fb  Sdílet
   Informace    Komentáře    Obsazení    Hodnocení    Videoukázka    Fotky    Videoarchiv    Podobné filmy    

79% 3369 hlasů
film / drama, dobrodružný, fantasy, USA, , 127 min., od 12 let
Life of Pi
Kinopremiéra v ČR a SK 20.12.2012, DVD a Blu-Ray od 17.4.2013 Bontonfilm

Režie:
Herci: , , , , , více...

Ocenění: 2012, Oskar, Režie (A. Lee), Kamera (C. Miranda), Vizuální efekty, Hudba (M. Danna), Film


Archiv
02:10



Uvěřte neuvěřitelnému.
Film vypráví o chlapci na osudové cestě. Chlapec, který přežije námořní katastrofu, je vržen na neuvěřitelnou plavbu plnou dobrodružství a objevů. Na své cestě za přežitím na záchranném člunu naváže neuvěřitelné přátelství s dalším přeživším - hrůzostrašným tygrem bengálským.
Uprav informace o filmu

Komentář k filmu No a jak vznikají jiné filmy? A jak se to dělá na divadle? Ve filmu tohoto typu jde o poselství resp. příběh a ne o technickou dokonalost iluze.... V opačném případě budiž, můžeme komentovat například díla typu Titanic nebo Avatar, filmy s milardovými rozpočty. Ale budeme se pak nacházet v oboru Visual effects nebo Výprava nebo jak se to nazývá.
Všechny komentáře k filmu 55+ Napiš komentář k filmu a získej DVD

Web: IMDB, Titulky, Oficiální stránka    Videotéka: přidat si do ní film

Popis filmu Pí a jeho život

Hlavní hrdina Pí vyrůstal v indické zoologické zahradě, kterou založil jeho otec. Možná by exotickou živnost převzal, kdyby se rodina nerozhodla přestěhovat do studené Kanady, i s některými zvířaty, jejichž prodejem si chtěli zajistit snazší start v nové zemi. Proti tomu se ovšem postavily přírodní živly, které jedné bouřlivé noci potopily nákladní loď, na níž se Pí s rodiči a bratrem plavil. Chlapec se šťastnou náhodou ocitl v záchranném člunu, který zůstal uprostřed oceánu jako jediná připomínka katastrofy. Nezachránil se však sám, spolucestující tvořili poraněná zebra, hyena, samice orangutana a Richard Parker. To nebyl další přeživší člověk, ale mohutný bengálský tygr, který si rozhodně nemyslel, že by se v nouzových podmínkách mělo něco měnit na přirozeném průběhu potravního řetězce. Tak začala neskutečná plavba, během níž se chlapec musel proměnit v muže, aby dokázal obstát v konkurenci jednoho z největších predátorů naší planety a přežít strastiplnou pouť k pevnině.


O filmu

<>Obrázek nenalezen<> Pí a jeho život začíná a končí v Montrealu, kde spisovatel hledající inspiraci náhodou natrefí na neuvěřitelný příběh Piscina Militora Patela. Během svého dětství v Pondicherry v Indii v 70. letech, žije Piscine, známý jako Pí, bohatý život. Jeho otec vlastní Zoo a Pí tráví své dny mezi tygry, zebrami, nosorožci a dalšími exotickými zvířaty. Tam rozvíjí své vlastní teorie o důvěře, víře a lidské (a zvířecí) přirozenosti - ale jakmile se Pí zkusí spřátelit s bengálským tygrem jménem Richard Parker, dostane od svého otce tvrdou lekci o vztahu mezi člověkem a zvířetem. „Ten tygr není tvůj přítel!” hřímá pan Patel na svého syna. „Zvířata nepřemýšlejí stejným způsobem jako lidé a lidé, kteří na to zapomenou se ženou do záhuby!” Pí nikdy nezapomene tuto lekci, která ovlivní jeho neukojitelnou zvědavost na svět a - nakonec - i jeho cestu, do které je vtažen.

Rozmanitost chlapcova světa je otřesena rozsáhlými změnami, které se v jeho zemi odehrají, a když je Píovi 17 let, rozhodnou se jeho rodiče (chlapcovu matku hraje Tabu), že rodina musí za lepším životem emigrovat. Stěhování slibuje nová dobrodružství v novém světě, ale také znamená, že Pí musí opustit svou první lásku.

Rodiče Pía se rozhodnou přestěhovat se do Kanady. Zavřou svou Zoo, spakují své věci (včetně některých zvířat ze Zoo) a nalodí se na japonskou nákladní loď, kde se setkávají se sadistickým francouzským šéfem. Pozdě v noci a hluboko na moři vystřídá nečekaně mladíkovu radost katastrofa. Loď se potopí, ale Pí se jako zázrakem zachrání. Je ponechán napospas osudu uprostřed Tichého oceánu na člunu s nejméně pravděpodobným společníkem - Richardem Parkerem.

Na začátku jejich dobrodružství je divoký tygr, jehož skutečná povaha byla vštěpována do chlapcovy paměti v jeho rodinné Zoo, chlapcovým nepřítelem na život a na smrt. Jak se ale postupně učí žít bok po boku, stane se Richard Parker chlapcovou největší nadějí na jeho cestě při hledání domova. Jejich pouto je pevnější díky společné zkušenosti: jak Pí, tak Richard Parker příliš nechápou skutečný svět a oba byli vychováni stejným mužem - chlapcovým otcem. Z minulosti zbyl jeden druhému - a nic víc.

Dva trosečníci čelí nepředstavitelným problémům, včetně řádících přírodních sil, které bičují jejich malý záchranný člun. Jedna obzvláště zuřivá bouře znamená pro chlapce duchovní zkušenost, na základě které se ptá Boha na další záměry, které s ním má. „Ztratil jsem úplně všechno! Vzdal jsem se! Co víc chceš?” křičí Pí k obloze. Přes to všechno však Pí neztrácí naději. Nachází radost v takových maličkostech, jakou je například stará příručka jak přežít ztroskotání nebo útěchu v krásách oceánu: bioluminiscence, duhové odstíny nádherných létajících ryb, modře mihotavé vlny oceánu a v nich plující šťastná velryba.

Díky režisérovu rozhodnutí použít 3D technologii tam můžeme být také a zažívat s chlapcem a tygrem tyto mimořádné a vizuálně ohromující momenty v impozantním filmovém dobrodružství emočně a duchovně bohaté cesty. Filmová cesta začíná oblíbenou knihou Yanna Martela, jejíž vydání bylo knižní událostí uplynulého desetiletí. Román získal prestižní cenu Man Booker Prize a déle než rok se držel mezi bestsellery New York Times.

obrazek
Producent Gil Netter, který už roky úspěšně spolupracuje s Fox 2000 Pictures, přinesl knihu šéfproducentce společnosti Elisabeth Gabler, která získala práva na zfilmování knihy pro Fox v roce 2002. Nettera příběh okamžitě zaujal, protože má podle něj „všechno, kvůli čemu na filmy chodíte - a co nemůžete dostat nikde jinde.” Netter a Gabler spolu vytvořili projekt, který dále rozvíjeli několik let v přesvědčení, že příběh, který je tolik uchvátil, bude významnou filmovou událostí.

Hlavně čekali, až se objeví ten správný reřisér, který přijme za svůj projekt plný nelehkých úkolů, ale také příležitostí. Netter vysvětluje: „Ang Lee je umělec, s kterým jsem si už dlouho přál spolupracovat. Je jedním z těch zázračných talentů, kteří materiál mistrně ovládnou.”

Elizabeth Gabler dodává: „Rozsah tohoto filmu je obrovský a Ang je vizionář, který se nebojí spojit své jméno s projektem, z kterého jde respekt a který zároveň slibuje příležitost k dosažení nových met. Stejně jako v případě chlapce a Richarda Parkera, se také Angův počáteční strach přetavil do vítězství nad zdánlivě nepřekonatelnými problémy.”

Martel, který je dalším dlouholetým obdivovatelem práce Anga Lee, dodává, že „Ang byl skvělou volbou, protože dělá emočně velmi silné filmy. Rozsah jeho práce je široký - od malých a intimních dílek až po díla ohromující svou velkolepostí. Když se podíváte na jeho filmy Rozum a cit, Zkrocenou horu, Ledovou bouři a Tygr a drak, je jeho práce velmi různorodá. A to je to, co čekáte od filmu Pí a jeho život, protože to je hluboké drama mladého muže, který ztratí svou rodinu a musí se vypořádat s nepředstavitelnými problémy a výzvami na velkolepém pozadí. Zvládnout to filmařsky a zároveň zachovat emoční náboj je velmi složité a Ang se svým týmem mají znalost, dovednost, odhodlání a velkou schopnost kreativity.”

Yann Martel zažil během převádění své knihy na filmové plátno novou opojnou zkušenost. Říká k tomu: „Pí a jeho život byl přeložen do 42 jazyků a převedení do filmu je jako přeložení do 43. jazyka. Filmová řeč je univerzální a vidět, jak se příběh vypráví tímto způsobem, je vzrušující.”

Nesnadným úkolem Davida Mageeho („Neverland”) bylo adaptovat Martelovu bohatou knihu, která snoubí hloubku a rozmarnost s velkolepým dobrodružstvím a hlubokou introspekcí. Scénárista připouští, že když četl knihu ještě před svým zapojením do projektu, blesklo mu hlavou, „jak by ji mohl převyprávět pro obrazovku”. Rozhodl se, že klíčem je myšlenka jednoduše vyprávět příběh o příběhu. „V knize vypráví příběh Pí postavě spisovatele, stejně jako nám Ang vypráví příběh svým filmem,” říká Magee.

„Pí a jeho život je velkoformátovým vyprávěním o víře,” dodává Ang Lee. „V mnoha ohledech je tento film o významu vyprávěného příběhu.”

obrazek
Jak se stát Pí

Silné emocionální vazby obsažené ve filmu Pí a jeho život vyžadovaly od hereckého štábu výjimečné výkony, stejně jako od hereckého nováčka, který ztvární hlavního hrdinu. Během intenzivního hledání představitele hlavního hrdiny napříč Indií, během kterého se ke zkoušce dostavily více než 3 tisíce mladých mužů, vybral režisér, jeho castingová režisérka Avy Kaufman a její tým sedmnáctiletého Suraje Sharmu, aby ztvárnil postavu Pí Patela. Suraj je student, který žil tou dobou se svými rodiči v indickém Dillí. (Shodou náhod jsou Surajovi rodiče matematici a nyní se jejich syn chystal na svou první filmovou roli, ve které ztvárnil chlapce Pí - matematickou konstantu a transcendentní číslo.)

Suraj se dokonce ani konkurzu na roli neúčastnil - byl to jeho bratr, kdo měl o tuto roli zájem. Nakonec prošel Suraj v průběhu šesti měsíců čtyřmi koly konkurzu. Celý proces mu připadal úžasný, protože dosud žil životem běžného teenagera. „Byl jsem skutečně nervózní, hlavně během posledního kola,” vzpomíná Suraj. „Vážně jsem se klepal. Mluvil jsem pět minut s Angem, který má zvláštní schopnost - na kohokoliv ve své blízkosti umí přenést svůj klid. Ang mě uklidnil a předvedli jsme scénu. Nebyl jsem úplně spokojený s tím, co jsem předvedl, protože jsem byl pořád ještě trochu nervózní. Ang si se mnou deset minut povídal a potom jsme scénu sjeli znovu. Nevím, co se stalo, ale bylo to zaručeně to nejlepší, co jsem kdy na zkouškách předvedl. Všichni v místnosti vypadali hodně spokojeně.”

Během posledních kol konkurzů četl Suraj ze scénáře emotivní monolog a jeho oduševnělost, vřelost a vrozený talent režiséra i studio přesvědčily. „Hledali jsme mladého muže, který svou nevinností upoutá naši pozornost, charakterem ohromí naše srdce a jehož projev by vyzařoval živelnost potřebnou ke ztělesnění hlavní postavy na její cestě,” říká režisér. Lee. „Během zkoušky naplnil Suraj celou místnost emocemi, z nichž většinu vyjádřil pouze očima. Jeho přirozená schopnost uvěřit a zůstat plně ve světě příběhu, je výjimečná.”

„Surajovo zapojení nás přesvědčilo, že navzdory všem problémům, s kterými jsme se potýkali, film skutečně natočíme,” dodává režisér. „Když jsme viděli Suraje, viděli jsme film.”

Na oslavu začátku synovy cesty do nového světa herectví a filmařiny (podobně jako sám Pí vykročil na novou cestu, do dobrodružství, kterého se nikdy ani nenadál), připravila Surajova matka malý obřad, během kterého ustanovila Anga Lee synovým ochráncem. První reakcí vždy pokorného Anga Lee byla myšlenka, že není hoden takové výjimečné odpovědnosti. Ale jak říká, obřad „mě dostal” a tak souhlasil s tím, že se bude snažit této cti dostát.

Na konci natáčení se stal právě Suraj duchovním lídrem scény. Režisér Lee obdivuje Surajovu nevinnost a úsilí, když poznamenává: „My všichni už za sebou máme nějaké zkušenosti a možná už jsme trochu unavení. Suraj nám připomněl, proč vlastně chceme točit filmy. Každý den byl zázrakem.”

obrazek
Mezi Surajovy nové zkušenosti, které získal během natáčení filmu, patřil nelehký, ale nezbytný úkol - naučit se plavat. Vzhledem k tomu, že Pí stráví většinu příběhu na nebo ve vodě, byl plavecký výcvik úkolem zásadního významu. Pod dohledem režiséra Lee a díky vedení, práci a disciplíně šéfa kaskadérů Charlieho Croughwella a jeho syna, kaskadéra Camerona Croughwella, se Suraj proměnil ve výjimečného plavce, který zvládl vlastní kaskadérské kousky s neobyčejnou vytrvalostí a nasazením.

K vyjádření chlapcových fyzických změn musel Suraj nabrat váhu a hned zase shodit přebytečná kila svalů, a to vše v reálném čase bez natáčecích přestávek. (Tom Hanks měl svůj dramatický úbytek váhy ve filmu „Trosečník” usnadněn několik měsíců trvajícím přerušením natáčení.) Díky přísnému režimu, dietě a sportu změnili Croughwellové Suraje z 68kilového hubeňoura na 75kilového svalovce. Potom však kvůli natáčení dramaticky snížili jeho váhu na pouhých 59 kg, aby ukázali strasti, kterými Pí prochází.

K vyjádření změn, kterými prochází hlavní hrdina, se Suraj učil dovednostem pro přežití na moři. Konzultanta mu dělal Steve Callahan, který sám ztroskotání na moři zažil. Producent David Womark vysvětluje: „Steve napsal knihu Adrift, která vypráví o jeho zkušenosti s přežitím 77 dní na otevřeném moři. Společně s Angem naučili Suraje rybařit, postavit plachtu a sbírat pitnou vodu - takže toto všechno, co uvidíte ve filmu, jsou věci, které se skutečně musel naučit.”

Suraj strávil většinu natáčecího času v největší nádrži vytvářející vlastní vlny, která kdy byla pro film navržena a vybudována. Umístěna byla v Taichungu na Taiwanu, na místě bývalého letiště. Nádrž je 70 metrů dlouhá, 30 metrů široká a 4 metry hluboká, s obsahem 1,7 miliónů galonů, takže filmařům umožnila simulovat různé typy mořských vln. Pro záběry potopení lodi Tsimtsum a pro natočení scény s mohutnou „Boží bouří” byla voda v nádrži vytvořena počítačovou animací.

„V té nádrži jsem se cítil jako doma,” říká Suraj, který se díky natáčení v tomto prostředí o moři hodně naučil. „Jak uvidíte ve filmu, oceán žije svým vlastním životem,” vysvětluje. „Může mít podobu nestvůry, nebo může být zrcadlem. Je jak zabijákem, tak zachráncem. Oceán je nádherná věc.”

Společník chlapce na jeho oceánské odyssey, Richard Parker, je do značné míry výsledkem kouzel počítačové animace, kterou měl na starost šéf trikových specialistů Bill Westenhofer. Digitální kouzla vycházejí z revoluční práce počítačových animátorů ve filmu „Zrození Planety opic” a stvořila zde vnímajícího tvora, který působí tak opravdově, jako čtyři skuteční bengálští tygři, kteří sloužili jako fyzické předlohy. Trikoví specialisté se snažili zachytit jemné nuance zvířecího chování Richarda Parkera a vyhnout se tak jeho antropomorfismu.

Westenhofer oceňuje stovky hodin videa, na které filmaři natočili tygry, aby podle nich vytvořili věrohodné počítačové animace. (Zvířata se na práci také podílela.) Thierry Le Portier, trenér zvířat, našel tři ze čtyř klíčových zvířat ve Francii a jedno v Kanadě. Zvířata se jmenovala King, Min, Themus a Jonas. King „dostal roli” díky tomu, že plně vyhovoval představě režiséra Anga o tom, jak by měl Richard Parker vypadat a proto se stal pro tuto postavu prvním fyzickým modelem.

obrazek
O produkci

Pí a jeho život byl natáčen převážně v Indii a na Taiwanu. Tento subkontinent na celý tým hluboce zapůsobil. „Indie je místo, kde je možné skoro všechno,” říká Yann Martel. „Je to místo nekonečného množství příběhů. Příběhů kouzelných i realistických. Indie je kolébkou příběhů.”

Režisér Lee nikdy neuvažoval o tom, že by točil scény z chlapcova dětství stráveného v Pondicherry v Indii - tedy celou úvodní část - kdekoliv jinde než v bývalé francouzské kolonii. „Už když jsme pracovali na scénáři, hledal jsem lokalitu - a skutečně neexistuje nic, co by se vyrovnalo francouzské Indii,” vysvětluje režisér Lee. „Je jedinečná a zbytku světa v podstatě neznámá. Můžete otočit kameru kamkoliv, zapnout ji, a obraz bude prostě nádherný.”

Filmový štáb se usídlil v ateliérových a kancelářských prostorách na ploše 200 000 čtverečních stop poblíž historické muslimské čtvrti. Natáčelo se v 18 lokalitách v Pondicherry a jeho okolí a v úvodních záběrech filmu se objevilo asi 600 osob, z nichž byla skoro polovina místních obyvatel. Velkolepých scén natáčených v exteriérech se v komparzu účastnilo přibližně 5 500 místních obyvatel.

Městskou botanickou zahradu přetvořila produkce na filmovou zoo v Pondicherry. Výtvarník David Gropman vysvětluje, jak to bylo: „První věc, kterou chtěl Ang vidět, když navštívil Pondicherry, byla Zoo, kterou ve své knize popisuje Yann Martel. Jenže tam nikdy žádná Zoo nebyla. Byla tam ale botanická zahrada, kterou vybudovali Francouzi na přelomu dvacátého století a Ang přišel s myšlenkou, že Zoo v příběhu je ve skutečnosti bývalou botanickou zahradou, kterou objevil otec Pía a rozhodl se, že ji přebuduje na soukromou Zoo. Skvělé bylo na této myšlence to, že jsme mohli ukázat francouzskou architekturu a francouzskou botanickou zahradu smíšenou s indickou estetikou. Takže jsme si s režisérovými poznámkami v ruce vytvořili vlastní Zoo.”

Produkce obdržela povolení točit na pozemcích tisíc let starého pondicherryského chrámu Villanur. Dva tisíce autenticky oblečených komparzistů pracovalo do východu slunce celou noc, během které zářilo více než dvacet tisíc tradičních svíček diya - a kdy každý člen štábu držel celonoční hlídku s pochodní v ruce. Záběry, ve kterých si Patelovi užívají rodinnou dovolenou, byly natočeny v Munnaru, malém, ale populárním horském středisku v Kérale na jihozápadním pobřeží Indie.

Mezitím se tisíce mil odtud v Taichungu na Taiwanu dokončovala konstrukce největší vodní nádrže vytvářející vodní vlny, která kdy byla pro film vybudována. S velkorysou podporou místních i národních taiwanských správních orgánů přetvořil režisér Lee spolu s produkčním štábem zařízení taichungského letiště Sui Nan a jeho letištní hangáry na funkční natáčecí studio.

obrazek
Fantaskní a tajemný ostrov obývaný klanem surikat byl vybudován kombinací natáčení v lokalitě plné skutečných banyánů v taiwanské botanické rezervaci, scény navržené výtvarníkem Davidem Gropmanem a digitálně vytvořeným prostředím.

Gropman říká, že najít lokalitu, ve které se nacházejí fíkovníky bengálské, tzv. banyány, bylo klíčové: „Byl jsem přesvědčen, že můžeme najít inspiraci pro scény na surikatím ostrovu právě na Taiwanu. Jedním z největších problémů byla skutečná lokalita a zamýšlený plán samotného ostrova. A byl jsem přesvědčený, že nemůžeme takový ostrov vytvořit věrohodně, aniž abychom čerpali inspiraci z Matky přírody. Ang věděl o rezervaci banyánů ukryté v taiwanském Kentingském národním parku, a tak jsme se tam jeli podívat. Rezervace nám poskytla představu, jak by měl tajemný ostrov vypadat. Ostrov sám i banyány jsou jedním holistickým organismem, který je, jistě ne náhodou, typický pro Indii. Takže to, že tohle bylo něco, co Pí zažije a pozná, bylo skvělé.”

Po skončení natáčení začalo pro režiséra Leeho dlouhé postproduknčí období, během kterého dohlížel na práci střihače Tima Squyrese, A.C.E., skladatele Mychaela Danny a na klíčové trikové efekty. Zatím se mladá filmová hvězda připravovala na novou kapitolu své životní cesty - Suraj se stal studentem St. Stephen College Univerzity v Dillí. Ať už ho ale v životě potká jakékoliv dobrodružství, Suraj Sharma tvrdí, že práce na filmu Pí a jeho život pro něj bude navždy nezapomenutelnou zkušeností. „Nedokážu ani říct, jak moc mi moje obsazení v tomto filmu dalo. Stejně jako Pí cítím, že jsem zažil něco nevšedního - emočně, fyzicky, duševně i duchovně. Práce na tomto filmu mi umožnila vidět věci z jiného úhlu. Jsem silnější a už vím, že mohu daleko víc, než jsem si kdy myslel, že je možné. Ten poslední rok pro mě znamenal skutečně hodně.”

Podobné filmy

Život po životě
(Hereafter) Příběh tří lidí, které nějakým způsobem postihla smrt. Matt Damon je americký ...
dnes 09.00
NAHRAT
ZDARMA
Nova Cinema
Můj přítel delfín
(Dolphin Tale) Malý chlapec Sawyer objeví na pláži delfína, který uvízl v pasti na kraby. ...
dnes 11.50
NAHRAT
ZDARMA
Nova Cinema
Skleněné peklo
(Towering Inferno, The) Mrakodrap se postupně mění v planoucí pochodeň, situace je kritick...
dnes 14.25
NAHRAT
ZDARMA
Nova Cinema
Podobné filmy
Jestli se ti nelíbí naše nabídka podobných pořadů napiš nám.

logo horoskopy
logo humor
logo studentka
logo nejhry
logo najdemese
logo sms
logo tvp
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce... Filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
    Přihlášení
    Registrace


    Středa 27. 5. 2020 Svátek má Valdemar
    Vyhrávej v casino.cz nebo na vyherni-automaty.cz   Prodávej s Plať-Mobilem.cz