Doktor Martin Harris se jednoho dne probudí po automobilové havárii v Berlíně a zjistí, že jeho vlastní žena ho nepoznává a cizí muž převzal jeho identitu. Úřady mu nevěří a ignorují ho. Pronásledují ho záhadní zabijáci a Martin je proti všem sám, unavený a na útěku. S pomocí nečekaného spojence se po hlavě vrhá do smrtelné záhady, která ho přinutí pochybovat nejen o jeho příčetnosti a identitě ale i o tom, jak daleko je schopný zajít, aby odkryl pravdu.
Liam Neeson nikdy nezklame, co se týká akčních thrillerů, vždycky jsem úplně spokojená. A možná proto jsem nebyla tak spokojená s tímto snímkem, asi jsem od toho čekala daleko více. Podívala jsem se nejdříve na trailer a ten mně hodně navnadil, hodně jsem se těšila, ale film samotný mně malinko zklamal. S akcí jsem plně spokojená, bylo to krásně vyvážené příběhem, nebylo to přeplácané, ale dějová linka nebyla tak zajímavá a propracovaná, jak jsem u ostatních thrillerů s Liamem zvyklá.
Dr. Martin Harris s manželkou Liz přijíždí do Berlína na vědeckou konferenci. Po příjezdu do hotelu Martin zjistí, že jeho kufřík zůstal na letišti. Vezme si taxík, ale cestou na letiště mají nehodu, auto skončí v řece. Martin je v bezvědomí, řidička Gina ho vytáhne na břeh, pak ale musí zmizet, protože je v zemi ilegálně. Z kómatu se probudí až za čtyři dny. Hned se vrátí do hotelu, zjišťuje, že ho manželka nezná a je doprovázena neznámým mužem, který se za něj vydává. Martin si není jistý, jestli se po nehodě zbláznil, nebo jestli je obětí nějakého obrovského spiknutí. Úřady, které mu nevěří, ho naprosto ignorují. Pronásledují ho tajemní nájemní vrazi a on je sám, unavený a na útěku. S pomocí nečekaného spojence, řidičky Giny, která ho zachránila, se po hlavě vrhá do řešení záhady. Začíná pochybovat nejen o své příčetnosti a identitě, ale i o tom, jak daleko je schopný zajít, aby odkryl pravdu.
Co kdybyste v hloubi duše věděli kým opravdu jste, ale nemohli to dokázat? A co
kdyby se někdo jiný, někdo koho neznáte, vydával za vás a všichni by mu věřili?
Tohle je ústřední dilema filmu Neznámý.
Kdo, nebo co určuje, kým jsme? Jsou to naši přátelé… naše vzpomínky… místo,
odkud pocházíme… kus papíru…? Kde je důkaz? Film Neznámý, natočený podle románu
spisovatele Didiera van Cauwelaerta se zabývá přesně tímto tématem. Dr. Martin Harris,
kterého hraje Liam Neeson se honí studenými ulicemi Berlína, aby získal zpátky svůj život.
Uniká přitom mužům, kteří jsou mu na stopě a snaží se ho zabít, i když on vůbec netuší
proč.
Režisér Jaume Collet-Serra říká: „Mezi mé
oblíbené filmy patří hitchcockovské thrillery, které mají
záhadnou atmosféru, kde rozuzlení netuší publikum a
ani samotné postavy, kdy opravdu nevíte, kam vás
příběh zavede.“
Producent Joel Silver uvádí: „Miluju napínavé
filmy, u kterých si napětím koušete nehty. A tak napínavý tenhle příběh je. Nevíte, jestli je
Martin Harris poctivý člověk, nebo je trochu vyšinutý a všechno si to vymýšlí.“
Knihu francouzského autora van Cauwelaerta přinesl Silverovi Leonard Goldberg.
„Když jsem ten román četl, říkal jsem si, že to bude skvělý film, který budeme s Joelem
produkovat spolu, protože to byl tak unikátní thriller a ten konec mě naprosto překvapil,“
říká Goldberg. „Naštěstí Joela ten příběh nadchnul stejně jako mě.“
„Leonard měl pravdu; ten příběh mě zaujal, nemohl jsem tu knížku vůbec odložit,“
potvrzuje Silver. „Na scénáři jsme pracovali s dvěma vynikajícími autory - Oliverem
Butcherem a Stephenem Cornwellem.
S režií se Silver obrátil na Jaumea Collet-Serru, se kterým spolupracoval už na dvou
předchozích filmech. „Jaume má skvělý styl a umí pracovat s tajemnem. Nemohl jsem
se dočkat, až s ním budu zase spolupracovat.“
„Ten nápad o muži, který se jednoho dne probudí a zjistí, že ho tady na světě někdo
nahradil, se mi líbil,“ říká Collet-Serra. „A k tomu ještě drama další postavy, která může
dokázat, že je tím původním mužem, zatímco hlavní postava to dokázat nemůže. To byla
jedna ze skvělých zápletek příběhu a i když se ve scénáři objevují různé stopy, líbilo se mi, že
jsem na to nemohl přijít.“
Herečkou hvězdu filmu Neznámý příběh zaujal hned od začátku. „Pro mě je
rozhodující vždycky scénář a v tomto případu jsem se od něj nemohl odtrhnout,“ říká Liam
Neeson. „Dělám si takový test: když přečtu prvních 50 stránek, aniž bych si šel udělat čaj, tak
je to velmi dobré znamení. Tohle byla tak dobrá látka, že jsem to musel přečíst celé
najednou.“
Producent Andrew Rona souhlasí: „Tohle byl scénář, který jsem prostě nemohl
odložit. Četlo se to velmi dobře. Nemohl jsem se dočkat, jak to bude vypadat na plátně.“
„Film Neznámý je jako rozjetý vlak, který vás nabere a jede,“ říká Joel Silver. „Můžete
se domnívat, že víte, kam jedete, ale myslím, že budete překvapeni.“
Liam Neeson hraje Dr. Martina Harrise, botanika, který přijíždí do Berlína se svou
ženou Liz na biotechnologický kongres do hotelu Adlon. Když Martin zjistí, že jim v taxíku
chybí jeho aktovka, zastaví rychle jiné taxi a pospíchá zpátky na letiště. Po cestě se ale stane
hrozná nehoda. Řidička Gina mu odvážně zachrání život, pak ovšem záhadně zmizí. Martin
se probere po čtyřech dnech z kómatu; nemůže si vzpomenout, kdo je.
„Jakmile si na svou identitu vzpomene, snaží se urychleně vyhledat svou ženu.
Předpokládá, že si o něj určitě dělá velké starosti,“ říká Neeson.
Když ale najde Liz v hotelu, nepozná ho a ještě k tomu je tam jiný muž, který tvrdí,
že Martin je on - a Liz věří tomuto „druhému“ Martinovi.
„Je to jako ztráta paměti naruby,“ říká Collet-Serra. „Jakoby svět vůči němu trpěl
amnézii - on ví přesně, kdo je, ale všichni ostatní na něj zapomněli.“
Filmoví tvůrci se všichni shodli, že na tuto roli se perfektně hodí Neeson, protože na
plátně působí úžasně.
„Vždy jsem práci Liama obdivoval,“ říká Collet-Serra, „a z pohledu režiséra je to
velmi štědrý herec, který ze sebe vydává hodně při natáčení i na plátně. V jednu chvíli muže
být jak velmi intenzivní, tak také velmi jemný.“
Pro tuto postavu byly nutné obě vlastnosti; bylo důležité, aby postava vtáhla diváky
do své psychiky, aby se snažili společně s ním rozluštit, proč se všechno tohle děje.
„Obával jsem se mj. toho, že divák má moc málo času Martina poznat, než to celé
začne jít šejdrem. Ale Liam umí navázat kontakt hned. Máte ho rádi, věříte mu,“ vysvětluje
režisér.
„Chtěli jsme někoho, komu by lidi fandili,“ dodává Silver. “Liam je velmi
charismatický a také je naprosto přístupný. Přesně takovéhle povahové rysy jsme pro
Martina Harrise potřebovali.“
„Divákům může připadat, že Martin Harris má perfektní manželství a zajímavý
život,“ říká Neeson, „ale najednou se všechno během chvilky zničí. Je sám. Je opuštěný a
ještě ke všemu ho všichni, o kterých si myslí, že je zná, odmítají. A je odhodlaný zjistit
pravdu a co je pro něj ještě důležitější -
dokázat, že je tím, za koho se vydává.“
Nápad s hledáním ztracené
identity Neesona lákal. „Zcela jsem se
ponořil do toho, co Martin prožíval,” říká
Neeson. “Jako kluk jsem amatérsky boxoval a párkrát jsem měl namále. Na ten pocit, kdy
nemáte, byť jen na chvilku, paměť, jsem nikdy nezapomněl. Tuhle zajímavou životní
zkušenost jsem pro tuto roli využil.“
Martina odmítají všude, kam se obrátí o pomoc. První odmítnutí, když vyhledá svou
ženu, je nejhorší. Čekal, že se ji uleví, až ho uvidí a poběží k němu s otevřenou náručí.
Martin je v šoku, když ho Liz jen pozdraví a bezelstně se na něj podívá jako na neznámého
muže.
Roli Elizabeth Harris hraje January Jones, které se podobně jako Neesonovi, líbil
mimořádně kvalitní příběh. „Nic podobného jsem dosud nečetla, bylo to tak zajímavé a
spletité,“ říká herečka. „Připomínalo mi to staré špionážní filmy, které měly příchuť
nebezpečí a intrik, ale také záblesk kouzelné atmosféry.“
Jones si také vychutnávala, jakým tajemným způsobem byla její postava napsána. „U
Liz nebylo nic dáno definitivně předem; je velmi chytrá, ale také nevyzpytatelná, a to se mi
líbilo. Víme, že ji Martin miluje, ale její část příběhu není zcela jasná, tak jsem měla dost
prostoru, abych si s tím pohrála,“ říká Jones.
„January je inteligentní herečka a její práce obsahuje mnoho vrstev,“ říká Collet-
Serra. „Také je krásná takovým tím způsobem, který připomíná femme fatales 50. let, takže
se na tuto nedefinovatelnou postavu naprosto hodila.“
“Liz Harris je chladná, sexy blondýna, která je přímo uprostřed dění,“ říká Silver.
„January skvěle ukázala právě tolik, aby vám bylo jasné, že její příběh obsahuje ještě něco víc,
aniž by ovšem cokoli prozradila.“
Když Martina nepozná ani vlastní žena, musí najít jedinou další osobu, která ho v
Berlíne viděla před nehodou - taxikářku Ginu. Po srážce ho zachránila před jistou smrtí na
dně řeky, ale pak bez vysvětlení zmizela.
Diane Kruger o své postavě Giny prozrazuje, že je to žena, která má dobrý důvod
vyhýbat se úřadům. „Gina je z Bosny a žije v Německu načerno. Nechce, aby ji policie na
místě nehody vyslýchala, protože se bojí, že zjistí, že nemá papíry. Takže jakmile vidí, že u
Martina jsou už lékaři, zmizí.“
Když ji Martin vystopuje v naději,
že mu dá odpověď na jeho otázky, nechce
s ním mít nic společného. „Nechce znát
Martina, ani jeho bláznivý příběh,“ říká
Kruger. „Gina má strach z míst, odkud do
Německa přišla, má strach z věcí, které ve svém životě zažila. Také se bojí toho, že její
pomoc Martinovi by mohla ohrozit i tu malou dávku bezpečí, které si dokázala pro sebe
zajistit.“
Tak, jak se Martin usilovně snaží svou pravdu ukázat světu, stejně usilovně se snaží
Gina svou existenci a život udržet v naprosté anonymitě. Tyto dvě postavy jejich okolnosti
spojují, ale jejich motivy jsou diametrálně odlišné.
„I když chce Gina všechno skrývat, vidí, jak je Martin zoufalý. Ten pocit, když si
myslíte, že celý svět je proti vám, zná“ pokračuje Kruger. „Gina také potřebuje peníze, aby si
obstarala papíry a začala nový život a Martin jí peníze slíbí.“
„Gina utíká před svou minulostí, hledá novou identitu, to mají do určité míry
s Martinem společné. Oba usilují o to, aby proste přežili,“ říká Collet-Serra.
Součásti boje o přežití bylo také pár náročných akčních scén. „Hrát Ginu znamenalo
i hodně fyzického výkonu. Diane musela držet krok s Liamem ve všech akčních scénách,
bojích a automobilových honičkách. Odvedla vynikající práci. Byla skutečnou členkou
týmu.“
„Měli jsme velké štěstí, že po boku Liama Neesona byly Diane Kruger a January
Jones. Obě jsou to talentované a krásné herečky, které svým rolím dodávají výrazné a
kontrastní vlastnosti,“ říká Goldberg.
Muž, který ukradl Martinovi život a přisvojil si jeho ženu, jeho přátele, a dokonce i
jeho práci, je postava, kterou zde kvůli srozumitelnosti budeme nazývat Martin B, kterého
hraje Aidan Quinn.
„Martin B je druhá strana mince,“
poznamenává Collet-Serra „Aidan ho zahrál
skvěle. Opravdu se vžil do situace, co by se
stalo, kdyby najednou někdo tvrdil, že on má
vaši identitu. V zásadě čelí stejnému
problému jako Martin, až na jednu výjimku: Martin B má důkaz, že je skutečným Dr.
Martinem Harrisem. Takže on může jen v klidu sedět a nechat toho druhého bláznivě
jednat.“
Quinn si roli dvojníka Neesona, svého blízkého kamaráda, užíval. „Ten příběh byl
opravdu podmanivý, byl plný záplatek a zvratů. To, že ve filmu hrál Liam, byla třešnička na
dortu; bylo zábavné, že jsme v tom filmu byli postaveni proti sobě,“ usmívá se Quinn.
Neeson dodává: „V jedné scéně máme dost dlouhou rvačku. Museli jsme to hodně
nacvičovat, což může být náročné, ale když to děláte s kamarádem, můžete být daleko
uvolněnější a prostě si to užít.“
Když se Martin zoufale snaží dokázat, že Martin B je podvodník, vyhledá pomoc
Ernsta Jürgena, bývalého člena Stasi - východoněmecké tajné policie. Jürgen je jakýsi přežitek
ve světě, který se posunul dál. On ale zůstal v minulosti, definovaný tím, co dělával v době,
která se zdá být hodně vzdálená.
Uznávaný švýcarský herec Bruno Ganz, který tuto postavu ztvárnil, popisuje Ernsta
Jürgena jako člověka, jehož život už nedává smysl, protože pevně věřil něčemu, co už
neexistuje, a tak neexistuje už ani on sám. Chránil svou zemi, vládu, stát, takže přišel o to, co
dávalo jeho životu smysl. Nicméně je nesmírně chytrý a je ochotný pomoci někomu, kdo se
cítí ztracený.“
„Bruno dodal této roli určitou klidnou důstojnost, což bylo nečekané,“ říká Silver.
„Bylo opravdu příjemné ho sledovat.“
Dalším uznávaným a zkušeným hercem je Frank Langella v roli Rodneyho Colea,
Martinova dobrého kamaráda z USA. Režisér Collet-Serra byl ze spolupráce s Langellou i
Ganzem nadšený. „Ve filmu hrají jednu z mých oblíbených scén,“ říká režisér. „Seznámili se
až ten den ráno a strávili spolu asi hodinu, než dorazil štáb, který připravil scénu. Výkon
obou herců byl propracovaný a efektní. Jen jsem se usmíval. Nemohl jsem uvěřit tomu, že
režíruju Bruna Ganze a Franka Langellu.“
„Vyhledávám role, kde můžu nějak zapůsobit. A tahle mezi ně patřila,“ říká Langella.
„S Brunem jsme si o tom v ten den, kdy se natáčela naše scéna, povídali. Tu a tam můžete
narazit na roli, která není rozsáhlá, ale je působivá a stojí zato takovou roli vzít. Opravdu si
myslím, že tento film je takový, jaký by měl mezinárodní thriller být. S takovými filmy jsem
vyrůstal. Koupíte si limonádu, koupíte si popcorn a jízda muže začít.“
V mezinárodním hereckém obsazení je též uznávaný německý herec Sebastian Koc,
který hraje badatele profesora Bresslera a dále Olivier Schneider se Stipem Ercegem v rolích
Smithe a Jonese, neúnavných zabijáků, kteří v berlínských ulicích pronásledují Martina
Harrise. Schneider měl ve filmu dvě funkce - jako koordinátor kaskadérů spolupracoval s
Collet-Serrou a s herci na choreografii napínavých akčních scén.
<>Obrázek nenalezen<>
Celý děj filmu se odehrává v Berlíně, kde se také film natáčel. Režisér Collet-Serra
říká, že se město k tématu příběhu perfektně hodilo. „Podstatou tohoto filmu je krize
identity, a to v sobě Berlín má vzhledem k tomu, že byl tolik let rozdělen. Ty jizvy jsou vidět
dodnes, i když bylo město sjednocené a nové budovy se tyčí nad starými. Ve městě vedle
sebe žijí různé světy. Pro mě je Berlín takovým prodloužením hlavní postavy.“
Silver si na natáčení v Berlíně nejvíce pochvaloval, že tam opravdu investovali do
vybudování infrastruktury. „Skvělé štáby, skvělé zařízení. Z Berlína se stalo jedno z mých
oblíbených měst k natáčení.“
Collet-Serra popisoval pátrání Martina Harrise filmovému architektovi Richardu
Bridglandovi jako cestu labyrintem, kde často narazí na slepou uličku, musí se vrátit a zkusit
jinou trasu vedoucí k tomu, aby zjistil, kdo je. Bridgland se pokusil využít lokace k ilustraci
obou stran Martinova dilematu - světa, kam si myslí, že patří a světa, ve kterém se nachází,
když o svou identitu přijde. Tuto dichotomii lze tady vyjádřit přirozeně. V Berlíne došlo k
ohromnému rozvoji města, když se obě části Berlína po pádu berlínské zdi a rozpadu
komunistického bloku znovu sjednotily.
Natáčelo se ve Východním i Západním Berlíně, v celé řadě čtvrtí, jak v ulicích čtvrti
Friedrichshain-Kreuzberg, tak na známých místech jako je Braniborská brána a Ostrov
muzeí. „Naše hlavní postava nemá domov, takže ji sledujeme, jak jezdí po městě v taxíku,
chodí pěšky a jezdí metrem,“ upřesňuje režisér. „Během 48 dnů jsme natáčeli na 40
lokacích.“
Když Martin a Liz Harrisovi přijedou do
města, jedou rovnou do hotelu, do slavného
pětihvězdičkového hotelu Adlon, který stojí
vedle známé Braniborské brány v ulici Unter den
Linden. Adlon sice přežil bombardování za
války, ale o 10 let později vyhořel. Byl
zrekonstruován do své původní luxusní podoby.
Natáčení v hotelu za provozu, se štábem, který čítal přes 100 lidí, s tunami zařízení a
početným komparsem, nebylo vůbec snadné. Produkce musela dbát na to, aby natáčení
ostatní hotelové hosty rušilo co nejméně. „Scény musely být vytvořeny kolem běžného
provozu v hotelu, kde jsme postavili vlastní recepci, abychom neobtěžovali skutečné hosty.
Ale dovolili nám natáčet v prostorné hale, v restauraci, na chodbách a v kuchyni pod schody.
Přístup byl znamenitý, hlavně v takhle rušném hotelu,“ říká Bridgland.
Jedna scéna byla kvůli komparsu a pyrotechnice pro hotel nevhodná. Místo toho
postavil tým filmového architekta repliku hotelového sálu ve studiu Babelsberg, které je
nejstarší přední filmové studio, založené téměř před sto lety. Následky výbuchu točili venku
na skutečné lokaci a architekti vytvořili krátery trosek kolem exteriéru hotelu Adlon. Filmaře
pobavilo, když se mnozí kolemjdoucí, kteří jsou zvyklí na zdejší bohatou avantgardní
uměleckou scénu, zastavovali a ptali, jestli se jedná o nějakou uměleckou instalaci a kdo je jejím
autorem.
Ve snaze najít Ginu, si Martin
vzpomene na logo jejího taxíku, televizní věž,
typickou památku Východního Berlína, která
se doslova tyčí nad městem. Pro garáže taxi
byl použit pivovar z 19. století. Kancelář
taxislužby byla v plechové boudě, podobné
boudám, které stojí po celém městě a v
kterých si stavební dělníci vaří čaj. To se Bridglandovi líbilo.
Další prostředí, které Bridgland s potěšením vytvářel, byl byt Giny. „Žije
v Kreuzbergu, kde se usazovali první turečtí gastarbeiteři,“ říká Bridgland. „V budově, kde
bydlí, je mnoho přechodných dělníků, legálních i nelegálních. My jsme si představovali, že si
Gina pronajala půdu a v tomto chladném, bezútěšném prostředí se snaží vytvořit si domov.
Na tenkých stěnách má nějakou látku a osobní věci - fotografie a tak, které jí mají
připomínat předchozí život. V zásadě si v cizím prostředí vytváří hnízdo.“
Velmi odlišný domov, který Martin navštíví, má Herr Jürgen, bývalý člen tajné policie
Stasi, který pobízel kamarády a sousedy, aby se navzájem špehovali. Bridgland chtěl
předchozí Jürgenův život zobrazit v jeho prostředí. „Jürgen si očividně svou práci a
privilegovaný život, který díky práci měl, vychutnával. To jsme zobrazili tak, že jsme jeho byt
zařídili ve stylu před pádem zdi. V bytě má vystavené medaile a vyznamenání. Má daleko
kvalitnější nábytek, než co si v té době mohli běžní občané NDR dovolit. Je to skoro
muzeum života nižších hodností Stasi ve 20. století. Muzeum života, který si Jürgen užíval a
teď se mu po něm stýská.“
Exteriér Jürgenova bytu se natáčel ve čtvrti Friedrichshain, v ulici Karl-Marx Allee,
před jednou z nejstarších budov postavených sovětským režimem, ve které bydlely kádry z
Moskvy dohlížející na východní Němce v Berlíně. Je ironií osudu, že tyto světlé a prostorné
byty dnes nájemníci velmi vyhledávají.
Scéna, kdy se Martin a Gina setkají s Jürgenem je jakýsi návrat do Jürgenovy
minulosti, kdy pracoval u Stasi - tajné setkání na můstku přes řeku Sprévu, jež vede k
Ostrovu muzeí. Zamrzlá řeka zrovna začíná tát, v pozadí plují velké ledové kry, studené
počasí odrazuje mnohé turisty, kteří by se tu jinak shlukovali. Natáčelo se během
nejstudenější zimy za posledních 20 let hlavně v exteriérech, což způsobovalo hercům i štábu
určité těžkosti a filmaři se obávali, zda budou mít dostatek světla a stejného počasí v rámci
jednotlivých scén. Studená zima ale také přispěla k pocitu izolace hlavní postavy.
Kameraman Flavio Labiano říká, že
film točil z pohledu Martinovy izolované
perspektivy muže, který hledá pravdu.
„Sněhové vánice v prosinci, které trvaly až do
poloviny února, pro nás byly požehnáním i
prokletím, protože jsme díky tomu mohli
ukázat město jinak, to by bez sněhu nebylo
možné. Pak sníh roztál a pro nás to byl další náročný úkol. Museli jsme pokračovat, proto
jsme použili sníh umělý,“ vzpomíná Collet-Serra.
Jedna z hlavních scén filmu se točila celá venku v ulicích Berlína - rozsáhlá honička v
autech, kdy se Martin a Gina snaží uniknout zabijákům, kteří je pronásledují. Natáčení celé
této scény trvalo 10 dní a po tak dlouhém natáčení venku v zimě se herci i štáb nemohli
dočkat, až se zase dostanou do tepla.
Scéna v nočním klubu se odehrávala na jednom z nejoblíbenějších berlínských
žhavých míst. Aby setřásli úkladné vrahy, kteří jim byli v patách, Gina zatáhne Martina to
klubu a doufá, že v davu budou v bezpečí. Tato scéna se natáčela v mezinárodně proslulém
klubu The Tresor, který znají fanoušci klubové scény jako kolébku techna. Tento klub se
nachází v obrovské zpustlé elektrárně v ulici Köpenicker Strasse ve čtvrti Mitte. Výtvarníci
filmu zaplavili plochu průmyslového sklepa pronikavým neonovým světlem, které spolu s
drtivou opakující se hudbou pomohlo podtrhnout Martinovo odcizení ve světě, v kterém se
nachází.
Další zajímavou lokací, kterou produkce využila, byl okázale strohý exteriér Nové
národní galerie, kterou postavil v 60. letech 20. století architekt Ludwig Mies van der Rohe.
Záběry v interiéru této scény se ale točily v Muzeu fotografie ve čtvrti Charlottenburg, kam
nechal Bridgland pro účely filmu nainstalovat originální výstavu. „Film Neznámý je o identitě
a ztrátě identity, tak jsme se to pokusili zobrazit ve fotografii,“ říká Bridgland. „Našli jsme
studentku, která dělala extrémní portréty a já jsem její práci umělecky vedl. Výsledkem byly
velkoformátové portréty velmi zajímavých tváří, které jakoby vyprávěly svůj vlastní příběh.“
Martinův příběh je také jednou z těch různých tváří a pravda je někde uprostřed. „Je
to opravdu nečekané,“ říká Liam Neeson. „Je v tom několik vzrušujících i mrazivých
momentů, které diváky určitě překvapí.“
„Důvodem, proč se filmy tohoto žánru tak dlouho
drží, je, že ty dobré umožňují divákovi a filmovým tvůrcům
hrát si jako kočka s myší,“ říká Leonard Goldberg. „Tenhle
film vám skutečně nabízí to nejlepší z obou světů,“ říká Joel
Silver. „Je to napínavá jízda, která vás zcela pohltí a vy budete
jen hádat, jak to bude dál.“
„Od okamžiku, kdy se Martin Harris probere a dozví
se, že už není tím mužem, kterým je, chceme vedet, co se děje.
Nikdo z nás si neumí představit, jaké by to bylo, kdyby nám
někdo ukradl identitu, ale i všechno to, co vytváří, kým jsme, dokonce i naši rodinu a přátele.
Co bychom dělali? Jak bychom získali svůj život zpátky?” dodává na závěr Jaume Collet-
Serra.