fb  Sdílet
   Informace    Komentáře    Obsazení    Hodnocení    Videoukázka    Fotky    Videoarchiv    Podobné filmy    

56% 56 hlasů
film / komedie, krimi, drama, Česká republika, , 95 min., od 12 let
Kinopremiéra v ČR 30.1.2014 v SK 6.3.2014, DVD od 7.5.2014 Bontonfilm

Režie:
Herci: , , , , , více...

Ocenění: 2014, Český Lev, Hudba (J. P. Muchow)


Archiv
02:10



Staré křivdy je lepší nechat pohřbít.
Kulisou příběhu je město Šumperk. Reálné, ale pro oba hlavní protagonisty je to město duchů. Oba tady žijí o dvacet let zpátky. Nic není, jak bylo. Jejich město už neexistuje. Kdo vlastně jsou? Žijí minulostí, nebo přítomností? Žijí pro odhalení pravdy, nebo žijí v přeludu? Tyhle všechny otázky by se měly řešit ve filmu Krásno. Ale odpovědi...? Kde je najít?
Uprav informace o filmu

Komentář k filmu Dost přitažené za vlasy, vyhrocené situace, ale mne to docela bavilo a dost jsem se zasmála :-D
Všechny komentáře k filmu 24+ Napiš komentář k filmu a získej DVD

Web: IMDB, Titulky    Videotéka: přidat si do ní film

Popis filmu Krásno

Krásno je jezero nad městem Šumperk, ve kterém našli utopenou maminku Michala, jedné z postav tohoto scénáře. Je dost hrozné žít s pocitem, že ve smrti vaší mámy je možná zapleten váš vlastní otec. Tohle je bohužel podezření, se kterým se musí Michal vyrovnávat. A jakkoli má příběh detektivní nádech a rámec, v určitých věcech detektivce vzdoruje. Nikdy v něm totiž neobdržíme to, co je základní rekvizitou detektivky - důkaz. V reálném životě, stejně jako v tomhle filmu, se musíme vyrovnat s tím, že jediné co máme, jsou domněnky, podezření, selhávající nervy a nedotažené nápady, když se rozhodneme vzít spravedlnost do vlastních rukou. Michal a Adam, kamarádi z dětství, se po dvaceti letech vracejí do svého rodného města. Michalova máma je mrtvá několik let, Michalův otec zemře v den jejich příjezdu. Jediné, co zůstává, je pocit, že se stalo něco špatného, smutek a vztek, nemožnost dozvědět se pravdu. Otcova nová žena svým chováním matná podezření jen potvrzuje. A nebo je to tak, že oba chtějí vidět, že je potvrzuje. Rozhodně mezi nimi vznikne náhlý nápad přijít celé věci na kloub. Dál už se jen roztáčí spirála nezastavitelné katastrofy. Vše je jinak, než bývá ve filmu. Život není nikdy černobílý. A černobílé věci se neřeší snadno... Přes všechno výše napsané by film měl mít nádech jakési černé komedie. Někdy víc černé, než komedie, ale situace by měly být absurdní svou skutečností. Kde a jak například najít na malém městě nájemného vraha...?


Ondřej Sokol (rozhovor)
<>Obrázek nenalezen<> Kolik času uplynulo od první myšlenky na film, první napsané věty budoucího scénáře, po jeho premiéru?

Myslím, že to byla docela dlouhá doba. Snad čtyři pět let. Nejsem scénárista, mám před tímhle řemeslem respekt, a tak bylo potřeba se scénáři věnovat víc, než když ho píše nadaný autor. Na divadle se hodně věnuji autorům jako je Martin McDonagh nebo David Mamet, a u nich mě až dojímá, jak jsou jejich scénáře dobře napsané.

Jak psaní probíhalo, když jste na něm pracovali tři a trvalo tak dlouho?

Nejdříve jsme napsali první verzi. Pak jsme ji nechali nějakou dobu uležet a teprve potom jsme se do toho pustili znova. A myslím, že jsem při téhle práci docela uplatnil i svoje režijní řemeslo. Díval jsem se pak na to totiž jako na cizí text, režijně ho připomínkoval a teprve potom jsme znovu psali. Když se dnes ohlédnete, byla to výhoda, nebo spíš nevýhoda, když jste se podílel téměř na všem od scénáře přes obsazení, hraní, režii, až po střih, hudbu a další věci? Krásno je autorský film, takže to byla jednoznačně výhoda, lépe řečeno to takhle prostě muselo být. Nebyl to nějaký cizí scénář, bylo to něco osobního, něco, co jsme chtěli říct. Podobně pracuje třeba i Woody Allen, taky si všechno píše, režíruje a ještě v tom hraje. Byla to prostě taková výhodná nutnost.

Co pro Vás ze všech těchto profesí bylo nejtěžší?

Asi střih. Nejtěžší totiž bylo zbavit se těch věcí, které se tam prostě nevešly. Vím, kolik to stálo energie, toho vymýšlení, práce, a že ty záběry byly dobré. Ale bylo jich prostě moc.

Přemýšlel jste o hercích dlouho nebo jste měl jasno už při psaní scénáře?

Stejně jako u všech scénářů, které jsem psal předtím, jsem o hercích dopředu nechtěl přemýšlet. Pak by herci totiž neměli před sebou nějaký úkol, ale něco, co jim bylo napsáno na míru a oni to odehrají tak, jak jsou zvyklí, podle osvědčených receptů.

Jak se Vám s herci spolupracovalo? Kdo Vás opravdu bavil, zaujal, překvapil?

Vlastně mě překvapili všichni. Třeba Karel Roden, když přišel s tikem, který tu roli „udělal“. To je důležité, ta fantazie kolem té postavy, to, co vlastně není ani ve scénáři, ale herci o tom vědí, jsou tak na sebe napojení a neříkají jenom repliky, které mají předepsané.

Jaké máte zpětné vazby, jak se lidem kolem Vás film líbí?

První reakce začaly přicházet až tak tři čtyři dny po prvním promítání. Což je dobře, protože se jim to v hlavě muselo rozležet. A byly pozitivní, od příbuzných, od mých blízkých, většina mi jich řekla, že mají pocit, že je to pro ně ojedinělé, že to není běžná věc, kterou vídají denně. Ten film nekončí tím, že se lidem všechno vysvětlí, zodpoví se všechny otázky. Naopak, otázky zůstávají. Takže kvíz začíná teprve ve chvíli, kdy jdou z kina. Oni vlastně ani nevědí, jestli se jim to líbilo, ale zůstane v nich hluboký zážitek. A o to jde.

Proč by měli diváci na Krásno přijít?

Protože tenhle film je jiný. Doufám, že budou překvapení, že je osloví jinak, než čekali. Chtěl bych, aby to nebyl jen další film v řadě, na kterém byli, ale aby to byla taková zážitková turistika.

Vojtěch Frič (rozhovor)
<>Obrázek nenalezen<> Jak se Vaše společnost dostala k tomu, že produkuje první film Ondřeje Sokola?

Já jsem se k němu dostal jak slepej k houslím.

Bylo obtížné na takový film sehnat finance?

Sehnat peníze na jakýkoliv film je boj, což je sice otřepaná fráze, ale platná. Tady ale rozhodlo odhodlání všech film natočit, a pořádně. Žádné české kutilství. Takže své peníze jsme neinvestovali jen my, ale i Ondřej a Martin. Museli jsme se poprat také s faktem, že popularita Ondřeje je už tak velká, že všichni mají pocit, že máme hodně peněz díky jeho obličeji. Ale opak byl pravdou. Všichni se zajímali, ale nakonec si řekli: peníze seženou jinde. Ale využili jsme taky například jako první český film tzv. crowdfundingu, kdy fanoušci film spolufinancovali více než 200 000 Kč. Jednali jsme se všemi televizemi, větší zájem měla Prima. Ale myslíme si, že typově se film nejvíce hodí na Českou televizi. A tam jsme s ním přišli ve stejnou chvíli, kdy vznikalo Filmové centrum a našli jsme tam společnou řeč při finalizaci textu.

Jaké bylo natáčení v Šumperku, ve městě, kde se toho přece jen moc netočí? Byl s něčím problém?

V principu vlastně žádný problém nebyl. Naopak. Rád točím co nejdál od Prahy, protože tam jde vždycky všechno snadněji a rychleji.

Jak jste byli spokojeni se štábem? Byl výběr těch správných lidí v něčem složitý?

Štáb tvořili ti největší profíci, kteří u nás jsou, první liga. A ryba smrdí od hlavy, takže to, jak moc to bylo příjemné, bylo hlavně Ondřejem, kameramanem Tomášem Syslem, který je skrytý vtipálek, a také naším výkonným producentem Rendou Kořenářem, což je prostě zkušený matador a sluníčko. Sám tvrdí, že jeho nejhezčí natáčení bylo jeho první se Zdeňkem Troškou v 80. letech a teď Krásno… To se prostě v kinech projevit musí!

Jaké scény filmu byly z Vašeho pohledu nejnáročnější?

Náročné byly vlastně všechny scény. Ale největší strach jsme asi měli, když Ondřej, který měl těsně po operaci kolene, musel reálně tlačit do mírného kopce starou škodovku, nebo pod ni trochu nekontrolovaně spadl. V tu chvíli nešlo o peníze, ale o to, že kamarád by si tu nohu poničil natolik, že by kulhal na dosmrti.

Co pro Vás bylo na place největším zážitkem?

Největším zážitkem byl pro mě ten měsíc v Šumperku. Říká se, že když je na place moc velká pohoda a kamarádství, tak je film většinou nakonec špatný. Možná to platí, ale všechno je potřeba vždycky nějak potvrdit výjimkou. A tou Krásno rozhodně je. Hodně lidí ve štábu zpočátku nevěřilo jak filmu, tak Ondřejovi. V průběhu natáčení ale za mnou chodili s tím, že s tak talentovaným režisérem, který ví, co chce, už dlouho nepracovali. On je génius. Štáb ho měl rád. Vím, že až bude točit další film, bude chtít na place stejné lidi. Je to trochu podobné mafii, ty vazby jsou pak prostě pevné.

Jak jste byli spokojeni s výsledkem? Jak se Vám film líbil jako divákům?

To se přece nedá říct. Došlo mi, že vlastně žádný producent, který svou práci dělá poctivě, nemůže vyrobit špatný film. Vidí ho tolikrát, že by to prostě nemohl přežít, kdyby to byla blbost. Ale každý má rád něco jiného, a proto třeba respektuju Zdeňka Trošku. A Krásno mám rád hodně. Ten film je tak jiný, úchylný, že prostě nezapadne. I v delším horizontu. To vím.

Proč by měli diváci na film Krásno přijít?

Diváci by měli přijít, protože se budou smát celou dobu. Tedy ne úplně pořád… Ale naší snahou bylo nemít ve filmu vtipné jen některé části, ale udržet určitou zábavnost celou dobu. Ale zároveň je tam několik emocionálně překvapivých momentů, kdy smích během vteřiny vystřídá zděšení, strach a smutek. Takové střídání emocí mám rád, není to nuda. Navíc film řeší taková témata, která přesáhnou i sál kina. Už z prvních veřejných projekcí víme, že o filmu se hodně diskutuje, že jen tak nevyšumí. Což je přesně to, co jsme s Ondřejem a Martinem všichni chtěli.

Daniel Strejc (rozhovor)
obrazek
Jak se Vaše společnost dostala k tomu, že produkuje první film Ondřeje Sokola?

Je to vlastně už téměř pět let, co jsem přišel za Ondřejem Sokolem do Činoherního klubu se dvěma otázkami. Zda ho někdy napadlo, že by mohl natočit film jako režisér, a zda by si přečetl scénář, který bych mu přinesl. Odpověděl mi, že scénář už si píše vlastní. A od té doby jsme začali směřovat k jeho realizaci. Když říkám my, znamená to, že jsme na to vždy byli dva. Nejdříve film produkovala společnost, kterou jsem vlastnil s Jaroslavem Šichem, ta se po jeho odchodu spojila se společností Vojty Friče, a vznikla společnost love.FRAME. Tímto spojením a osobou Vojty získal film pomyslného běžce na předposlední a poslední úsek tratě.

Bylo obtížné na takový film sehnat finance?

Musím říct, že ano. Se zafinancováním tohoto projektu jsme totiž začali prakticky v tu nejméně vhodnou dobu. Měnilo se vedení České televize a rodilo se Filmové centrum. Státní fond kinematografie nedisponoval finančními prostředky a my jsme byli podpořeni symbolickou jednou korunou. V neposlední řadě ekonomická krize a špatné zkušenosti privátních firem s investicemi do filmů minimalizovaly i možnost zajistit projektu finance například prostřednictvím product placementu. Nakonec se ale vše v dobré obrátilo. Obvyklé zdroje financování byly rozšířeny o podporu ze strany Olomouckého kraje a města Šumperk, za což jim patří upřímné a velké poděkování.

Jaké bylo natáčení v Šumperku, ve městě, kde se toho přece jen moc netočí? Byl s něčím problém?

Když jsem dříve slyšel název Šumperk, vybavil jsem si vzorový rodinný domek a jeden díl Šumných měst. Teď už to pro mě bude jen Krásno! Natáčení bylo moc hezké. Město a lidé v něm jsou přátelští. Moc se mi líbí, že ve velkém navštěvují kavárny a zahrádky na pěší zóně uprostřed města, to je pro mě takový závan jižanských zvyků. Nevybavuju si výraznější problém kromě nepřízně počasí, které šlo leckdy proti našim potřebám.

Jak jste byli spokojeni se štábem? Byl výběr těch správných lidí v něčem složitý?

Myslím, že se nám podařilo dát dohromady skupinu lidí, kteří nebrali natáčení tohoto filmu jako práci, další zakázku, ale jako zábavu a závazek vůči příběhu, textu. Ondřej si všechny od první chvíle získal svojí povahou a přístupem, jeho entuziasmus byl nakažlivý. Bylo tak kouzelné a vypovídající vidět Ondřeje, jak jezdí na plac na kole ulicemi města, kde vyrostl.

Jaké scény filmu byly z Vašeho pohledu nejnáročnější?

Když pominu technicky náročné scény, kterých je tam celá řada jako například ty s automobily, tak to z mého pohledu byly scény, kde jsme se dotýkali nebo přímo řešili velmi citlivé otázky tohoto autobiografického příběhu.

Co pro Vás bylo na place největším zážitkem?

Neobyčejné herecké výkony všech herců nebo taky třeba atmosféra při natáčení scén v kulturním domě plném lidí. Nebo východ slunce u nádrže Krásné při jedné z nočních scén. Je toho hodně.

Jak jste byli spokojeni s výsledkem? Jak se Vám film líbil jako divákům?

Myslím, že všichni, kdo jsme se na filmu podíleli, jsme velmi spokojení. Já jsem nadšený. Jsem pyšný, že jsem mohl pomoct něčemu takovému vzniknout.

Proč by měli diváci na film Krásno přijít?

Důvody, proč lidé chodí na filmy, jsou různé. Leckdy překvapivé. V Krásnu cítím toho rafinovaného a trochu temného Sokola z Činoheráku. Je tam lehkost, nadšení a humor, který znám z Partičky. Příběh filmu je silný, tragický a dojemný. A snad i z ukázek je poznat, že je to film, který je díky výborné kameře a působivé hudbě zrozený pro velké plátno a kinosály. Důvodů je tedy dost.

Jan P. Muchow (rozhovor)
obrazek
Když jste přijímal nabídku složit hudbu k filmu Krásno, byl pro Vás rozhodující scénář, režisér, nebo něco úplně jiného?

Měl jsem tu možnost s Ondřejem Sokolem několikrát pracovat v Činoherním klubu na jeho představeních a díky tomu jsem se stal jeho velkým obdivovatelem. Proto jsem mu po premiéře hry Pan polštář řekl, že s ním budu rád dělat kdykoliv cokoliv, kdyby měl zájem. Takže se o tom, jestli budu dělat Krásno, za mě rozhodlo vlastně už dávno.

Diskutoval jste s Ondřejem o své představě, nebo to nechal čistě na Vás?

Diskutovali jsme, samozřejmě. Jako každý člen štábu i skladatel je u filmu proto, aby se se svým vkladem pokusil co nejvíc sloužit tomu, co chce filmem říct režisér.

Ve flmu jste si zahrál i drobnou roli muzikanta na plese, který se odehrává v šumperském kulturním domě. Jak jste si užil natáčení?

Okamžitě jsem se zamiloval do města Šumperk.

Jak na Vás film působil po prvním zhlédnutí?

Já jsem film viděl v mnoha verzích střihu, takže už jsem neměl dostatečný odstup na nějaký názor na finální verzi.

Byl ve filmu nějaký moment, na kterém jste se "zasekl", o kterém jste déle přemýšlel?

Takových je víc. Například věta Jany Krausové: „Seš nějakej kurva Ghándí?“

Máte na svém kontě hudbu k řádě úspěšných snímků, lišila se v něčem práce na tomhle?

Jak už jsem říkal, díky Krásnu jsem podlehl kouzlu města Šumperk. To je zážitek.

Proč by podle Vás diváci měli jít na film Krásno

Tady není co řešit - Sokol, Finger, Krausová, Roden, Plesl, Stavná, Malý, Suchánek. Dream team.

Podobné filmy

Mravnost nade vše
Hugo Haas, vůdčí osobnost sdružení pro povznesení obecné morálky, je nucen přiznat, že má ...
dnes 11.45
NAHRAT
ZDARMA
Nova
Babička
Proškovy děti už netrpělivě očekávají příjezd své babičky na Staré bělidlo... Terezie Brzk...
dnes 13.20
NAHRAT
ZDARMA
Prima
VALL-I
(WALL-E) Píše se rok 2700 a ze Země se stalo jedno velké smetiště. Neobyvatelnou planetu l...
dnes 13.20
NAHRAT
ZDARMA
Nova Cinema
Podobné filmy
Jestli se ti nelíbí naše nabídka podobných pořadů napiš nám.

logo horoskopy
logo humor
logo studentka
logo nejhry
logo najdemese
logo sms
logo tvp
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce... Filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
    Přihlášení
    Registrace


    Pondělí 6. 7. 2020 Svátek má Státní svátek
    Vyhrávej v casino.cz nebo na vyherni-automaty.cz   Prodávej s Plať-Mobilem.cz