle bojovat hrubou silou, jak se dnes dětem s oblibou říká, ale naopak - rozumem, srdcem a odvahou... Režisér Göbl mluví o výjimečném technologickém zpracování snímku, které by mělo kombinovat herce, klasické loutky a 3D animaci.
Uprav informace o filmu

Komentář k filmu ;-) :-D :-) 8-| =-O 8-) O:-) :-| :-| :-| :-| :-| :-P :roll: :roll: :roll: :-* :-* :-* :-* :-* :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :roll: :roll: :roll: :roll: O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) :roll: :roll: :-D :-D :-D :-D :-D :-D =-O =-O =-O =-O =-O =-O =-O =-O >:o >:o >:o >:o ]:-> ]:-> ]:-> ]:-> ]:-> ]:-> ]:-> :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) ]:-> ]:-> ]:-> ]:-> ]:-> ]:-> ]:-> ]:-> :-| :-| :-| :-| :-| :-| :-| :-| :-| :-| :-| :-| :-| :-| :-| :-| :-| :-| :-| :-| :-| :-| :-| :-| :-| :-| :-| :-| :-| :-| :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-| :-| :-| :-| :-| :-| :-| :-| :-| :-| :-P :-P :-P :-P :-P :-P :-P :-P :-P :-P :-P :-P :-P :-P :-P :-P :-P :-P :-P :-P :-P :-P :-P :-P :-P :-P :-P :-P :-P :-P :-P :-P :-P :-P :-P :-P :-P :-P :-P :-P :-P ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) O:-) :-\ :-\ :-\ :-\ :-\ :-\ :-\ :-\ :-\ :-\ :-\ :-\ :-\ :-\ :-\
Všechny komentáře k filmu 3+ Napiš komentář k filmu a získej DVD



Popis filmu Kovář z Podlesí

Rozprávková fantázia s množstvom trikov, v ktorej skvelí herci spolu s bábkovými postavami rozohrávajú napínavý príbeh plný prekvapení a dobrodružstva. Odohráva sa v malom mestečku Podlesie, ktoré kedysi napadli Turci. Dobré víly boli - v dobrej viere - požiadané o pomoc, ale tá spočívala v ublížení iným. Mestečku to neprinieslo šťastie a je treba to napraviť...Možno sa to podarí mladučkému kováčovmu synovcovi Tonkovi.


O filmu Kovář z Podlesí

obrazek
Příběh

Podle původního scénáře Pavla Göbla vypráví film příběh, kdy je na městečko Podlesí a jeho okolí uvržena kletba, kterou může zlomit Toník, synovec místního kováře. A jak? Tím, že zbaví kraj zlých bab, v něž se kdysi proměnily dobré víly. Z jejich spárů musí zachránit milovanou Bětku a současně zbavit Podlesí draka. Toník je sirotek, který vyrůstá u svérázného strýce kováře. A protože kovář je jednak válečný invalida a jednak trošku lenoch, proměnil Toník jeho kovárnu v dílnu plnou vynálezů, které mají strýčkovi usnadnit život. A k obsluze různých strojků, strojů a čarovných mašinek taky vycvičil dva hlodavce - křečka a veverku.

O vzniku filmu

Vznik Kováře z Podlesí podnítila dřívější spolupráce Pavla Göbla s Českou televizí, na jejímž základě jej vyzvala dramaturgyně Kateřina Krejčí k napsání původní pohádky. Do příběhu se promítlo kromě zmíněných zdrojů i to, že v době práce na scénáři bydlel autor ve vesničce Podlesí nedaleko Valašského Meziříčí. Hlavním tématem Kováře z Podlesí je pohádkový souboj dobra se zlem, snaha o získání pravé lásky a objevení hodnot opravdového přátelství.

„Myslím, že kromě všech těch zmíněných atributů v sobě naše pohádka ještě nese jedno poselství, právě pro boj se zlem: Někdy je lepší než nositele zla zlikvidovat, raději ho převychovat,“ říká režisér, ale jedním dechem dodává: „ Jen ať se, proboha, diváci neleknou, žádné morality v našem filmu nejsou, je to opravdu pohádka pro pobavení malých i velkých!“

„Když jsem v lednu 2010 poprvé  četla scénář filmové pohádky Kovář z Podlesí, zamilovala jsem se do neobvyklé kombinace poetiky a chytrého humoru,“ popisuje producentka Kateřina Špůrová začátek dlouhé cesty k realizaci pohádky.

„Byla jsem, a přes veškeré potíže, které jsme za uplynulé více než tři roky museli překonat, jsem přesvědčená i dnes, že pohádka, jejíž příběh je originální a moderní, byť se odehrává dávno v minulosti, má své místo v dnešní době. Její poselství je pohádkově tradiční, tedy že dobro zvítězí nad zlem, ale navíc obohacené o to, že ne vše, co se na první pohled zdá být zlem, musí zákonitě zlem být. A hlavně, že se zlem není nutné bojovat za použití násilí, je mnohem důležitější mít odvahu řídit se srdcem a vlastním rozumem. Pohádka Kovář z Podlesí je chytrá, vtipná a zábavná - taková, jako české pohádky bývaly dřív.“

Není trochu riskantní přijít do současného trendu dětské tvorby, jíž kralují 3D animované filmy, nebo náročné fantasy,  s klasickým pohádkovým žánrem?
„My věříme, že dnešní děti jsou pořád především děti, byť zvyklé na současné akční dětské filmy, a že se rády nechají okouzlit "obyčejným" pohádkovým vyprávěním. A že jejich rodiče, kteří na pohádkách vyrostli, je na Kováře z Podlesí do kina vezmou...“ je přesvědčena Kateřina Špůrová. 

A ten důvod proč na tuhle vpravdě rodinnou podívanou vyrazit?
„Třeba proto, že hlavní hrdina zvítězí na zlem právě chytrostí a odvahou, aniž by musel použít zbraň...“ láká producentka. 

„Nebo proto, že ve filmu, spolu s herci, hrají klasické loutky. S překvapením jsme totiž zjistili, že většina dětí dnes netuší, co že loutky jsou. Přesto, že se jedná o klasické loutky, snímané metodou pookénkové animace, jsou díky moderním technologiím propojeny s hranými scénami velmi přirozeným a uvěřitelným způsobem.  A nebo prostě jen proto, že děti milují draky, a náš drak je opravdu velmi vydařený a vzhledově srovnatelný s těmi "zahraničními", i když charakterem je zcela český. Drak vznikl počítačovou 3D animací, ale stejně jako loutkové postavy z filmu nijak nevyčnívá, protože jsme pečlivě dbali o zachování výtvarné jednoty celého filmu, což se nám, především díky spolupráci s výtvarníkem F.A.Skálou a kostýmní výtvarnicí Ivanou Brádkovou, podařilo.“

Tvůrci Kováře z Podlesí se poněkud odvážně rozhodli zkombinovat tři, na první pohled nesourodé technologie - v pohádce hrají herecké hvězdy společně s klasickými loutkami (pan Křeček a pan Veverka) a s postavou Draka, která je vytvořená počítačovou 3D animací. Veškeré interiéry, exteriéry i rekvizity jsou stylizovány do magického výtvarného stylu Františka A. Skály (syna výtvarníka Františka Skály), originální dobové kostýmy jsou dílem kostýmní výtvarnice Ivany Brádkové, za kameru se postavil Richard Špůr.

obrazek
Bolek Polívka je kovář

Titulní roli obsadil režisér Pavel Göbl Bolkem Polívkou, v jehož filmografii se pohádkový žánr vyskytuje velmi výjimečně. „Já jsem se dosud věnoval svým dětem, a nějak jsem žádnou pohádku nestihl,“ vysvětluje herec tuto skutečnost.

„Roli kováře jsem od počátku psal s představou, že by ho měl hrát Bolek Polívka, kterého jsem měl odjakživa moc rád a byl jsem přesvědčen, že pro roli kováře bude ideální. A když bude mít knír, že bude dokonce naprosto dokonalý a on tuhle představu zcela naplnil,“ říká Pavel Göbl.

Magický svět F. A. Skály

„Při hledání výtvarného řešení filmu Kovář z Podlesí pro mne bylo nejtěžším úkolem udržet tak komplikovaný organismus v nějaké estetické jednotě. Výchozím bodem pro hledání výtvarné podoby pro mne byl rok 1683, v němž by se příběh teoreticky měl odehrávat, a magický realismus jakožto představa režiséra Pavla Göbla.  V praxi to pro mne znamenalo snahu o vcítění se do uvažování barokního umělce a následně, při výrobě, co největší podíl ruční práce. Nejsnazší cestou k dosažení harmonického celku se nakonec stal maximální příklon k realitě (především v případě loutkové a 3D animace) a pak autenticita vztahující se k fiktivní dataci děje. To je případ rekvizit a nebo jednoduché kreslené animace, představující projekce Laternou magikou. Ty nakonec vznikaly technikou malby na sklo, tedy v podstatě stejným způsobem, jakým by taková projekce vznikala na konci 17. století. Vzhledem k tomu, že jsem se co největší procento práce snažil udělat vlastnoručně, byly pro mne právě tyto střety s dobovými technologiemi, v rámci výroby, tou nejzajímavější zkušeností. Pokud tedy nebudu počítat mé překvapení nad zjištěním, kolik rekvizit může vzniknout ještě přímo na place...“ vysvětluje výtvarník František Antonín Skála

Pavel Göbl (rozhovor)
obrazek
Proč ale kývnul Bolek Polívka na netypického pohádkového hrdinu Kováře z Podlesí, při jehož ztvárnění se navíc musel vyrovnat s dřevěnou protézou?

„Pan spisovatel Göbl, který je také režisérem, je člověk, kterého mám rád a který navíc sdílí tu filosofii nás Valachů - že v Praze se nedá žít, protože tu v žádné hospodě nemají borovičku. Proto jsme také hodně točili ve skanzenu na Valašsku. Scénář je krásný, i když bylo utrpení hrát ho, protože hrát s dřevěnou nohou je utrpení, ale rád jsem to podstoupil,“ říká Bolek Polívka.

Režisér mu dává za pravdu: „S protézou opravdu bylo trošku trápení, protože Bolkovi vlastní část nohy jaksi přebývala a to způsobovalo problémy s rovnováhou. A pak tu byla ještě jedna věc, která nás dopředu nenapadla a to byl terén. Chodit po venku nebo po hliněné podlaze s tím kopytem, které jsme mu přidělali, je totiž daleko větší problém než pohyb po běžné rovné ploše, a proto musel mít dvě berle místo původně zamýšlené jedné. To mu sice pomáhalo udržovat rovnováhu, ale zase poněkud omezilo pohyb rukama, když měl něco nosit, tak to vlastně vůbec nešlo. Ale snažili jsme se mu to ulehčit, jak to šlo,“ prozrazuje režisér Pavel Göbl.

Co bylo na natáčení nejtěžší právě pro Bolka Polívku, tedy kromě pohybu s dřevěným kopytem?

„Ono se těžko vymýšlelo, jak to udělat, aby noha netrpěla a zároveň bylo to mé kulhání uvěřitelné. Ale naši mágové to vyřešili,“ pochvaluje si herec Bolek Polívka práci štábu a dodává: „Ono se to nezdá, ale jednoduchá nebyla ani jízda na tom speciálním křesílku, které kovář používá. Ve filmu je poháněno silou dvou hlodavců pan Křečka a pana Veverky, ale ve skutečnosti se s tím chlapi od techniky pěkně nadřeli…A já jsem musel odpojit svůj pud sebezáchovy, protože se jezdilo ve stržích, soutěskách, nad vodou, a tak ta jízda byla dost nebezpečná a krkolomná! Když jsem pak ve zvukovém studiu viděl pár ukázek, ještě tam na mne padala hrůza….“

Ono se řekne pohádka a vy jste točil spíš akční film?

„Mne se na téhle pohádce líbí, že je taková nadreálná, krásně hravá… jsem rád, že jsem se toho mohl zúčastnit.“

Navíc kovář není ten modelový kladný hrdina …

„Tenhle kovář je něco mezi Satinským, Žižkou a střihnutý lehounce Zedníčkem! A víte, co bylo moc příjemné? Že jsem se do té role nemusel nechávat líčit, ale spíš špinit.“

Pohádky jste sice moc netočil, ale jak jste na tom s jejich vyprávěním? Vyprávěl jste nebo vyprávíte svým dětem pohádky?

„To mám po tatínkovi. Tatínek si vymýšlel pohádky a já jsem si mohl říct dvě zvířata, o kterých bych chtěl vyprávět. Tak jsem si připravil: gazela a štír. A tatínek vyprávěl pohádku, v níž byla hrdiny tahle dvě zvířata. A když měl tatínek dobrou náladu, tak mi dovolil i tři! A tuhle tradici dodržujeme a čas od času vyprávím. Mé děti si to dost dobře pamatují, tak to možná někdy sepíšeme a vydáme i pro ostatní děti.“

Podařilo se jim vymyslet si někdy zvíře, o kterém byste nedokázal vyprávět?

„Spíš mne jednou dostal Vladimír, s kterým jsme tohle také praktikovali. Navrhl jsem mu, že si to vyměníme a bude vyprávět pohádku on mě. Hezky jsem se uvelebil, že si trochu zdřímnu a povídám: tak medvěd. A Vladimír na to: Medvěd byl tak veliký, že se nevešel do pohádky! A teď vyprávíš ty!“

Prý si vaše děti v Kovářovi z Podlesí také zahrály?

„Nevím nakolik se tam nakonec objeví, ale společně s Marcelkou, která je už zkušenou komparzistkou, si zahrály v komparzu a moc se jim to líbilo.“

obrazek
Jak již bylo řečeno pohádka kombinuje několik filmových technologií - hereckou práci s loutkami a počítačovou animací. Jak složité bylo natáčení, při němž se muselo mít neustále na paměti, že část filmu vznikne v postprodukci?

„Nejsložitější to samozřejmě bylo pro našeho trikového supervizora Borise Masníka, ale pro mne jako pro režiséra to na place zase tak složité není. Tam, kde má být loutka, tam dáme zelený hadr a já řeknu Bolkovi: budeš tady mluvit s tím zeleným hadrem. A on je naštěstí takový super herec, takže mluvit se zeleným hadrem mu opravdu nedělá problém. Já jsem jen říkal repliky těch loutkových zvířátek, aby měl nač reagovat“ směje se režisér Pavel Göbl.

O náročnou trikovou část, jíž vévodí samozřejmě Drak, ale v níž  kouzlem více než tří stovek triků je hlavní to, že přirozeně a nenápadně zapadají do vyprávění příběhu, se postaral Boris Masník a studio UPP.

Boris Masník, trikový supervizor filmu, o Drakovi říká: "Náš Drak se nevylíhl v jeskyni, ale v počítačovém studiu. Nevznikl z univerzálních dračích předloh, ale z atypického modelu, který z hlíny vytvořil výtvarník filmu, F. A. Skála. Jeho základem byl 3D model, díky kterému Drak dostal základní tvar a kostru, kterou jsme pak mohli počítačově ovládat. Nejdůležitější ale byly povrchy jeho těla, které Drakovi daly velmi specifický charakter. Vycházeli jsme ze z reálných zdrojů - Drak má břicho, které připomíná břicho hrocha, jeho záda zase vycházejí ze zad ještěrky, je to takové kombinované a křížené "zvířátko". Drak už není nejmladší, takže má na těle všelijaké vrásky a záhyby. To vše dohromady vytvořilo jeho originální a věrohodnou podobu."

Právě drakovi propůjčil hlas člen legendárních Plastic People Vratislav Brabence. „Vráťa Brabenec má v této zemi zaručeně nejkrásnější hlas na draka, chlapský a přitom milý, je v něm slyšet životní zkušenost, takže volba byla naprosto jednoznačná, “ tvrdí s nadhledem režisér. Když ho přesvědčoval, aby se dabingu ujal, Brabenec souhlasil se slovy: Víš co, uděláme to v  rámci osvětového programu Plastic people dětem!

Podobné filmy

Pohádka o ebenovém koni
O létajícím koni a lásce, která i velké vzdálenosti překoná. Podle F. Hrubína (1978). Hraj...
so. 24.10. 07.15
NAHRAT
ZDARMA
ČT1
Čertova nevěsta
Veselá pohádka podle J. Š. Kubína o tom, že láska a chytrost i čerta přemůže (1975). Hrají...
so. 24.10. 13.05
NAHRAT
ZDARMA
ČT1
Princ Hněvsa
Čarodějka Laskonka, kouzelné brýle a neustále rozhněvaný princ (1989). Hrají: J. Molavcová...
so. 24.10. 14.20
NAHRAT
ZDARMA
ČT1
Podobné filmy
Jestli se ti nelíbí naše nabídka podobných pořadů napiš nám.

logo horoskopy
logo humor
logo studentka
logo nejhry
logo najdemese
logo sms
logo tvp
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce... Filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
    Přihlášení
    Registrace


    Čtvrtek 22. 10. 2020 Svátek má Sabina
    Vyhrávej v casino.cz nebo na vyherni-automaty.cz   Prodávej s Plať-Mobilem.cz