film / komedie, Česká republika,
2007,
105 min.Kinopremiéra v ČR 31.5.2007, DVD od 31.10.2007 Magicbox
Režie:
Jiří VejdělekHerci:
Bolek Polívka,
Marián Labuda,
Vítězslav Holub,
Jean Constantin,
Corina Moise,
více...Komediální road movie o strastiplné cestě tří mužů za tajemnou nevěstou.Komediální road-movie o cestě tří mužů za nevěstou. Před lety se dávní kamarádi dohodli, že se jejich děti vezmou. Nyní nastal čas, kdy se má slib splnit. Jenže děti se vůbec neznají, Jura studuje na vysoké, má přítelkyni a na svatbu ani pomyšlení. Nakonec otci vyhoví a zajede se na nevěstu aspoň podívat..
Uprav informace o filmuKomentář k filmu Jak mám často problém s tuzemskými filmy, tak mi Roming přišel jako pohlazení po duši. Skvěle napsané charaktery. Neotřelý a skoro (alespoň dnes) až hraniční humor, který skvěle k jendotlivým charakterům zapadl. A excelentní Bolek Polívka navrch. Tomuhle filmu nemůžu nic vytýkat. Jsem rád, že se natočil. Děkuji Vejdělku! 80%
Všechny komentáře k filmu 44+ Napiš komentář k filmu a získej DVDWeb:
IMDB,
Titulky Videotéka:
přidat si do ní film
Praha 21. května (ČTK) - Distribuční společnost Falcon připravila tři desítky kopií. "Věřím, že diváci mají dost odvahy, aby se přišli podívat na dobrý film," řekl dnes po novinářské projekci režisér, který do hlavních rolí obsadil Bolka Polívku, Mariána Labudu a neherce Vítězslava Holuba.
Pod vznikem tohoto projektu je podepsán producentský tým, který stál za úspěšnými vieweghovskými adaptacemi Román pro ženy Filipa Renče a Vejdělkovými Účastníky zájezdu, kteří byli nejnavštěvovanějším snímkem roku 2006. Epsteinův scénář zvítězil v soutěži o cenu Sazky a v národním kole mezinárodní scenáristické soutěže Hartley-Merill Prize. Autorem hudby byl Vojta Lavička, člen kapely Gipsy.cz, která na jaře získala cenu Anděl v kategorii Objev roku.
"Pokusili jsme se udělat film, jaký u nás není zvykem, který by dal divákům něco navíc, co by je příjemně osvěžilo," řekl jeden z producentů Tomáš Hoffman. Rozpočet projektu v koprodukci Česka, Slovenska a Rumunska činil 28,5 milionu...
Celý článekKomediálně laděná road movie o putování tří Romů ze severu Čech na Slovensko. Jura je moderní, racionálně uvažující mladý muž, který úspěšně studuje vysokou školu v Praze, kde má i svou přítelkyni. Když ho jeho otec, za kterým přijel na krátkou povinnou návštěvu, požádá, aby s ním odcestoval na Slovensko za nevěstou, kterou mu ještě jako chlapci domluvil se svým nejlepším přítelem, nemůže tomu Jura uvěřit. Zprvu absurdní žádost odmítá, ale rychle podlehne tatínkovu citovému vydírání. Společně s temperamentním a nezkrotným rodinným přítelem Stanem vyrážejí v otřískaném náklaďáčku na cestu napříč oběma republikami…
Bolek Polívka (rozhovor)
Jak by se dala charakterizovat postava Stana?
Stano miluje svobodu a také si vnitřní svobodu chce uchovat. Dnešní doba se
byrokratizuje, jsme stále kontrolováni, omezováni v rychlosti - nejen na dálnicích, ale
i v rychlosti občanské. Chce se po nás, abychom byli spořádaní, já tomu říkám, že se
Evropa helvetizuje. Stano je sympatický tím, že svobodu prostě žije a to se mi krásně
hraje. On navíc chápe svobodu postaru. Pro něj to znamená cestovat, kdy chci, kam
chci - když se chci najíst, tak si utrhnu jablko a nezajímá mě, že je to náhodou cizí
strom.
Jaká po těch letech, s tím, co máte
odehráno a při množství scénářů,
které jsou vám nabízeny, musí být
role, aby vás zaujala?
Tady jsem se bavil už při čtení scénáře, což
je strašně záludné, protože, když je scénář
takto krásně napsaný, tak se taky může
krásně pokazit, protože každý čeká, že
z takového scénáře musí vzniknout dobrý
film. Mně se moc líbí, že když se to nakonec
povede, všichni říkají: oni to vlastně psali
pro tebe! To mám vždycky radost.
Kromě krásného scénáře jste dostal
i krásného partnera, Mariána
Labudu. Jedním z nosných momentů
filmu je vztah dvou nejen fyzicky,
ale i povahově odlišných chlapíků
Romana a Stana…
Ano, dalo by se říct, že já jsem takový
vzdělaný a moudrý a on je ten pudově založený… Ale vážně. S Mariánem se moc
dobře hraje, protože je to velký herec. A navíc obdivuji - ono se to na první pohled
nezdá - jak hraje nádherně česky. My se spolu tak pošťuchujeme a pubertálně se
trápíme, ale naše přátelství už trvá léta, takže jsem rád, že jsme si konečně mohli
takto spolu zahrát.
Měli jste také některé scény, které pro vás byly obtížné?
Pro mě bylo těžké ponořit pana Labudu pod hladinu. On je prostě nepotopitelný. Já
jsem ho měl v jedné scéně zachraňovat, ale on mi pořád vyplouval, a když máte
někoho zachraňovat, ale vynoříte se z vody později než ten zachraňovaný, tak to
nepůsobí moc věrohodně.
Tvůrci si na vás vymysleli řadu nástrah. Pády, skoky, hoření, honičky…
Na český film je to hodně akční. A já má strach z ohně, z vody, z výšek mám strach,
dokonce i z vlastní ženy a dětí… Jsem vlastně plný různých strachů a když mám
strach, začnu být protivný na své okolí. Takže tímto se omlouvám, pokud jsem byl
protivný před nějakým pádem do vody, nebo skokem z paneláku do peřin, které se
ovšem z výšky dvaceti metrů stávají tvrdší než beton.
Vašimi partnery byli ve většině rolí neherci. Jak se profesionálovi
spolupracuje s lidmi, kteří nemají běžné profesní zkušenosti a návyky?
Když se to s neherci umí, jsou většinou stejně dobří jako takzvaní herci, ne-li lepší,
protože v sobě mají takovou šťávu přirozenosti. Tady navíc byli vybráni nadaní lidé,
kteří se často chovali, jako by kameře vůbec nevěděli a to je ctižádostí i všech
profesionálních herců - působit dojmem, že tam kamera není.
Marián Labuda (rozhovor)
Jak byste charakterizoval postavu Romana, kterou ve filmu Roming
hrajete?
Sám jsem otec dvou synů, a proto mi byla ta postava blízká. Problémy, které člověk
má se syny, jsou možná někdy větší, než s dcerami. U dcery je otcovství takové
přirozenější, ale když se střetnou chlapi, otec a syn, jakoby na sebe narážely ty
veličiny, které ve věku, kdy syn dospívá, jsou stále silnější. Proto kdykoliv dostanu
nabídku hrát otce, zaujme mě. Při castingu mě režisér požádal, abych zkusil vytvořit
vztah toho filmového tatínka k synovi. Když to takto někdo pojmenuje, vlastně
pojmenuje to, co v sobě celý život nosím, jakýsi komplex, že přesně nevím, jak správně
se syny komunikovat. Kdesi jsem četl o otci, který, aby se sblížil se synem, co už byl
v chlapském věku, odjel s ním do africké divočiny, kde byli odkázáni jeden na druhého,
spali pod širým nebem. A tohle vše jako by bylo obsaženo v postavě Romana. Tato
role filmového otce byla pro mě jistým testem na otce v soukromí.
Pro Romanovu postavu jsou důležité dva vztahy - rodičovství a
přátelství. Jsou to i pro vás hodnoty, na nichž se dá stavět?
Samozřejmě. Rozdíl je v tom, že přátelství je dobrovolnou záležitostí, člověk si je
vybírá, synovství a otcovství je více dané. Vzpomínám, když jsem chodíval na třídní
schůzky k mladšímu synovi, on se na mě vždy tak úzkostlivě díval a já mu říkal: Co se
na mě tak díváš… i kdybys byl na vozíku, jsi můj syn… no tak mám prostě doma
blbce, musím to akceptovat. Rodičovství je zavazující, ale musím říct, že takovým
bonusem je, když se pak člověk stane dědečkem. Nedávno se mě můj pětiletý vnuk
zeptal, co to znamená být slavný. Vysvětloval jsem mu, že jsou to lidé, které všichni
poznávají na ulici. Na závěr povídám: možná by ses divil, ale i já jsem docela slavný.
Neviděli jste to zklamání malého chlapce: Ty, dědo. Jak můžeš být slavný, vždyť tebe
kdykoliv přemůžu?
Ve filmu se v hlavních rolích setkáváte s Bolkem Polívkou. Před lety jste
společně pracoval i na filmu Král Ubu. Jaká byla vaše spolupráce
tentokrát?
My jsme se spolu trávili každý celý filmovací den - pokud se Bolek neurazil a neodešel
z karavanu. Za ty hodiny a hodiny jsme se jeden o druhém dozvěděli tolik, co -
dovolím si tvrdit - o něm možná neví ani jeho žena. To čekání vás doslova nutí vracet
se do minulosti, vzpomínat, hrabat se v tom, vymýšlet, fabulovat. A jako dva kolegové
- baviči máte i tendenci jeden druhého zabavit.
Scénář vám připravil řadu
náročných scén např. pod
vodou nebo když prcháte při
pytlačení. Která z filmových
scén byla nejnáročněj ší?
Myslím, že na Slapech, kde jsme
museli do tmavé, bahnité vody.
Bylo to zrovna v době, kdy Bolek
byl na mne uražený, nemluvil se
mnou. Já jsem stál nad ním a jemu
po kluzkém dně ujížděly nohy. A
tak urážka- neurážka, když si chtěl zachránit život, musel se mne zachytit a přitulit se
ke mně. A jak byl blízko, ten den mi poprvé pošeptal do ucha: Děkuji ti Mariáne, že
stojíš při mně!
<>Obrázek nenalezen<>
Zažil jste i nějaké nepříjemné situace?
Když už si člověk myslel, že po všech těch živlech jako bouřka, vítr, voda, půjdeme do
bytu, pan režisér tam nahnal snad sto tisíc much. A to tedy nebylo nic příjemného.
Vašeho filmového syna hraje Vítek Holub, který není profesionální
herec. Jak se spolupracuje profesionálovi s partnery bez hereckých
zkušeností, konkrétně v tomto případě?
Snažili jsme se ho s Bolkem neustále povzbuzovat a vytvořit mu dobré podmínky. On
dokázal všechny požadavky velmi rychle v sobě zpracovat, do herecké profese se
ponořil. Je to inteligentní chlapec, který to dobře zvládl.
Jiří Vejdělek (rozhovor)
S Markem Epsteinem se znáte ze studií i práce na seriálu Redakce. On
je považován za novou hvězdu domácí filmové scenáristiky. Čím j sou
jeho příběhy zajímavé, nové?
Poznali jsme se tak, že jsme oba seděli na velmi vážné famácké projekci nějakého
velmi důstojného díla. Ze tmy se ozývaly dva smíchy, a když nás vyhodili, tak jsme se
s Markem dohodli, že bychom spolu zkusili napsat scénář. Pak jsme se sešli při seriálu
Redakce a nakonec přišla nabídka na Roming. Myslím, že máme společný smysl pro
humor, zajímají nás podobné příběhy. Oba rádi balancujeme na hraně mezi legrací a
vážností a rádi diváky dojmeme. On už ale není vycházející hvězda, ale svítící. Onehdy
mi po internetu posílal recept na nakládaný hermelín. Omylem to dal do kopie
jednomu producentovi a ten mu hned druhý den volal, že dobrý, ať to trochu
rozpracuje, že to berou. Už na to dostali grant. Cokoliv Marek napíše, trhají mu
z ruky. Jsem rád, že jsem byl v té frontě první.
V čem je úskalí road-movie jako žánru, v němž s nadsázkou řečeno:
někdo někam jede?
A to je právě to největší úskalí. Po natáčení Účastníků zájezdu jsem se zapřísáhl, že do
autobusu už nevlezu ani jako cestující. A do Romingu jsme si vybrali ještě složitější
dopravní prostředek - malou tatrovku, s níž Hanzelka a Zikmund sice objeli svět, ale
narvat se do ní a kolem ní se štábem a kamerou a natočit nějaké herecké akce je
samozřejmě složité. A pak je tu další záležitost - hrdinové někam jedou, ale také
někam musí dojet a my musíme někam přivést jejich příběh. My jsme si na sebe upletli
bič, protože jsme chtěli finále, které by bylo adekvátní tomu vtipnému příběhu. A tak
náš film vrcholí scénou, která pro realizaci v českém filmu není asi obvyklá a vůbec ne
jednoduchá. Uvidíte v kině.
Jak vznikalo herecké obsazení Romingu - tedy především ústřední
trojice Polívka - Labuda a neherec Holub?
Obsazení bylo samozřejmě dané tím, že scénář je o Romech, i když od počátku říkáme,
že je to hlavně příběh o přátelství a taky o lásce. Předpokládalo naturščiky, dělali
jsme několik velkých castingů na menší role. Hlavní úlohy jsou ale tak náročné, že bylo
téměř jisté, že takový talent mezi neherci asi nejsme schopni nalézt. A pak už byla
volba Bolka Polívky a Mariána Labudy jednoznačná. Bolek Polívka hraje postavu
takzvaného bílého Roma , je v podstatě Čech, který by strašně chtěl být Romem a
pan Labuda je zase takový nepovedený Rom. Trojici doplňuje Víťa Holub, jehož jsme
našli právě na castinzích. Scénář Romingu je napsán trochu odlišným stylem, než se
psávali scénáře pro filmy třeba v 60. letech. Náš film vyžadoval neherce proto, že jsme
potřebovali vytvořit romské prostředí. Text byl ale velmi precizní a náročný, nešlo
využít princip, že zadám situaci a bude se improvizovat. Všichni se musí přesně držet
toho, co je napsáno, což je pro neherce složité. Na druhé straně v roli Romana, jehož
hraje Marián Labuda, je řada scén, které jsou jen o pohledech, o vnitřním světě
postavy a to by pro člověka bez hereckých zkušeností byla velmi těžká úloha.
Bolek Polívka je velmi výbušný typ herce se sklony k improvizaci - bylo
těžké ho udržet v mezích vašich představ?
Já neobsazuju herce, abych je potlačoval. Mám rád herce, kteří v sobě mají jiskru,
energii a já se ji společně s nimi jenom snažím usměrnit do správného koryta. Navíc
tohle je možná nejsprostší role v dějinách českého filmu, ale měli jsme s Bolkem od
počátku dohodu, že nechceme, aby sprostá slova z toho lezla, ale aby to byla taková
hudba, typická pro postavu Stana. Myslím, že to nakonec funguje velmi dobře.
Postavy Bolka Polívky a Mariána Labudy tvoří záměrně fyzický i
povahový kont rast. Jak jejich komunikace působila v okamžicích, kdy
kamera nejela?
Stejně jako před kamerou se škádlili i mimo a bavili tím štáb, až jsme někdy ztráceli
pojem o tom, kdy jde o legraci a kdy je to vážně. Je pravda, že jejich postavy vycházejí
z kontrastu - Roman Mariána Labudy je netypickým představitelem Roma, je klidný,
až přemýšlivý. Naopak postava Bolka Polívky je tak plná temperamentu, že si s tím
někdy neví rady, a proto se utíká ke komunitě, která je divoká, stejně jako on.
Ve fantazijní části filmu hrají vět ší role rumunští herci - jak se
komunikuje režisérovi přes tlumočníka?
No výborně. Já se snažím složitě popsat herci, jak se jeho postava dostala do situace,
v níž je… a překladatelka to přeloží jednou větou… Já rád pracuji s herci trochu
intimněji - v tom smyslu, že jsou uchráněni všech těch technických záležitostí, které
probíhají okolo a já si s nimi jen v koutku špitám, co a jak. Tady to vůbec bylo těžké a
s cizinci o to těžší, že do té intimity vstupuje navíc překladatel.
Roming je tak trochu akční hollywoodský film v českých podmínkách -
výbuchy, požáry, kaskadéři, natáčení pod vodou …
Hollywoodský film v českých poměrech to je trochu nadnesené, ale užili jsme si.
Postupně nejen herci, ale i kaskadéři přestali zvládat všechno, co na ně bylo
přichystáno. Máme tam skoky, pády, hoření. Osm minut filmu se odehrává v mlze - to
byl naprosto nejhorší nápad, to jsem si měl zakázat. Došlo to tak daleko, že některé
kaskadérské kousky musel dělat producent.
Marek Epstein (rozhovor)
Natáčení jste navštěvoval a sledoval. Jaké prožívá autor pocity, když
vidí ožívat svůj příběh?
Pro mě je to velká atrakce, protože má fantazie funguje spíše v rámci nějakých vět a
literatury a tam se odehrávají víc obrázky. Je to tak trochu jako když jdu do divadla.
Komunikovali jste v průběhu natáčení s režisérem Vejdělkem a nebo
pro vás práce skončila napsáním textu a pak jste nechal režiséra, aby
s ním naložil po svém?
Natáčení je taková dlažební kostka vyhozená ze sedmého patra: dá se to strašně
těžko zastavit a může to taky břinknout o nějaký parapet a pak to dopadne úplně
jinak, než jste zamýšleli. My jsme upravovali scény především v rámci realizace, když
třeba některý den něco nejelo, nekouřilo nebo to bylo příliš drahé. Ale myslím, že jsme
zachovali kostru danou literárním scénářem. Režisér Vejdělek má velký scenáristický
dar a vidí věci, které já bych třeba přešel. Tím, že on musí scénář realizovat, tak ho
také vidí ještě z jiného úhlu než já.
Proč vám spolupráce
s Jirkou Vejdělkem dobře
funguje?
Musím říct, že začátek spolupráce
s Jirkou nebyl jednoduchý. Na
FAMU jsme k sobě celkem záhy
našli cestu, zjistili jsme, že máme
společný pohled na humor i na
některé životní situace, ale poznali
jsme taky, že se nám spolu
nepracuje dobře. Dokonce myslím,
že s Jirkou se nikomu nepracuje moc dobře, protože je hrozný puntičkář a věci mu
musí zaklapávat. Až moc! Ale na druhé straně cítím, že je to dobře, že on to musí mít
takto srovnané. Ve škole jsme zkoušeli vytvořit nějaký tvar jeho absolvenťáku, byli
jsme úplně zničení, měli jsme sto padesát verzí. Pak nás život zavál k Redakci a pak
k Romingu. Teď už taky pracujeme jinak, neplýtváme časem.
Předepsal j ste Romanovi a Stanovi pár pikantních situací. Byly
inspirovány nějakými skutečnými životními situacemi?
Myslím, že tam není žádná situace úplně vymyšlená. Moje zkušenost je, že když si něco
úplně vymyslíte, tak to nefunguje. Proto je tam vždycky nějaký předobraz, něco, co mi
někdo vyprávěl, nebo jsem zaslechl.
Bolek PolívkaJeden z nejpopulárnějších českých herců, který díky svému divadelnímu mistrovství získal i mezinárodní renomé. Absolvent JAMU, spoluzakladatel divadla Husa na provázku, získal popularitu i zahraniční věhlas díky mimořádným představením vycházejícím z pantomimy a pohybového divadla. Postupně se začal kromě divadla prosazovat i ve filmu a televizi. Pro Českou televizi vytvořil několik typů zábavných show - Manéž Bolka Polívky, Bolkoviny. Filmová práce představuje především dlouholeté souznění s významnými domácími režiséry různých generací.
Marián LabudaPůvodem slovenský herec si stále uchovává oblibu u českého publika, především díky řadě nezapomenutelných rolí, které vytvořil v českých filmech. Absolvent VŠMU a člen SND v Bratislavě pravidelně hostuje rovněž na českých divadelních scénách. Od počátku 80. let se objevuje ve filmových rolích československých a českých filmů. Nezapomenutelnou postavu šoféra Pávka vytvořil v komedii Jiřího Menzela Vesničko má středisková, která byla nominována na Oscara pro nejlepší zahraniční film.
Marek EpsteinBývalý atlet Slavie Praha, herec a nyní scenárista. Absolvent oboru scenáristika - dramaturgie na FAMU. Podle jeho scénářů byly natočeny televizní filmy Iguo-Igua, Trosečníci a některé díly seriálu Redakce. Marek Epstein debutoval rovněž jako spisovatel knižní prvotinou Ohybač křížů.
Jiří VejdělekAbsolvent pražské FAMU vstoupil do celovečerní hrané tvorby úspěšně filmovou komedií podle bestselleru Michala Viewegha Účastníci zájezdu. Jeho dřívější snímky získaly řadu cen na prestižních studentských festivalech. Jako režisér patřil k strůjcům úspěchu tří řad televizního seriálu Redakce. Jiří Vejdělek byl nominován na televizní cenu Elsa 2005 v kategorii režie.
Detektivové z Hollywoodu(Hollywood Homicide) Harrison Ford a Josh Hartnett musí rozmotat zločinecký propletenec a ... zítra 06.30 | | |
| I dva jsou rodina(Demain tout commence) Vtipný Samuel, který je tak trochu povaleč, si užívá bezstarostný ž... zítra 10.40 | | |
| VýhraNení cena jako cena... Povídka z oblíbeného cyklu Bakaláři (1984). Hrají: J. Satoranský, E... zítra 14.00 | | |
| Podobné filmy |
Jestli se ti nelíbí naše nabídka podobných pořadů
napiš nám.