64% |
MUMIE SE VRACÍ POZNÁMKY O FILMU VĚDĚL JSEM, ŽE MÁM PŘED SEBOU FANTASTICKÝ SCÉNÁŘ říká výtvarník filmu ALLAN CAMERON Zkušený britský návrhář Allan Cameron pracoval už s režisérem a scenáristou Stephenem Sommersem na několika projektech, k nimž patří Kniha džunglí (1994) a samozřejmě i "Mumie". "Neměl jsem vůbec žádné pochybnosti o práci na pokračování tohoto filmu. Naopak. Už práce na "Mumii" byla inspirativní a těšil jsem se na další projekt s režisérem Stephenem Sommersem. Pochopil jsem, že hodlá vytvořit ještě zajímavější a lepší film než byl ten předchozí. Jakmile jsme se začali radit o podrobnostech spolupráce a lokalitách, kde by se mělo natáčet, byl jsem si jist, že je to opravdu velmi zajímavý scénář a pro mne fantastická možnost spolupráce. Tehdy ještě Sommers nevěděl, nakolik bude chtít natáčet na saharské poušti a jaká část se bude točit v Anglii - to bylo zatím otázkou toho, jak se celý plán vyvine. Tehdy, myslím, režisér plánoval realizovat větší část filmu v Anglii. A fakt, že bychom eventuelně natáčeli skoro polovinu filmu v Maroku, pro mne nepředstavoval žádný problém. Výtvarný záměr se totiž nikterak nelišil, ať bychom byli točili v Maroku, Jordánsku, Anglii, nebo někde jinde. |
Ve filmu byla řada scén, které vyžadovaly různé formy transportu: od interiéru londýnského autobusu, vzducholodi, vlaku z roku 1930 až k železniční stanici, jaká existovala v centru Káhiry. Byla to pro mne příležitost, prokázat své schopnosti. Nejobtížnější částí filmu byl pokus, natáčet neuvěřitelné akční scény v dvoupatrovém autobusu, který se řítil ulicemi Londýna. Může se to zdát jednoduché, ale vtěsnat celý natáčecí štáb s kamerami, osvětlovači a zvukaři do tohoto interiéru a vytvořit podmínky, aby se daly odstraňovat stěny, sedadla, strop a konečně sestavit věechny tyto scény dohromady tak, jak bylo zapotřebí - to vyžadovalo opravdu důkladnou přípravu. Když se budete dívat na film, budete autobus považovat za normální, avšak museli jsme změnit i jeho proporce, také k vůli našemu hlavnímu představiteli. Brendan Fraser je velký a mohutný muž a v běžném dvoupatrovém autobuse by se musel hrbit, což by v akcích nepůsobilo dobře.
Vzducholoď byla naším totálním vynálezem. Prostudovali jsme různé balony a vzducholodi a nakonec jsme vytvořili tu, kterou vidíte ve filmu; pod balonem je zavěšena stará rybářská loďka, kterou jsme objevili v Egyptě. Myslím, že to celé vypadá velmi bizarně a komicky. Dalším úkolem bylo vytvořit zlatou pyramidu. Natáčeli jsme ji na dvou různých místech. Zkonstruovali jsme dolní sekci v prostorách britského studia Pinewood a horní sekci poblíž Bovingdonského letiště. V obou případech byl prostor vybaven technikou k provedení computeroých vizuálních efektů, které podpořily dramatický děj. Dalším důležitým prostorem ve filmu je jeskyně krále Škorpiona. Byla vyhloubena následovníky krále Škorpiona před asi 3 000 lety v usazeninách lávy. Hrdinové filmu se k ní dostávají tunely, pustými podzemními prostory a sestupují k ní po ohromném schodišti. Předpokládal jsem zde přítomnost pravěkých živlů, páry a ohně a hlubokých rozsedlin. Faraonův palác je dalším barvitým filmovým prostředím. Scénář je situován do 30. let, ale zde jsou vracečky do pravěkého Egypta a právě tady, ve Faraonově paláci, se odehrává důležitá scéna, kdy spolu bojují dvě vysoce postavené ženy (Rachel Weiszová a Patricia Velasquezová).- Tuto scénu jsem situoval do zlatého paláce starého Egypta. Režisér Sommers ladil celou sekvenci do teplých, zlatavých barev písku. |
Ve filmu jsou také rozličné egyptské chrámy. Nejobtížnější bylo zachycení chrámu v Karnaku. Zápletka vyžadovala železnici, která by vedla Karnakem a umožnila našim hrdinům sledovat padouchy až do chrámu. Zde ale není žádná trať a dnešní Karnak je ve středu města. Ani ve 30. letech zde nebyla cesta, byl tu všude jen písek, který sahal až k Nilu. Takže po prozkoumání Karnaku jsme postavili určitou část pro natáčení a zbytek jsme vytvořili za pomoci computerů. Byl to obtížný realizační problém."
Allan Cameron vystudoval Royal College of Art v Londýně, poté pracoval deset let jako výtvarník v televizi, než se stal samostatným výtvarným návrhářem filmů a reklam. Už jako televizní výtvarník získal cenu Britské Akademie, za návrhy k filmu "Edward and Mrs. Simpson", Prix Italia za "The Naked Civil Servant" a Cenu Emmy za film "Rivalové Sherlocka Holmese." Dosud spolupracoval jako výtvarník na více než 200 televizních programů a inscenací, na více než 200 reklamách a spolupracuje i Britskou radou a vládou v Keňi. Po bondovském filmu "Zítřek neumírá" vypracoval velkolepý výtvarný koncept pro film "Mumie" a nyní i pokračování "Mumie se vrací". Návrhář kostýmů JOHN BLOOMFIELD Kostýmy, které vytvořil pro film "Mumie", byly s uznáním akceptovány na celém světě, všude, kde byl tento film uveden. Bloomfieldova práce byla odměněna řadou cen a vyznamenání. Pracoval na filmu "Pošťák", natáčeném v USA, "Space Truckers", natáčeném v Irsku, "Vodní svět", natáčeném na Havaji, "Rapa Nui - střed světa", natáčeném na Velikonočních ostrovech a konečně "Mumii", natáčené v Maroku a Velké Británii. Jeho návrhy kostýmů pro film "Robin Hood - král zlodějů" mu vynesly nominaci nejlepšího návrháře za rok 1992. Pracoval též mj. v Budapešti na filmu "Fantom opery", ve Velké Británii na "Schůzkách se smrtí", v Číně na filmu "Tai-Pan" a ve Španělsku a Mexiku na filmech "Ničitel Conan" a "Barbar Conan". Vysoce byly oceněny jeho výtvarné návrhy pro televizní seriál "Šest žen Jindřicha VIII". Spolupracuje též s řadou divadel, např. Anglickou národní operou, Velšskou dramatickou společností a s divadelními festivaly v Chichestru a Hong Kongu. John Bloomfield o práci na filmu "Mumie se vrací": "Mumie se odehrávala v roce 1925, pokračování "Mumie se vrací" je situováno o deset let později, takže jsem musel rozhodnout o eventuálním přizpůsobení kostýmů této časové proměně. Kostým Ricka O'Connella se mnoho neliší od toho, který nosí v "Mumii". Jde o tu část filmu, v níž je Alex, syn Connellových, unesen a Rick i Evelyn se vydávají za jeho záchranou. Evelynin charakter se velice změnil. Je to mnohem sebevědomější žena, vypadá přitažlivě a je samostatnější, než byla před deseti lety. Snažil jsem se jejími kostýmy vyjádřit tuto její proměnu. Film není muzejním exponátem, takže nechci tvrdit, že její vzhled odpovídá přesně třicátým létům. Inspiroval jsem se fotografiemi z té doby a módními skizzami a myslím, že kostýmy jsou pro diváky atraktivní. Jde o zábavný film a tak je tu patrný vliv myšlení roku 2000 na módu třicátých let. Ve filmu je nová postava, je to Alex, syn Connellových, jehož hraje devítiletý londýnský školák Freddie Boath. Jeho úkol byl nelehký, musel se vyrovnat se složitými situacemi. Například takřka po celý film má na zápěstí speciální náramek, vybavený řadou technických zařízení. Musel jsem se postarat o to, aby ani kostýmy nenarušily jeho koncentraci na roli, a aby při natáčení vypadal ve všech situacích autenticky." |
Stephen Sommers o svém novém filmu: "Od té doby, co jsem skončil film "Mumie", přál jsem si natočit pokračování. Ale snažil jsem se nezveřejňovat své přání a vyčkat, jak "Mumie" zapůsobí na publikum. Hned po uvedení filmu, který vydělal už během prvního víkendu 44 000 000 $, mě zavolali ze Studia Universal a oznámili, že chtějí pokračování. Trochu jsem se zajíkl, několik nocí jsem nespal a pak jsem si sedl a začal psát.
Rozhodl jsem se posunout děj kupředu o deset roků, do třicátých let, protože to nabízelo nové možnosti. Chtěl jsem vymyslet nový příběh se stejnými charaktery. Přál jsem si ale nové efekty, protože jsem nechtěl vycházet ze starých, už použitých triků. Jednoduše jsem si přál natočit film dokonalejší, větší a lepší než byl ten minulý. Klíčem zde bylo ukázat, jak se hrdinové z předchozího příběhu změnili. Také jsem si přál vytvořit dramatičtější dílo s mnoha novými vizuálními efekty, který by ale nepostrádal romantičnost. Rick a Evelyn jsou nyní šťastným manželským párem s devítiletým synem - a to je základem dobrodružného příběhu. Zčásti se film opravdu točí okolo tohoto chlapce, a tak jsem chtěl, aby nebyl jen roztomilý, ale aby dokázal sám jednat. Snažil jsem se také zachovat ve filmu všechno to, co se publiku líbilo v prvním díle. Klíčem k úspěchu bylo, že se mi podařilo zajistit stejné obsazení - Brendana Frasera a Rachel Weiszovou do rolí Ricka a Evelyn. Znal jsem jejich postoje. Také si přáli, aby vznikl lepší film, než byl ten první. Usedl jsem tedy ku psaní scénáře s tím, že do natáčení tohoto filmu se pustím pouze tehdy, když budeme všichni přesvědčeni, že to dokážeme. Se svým štábem jsem se cítil velmi dobře. Když jsem přišel do Anglie natáčet "Mumii", byl jsem jediným Američanem v britském štábu. Ačkoli jsem tedy byl outsiderem ve své vlastní profesi, dali jsme se se štábem ihned dohromady a výborně jsme si porozuměli a zažili při práci spoustu legrace. Moc mně pomohli tito spolupracovníci, kteří byli přesvědčeni, že uděláme dobrý film. A taky věděli, že je ani v poušti neopustím." "Dnes vlastně nevím, proč "Mumie" získala tak spontánní přízeň publika, ale doufám, že i tento nový film nabízí zajímavou romantickou podívanou ze starého Egypta, okořeněnou vizuálními efekty, napětím a dobrodružstvím. Brendanu Fraserovi role padne, protože mu nabízí víc, než být pouhým akčním hrdinou. Může zde projevit smysl pro humor, i své fyzické schopnosti, takže filmová postava mu padne jako ulitá." |
Filmového syna Brendana Frasera a Rachel Weiszové, Alexe, hraje devítiletý školák z Londýna. Skutečný Freddieho otec pracuje v American Bank v Londýně a matka produkuje audiokazety her se svou vlastní skupinou "Air Talk".
Freddie navštěvuje katolickou chlapeckou školu v Jižním Kensingtonu, kde je členem dramatického kroužku. Dochází do něj už dva roky, každý pátek večer, se svým starším bratrem Jackem (11) a mladší sestrou Millie (5). Freddie dosud nikde nevystupoval, kromě školního vánočního představení "Pomády". Koncem roku 1999 se vyskytla možnost získat roli Alexe v Sommersově filmu "Mumie se vrací". Sommers totiž hledal anglického chlapce pro tuto roli mezi stovkami uchazečů. Freddie odpovídal věkem i osobností a proto mu byla role nabídnuta. Sommers o něm prohlásil, že stejně jako před kamerou, je díky své povaze malým Alexem i v životě. |
Podobné filmy |