fb  Sdílet
   Informace    Komentáře    Obsazení    Hodnocení    Ukázka    Fotky    Podobné filmy    

64% 288 hlasů
film / drama, Švédsko/Dánsko/Německo/Norsko, , 122 min., od 15 let
Simon & the Oaks
Kinopremiéra v ČR 6.6.2013 v SK 11.4.2013

Režie:
Herci: , , , , , více...


Ukázka
02:05



Každá rodina má svá tajemství.
Příběh se odehrává ve švédském Gothenburgu a jeho hlavním hrdinou je citlivý a intelektuálně založený chlapec Simon, který se neustále cítí, že sem nepatří
Uprav informace o filmu

+ Napiš komentář k filmu a získej DVD

Web: IMDB, Titulky    Videotéka: přidat si do ní film

Popis filmu Šimon a duby

Prostřednictvím jedinečného příběhu mladého chlapce Šimona a jeho židovského kamaráda Isaka, kteří musí čelit nepříznivému období Druhé světové války, Lisa Ohlin přináší unikátní obraz společenské situace tehdejší doby a popis židovské otázky ve Švédsku.


O filmu

obrazek
Režisérčina vize - Šimon a duby

„Všechny rodiny mají tajemství. Vaše pravděpodobně taky. Velká nebo malá. Držená v tajnosti z nutných, bolestných nebo současných zvyklostí. Často vytvořena z těch nejlepších záměrů; chránit dítě, čísi pověst nebo, v tom nejhorším případě, život. Možná ovlivní jen vaši pověst vzdáleného příbuzného - ten milý strýček Anton, nebo bratranec, který zmizel. Možná ta lež změní zcela vaše vnímání sebe sama.

Ale dříve či později začne lež rozdírat vaši intuici. Odpovědi, které přijmete jako dítě, se brzy stanou nelogickými, děsivými, jak dospíváte a více chápete souvislosti. Nezbývá vám, než se divit, co se skrývá pod povrchem, ale strach z toho vyvolat tu lež do světa je často stejně velký jako strach z odhalení nepříjemné pravdy, takže se raději rozhodnete stát se součástí konspirace. Růžový slon stojí uprostřed pokoje, ale každý chodí kolem něj po špičkách, aniž by ho bral kdokoliv na vědomí. Až do dne, kdy přímočará osoba náhodně odhalí příliš mnoho, nebo kdy tajemství nemůže být již déle udrženo. Skutečně, strýc Anton byl pedofil? Náš bratranec si vzal život? Ty nejsi můj táta? Pokud ano, tak kdo jsem já? Znát svoji minulost znamená znát sám sebe. Jakmile se odhalí lež, chcete vědět víc. Chcete vědět kdo, proč a jak. I když pravda bude bolet, bude nepříjemná pro ty, kteří lhali, a změní navždy vaše nejužší vztahy.

Šimon a duby byla dlouhá léta jednou z mých nejoblíbenějších knih. Důvod, proč se mi tak moc líbila, je samozřejmě zčásti díky osobním důvodům. Rodina mé matky uprchla z Berlína do New Yorku v roce 1939. Poté, co přežila holokaust, stejně jako zbytek rodiny, se rozhodla o tom více nemluvit. Z mé strany bych se nikdy na to neodvážil zeptat. Během dětství stráveného ve Švédsku jsem zjistila, že vyčnívám mezi mými blond, modrookými vrstevníky. Jako Šimon jsem se domnívala, že jsem proti nim méněcenná a že bude lepší, když se nebudu příliš vyptávat.

V zimě, kdy zemřela moje babička, mi bylo 16 let a byla jsem uprostřed zasněženého lesa ve Švédsku. Bratr musel jít na pohřeb sám. Když se vrátil, volal mi a řekl, že se pohřeb nekonal v kostele, ale v synagoze, a že muži museli mít malé, směšné kloboučky. "Víš, co to znamená, že ano?" zeptal se mě. Abych řekla pravdu, v té době jsem netušila, proč to bylo.

O rok později jsme se přestěhovali zpět do Spojených států. Konečně jsem se setkala s mými židovskými příbuznými z matčiny strany. Byl to ohromný zážitek být najednou obklopena lidmi, kteří vypadali jako já, dívat se na fotografie a číst dopisy psané mojí matkou a poslouchat lidi, jak hovoří o věcech, o kterých mi přišlo jen bláznivé přemýšlet. Proto se ztotožňuji se Šimonovou cestou a jeho pokusy najít své místo na tomto světě.

I když se osobně ztotožníte s cestou literární postavy, není to samozřejmě důvod o tom natočit film. Všechny mé filmy více či méně mají stejné téma: strach a potřebu odvahy objevovat, kým skutečně jsme a odkud pocházíme a být schopni se k tomu hlásit. Jsem naprosto přesvědčená, že jsme všichni nevědomky propojeni s naší minulostí a že zjistit, odkud pocházíme a jaké je naše místo v historii, je součástí každé lidské cesty.

Můj první krátký film po ukončení školy (Ingen som du) je o vdovci, který potká mladší polskou ženu. Aby se stal celistvou lidskou bytostí a vytvořil ve svém životě místo pro lásku, je donucen čelit názorům svých omezených přátel a také čelit muži, kterým býval se svojí předchozí ženou. V mém prvním celovečerním filmu (Veranda för en tenor) se umírající muž setká se svým nejlepším přítelem a navrhne, že společně napíší scénář o jejich společném dětství. Dostat se na dno zčásti svého přátelství, zčásti svých otců, se pro ně dva změní ve skutečnou cestu - jak z pohledu chlapců, tak i dospělých mužů.

Můj snímek (Sex hopp och kärlek) je o televizní celebritě, která se vrací domů a znovu se střetává se vzpomínkami na surového, násilnického otce a svou dětskou lásku. Díky konfrontaci s minulostí je tento muž donucen prozkoumat jak zlo, tak i dobro, které vychází z jeho nevědomého jednání. Nakonec ho to, samozřejmě, obohatí.

V mém posledním televizním seriálu (Kvalster) rozjíždí dvě sousedky - striptérka a žena v domácnosti - společně úklidovou firmu. A opět jsou na své společné cestě nuceny zkoumat své vlastní nitro, jednání a své nejhorší obavy, aby dokázaly čelit tomu, kým jsou a kým chtějí být.

obrazek
Vždy bylo mým zájmem vyprávět příběhy na všech úrovních - fyzické, společenské, psychologické a duševní. To také vysvětluje, proč je, dle mého názoru, scénář Marnie Blok k Šimonovi a dubům tak úžasný: proplétá všechny tyto oblasti, odshora dolů, takže vytváří svoji vlastní identitu.

Celovečerní filmu Šimon a duby není knihou Šimon a duby. Je to samostatný příběh. Z knihy byl pro potřeby filmu převzat silný základ, kde všechny ingredience Marianne Fredriksson tvoří fantastický základ pro pár linií příběhu, které jsme si vybraly vyprávět. Vedlejší příběhy a menší postavy musí být odsunuty, aby dostal hlavní příběh kolem Šimona, Karin, Erika a Rubena dostatečný prostor. Roky vytváření scénáře a 18 pracovních verzí dalo vznik příběhu, který jasně přednáší Mariannein hlas, ale stále se mu daří stát na vlastních nohách.

Tak, jak to vidím, nese film klasický příběh, a proto byl vyprávěn klasickým způsobem. Je to otevřený, vřelý film a stejně jako kniha má v sobě určitý smysl pro humor a víru v lidskou dobrotu, dokonce i v temných časech. Všechny postavy chtějí být milovány a uznávány.

Dokonce i výběr herců hraje v mých filmech důležitou roli, stejně jako příroda a světlo západního pobřeží. Velký dub je zde nejdůležitější vizuální metaforou. Barvy a sezónní změny se jeví jako duchovní a vizuální spojovací linky. Bylo důležité vytvořit styl, který by byl světlý, prostorný, citlivý a vřelý a zároveň by měl ohromné množství temnoty v temných částech. V práci kamery jsme chtěli ukázat drama, přírodu, herce a zejména pak Šimonova ducha; jeho pohled na svět se ve skutečnosti mění, jak se vyvíjí z malého kluka s dětskými reakcemi v mladého muže s mnohem silnějšími emocemi. Vizuálně jsem také chtěla ukázat jeho spiritualitu, jeho vnitřní cestu v kontrastu s "realitou". (Pro ty, kteří se zajímají o fotografické reference mne a mého kameramana Dana Laustsena, inspirovaly filmy XX. století, Kmotr, Svědek a Společnost mrtvých básníků. Také mne ovlivnily roky, kdy jsem tvořila video umění.)

Vizuální jazyk je založen na kontrastech; například mezi Larssonovým prostým, svépomocí postaveném, skandinávským domem a interiéry z tmavého dřeva v intelektuálním a kultivovaném prostředí obývaném německo-židovskou rodinou Rubenových. Zvuky přírody v kontrastu s klasickou hudbou. Kontrast mezi tichými, fyzickými a verbálně intelektuálními muži; mezi život povzbuzující, vyrovnanou a mateřskou Larin a temnou, sexuální a smrt přivolávající Olgou. Mírumilovné, "neutrální" Švédsko a brutální, válkou bouřící Evropa.

Vystudovala jsem hereckou metodologii, což s sebou přináší spoustu základních otázek o postavách, jak dosáhnout přirozeného jednání; otázky jako "Odkud jste?", "Co chcete?", "Co potřebujete?", "Jak se váš vztah k určité osobně změnil v průběhu času?" apod. Celá myšlenka je najít fyzickou postavu, spíše než verbální. Prozkoumat fyzický příběh na pozadí, který klade základy pro verbální hraní. Strávila jsem hodně času zkoumáním postav Marianne Fredriksson s Marnie Blok a s herci. Ty postavy jsou bohaté a mnohostranné a Marianne popisuje dokonce i temná zákoutí jejich duší s ohromnou něžností. Karininy komplexní emoce směrem k mateřství a strach ze ztráty milovaného syna ji donutí zůstávat ve lži. Erikův hluboce zakořeněný komplex společenského postavení a jeho nikdy nekončící láska ke Karin. Šimon se snaží najít svoji vlastní cestu a najít sám sebe, i když zraní své milované rodiče. Rubenův hluboký smutek nad životem, který dříve žil, a jeho nikdy nekončící neopětovaná láska ke Karin.

Cesta do světa Marianne Fredriksson byla cestou od evropské po švédskou historii a skrze moji vlastní minulost. Potkala jsem tolik lidí, kteří sdíleli moji fascinaci tímto příběhem a kteří se ztotožnili minimálně s jednou z těch úžasných postav. Jsem velmi šťastná, že kniha a film nyní získají příležitost být odhaleny novou generací.“

Podobné filmy

Sherlock Holmes
(The Sherlock Holmes) Znamení čtyř Záhada zamčeného pokoje - jaká to výzva pro největšího...
dnes 20.00
ČT2
Příběh kmotra
Vyšetřovatel Lukáš Vaculík s buldočí vytrvalostí sleduje život mafiánského kmotra Ondřeje ...
dnes 20.20
Nova
Kotva u přívozu
Populární televizní komedie o úspěšné televizní hlasatelce a jejích rodinných trampotách (...
dnes 22.55
ČT1
Podobné filmy
Jestli se ti nelíbí naše nabídka podobných pořadů napiš nám.

logo horoskopy
logo humor
logo studentka
logo nejhry
logo sms
logo tvp
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce... Filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
    Přihlášení
    Registrace


    Pátek 1. 7. 2022 Svátek má Jaroslava
    Vyhrávej v casino.cz nebo na vyherni-automaty.cz   Prodávej s Plať-Mobilem.cz