Mr. & Mrs. Smith
Kinopremiéra v ČR 11.8.2005, DVD od 8.2.2006 Bonton, Blu-Ray od 2.11.2011 Bontonfilm

V TV televize čt. 13.8. Polsat Film 23.45
Polsat Film 23.45

02:26

Brad Pitt a Angelina Jolie se představí v hlavní roli sexy akčního filmu, který je plný špičkové akce, nejmodernějších speciálních efektů a neuvěřitelných kaskadérských kousků.
John a Jane Smithovi tvoří obyčejný manželský pár s obyčejným životem a obyčejnými starostmi. Každý z nich ale skrývá doslova vražedné tajemství: Oba jsou ve skutečnosti dobře placenými a velmi výkonnými zabijáky, pracujícími pro konkurenční organizace. Oživení jejich nudného manželského svazku přijde až s novým úkolem od jejich zaměstnavatelů - zabít svého životního partnera. Výsledkem je velkolepá akční podívaná, během níž oba uplatní své výjimečné schopnosti a jejich manželský svazek projde rozhodující zkouškou ...

Komentář k filmu Akční střílečka jednoho z nejslavnějších hollywoodských párů má něco do sebe. Sice se téměř po celou dobu trvání snímku nic jiného neděje, ale co už. Rozhodně je to na efekt, a rozhodně povedeně. Takže já dávám palec nahoru a to i za těch pár málo scén, kde se děly ty úžasné věci se špionskými reflexy.
Všechny komentáře k filmu 76+ Napiš komentář k filmu a získej DVD

Nicole Kidman a Brad Pitt jako manželé/tajní agenti, dokážete si to představit? Já moc ne a je dobře, že to ani není třeba, protože Nicole roli odmítla a místo ní do filmu úplně perfektně vklouzla Angelina Jolie (pro mě by byla určitě první volbou).    Film Pán a paní Smithovi má jednoduchou, leč velice slibnou základní myšlenku. Oba hlavní představitelé jsou totiž tajnými agenty, ale každý u jiné agentury a vzájemně to o sobě neví. Je jen otázkou času, kdy se to dozví oni či jejich agentury a pak se strhne peklo.    Film je natočen Dougem Limanem, který si téma tajných agentů vyzkoušel z poněkud jiného úhlu už v jeho předchozím filmu Agent bez minulosti a zde zúročil svoje zkušenosti, zručnost i nápaditost. Nápaditost a „chemie“ hlavních představitelů je tady totiž to oč tu běží a obojího se dočkáte ve velké míře. Ať už nápadem zprostředkovat náhled na některé věci skrze rozhovory s psychiatrem nebo třeba nápadem okořenit látku trochu střeleným kámošem... Celá recenze

Popis filmu Pán a paní Smithovi

John dostane brzy nový úkol. Má při převozu z jedné věznice do druhé zabít vězně Benjamina Danze. Netuší, že stejný úkol dostala od své organizace také Jane. Žena si všimne ozbrojeného muže, který sleduje konvoj a vystřelí po něm. On její palbu opětuje a vinou jejich vzájemné přestřelky vězeň unikne. Zákazníci se zlobí a nařídí, aby zabili toho, kdo akci překazil. Podle různých drobných stop šokovaní manželé zjistí, kdo je jejich cílem. Doma sice ještě u večeře předstírají, že se nic neděje, ale pak se vzájemně ale poněkud nejistě napadnou. Jane unikne a najde úkryt u kamarádky Jasmine, John se ukryje u kamaráda Eddieho. Po několika dalších pokusech o vzájemnou likvidaci se setkají v restauraci, kde se kdysi rozhodli pro manželství. Jsou odhodláni zabít jeden druhého. A hned se o to pokusí, jenže jsou oba příliš dobří. Jejich zuřivý boj ve zdemolované vile skončí zcela nečekaně vášnivým milováním.
Ráno je sice napadne komando vedené zrádným Eddiem, ale manželům se opět podaří uniknout. Podle Eddieho, jediná možnost, jak si zachránit krk, je dostat Benjamina Danze, drženého v podzemí federálního soudu. Manželé Smithovi se vydávají do první společné akce. Všechno klape. John navigován Jane pronikne do budovy a odvleče vězně do připraveného auta. Danz jim však prozradí, že byl pouhou volavkou. Jejich zaměstnavatelé zjistili, že jsou manželi a pro jistotu se je rozhodli zlikvidovat. Nastražili proto vše tak, aby se Jane a John zabili navzájem. V nebezpečí jsou i nadále. Danz má totiž u sebe naváděcí čip, který nepřátelům umožní je vystopovat. Dvojici se podaří ukrýt v zavřeném obchodním domě, kde se společně připraví k rozhodujícímu boji proti dobře vyzbrojené přesile. Zdá se, že jejich manželství chytilo druhý dech.

Projekt, který postupem času přerostl ve velkolepý film, měl velmi skromné začátky.
První verzi scénáře napsal Simon Kinberg v rámci své diplomové práce na filmové škole při Columbia University. "Ten nápad jsem dostal v souvislosti se svou vášní pro hongkongské akční filmy," říká Kinberg, který se krátce poté stal scénáristou nebo spoluscénáristou filmů XXX 2: Nová dimenze a X-Men 3. "Hongkongské akční filmy byly parádní, elegantní, sexy a hodně dynamické, a všechno to jsem se ve svém původním scénáři snažil spojit dohromady."

Zatímco Kinberg vymýšlel jednotlivé části příběhu, zašel si na oběd s blízkými přáteli, kteří zrovna v té době poprvé experimentovali s manželskou terapií. "V době, kdy mi vyprávěli o svých zkušenostech s manželskou poradnou, jsem ještě pořád pracoval na příběhu," říká Kinberg. "Přišlo mi, že by se to dalo dobře zapracovat do akčního filmu."
Se svou první pracovní verzi Kinberg oslovil Akivu Goldsmana, slavného scénáristu (za filmovou adaptaci Čisté duše získal Oscara) a producenta. Mix akce, dobrodružství, romantiky, humoru a vzrušení mu učaroval a Goldsman se zasadil o to, aby se scénář dočkal realizace.

"Pan a paní Smithovi je o nebezpečí, sexu a nepochopení," říká Goldsman. "Na rozdíl od většiny tradičních romantických komedií v něm ale máme spoustu akce a explozí. Akce je nicméně až druhořadá - hlavní jsou postavy. Film vypráví příběh manželů, kteří jsou nuceni k tomu, aby se navzájem ulovili a zabili - a to je po dlouhých letech jediná věc, která je donutí, aby si navzájem věnovali trochu pozornosti. Když se o sobě dozví pravdu, znovu se do sebe zamilují."

Škola pro špiony
Aby své filmové role zabijáků, znalých celé plejády palných zbraní a smrtících bojových technik, dokázali ztvárnit věrohodně, podstoupili Pitt a Jolie takzvanou "školu pro špiony". Oba herci každý týden navštěvovali lekce střelby, vedené koordinátory kaskadérských kousků Micem Rodgersem a Timem Trellou a technickým poradcem Markem Stefanichem. Stefanich, který sloužil u elitních jednotek S.E.A.L., hercům poskytnul také průpravu v oblasti speciálních operací a protiteroristických taktik.

"Brad i já už jsme v minulosti hráli v akčních filmech, ale nikdy ne společně," vysvětluje Jolie. "Společný trénink byl úplně jiný. Ještě nikdy jsem v takovém filmu neměla parťáka a s ním je to velmi odlišné. Museli jsme se naučit pracovat jako tým - pobíhat společně s nabitými brokovnicemi, vbíhat do domů, zajišťovat určitou oblast nebo střílet na pohyblivý terč - bylo to šílené, ale naučili jsme se navzájem si důvěřovat."
"Začali jsme úplnými základy - seznamováním se zbraní, správným držením těla při střelbě, způsobem držení pistole, bezpečností a použitím," vysvětluje Stefanich. "Postupně jsme přešli k pohybu se zbraní a střelbě na více cílů."

Místo toho, aby herce školil jako agenty CIA, se Stefanich z časových důvodů zaměřil na způsob tréninku, kterým jsou cvičeny normální vojenské nebo policejní jednotky. Trénink se uskutečnil během natáčení na soukromé střelnici Canyon Oaks, která leží v San Fernando Valley v Los Angeles. Předtím, než začali herci se Stefanichem pracovat, vybrali si spolu s jedním z rekvizitářů Garym Tuersem své filmové zbraně.

Podle Stefaniche hercům hodně záleželo na tom, aby akce zůstala reálná. "Na střelnici sami zjistili, jak těžké je zbraň opravdu dobře ovládat, a že nemůžete jen tak vystřelit od boku a trefit to, co potřebujete, pokud zrovna nejste světový šampión ve střelbě."
"Herci si museli osvojit celou řadu různých věcí - ovládat zbraně, střílet rakety, šplhat po skalách. A aby to vypadalo skutečně, museli se Brad s Angie neustále učit novým věcem a vypadat při tom, že se tomu věnují už léta. Přípravy byly opravdu dlouhé," říká pomocný režisér a koordinátor kaskadérských kousků Simon Crane.

"Publikum chce ve kaskadérských scénách vidět herce, ne počítačovou grafiku," pokračuje Crane. "Lidé chtějí jít na film s vědomím, že se jim o zábavu postarají jejich oblíbení herci. Raději jsem strávil spoustu času přípravami, testováním, zajišťováním bezpečnosti a nakonec samotným zasazováním herců do situací, které vypadají nebezpečně."

Akce!
Ještě předtím, než se scénárista Simon Kinberg začal podrobněji zabývat postavami, vystavěl příběh okolo akčních sekvencí a hledal paralely mezi akcí a udržováním úspěšného manželství.
Filmová akce, humor a romantika zahrnují nejen přestřelky, ale také tanec. Kinberg, kterého inspiroval téměř baletní půvab hongkongských akčních filmů, se ve svých nápadech přiblížil spíše tradičnímu muzikálu než tradičnímu akčnímu filmu. "Akce musela být velkolepá a zábavná a sloužit k tomu, abychom lépe poznali postavy příběhu," vysvětluje Kinberg. "Když v muzikálu dojde ke konfliktu dvou postav nebo jejich láska či city dosáhnou takového vrcholu, že jej nemohou vyjádřit běžnými dialogy, začnou zpívat. John a Jane rozpoutají střelbu nebo automobilovou honičku, což je vyjádřením toho, kde se jejich postavy nacházejí v kontextu jejich vztahu."

Pro Douga Limana, jehož akční scény ve filmu Agent bez minulosti se staly novým standardem v žánru špionážních thrillerů, byly taneční sekvence ve filmu Pan a paní Smithovi ještě náročnější než jeho velkolepé akční spektákly. "Představa natáčení tanečních scén mě vyděsila více než cokoliv jiného - a to už je co říct, vzhledem k tomu, že to byl celkově velmi náročný film," říká Liman. "Taneční scény patří k těm nejromantičtějším a nejvíce vzrušujícím věcem, které jsem kdy režíroval."
John a Jane Smithovi se poprvé setkají v kolumbijské Bogotě, kde uprostřed zuřivé revoluce rozpoutají tanec, který těží z přitažlivosti a tajemna situace. O to, aby Pitt s Jolie působili elegantně a lehce, se postaral renomovaný choreograf Marguerite Derricks.
"Když spolu John a Jane poprvé tančí, oba vedou," říká Kinberg. "Chvíli vede on, chvíli ona - soupeří spolu. Je to lehce anonymní. Oba jsou trochu opilí, nevědí, kdo je ten druhý, a to vzrušení a energie z okolní situace vyústí v tanec."

Po svatbě ale Smithovi brzy zjistí, že láska s sebou nepřináší žádné vzrušení a jejich vztah vyústí v obyčejnou manželskou nudu. Jakmile dojde k odhalení jejich skutečných profesí, oba si uvědomí, že žádné manželství nemůže přežít bez lásky a důvěry - a potuchy o tom, čím se ten druhý živí.
Nejdříve však hrají nebezpečnou hru na kočku a myš, která vyústí v explozivní souboj - "tanec smrti" - v jejich domě. Bitva přechází z boje v milování, z touhy zabít toho druhého k objevu vzájemné vášně.
"Scéna je jakýmsi uvolněním energie, která se nakumulovala během jejich snahy zabít toho druhého," říká Kinberg. "John a Jane se do sebe znovu zamilují, protože si konečně poprvé věnují doopravdy dostatek pozornosti."

"Když jsou jejich tajemství odhalena," říká Liman, "je to pro ně určitým způsobem osvobozující, ale zároveň se tím stávají zranitelnými. Je ironií, že od této chvíle se už postavy cítí bezpečněji, přestože se jejich život stává stále nebezpečnějším a nebezpečnějším."
Další velká akční sekvence se odehrává ve fiktivním obchodě pro domácí kutily. V souvislosti s natáčením scény se produkce přesunula na tři týdny do opuštěného skladu firmy IKEA v kalifornském městě Torrance.

"Pro závěrečnou scénu jsme zkombinovali všechny styly obou hlavních postav," říká Crane. "Jane používá sniperskou pušku, zatímco John okolo sebe pálí jako divý velkými kanóny. Museli jsme docílit toho, aby měla scéna komediální nádech, ale aby i přesto John a Jane působili jako zabijáci."

Svět Smithových
Soužití Smithových je poznamenáno tajnostmi, lhaním a celkovou unaveností jejich vztahu. To se mimo jiné odráží i v atmosféře jejich domova, který symbolizuje jejich umírající vztah. Místnosti překypují totálním komfortem a zdůrazňují dokonalý styl, ale zároveň působí zcela odcizeně a nemají žádnou duši. Je to dům, nikoliv domov.
"Prostředí, ve kterém žijí, jim efektivně zabraňuje v tom, aby k sobě měli blíž," říká Akiva Goldsman. "Je to jako krásná, pozlacená klec."
Brad Pitt byl designem domu Smithových fascinován a pozval hlavního výtvarníka Jeffa Manna, s nímž už dříve spolupracoval na filmu Kalifornia, k sobě domů, aby s ním prodiskutoval některé základní koncepty. "Měl jsem skvělou příležitost prohlédnout si, co se mu líbí a co by mu pomohlo vžít se do své postavy," říká Mann. "Pozorně jsem naslouchal jeho nápadům a poté jsem je zakomponoval do filmu. Naše debaty nakonec vedly k několika zajímavým změnám ve výtvarné stránce filmu."

Vzhledem k tomu, že jsou John a Jane zkušenými zabijáky, skrývá jejich dům spoustu tajemství. Z Johnovy nevinně vypadající dílničky se vyklube sklad, v němž jsou kromě slušných finančních zásob také raketomety, granáty a desítky různých palných zbraní. Tajným repozitářem moderní bojové techniky Jane je pro změnu trouba na pečení. O tom, kolik skrýší se ve skutečnosti uvnitř domu nachází, se oba manželé dozví až ve chvíli, kdy dojde na jejich strhující souboj.

"Vzali jsme dva lidi, kteří jsou schopni téměř nadlidských kousků, a postavili jsme je před obyčejné problémy, jakým čelí dnes a denně každý z nás," říká Doug Liman. "Ve výsledku je Pan a paní Smithovi velkolepou podívanou, která se točí okolo obyčejného problému, blízkého nám všem - soužití s jinou lidskou bytostí."

Goldsmanovi s Kinbergem se nejprve nedařilo scénář uplatnit, ale poté jej zakoupily společnosti Summit Entertainment a Regency Enterprises a roli Johna Smithe přijal Brad Pitt. Ještě předtím, než byla obsazena role jeho manželky, vybrali producenti s Pittem nejvhodnějšího režiséra - Douga Limana, který prokázal své filmařské kvality snímky jako Go nebo Agent bez minulosti.

Příležitost natočit film, podle kterého je povolání špičkového zabijáka ve srovnání s harmonickým manželstvím úplná hračka, Liman rád přijal. "Můj předchozí film Agent bez minulosti oslavoval výjimečné fyzické schopnosti Jasona Bournea," říká Liman. "Byl jsem tedy rád, že nyní můžu natočit film, jehož poselství je: Hmm, fajn, takže jsi zabiják se slušnou průpravou. Zkus vydržet šest let v manželském svazku, pak budeš drsňák!'"
Po několika měsících, které Liman, Pitt a producenti věnovali přípravám filmu, přišel čas obsadit roli Jane Smith. Angelina Jolie je jednou z nejžádanějších hereček Hollywoodu a její plánovací kalendář je plný na několik měsíců a někdy i let dopředu - kromě svých hereckých povinností plní také úlohu velvyslankyně dobré vůle OSN. Ihned po dokončení prací na Pan a paní Smithovi začala natáčet dokumentární film o smutných osudech uprchlíků z celého světa, který sama financuje.

Naštěstí pro producenty tohoto filmu se její nadcházející filmový projekt na poslední chvíli rozpadl a Jolie tak mohla zvážit, že by roli Jane Smith ztvárnila. Goldsman ji spolu s Limanem a producentem Lucasem Fosterem přesvědčili, že se nejedná o obyčejný akční film. "Jsou v něm dramatické scény, které se týkají partnerských vztahů, ale také obří akční a bojové sekvence, které posouvají hranice. A v neposlední řadě je tam humor. Vše je skvěle vyvážené a působí to jako skutečný život nebo manželství," říká Jolie, které se tematická různorodost filmu velmi zalíbila.
Jolie zjistila, že je své filmové postavě v mnoha různých ohledech podobná. "Jsem hodně jako Jane," říká Jolie. "Díky tomu, že jsem ji hrála, jsem zjistila pár nových věcí o sobě samé. Pro ženy je důležité vědět, že dokáží být silné samy o sobě, ale je skvělé hrát ve filmu, kde se muž a žena potřebují navzájem a jsou nejlepší ve chvíli, kdy drží při sobě. Na tom, když lidé fungují jako tým, je něco skvělého, a myslím si, že už je to delší dobu, co se tohle téma naposledy v nějakém filmu objevilo."

Tajné životy Johna a Jane nenabízejí příliš mnoho prostoru pro další přátelství. Člověk, který má nejblíže k tomu, co by se dalo nazvat přítelem, je pro Johna jeho kolega Eddie. Oba mají stejnou profesi, ale poněkud se liší ve svém přístupu. "Brad a Angie pracují klidným a cílevědomým způsobem," říká Akiva Goldsman. "Eddie je ale jiný - je velmi frenetický a neustále překypuje energií. Umístit tento šílený prvek do vztahu mezi Johnem a Jane bylo velmi zábavné."

Stejně jako u Johna je hodně omezený i okruh přátel Jane. Ta má nejblíže ke kolegyni Jasmine v podání Kerry Washington (Ray, Fantastická čtyřka), která její vyvíjející se vztah s Johnem sleduje se znepokojením. "Jane nemá žádné skutečné přátele," říká Jolie. "Snaží se nepouštět si nikoho k tělu, protože by ji to učinilo zranitelnou. Představa sbližování je pro Jane tou nejnebezpečnější věcí na světě - a to je u profesionálního zabijáka už co říct."

Brad Pitt
První větší úspěch Pittovi přinesla role svůdného stopaře ve filmu Ridleyho Scotta Thelma a Louise (1991). Pitt byl dvakrát nominován na Zlatý glóbus - za postavu Tristana ve filmu Legenda o vášni a roli ve snímku Terryho Gilliama Dvanáct opic, přičemž za druhou z nich cenu získal.
Pitt se narodil ve Shawnee v Oklahomě a vyrostl ve Springfieldu v Missouri. Studoval žurnalistiku se zaměřením na reklamu a krátce před dokončením školy se přestěhoval do Los Angeles, kde poté studoval reklamu a grafický design. Místo toho se však dal na herectví. Krátce poté získal role v seriálech Glory Days a Image a televizním filmu Smrt přišla brzy.

Angelina Jolieová
Narodila se 4. června 1975. Studovala ve studiu Lee Strasberga, kde také hrála v několika představeních. Později se objevila v několik videoklipech - například Meata Loafa, Lennyho Kravitze a dalších. První větší roli měla v televizní biografii kontroverzní modelky, která zemřela na aids Gia. Pro svůj silný vztah k bratrovi, kterého objímala i na Oscarech byla podezřívána z incestního vztahu. Je držitelkou Oscara a tří Zlatých glóbů. Role psychicky nemocné dívky ve filmu Narušení jí přinesla Oscara, třetí Zlatý glóbus a dále ceny Broadcast Film Critics Award, ShoWest's a SAG.

Adam Brody
Brody se narodil a vyrostl v kalifornském San Diegu a dospívání strávil surfováním. Po dokončení školy přesvědčil své rodiče, aby mu dovolili chodit na školu v Los Angeles. Místo školy si však najal soukromého učitele herectví, našel si manažera a brzy dostal titulní roli Barryho Williamse ve filmu Growing Up Brady. Krátce poté získal titulní roli Zacka v seriálu MTV Now What? Je hvězdou televizní seriálu z produkce FOXu The O.C.

Doug Liman
Se díky svým filmům Swingers a Go stal jedním z nejoriginálnějších současných amerických režisérů. Lilman se narodil v New Yorku a už během studia na střední škole navštěvoval International Center of Photography. Později navštěvoval Brown University na Rhode Islandu, kde se podílel na založení studentské kabelové televize.
Filmovému řemeslu se Lilman začal věnovat již ve svých sedmi letech, kdy začal poprvé experimentovat s krátkými filmy. První celovečerní projekt zrealizoval během studia na University of Southern California - stal se jím komediální thriller Getting It se Stephenem Mailerem, Matthewem Perrym, Andrewem McCarthym a Christine Baranski.
Liman je zakládajícím partnerem produkční společnosti Hypnotic, která produkuje a distribuuje nezávislé filmy a televizní pořady. Firma také stojí za spoustou Limanových filmových, televizních a reklamních projektů.

Simon Kinberg
Narodil se v Londýně a vyrostl v Los Angeles, kde na Brown University vystudoval film a literaturu. Na filmovou školu při Columbia University začal chodit v roce 1998. Během svého prvního roku studia se mu podařilo prodat scénář producentům Iru Deutchmanovi a Peteru Newmanovi. V témže roce připravil scénář s producentem Edwardem Pressmanem (Wall Street). Kinberg získal hlavní scénáristické ocenění školy Zaki Gordon Fellowship. Ještě během studia se Kinbergovi podařilo prodat námět k filmu Ghost Town studiu Village Roadshow/Warner Brothers a navázat spolupráci se společnostmi Disney, Sony a DreamWorks.
Jeho závěrečnou diplomovou prací byl scénář k filmu Pan a paní Smithovi. Svůj koncept představil oscarovému scénáristovi Akivovi Goldsmanovi, který se stal Kinbergovým rádcem a jedním z producentů filmu. V květnu 2003 se film dostal do stádia preprodukce. Ačkoliv Kinberg zrovna v té době promoval, trávil na scéně téměř každý den a úzce spolupracoval s režisérem, producenty i herci (v jedné scéně si dokonce sám zahrál). Od té doby se podílel na několika velkých projektech.

Riddick: Kronika temna
(The Chronicles of Riddick) Na jeho hlavu je vypsána vysoká odměna a on se proti své vůli ...
dnes 23.00