Zemi napadli vetřelci z vesmíru a snaží se vyhladit lidstvo. Vojenský důstojník Tom Cruise je poslán splnit úkol, který není ničím jiným než sebevražednou misí. Sám nepřítel mu ale nabídne šanci restartovat den a tréninkem a sebezdokonalováním najít cestu k vítězství. Po jeho boku bojuje členka speciálních jednotek Emily Blunt a každá další bitva je pro oba příležitostí, jak mimozemské vetřelce porazit.
A máme tu film, který pracuje s opakováním jednoho dne pořád dokola. Jako zdrojový kód, hromnice nebo všechno nejhorší akorát s vojakama a Cruisem. Každopádně film neukazuje opakování 300x dokola kdy Cruise zabíjí všechno nebo se dokonce zabije sám, ale i dobře pracuje s postavami a příběhem. Konec překvapí...
Příběh se odehrává v blízké budoucnosti. Mimikové, mimozemská rasa připomínající včelí kolonii, vytrvale útočí na Zemi, obracejí velká města v hromadu trosek a zanechávají za sebou miliony lidských obětí. Podplukovník Bill Cage, který nikdy nebyl v žádné bitvě, je bez cirátů degradován a s nulovým výcvikem a mizernou výzbrojí poslán splnit úkol, který není ničím jiným než sebevražednou misí. Během několika minut je zabit, předtím se mu však podaří zneškodnit Alphu. Ač se to zdá nemožné, procitne opět na začátku toho samého pekelného dne a je nucen znovu bojovat a zemřít, a tak stále dokola. Přímý fyzický kontakt s mimozemšťanem způsobil, že se dostal do časové smyčky a je tak odsouzen prožívat nelítostnou bitvu znovu a znovu. S každým dalším pokusem se však zvyšuje jeho odolnost a pohotovost a své rostoucí schopnosti dokáže v boji s Mimiky lépe využívat. Po jeho boku bojuje členka speciálních jednotek Rita Vrataski, která zlikvidovala víc Mimiků než kterýkoliv jiný bojovník na Zemi. Každá další bitva je pro Cagea a Ritu příležitostí najít způsob, jak mimozemské vetřelce porazit a Zemi zachránit.
O produkci
Ve filmu „Na hraně zítřka“ se svět ocitá ve válce s neúmornými vojsky mimozemšťanů, které nedokáže přemoci žádná armáda, natož jednotlivec - a největší bitva má teprve přijít. V bitvě s těmito „Mimiky“ bude bojovat a umírat bezpočet mužů a žen, pokud se tomu nejbeznadějnějšímu nováčkovi ve Sjednocených obranných silách nepodaří použít tu nejméně pravděpodobnou strategii: Žít. Umřít. Opakovat.
Tom Cruise hraje ve filmu majora Williama Cage, vojenského mluvčího, který nikdy nebyl na frontě, ale díky svému neuváženému vyhrožování čtyřhvězdičkovému generálovi skončí uvězněn v mimozemšťany vyvolané nekonečné časové smyčce, kde bojuje o svůj život… a smrt.
Režiséra Douga Limana na filmu přitahovala mimořádná a krajně neobvyklá situace, ve které se Cage ocitá. „Myšlenka této opravdu jedinečné časové smyčky mě zaujala.“, říká. „Potom jsem začal zkoumat zajímavé stránky Tomovy postavy a sledoval jsem, co den za dnem Cage přivádí až na pokraj zoufalství. Nejenže se tím mění ve vojáka, ale mění se také v muže, jakým má být. Když narazím na projekt, který sděluje hlubší poselství prostřednictvím velkolepé akčnosti a skvělého humoru, tak chci takový film natočit“.
Cage se do této neobvyklé situace dostal ve svém prvním - a zdánlivě i posledním - boji s mimozemšťanem. Rychle prohrává a měl by přijít i o život, ale má jedinečnou schopnost „resetovat“ den a znovu se probudit v přesně stejný okamžik na úplně stejném místě, jako se probudil toho dne ráno. Cage je naprosto zmatený, protože zcela pochopitelně nerozumí tomu, proč se zdá, že nikdo jiný nic netuší o všech těch hrůzách, které se už staly. Lépe řečeno, nic netušíce se připravují na úplně stejný - už prohraný - boj.
Cruise říká, že ho fascinovala ta zcela nepředvídatelná a nechtěná situace a to, jak na ni reaguje jeho postava. „Stavba příběhu a způsob fungování časové smyčky umožňuje divákům pochopit její pravidla a spolu s Cagem sledovat stále se zrychlující průběh událostí. I když prožívá stále dokola jeden den, nikdy to není úplně stejné, protože s každým dalším dnem se mění jeho chování a vždy posouvá děj kupředu.“
Liman dodává: „Všichni ostatní se chovají stále stejně; jediné, nad čím má Cage kontrolu, jsou jeho vlastní činy.“
Emily Blunt hraje četařku Ritu Vrataski, nejskvělejší bojovnici sil odporu, která Cageovi umožňuje zachovat vývoj děje. „Byla jsem fakt ráda, že si zahraji přímočarou a sebevědomou drsňačku Ritu, se kterou si není radno zahrávat. Ale když jsem si přečetla scénář, ve kterém se bezva příběh prolíná s náročnými akčními scénami, objevila jsem v něm vedle spousty humoru i neuvěřitelné odhodlání a vytrvalosti lidského ducha.“
Film „Na hraně zítřka“ je natočen podle japonského ranobe-románu All You Need is Kill od Hiroshiho Sakurazaky. Producent Erwin Stoff dostal knihu od producenta Toma Lassallyho a ihned vytušil její potenciál pro zfilmování. „Věděl jsem, že by to byl fantastický námět na celovečerní film.“, vzpomíná Stoff . „Jet to přesně ten druh filmu, jaké rád dělám - velkolepá a vzrušující akce s velmi poutavým příběhem. Velmi se mi líbila myšlenka člověka lapeného v opakující se smyčce války, ve které je v sázce samotné přežití lidstva a hrdina se musí zdokonalovat po fyzické i emoční stránce, aby mohl zvrátit nepříznivý vývoj situace.“
Producent Jason Hoffs, jehož vydavatelství Viz Media vydalo román v USA, říká: „Miluji hrdinské příběhy a tento má navíc dramatickou strukturu o třech dějstvích, takže se výborně hodil pro zfilmování.“
Nečekané spárování dvou lidí, kteří jsou plně závislí jeden na druhém, i když jen jeden z nich je schopen si pamatovat, že se už někdy potkali, vytvořilo dostatečný prostor pro humorné situace, zejména mezi Cagem a Ritou. Scénárista Christopher McQuarrie poznamenává: „Cage začíná jako prospěchářský propagandistický mluvčí armády, který zpočátku v Ritě vidí jen prostředek k dosažení cíle. Ale ona má bezkonkurenční bojové zkušenosti a chápe jeho situaci lépe než on sám - zkrátka řečeno, ona je klíčem k probuzení z jeho děsivého snu. Mezitím každý den začíná tím, že ona s ním nechce mít nic společného.“ Cage si rychle uvědomuje, že jeho obvyklý šarm na ni neplatí a bude muset najít jiný způsob, jak si ji naklonit. „Musí znovu a znovu prolamovat její důkladně vybudovanou emocionální bariéru“.
„Považoval jsem to za nejoriginálnější scénář bojového filmu, jaký jsem kdy četl.“, vzpomíná producent Jeffrey Silver. „Velmi se mi líbil originální nápad přehrávat v časové smyčce stejný den stále dokola. Často z toho vznikají komické situace a podle mě to mělo také velmi lidský podtext, který se odrážel ve velmi neobvyklém vztahu hlavních postav.“
Příběh se odehrává především v Londýně, Paříži a na francouzském pobřeží a venkově. Aby mohli filmaři zachytit svou představu drsné reality válkou zničené země, natáčeli téměř všechny scény v nově zrekonstruovaných studiích společnosti Warner Bros. v Leavesdenu. Byl to první film, který se zde točil po jejich otevření.
Jednou z výjimek stojících za zmínku je scéna odehrávající na začátku filmu, ve které Cage přilétá do hlavního štábu Spojených obranných sil. Vůbec poprvé dostala filmová společnost povolení k přistání helikoptéry uprostřed slavného londýnského náměstí Trafalgar Square.
Když Cage v další scéně vystupuje z helikoptéry, má na sobě pro film charakteristickou bojovou výzbroj: ExoSuit. Tyto unikátní bojové obleky patří mezi nejvýraznější designové prvky filmu.
„Na tomto filmu jsem spolupracoval s těmi nejúžasnějšími lidmi.,“, říká nadšeně Liman. „Co do rozsahu to byl můj největší film. Ještě nikdy jsem nenatáčel sci-fi film ani film o cestování v čase a v tomto filmu je kromě mnoha dalších věcí oboje. Při natáčení i mimo něj všichni pracovali s plným nasazením a odhodláním natočit film tak přesvědčivě, jek je to jen možné. A já myslím, že je to na filmu poznat.“
<>Obrázek nenalezen<>
Když se poprvé setkáváme s Majorem Williamem Cagem, je to povrchní a vemlouvavý PR důstojník americké armády. Na tuto pozici se dostal poté, kdy kvůli globálnímu konfliktu ukončil svou kariéru v reklamě. Do té doby žil ve světě bílých límečků, nesnášel pohled na krev a jeho nejvážnějším zraněním byla řezná ranka od papíru. Když se najednou má připojit k jednotkám Sjednocených obranných sil v přední linii a zúčastnit se posledního výpadu ve válce - ironicky nazývaném Operace zkáza - je nejen nepřipraven, je přímo vyděšený.
Cruise se vyžíval ve ztvárnění antihrdiny, naprostého outsidera, který neměl šanci přežít, natož dokončit svůj úkol, na kterém mu vlastně ani nezáleželo. „Hrát Cage bylo fakt zábavné.“, říká. „Je sice v armádě, ale do skutečného vojáka má daleko; válku jen komentuje a nemá v sobě ani trochu hrdinství. Ve skutečnosti to není ani nedobrovolný hrdina, je to zbabělec, který řekne cokoliv, jen aby se vyhnul boji. A najednou musí stále dokola prožívat stejnou krvavou řež. Pokaždé, když se vzbudí, začíná znovu jeho noční můra.“
„Tom je na rozdíl od Cage odvážný.“, říká Liman. „Zkusí cokoliv a udělá cokoliv. Vrhal se do role, i když jeho postava byla ponižována či zabita nějakým šíleným způsobem. Velmi mu na tom filmu záleželo a pracoval tak tvrdě, že tím inspiroval všechny kolem sebe.“
„Už dlouho jsem chtěl s Dougem něco natočit.“, říká Cruise. „V jeho filmech procházejí postavy určitou proměnou a to mě fascinuje. Dokáže navodit atmosféru a napětí, které vás vtáhne do děje, a gradovat dramatičnost i akci a dodat tomu všemu lidský rozměr a humor. Rád dělám práci naplno a on je v tomto ohledu stejný. Spolupráce s ním je velká každodenní zábava.“
„Tom pracuje s ojedinělým nasazením a energií.“, říká Stoff. „Je velmi talentovaný, vynikající sportovec a má dokonalý přehled o tom, jak se dělá film.“
Cageova zvláštní schopnost vrátit čas zpátky mu začíná dávat smysl až ve chvíli, kdy se blíže seznámí s jediným člověkem, který tomu, jak se zdá, rozumí: s četařkou Ritou Vrataski. „V tomto příběhu stojí Cage a Rita v čele útoku proti nepříteli.“ říká Cruise. „Je to naprostá partnerská spolupráce; na začátku snad jsou velmi málo pravděpodobní spojenci, ale oba záhy zjistí, že jeden bez druhého nemají šanci na přežití.“
„Rád ve svých filmech používám silné ženské postavy a Rita je podle mě zatím tou nejsilnější ženskou postavou v mých filmech.“, konstatuje Liman. „Je to skutečně ostřílená bojovnice, která vedla útok a zabila tisíce Mimiků.“
Za hrdinství v předchozích bitvách média Ritu korunovala na Anděla z Verdunu, ale vojáci o ní mluví jako o Železné mrše. Režisér pokračuje: „A teď se musí také stát Cageovou učitelkou a trénovat ho, aby byl stejně zdatný bojovník, jako je ona, protože jinak by ten den neměli šanci porazit nepřítele. Už na začátku z Emily vyzařovala neuvěřitelně silná osobnost a každým coulem přesně odpovídala Ritě, která byla pokládána za zkušenou bojovnici.“
Emily Blunt poznamenává, že navzdory tomu, že si ji Cage vybal, aby mu pomáhala, „ve skutečnosti ho využívá kvůli jeho schopnosti opakovat den bitvy a ona v tom spatřuje neocenitelnou zbraň. Jeho prostřednictvím může měnit taktiku, která je pokaždé dovede o krůček dál, a díky tomu snad přežijí a nakonec vyhrají celou válku.“
Myšlenka opakování jednoho dne znamenala pro Emily Blunt jeden z nejneobvyklejších úkolů, když si v roli Rity druhý den nepamatovala ni Cage ani co se stalo předchozí den; Cage s ní musí každý opakovaný den začínat od úplného začátku.
„Pokaždé se s Cagem setkávala poprvé, takže bylo těžké ztvárnit vývoj vztahu postavy, jejíž interakce s jinou postavou existuje v podstatě ve stále stejném prostředí a opakujících se podmínkách.“, vypráví Emily. „Jak se má vyvíjet její vztah k němu, jak se s ním má sblížit, když si ho nepamatuje? Bylo pro mě složité zahrát tuhle roli a vystihnout správnou míru důvěrnosti.“
Také Cruise považoval jednostranný vztah ve filmu za zajímavý: „Cage o ni projevuje rostoucí zájem, ale ona to nemůže cítit stejně - pro ni je to stále jeden den. Jejich vztah tím nabývá jiný rozměr a bylo skutečně zábavné zkoumat možnosti této role.“
Limanův styl režírování pomohl Emily Blunt vyjádřit i ty nejnepatrnější změny, kterými procházela její postava. „Byla to radost spolupracovat s Dougem, nikdy jsem netušila, co po mě hodí nebo jakou scénu bude chtít příště vyzkoušet, a to mi umožnilo nacházet různé stránky Ritiny osobnosti.“, říká. „Zavrhuje vše, co vypadá příliš dokonale nebo líbivě; ve filmu upřednostňoval určitou nedokonalost a lidskost, která mu umožnila zachytit velmi spontánní okamžiky, a myslím, že tak divákům zprostředkuje pocit opravdovosti.“
Liman věděl, že Emily a Cruise byli perfektní volbou. „Tom i Emily jsou fantastičtí herci. Nehledě na dramatické prvky příběhu, spousta humorných okamžiků ve filmu pramení z jejich skvělé souhry.“
„Emily byla úžasná.“, dodává Cruise. „Obdivuji to, jak zahrála Ritu, byl to dokonalý vývoj. Člověk vidí i cítí její lidskost, až je to dojemné. Navíc Emily nikdy nehrála v akčním filmu, ale nikdy byste to nepoznali. Byla hozena do vody a nebylo to vůbec snadné, ale ona byla nádherně tvrdohlavá a neústupná. Je to prostě brilantní, vtipná a bystrá herečka. Byla radost s ní hrát.“
Tento obdiv byl vzájemný. Emily Blunt k tomu říká: „Ještě nikdy jsem nepotkala nikoho s takovým odhodláním natočit co nejlepší film. Tom se snažil zahrát tu nejlepší možnou variantu každého okamžiku, každé scény, každého dne. Hrál Cage tak, že nebyl ufňukaný ani nudný; vychutnal si to, i když jeho postava byla zpočátku jen neschopný budižkničemu. A o to více si podle mě dokáže diváky podmanit.“