Když se v New Yorku poprvé setkáváme s finančním magnátem Robertem Millerem na oslavě jeho 60. narozenin, jeví se jako ztělesnění úspěšného amerického podnikatele a dokonalého rodinného života. Za zdmi jeho dokonalého sídla mu ale vše přerůstá přes hlavu. Zoufale se snaží dokončit prodej svého obchodního impéria dříve, než se přijde na jeho podvody.Snaží se utajit svůj dvojí život před svou loajální manželkou Ellen a úžasnou dcerou a jedinou dědičkou Brooke . Miller se snaží vybalancovat aféru s francouzskou prodavačkou umění Julií Côte . Právě v okamžiku, kdy se snaží prodat své problémové impérium, neočekávaný smrtelný omyl jej nutí žonglovat se svou rodinou, podnikáním a zločinem za pomoci Jimmyho Granta , osoby z Millerovy minulosti. Jeden špatný krok nastartuje podezřívavého detektiva New Yorské policie, detektiva Michaela Bryera , kterého v jeho úsilí nic nezastaví. Bojuje o čas, který nemá. Miller je konfrontován s limity svého morálního pokrytectví. Podaří se mu to dřív, než celá ta bublina praskne?
Richard se téhle role chopil jako správný herec a ukázal, že ještě nepatří do starého železa. Stejně tak Susan Sarandon, jen je velká škoda, že spolu měli jen jednu pořádnou scénu a to až na konci, ale říká se: To nejlepší na konec. Příběh je převážně o boháči, který si nechce kazit reputaci a chce zachránit své bohatství. Nebýt tak skvělých hereckých výkonů, tak by u mě byl průměr, ale herci celý film drží nad vodou.
Newyorský obchodní magnát Robert Miller spravuje fond spolu se svou dcerou Brooke a chystá se ho prodat s velmi slušným ziskem. Má pohodlný život a ten si zpříjemňuje poměrem s mnohem mladší ženou, galeristkou Julie Cote, které také finančně pomáhal. Nicméně aniž by to Brooke a většina jeho zaměstnanců věděla, Miller upravil účetní knihy společnosti a půjčil si 412 milionů dolarů od svého přítele, aby pokryl investiční ztrátu a vyhnul se vyšetřování pro podvod. Potenciální kupec, James Mayfield, brzdí proces nákupu a Millerův přítel - věřitel chce, aby mu půjčku splatil. Miller říká, že potřebuje, aby peníze zůstaly na jeho účtu, dokud nebude dokončen audit prodeje. Naplánuje si schůzku v restauraci, během níž mají být podepsány smlouvy, ale je to ve stejný večer, jako Juliina výstava v galerii. A Miller svatosvatě slíbil milence účast. Julie mu po celou dobu jeho obchodní schůzky neustále píše a volá. Jenže jednání se vleče, protože všichni čekají, až dorazí Mayfield. Když se neobjeví, Miller znechuceně odchází. Než se stačí vzdálit, Brooke ho informuje, že našla finanční nesrovnalosti ve starých účetních knihách. Otec ji však odbude. Miller se konečně dostaví do galerie, ale naštvaná Julie mu řekne, aby odešel. Po chvíli váhání se Miller rozhodne na Julii počkat u ní v bytě. Pohádají se, ale on ji přesvědčí, aby s ním jela na noční výlet. Nepozornost a mikro spánek mají za následek nehodu, při které Julie umírá. Zraněný Miller si uvědomí, že musí popřít svou účast na nehodě..
Jak vznikal film Smrtelné lži
„Vzdáte se moci, kterou milujete, abyste si zachovali svou poslední špetku lidskosti?“
V devatenácti zakončil studia na filmové škole NYU. Nicholas Jarecki začal svou kariéru jako autor Brekaing In: How 20 Film Directors Got Their Start., Bestseller, který ho přivedl k dokumentárnímu filmu The Outsider, se zaměřil na legendárního scénáristu a režiséra své knihy, Jamese Tobacka. Začal přemýšlet o svém prvním celovečerním filmu; přirozeným místem pro něj byl svět financí. Pro úspěšného podnikatele a syna dvou komoditních makléřů, to byl svět, který důvěrně znal, a který se v roce 2009 dostal do podrobného hledáčku veřejnosti. Začal číst vše o trvající finanční krizi. Nejzajímavější pro něj byla sbírka esejí The Great Hangover od Vanity Fair, která se zabývala analýzou ekonomického krachu. „Kniha nahlížela do soukromých životů hráčů, kterých se to týkalo“, říká Jarecki. „V době, kdy jsem četl tyto články, mi zavolal můj přítel Kevin a řekl mi „dva roky se snažíme natočit film - nejsi ten typ, který dokáže čekat, musíme začít - prostě něco napiš!“ Začali jsme probírat koncepty, které bychom mohli zrealizovat bez honoráře, a on řekl, že bych měl napsat scénář zasazený do jednoho domu, kde jde vše z kopce. Řekl jsem mu, že tento typ filmů nesnáším a on na to, abych přestal otálet a prostě něco napsal! A tak jsme začali…“
Jarecki začal přemýšlet o rozsáhlém velkometrážním městském bytě ve svém rodném New Yorku. „Přemýšlel jsem o muži, který žije přesně v takovém domě - co je asi zač? Co dělá? Jestli bydlí právě tady, pak musí být bohatý. A kolem peněz se vždy točí problémy. Co když byl dřív dobrým člověkem, ale jak se z něj stával stále bohatší muž, jeho život byl stále víc komplikovaný a zkorumpovaný, dokud ho peníze nepřivedly na hranici morálky. Komu se teď zodpovídá, když se vše hroutí i svět kolem něj (tak jako se v roce 2009 zhroutil všem)? A co udělá, aby ochránil sám sebe a svou rodinu? Tak se zrodila postava Roberta Millera.“
Jarecki psal scénář 9 měsíců a z původního nízko-rozpočtového scénáře se z něj stalo drama, které odkrývá morální dilema mocného a úspěšného podnikatele. Producent Kevin Turen byl přizván k doladění scénáře. Společně přehrávali scény a přicházeli na různé nápady. „Pozvali jsme přátele, předčítali jim dialogy a ptali se „Co když Robert udělá tohle? Co udělá potom?“ Vím, že si mysleli, že jsem blbec, ale byli to skvělí přátelé, které mne poslouchali a nechali mne pohrávat si s myšlenkami. Tento proces sem miloval.“
Jarckeho nadšení zaujalo silný a rozmanitý producentský tým. „Když jsem poprvé potkal Lauru Bickford, netušil jsem, že bychom spolu mohli točit film. Ale jak se scénář vyvíjel, přizval jsem ji do týmu, říká Jarecki. „Přinesla s sebou skvělé know-how jak film zrealizovat a jak dát dohromady skvělý tým lidí.“ Koncem listopadu 2010 se filmaři rozhodli odložit termín natáčení stanovený na duben 2011, protože přišli o kompletní financování. „Měli jsme dva měsíce, abychom dali dohromady několik milionů dolarů nebo to nechali vyhořet. Laura neustále opakovala, že musíme jít dál, protože to je silný scénář a že získáme peníze, herce i tým a projekt zrealizujeme. Byla si jistá, že vše vyjde a měla pravdu, říká Jarecki.
Režisér se také pohlížel po producentovi, které by dal dohromady projekt fyzicky. Laura jej seznámila s Bobem Salernem, který znal Jareckeho dokumentární filmy a byl si jistý jeho talentem, nejvíc byl ale nadšen jeho znalostí světa, který přenesl do scénáře. „Myslel jsem si, že bude pro Nicka zajímavé tento příběh přenést na plátno, protože vidí do světa financí a osob, kterých se týká. Je posedlý detaily těchto osobností a autenticitou světa, ve kterém žijí“, říká Salerno.
Kdo je Robert Miller
Richard Gere představuje okouzlujícího, sofistikovaného multimilionáře. Je také konfliktní člověk žijící mimo konvenční morálku, který využívá svého bohatství, aby si vytvořil svá vlastní pravidla. Má radost ze své půvabné milující manželky a krásné mladé milenky. Má rád svou dceru a svého syna, je charitativní, je pokrytecký - má vše, co chce a ještě víc. „Millerovy nároky jsou stejné, jako jeho obleky - přirozené, šité na míru a důkladné“, poznamenává Laura Bickford. „Je to smysl pro náročnost, který prochází celým filmem - protože je skvělý mecenáš, může dělat, co se mu zlíbí.
Několik let je Miller úspěšný ve všech ohledech, vybudování své rodiny, majetku a svého impéria. Pak se náhle stane produktem na trhu, který se v roce 2008 zhroutil. Je mužem, který žije na vypůjčený čas, protože překročil limity, které je schopen unést. Lidé mu svěřili peníze a on s nimi rozehrál riskantní hru. „Millerův svět se zhroutil a jeho zaslepenost zmizí, přichází realita, přesně taková, která se stala většině lidí „na ulici“, dodává Jarecki.
„Miller rozhodně není člověk, který vymyslel nejlepší past na myši, ale je rozhodně nejlepším obchodníkem, protože je velmi okouzlující a tvrdě pracuje. Ale je na něm také něco zločinného. Není drsný mladík z ulice; je chlapík, který dosáhl úspěchu vlastním přičiněním a vybudoval si svou vlastní identitu.“
Režisér nikdy nechtěl představit Millera jako padoucha. „Je to komplikovaný muž a myslím si, že my všichni jsme komplikovaní“, říká Jarecki. Všichni někdy lžeme a podvádíme a všichni dělám skvělé a obětavé věci. Věřím, že altruismus existuje a je součástí naší DNA, protože děláme něco i pro druhé. Takže si myslím, že Robert je lidský, ale mnohokrát chyboval a film sleduje, zda se vzdá moci, kterou tak miluje, aby si zachoval alespoň špetku lidskosti.“
Laura Bickford připouští, že to je přesně to, co ji na scénáři přitahovalo. „Miller je člověk, který je okouzlující a sympatický, s tím, že jeho omyly mu mohou zničit život, takže si vlastně nejsme nikdy jisti, na čí straně jsme. Je to velmi realistická morální korupce, která se lidem může stát, ne karikatura dobra a zla.“
Kevin Turen poznamenává, že „Millerova rozhodnutí nejsou vždy obecně morální, ale myslí si, že je mnohem důležitější být pragmatický a věnovat lásku své rodině a závazky a zodpovědnost, kterou cítí za lidi kolem sebe. Hodně postav v tomto filmu dělá špatné věci ze správných důvodů - alespoň to tak vidí“.
„Miluje svou ženu a děti,“ říká Jarecki. „Také miluje vzrušující pocit, že má milenku a žije na vrcholu. Opravdovou otázkou zůstává, zda má víc rád sám sebe. A myslím, že zpočátku jsme přesvědčeni, že má.“