film / science fiction, drama, thriller, Velká Británie/USA, , 163 min., od 18 let
Watchmen
Kinopremiéra v ČR a SK 5.3.2009, DVD od 16.9.2009 Magicbox, Blu-Ray od 25.4.2018 Magic Box

V TV televize ne. 10.7. Cinemax 21.15

02:14

Kdo bude strážit strážce?
Píše se rok 1985 a superhrdinové se spojili, aby odpověděli na vraždu jednoho z nich. Brzy objeví ďábelský plán, který staví celé lidstvo do smrtelného nebezpečí. Superhdinové se snaží zastavit hrozící zkázu, zjišťují ale, že oni sami jsou terčem úplného vyhlazení. Když ale naši superhrdinové zmizí, kdo zachrání nás?

Komentář k filmu Říkali o něm, že se nedá zfilmovat. Mnoho slavných režisérů a herců tomuto epickému dílu z pera Alana Mooera dala nálepku "nezfilmovatelný komiks". Možná je zastrašila ta monumentálnost celého příběhu, narážky na problémy dnešního světa, či fetišistická stránka hrdinů. Ale pak, v roce 2009 přišel Zack Snyder a dokázal nemožné. Jednak proto, že se věrně držel předlohy, tak i pro ten úžasně vypilovaný "temný a drsný komiksový look". Snímek jsem poprvé viděl v režisérské, tříhodinové verzi, která obsahovala i kreslený film o pirátech. Zpočátku jsem nechápal, co tam dělá, nicméně pak, kdy se kostky z pomyslné skládačky začali seskupovat dohromady, se přede mnou zjevila celá ta epická velikost tohoto filmu, ohromilo mě to pro mnohá oka skryté poselství dnešní generaci. A teď něco málo k filmu: Celý snímek se odehrává v alternativním vesmíru v roce 1985 v USA, kdy je u moci stále prezident Nixon (aféra Watergate nikdy neproběhla), a nade všemi visí strašák nukleární války. Film začíná velmi stylově. Konkrétně smrtí jednoho z týmu Watchmen. Nicméně po (velmi!) efektním intru nahlédneme ve formě jakýchsi flashbacků do temných zákoutí života výše zmíněného hrdiny. To je také jedna z linií. Z krátkých útržků se dozvídáme, že Komediant (jak si nechával říkat), se mnohokrát připletl k mnoha událostem, jež formovali dnešní svět (atentát na Johna Fitzeralda Kennedyho atd.). Druhá linie sleduje osudy osamoceného hrdiny, jež si nechává říkat Rorschach, a který i přesto že vláda zakázala všem hrdinům činnost, stále pokračuje ve své práci v potírání zločinu. Pak se také pouští do pátrání po vrahovi, který zabil Komedianta. Třetí linie sleduje hrdinu, který až nápadně připomíná Batmana. Sůva, jak si nechává říkat se společně s další hrdinkou jménem Hedvábný Přízrak pouští znovu do boje proti zločinu. Nesmím také zapomenout na jediného z týmu Watchmen, který má superschopnosti. Dr. Manhattan je modrý polobůh, který snad vidí vesmíru až do žaludku. Postupem času se stává lehce netečným
Všechny komentáře k filmu 59+ Napiš komentář k filmu a získej DVD

Nacházíme se v alternativním světě roku 1985, který se přes mnoho podobností v několika věcech zásadně liší. Americe totiž stále velí Richard Nixon a jeho největším trumfem je Dr. Manhattan, superhrdina s téměř božskými schopnostmi, který kdysi patřil do skupiny zvané Strážci.    Doba tajemných hrdinů ale už skončila a hladinu tak rozčeří až smrt jednoho z nich, který si říkal Komediant. Edward Blake, jak se doopravdy jmenoval, byl starším matadorem, kterému by se ale stále jen málokdo dostal na kobylku. Proto je tak zvláštní, že ho někdo zabil.    Jeho smrt zneklidňuje obzvláště Rorschacha, jednoho z dřívějších Strážců, který za jeho smrtí vidí potenciální spiknutí proti bývalým superhrdinům. Není ale snadné přesvědčit o tom ostatní. Tím spíš, že Komediant nebyl žádný svatoušek a motiv k pomstě by měla celá řada lidí. Rorschach, který platí tak trochu za psychopata, se ale jen tak nevzdává.    Dr. Manhattan, který se díky nehodě stal modře vypadající byto... Celá recenze

Popis filmu Strážci - Watchmen

Maskovaní superhrdinové, kteří v minulosti ovlivňovali chod světa, už dávno nejsou považováni za ochránce lidstva. Živoří na okraji společnosti a už jen vzpomínají na staré dobré časy. I když byli bojovníci se zločinem nazýváni "superhrdinové", ve skutečnosti jedinou postavou, která měla nadlidské schopnosti, byl Dr. Manhattan. Získal je při nepovedeném vědeckém experimentu a dal se do služeb dobra. Postupně se však stali všichni superhrdinové nepopulárními, což vedlo k tomu, že byli roku 1977 postaveni mimo zákon. V říjnu 1985 policie vyšetřuje vraždu Edwarda Blakea. Jelikož policie nemá žádné stopy, Rorschach, jeden z bývalých superhrdinů, se rozhodne zjistit více. Ukáže se, že Edward Blake je totožný s Komediantem, dalším dřívějším hrdinou v kostýmu. Rorschach věří, že objevil spiknutí, jehož účelem je všechny tyto hrdiny odstranit. Pokusí se zmobilizovat své bývalé kolegy. Superhrdinové brzy objeví ďábelský plán, který staví celé lidstvo do smrtelného nebezpečí. Zjišťují, že i oni jsou terčem úplného vyhlazení. Když ale naši superhrdinové zmizí, kdo zachrání nás?

Kdo ohlídá strážce?

New York 1985, svět potemněl kvůli strachu a paranoie. Svět, kde si normální smrtelníci kdysi nasadili masky, aby bojovali proti zločinu, a nyní se snaží před svojí identitou utéct. Svět, kde nejnebezpečnější ze zbraní - všehoschopný superčlověk změnil celkové rozložení sil a neúprosně posunul svět k nukleární půlnoci. Svět, kde zoufalí muži, tváří v tvář Armagedonu, vymýšlí zoufalá opatření.

To je svět Strážců, filmové adaptace nejslavnějšího komiksu všech dob, kterou jako první divákům přináší visionářský režisér Zack Snyder. Nápis nastříkaný sprejem ve tmavé, špinavé uličce New Yorku je to, co Strážce znepokojuje: “Kdo ohlídá Strážce?” Režisér Snyder nápis upřesňuje: “Kdo má právo říkat, co je správné a co ne? A kdo dohlíží na ty, kteří určují, co je správně a co ne?”

Strážci se poprvé objevily jako limitovaný, dvanáctidílný komiksový seriál. V letech 1986 - 1987 ho vydalo nakladatelství DC Comics, později bylo upraveno do současné, proslulé podoby komiksové knihy. Krví potřísněná tvář smajlíka na titulní straně, hodiny s rafičkami ukazující za minutu půlnoc a dvanáctidílná struktura jsou symboly bohaté, obsáhlé práce, která je dlouhodobě ceněna za to, že povznesla komiks na nový druh umění: Jako jediný komiks v historii byl v roce 2005 zařazen časopisem Time mezi “100 nejlepších anglicky psaných knih od roku 1923 do současnosti.”

Po vydání našli Strážci ohlas především u generace, která vyrůstala v době hrozby nukleární války. Komiks, jako jedna z prvních knih, nahlas vyslovil znepokojení a nejistotu doby, strach a hrůzu ze síly a jejího zneužití a tíhu obav a bezmoci, kterou každý den zažívali obyčejní lidé, jež držitelé moci považovali za nevýznamné. Od doby prvního vydání se zástup skalních fanoušků mnohonásobně rozrostl a jejich počet se stále zvyšuje.

“80. léta se nesla ve znamení obav ze Studené války - vyhrotí se situace, co se potom stane, jak křehká je naše společnost a jak málo stačí, aby bylo všechno smeteno ze zemského povrchu,” připomíná autor a ilustrátor komiksu Dave Gibbons. “Ačkoliv v dnešní době tyto obavy opadly, existují jiné hrozby, díky kterým tady strach a nejistota budou stále.”

Komiks rozbil běžnou představu o superhrdinech a v příběhu představil postavy “více lidské než super”, normální lidi, kteří mají osobní i morální problémy, bojují s nezdary a neurózami, a kteří až na Dr. Manhattana nemají žádné mimořádné schopnosti. Původní tým Minutemen tvořili Silhouette, Silk Spectre, Komediant, Hooded Justice, Captain Metropolis, Nite Owl, Mothman a Dollar Bill. Další generace dobrodruhů v maskách, kteří jsou hlavními hrdiny zmiňovaného komiksového dobrodružství, jsou Silk Spectre II, Nite Owl II, Rorschach, Dr. Manhattan, Ozymandias a Komediant, který jako jediný byl převzat z týmu Minutemen. Každý představuje jiný druh síly, posedlosti a nenormálnosti. Jiný druh superhrdiny.

Strážci byli díky své tajemnosti, spletitému, víceúrovňovému vyprávění a dialogům, použitým symbolům, časové souběžnosti, návratům do minulosti a fikci dlouho považováni za jedinečné ve své třídě a proto fakticky nezfilmovatelné.

Producenti Lawrence Gordon a Lloyd Levin více než dekádu doufali, že není pozdě a že se vyplatí počkat na správnou chvíli a správného režiséra, který oživí knihu způsobem, jakým si zaslouží. “Jako velký milovník komiksů, jsem Strážce přečetl hned, když poprvé vyšli. Bylo to výjimečné, nic takového jsem nikdy nečetl. Naprosto jsem se s tím světem ztotožnil. Nápad s hodinami, pohled na lidské smýšlení a výpravný způsob vyprávění - to všechno z toho dělá napínavé a provokativní čtení,” říká producent Levin. Ještě při práci na filmu 300: Bitva u Thermopyl vyjádřil Zack Snyder svůj zájem Strážce režírovat.

Snyder se rozhodl, že Strážce převede na plátno v podobě, která bude maximálně podobná komiksové předloze. Žádná změna doby, zdůraznění některé z postav na úkor ostatních, nic takového. Vše by bylo v neprospěch příběhu.

“Všichni říkali, že Strážci jsou nezfilmovatelný komiks,” připouští Zack Snyder. “Příběh je celkem jednoznačný, ale uvnitř je velká zápletka s mezinárodním dosahem a příkladným padouchem, prostě vším, co čekáte od příběhu o superhrdinech. Všechno je propracované do nejmenšího detailu - od postav, přes výpravu po způsob vyprávění, jestli jde o návrat do minulosti, pohled do budoucnosti nebo paralelní děj. Způsob uspořádání je místy velmi tradiční a jindy velmi neobvyklý. Autoři komiksu jakoby nezapomněli na žádný specifický žánr, jsou zde zastoupeny všechny, což dohromady tvoří jedinečný celek.”

Scénář Davide Haytera a Alexe Tsea zachoval komiksovou podobu superhrdinů jako velmi lidských postav, které jsou vystaveny stejným společenským a psychogickým tlakům jako kdokoliv jiný.

“Strážci ukazují víc než jen jednoznačně klidné superhdiny. Nabízí různé možnosti, proč si obléct kostým a vydat se do boje proti zločinu,” říká producent Gibbons. “Jste tak trochu blázen? Rozkrájel byste se pro ostatní? Co se stane, pokud kromě těchto vlastností budete navíc mít nadpřirozené schopnosti?”

Tváře “strážců”

Strážci se odehrávají ve světě na pokraji války, kde superhrdinové v kostýmech, dříve obdivovaní, jsou nyní vyvrženi a zatraceni. Jedinečnost projektu přilákalo mnoho herců. “Na konkurzu jsme měli hodně zájemců,” potvrzuje producent Levin. “Výsledkem je parta talentovaných herců, kteří se naprosto ztotožnili se svými postavami.”

“‘Strážci zkoumají chování i životní přístup hlavních postav, jejich úchylky a nedostatky,” řík Patrick Wilson, který hraje Nite Owla II. Carla Gugino, představitelka Sally Jupiter, říká, že oživení postav toho, čemu říká “Občan Kane mezi komiksy” bylo radostné i děsivé zároveň. “Všichni jsme považovali za důležité, abychom to natočili co nejlépe,” říká. “Nikdo nechtěl vyčnívat nad ostatní, byli jsme skvělý tým.”

Jackieho Earle Haleye coby Rorschacha oslovila příležitost ztvárnit “lidskou povahu ukrytou za maskou”. “Dovolilo to ukázat, jaký by byl svět, kdyby se lidé zahalili do kostýmů a začali strážit okolí. Jaké jsou slabosti, zásady a přesvědčení, která řídí jejich chování?”

Herci se shodují na tom, že nadšení režiséra Snydera bylo nakažlivé. “Nikdy jsem neviděl nikoho, kdo by byl pro něco tak zapálený,” říká Jeffrey Dean Morgan, představitel Komedianta.

Fanoušci komiksu už dříve navrhovali, kdo by se pro jednotlivé role hodil nejvíc, i když poslední slovo měli samozřejmě tvůrci. Haley vzpomíná: “Před třemi lety mě lidé na netu doporučovali pro roli Rorschacha. V té době jsem komiks vůbec neznal. Přečetl jsem si ho a byl jsem jím fascinovaný. Když jsem se později dozvěděl, že se podle něj bude točit film, bojoval jsem jako lev, abych tu roli získal.”

Rorschach je jediná Maska, která se otevřeně vzepře prohlášení, jež zatratí hrdiny v kostýmech, a která zůstane strážcem, který hlídá temná zákoutí New Yorku a honí škůdce společnosti…Jeho maska je poslední věc, kterou padouchové vidí, než vykoná svůj rozsudek. Rorschachův morální kompas ukazuje jen dva póly: dobro a zlo. “Normálně žijeme ve světě různých odstínů šedi, ale pro Rorschacha je svět černobílý,” říká Haley.

Jeho povaha a smysl pro čestnost jsou vyobrazeny v jeho masce, na které se mění vzory černé a bílé, jako inkoustové skvrny představující jeho pokušení. Jak říká režisér Snyder, i Rorschach má svou temnou stránku. Je hlavním obhájcem práva, ale na druhou stranu jeho nekompromisní smysl pro spravedlnost je téměř psychopatický. Je to rozporuplná postava, pochází z rozvrácené rodiny, vyrostl na ulicích a postupně se díky událostem stal strážcem.

Tajemství se začne rozvíjet poté, co Rorschach zjistí, že Edward Blake, známý také jako Komediant, byl zavražděn pádem z 30. patra mrakodrapu. Komediant byl vraždící mašina, která v časech válečných i mírových vykonával pro vládu nechutné úkoly. Malé skutky hrdinství či brutality pro něj byly to samé.

“Komediant je Američan každým coulem, ale zároveň ukazuje temnou stránku toho, co by Amerika mohla být,” poznamenává režisér. “Pohybuje se na hraně, pro vládu dělá špinavou práci, ale vykonává ji způsobem statečného hrdiny.” Pro Rorschacha je to patriot, americký hrdina, který zemřel ve službě pro svou zemi.

Dnes v noci v New Yorku zemřel Komediant, napsal Rorschach ve svých novinách. A někdo ví proč. Rorschach je přesvědčen, že Komediant je první v řadě maskovaných, které si někdo vybírá, aby je zavraždil. Rozhodne se, že musí varovat ostatní členy skupiny, která dřív pod jeho vedením bojovala. Nejprve navštíví Dana Dreiberga alias Nite Owla II, který byl ve slavné éře Masek jeho parťákem.

“Dan je Rorschachův nejbližší přítel,” říká Haley. “Rorschacha nemá nikdo rád, policie ani normální lidé. Když náhodou objeví vraždu Komedianta, je rozhodnut ji detailně vyšetřit. Zároveň to pro něj znamená záminku, proč by se hoši v maskách měli dát zase dohromady.”

Dan se, narozdíl od Rorschacha, změnil. Než přijal identitu Nite Owla, byl Dreiberg “bohatý a znuděný snílek, který viděl superhrdinu jako někoho, kdo zachrání a osvobodí krásnou dívku,” říká Patrick Wilson. “Jeho představy o spravedlnosti jsou staromódní. Chce v lidech vidět dobro. Když se rozhodne, že bude bojovat proti zločinu, je to kvůli spravedlnosti a touze pomoci lidem.”

Nyní Dan žije tichý život, každý týden navštěvuje svého předchůdce, původního Nite Owla - Hollise Masona a klábosí s ním nad pivem. Dan se zklidnil - fyzicky, politicky i sexuálně. Bez kostýmu nemá identitu. Nemá své místo ve společnosti a proti problémům se cítí bezbranný. Má strach si kostým znovu obléci, ale zároveň je jasné, že bez Nite Owla nedokáže žít.

“Až když se začne rozplétat tajemství kolem smrti jeho kolegy, začne vidět pozitiva spojené s opětovným oblečením starého kostýmu,” říká režisér. “Ve chvíli, kdy si znovu nasadí masku, uvědomí si, kým opravdu je. Je to ten typ obyčejného člověka, který dokud nenajde smysl své existence, je ztracen.”

Adrian Veidt alias Ozymandias svůj nový život po odložení masky už našel. Jeden z nejchytřejších a nyní i nejbohatších mužů světa odešel ze “strážnické” profese ještě před osudným, zavrhujícím rozhodnutím a své štěstí udělal v prodeji akčních figurek, komiksů, parfémů, knih a filmů. Nicméně stále věří, že má vyšší poslání. Je posedlý dobou Alexandra Velikého a egyptského faraona Ramsess II. (Ozymandias je řecká verze tohoto jména), které ho motivují k touze zdokonalit lidský svět.

Když se Rorschach rozhodne, že potrestá viníky vraždy, Veidt to považuje za zbytečné, neboť “všechno co znají, může být ve vteřině vymazáno”. “Adrian trpí komplexem pána lidstva, má pocit, že je v jeho moci všechno napravit,” vysvětluje Matthew Goode, který magnáta hraje. “Je přesvědčen, že je nutné napravit svět, neboť lidstvo je zkažené. Věří, že žádná cena není příliš vysoká, aby se svět opět sjednotil.”

“Tato filosofie je svým způsobem kostrou filmu,” tvrdí Snyder. “Jak změníte lidstvo a donutíte ho nebojovat? A má někdo takovou moc?” “Všechny hlavní postavy jsou svým způsobem fundamentalisté,” říká Billy Crudup, který hraje Dr. Manhattana, jedinou Masku se skutečnými nadpřirozenými schopnostmi. “Všichni vidí hrozivý svět, který zachrání jen oni, když vezmou záležitosti do svých rukou. Jejich touha po pořádku přebíjí mravní zásady.”

“Před nehodou v nukleární laboratoři, která provždy změnila jeho život, byl Dr. Manhattan Jon Osterman, syn hodináře, vynikající fyzik a prototyp muže z 50. let,” říká Crudup, herec za modrým světlem ozařujícím Manhattanovo tělo.

“Ačkoliv se Manhattan dobrovolně rozhodl připojit ke skupině Mask, ostatní si na rozdíl od něj na masky jen hrají,” vysvětluje Crudup. “Jsou to strážci. Nevěří ve stabilitu vlády ani ve schopnost společnosti postarat se sama o sebe. Osterman je pravý opak - ukázkový příklad člověka, který věří ve svoji zemi a v morální sílu její vlády. Pro svoji zemi udělal cokoliv, co po něm chtěli. A pokračuje v tom i poté, co se stane Dr. Manhattanem.”

Nehoda z Jona Ostermana udělala superčlověka, který vidí minulost, současnost a budoucnost a má schopnost kontrolovat věci sám. “Nevrátil se jako smrtelník, ale jako bůh,” říká Crudup.

Režisér Snyder přirovnává Dr. Manhattana k nukleární bombě. “Pouhá její existence změnila náš pohled na svět. Svým způsobem to samé představuje Manhattan - má schopnost nás ve stejnou chvíli zachránit i zničit. Otázky plynoucí z jeho síly jsou děsivé. Je skutečně na naší straně? Co když se jeho síla obrátí proti nám? Jak se k tomu máme postavit?”

Manhattan se ponořuje do nekonečné dimenze času a prostoru, čímž se vzdaluje lidskosti a bytí. “Je lhostejný ke všemu kromě vnitřního fungování atomu,” potvrzuje Crudup. “Rozumí, jak funguje vesmír. Lidství má proměnné, které fyzika nemá. Fyzika je přesně uspořádaný systém, zatímco lidské vztahy jsou chaotické a člověk jim může porozumět jen prožitím těžkých okamžiků. Pro Manhattana začne být toto poznání natolik frustrující, že se o lidi přestane zajímat.”

“Svým způsobem touží po přátelství, ale je už lidem příliš vzdálen,” popisuje Snyder. “Vidí nás jako skupinu atomů, čímž se pro něj staneme abstrakcí, se kterou není možné navázat vztah.”

Jediný člověk, který s Dr. Manhattanem nějaký vztah má, je Laurie Jupiter alias Silk Spectre II, která se do něj jako puberťačka zamilovala. Představitelka Laurie - Malin Akerman vysvětluje, “Laurie do něj byla po uši zamilovaná, ale jak se víc a víc odcizoval, jejich vztah vyprchal Laurie má pocit, že je mu práce přednější. Cítí, že na ni začíná zapomínat, a čím víc si to uvědomuje, tím víc se ztrácí sama v sobě.”

Po smrti Komedianta se dá Laurie dohromady s Danem Dreibergem, který její ztrátu nahradí. “Vztah s Danem vrátí Laurie ženské sebevědomí. Po bůhví jak dlouhé době na ni někdo kouká jako na ženu. Ten záblesk v ní zažehne oheň, který mívala jako Silk Spectre, a který potřebuje pro svoji mimořádnou rychlost.”

“Pojítkem jsou jim vzpomínky na boje se zločinem,” dodává Wilson. “Od doby, kdy přestali být superhrdiny, se jen tak potloukají životem. Díky Laurie si Dan opět obleče kostým. To je věc, kterou chtěl udělat ze všeho nejvíc, ale potřeboval někoho, kdo se na něj podívá a řekne, ‘Tak pojďme.’”

Laurie do role superhrdinky natlačila její matka, která bývala první Silk Spectre. “Coby Silk Spectre II se Laurie naučila bojovat jako muž,” říká Akerman. “Díky Masce byla silnou, mocnou ženou. A přes určitý odpor ji někde uvnitř měla ráda.”

Její matka Sally Jupiter žije v domově důchodců a tráví čas vzpomínkami na slávu, kterou si užívala jako jedna z nemnoho žen superhrdinek. “Sally je stejně jako Komediant ze staré školy,” říká režisér Snyder. “Je symbolem zlaté éry superhrdinů. Byli skoro stejně slavní jako filmové hvězdy. Ano, svým způsobem je to pohaslá filmová hvězda, která už nikdy nedokázala znovu získat slávu a lesk, jež měla ve svých hvězdných dnech.”

Carla Gugino popisuje svoji postavu jako “někoho, kdo si o sobě myslí víc, než je. Určitě chtěla bojovat proti zločinu, ale také chtěla slávu. A jak stárla, vkládala své ambice do dcery Laurie. Sally toho zažila hodně, i když spoustu problémů si způsobila sama. Z celého srdce milovala Komedianta, přesto, že se jim nikdy nepodařilo být spolu.”

Sally a Edward Blake neboli Komediant k sobě měli hodně blízko během zlaté éry původního týmu superhrdinů. Jejich vztah byl nenávratně zničen sporem, který jim změnil život. “Tím okamžikem se pro Edwarda Blaka všechno změnilo,” říká Jeffrey Dean Morgan, který ho hraje. “Uvědomí si, že neumí dávat najevo city a místo toho ženě, kterou miluje, ublíží. Od té chvíle tráví svůj život osamoceně. Na Komediantovi je něco tragického. Chce od života víc než je schopný unést. Je to ztracená duše. Jediné chvíle, kdy si nepřipadá sám, jsou chvíle, kdy bojuje po boku svých kamarádů. Všemu se vysmívá, na ničem mu nezáleží. Ani smrt ho nezajímá - do chvíle, než si uvědomí, o co skutečně jde.”

“Každá postava, a hlavně Komediant, má dvě tváře,” říká manželka režiséra a koproducentka Deborah Snyder. “Když střílí na rozzuřený dav, říkáte si, ‘Kdo je lepší, dav nebo Komediant?’ Způsob, jakým ho Jeffrey hraje, by ho měl zprotivit, přesto je vám sympatický.”

Od New Yorku až k Marsu se odehrávají spiknutí a komploty s přesvědčením, že osud země je v rukou několika vyvolených. Hodiny posledního soudu se pomalu posouvají k půlnoci, lidstvo upadá do temnoty a naši maskovaní hrdinové - osamělí nebo přátelští, plní soucitu nebo zrazení, milovaní nebo zavržení, lidé nebo superlidé - se musí rozhodnout, jestli dokážou změnit svět nebo jestli je jejich osudem pouhé nalezení radosti ze svého poslání a následné smíření se s tím, že jsou jen součástí historie, která se kolem nich odehrává.

“Kdo tvoří svět?” přemítá Dave Gibbons. “Jsou to lidé, jež zde žijí. A jejich plány, bez kterých nic nedokážou. Nakonec to je ale jen náhoda a shoda okolností, které utvářejí svět. Nezáleží na tom, jak pečlivě plánujete nebo kolik lidí něco chce, ani to neznamená, že se tak stane. Stejně nakonec všichni musíme sklonit hlavu před vyšší mocí vesmíru.”

Od obrázků k záběrům

Cílem režiséra Snydera a potažmo celého filmového štábu, bylo natočit film co nejvíce podobný původnímu komiksu. “Ten film je jedna velká podívaná,” říká režisér. “Je to mix reality a snů, při které Dr. Manhattan létá ve skleněném paláci nad povrchem Marsu nebo se nepřirozený, 20 metrů vysoký prochází vietnamskou džunglí. Děj příběhu skáče mezi současností a minulostí, aby vysvětlil konání strážců. Udělali jsme maximum, aby film působil jako oživlá verze legendárního komiksu.”

Základem scénáře byl zmiňovaný komiks, který Snyder postupně rozpracoval do detailních storyboardů. Filmový architekt Alex McDowell říká, že Snyderova kniha storyboardů byla jako další komiks. Štáb ji proto celé natáčení říkal Zackova bible. Narozdíl od předchozího filmu 300: Bitva u Thermopyl, chtěl Snyder maximum scén vytvořit reálné, ne pomocí počítačové grafiky. Výsledkem bylo více než 200 samostatných scén.

Film zahrnuje i méně pozemská místa. Čtvrtina příběhu se odehrává na Marsu, další scény jsou z Antakrtidy, což samozřejmě vyžadovala moderní počítačovou techniku. Jedna scéna je kompletně digitální: Skleněný palác Dr. Manhattana na Marsu. “Vzhled vychází z kvantové fyziky a hodin,” říká McDowell. “Ve filmu jsou mraky odkazů na hodiny - tikající hodiny odpočítávající nukleární katastrofu nebo Ostermanovy hodinky, které ztratí a tím rozeběhne sled událostí vedoucích ke stvoření Dr. Manhattana. Není překvapením, že i Skleněný palác vypadá jako mechanismus hodinek, který Dr. Manhattan postavil podle otcových předloh.”

Bylo jasné, že pro tolik scén, včetně celého města, bude potřeba najít velké, prázdné prostranství, aby se tam vešlo vše, co režisér Snyder vymyslel. Filmování proběhlo v několika lokacích kolem kanadského Vancouveru a velká část byla postavena v kanadských filmových studiích. Na rozsáhlém smetišti vancouverského předměstí vyrostl New York, takový jaký znají fanoušci komiksu.

“Ve Strážcích je mnoho drobných zápletek a souvislostí. Jak říká McDowell, úkolem architekta je vytvořit prostředí, které diváky pohltí, potom se architektova práce stává součástí vyprávění.”

Stejně jako u vizuální podoby filmu, tak u kostýmů se tvůrci snažili maximálně přiblížit barevné paletě komiksu. Ve filmu převládá zelená, fialová, oranžová a hnědá... tmavé barvy, které během pokračujícího děje ještě ztmavnou.

Práce na kostýmech byla mimořádně náročná. Příběh se odehrává v různých érách, v rozmezí let 1938 až 1985, takže bylo důležité vybrat oblečení tak, aby jasně odkazovalo na dobu, ve které se děj zrovna odehrává. Ve filmu se objeví široká plejáda uniforem, od válečných z 2. světové války, přes nacistické a vietnamské. Kromě toho se na scéně objeví lidé různých profesí a zájmů, od vězeňských kuchařů, astronautů, přes sovětské vojáky a květinové děti. Počet kostýmů stoupl k neuvěřitelným 150 000! Jejich seznam, včetně doplňků čítal přes 600 stránek.

Největší pozornost byla samozřejmě věnovaná kostýmům hlavních postav - Strážců. Detailní podobu tvůrci vytvořili nejprve z hlíny a podle toho poté z latexové pěny. Díky tomu mohly být masky bohaté a plné detailů a zároveň pohodlné svým nositelům.

Za zmínku stojí kostým Nite Owla II, při kterém se návrháři inspirovali NASA skafandry ze 70. let. Výjimečný je také žluto-černý latexový obleček Larrie Jupiter alias Silk Spectre II, díky kterému se tichá, nevýrazná Larrie mění v sexy dračici.

V naprostém kontrastu s extrémními obleky většiny Strážců je kostým Rorschacha, který nosí obyčejný kabát, což symbolizuje jeho nezájem o běžné, lidské věci. Jeho jediným zájmem je snaha vnést do světa trochu spravedlnosti.

Přesto Rorschach oplývá nejvýraznějšími znaky ze všech kostýmovaných hrdinů: má masku s měnícími se inkoustovými skvrnami. Maska je výsledkem spolupráce kostýmních návrhářů a specialistů na vizuální efekty.

Ti si hodně “užili” i s postavou Dr. Manhattana, který v jednu chvíli vypadá jako 30i metrový bůh, kolem kterého se šíří světle modrá záře a za okamžik se zmenší do lidské, pozemské velikosti.

Kromě hlavních postav se ve filmu objeví i tváře slavných lidí - prezidenti Kennedy a Nixon, Mick Jagger, David Bowie, Annie Leibowitz nebo skupina The Village People - i jejich tváře byly vytvořené pomocí masek a efektů.

Důležitou roli hraje hudba, utváří časovou linii příběhů. Ve filmu zazní klasické hity od Nat “King” Colea, Billie Holidaye, Simona & Garfunkela, Jimiho Hendrixe nebo Janis Joplin. Další, původní hudbu napsal skladatel Tyler Bates.

Na závěr slova režiséra Zacka Snydera: “Strážci jsou milníkem v historii komiksů, byla to pro mne čest zfilmovat je. Podstatou tohoto filmu jsou malé otázky týkající se morálních zásad, které vedou k té velké, zásadní otázce, jež vlastně nemá odpověď. Cílem filmu je rozpoutat debatu. Doufám, že lidé půjdou z kina a budou přemýšlet, na kterou stranu té otázky by se přidali. Původní komiks ve vás vyvolává otázku, kdo je ten dobrý a kdo ten špatný chlapík. Doufám, že stejné přemýšlení v divácích vyvolá náš film.”

“Co z někoho udělá hrdinu, v našem reálném světě? Tato otázka nemá jednoznačnou odpověď, jako tomu obvykle je ve filmech. Chci, aby závěr Strážců nebyl jednoduchý a vzbudil v lidech dohady. Tak to podle mne má být.”

Krotitelé duchů
(Ghostbusters) Tři nezaměstnaní parapsychologové se dávají dohromady a vytvářejí tým Kroti...
dnes 17.30