60% |
<>Obrázek nenalezen<>
Dneska mají Littleovi velký den. Jen pošlou svého malého synka George do školy a pak vzhůru do sirotčince, kde se chtějí poohlédnout po nové adoptivní ratolesti. Chvilku se rozhlížejí mezi zdejšími dětmi a pak objeví Stuarta. Je dobře vychovaný, roztomilý, čistotný, poslušný... prostě ideální. Je rozhodnuto, i když ředitelka sirotčince Littleovy varuje: "Většinou to nefunguje, když někdo adoptuje dítě z jiného druhu." Stuart je totiž myšák. Mluvící a chodící po dvou, ale myšák. Ale jinak je úplně normální. A co dál? Noví rodiče Stuarta zbožňují, malý George si na něj zvolna zvyká a zdá se, že jediným problémem je domácí kocour Snížek, který poněkud nemůže rozdýchat myšlenku, že by jeho pánem měl být myšák. Tudíž kontaktuje partu pouličních "mafiánských" koček, které vymyslí ďábelský plán. Přemluví dvě jiné myši, aby se vydávaly za Stuartovy dávno ztracené rodiče a odvezly ho s sebou jakoby "domů", kde by mohl být nenápadně zlikvidován. Jak vidíte, některé kočky mohou být pěkní parchanti... |
<>Obrázek nenalezen<>
Při procházce New Yorkem narazí manželé Littleovi na chytrou, ale opuštěnou myš. Rozhodnou se ji adoptovat a zvířátko dostane jméno Stuart... Tento zvláštní nápad se před více než padesáti lety zrodil v hlavě oblíbeného amerického spisovatele E.B. Whitea, držitele Pulitzerovy ceny. Producent filmu Douglas Wick vypráví: "Stuart se zrodil ve vlaku. White se zrovna vracel na Manhattan, kde žil. Spal v lůžkovém voze, když ho najednou vzbudila myš, která šmejdila u jeho hlavy." Na základě tohoto zážitku napsal White klasickou knihu, která je víc než příběhem pro děti. Jejímu kouzlu propadly celé generace a svou mimořádnou oblibu si v Americe drží dodnes. Film Stuart Little přináší další pokrok na poli počítačem stvořených postav. Myš Stuart je totiž kompletně digitální. "Prostě jsme nemohli najít myš, která by nosila šaty, chodila po zadních a k tomu ještě uměla hrát," vysvětluje výkonný producent Jason Clark. Stvoření takhle živé trojrozměrné bytosti, která by se naprosto realisticky pohybovala v našem světě, by podle Clarka bylo před pěti lety nemožné. Náročný úkol dostala na starost společnost Sony Pictures Imageworks, nad prací jejích odborníků dohlížela legenda vizuálních efektů John Dykstra. Ten před více než dvaceti lety pomáhal Georgovi Lucasovi přivést na svět jeho fenomenální Hvězdné války. "Stuart musel být absolutně věrohodný," říká Jerome Chen, který Dykstrovi asistoval. "Tak věrohodný, že si divák vůbec nepřipustí, že je výsledkem vizuálních efektů." Práce na Stuartovi začaly už v polovině roku 1997. "Nejprve prostudujete živé myši," popisuje proces režisér Minkoff, "a pak navrhnete něco, co myší fyziognomii lehce zkarikuje. Na druhé straně se to nesmí přehnat, aby se to myši ještě podobalo." Když byla Stuartova podoba na světě, začali režisér a animátor Henry Anderson modelovat jeho herecký projev. Nejprve studovali pohyby mima Billa Irwina a na základě nich vytvořil Andersonův tým bohatou sestavu nejrůznějších Stuartových pohybů a emocí. |
To ale nebylo zdaleka všechno. V další fázi si trikoví odborníci vyhráli se Stuartovými chlupy, garderóbou a nejrůznějšími detaily. Odpovídající technologie přitom byla teprve v plenkách a filmaři si museli potřebné postupy a nástroje vymýšlet sami. Na počítači bylo vygenerováno více než milión vlasů čili chlupů na Stuartově hlavě - kus po kousku, od kořene až ke špičce. Kvůli jeho oblečkům museli trikoví odborníci dokonce navštěvovat kursy šití a studovat vlastnosti látky. Ono nestačilo, že digitální oblečení Stuartovi dokonale padlo - při jeho pohybu se také muselo věrohodně ohýbat a krčit. Dalším oříškem bylo správné nasvícení - jeho chlupy musely odrážet světlo stejně jako ty skutečné. Odborníci studovali způsob, jakým se nasvěcují filmové hvězdy, aby Stuart vypadal jako na fotografii. Pečlivost trikových tvůrců neznala mezí - aby byl dokonalý i odlesk ve Stuartově očích, nad plac zavěsili stříbrnou kouli a na ní zkoumali nejvhodnější nastavení světel. Z počítače pak trikaři hotového Stuarta přemístili do scén se živými herci. Což bylo často velmi komplikované, protože Stuart se na plátně setkává nejen s lidmi, ale také s bandou nepřátelských koček. Ty byly na rozdíl od něj živé a trénované týmem cvičitelů. Ke ztvárnění osmi kočičích rolí vybrali filmaři 23 exemplářů nejrůznějších ras. Jejich trenéři měli při natáčení plné ruce práce. Cvičení koček je totiž velice náročné. A i když se nakonec povede, ve společnosti jiných koček se začnou chovat naprosto nevyzpytatelně. Na place se proto ukrývalo osm trenérů, kteří své svěřenkyně během natáčení patřičně usměrňovali. Vedle digitálního Stuarta a cvičených koček se na place našel i nějaký ten herec. Pana a paní Littleovou ztělesnili známá americká herečka a držitelka Oscara Geena Davisová a oblíbený britský komik Hugh Laurie. Myška Stuart mluví hlasem Michaela J. Foxe, který je doživotně spjatý s Martym McFlyem ze tří Návratů do budoucnosti. Littleovic kočku, která Stuarta nesnáší, namluvil komik Nathan Lane. Herci se museli vyrovnat s tím, že hlavní housle hraje malinká myš - navíc ještě digitální. Tak například Hugh Laurie si dialogy se Stuartem nacvičoval tak, že mluvil ke své dlani. On i další brali svůj úkol s nadhledem. Jaké to bylo hrát se Stuartem? "Narážky na svou výšku nesl první týden moc těžce," říká Laurie. "Taky nám dal najevo, že nestrpí žádné vtipy o sýru. Což byla škoda, protože jsme znali několik opravdu pěkných vtipů se sýrem. Bohužel jsem si je museli nechat pro sebe." Herečka Geena Davisová se přiznala, že se Stuartem nehrála poprvé. "Měl maličkou roli ve filmu Velké vítězství," říká Davisová. "Tu scénu ale bohužel vystřihli." |
Podobné filmy |