fb  Sdílet
   Informace    Komentáře    Obsazení    Hodnocení    Ukázka    Fotky    Podobné filmy    

76% 2673 hlasů
film / thriller, krimi, drama, mysteriózní, USA, , 129 min., od 15 let
Inside Man
Kinopremiéra v ČR 30.3.2006, DVD od 1.9.2006 Bonton, Blu-Ray od 18.4.2011 Bontonfilm

Režie:
Herci: , , , , , více...


Ukázka
02:11



Dokonalý zločin neexistuje.
Newyorský detektiv Keith Miller je typický drsný polda, jehož kariérnímu postupu brání obvinění z nezákonného jednání, která se s ním táhnou od posledního většího případu. Je tu ale nová kauza s přepadenou bankou a desítkami rukojmích. Miller se musí postavit proti zřejmě nejrafinovanějšímu zločinci, jakého za svou kariéru potkal. Když se vyjednávání mezi policií a chladnokrevným stratégem vyostřuje, vstupuje do hry vlivná právnička. A situace se opět o něco víc komplikuje. Detektiv Miller si čím dál víc začíná uvědomovat, že pravidla této hry na kočku a myš nejsou tak jednoznačná a že nelze přesně určit strany dobra a zla. Na první pohled dokonalý zločin může být vlastně ještě dokonalejší.
Uprav informace o filmu

Komentář k filmu Logika totálne mimo ale skvelé hlášky, chladný Clive Owen, horkokrvný Denzel a zbytočný Dafoe...a ešte by sme zabudli na Jodie....zlatý stred.
Všechny komentáře k filmu 32+ Napiš komentář k filmu a získej DVD

Web: IMDB, Titulky, Oficiální stránka    Videotéka: přidat si do ní film

Popis filmu Spojenec

obrazek
Všechno začíná velmi jednoduše: čtyři lidé převlečení za natěrače nakráčí do rušné haly Manhattan Trust, banky na rohu Wall Street, která je pobočkou světové finanční instituce. Během několika sekund se banka stává terčem dokonale naplánovaného přepadení a jejích 50 klientů a zaměstnanců se bezděčně stává rukojmími extrémně promyšlené loupeže.

Na místo přepadení jsou vysláni vyjednavači newyorské policie Keith Frazier a Bill Mitchell, jejichž úkolem je navázat kontakt s vůdcem celé akce Daltonem Russellem a zajistit bezpečné propuštění všech rukojmích. Policejní oddíl úzce spolupracuje s kapitánem jednotky Emergency Services Unit Johnem Dariusem a všichni jsou přesvědčeni, že situace bude vyřešena poklidným způsobem a rukojmí budou brzy v bezpečí.
obrazek
Věci ale nejdou podle plánu. Russell se ukáže být nečekaně zdatným protivníkem - chytrým, ledově klidným a s dokonalou kontrolou nad situací. Je vládcem loutek, který má připraven pečlivý plán, jak dezorientovat a zmást nejen rukojmí, ale také policii. Situace se stává extrémně vypjatou a Frazierovi nadřízení začínají mít obavy, zda je v jeho silách zabránit tomu, aby se vymkla kontrole.

Lupiči jsou oproti policii stále o krok napřed a daří se jim přelstít Fraziera s Dariusem na každém kroku. Frazierovo podezření, že se dala do pohybu mnohem větší věc, než si ostatní myslí, se potvrzuje ve chvíli, kdy se na scéně objeví Madeline White (Jodie Foster), vlivná žena s nejasnými záměry, která si vyžádá soukromou schůzku s Russellem. Na rychlé schůzce uvnitř přepadené banky má eminentní zájem také vedoucí správní rady banky Arthur Case.

O co ale vlastně lupičům jde? Proč zatím nevyšel ani jeden pokus vyvést situaci z mrtvého bodu, ve kterém se ocitla? Frazier je přesvědčen, že někdo tahá za neviditelné nitky a mimo veřejné dění probíhají tajná jednání. Pouští se do riskantní hry na kočku a myš, jejíž pravidla se však neustále mění a v níž může mít jediný špatný tah katastrofické a smrtící následky.


O filmu

obrazek
Oscarový producent Brian Grazer a na Oscara nominovaný vizionář Spike Lee se poprvé potkali před mnoha lety na předávání Cen Akademie. Lee byl tehdy, v roce 1990, nominován za film Jednej správně v kategorii nejlepší původní scénář, v níž byl Grazer nominován o pět let dříve za film Žbluňk! V průběhu let se několikrát setkali v očekávání, že se jim konečně podaří natočit společný projekt, ale schůzky nikdy nepřinesly kýžené ovoce.

Smůlu prolomil teprve strhující thriller Spojenec od scénáristického nováčka Russella Gewirtze, který Grazer zakoupil pro Universal Pictures. Během hledání režiséra, který by se dokázal s tímto chytře vymyšleným akčním dramatem poprat, jej napadl právě Lee.

„Russell Gewirtz pojal žánr bankovního přepadení svěžím a neotřelým způsobem. Ten scénář se mi velice líbil a opravdu se mi do toho chtělo. Psí odpoledne patří k mým nejoblíbenějším filmům a tenhle příběh byl současnou variací na stejné téma,“ říká Lee.
obrazek
„Pro mě je hlavní originalita,“ říká Grazer. „Scénář ve mně musí vzbudit zvědavost. Na tomto příběhu mě zaujaly ty rafinované zástěrky - nikdo neví, proč se to všechno děje a později jsou všechna tajemství odhalena velmi uspokojujícím a překvapivým způsobem. Tyhle zvraty posunuly model filmů o bankovních loupežích úplně novým a zajímavým směrem.“

U filmu, na kterém pracovalo tolik talentovaných tvůrců a hereckých hvězd, by se dalo předpokládat, že scénář pochází z dílny zkušeného a renomovaného scénáristy. Opak je však pravdou - jedná se o prvotinu Russella Gewirtze, kterého potkalo nevídané štěstí: nejen, že se hned jeho první scénář dostal do stádia produkce, ale na výsledném filmu se také podepsaly uznávané hollywoodské špičky.

Po snaze uplatnit se v několika různých odvětvích strávil Gewirtz několik let v Evropě a Jižní Americe, kde podle jeho vlastních slov námět filmu vznikl. „Měl jsem ten příběh v hlavě tak pět nebo šest let, a pak do sebe najednou jeho stěžejní prvky začaly zapadat. Přišel jsem s tím nápadem za mým dobrým přítelem Danielem Rosenbergem [který se stal později vedoucím výroby], aby posoudil, jestli to stojí za to.“ Po více než roce práce na Gewirtzově scénáři Rosenberg předal hotovou verzi několika předním losangeleským agenturám. Jeden z agentů scénář zaslal společnosti Imagine a pak už to šlo jako po másle.
obrazek
Grazer i Lee věděli, že zfilmování tohoto příběhu nemusí být vzhledem k jeho propracovanosti a neustálým překvapením nijak jednoduché, proto si při výběru herců dali hodně záležet.

Spojenec je již čtvrtým filmem Denzela Washingtona, na němž spolupracoval se Spikem Leem - v minulosti spolu natočili dramata Nejlepší hráč, Mý lepší blues a Malcolm X, který Washingtonovi vynesl nominaci na Oscara. Washingtona zastihl začátek natáčení pouze týden po derniéře hry Julius Caesar na Broadwayi, v níž ztvárnil postavu Brutuse. Trochu překvapivě našel mezi těmito dvěma projekty určité paralely: „Shakespeare jsou v podstatě samé dialogy, což mi hodně pomohlo připravit se na Fraziera - v Russellově scénáři je jich totiž také požehnaně. Moje postava skoro nezavře ústa. Připadalo mi to, jako kdyby Brutus vyrazil do Brooklynu.“

Kromě Washingtona se v klíčových rolích filmu objevuje celá řada dalších prvotřídních herců - Clive Owen, Jodie Foster, Christopher Plummer, Willem Dafoe a Chiwetel Ejiofor. „Mluvili jsme o našich vysněných hercích a Spike vzal telefon a přímo jim volal. Zavolal Denzelovi, který mu na to kývnul hned. Pak zašel za Clivem Owenem, kterého získal také, a sehrál klíčovou úlohu i při obsazení Jodie Foster,“ říká Grazer.

Owen roli téměř odmítnul - nevyhovovalo mu, že jeho postava tráví poměrně velkou část filmu v kapuci, masce a brýlích, které zakrývají jeho oči a obličej. „Ztvárnit zamaskovaného člověka, který má sluneční brýle a kapuci, je poměrně zvláštní, protože hraní spočívá z velké části v tom, co říkáte očima. O tento výrazový prostředek ale v takovém případě přicházíte a najednou je před vámi velká bariéra, která je hodně odzbrojující.“ Leemu se však podařilo Owena přesvědčit svým klasickým způsobem - zašel s ním na zápas New York Knicks a po celou dobu utkání do něj hučel. Krátce po závěrečném hvizdu Owena získal.
obrazek
Jodie Foster si v minulosti vybudovala natolik hvězdné filmové portfolio, že si nyní může dovolit vybírat pouze ty nejlepší role. Sofistikovaná postava elegantní zahlazovačky problémů, která pere špinavé prádlo nejdůležitějších newyorských osobností, jí však učarovala. „Už jsem opravdu dlouho nehrála někoho, kdo nosí hezké šaty a make-up a vydrží až do konce filmu bez toho, aby byl špinavý od hlavy až k patě,“ žertuje herečka. „Líbí se mi také to, že je hodně duchaplná a zároveň velmi silná, nepotřebuje vůbec zvyšovat hlas ani na nikoho křičet - má přirozenou autoritu. Její schopnost ovládat lidi má určité kouzlo, které bylo radost hrát. Skoro mám pocit, že to uteklo až zbytečně rychle.“

Christopher Plummer si zahrál Arthura Casea, mocného magnáta, který si Madeline najme, aby ho dostala z nepříjemné situace, která by mohla mít zničující vliv na jeho kariéru. „Hraju toho báječného a bohatého člověka, který je hlavou různých korporací - je to takový ten ‚enronovský slizoun‘. Jeho chapadla dosáhnou téměř všude a je to opravdový hajzl, který se snaží udržet si své špinavé tajemství,“ říká Plummer.

Známý herec Willem Dafoe, který má na kontě už dvě nominace na Oscara, ztvárnil veterána zásahové jednotky ESU, kapitána Johna Dariuse. Stejně jako ostatní herce jej zaujala možnost zahrát si v klasickém žánrovém filmu, který však do osvědčené receptury přináší nové ingredience. „Příběh je v podstatě o dokonalém zločinu, o bezchybně vymyšlené bankovní loupeži … alespoň zdánlivě. Je však také o spoustě dalších věcí, čehož si na první pohled nevšimnete: o tomhle městě, o autoritě, o mentalitě zločinu, o moci … a o odplatě.“
obrazek
Chiwetel Ejiofor, který se s Leem setkal již při natáčení předloňského filmu She Hate Me, si zahrál Washingtonova parťáka Billa Mitchella. Stejně jako Washington se musel v rámci příprav seznámit s veškerými náležitostmi této profese.

Oba herci si nejdříve společně četli scény, zkoušeli dialogy a snažili se vžít do vztahu, který panuje mezi jejich filmovými postavami. Poté (spolu s mnoha dalšími herci a členy štábu) docházeli na Leeovy speciální lekce dějin kinematografie, na nichž byla promítána spousta thrillerů a loupežných filmů, které se odehrávaly v New Yorku (včetně klasických filmů Serpico a Psí odpoledne Sidneyho Lumeta s Alem Pacinem).

„Vybral jsem filmy, které určitým způsobem připomínaly to, čeho se snažíme z hlediska námětu, vizuální atmosféry a žánrového zařazení docílit,“ vysvětluje Lee. „Dělal jsem to i u dvou předcházejících filmů, pokaždé se z toho stane společenská záležitost. Dokáže to skvěle stmelit herce a štáb. Často jsme měli na place mladé lidi, kteří tyhle filmy třeba nikdy neviděli, takže je to opravdu skoro jako hodina dějin kinematografie.“

Gewirtzův osvěžující a sofistikovaný scénář byl z hlediska výtvarné složky a práce s kamerou oříškem - jak udržet pozornost diváka, když se většina scén odehrává na jednom místě? Jak docílit toho, aby film působil jako thriller, když tvoří nejintenzivnější střety mezi postavami ostré dialogy a nikoliv honičky v autech nebo přestřelky?
obrazek
Lee s kameramanem Matthewem Libatiquem i tentokrát využili techniky, kterou režisér s úspěchem uplatnil v několika svých předcházejících filmech - současné natáčení dvěma kamerami, které zabírají oba aktéry scény. Přestože má tato metoda zjevnou výhodu v tom, že lze najednou nasnímat všechen potřebný materiál a není třeba připravovat scénu na natáčení druhého herce, vyžaduje velmi zručnou práci s kamerou a spousta režisérů si ji netroufá použít.

„Dokáži si představit, že pro kameramana je tenhle způsob natáčení noční můra. Ale pro nás herce je to vynikající, protože to znamená, že jsme tam opravdu všichni. Nemusíte si představovat, že se něco děje za kamerou. Oba herci jsou na place ve stejném okamžiku, takže je to mnohem živější,“ pochvaluje si způsob práce Owen.

Lee se rozhodl prokládat dramatický děj filmu svědectvími rukojmích, která pocházejí z doby po přepadení, kdy se detektivové Frazier a Mitchell snaží s pomocí zaměstnanců a zákazníků banky poskládat celou mozaiku a odpovědět na základní dvě otázky: a) proč Russell se svým týmem neodcizil z Manhattan Trust žádné peníze a b) proč nejsou zloději nikde k nalezení. Přestože se může zdát, že tento nápad působí rušivě, daří se mu naopak udržovat pozornost publika po celou dobu filmu.

Hlavní část natáčení probíhala kompletně v New Yorku a zabrala necelé dva měsíce. Výtvarnou stránku filmu dostal na starosti zkušený veterán Wynn Thomas, který s Leem spolupracuje již od jeho nezávislého debutu Ona to musí mít. Za tu dobu již stihl dovést vzájemnou spolupráci s režisérem k takové dokonalosti, že si mezi sebou nepotřebují nic obšírně vysvětlovat.
obrazek
Pro tento film musel se svým týmem navrhnout spoustu různorodých lokací - centrálu newyorské policie, mobilní operační centrum, vyšetřovací místnost, suterén banky (kde jsou drženi zajatci) a Frazierův byt.

Pro znázornění prostředí banky se filmařům podařilo najít v podstatě ideální místo - bývalou banku na Wall Street, která byla uzavřena a na jejím místě vznikl doutníkový bar. Thomase a jeho tým čekal náročný úkol - vrátit prostory do podoby, v níž by působily stejně velkolepým dojmem jako v době jejich největší slávy.

„Trochu jsme se zapotili, protože vhodné místo k natáčení scén z banky jsme našli až mezi posledními, a přitom bylo v podstatě nejdůležitější. Bez banky by nebyl žádný film. Nakonec to šlo ale velmi hladce. Natáčeli jsme v srdci Wall Street v zavřené bance. To bylo jako mít uprostřed téhle ulice vlastní studio,“ říká Spike Lee.

O hercích

Denzel Washington
Je dvojnásobným držitelem Oscara, který uchvátil filmové publikum celou řadou různorodých rolí - od Tripa, roztrpčeného otroka na útěku ve válečném dramatu Glory přes jihoafrického bojovníka za svobodu Stevena Bika ve filmu Volání svobody po sukničkářského trumpetistu Bleeka Gilliama ve snímku Spikea Leea Mý lepší blues. V roce 2002 Washington debutoval jako režisér filmem Příběh Antwona Fishera, který natočil podle Fisherovy autobiografie Finding Fish. Film se setkal s nadšeným přijetím ze strany filmové kritiky a asociace Producers Guild of America mu přisoudila cenu Stanley Kramer Award. Kromě toho film získal dvě ceny NAACP v kategoriích nejlepší film a nejlepší herec ve vedlejší roli (pro Washingtona). Washington má za sebou také producentskou práci: v roce 2000 byl producentem dokumentu HBO Half Past Autumn: The Life and Works of Gordon Parks, který posbíral tři nominace na Emmy. Svého dabingového umění využil při natáčení alba o Johnu Henrym, za nějž byl v roce 1996 nominován na Grammy v kategorii nejlepší mluvené album pro děti. Za dabing získal také cenu NAACP Image Award - tentokrát v souvislosti s animovaným televizním speciálem pro děti Happily Ever After: Rumpelstiltskin. Po úspěšných začátcích na divadelním pódiu, v jejichž průběhu získal mj. cenu Obie, jej objevil Hollywood a v roce 1979 si zahrál ve filmu Hlas krve.

Clive Owen
V roce 2005 získal Zlatý glóbus a byl nominován na Oscara za roli Larryho ve filmu Mikea Nicholse Na dotek. Owen vystudoval britskou Royal Academy of Dramatic Arts a ve svých 24 letech se stal velmi populárním díky roli v televizním seriálu Chancer. V průběhu celých devadesátých let se objevoval střídavě na televizní obrazovce, stříbrném plátně a divadelním pódiu. Pod režijní taktovkou slavných režisérů Johna Frankenheimera, Anga Leea, Wonga Kar-wai, Guye Ritchieho a Alejandra Gonzaleze Inarritu si zahrál také v krátkých filmech z produkce BMW.

Jodie Fosterová
Její strhující herecké výkony ve filmech Znásilnění a Mlčení jehňátek jí vynesly Oscary v kategorii nejlepší herečka a pověst jedné z nejuznávanějších hereček své generace. Za roli v Mlčení jehňátek získala také Zlatý glóbus, Cenu Britské akademie a Ceny Britských a Chicagských filmových kritiků. Celkem se objevila v téměř 40 filmech. Svou kariéru začala už ve třech letech, kdy se objevila v televizní reklamě. Poté se stala součástí hereckého obsazení v několika televizních seriálech. Jejím celovečerním debutem byl film Napoleon a Samantha, v němž si zahrála ve svých osmi letech. Jako režisérka debutovala v roce 1991 vysoce ceněným filmem Človíček Tate, v němž si také zahrála. V roce 1992 založila společnost Egg Pictures, která následně vyprodukovala snímky Nell, za nějž byla Foster nominována na Oscara v kategorii nejlepší herečka, Domů na svátky, televizní drama Dítě na prodej a film Čekání na smrt. V roce 1996 společnost uvedla do americké distribuce francouzský film Hate.

O tvůrci

Spike Lee
Je scénárista, režisér, herec, producent a spisovatel. Je považován za předního současného afroamerického filmaře a pochází z prostředí nezávislého filmu, kde byl zvyklý pracovat podle filozofie „dělej si všechno sám“. Jeho debutem byla nezávislá komedie Ona to musí mít, za níž v roce 1986 získal cenu mladých diváků na MFF v Cannes. Následujícím filmem Blázinec ve škole pomohl odstartovat kariéry hned několika mladých herců tmavé pleti. Krimikomedie Jednej správně z roku 1989 byla nominována na Oscara v kategorii nejlepší původní scénář a získala ocenění pro nejlepší film a nejlepšího režiséra od asociace Los Angeles Film Critics Association.
Lee se narodil v Atlantě v Georgii a vyrostl v Brooklynu. Poté se vrátil na jih, kde studoval na univerzitě Morehouse. Po získání titulu se vrátil do Brooklynu a pokračoval studiem na Tisch School of the Arts při manhattanské New York University, kde získal magisterský titul ve filmové produkci. Poté v Brooklynu založil produkční společnost 40 Acres and a Mule Filmworks. Lee se věnuje také různým dokumentárním a sportovním pořadům. Jeho dokument 4 Little Girls pro HBO byl nominován na Emmy i Oscara. Kromě toho má na kontě šest knih o natáčení svých filmů a je zakladatelem reklamní agentury Spike DDB.

Podobné filmy

Pokus o vraždu
Strach je silnější než bolest. Karel Höger v roli muže, který se domnívá, že ho chce někdo...
dnes 14.35
ČT1
Greenland: Poslední úkryt
(Greenland) Gerard Butler s manželkou a malým synem se vydávají na útěk před obrovskou kom...
dnes 17.00
Nova
V srdci moře
(In the Heart of the Sea) V zimě 1820 napadl velrybářskou loď Essex z Nové Anglie naprosto...
dnes 20.00
Nova Cinema
Podobné filmy
Jestli se ti nelíbí naše nabídka podobných pořadů napiš nám.

logo horoskopy
logo humor
logo studentka
logo nejhry
logo sms
logo tvp
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce... Filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
    Přihlášení
    Registrace


    Sobota 28. 1. 2023 Svátek má Otýlie
    Vyhrávej v casino.cz nebo na vyherni-automaty.cz   Prodávej s Plať-Mobilem.cz