film / thriller,
akční,
krimi,
drama, Kanada/USA,
2001,
111 min., od 12 let
Heist
Kinopremiéra v ČR 28.11.2002, DVD od 12.5.2003
Režie:
David MametHerci:
Gene Hackman,
Danny DeVito,
Delroy Lindo,
Sam Rockwell,
Rebecca Pidgeonová,
více...Měla to být obyčejná loupež, ale rozpoutala souboj dvou lupičů na odlišné úrovni. Joe Moore je šťastný člověk. Má krásnou mladou ženu, peníze a práci, kterou skutečně miluje. Joe Moore je zloděj. Život se mu ovšem poněkud zamotá, když při jedné loupeži zachytí jeho podobu bezpečnostní kamera a vypečený překupník Bergman mu odmítne vyplatit slíbenou odměnu. Joe Mooore a jeho partneři Bobby Blane a Pinky Pincus musejí dokonale naplánovat svou poslední loupež, protože prohnaný Bergman neváhá využít jejich finančních potíží a přinutí je, aby pro něj udělali ještě jednu opravdu velkou fušku..
Uprav informace o filmuKomentář k filmu Jsou to v podstatě staříci, ale kuráže mají na rozdávání. Příběh o loupeži a o tom, jak chce jeden druhého podvést. Hold, není parta jako parta. Joe Moore v podání Gena Hackmana však má vždy nějaké eso v rukávě a také nějaký záložní plán. Až to udivuje, neboť dle děje to vypadá, že počítá s naprosto se vším. Nebo je to všechno opravdu jen pouhá náhoda? O lecjaké dechberoucí drama se v žádném případě nejedná. Příběh plyne bez zaškobrtnutí a byť ničím nevyniká, je zajímavé sledovat, jak si pánové počínají. Odpočinkový film, který nenadchne, ale ani neurazí. Danny DeVito v roli bosse Mickeyho Bergmana je asi to nejlepší na celém snímku i když výkon Gena Hackmana je také výborný.
Všechny komentáře k filmu 3+ Napiš komentář k filmu a získej DVDWeb:
IMDB,
Titulky,
Oficiální stránka Videotéka:
přidat si do ní film
Popis filmu Poslední loupež
Stárnoucí Joe Moore je šťastný člověk. Má krásnou mladou ženu Fran, peníze a práci, kterou skutečně miluje. Málokdo přitom tuší, že Joe, který se navenek živí jako stavitel luxusních plachetnic, je vychytralý a zkušený zloděj. Život se mu značně zkomplikuje, když při loupeži v klenotnictví jeho podobu zachytí bezpečnostní kamera a vypečený překupník Bergman mu odmítne vyplatit slíbenou odměnu. Joe a jeho partneři Bobby a Pinky musejí dokonale připravit poslední společnou akci. Nemají na vybranou, prohnaný Bergman je přinutí, aby pro něj udělali ještě jednu opravdu pořádnou fušku. Hlavní roli v kriminálním příběhu ztvárnil dnes už legendární hollywoodský herec Gene Hackman, jenž si vychutnal příběh o brilantním stárnoucím lupiči. Film podle vlastního scénáře natočil režisér David Mamet. Původně studoval angličtinu a divadlo, dnes patří mezi nejvýznamnější současné dramatiky. Napsal hry U jezera, Americký bizon, Sexuální perverze v Chicagu, Kachní variace, Život na divadle, Vodní stroj, Osamělá kanoe. Od začátku 80. let se uplatnil v Hollywoodu jako scenárista snímků Pošťák zvoní vždy dvakrát, Rozsudek, Neúplatní, Nejsme žádní andělé, Ronin a spoluscenárista filmu Vrtěti psem. Úspěšně se prosadil i jako režisér filmových titulů, k nimž si napsal vlastní scénář (Dům her, Věci se mění, Vražda, Oleanna, Labyrint lží).
Leitmotivem Poslední loupeže je - podobně jako v mnoha předchozích Mametových dílech - loajalita. Ta fungovala i na place: Genea Hackmana, Dannyho DeVittoa a Delroye Lindoa k filmu přivedla možnost znovu se sejít s kolegy z krimikomedie Chyťte ho!, v níž si před sedmi lety společně zahráli pod režijním vedením Barryho Sonnefelda. V řadě rolí se navíc objevují i Mametovi oblíbení spolupracovníci Ricky Jay, Rebecca Pidgeon, Patti LuPone a Jim Frangione.
Také další členové štábu nebyli v mametovském světě žádnými nováčky: vedle střihačky Barbary Tulliver a hudebního skladatele Theodorea Shapiroa k nim patří i výtvarník David Wasco (známý také jako stálý spolupracovník Quentina Tarantina) a kameraman Robert Elswitt (který má ve své filmografii tituly jako je bondovka Zítřek nikdy neumírá, thriller 8mm nebo drama Magnolie).
Ti všichni tentokrát dostali za úkol vyjít vstříc režisérově představě založené na vzpomínkách na klasický hollywoodský film noir. Z monochromaticky stylizovaného obrazu využívajícího především měkkých tónů hnědé a šedé měly o to výrazněji vystupovat tváře herců a s nimi i barvitý jazyk a charaktery postav.
Poslední loupež se tak sice odehrává v současnosti, ale získává přesně to nadčasové ladění, jaké má David Mamet nejraději. Tomu se přizpůsobil i výběr reálií, třeba aut nebo kostýmů, které jsou dílem výtvarnice Renee April. Řada kostýmů je reminiscencemi na 40., 50. a 60. léta. Delroy Lindo ve scéně v klenotnictví vypadá jako postava ze 30. let a oblečení "femme fatale" Fran, kterou hraje Rebecca Pidgeon, zase kopíruje styl, který prosadila Jean Seberg v legendární Goddardově krimi U konce s dechem.
Gene Hackman
Čerstvý majitel Zlatého glóbu a ceny BAFTA za hořkou komedii Wese Andersona Taková zvláštní rodinka shromáždil ve své filmografii více než osmdesát rolí. Letos dvaasedmdesátiletá hvězda, která patří k nejoceňovanějším hereckým osobnostem starší generace, ve filmu debutovala v roce 1961. Během více než čtyřicetiletého hereckého působení se Hackman stal držitelem řady prestižních cen, především Oscarů, cen BAFTA a Zlatých glóbů za postavu drsného policisty Pepka Doylea v dnes už legendárním thrilleru Francouzská spojka (1971) a za part sadistického šerifa Daggetta ve westernu Clinta Eastwooda Nesmiřitelní (1992). Právě tyto role vymezují široké rozpětí mezi umanutými ochránci spravedlnosti a jejími cynickými przniteli, v němž se pohybuje s nenuceností zkušeného veterána. Oscarové nominace získal za gangsterku Bonnie a Clyde (1967), za snímek I Never Sang for My Father (1970) a drama Hořící Mississippi (1988), jež mu vyneslo i Stříbrného medvěda na MFF v Berlíně 1989. V 90. letech se tak zařadil mezi nejlépe placené a divácky nejoblíbenější herecké hvězdy Hollywoodu.
V našich kinech jsme v poslední době Hackmana mohli vidět v psychologické krimi Podezření (1999, režise Stephen Hopkins), romanci Mexičan (2001, režie Gore Verbinski), válečném dramatu Za nepřátelskou linií (2001, režie John Moore) a nejnověji v komedii Taková normální rodinka..
|
Danny DeVito
Osmapadesátiletého zkušeného herce si pamatujeme už jako paranoidního Martiniho z Přeletu nad kukaččím hnízdem (1975) Miloše Formana. Popularitu u amerického publika mu ovšem až potom přineslo účinkování v komediálním seriálu Taxi (1978-83, cena Emmy 1981 a Zlatý glóbus). Ve filmu se prosadil až v polovině 80. let v dobrodružných komediích Honba za diamantem (1984) a Honba za Klenotem Nilu (1985). Svých charakterizačních schopností DeVito využívá především v komediích. V poslední době jsme ho mohli vidět v krimikomedii Chyťte ho! (1995), kde se objevil po boku Genea Hackmana a Delroye Lindoa, v krimi Stevena Soderbergha Zakázané ovoce (1998), v dramatu Francise Forda Coppoly Vyvolávač deště (1997), stylové krimi L. A.- Přísně tajné nebo ve filmu Nicka Gomeze 460 podezřelých (2000).
Jako režisér na sebe upozornil černými komediemi Vyhoď máti z vlaku (1987) a Válka Roseových (1989), životopisným dramatem Hoffa (1992) a ironickou komedií Matilda (1996). V rámci své společnosti Jersey Films se věnuje také produkci (např. Tarantinův morytát Pulp Fiction - Historky z podsvětí, 1994, pozoruhodná sci-fi Andrewa Niccola Gattaca, 1997, Formanova komedie Muž na Měsíci, 1999, či tragikomedie Erin Brockovich, 2000). |
Rebecca PidgeonováRodačka z městečka Cambridge v Massachusetts (1963) vystudovala Royal Academy of Dramatic Arts a profesionálně debutovala na Broadwayi ve hře Davida Mameta The Old Neighborhood. Jejím filmovým debutem se stal v roce 1988 snímek The Dawning. Od roku 1991 je Mametovou manželkou, má s ním dvě děti a zahrála si např. v jeho filmech Homicide (1991), The Water Engine (TV-1992), Spanish Prisoner (1997) nebo State and Main (2000). Jako zpěvačka vydala dvě alba s britskou folk-rockovou skupinou Ruby Blue a samostatně slavila úspěch s alby The Raven, The New York Girl's Clu a Four Marys. Podílela se také na hudební stránce Mametova filmu Oleanna (1994).
Delroy Lindo
Letos padesátiletý veterán divadelní a filmové scény se jako syn jamajských imigrantů narodil v londýnském Elthamu. Debutoval ve filmu Voice of the Fugitive (1978) a jeho dnešní rozměrná filmografie byla zprvu jen přehlídkou menších partů. Upozornil na sebe až v malé, ale výrazné roli maniodepresivního Archieho v životopisném dramatu Malcolm X (1992) černošského režiséra Spikea Leeho, který se stal objevitelem Lindoova svébytného talentu. V českých kinech jsme tohoto herce mohli zahlédnout v dobrodružném filmu Boba Rafelsona Měsíční hory (1990), psychologickém dramatu s Richardem Gerem Mr. Jones (1993) nebo ve fantaskním dobrodružství Kongo (1995). Přelom v jeho kariéře znamenala nabídka zahrát si výraznou zápornou roli po boku Genea Hackmana a Dannyho DeVitoa v krimikomedii Chyťte ho! (1995). V poslední době jsme ho viděli v akčním thrilleru Operace: Zlomený šíp (1996), dramatech Výkupné (1996) a Ďáblův advokát (1997) nebo v romantické fantazii Dannyho Boylea Extra život (1997). Mezi další výrazné role v Lindoově filmografii, které jsme mohli ocenit i u nás, patří postava pana Rose v nostalgickém dramatu Lasse Hallstroma Pravidla moštárny (1999). V českých kinech je momentálně k vidění v akčním thrilleru Jedinečný (2001), kde si - stejně jako předtím v akční krimi Romeo musí zemřít - zahrál po boku Jeta Liho. |
Sam RockwellNarodil se v roce 1968 v kalifornském Daly City a jako dvacetiletý debutoval v televizním dramatu Francise Forda Coppoly Clownhouse (1988). V našich kinech jsme ho poprvé zahlédli coby zabijáka z dětské fantasy Želví nindžové (1990). V průběhu 90. let se však, byť v menších rolích, uplatnil v řadě "vážných" nezávislých titulů - dramatu Paula Schradera Muž beze spánku (1991, u nás se hrál na videu), v Průšvihu (1992) Alexandrea Rockwella či v životopisu Basquiat (1996). Jeho osobitý herecký projev jsme mohli ocenit v tragikomedii Toma DiCilloa Život v sedmém nebi (1997), kde ztvárnil postavu živelného outsidera Buckyho. Neznáme však Rockwellův zatím nejvýznamnější film - sociální satiru Lawn Dogs (1997, režie John Duigan), za niž získal cenu jako nejlepší herec na MFF v Montréalu.
David Mamet
Pětapadesátiletý autor patří mezi nejvýznamnější americké dramatiky současnosti. Za hru Glengarry Glen Rose, která mu v roce 1992 zároveň posloužila jako předloha k psychologickému dramatu Konkurenti (režie James Foley), získal Pulitzerovu cenu a čtyři ceny Tony. Od počátku 80. let se uplatňuje jako ceněný filmový scenárista preferující kriminální žánr a vyhraněné "městské" látky, které jsou často inspirovány buď jeho vlastními, nebo cizími předlohami. Za svůj úspěch mu vděčí mimo jiné i adaptace románu Jamese M. Cainea Pošťák zvoní vždy dvakrát (1981, režie Bob Rafelson), soudní drama Rozsudek (1982), za jehož scénář byl nominován na Oscara, gangsterka Neúplatní (1987) či komedie o uprchlých trestancích Nejsme žádní andělé (1989, režie Neil Jordan). Podílel se i na životopisném dramatu Hoffa (1992), které režíroval a spoluprodukoval Danny DeVito, či na krimi Vycházející slunce (1993, režie Philip Kaufman). V poslední době jsme v našich kinech viděli satirickou komedii Vrtěti psem (1997, režie Barry Levinson), za jejíž scénář byl nominován na Oscara, thriller Ronin ((1998, režie John Frankenheimer) či thriller Hannibal (2001, režie Ridley Scott).
Jako režisér má Mamet ve své filmografii devět titulů zpracovaných na základě vlastních scénářů, z nichž však známe jen krimidrama Dům her (1987), které se u nás hrálo na videu. Vydal tři romány, píše dětské knihy a hry, je esejistou a publicistou i spoluautorem řady písní pro svou manželku, písničkářku a herečku Rebeccu Pidgeon. Jako herec se objevil v thrilleru Boba Rafelsona Černá vdova.
|
Tajnosti Paříže(Mysteres de Paris, Les) Jean Marais jako šlechtic, který se neváhá postavit na stranu chu... dnes 20.00 | |  |
| Nejhorší obavy(The Sum of All Fears) Atomová válka je na spadnutí. Spojené státy a Rusko zvažují odpálen... dnes 20.15 | |  |
| Pravidla mlčení(Company You Keep) Minulosti neunikneš. Své by o tom mohli vyprávět Susan Sarandonová a Ro... dnes 21.50 | |  |
| Podobné filmy |
Jestli se ti nelíbí naše nabídka podobných pořadů
napiš nám.