Emile Hirsch, který dovede s neuvěřitelnou schopností ovládat auto v plné rychlosti, se rozhodl zúčastnit nejrizikovějšího závodu světa, při kterém zemřel jeho starší bratr. Čeká ho velký boj nejen s největším rivalem jako je Matthew Fox, ale bude mít superrychlé auto Mach 5 vytvořené jeho otcem. Jenže existují lidé, kteří si nepřejí, aby tento závod vyhrál...
Speed Racer, filmová adaptace klasického japonského animovaného seriálu (který jsem ale v životě neviděl) je vizuální antitezí Matrixu. Zatímco příběh hackera Nea je oděn do cyberpunkové černé, Speed Racer je tak pestrobarevný, až oči přecházejí. Kromě neskutečně ztvárněných závodů (slovo "Speed" v názvu není omylem) zaujme i nestandardní způsob vyprávění (prolínání různých časových rovin často i v rámci jednoho filmového obrazu..).
Speed Racer, jenž původně vzešel z japonského animovaného seriálu, se jmenuje film i jeho hrdina. Na automobilového závodníka čekají nejen zástupy fanoušků přelomové trilogie Matrix producenta Joela Silvera. Vzešel totiž ze stejné dílny.
Více než dvouhodinovou podívanou plnou dech beroucích vizuálních efektů natočilo režisérské, scénáristické a producentské duo Larryho a Andyho Wachowských. Na plátně se objeví Emile Hirsch (Útěk do divočiny), Christina Ricciová, Matthew Fox, Susan Sarandonová a John Goodman.
Hlavní hrdina to za volantem svého originálního závoďáku umí jako málokdo. Nezná slovo strach a řídí se instinkty. Jedinou konkurencí je jeho zesnulý bratr Rex, ze kterého si Speed udělal svůj velký idol. Odmítne lákavou nabídku od velké společnosti a zjistí, že výsledky závodů jsou zmanipulovány, protože zkorumpovaní magnáti drží ty nejlepší závodníky v šachu. Speed se proto spojí se svým někdejším rivalem s cílem čestně zvítězit v témže závodu, který stál...
Speed Racer je mladý automobilový závodník, který již odmalička, stejně jako jeho rodina a její firma Racer Motors, žije pouze pro superrychlá auta a svět, který se točí kolem závodních okruhů. Starší bratr Rex ho odmalička tajně brával na závodní dráhu, kde ho učil řídit. Také díky němu se ze Speeda stal jeden z nejlepších současných závodníků, který dokáže s neuvěřitelnou jistotou ovládat vše, co má volant, i v těch největších rychlostech. Pomáhá mu při tom mechanik Sparky a podporuje ho celá rodina včetně přítelkyně Trixie. Svět velkých závodů není jen o rychlosti a dovednostech řidiče. Jak Speed postupně zjišťuje, točí se v něm také velké peníze, odehrávají velké podvody, vydírání, manipulace s výsledky ve prospěch vlivných sponzorů, a dokonce vraždy. Odmítne nabídku vlivného Alberta Roayltona, aby jezdil pro jeho firmu, stejně jako tajemného závodníka Racera X, který pracuje pro detektiva Detectora z oddělení pro hospodářskou kriminalitu a žádá, aby mu pomohl v boji s korupcí a zločinnými praktikami na závodních okruzích. Aby dokázal, že podvody závody nemohou ovlivnit, rozhodne se zúčastnit nebezpečného závodu Casa Cristo, při němž před lety zahynul Rex. Chce závodit za stáj Togokhan Motors stejně jako Racer X a dědic firmy, japonský závodník Taejo Togokhan, který se vzepřel gangsteru Cruncherovi, jenž ho donutil prohrát několik závodů. Závodu se účastní také jeho japonský konkurent Muša, který uzavřel dohodu s Roayltonem, aby mohl získat pod kontrolu oslabenou Taejovu firmu. Speed, Racer X i Taejo vědí, že je čeká nebezpečný závod, v němž půjde o život.
Tvůrcům trilogie Matrix, scenáristům/režisérům/producentům Larrymu a Andymu Wachowským se díky jejích svěžímu přístupu, který kombinuje silný důraz na příběh s dechberoucími vizuálními efekty podařilo redefinovat žánr akčního filmu.
Možnost převést klasickou animovanou sérii Speed Racer na velké plátno dalo bratrům Wachowským příležitost k novému uchopení kultovní látky a zároveň možnost zasáhnout široké rodinné publikum.
“Larry a Andy vytvořili prostřednictvím Matrixu natolik specifický vizuální styl, kdy jste během sledování filmu museli neustále měnit způsob jeho vnímání,” říká producent Joel Silver. “Najednou jste na plátně mohli vidět věci, které vám předtím ani nevstoupily na mysl. U Speed Racera si bratři opět dali za cíl, že radikálně změní způsob, jakým jako diváci sledujeme filmy. Pro vyprávění filmu o létajících autech, které se honí po spektakulárním a nebezpečném závodišti, si vytvořili úplně nový koncept - fantastické akční sekvence, jaké jsme na plátně ještě neviděli. Jde o zcela nový tvůrčí přístup, který kombinuje úžasné počítačové triky s živou akcí. Tihle bratři zkrátka rádi nabourávají ustálené postupy a milují, když se mohou vystavit novým výzvám.”
Producent Grant Hill říká: “Wachowští na tomhle comicsu vyrůstali a jedna z věcí, která je na Speed Racerovi zaujala, byla silná rodinná dynamika původní televizní série. Larry a Andy chtěli natočit film pro celou rodinu, šlo jim o podívanou, na kterou by si mohli zajít všichni jejich synovci a neteře.”
“Sedli si a napsali krystalicky čistý rodinný film, který se snaží uchovat atmosféru původní série, ale zároveň přichází s úplně novým dobrodružstvím,” říká Silver. “Speed Racer je zkrátka pro každého. Narazíte v něm na úžasné postavy, užijete si skvělou akci - a samozřejmě - jeho obrazy vás naprosto uchvátí.”
Film se soustředí na Speed Racerovo úsilí stát se tím nejlepším závodníkem World Racing League (WRL). Dvěma úhelnými kameny Speedova života je závodění a jeho rodina. Film popisuje Speedovu rodinu jako jeden z posledních nezávislých týmů, který se musí v náročném závodě utkat se svými konkurenty podporovanými megasponzory. Jde o hodně, Speedova případná prohra by mohla ohrozit existenci celé organizace.
Při koncipování akce pustili Wachowští svou představivost ze řetězu a vymysleli závodní styl, jaký jsme na plátně ještě neviděli. Závodní auta filmu Speed Racer v sobě snoubí formu s jejich funkcí, v náročných akrobatických kreacích překonávají gravitační zákony a dosahují rychlosti až 600km/h. Každý z vozů je kouskem umění kalibrovaným přesně na míru, jeden z vozů je rychlejší než druhý a dokonale odráží osobnost svého řidiče.
V barevném a rozzářeném světě Speed Racera se setkávají mnohé epochy i styly a vytvářejí svébytný závodní sport. “Estetika tohoto filmu odráží minulost, přítomnost i budoucnost,” říká Joel Silver. “Tamní společnost je celá blázen do aut, Andy a Larry proto vymysleli takové vozy, jaké jsme na plátně ještě nikdy neviděli. V časopisech a ve filmech jsme viděli spousty krásných aut, ale tenhle film posunuje design na úplně jinou úroveň. Tyhle vozy zvládnou vše co vás jen napadne a dělají z jízdy neskutečně napínavou záležitost.”
Grant Hill říká: “Larry a Andy usilují o to, aby s každým filmem překonali hranice možného. Při koncipování filmů jsme vycházeli z extrémních sportů jako jsou skateboarding a snowboarding, jež se vyznačují velmi plynulým pohybem. Uvažovali jsme nad tím, jakými parametry by se auta musela vyznačovat, jak by vypadala a jakých rychlostí by asi dosahovala, aby ve vzduchu dosáhla podobných kousků.”
Je samozřejmé, že žádný závod WRL by se neobešel bez bojové taktiky v gladiátorském stylu, který je na hranici toho, co je ve sportu dovoleno - tím mám na mysli všechna ta nezpečná kopí, trhače pneumatik a rotující pily. Silver uvádí: “Larry a Andy vymysleli extrémní, plně-kontaktní motorový sport, který je mixem bojových umění a závodů Formule 1. Něco jako Car-Fu, prostě automobilové bojové umění. Prostřednictvím původního seriálu se bratři poprvé seznámili s japonským přístupem k animaci,” říká Silver. “Larryho i Andyho ty příběhy uchvátily, u seriálu je ohromila jak akce, tak jedinečný vizuální styl. Celý seriál se naprosto lišil od všeho, co bylo v té době v televizi k vidění. Postupem doby se z nich stali velcí fanoušci Speed Racera i celé japonské animované tvorby známé jako anime.”
Fanoušky seriálu Speed Racer najdeme ve všech generacích diváků i v každém koutu světa. Původní animovaný seriál Speed Racer vzešel z japonské manga série Pilot Ace, kterou vytvořil průkopník žánru anime, Tastuo Yoshida. V roce 1967 na základě comicsu vznikl japonský animovaný seriál Mach Go Go Go. Ten byl po šesti měsících nadabován do angličtiny a vznikla jeho americká verze Speed Racer.
Seriál Speed Racer se stal po celých Spojených Státech přes noc hitem a svou směsí úžasné akce, intrik, rodinných hodnot, nevinné romantiky a podvratného humoru uhranul představivost všech mladých Američanů. Speed Racer se nepodobal ničemu, co bylo v tehdejší době v televizi k vidění, představil mladého a vysoce motivovaného hrdinu, který při závodech sedlá svůj silný a elegantní vůz Mach 5 a vítězí nad zákeřnými konkurenty.
O čtyři desetiletí později a několika dalších animovaných sezónách se Speed Racerovi a jeho dobrodružstvím v Mach 5 dostalo nového hávu v podobě filmu bratří Wachovských, který míří na velké plátno. S tím se pojí i použití spektakulárních vizuálních efektů, divoké akce, pokrokový způsob snímání a nejmodernějších počítačových technologií.
Když se všichni herci filmu Speed Racer shromáždili v berlínském studiu Babelsberg, bratři Wachowští je v krátkosti seznámili s tím, do čeho vlastně jdou. Ukázali jim kresby, nákresy, storyboardy i jednoduchou previzualizaci akčních scén ve 3D.
“Už jen samotná previzualizace ve vás vyvolávala pokoru,” říká Emile Hirsch, který se ujal ústřední role závodníka Speeda. “S úžasem jsme pozorovali, kolik toho tvůrci zvládli dávno před tím, než vůbec padla první klapka. Vůbec to nevyvolávalo pocit sci-fi, jakým byl Matrix. Bylo v tom mnohem víc magie. Tenhle film stojí na kontrastu barev a temnoty.”
“V malé místnosti bylo dvanáct herců a já vám garantuji, že k takové sešlosti na placu dochází jen zřídka - a nikdo nemohl najít ta správná slova, jimiž by vyjádřil svůj úžas,” popisuje Matthew Fox, který ztvárnil postavu tajemného Racera X. “Jeden se díval na druhého a byl naprosto uchvácený. Bylo to opravdu velmi vzrušující. V životě nastane jen málo příležitostí, kdy jste součástí projektu, který si troufá udělat něco přelomového. A právě tohle byla jedna z oněch řídkých příležitostí.”
Rodina Racerů, přátelé a nepřátelé
Film Speed Racer má dva středobody - závody a rodinu Racerových. Oba dva jsou úzce propojeny. “Speedova rodina závody nejen žije, ale doslova jimi jí, pije i dýchá. Jejich příjmení mimo jiné mluví za vše: jsou Racerovi,”směje se Hirsch. “Spolupracují jako tým. Všechno stojí a padá na týmové práci a správném kroku ve správnou chvíli. Myslím si, že to je jeden z hlavních důvodů, čím může film zaujmout - na dobrodružství se podílí opravdu každý.”
Dům Racerových je typickým idylickým obydlím předměstské rodiny. Táta Racer staví v garáži závodní mašiny, a jeho největší pýcha a radost, Mach 5, zaujímá čestné místo ve středu obývacího pokoje. Máma Racerová je páteří domácnosti - poskytuje zázemí, podporu a cennou radu. A navíc báječně peče! Speedův neposedný bratr Spritle a jeho mazlík, šimpanz Chim-Chim, si vždycky najdou způsob, jak zůstat co nejblíž centru dění. Proto se občas schovají do kufru Speedova stroje Mach 5 a nebo někam, kde by to člověk ani nečekal. Speedova dlouholetá přítelkyně Trixie považuje dům jeho rodiny za svůj druhý domov. Při závodech Speeda kryje ze vzduchu, přesněji ze své růžové helikoptéry. Neoddělitelnou součástí týmu Racer Motors je tátúv spolehlivý mechanik Sparky.
Při vyčerpávající sérii konkurzů, které proběhly na třech kontinentech za účasti stovek herců, si tvůrci od začátku mysleli na Emile Hirsche.”Stále nemůžu uvěřit, že jsem tu roli nakonec dostal,” říká Hirsch. “Na animovanou sérii Speed Racer jsem se jako dítě díval vždycky ráno při snídani. Viděl jsem snad každou epizodu. Jsem taky velkým fanouškem trilogie Matrix, takže jsem nadšený, že mě Larry a Andy obsadili do svého dalšího filmu.”
“Když jsme se s Emilem potkali poprvé, bylo nám jasné, že tenhle chlapík má pro postavu Speeda Racera dokonalý vzhled, mladické nadšení a pořádnou dávku talentu,” říká Jole Silver. “V té době ještě Útěk do divočiny nebyl v kinech, cítili jsme však, že má dost energie na to, aby v našem filmu utáhl i hlavní roli.”
Christina Ricci se ujala role Speedovy dlouholeté přítelkyně Trixie, která mu fandí již od základní školy. Trixie je bystrá, má silnou vůli i svůj vlastní styl. Trixie je k vidění buď u Speeda v garáži nebo jej při závodě naviguje prostřednictvím vrtulníku.
“Trixie je přesně jako já,” říká Ricci. “Je vždycky pro každé dobrodružství, zvládne to samé co kluci, film to však nijak dramaticky nezdůrazňuje. Zvládne úplně všechno - vymýšlí se Speedem strategie, létá ve vrtulníku a ovládá i kung-fu. V každé situaci má nějaké eso v rukávě. Trixie je prostě 100% kluk i holka, což z ní dělá opravdu zábavnou postavu.”
Ricci zdůrazňuje důležitost výrazného osobního stylu a vzpomíná: “Když jsem šla na setkání s Wachowskými, dost jsem se toho bála, protože jsem už dlouho jejich fanynka a nechtěla jsem si to zkazit. Byla jsem trochu nesmělá, nemohla jsem vůbec mluvit. A tu jsem si všimla, že všichni máme ten samý typ tenisek Converse černé barvy. Pocítila jsem, že všechno bude v naprostém pořádku.”
Další velkou Speedovu fanynku, mámu Racerovou, ztvárnila Susan Sarandon. Tuto oscarovou herečku na projektu uchvátil především příběh z pera bratří Wachowských, který zdůrazňoval důležitost kompaktní rodinné jednotky. “Líbí se mi představa, že Racerovi se každý večer sejdou u stolu,” říká herečka. “Máma Racerová je přirozený rodinný tmel, bez ní by se to rozpadlo.”
“Máma Racerová je bezpochyby základním kamenem rodiny Racerů,” říká John Goodman, který ztvárnil hlavu rodiny, tátu Racera. “Když se objeví nějaké problémy, každý si za ní jde vylít srdce.”
Táta Racer je vynikající návrhář a technik, který staví Speedovy závodní vozy. Stejně jako tomu bylo u Speedova staršího bratra Rexe. “Staví auta již od Speedova dětství,” říká Goodman. Táta je nezávislý a žene jej spíše nadšení než vidina zisku. “Táta je k nabídce Royaltonu podezřívavý,” říká Goodman. “Ve skrytu duše doufá, že ji Speed odmítne, ale zároveň nechává rozhodnutí na něm.”
I Goodman na kresleném televizním seriálu Speed Racer vyrůstal. “Když se Speed Racer objevil na obrazovce poprvé, došlo mi, že nic takového se ještě nikdy nevysílalo. Díval jsem se pokaždé, kdy to jen bylo trochu možné. Když jsem se dozvěděl, že bratři Wachowští natáčejí hranou verzi, úplně jsem nad možností zahrát si ve filmu povyskočil.”
Zatímco Emile Hirsch, John Goodman a bratři Wachowští si seriál užívali už jako děti, Matthew Fox má úplně jinou zkušenost. “Vyrůstal jsem na farmě ve státě Wyoming, kde ani nebyla televize. Seriál Speed Racer mě tedy v dětství minul.” Fox si přesto před prvním setkáním s Wachowskými doplnil chybějící vzdělání. “Před setkáním s Larrym a Andym jsem si prošel několik dílů, a když jsem zjistil, jak je role Racera X v původní sérii úžasná, chtěl jsem ji získat.” Fox uvádí, že mezi ním a Wachowskými byla i jiná spojnice. “Když se se mnou bratři bavili o svých záměrech, jednou z prvních věcí, kterou mi řekli, byla, že chtějí natočit film pro své neteře a synovce. Takový, který by si opravdu užili. Mé dceři je v současné době deset a synovi je pět a půl, to vědomí, že mě mé děti uvidí v roli Racera X, je pro mě velmi vzrušující.” Na adresu Racera X Fox uvádí: “Nechodí v převleku kvůli tomu, že by chtěl. Pracuje ve vysokém stupni utajení a spolupracuje s tajnými vládními organizacemi, které chtějí ve světě závodů automobilů zastavit korupci. Mnoha lidem jde o život, proto svou pravou identitu musí skrývat.”
Nejmladší člen rodiny Racerů, Spritle, a jeho šimpanzí přítel Chim-Chim, také sbírají informace tajného rázu. Ti dva vyhledávají každé dobrodružství, ale dospělí je většinou odhánějí. A tak si musí zábavu obstarat sami - obšas je lze najít v zadním kufru Speedova auta Mach 5.
“Spritle je malý uličník, který se chce dostat mezi dospělé,” říká Paulie Litt. “Každo ho jen podceňuje. Chtějí jej chránit, protože si myslí, že je jen malé dítě. Dospělí však netuší, že Spritle je sice malý, ale vyzná se. O světě závodů a autombilů ví naprosto všechno, takže si hledá cestičky, jak se nenechat odbýt. Kdyby to bylo jen na něm, trávil by uvnitř zadního kufru Machu 5 každý závod.
Littovi bylo v době konkurzu teprve 11 let, ale i tak se mu podařilo vyšachovat na 250 zájemců o roli.”Je to sen každého dítěte,” říká Litt. “V létě jsem přijel na plac, který se nacházel v Německu, a celé dny jsem si hrál s šimpanzem. Není to báječné?”
Chim-Chima si ve skutečnosti zahráli dva šimpanzi Willy a Kenzie. “Na celém světě byli jen asi dva nebo tři šimpanzi, kteří byli schopní naplnit naše požadavky,” říká cvičitel zvířat Sled Reynolds. Willymu byly tři a měl tu výhodu, že byl cvičenější. Právě proto dostal roli hlavní. Mladší Kenzie, které byly teprve dva, za Willyho zaskakovala jen občas.
Miliardářský magnát E.P. Arnold Royalton, zakladatel mezinárodní korporace Royalton Industries, si uvědomuje, že Speed Racer má opravdové nadání a tudíž je potenciální hrozbou jeho stávající dominanci ve sportovním odvětví. Proto chce Speedovi nabídnout lukrativní sponzoring, jenž mu umožní neomezený přístup na cvičiště i k nejmodernějšímu vybavení Royaltonu. “Royalton proto Speedovi učiní nabídku, která se neodmítá. Bohužel je v tom háček,” říká Hirsch. “Musí si vybrat mezi závoděním pod vlajkou Roylatonu (a s vidinou spousty peněz) a nebo i nadále pokračovat v souboji jako nezávislý závodník. Když Speed odmítne, začne mu Royalton vyhrožovat tím, že výsledky všech závodů jsou zfalšované a Speed proti Roylatonu nemá ani tu nejmenší šanci. Od toho okamžiku chce Speed Royaltonovi dokázat, že se mýlí a chránit čistotu sportu, jenž nade vše miluje.”
Do role zakladatele korporace Royalton Industries bratři Wachowští obsadili slavného britského herce Rogera Allama, se kterým již v minulosti spolupracovali na V jako Vendeta. Allam uvádí: “Jsem rád, že jsem s Larrym a Andym zase na jedné lodi. Oba bratři jsou na placu velmi uvolnění a tvoří skvělý tvůrčí tandem.” Allam Royaltona popisuje jako jedince s velmi silným smyslem pro samostatnost. Oproti očekávání se k současnému bohatství vypracoval relativně poctivě, není žádným dědicem velkého jmění. V minulosti začal jako mladý ambiciózní podnikatel, který uspěl a dotáhl to k obrovskému průmyslovému impériu. Myslí si, že je natolik vlivný, že může ovlivňovat průběh i výsledky všech závodů.”
Royalton si naplánoval, že proti sobě poštve dvě konkurenční rodinné firmy Musha Motors a Togokahn Motors. Hlavou firmy Musha Motors je pan Musha, kterého ztvárnil čím dál populárnější japonský herec Hiroyuki Sanada. “Pan Musha je bezskrupulózní podnikatel,” říká Sanada. “Už dlouhou dobu chce ovládnout svého rivala, Togokahn Motors. Royalton to bohužel ví a proto Mushovi nabídne jistý nekalý plán, ze kterého však bude těžit především on sám.” Sanada vyrůstal na původním japonském animovaném seriálu Mach Go Go Go. “Stále si pamatuji jeho titulní píseň. Japonský seriál Speed Racer psal v USA dějiny animovaného filmu, bratři Wachowští zase svými snímky zásadním způsobem ovlivňují podobu současného filmu. Jsem rád, že se na tomhle filmu mohu podílet spolu s nimi.”
Výrazný zářez do historie podniká i novodobá korejská senzace Rain, který byl časopisem Time nedávno jmenován jedním ze sta nejvlivnějších lidí uplynulého roku. Rain ztvárnil postavu závodníka Taejo Togokahna, prvního řidiče a dědice impéria Togokahn Motors. “Myslím, že diváci budou Rainem naprosto uchvácení. Na plátně působí neobyčejně silným dojmem, nedokážete od něj odtrhnout své oči,” říká Silver. Rainova postava - Taejo - musí bránit dobré jméno rodiny proti Royaltonovým ďábelským nástrahám. “Togokahn Motors je rodinná firma, která funguje již pět generací,” říká Rain. “Za dobu co Taejova rodinná firma existuje, se svět závodů WRL změnil k nepoznání. Mezi řidiči se v minulosti uplatňovala stavovská čest a ušlechtilost, teď se zdá, že všem jde jen o vnější image, značku a zisky. Má postava se velmi podobá Speedovi, neboť brání dobré jméno rodiny.”
O zákulisí úskočného plánu Royaltonu, který vede k zániku Togokahn Motors, se dozví Inspektor Detektor v podání německého herce Benno Fürmann. “Inspektor Detektor se již celé roky zabývá odhalováním korupce ve světě World Racing League,” zdůrazňuje Fürmann. “Nedávno se spojil s Racerem X a společně jsou na dosah odkrytí všech Royaltonových záměrů. Potřebují však Racerovu pomoc.”
Hereckou sestavu Speed Racera uzavírá australský herec Kick Gurry, který ztvárnil nenahraditelného mechanika týmu Racer, Sparkyho, a Ben Burns, který se představí jako bývalý závodník WRL a nepřekonatelný šampión Grand Prix.
Fanoušci původní série si jistě vzpomenou na Speedovy dávné rivaly Snake Oilera, Cruncher Blocka a Gray Ghosta - ty ve filmu ztvárnili Christian Oliver, John Benfield a Moritz Bleibtreu. Bratři Wachowští přišli i s novými konkurenty, jsou jimi: jeden z nejpopulárnějších jezdců WRL a člen stáje Royalton, Jack “Cannonball” Taylor, dále Princ Kabala, který řídí stroj v celkové hodnotě 22 miliónů dolarů, jehož vnější plášť je z pravé perleti, členka stáje Flying Foxes Freight, Delila, jejíž ďábelské taktiky mohou ohrozit Speedovy šance na zdárné dokončení závodu, a konečně další konkurentka Kellie “Gearbox” Kalinkov.
Tvůrci si nejednou pochvalovali, že bylo na placu slyšet tolik různých jazyků, mezinárodní projekt Speed Racer však nutně potřebuje mezinárodní obsazení. “Podařilo se nám sehnat velmi rozmanité herecké obsazení, každý z nich naprosto dokonale zapadl do své role,” souhlasí Joel Silver.
Auta, závodní dráhy a zrod Car-Fu
Speedův dunivý Mach 5 je jedním z nejvýraznějších vozů na plátně. Jeho agresivní profil s lesklou bílou karosérií a velkým rudým M na kapotě, je pro všechny fanoušky série Speed Racer snadno rozpoznatelnou značkou. Design stroje se mohl vydat prakticky kterýmkoliv myslitelným směrem, ale tvůrci se rozhodli pro “návrat k retrostylu, který zdůrazňuje elegantní hladké linky,” říká výtvarník Owen Paterson. “Poté co jsme s Andym a Larrym zavrhli několik možností, jsme se vrátili k ikonickým tvarům Machu 5 a rozhodli se je zachovat, protože vypadají opravdu nadčasově a jedinečně,” říká Joel Silver.
Vůz Mach 6 si fanoušci spojují především se Speed Racerem, bratři Wachowští se však rozhodli předvést i novou generaci série Mach - Mach 6. “Jak se dá předpokládat, Larry a Andy opět chtějí posouvat vytýčené hranice,” říká Petterson. “Pro Mach 6, který se používá výhradně na závody v rámci World Racing League, jsme se rozhodli pro odvážné a zároveň jaksi střídmé tvary, zachovali jsme barevnou paletu a známý tvar písmene M z Mach 5. Bratři tento typ vozů nazvali T180, neboť mohou polohovat kola až o 180 stupňů, uhánět i po bočnicích závodních drah a vymáčknout ze sebe ještě o poznání vyšší rychlost.”
Paterson a jeho tým začali na výtvarných návrzích více než stovky závodních aut pracovat již rok před první klapkou. “V našem světě máme architekty, ve světě Speed Racera si však můžete najmout “autotekty”, kteří vám tvary vozu navrhnou přesně podle vašich přání,” říká Paterson.
Jakmile byl design individálního vozu schválen, vznikl v digitálním prostředí jeho přesný model. Mimo to vznikly přesné kopie Speedova Mach 5 a vozu Shooting Star tajemného Racera X v měřítku 1:1, bez kterých by natáčení některých scén bylo naoprosto nemožné. Kokpity jednolivých vozů však byly obyčejné repliky bez pohonných jednotek. Veškeré létání a srážky aut byly dosaženy počítačovými efekty.
Tvůrci zpočátku uvažovali o tom, že by scény závodů natočili se skutečnými auty a v reálném prostředí. Patterson však uvádí: “S přihlédnutím ke stylu našich vozů i koncepci akčních scén, bylo mnohem smysluplnější vytvořit plně digitální verzi jejich světa.”
“Při daných rychlostech a s použitím bojových technik na závodišti vzniká spousta neočekávaných momentů,” říká vedoucí oddělení vizuálních efektů Dan Glass. “Je to velice nebezpečný sport, nikdy však nedojde ke zranění řidiče, protože jsme pro něj vyvinuli speciální ochranné zařízení.
Druhý vedoucí oddělení vizuálních efektů dodává: “Larry a Andy přišli s nápadem na zajímavé ochranné zařízení, které nazvali Pěna Kwiksave, jenž je podobá gumové kouli, která se v okamžiku srážky nafoukne kolem řidiče a chrání jej. Jde o standardní vybavení všech vozů World Racing League.”
Závodní vozy mají neobyčejně agresivní vzhled a proto si vyžádaly podobně dramatické kulisy, ve kterých předvedou veškeré své možnosti. “První podmínka bratří Wachowských spočívala v tom, že závodní dráhy by měly být křížencem mezi velkou slalomovou dráhou a skateboardovou rampou,” říká Patterson.
“Larry a Andy cítili, že je nutné, aby se každý závod jeden od druhého lišil,” říká Silver. “Vzhledem k digitálním pozadím jsme mohli uvolnit stavidla naší fantazie a vytvořit tak divoké závodní dráhy a pozadí, jaká jen budeme chtít. Uvidíte opravdu úžasné i děsivé věci, zaručuji vám, že na sedačce kina nenajdete klidu.” Každá ze závodních drah měla předem definovány své specifické vlastnosti. Každá dráha má několik nebezpečně vyhlížejících vývrutů, spirál a můstků, to vše zasazeno do neobyčejně exotických krajin.
Speedovo domácí závodiště se jmenuje Thunderhead, kde jeho zesnulý bratr Rex zlomil dosud nepřekonaný rychlostní rekord. Thunderhead je sice jedním ze světových závodišť, v rámci světa WRL však patří k těm méně důležitým. Paterson říká: “Thunderhead je závodiště, které má to nejlepší už za sebou. Přesto má pro Speeda zvláštní význam, neboť má souvislost s odkazem Rexe Racera. Na druhé straně má vše, co má správná závodní dráha mít.”
Druhým závodištěm filmu Speed Racer je velká dráha ligového Fuji Helexicon, která leží na tropickém poloostrově s obrovskými činnými sopkami a ultramoderními budovami, jež se inspirují díly světově uznávaných architektů. Jednotlivé závodní dráhy vedou přes celý atol třpytivého moře i nebezpečná místa plná zatáček a vývrutů.
Jedním z nejobtížnějších rally je Casa Cristo 5000, ve kterém Rex Racer položil svůj život. Jde o natolik náročný závod, že se mu mezi závodníky začalo říkat Zkouška ohněm. Casa Cristo 5000 vede přes několik kontinentů a jednotliví jezdci na něm mohou vyzkoušet všechny druhy terénu. Závodníci musí snášet extrémní změny klimatu, v Zanubianské poušti je neuvěřitelné horko, na Glacier Cliffs v ledových jeskyních Maltese zase extrémní zima. Jediný špatný pohyb tu může znamenat pád do náruče jisté smrti. Ačkoliv WRL vyvinula úsilí očistit styl jízdy ode všech ilegálních praktik - jako například útoky kopím, nebezpečné katapulty a různá vřetena, jimiž lze konkurenčnímu závodníkovi propíchnout kola - Casa Cristo 5000 zůstává i nadále jednou z nejdrsnějších zkoušek výdrže. “Casa Cristo 5000 je jedním z nejnebezpečnějších závodů na světě, jednotliví závodníci udělají kvůli vítězství cokoliv,” říká Patterson. “Vytvořili jsme styl jízdy, který se nepokrytě inspiroval závody koňských spřežení za časů starého Říma, každý z vozů si může kola bránit výsuvným mečem nebo štíty.”
“Závodní dráha Grand Prix vede přímo středem města Cosmopolis,” říká Patterson. “Je obrovská. Jde o fantaskní soustavu závodních drah o několika úrovních s hlubokými propady, smyčkami a vývruty, jež autům zvyšují akceleraci.” S výtvarným pojetím závodiště Grand Prix přišli sami bratři Wachowští, kteří vyrůstali v Chicagu a vždycky si pohrávali s myšlenkou, jak úžasné by bylo pozorovat basketbalový zápas z Wrigley Field ze střech okolních budov.” Patterson pokračuje: “Napadlo je, že bychom z mrakodrapů mohli udělat jedno velké hlediště. Výsledkem je, že se z města stalo hlediště největší sportovní události roku.”
Dalším ze zajímavých prvků závodiště Grand Prix je zajímavá iluze na pozadí scény, kterou chtěli Wachowští vzdát poctu průkopníkovi snímání systémem několika paralelních fotografických aparátů, kterým byl Eadweard Muybridge. Tento výrazný tvůrce z 19. století ovlivnil pozdější experimenty bratří Wachowských, jež se zhmotnily v technice známé jako bullet-time z filmu Matrix. Tvůrci na pozadí jedné z drah Grand Prix umístili obrazovky se sérií obrazů zebry v pohybu. Čím rychleji Speed Racer a jeho rivalové před obrazovkou jedou, tím je simulace efektu zebry v pohybu silnější. Tato scéna je poctou sérii Muybridgeových fotografií, jež jsou známé pod názvem Kůň v běhu.”
“Rádi odkazujeme na věci, kterými jsme se inspirovali. Stroboskopický efekt zebry je v jistém smyslu “literární narážka” na techniku dnes známou pod názvem Bullet-time,” říká Gaeta. “Na pozadí scény jsme si naplánovali celou řadu obrazových iluzí, jednou z nich je pocta právě Muybridgeovým fotografiím, jež se objeví podél závodiště Grand Prix.
Režisér druhého štábu James McTeigue filmu Speed Racer a režisér filmu V jako Vendeta byl se svým týmem pověřen natočit čtyři hlavní sekvence závodu. Ty se natáčely na pozadí zeleného plátna o rozměrech 60x10 metrů. Tvůrci plochu osadili systémem výkyvných kloubů, jež měly simulovat pohyby vozů během jednotlivých závodů. Velká, hydraulicky řízená plocha, na kterou tvůrci umístili kokpity vozů v měřítku 1:1, jim umožnila pohyb skeletů ve všech třech dimenzích. Tím se jim podařilo simulovat jízdu přes různé typy terénu.
Hyperstylizovaný svět filmu Speed Racer
Speedova honba za sportovní slávou jej zavede do všech koutů světa, zúčastní se závodu Thunderhead ve svém rodném městě, rallye Casa Cristo 5000, která vede přes několik kontinentů, a dostane se i na závod Grand Prix v Cosmopolisu. Kvůli vytvoření různých typu krajin si Wachowští přizvali jedny z nejlepších odborníků - designéry, vizuální umělce a fotografy, kteří pracují s digitálními kamarami a fotoaparáty. S mnohými z nich se již v minulosti setkali na předchozích projektech. Oba režiséři delegovali průběh výroby více než 2000 komplikovaných efektů na dva vedoucí oddělení vizuálních efektů, Dana Glasse a oscarového Johna Gaetu.
“Chtěli jsme, aby se ve filmu objevily lokace z celého světa, jež bychom za jiných okolností nebyli schopni natočit, jako například exotická zahraniční města, vyprahlé pouště či zledovatělé horské cesty,” vysvětluje Owen Paterson. “Jde o místa, na kterých by většina režisérů chtěla natáčet, ale za běžných podmínek to nejde, neboť jsou příliš odlehlá či nepřístupná celému filmovému štábu. Místo toho padl nápad, vytěžit ze vzácných a exotických lokací to nejlepší a “virtualizovat je”. Jinými slovy umožnit odborníkům z oddělení vizuálních efektů, aby je upravili a zasadili do scén natočených na zeleném pozadí.”
Obrazy filmu Speed Racer vznikly kombinací herecké akce natočené před zeleným plátnem a digitálních HD obrazů zajímavých lokací z Itálie, Maroka, Rakouska, Turecka a Death Valley. Tým odborníků zachytil statické obrazy na kamery s ultravysokým rozlišením a postupně je prostřednictvím software složil v panoramatické pozadí o 360 stupních (pro tuto techniku se používá označení QuickTime Virtual Reality či QTVR). Neformálně se na placu Speed Racera nazývala “bublinková kamera”.
Dan Glass uvádí: “Štáb ´bublinkové kamery´ je většinou výrazně menší a potřebuje mnohem méně vybavení než je tomu u klasických štábů. Díky tomu mohou tvůrci natáčet i na místech, kam se větší štáby nedostanou.”
“Jde o to být při tvůrčím procesu co nejsvobodnější,” říká Gaeta. “Když jsme natočené obrazy sesadili dohromady, vytvořily nám panormatický pohled, u nějž jsme při postprodukci mohli umístit kameru kam nás to napadlo. Zkrátka při vámi zvolené ohniskové vzdálenosti vidět přesně to, co chcete. Náš starý známý koncept techniky bullet-time, který jsme prvně použili v Matrixu, jsme tentokrát rozšířili na tzv. Racer-time. Jde o velmi podobnou techniku, která navíc může využívat hloubku ostrosti.”
Bratři Wachowští se stali vůbec prvními tvůrci, kteří pracovali s HD kamerou Sony F-23, ta při natáčení filmu ještě nebyla uvedena na volný trh. “Používali jsme vůbec první kamery F-23, které v Sony sjely z pásů, nutno říci, že šlapaly jako hodinky,” říká kameraman David Tattersall, který s HD kamerami točil již Hvězdné války: Epizoda II a III. “Pro Larryho a Andyho autorský záměr to byla ta nejvhodnější možná kamera. Komponovali jsme záběry tak, aby byly co nejostřejší, nejsytější a také hodně lesklé.”
“Posunuli jsme barevnou škálu za běžně používané limity, čímž jsme docílili pop-timistického a techno-kolorového vzhledu,” říká Glass.
Bratři Wachowští tedy dosáhli přesně toho, co chtěli - a sice “hraného filmu a zároveň vzhledu anime.” Použili také techniku obrazového zvrstvování, kdy je podobně jako u 2D animace popředí, pozadí i střední část záběru stejně ostrá. Tuto techniku tvůrci nazvali 2½D.
Glass vysvětluje: “Každá jednotlivá vrstva - popředí, pozadí i střední část záběru - vznikly odděleně. Podobnou techniku jsme každý z nás více než tisíckrát viděli v animovaných pohádkách, na nichž jsme všichni jako děti vyrůstali.” Tvůrcům šlo spíše o zachycení emocí, než o realizmus, což tvůrčímu týmu od vizuálních efektů výrazně uvolnilo ruce. “Záměrně popíráme perspektivu a vytváříme obrazy, jež porušují ustálená pravidla.”
“Anime je neuvěřitelně expresivní médium,” říká Gaeta. “Ve starých animovaných seriálech, které přirozeně vznikly ručně, je často k vidění zcela nerealistická perspektiva, čím v nás tvůrci chtějí zažehnout emoce. Jde méně o realitu a více o to, jaké pocity v nás chce umělec vyvolat. Převedení této techniky do hraného filmu, spustilo proces ne nepodobný filmové koláži.”
Mnohé z kulis a lokací filmu Speed Racer jsou virtuální verze těch skutečných, nebo jsou kompletně vytvořené v počítači. Přesto však bylo třeba postavit několik kulis. Výtvarník Owen Paterson popisuje svět Speed Racera jako fúzi retro-futura, jakousi paralelní realitu, kde stojí optimizmus a móda 60. let v ostrém kontrastu ke zbytnělé soutěživosti a technologiím budoucnosti. “Larry s Andym si nepřáli, aby Speed Racer kopíroval do detailu kteroukoliv dějinnou éru.”
Před natáčením byla důležitá koordinace postupů výtvarníka Owena Pattersona s návrhářkou kostýmů Kym Barrett. Barrett říká: “Každá z postav má svou vlastní barevnou škálu: Táta a máma jsou červení a zelení, Speed nosí modrou a bílou. Kvůli zvýraznění kontrastu jsme v jejich domě použili oranžové, tyrkysové a světle růžové. Všechny barvy jsme spojili prostřednictvím červených podlah, tzv. Racerskou červenou, jak jsme si ji pro sebe nazvali.U scén, které se natáčely na modrém pozadí musela Barret přijít s alternativní barevnou škálou, protože veškerá zelená by z plátna zmizela.
“Již při prvním setkání mi Larry s Andym řekli, že chtějí výrazné odstíny základních barev,” pokračuje Barrett. “Bez toho aby mě zavalili příliš mnoha detaily, mi celý film popsali jako hraný animák pro všechny generace. Jen co jsme si tohle vyjasnili, už mě nechali pracovat samostatně.”
Barrett vytvořila celou kolekci stylizované americké módy 60. let, která má odkazovat na původní comicsovou předlohu. Barrett často používala látky v základních barvách, občas i s jemným vzorem, kterým dosáhla příslušného retrofuturistického vzhledu. Speed Racerův kostým byl v každém díle animované verze stejný: modrá polokošile s bílým límečkem, bílé kalhoty a závodnické rukavice, červený kabátek a červené ponožky se staly jeho značkou. Ilustrátor a scenárista Tatsuo Yashida se při vytváření kostýmu pro hlavní postavu comicsu Mach Go Go Go inspiroval vzhledem Elvise Presleyho ve filmu
Viva Las Vegas. Barrett sice ke Speedovu kostýmu přistoupila s dávkou zdravého nadhledu i vlastní tvůrčí lincence, ale tím že se před rallye Casa Cristo 5000 převlékne do svého ikonického oděvu, se rozhodla vzdát jemnou poctu původní sérii.
“Oba bratři mají ohromnou radost, když mohou stále dokola spolupracovat se stejnými lidmi,” říká Joel Silver o opakované spolupráci slavného režijního dua s Owenem Patersonem, Johnem Gaetou, Danem Glassem a Kym Barrett. “Ušetří tím dost času, protože některé věci nemusí říkat dvakrát, což je u projektu daného rozsahu důležité.”
Hirsch o své první spolupráci s Wachowskými říká: “Ani ve snu by mě nenapadlo, že s nimi bude taková zábava. Podíváte se na matrixovou trilogii a napadne vás ´Ti hoši jsou asi pěkně vážní.´ Oba však milují pohodové lidi. Mám pocit, že v hloubi duše jsou to stále malí kluci, což z nich vzhledem k tomuto projektu dělá naprosto dokonalé režiséry. To co dělají, je moc baví, a na výsledku je to poznat.” Fox říká: “Spolupráce s Larrym, Andym a ostatními talentovanými herci a členy štábu byla naprosto úžasná. Občas se například sešli všichni herci, a když jste se podívali kolem sebe a viděli je v jejich kostýmech, jen stěží se šlo bránit pocitu, že sníte. Moc jsme si ten čas užili.”
“Spolupráce s Wachowskými pro mě byla poctou,” říká Rain. “Na tomhle projektu se mi líbí, že je o nadějích a snech. Až se na něj děti budou dívat, příběh posílí jejich naději, že když se opravdu snažíte, dosáhnete velkých věcí.”
Silver uzavírá: “Už dlouho jsme ten film chtěli natočit, můžeme si jen gratulovat, že jsme sehnali tak báječné herce, umělce, technicky nadané lidi a mohli tuhle klasiku 20. století převést v novém miléniu na naplátno. Jsme rádi, že můžeme Speed Racera představit nové generaci diváků a jsme hrdí na to, že jej mohou užít opravdu všichni.”