fb  Sdílet
   Informace    Komentáře    Obsazení    Hodnocení    Videoukázka    Fotky    Podobné filmy    

75% 414 hlasů
film / komedie, drama, Francie/Německo/Itálie, , 105 min., od 12 let
La voie lactée
Kinopremiéra v ČR 10.1.2003

Režie:
Herci: , , , , , více...


Ukázka
02:32



V úvodu filmu se prostřednictvím komentáře dovídáme o španělském Santiagu de Compostela, významném poutním místě, kam ve středověku vyráželo na cestu přes půl milionu poutníků ze všech zemí Evropy, aby uctili hrob svatého Jakuba. Podle legendy osvětlovalo místo Jakubových ostatků hvězda, proto se této cestě ve většině západních jazyků říkalo také "mléčná dráha". Na ní, ovšem v druhé polovině 20. století, se ocitají dva poutníci, mladší Jean a starší Pierre. Jejich putování nemá podobu příjemně plynoucí cesty; prochází mnohými peripetiemi, které zahájí setkání s mužem v černém plášti a klobouku, jenž jim doporučí, aby smilnili s nevěstkou a zplodili děti se jmény Ty nejsi můj lid a Již žádné odpuštění.
Uprav informace o filmu

Komentář k filmu Absurdnější než Pasoliniho Dravci a vrabci a rozhodně nepopsatelně méně korektní ke křesťanství než Život Briana. Monty Pythoni mi však přijdou mnohem vtipnější.
Všechny komentáře k filmu 2+ Napiš komentář k filmu a získej DVD

Web: IMDB, Titulky    Videotéka: přidat si do ní film

Popis filmu Mléčná dráha

Často jsem si představoval film o Kristově životě, který by vycházel z jednoduchého principu věrnosti vůči Evangeliu a vůči skutečnosti, který by nezměnil ani čárku a v žádném ohledu by nedělal ústupky. Takový film by nám dal nesmírně explosivní, přímo burcující zpodobnění osobnosti Ježíše Krista. Luis Buńuel
Film o Kristovi zůstal nakonec pro Bunuela, deklarovaného ateistu, ale také - slovy Orsona Wellese - "nejvíce náboženského režiséra filmových dějin" neuskutečněným snem (stejně jako pro Roberta Bressona či Carla T. Dreyera). Ježíš však počínaje Zlatým věkem Buńuelovu filmografii na mnoha místech kříží a najdeme ho - tradičního i "moderně" spěchajícího - i v Mléčné dráze. Buńuel přečetl v tomto klasickém snímku dějiny křesťanství a církve důsledně "naruby", ale jeho film není nenávistnou obžalobou, ale střízlivě věcnou, světlou poutní cestou plnou neskrývaného zaujetí. Neboť tak pravil don Luis: "Jsem nadále katolíkem i ateistou, díky Bohu. Ta věta si protiřečí jen zdánlivě."


O filmu

Dílo, které osobitě doplňuje cyklus Buñuelových filmů - Nazarín, Viridiana, Šimon na poušti - věnovaný tématům dotýkajícím se náboženských otázek. Úmyslně používám této volné formulace namísto užšího označení (např. náboženský film). Neboť pro Buñuela, ateistu zaujatého religiozitou, nebylo křesťanství předmětem spekulace o jednotlivých článcích kréda, ač šlo v této oblasti o autora široce erudovaného.Nebylo pro něho problémem teologickým, ale existenciálním. Buñuel do tohoto příběhu sice vkládá disputace o šesti základních církevních dogmatech a jejich heretických degradacích a poprvé tak přechází na pole teologie, ale to neznamená, že theologizuje. Nesnaží se podat o východiscích víry nějakou bližší, souvislejších informací, natož pochopit je jako problém.Je proto charakteristické, že o dogmatech se v Mléčné dráze diskutuje v málo přehledných útržkovitých dialozích, záměrném znejasnění, jímž se demonstruje, že zde neběží o detailní porozumění ( byť z ateistického hlediska), ale o sarkastický, předem hotový soud nad úlohou - absurdně zveličenou - náboženské dogmatiky v evropských dějinách. Svět dogmatu zároveň dostává šanci odkrýt i svou přitažlivou v Buñuelově rouhavém pohledu poeticky humornou kvalitu, vycházející ze snadno ironizovatelných tajemství, jež dogmata zahrnují a v slovech pojmenovávají . . . Vyprávění má formu rafinovaně tříštěné eseje, jehož osou je cesta dvou žebrajících a krádeží se dopouštějících poutníků Pierra a Jeana, vedoucí z Paříže do vyhlášené svatyně sv.Jakuba ve španělském Santiagu de Compostella ( v některých jazycích se myslí také Mlíčná dráha). Odevšad vyhazování a bohu klnoucí pobudové na své cestě potkají záhadného muže v kápi, který s nimi hovoří Kristovými slovy a sám je možná poslem božím. Co soudit o této historické féerii, šňůra vtipů z nedělní školy (Jonathan Rosenbaum), k níž Buñuel použil podle svědectví spoluscenáristy Carriéra některé scény z nerealizovaného Mnicha a z dlouho promýšleného projektu o životě spěchajícího Krista, který se od běžné představy bohočlověka měl lišit jen tím, že nekráčel rozvážným, důstojným krokem, ale byl stále v horečném poklusu ...? Buñuel v ní dějiny chápe jako chaos, podněcovaný stále se obnovujícím bojem dogmat a herezí, tedy jako dějiny dvojího fanatismu, jemuž za obět padly nesčetné životy a jehož stín zasáhl i svobodu lidského myšlení.

Podobné filmy

Útěk do pouště
(No Time to Die aka Tank Force) Daniel Thatcher je americký seržant sloužící u britského t...
dnes 06.30
NAHRAT
ZDARMA
Nova Cinema
Strýček Buck
(Uncle Buck) Manželé Russelovi musejí narychlo opustit své tři děti, protože otec paní Rus...
dnes 10.00
NAHRAT
ZDARMA
Nova Cinema
Ruffian
Dostihovým závodům koní vtiskla na pár sezón nový dech. Americký film (2007). Hrají: S. Sh...
dnes 12.15
NAHRAT
ZDARMA
ČT2
Podobné filmy
Jestli se ti nelíbí naše nabídka podobných pořadů napiš nám.

logo horoskopy
logo humor
logo studentka
logo nejhry
logo najdemese
logo sms
logo tvp
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce... Filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
    Přihlášení
    Registrace


    Sobota 29. 2. 2020 Svátek má Horymír
    Vyhrávej v casino.cz nebo na vyherni-automaty.cz   Prodávej s Plať-Mobilem.cz