fb  Sdílet
   Informace    Komentáře    Obsazení    Hodnocení    Ukázka    Fotky    Podobné filmy    

77% 323 hlasů
film / komedie, Česká republika, , 88 min., od 12 let
Kinopremiéra v ČR 7.3.2002, DVD od 1.1.2005 Warner

Režie:
Herci: , , , , , více...

Ocenění: 2002, Český Lev, Nejlepší film
2002, Český Lev, Režie, Petr Zelenka
2002, Český Lev, Střih, David Charap
2002, Český Lev, Zvuk, Michal Holubec
2002, Český Lev, Hudba, Jaromír Nohavica , Čechomor , Karel Holas
2002, Český Lev, Divácky nejúspěšnější film


Ukázka
02:04



Když vydržíte mlčet, uslyšíte melodie lidí kolem sebe.
Setkání s určitými lidmi může změnit náš život. Stejně tak setkání se zázrakem, s andělem nebo s alkoholem. Rok ďábla je film právě o takových setkáních. Jan Holman, vyléčený alkoholik, přijíždí do Čech točit dokumentární film o alkoholické léčebně. Tam se setkává s Jaromírem Nohavicou a jeho "strážným andělem", Karlem Plíhalem. Karel Plíhal inscenuje na zkoušku svůj vlastní pohřeb. Smuteční průvod doprovází hudba kapely Čechomor. Jejich energie mu učaruje. Později Čechomor doporučí jako doprovodnou kapelu Jaromíru Nohavicovi.
Uprav informace o filmu

Komentář k filmu Rok ďábla si podle mě nejvíce užijí lidé, kteří mají rádi Nohavicu a Čechomor. To ale určitě není samozřejmě podmínkou vidění tohoto velmi milého dílka. Rok ďábla je film zvláštní takovým tím hezkým způsobem a já se na něj podívám kdykoliv a kdekoliv znovu. Trošku mi ale chybí jistá dotaženost do perfektního stavu.
Všechny komentáře k filmu 35+ Napiš komentář k filmu a získej DVD

Web: IMDB, Titulky, Oficiální stránka    Videotéka: přidat si do ní film

Popis filmu Rok ďábla

<>Obrázek nenalezen<> Karel Holas, houslista Čechomoru, pracuje jako nájemný hudebník k obveselení hostů ve výtazích luxusních hotelů. Během jedné své jízdy se setkává s Jazem Colemanem, ex-zpěvákem britské kapely Killing Joke a dirigentem Sydneyské opery. Jaz nabídne Čechomoru turné se symfonickým orchestrem. Čechomor se nakonec rozhodne pro Nohavicu. Jarek Nohavica zaujme holandského dokumentaristu Holmana natolik, že opouští své původní plány a vydává se s nimi na turné. Členové skupiny i dokumentarista doufají, že odhalí tajemství tvorby legendárního písničkáře, místo toho se však musí sami vyrovnávat se zázraky, které je potkají.


O tvůrcích

Petr Zelenka
Narodil se v roce 1967, vystudoval scenáristiku a dramaturgii na FAMU. V letech 1990 - 91 působil jako dramaturg ve Filmovém studiu Barrandov, později psal původní televizní hry pro Českou televizi. V roce 1993 debutoval jako režisér televizním filmem Visací zámek 1982 - 2007, v roce 1997 byl jeho autorský film Knoflíkáři oceněn mj. Českým lvem za scénář, režii a nejlepší film.

obrazek Rozhovor s Petrem Zelenkou
Kdy a kde tě poprvé napadlo, že ve tvém dalším celovečerním filmu bude vystupovat Jarek Nohavica, Karel Plíhal, Čechomor, Jaz Coleman...
"Nejprve mne paradoxně napadlo, že v mém dalším filmu bude vystupovat Jan Prent, známý z Holandska, distributor. To někdy v roce 1998. Jarek Nohavica a Čechomor asi před rokem. Poslední přírůstek je Jaz Coleman - to byl únor letošního roku."

Rok ďábla je tajemný a trochu strašidelný název... Co vše ukrývá? Případně: kdo je ve filmu tím ďáblem?
"Tím ďáblem ve filmu je možná Jaz Coleman. On samozřejmě tvrdí, ze ďábel jsem já. Možná je ale ďábel alkohol nebo hudební průmysl, pýcha, či celková otupělost celého národa. Ještě uvidím, takovéhle detaily se rozhodují až ve střižně."


obrazek Ve tvém filmu vystupují skutečné postavy, ale děj, který se v něm odehrává, jsi napsal ty. Je to reálný příběh, nebo mystifikace? Nebránili se hlavní hrdinové?
"Přirovnal bych práci na scénáři k dramatizaci literární povídky, případně práci na motivy. Byly jasné postavy a volné téma a děj. Jindy je tomu naopak. Člověk si zvolí téma svého příběhu a snaží se najít své postavy. Příběhy se nedělí na skutečné a na mystifikace. To je samo o sobě největší mystifikací. Ve skutečnosti se stejně jako hudba dělí příběhy jen na dobré a špatné. Pouze Jaz Coleman se se svojí postavou plně ztotožnil, což mi trochu komplikuje situaci. Ostatní protagonisté se shovívavě usmívají a nechají mne dělat moji práci."

Poslouchal jsi zamlada písničky Jarka Nohavici a Karla Plíhala?
"Poslouchal jsem Jarka Nohavicu. Asi od 19 let. Byl pro mne zjevením. Karla Plíhala už méně, nebo jsem spíš začal později."

obrazek To už tvůj třetí film o hudbě (Visáči, Mňága...), co tě k tomu vede? Proč jsou hrdinové tvých filmu muzikanti?
"Točím filmy jenom kvůli hudbě. Kdybych ji do nich nemohl dávat, netočil bych je. Obrázky samy o sobe mi nic neříkají. Vnímám film především jako hudební nosič a jsem přesvědčený že jako takový si jej také budou pamatovat příští generace."

Ve filmu se objevují andělé... Věříš na ně? Nohavicův anděl je Karel Plíhal. A tvůj? "Věřím, že jestli andělé existují, jsou velice zranitelní a musíme mít s nimi soucit a pomáhat jim. Mým andělem je možná Klára. Tak se snažím..."

Miro Gábor
Jeden z nejžádanějších "českých" kameramanů, Slovák Miro Gábor (1962), ukončil studium FAMU absolventským filmem Zastavený čas režiséra Petra Kotka. Svou schopnost bravurní stylizace filmového obrazu prokázal v jejich dalším společném filmu - foglarovské Záhadě hlavolamu (1993). Pro režiséra Petra Zelenku snímal jeho celovečerní filmy Mňága - Happy End (1996) a Knoflíkáři (1997), stejně jako krátký film Powers (2000). V ceněném povídkovém filmu Romana Vávry Co chytneš v žitě (1998) se podílel na povídce "Cesta" s Ivou Janžurovou a významně přispěl k výsledné atmosféře celovečerního debutu Andrey Sedláčkové Oběti a vrazi (2000). Miro Gábor pravidelně spolupracuje i s předními dokumentaristy v rámci projektů společnosti Febio, například s Olgou Sommerovou, Helenou Třeštíkovou a Fero Feničem...

obrazek Rozhovor s Miro Gáborem
V čem je pro vás výjimečná spolupráce s Petrem Zelenkou? Točil jste s ním všechny jeho filmy...
Petr Zelenka je zcela určitě osobnost, která vás okamžitě přesvědčí o kvalitě své práce. Zároveň vám však poskytne prostor pro vyjádření svého vlastního názoru. Myslím, že máme společný pohled na priority, které jsou při realizaci rozhodující, a nemusíme o nich dlouze diskutovat.

Vyskytla se při natáčení nějaká scéna, která vám dala zabrat?
Při natáčení filmu Rok ďábla jsme si to "vybrali" hned na začátku. Noční scéna natáčená v povrchovém dolu, který se za vytrvalého deště během pěti minut proměnil v brouzdaliště plné lepícího jílu a pohled na všechny automobily, které v něm pozvolna mizí, to není nijak příjemná vzpomínka.

Proslýchá se, že vysoký kameraman je levnější než nájem vrtulníku. Je to pravda?
Od té doby, co se v oblastech strategického významu omezily lety soukromých i komerčních strojů, to už pravda není, ceny se zvýšily.

Milan Býček
Milan Býček se narodil v roce 1963 a absolvoval Fakultu architektury VUT v Brně. Jako asistent získal zkušenosti u architekta Zbyňka Hlocha. Za svou první samostatnou práci na tragikomedii Jiřího Menzela Život a neobyčejná dobrodružství vojáka Ivana Čonkina (1993) získal Cenu za výpravu na festivalu v Novém Městě nad Metují a nominaci na Českého lva. Výrazně se podílel na romantické pohádce Jak si zasloužit princeznu (1994, r. Jan Schmidt), dramatu Cesta peklem (1994, r. Martin Hollý), na Schmidtově zatím nedokončeném snímku Situace vlka a na divácky úspěšné tragikomedii Báječná léta pod psa (1997, r. Petr Nikolaev). Výrazně se podepsal také na snímku Jana Hřebejka Pelíšky (1999) a Musíme si pomáhat (2000) a Cesta z města Tomáše Vorla (2000) Působí také jako projektant a realizátor v oboru užité architektury a spolupracuje na reklamních spotech.

David Charap
David Charap (1965) je britsko-americké národnosti a žije v Londýně. Byl sice vyškolen na British Film School a ve střižnách BBC, ale již od roku 1990 se jako plodný filmař etabloval v České republice, kde také postgraduálně studoval na pražské FAMU (obor Rozhlas, film a televize). Jako střihač pracoval na mnoha velmi příznivě přijímaných projektech, např. Ochutnávači jedů (Poison Tasters), který byl vybrán do hlavní soutěže v Cannes 1995, nebo klipu, propagující speciální jednotky Spojených národů v rámci oslav 50. výročí jejich vzniku. Prací šéfa produkce v BBC a v mezinárodních týmech získal dobrou kvalifikaci pro mezinárodní koprodukce. Jeho zájem o historii, trvající od dob studií, našel uplatnění mj. v příspěvcích do nejlepších průvodců po České a Slovenské republice. Z českých filmů, na nichž se podílel jako střihač, jmenujme předchozí filmy Petra Zelenky Mňága - Happy End (1996) a Knoflíkáři (1997). Ve druhém jmenovaném filmu si dokonce i zahrál, a to roli prvního pilota v povídce Štěstí z Kokury. Vedle hraných filmů se věnuje i dokumentaristice: v roce 1998 se vedle střihu ujal i produkce na projektu o romské zpěvačce Věře Bílé Černobílá v barvě, dále připomeňme např. celovečerní dokument o lidech, kteří přežili koncentrační tábory, Hlasy dětí (1996), či dokumenty vztahující se k listopadu 1989 - České ženy (1994) a Po sametové revoluci (1993).

obrazek Rozhovor s Davidem Charapem Střihač většinou nemá šanci poznat herce při natáčení a poprvé je vidí až ve střižně. Koho jste si vy nejvíc oblíbil?
Střihači mají málokdy příležitost setkat se s herci z toho důvodu, že jejich práce začne v okamžiku, kdy už je po dotočné. V době okolo premiéry je velice zvláštní, když někoho potkáte, kdo vás moc nezná, a řeknete mu, "ten uhřík na vašem víčku nám neustále dělal problémy, ale rád vidím, že už zmizel". Petr Zelenka je naštěstí neobyčejný režisér. Ale také herec - v Knoflíkářích i Roku Ďábla jej zahlédnete v krátkých, ale výmluvných roličkách. Zajistil, abych se na dotočné, kde jsem samozřejmě nikoho neznal, objevil. Mezi těmi všemi uhrovitými tvářemi ale nicméně byla jedna ztracená duše, Jan Prent, v němž jsem okamžitě poznal velikou naději nizozemské kinematografie. Bylo legrační vidět jej poté ve střižně na obrazovce, s jeho jedinečnou dikcí a roztomilým úsměvem. Petr často do svých filmů obsazuje herce, kteří již nežijí - pamatujete na Bustera Keatona v Knoflíkářích nebo Johna Waynea v Mňáze a Ždorpovi? V Roku ďábla jsem byl poctěn pracovat s Hedy Lammarovou (Extáze, Samson a Dalila). Netušil jsem, že byla také vědkyní světové úrovně, a bylo milé vidět, že stále mluví slovensky. Scéna, v níž se objevila, však bohužel neměla se zbytkem filmu nic společného, tak jsme ji museli vystřihnout.

obrazek Rok ďábla bude zřejmě velice nevšedním filmem. Proto si ani u vás neodpustíme otázku: potýkal jste se při jeho stříhání s něčím novým?
Samozřejmě. Každý nový film, jenž stříháte, je pro vás v každém slova smyslu novou zkušeností. Při Roku ďábla jsme se například s Petrem museli zabývat ohromnými bagetami, které vážně ohrožovaly naši práci - blokovaly monitory a vůbec všechno. Nebo zatímco já jsem stříhal, Petr občas usnul. To jsem ještě nikdy nezažil (i když pravda je, že režiséři často levitují - zatímco já například stříhám hudbu). Vzbudil se, aby zjistil, že film se zcela změnil - a ze slušnosti mi radši podal další bagetu.


obrazek Jste původem Angličan. Je pro vás obtížnější stříhat film v češtině než v angličtině?
Všechny jazyky jsou v podstatě stejné. Jsou pro nás příležitostí, jak si procvičit obličejové svaly, a přitom udržovat oční kontakt. Stříhat film v cizím jazyce je ale možná lehčí než stříhat v jazyce rodném, a to proto, že se nemusíte rozptylovat jeho sdělením a významem; prostě jen stříháte - tam, kde je jasná pauza anebo dobré gesto. Petr, který je původně scenáristou, má přirozeně na věc jiný názor. Naléhal, abychom si přizvali mandarínského a španělského mluvčího, aby ověřili úvodní scénu. Stále si myslím, že interpunkce je ve světové kinematografii podceňována, ale abych odpověděl na vaši otázku: ne. I když je samozřejmě skvělé, když můžete během práce s režisérem plynně hovořit. Když jsme se totiž s Petrem dohodli, že budeme ve střižně mluvit svými vlastními jazyky, zdálo se, že to filmu jen prospívá.

Jaroslava Pecharová
Vystudovala textilní návrhářství v Brně. Od roku 1975 působila jako kostýmní návrhářka ve Filmovém studiu Barrandov a České televizi. Navrhovala kostýmy například pro filmy Jana Svěráka Akumulátor a Jízda, Válka barev Filipa Renče, Jméno kódu Rubín, a F. A. Brabcovy Král Ubu a Kytice.

obrazek Rozhovor s Jaroslavou Pecharovou
Jaké to je, navrhovat kostýmy pro skutečně žijící osoby, navíc muzikanty, jako je Jarek Nohavica, členové Čechomoru, Jaz Coleman...? Znala jste je už předtím, věděla jste, jak se oblékají a z toho jste vycházela, nebo pro vás byl zásadní scénář?
Určitě to nebylo vůbec jednoduché obléci tolik "osobností", které procházejí celým filmem v časovém období deseti let, a nevzít jim "jejich tvář" a osobnost, která je podpořena i jejich vlastním názorem či nenázorem na vlastní oblečení. Jako u každého filmu musí kostýmní výtvarník úzce spolupracovat s architektem a kameramanem a podpořit určitým souzněním emoci jednotlivých scén výběrem barevnosti oblečení a patinou. Jarek Nohavica byl a je pro mne jeden z nejsilnějších a nejcitlivějších mužů, se kterými jsem se setkala. Již před pěti lety jsem s ním spolupracovala při natáčení klipu "Starý muž". Jaz Coleman byl můj neznámý, znala jsem ho pouze z videozáznamů a fotografií. Členy Čechomoru jsem viděla před natáčením pouze na koncertu. Byla jsem tehdy unešena hudbou a ani jsem neměla možnost je blíže poznat. Scénář a představa pana režiséra je vždy na prvním místě. Petr měl od začátku jasnou představu a byl pro nás všechny okolo jasným bodem poznání. Určitě jsem nebyla sama, když se přiznám, že po prvním přečtení scénáře jsem neměla úplně jasno. Příběhy několika lidí, kteří se původně neznají, se proplétají v různých časových rovinách. Petr si ve svých filmových fikcích přeje určitý kostýmní vývoj, ovlivnění různých osobností se snaží podpořit i výběrem kostýmů.


obrazek Jak vlastně při práci na filmových kostýmech postupujete?
Pro mne je nejdůležitější, podívat se těm, kteří hrají "do očí". První kostýmní zkouška probíhá většinou tak, že si jen povídáme a já se jim opravdu hluboce dívám do očí. Pro mne je nejdůležitější poznat člověka, poznat, co si rád obléká sám, jak vidí sám sebe."Technické věci", které patří ke kostýmní rutině, jako jaké číslo bot potřebuje herec, nebo kolik má kolem pasu, považuji za profesionalitu.

Co je snazší: navrhovat kostýmy náročné, pohádkové, jaké jsme mohli vidět např. v Kytici, nebo moderní, na první pohled méně okázalé? A co je bližší vašemu srdci?

obrazek
Každý film, který připravuji, mi připadá těžký, možná ten nejtěžší. I když jsem u filmu strávila hodně let, stejně se vždy bojím před prvním natáčecím dnem, jako když je to poprvé. Filmové zpracování Kytice byl jako můj výtvarný obraz. Měla jsem tam hodně volnosti, co se týká výběru barev, rekvizit, detailů na oblečení. Nepodléhala jsem vlastně, kromě obrazů, které jsme spolu s F. A. Brabcem nosili, žádnému řádu. U Roku Ďábla to bylo jiné. Je to vlastně civilní film o konkrétních lidech. Musela jsem mít nějakou dokumentaci, fotografie, musela jsem vycházet z toho, že každý z nás vidí Jarka Nohavicu svýma očima, a já ho nemohu předělat nějakým převlekem.

Jak se oblékáte v civilu? Nosíte i některé své kreace, navrhujete pro sebe a své blízké...?
I soukromé oblečení je pro mne hra. Miluji lidi, kteří nepodléhají módě a umí být sami sebou. Někdy je to těžké poznat a někdo ve své svobodě to nemusí a ani nechce řešit. Sama se někdy ráda oblékám za někoho, třeba za úřednici, za dámu, za holčičku. Mám ráda v oblečení změnu a pohrávání si, zda je to vše vůbec možné. Vždyť "šaty dělaj člověka", tak proč si na něj někdy nehrát?.

Pavel Strnad (rozhovor)
obrazek Můžete vysvětlit, co vlastně obnáší profese producenta? Sháníte scénář, režiséra, peníze? Jaká je v tomto směru situace kinematografie v ČR?
Producent je spolu s režisérem zodpovědný za vznik celého filmu, je s ním většinou od úplného začátku, kdy se připravuje scénář, až do jeho uvedení do distribuce. Má odpovědnost především za ekonomickou stránku výroby - shání peníze na film, neustále se snaží někde ušetřit, atd., ale vedle funkce manažera by měl být zároveň dramaturgem, psychologem a spoustou dalších profesí. Česká kinematografie slaví v poslední době úspěchy doma i v zahraničí, ale všichni, kteří znají situaci zblízka, vědí, že máme ještě co dohánět. Chybí nám propagace českých filmů a režisérů v zahraničí, podpora filmové tvorby je ve srovnání s ostatními evropskými zeměmi nedostatečná.

obrazek Podle čeho si tedy vybíráte projekty, jež budete svou produkcí zaštiťovat? Rozhoduje scénář, osobnost režiséra nebo vidina velkého bohatství?
Občas mám pocit, že si projekty vybírají mě. Většinou mi zavolá scenárista nebo režisér, jestli bych si nechtěl přečíst scénář. To bývá nejčastěji v březnu nebo říjnu, kdy je uzávěrka žádostí o grant Státního fondu kinematografie. Nejtěžší je projekty odmítat, i když důvodem nemusí být špatný scénář, ale třeba nedostatek času. Autorům se to pak špatně vysvětluje. Práce producenta je založena na osobních vztazích, protože člověk stráví s filmem minimálně dva až tři roky, a výsledek záleží i na tom, jak si producent rozumí s režisérem. Proto je pro mě osobnost režiséra asi prvořadá. Další nezbytnou podmínkou je pak dobrý scénář nebo téma, které mě osobně zajímá. Na prvním místě je ale pochopitelně vidina velkého bohatství, základní motivace, proč to celé podstupujeme.

obrazek Bylo natáčení filmu v něčem, třeba už díky svým netypickým hereckým představitelům, odlišné, zažil jste při něm něco nečekaného, překvapilo vás něco?
Natáčení filmu bylo odlišné úplně od všeho, co jsem zatím zažil. Nejen kvůli muzikantům v hlavních rolích, kteří občas vyplňovali čekání na další záběr hudebními vložkami, ale i kvůli skvělému štábu, který přes neuvěřitelně krátkou dobu na přípravu zvládl natočit celý film za 35 dní, včetně velice náročného natáčení na koncertech Jarka Nohavici a Čechomoru.

Jste velmi, velmi podobný režiséru Janu Svěrákovi. Nebylo by přinejmenším vtipné s ním zrealizovat film? Taková úspěšná dvojčata českého filmu...
Ano, právě jsme začali s Honzou připravovat film s názvem Tmavomodrý ďábel.

Podobné filmy

Něco jako komedie
(It's Kind of a Funny Story) Někdy to, co má člověk v hlavě, není tak šílené, jak myslé. C...
zítra 00.15
Nova Cinema
Veronica Marsová
(Veronica Mars) V předvečer promoce na právnické fakultě se Veronica Marsová rozhodla pově...
zítra 02.05
Nova Cinema
Fletch žije
(Fletch Lives) Zvídavému reportérovi Chevymu Chaseovi odkáže neznámý příbuzný dům v Louisi...
zítra 06.05
Nova Cinema
Podobné filmy
Jestli se ti nelíbí naše nabídka podobných pořadů napiš nám.

logo horoskopy
logo humor
logo studentka
logo nejhry
logo sms
logo tvp
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce... Filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
    Přihlášení
    Registrace


    Pátek 5. 3. 2021 Svátek má Kazimír
    Vyhrávej v casino.cz nebo na vyherni-automaty.cz   Prodávej s Plať-Mobilem.cz