fb  Sdílet
   Informace    Recenze    Komentáře    Obsazení    Hodnocení    Ukázka    Fotky    Podobné filmy    

75% 582 hlasů
film / drama, Francie, , 94 min.
Monsieur Ibrahim et les fleurs du Coran / Monsieur Ibrahim
Kinopremiéra v ČR 2.12.2004

Režie:
Herci: , , , , , více...


Ukázka
02:01



To co daruješ, je navždy tvé, to co si ponecháš pro sebe, je navždy ztracené.
60. léta Paříž. Atmosféra ve městě je nabitá novou energií a slibuje kulturní vzlet a sociální změny. V tomto novém prostředí, v dělnické čtvrti Paříže se spřátelí dva odlišní lidé - mladý žid a starý muslim. Třináctiletý sirotek, Mojžíš, zvaný Momo, žije s prostitutkami, které k němu chovají opravdovou lásku. Momo nakupuje v místním přeplněném tmavém krámku, který provozuje Ibrahim, tichý exoticky vyhlížející muž, který budí zdání, že ví mnohem víc, než dává najevo. Když je Momo opuštěn otcem, Ibrahim se stane jeho vychovatelem, guru, který bude Moma provázet celý život. Společně se vydají na cestu, která oběma změní život. Příběh o tom, že život nemusí být nutně smutný ...
Uprav informace o filmu

Komentář k filmu Krasny film o trampotach zivota ludi kdesi v Parizi. Reziser Francois Dupeyron zabodoval tymto filmom na celej ciare. Vylet do Ibrahimovej rodnej obce len dokresluje nadheru celeho filmu : 81 %
Všechny komentáře k filmu 6+ Napiš komentář k filmu a získej DVD

Web: IMDB, Titulky, Oficiální stránka 1, Oficiální stránka 2    Videotéka: přidat si do ní film

Recenze

Francouzské drama je především důkazem o nesárnoucím hereckém umu Omara Sharifa. Postavou starého Turka, který den co den vysedává ve svém obchůdku a vede osamělý monotónní život, dokud se nespřátelí s židovským chlapcem, předvádí, že je i ve dvaasedmdesáti letech velkým hercem.      Píšou se 60. léta a v jedné z horších pařížských čtvrtí vyrůstá svému věku přiměřeně zlobivý Momo sám s otcem. Než se seznámí s Arabem ze samoobsluhy na rohu, zajímá se jen o holky a rokenrol. Hovory se starým Ibrahimem ale dají jeho životu nový, dalo by se říct duchovnější, rozměr.      Můj učitel Ibrahim přitom není propagací ani rozborem koránu, přestože se tu o svaté muslimské knize často mluví. Ve filmu jde spíš o symbolické setkání nezkušeného mládí a moudrostí stáří a předávání životní filozofie. Očima dospívajícího Moma, pro něhož pojem židovství nemá konkrétní obsah, se navíc náboženské konflikty zdají být ještě nesmyslnější. Stále častější setkávání nesourodé dvoji... Celá recenze
Archinek, 8 z 10

O filmu Můj učitel Ibrahim

obrazek
Podle stejnojmenné autobiografické hry a románu francouzského spisovatele Erica-Emmanuela Schmitta natočil režisér François Dupeyron jímavý retropříběh o dospívání v Paříži v první polovině zneklidňujících 60. let a o toleranci a lásce, které dovedou překovat rasové, generační i náboženské rozdíly mezi lidmi. Schmitt a Dupeyron se společně podíleli na scénáři příběhu, v němž hlavní role připadly sedmdesátileté herecké legendě Omaru Sharifovi a talentovanému debutantovi Pierreovi Boulangerovi. V čestné roličce filmové hvězdy Brigitte Bardot se mihne slavná Isabelle Adjaniová.

Snímek Můj učitel Ibrahim vznikl v produkci společností ARP Sélection a France 3 Cinéma. Jeho producenty se stali Michéle a Laurent Pétinovi. Ti se rozhodli zfilmovat čtenářsky i kriticky mimořádně úspěšnou divadelní hru Monsieur Ibrahim et les fleurs du Coran. Ta měla ve Francii premiéru v roce 1999 posléze se hrála nejen ve Francii, ale i v Německu a v USA. Příběh, který jeho autor přepracoval i do románové podoby, je komorní story o přátelství starce a dospívajícího chlapce.

Jako scenáristu byli producenti od samého počátku odhodláni angažovat autora příběhu Erica-Emmanuela Schmitta (nar. 1960 v Lyonu). Ten je nejen populárním autorem divadelních her, ale i úspěšným romanopiscem. Od počátku 90. let se věnuje i scenáristické práci, především pro televizi (na svém kontě má hlavně adaptace - např. romantický příběh L'auberge de la Jamaeque z roku 1995 podle Hospody Jamajky Daphne du Maurierové či dramatickou minisérii Les liaisons dangereuses podle Nebezpečných známostí Choderlose de Laclose, 2003).

obrazek
Scénář, který Schmitt napsal s režisérem Françoisem Dupeyronem, producenti nabídli Omaru Sharifovi - legendární mezinárodní hvězdě, kterou proslavila spolupráce na dvou historických snímcích režiséra Davida Leana - Lawrenci z Arábie (1962) a Doktoru Živagovi (1965). Sharifova herecká kariéra stagnovala už celá desetiletí a své účinkování ve filmu omezoval v poslední době už jen na menší "čestné" role. Po rozčarování z neúspěchu historického dobrodružství Vikingové, jehož konečná podoba byla vážně poznamenána spory režiséra Johna McTiernana s produkční společností, se rozhodl Sharif nechat hraní úplně. Během zimních prázdnin trávených v roce 2002 v Káhiře (kde rodák z egyptské Alexandrie od čtyř let vyrůstal) si však přečetl scénář Mého učitele Ibrahima a okamžitě pochopil, že titulní role mu nabízí jedinečnou příležitost. Téma se ho týkalo i osobně (pochází ze syrsko-libanonské rodiny, ale jeho syn se oženil se Židovkou). Šedesátá léta ovšem tento herecký světoběžník netrávil ve Francii, kde se příběh Mého učitele Ibrahima odehrává, ale v USA, kde během sedmileté spolupráce pro společnost Columbia Pictures pracoval s takovými režiséry, jako byl Fred Zinnemann, William Wyler či Sydney Lumet.

Sharifa na scénáři zaujalo rovněž to, že příběh sice využívá odlišné náboženské orientace obou protagonistů, není však náboženským ani politickým snímkem. Hrdinové - třináctiletý židovský školák Momo a sedmdesátiletý muslimský obchodník Ibrahim - jsou podle něj původně jen mlčenlivými outsidery, kteří nemají velkou šanci své životy nějak změnit k lepšímu. Teprve když se setkávají a začnou spolu hovořit, otevírají se před nimi nové možnosti ...
Když se Sharif na večeři uspořádané producenty seznámil s režisérem Françoisem Dupeyronem, který ho zaujal svým vytříbeným smyslem pro jednoduchá dramatická řešení, bylo rozhodnuto: projekt Můj učitel Ibrahim získal svou hvězdu - a Sharif nastoupil cestu k oslnivému hereckému comebacku.

O obsazení

obrazek
V okamžiku, kdy se režisér rozhodl obsadit ho role Moma neherce Pierrea Boulangera, se Omar Sharif začal angažovat i v roli hereckého učitele nezkušeného kolegy. Boulanger osvědčil mimořádný talent a přizpůsobivost: dialogy příštího filmu se rodily na základě improvizací, které inspiroval zkušený herecký veterán Sharif. Herecký výkon mladistvého debutanta mnohým kritikům připomněl oslnivé účinkování Jeana-Pierrea Léauda v legendárních Ukradených polibcích.

Přestože Můj učitel Ibrahim je především filmem dvou postav a tedy i dvou herců, bylo pro režiséra Françoise Dupeyrona důležité i obsazení dalších rolí: partu Momova ustaraného, lhostejného otce se ujal Gilbert Melki a hrdinovy dvě lásky - dívku ze sousedství Myrian a prostitutku se zlatým srdcem Silvii ztvárnily Lola Naymarková a Anne Suarezová. Matku, která manžela i syna definitivně vytěsnila ze svého života, si zahrála Isabelle Renauldová (držitelka ceny Michela Simona za film Parfait amour!, 1996). Čestné roličky filmové hvězdy Brigitte Bardotové, která během filmování Pohrdání na pařížském předměstí zabloudí do Ibrahimova krámku, ztvárnila slavná Isabelle Adjaniová (naposled jsme ji viděli, shodou okolností rovněž v roli herecké star, v retro-komedii Jeana-Paula Rappeneaua Šťastnou cestu.

obrazek
Kameramanem filmu se stal Rémy Chevrin. Střihačkou byla Dominique Faysseová, jako s autorkou výpravy režisér Dupeyron spolupracoval s Katiou Wyszkopovou a na kostýmech se podílela výtvarnice Catherine Bouchardová. Ti všichni se společně soustředili na to, aby pro potřeby natáčení znovu stvořili Paříž počátku 60. let - především těsnou uličku, v níž bydlí Momo a kde se nachází Ibrahimův krámek, ale i nábřeží Seiny a rušné bulváry, které hrdinové navštíví během jedné procházky. Pro celý štáb bylo podle Sharifových slov nejnáročnější natáčení v Turecku, kam si Ibrahim vyrazí se svým chráněncem.

Důležitou roli ve vyprávění hraje populární hudba evokující atmosféru 60. let. Ve filmu zazní dobové hity Chucka Berryho, Maxe Fredmana, Timmyho Thomase, Jamese E. Myerse a Bobbyho Hebba. Zazní tu ovšem i písničky Johnnyho Hallydaye či Billa Haleyho.

O herci

Omar Sharif
obrazek Herec, který měl v 60. letech pověst sexuálního symbolu, je držitelem tří Zlatých globů (dvou za dobrodružné drama režiséra Davida Leana Lawrence z Arábie, 1962 a jednoho za Leanovu adaptaci románu Borise Pasternaka Doktor Živago, 1965) a jedné nominace na Oscara (za Lawrence z Arábie).
Narodil se jako Michael Shalboub 10. dubna 1932 v egyptské Alexandrii v bohaté syrsko-libanonské rodině. Vyrůstal v Káhiře, kde se už jako student anglické Victoria College věnoval divadlu. Otcově profesi obchodníka se dřevem se věnoval pouhé tři roky: potom se rozhodl pro hereckou profesi. Přešel k islámu a změnil si jméno na Omar El-Sharif. Ve filmu debutoval už v roce 1953 snímkem Pod žhnoucím nebem, který byl prototypem romantických filmů, v nichž si získal pozornost egyptského publika. Do mezinárodního povědomí se dostal díky orientální pohádce režiséra Jacquese Baratiera Goha (1957). Největší popularitu mu však přinesla role šejka Ali Ibn El-Khariše v životopisném velkofilmu Davida Leana Lawrence z Arábie, kde si Sharif zahrál po boku Petera O'Toolea. Právě ve výpravných historických filmech si díky atraktivnímu "exotickému" vzhledu začal v 60. letech budovat pozici herecké hvězdy. Vrcholem jeho herecké kariéry se stal part vojenského lékaře a básníka Jurije Andrejeviče Živaga v další Leanově historické fresce (inspirované románem Borise Pasternaka) Doktor Živago, kde si zahrál s Julií Christieovou.

Od roku 1966 se profesionálně věnuje bridži (vedle řady hráčských skandálů ho proslavil i vlastní televizní pořad Play Bridge with Omar Sharif - 1987).

O tvůrci

François Dupeyron
Rodák z francouzského Tartasu (1950) patří k těm francouzským režisérům střední generace, kteří se nespecializují na nějaký konkrétní filmový žánr. Na svém kontě má tvůrce, který se většinou podílí i na scénářích svých filmů, mimo jiné i drama Takové divné místo k setkání (Drole d'endroit pour une rencontre, 1988), v němž si hlavní role zahráli Catherine Deneuveová a Gérard Depardieu a jež se hrálo v České televizi, či psychologický horor La Machine (1994) s Depardieuem a Nathalií Bayeovou, který měl v roce 1995 premiéru i v českých kinech. Dupeyron v rámci celovečerní režie debutoval už v roce 1978 snímkem L'orniere a k dnešnímu datu má na svém kontě čtrnáct celovečerních snímků. V roce 2001 si vydobyl ocenění na MFF v San Sebastianu filmem C'est quio la vie? a jeho dva krátké snímky - hrané Lamento (1988) a dokumentární La nuit du hibou (1985) - získaly ve svých kategoriích Césara. Můj učitel Ibrahim (za nějž Dupeyron obdržel nominaci na cenu Golden Star na MFF v Marakéši) se vedle snímku La chambre des officiers (2001, nominace na tři Césary) stal bezkonkurenčně nejoceňovanějším titulem jeho filmografie. Zároveň je jedním z nejzajímavějších francouzských filmů posledních let.

Podobné filmy

Alfa
(Alpha) Mladík, který se vypravil na svůj první lov se skupinou nejlepších lovců kmene, ut...
dnes 20.00
Nova Cinema
Zrodila se hvězda
(A Star Is Born) Slavný country rockový zpěvák Bradley Cooper objeví neznámou talentovanou...
dnes 20.20
Nova
Dějiny násilí
(History of Violence, A) Vedl spokojený život s rodinou… dokud se nastal hrdinou a vrahem....
dnes 21.55
ČT2
Podobné filmy
Jestli se ti nelíbí naše nabídka podobných pořadů napiš nám.

logo horoskopy
logo humor
logo studentka
logo nejhry
logo sms
logo tvp
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce... Filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
    Přihlášení
    Registrace


    Neděle 13. 6. 2021 Svátek má Antonín
    Vyhrávej v casino.cz nebo na vyherni-automaty.cz   Prodávej s Plať-Mobilem.cz