fb  Sdílet
   Informace    Komentáře    Obsazení    Hodnocení    Videoukázka    Fotky    Podobné filmy    

64% 372 hlasů
film / drama, krimi, USA/Francie, , 100 min., od 11 let
Levity
Kinopremiéra v ČR 8.1.2004, DVD od 15.7.2004 SPI

Režie:
Herci: , , , , , více...


Ukázka
01:59



Billy Bob Thorton ve strhujícím dramatu o vykoupení.
Manuel Jordan vychází z vězení, kde strávil 22 let pro ozbrojenou loupež. Součástí jeho osamělé existence se stal výstřižek z novin s fotografií šestnáctiletého prodavače Abnera Easleyho, kterého tehdy zastřelil. Easleyho tvář se Manualovi vrací v mučivých vzpomínkách i ve chvíli, kdy se vrací na rodnou periferii, kde kdysi došlo ke zločinu, jenž navždy změnil jeho život. Potkává zde černošského kněze Milese Evanse, který mu nabídne práci i přístřeší v komunitě ztroskotanců, o které pečuje. Manuel se tu setkává s mladičkou Sofií Mellingerovou, která je na nejlepší cestě zmarnit svůj život, i když jiným způsobem, než kdysi on. Seznamuje se i se sestrou muže, kterého kdysi zavraždil - osamělou Adele Easleyovou, do níž se zamiluje. Dlouho však nemá odvahu jí říct, že to on kdysi zmarnil život jejího bratra. Když však zjistí, že Adelin syn (jehož matka pojmenovala po milovaném mladším sourozenci) se dostal na šikmou plochu, pochopí svou šanci: přece jen možná dokáže odčinit svůj děsivý čin.
Uprav informace o filmu

Komentář k filmu Film má velice pomalé tempo, ale přesto má velmi slušný a uvěřitelný děj. Billy Bob Thornton hraje propuštěného vraha, který hledá odpuštění a klid, dostatečně přesvědčivě a spíš se zamyslíme nad tím, proč někdo jako on dokázal někoho zabít. Trochu mi vadila postava mrtvého chlapce, kterou stále někde viděl. Přišla mi dost zbytečná. Docela by stačila ta fotografie.
Všechny komentáře k filmu 3+ Napiš komentář k filmu a získej DVD

Web: IMDB, Titulky, Oficiální stránka    Videotéka: přidat si do ní film

O filmu Muž, který zabil

obrazek
Ed Solomon v sobě nosil myšlenku na příběh o muži, který si v mládí neuváženým činem zničil život, už během svých studií na losangeleské univerzitě UCLA. Začala se v něm formovat v okamžiku, kdy dostal příležitost vidět delikventy ve věznici pro mladistvé. Mnozí z nich žili a usínali pod fotografií své oběti umístěnou na zdi své cely: fotografie se stala neoddělitelnou součástí jejich života, s níž byli v neustálém kontaktu: dívali se na ni, dotýkali se jí... Adept scenáristického řemesla začal tehdy uvažovat o tom, co je asi do této situace přivedlo - a zda jsou schopni se z ní někdy vymanit.

V polovině 80. let se dosud nejasné téma začalo konkretizovat. Po dokončení scénáře komediální sci-fi MIB - Muži v černém se Ed Solomon začal svým letitým projektem znovu zabývat: jeho žena Cynthia čekala jejich první dítě, syna Evana, a on měl pocit, že by měl radikálně změnit svůj život. Komerční úspěch zmíněného snímku režiséra Barryho Sonnefelda upevnil Solomonovo postavení mezi nejžádanějšími scenáristy Hollywoodu a umožnil mu začít vážně jednat o finančním krytí vysněného projektu, který od samého počátku nesl název Levity. Podle Solomona, který vyniká jasným citem pro ostrou základní linii každého svého příběhu, byla komplikací subtilní, rozvolněná epizodická struktura vyprávění složená z drobných okamžiků vázaných na hlavní postavu - tedy struktura zcela odlišná od klasického žánrového děje vměstnávajícího všechny události do tradičních tří dějství. Komplikace kolem financí a hledání producentů ochotných riskovat projekt zbrzdila o dalších pět let, rozhodující se však nakonec ukázala chvíle, kdy si scénář přečetl Billy Bob Thornton. Prakticky ve stejném okamžiku, kdy se o začal intenzivně zajímat o hlavní roli, nabídl Morgan Freeman, s nímž Solomon už rok jednal o roli kněze Milese, že se na filmu bude podílet jako vedoucí výroby spolu se svou partnerkou ze společnosti Revelations Entertainment, Lori McCrearyovou. Ta ostatně o projektu věděla už od doby svých studií na UCLA, která absolvovala ve stejné době jako Ed Solomon.
obrazek
Jedním z vedoucích výroby filmu se stal i známý režisér Fred Schepisi. On i další z producentů, Richard N. Gladstein, si váží Eda Solomona jako trpělivého umělce, který si dokázal na svůj režijní debut počkat až do chvíle, kdy mohl všem zúčastněným poskytnout naprosto bezpečné tvůrčí i produkční zázemí. Zároveň Gladstein oceňuje i originální nápad svázaný s nadějeplnou možností, že i ten nejprovinilejší člověk může na světě najít místo, kde může odčinit svůj zločin a znovu získat životní naději a víru v lepší budoucnost.

Zárukou, že projekt bude zajímavý i pro publikum, se vedle námětu podpořeného životní zkušeností Solomona jako vyhraněné tvůrčí osobnosti stala jména čtyř hereckých hvězd, které přivítaly možnost zahrát si v inteligentním, nízkorozpočtovém "malém" filmu. Pro Billyho Boba Thorntona, který má rád práci s energickými debutujícími režiséry (jak nedávno dokázal i v dramatu Ples příšer začínajícího Marca Forstera), se Muž, který zabil stal další možností, jak spolupráci s velkými studii prostřídat prací na filmu s hlubším duchovním přesahem. Magnetem pro něj byla i možnost vyzkoušet si spolupráci s hereckým veteránem Morganem Freemanem, kterého si velmi váží a kterého jsme v našich kinech v poslední době viděli ve sci-fi Lawrence Kasdana Pavučina snů (2003), již osobně uvedl i na MFF v Karlových Varech, či v komedii Božský Bruce (2003, režie Tom Shadyac). Šestašedesátiletého Freemana samozřejmě známe i z mnoha dalších rolí, které se dočkaly řady ocenění: nominaci na Oscara získal už za part newyorského pasáka v dramatu Jerryho Schatzberga Street Smart (1987). Zlatý glóbus a oscarovou nominaci mu vyneslo komediální drama Řidič slečny Daisy (1989, režie Bruce Beresford) a nominací na obě ceny se dočkal za vězeňské drama Franka Darabonta Vykoupení z věznice Shawshank (1994). Přestože Freeman se v poslední době spokojuje vesměs s "čestnými" party bez hlubší psychologické motivace, postava kněze Milese mu umožnila znovu se ponořit do komplikovaného, nejednoznačného hrdiny, kde mohl uplatnit své bohaté charakterizační schopnosti.
obrazek
Také Thorntonovi tichý a nenápadný Manuel Jordan nabídl další možnost, jak využít svých chameleonských hereckých schopností. V malém, intimním příběhu je jeho hrdina středobodem akce, která je však především vnitřní: maximální důležitost je kladena na atmosféru, jejímž nositelem charismatický Manuel je. Pro všechny ostatní postavy se mučivé usilování Thorntonova hrdiny stává měřítkem jejich vlastní odvahy vzdorovat osudu a pokusit se jej změnit ...
Pro oba zkušené hlavní představitele stejně jako pro Holly Hunterovou bylo důležité, že jejich postavy vstupují do komplikovaných, nejednoznačných vztahů zatíženy minulostí i jistým tajemstvím. Přestože nejvýraznější je to u Freemanova charismatického kněze, ze kterého se nakonec vyklube muž hledaný policií a který nakonec neunese v plné šíři zodpovědnost, kterou na něj druzí vložili, i ostatní hrdinové se ocitají v příběhu obtíženy bolestnou minulostí. Manual a Adele Easleyová, sestra mladíka, jehož hrdina kdysi nerozvážně připravil o život - to jsou lidé, kteří zprvu ani nedoufají v nějakou životní změnu. Přesto jsou však schopni vymanit se z beznaděje a osamělosti a pokusit se společně začít žít nový život.
obrazek
Pro pětačtyřicetiletou Holly Hunterovou postava Adele znamenala možnost, jak ztvárnit zralou ženu vychovávající dospívajícího syna a navzdory emancipovanému vzhledu přitom zoufale hledající bezpečnou, klidnou oporu. Adele je tak vnitřně blízká jiným hrdinkám Hunterové - energické hrdince komedie Jamese L. Brookse Vysíláme zprávy, za niž herečka získala v roce 1987 nominaci na Oscara a Zlatý glóbus, němé Adě hledající ženskou svobodu citů i těla v romantickém kostýmním snímku Jane Campionové Piano (1993), jež jí vynesla Oscara a Zlatý glóbus, či sekretářce Tammy v adaptaci právnického románu Johna Grishama Firma (režie Sydney Pollack), jež herečce získala v roce 1993 další oscarovou nominaci. Pro mnohotvárnou hvězdu, kterou jsme v poslední době viděli v komedii bratrů Coenových Bratříčku, kde jsi? (2000) či v tragikomedii Půlnoční míle (2002, režie Brad Silberling), byla zároveň důležitá atmosféra vzájemného porozumění a hluboké angažovanosti, provázející přípravy filmu i jeho natáčení. To stmelilo celý štáb během komplikovaného natáčení v kanadském Montrealu, v obtížných podmínkách tamní mrazivé zimy.

Čtvrtou a neméně důležitou hlavní postavu vyprávění, dívku na scestí Sofii Mellingerovou, hraje Kirsten Dunstová - teprve jednadvacetiletá herečka, která na sebe strhla pozornost už jako dětská hvězda (především v roce 1994 v hororu Interview s upírem Neila Jordana, kde ztvárnila dětskou upírku Claudii, za niž získala nominaci na Zlatý glóbus). Svou zajímavost i talent však herečka, kterou jsme viděli i v rodinné fantaskní komedii Jumanji, romantických Malých ženách či v akčním comicsovém dobrodružství Sama Raimiho Spider Man, stvrdila i v řadě "dospělých" filmů, mj. v adaptaci románu Kurta Vonneguta Matka "noc", satiře Barryho Levinsona Vrtěti psem nebo televizním psychologickém dramatu Těhotná v patnácti, jež uvedla i Česká televize. Zanedlouho ji i u nás uvidíme ve filmu Mona Lisa Smile či v novém projektu scenáristy Charlieho Kaufmana a režiséra Michaela Gondryho Eternal Sunshine of the Spotless Mind. Přestože měla za své herecké partnery už různé velké hvězdy včetně Toma Cruise, Brada Pitta či Tobeyho Maguirea, představovalo pro Dunstovou natáčení s Morganem Freemanem a Billym Bobem Thorntonem profesionálně nedocenitelnou a přitom velmi zábavnou zkušenost.
Pro Eda Solomona, který si poprvé v životě vydobyl možnost režírovat vlastní scénář a který práci s tolika hereckými hvězdami přirovnává k možnosti, že by jako první auto v životě dostal Ferrari, byla velmi důležitá i spolupráce s filmovým štábem. Své nápady už během přípravných fází natáčení konzultoval s Rogerem Deakinsem, který patří v kameramanské profesi k nejžádanějším a nejzajímavějším osobnostem Hollywoodu. Zkušeného čtyřiapadesátiletého kameramana (mj. Barton Fink - 1991, Záskok - 1994, Vykoupení z věznice Shawshank - 1994, ...) známe především díky jeho výraznému podílu na filmech Joela a Ethana Coenových.

Zvláštní, syrově polodokumentární a přitom vysoce estetické kvality obrazů se Deakinsovi podařilo docílit i prostřednictvím intenzivní spolupráce s dalšími členy štábu, především s dvěma Kanaďankami - výtvarnicí Francois Seguinovou (mj. Matka "noc", do českých kin připravovaná Invaze barbarů - 2003) a autorkou kostýmů Marie-Sylvií Deveauovou (např. Lásce na stopě, 2001). Klíčové pro všechny přitom bylo nenápadné utlumení barevné škály, jež se vztahovalo i na barevně tónované hrdinovy vzpomínky na jeho hrůzný čin.

Svébytný vnitřní rytmus vyprávění Deakinsovi pomáhal docílit a udržet střihač Pietro Scalia, který má na svém kontě mimo jiné i dva Oscary - za střih životopisného dramatu JFK (1991, režie Oliver Stone) a válečného dramatu Ridleyho Scotta Černý jestřáb sestřelen, a nominace na tuto cenu za filmy Dobrý Will Hunting (1997, režie Gus Van Sant) a Gladiátor (2000, režie Ridley Scott).
Podíl na působivé atmosféře vyprávění má i skladatel Mark Oliver Everett, jenž je svázaný s úspěchem skupiny EELS a jehož písně zazněly např. ve filmech Konec násilí (1997, režie Wim Wenders) či Americká krása (1999, režie Sam Mendes). Jako hudební skladatel se však tento tvůrce v Muži, který zabil realizoval poprvé.

O herci

Billy Bob Thornton
obrazek
Rodák z městečka Hot Springs v americkém Arkansasu (*4. srpna 1955) je synem středoškolského sportovního trenéra a mezi jeho zájmy tedy patřila atletika. Díky matce se však zajímal i o hudbu a herectví (filmy s Elvisem Presleym ho pak nasměrovaly ke snu být rockovou hvězdou hrající ve filmu). Prosadil se jako zpěvák a bubeník, v druhé polovině 80. let se však začal objevovat v menších rolích ve filmu. Debutoval v roce 1987 spotřebním snímkem Hunter's Blood (režie Robert C. Hughes), publikum ho však začalo pozorněji vnímat až po roce 1990, kdy si zahrál hlavní roli v televizním seriálu The Outsiders. V roce 1992 na sebe strhl pozornost rolí padoušského překupníka drog v ceněném krimidramatu Jeden chybný krok (režie Carl Franklin, u nás uvedeno na videu), na němž se podílel také jako scenárista. Mihl se i v úspěšných komerčních projektech: romantickém melodramatu Neslušný návrh (1993, režie Adrian Lyne), akční Aljašce v plamenech (1994, režie Steven Seagal) či katastrofickém thrilleru Armageddon (1998, režie Michael Bay), svou pozornost však začal stále častěji upínat k nezávislým projektům.

O tvůrci

Ed Solomon
V Hollywoodu se zeť britského herce Johna Cleese prosadil jako scenárista. Po absolvování studií filmu na losangeleské univerzitě UCLA prošel krátkou, ale intenzivní televizní zkušeností díky scenáristickém podílu na show Is's Garry Shandling's Show (1986). V roce 1989 debutoval ve filmu jako scenárista bláznivé komedie s Keanuem Reevesem Skvělé dobrodružství Billa a Teda (režie Stephen Herek, u nás uvedeno na kabelové televizi), k němuž o dva roky později napsal pokračování Neskutečná cesta Billa a Teda (režie Peter Hewitt), které bylo u nás uvedeno jen na videu. V obou filmech Solomona můžeme vidět v komické roličce idiota.

Pro Edwarda Zwicka napsal scénář filmu Útěk z normálu (1992) a k žánru bláznivé komedie se vrátil snímkem Máma a táta zachraňuje svět (režie Gregg Beeman) (oba filmy se u nás hrály na videu). Do první scenáristické ligy se probojoval díky fantaskní komedii Super Mario Bros. (1993, režie Rocky Morton) inspirované stejnojmennou videohrou. Fantastický úspěch jeho následujícího projektu, sci-fi komedie Barryho Sonnenfelda MIB - Muži v černém (1997), Solomonovi umožnil začít se soustřeďovat na vlastní, dlouho plánovaný projekt, psychologické drama Muž, který zabil, kterým chtěl debutovat také jako režisér. Režii si vyzkoušel už v rámci televizního seriálu The Unbelievables (1999), na kterém se podílel také jako spoluproducent.

Podobné filmy

Můj přítel delfín 2
(Dolphin Tale 2) Delfíní samička Winter, která před lety dostala umělou ocasní ploutev, př...
dnes 12.15
NAHRAT
ZDARMA
Nova
Navždy spolu
(The Vow) Mladé a šťastné manželství ochromila autonehoda. Paige utrpěla úraz hlavy, který...
dnes 16.30
NAHRAT
ZDARMA
Prima
Psanec Josey Wales
(The Outlaw Josey Wales) Armáda jednoho muže na válečné stezce. Clint Eastwood, jenž právě...
dnes 20.00
NAHRAT
ZDARMA
ČT2
Podobné filmy
Jestli se ti nelíbí naše nabídka podobných pořadů napiš nám.

logo horoskopy
logo humor
logo studentka
logo nejhry
logo najdemese
logo sms
logo tvp
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce... Filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
    Přihlášení
    Registrace


    Neděle 31. 5. 2020 Svátek má Kamila
    Vyhrávej v casino.cz nebo na vyherni-automaty.cz   Prodávej s Plať-Mobilem.cz