fb  Sdílet
   Informace    Komentáře    Obsazení    Hodnocení    Ukázka    Fotky    

76% 36 hlasů
dokument, Česká republika, , 74 min.
Kinopremiéra v ČR a SK 18.4.2013

Režie:


Ocenění: 2013, Český Lev, Nejlepší dokument


Ukázka
01:30



Co se skrývá za předváděcími akcemi.
Syrový dokument Silvie Dymákové ukazuje manipulaci, ponižování a nátlak, které se skrývají za zavřenými dveřmi "předváděcích zájezdů pro seniory". Smutní hrdinové filmu skládají na stůl nefunkční hrnce, vysavače, které nikdy nepoužili, deky z "ovčí vlny" a biolampy, za které během svých výletů zaplatili v součtu desítky až stovky tisíc korun. A to v lepším případě. Řada z nich totiž výměnou za vrácení občanek zabavených prodejci podepsala úvěrové smlouvy. I přes otřesné zkušenosti senioři a seniorky na zájezdy vyrážejí opakovaně, aby se vymanili ze své osamělosti nebo proto, že neumějí říct nabídkám ne. Autorce dokumentu se podařilo proniknout se skrytou kamerou na předváděcí akce a rozebrat nátlakové metody prodejců s psycholožkou a advokátem. Film po svém dokončení v létě 2012 vzbudil zasloužený rozruch, protože nezkušenosti, důvěřivosti a určité závislosti seniorů zneužívají v Česku desítky firem.
Uprav informace o filmu

Komentář k filmu Kvalita obsahu určitě nedosahuje kvalit dokumentu, ale i tak je to hodně dobře natočený, zaplať Silvii za tento dokument, měly by ho povinně vysílat v půl třetí v noci na každém programu každý den, aby si nespící důchodci už konečně zaťukali na čelo. 80%
Všechny komentáře k filmu 28+ Napiš komentář k filmu a získej DVD



O filmu Šmejdi

obrazek
Manipulace, nátlak, ponižování, agrese. Skryté kamery zachytily drsné pozadí předváděcích akcí pro seniory. Co se opravdu děje na populárních zájezdech s obědem zdarma? Praktiky, ze kterých mrazí. Lži a promyšlená manipulace, jejímž jediným cílem je donutit bezbranné staré lidi k nákupu předraženého zboží. Senioři ze svých nuzných důchodů splácí horentní sumy za často nekvalitní produkty. Někteří z nich se dušují, že už na žádnou akci nikdy nepojedou, jiní to nevydrží a jedou znovu. Co je žene? Zvědavost? Samota? Nebo závislost? Autorky tohoto filmu rok v převleku navštěvovaly akce, kde se důchodcům vymývají mozky a kde mladí lidé nejsou vítáni. Vedle autentických záběrů z předváděcích akcí a výpovědí poškozených seniorů přináší dokument i pohled psycholožky, právníka a dalších odborníků. Film tak poprvé komplexně mapuje tento nechvalný fenomén dnešní doby.

Celovečerní dokumentární film Silvie Dymákové a Romany Mazalové Šmejdi rozkrývá drsné pozadí předváděcích akcí pro seniory. Dymáková s Mazalovou navštívily více než 30 akcí a skrytou kamerou zachytily prostředky, kterými prodejci donucují seniory k nákupu nekvalitního a předraženého zboží. Nejdůležitější ambicí filmu Šmejdi je snaha čelit nekalým praktikám osvětou a informováním veřejnosti, se zvláštním důrazem na ohroženou skupinu. Senioři nad 65 let jej proto mohou zhlédnout zdarma při kterékoliv projekci v celé České republice

obrazek
Manipulace a závislost na akcích s obědem zdarma

K tématu předváděcích akcí se Silvie Dymáková dostala prostřednictvím své babičky, která na výlety s obědem zdarma jezdí. „Nechápala jsem, proč utrácí za zbytečnosti, a tak jsem jela na akci s ní. A pak znovu, abych zjistila, jestli šlo poprvé o výjimku nebo strategii.“ Další akce už Silvie navštěvovala coby doprovod seniorů Dany a Jardy a natáčela je skrytou kamerou: „Došlo mi, že nechci být tím, kdo svou tolerancí či ignorací připustí, aby se taková zvrácenost stala normou. Natočit celovečerní film ale původně nebyl záměr. Nejprve jsem vůbec nevěděla, jak s pořízeným materiálem naložím, později jsem chtěla ustříhat informační a jednoduché video pro seniory a objíždět s ním ve volném čase důchoďáky. Takže jsem při střihu myslela hlavně na to, aby starý člověk dokázal rozklíčovat to, se na akcích děje. A najednou je film ve své informační podobě kinech. Šmejdi si dokázali prorazit cestu.“ Na ponuré realitě těchto akcí je podle spoluautorky scénáře, psycholožky Romany Mazalové, nejvíce zarážející rafinovanost metod prodejců. „Nikdy by mě nenapadlo, o jak propracovanou manipulaci jde. Seniory, kteří prodejní akce opakovaně navštěvují, jsem považovala za hloupé. Ale nejsou. Zdravý člověk v produktivním věku, který má rodinu, kamarády, práci, nemůže odsuzovat někoho, komu je osmdesát, žije sám, selhává mu zdraví a navíc je na akci pod neuvěřitelným nátlakem.“ To, že senioři na akce navzdory špatným zkušenostem jezdí opakovaně, je na první pohled zarážející. Mazalová, zdůrazňuje, že jejich stav vykazuje všechny znaky závislosti. „Říci ne a přestat jezdit je pro některé z nich velmi těžké.“

Společenský dopad filmu umocní promítání seniorům zdarma

Společenský dopad filmu umocní promítání seniorům zdarma „Dokumentární film Šmejdi je svým potenciálním společenským dopadem velmi výrazný a proto k němu přistupujeme z velké míry spíše jako k osvětové činnosti než komerční distribuci,“ vysvětluje ředitel distribuční společnosti Aerofilms Ivo Andrle, který je vděčný za ochotu partnerů: „Prakticky všude, kam jsme se vydali hledat spolupráci, jsme našli otevřené dveře a chuť pomoci upozornit na tento problém. Možná i proto, že většina z nás také někdy od babičky dostala nějaký ten parní čistič či matraci s aloe vera. Nešvar neférového obchodního jednání vůči seniorům vnímáme velmi negativně a rádi bychom s tím pomohli něco udělat. Děkuji všem kinařům, kteří se připojili k naší výzvě a umožní všem seniorům nad 65 let zhlédnutí filmu zdarma.“


logo horoskopy
logo humor
logo studentka
logo nejhry
logo sms
logo tvp
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce... Filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
    Přihlášení
    Registrace


    Čtvrtek 26. 5. 2022 Svátek má Filip
    Vyhrávej v casino.cz nebo na vyherni-automaty.cz   Prodávej s Plať-Mobilem.cz