fb  Sdílet
   Informace    Komentáře    Obsazení    Hodnocení    Ukázka    Fotky    Podobné filmy    

73% 1970 hlasů
dětem / animovaný, USA/Nový Zéland/Belgie, , 107 min., od 7 let
The Adventures of Tintin: The Secret of the Unicorn
Kinopremiéra v ČR 27.10.2011 v SK 3.11.2011, DVD a Blu-Ray od 21.3.2012 Bontonfilm

Režie:
Herci: , , , , , více...


V TV televize út. 4.4. HBO 09.20, so. 1.4. HBO (hr) 12.05, st. 5.4. HBO2 15.20, st. 5.4. HBO2 (hr) 15.25



Ukázka
01:05



Závod, kdo odhalí tajemství potopené lodi, na které se možná skrývá obrovský poklad - také ovšem stará kletba - Tintin a jeho věrný pes Snowy se vydávají na dobrodružnou cestu kolem světa.
Uprav informace o filmu

Komentář k filmu Perfektní animovaná podívaná na kterou se dá koukat.
Všechny komentáře k filmu 24+ Napiš komentář k filmu a získej DVD

Web: IMDB, Titulky, Oficiální stránka 1, Oficiální stránka 2    Videotéka: přidat si do ní film

Popis filmu Tintinova dobrodružství

Film Tintinova dobrodružství sleduje neuvěřitelně zvědavého mladého reportéra a jeho věrného psa Snowyho během jejich cesty za odhalením lodi, jež skrývá zásadní tajemství. Tintina století stará záhada přitahuje jako magnet, právě kvůli tomu se o něj začne zajímat ďábelský padouch Ivan Ivanovitch Sakharine, jenž je přesvědčen, že Tintin ukradl nesmírně cenný poklad, který měl k sobě přivázaný podlý pirát Red Rackham. S pomocí svého psa Snowyho, drsného a hašteřivého kapitána Haddocka a zmatených detektivů Thompsona & Thomsona se Tintin vydá přes půl světa, vyzraje na své nepřátele a nakonec se mu podaří najít poslední místo odpočinku vraku lodi Unicorn, která pravděpodobně skrývá ohromné bohatství ... a starodávnou kletbu.


O filmu

obrazek
Comicsový hrdina Tintin se zásluhou série dechberoucích dobrodružství po celém světě stal světovou senzací. Odvážný reportér s úsměvným účesem a odhodláním dělat i v těch nejnebezpečnějších situacích to, co je správné, je od těch dob hrdinou mnoha mladých čtenářů a inspirací celé řadě umělců. Comicsy o Tintinovi, které psal a kreslil Georges Remi pod pseudonymem Hergé boří hranice kulturní, generační a dokonce i válečné. Jakožto popkulturní fenomén přetrvávajícího dopadu byly již přeloženy do více než 100 jazyků a prodalo se jich více než 250 milionů výtisků. A stále se prodávají.

Ačkoliv se ale Tintin vydal na ta nejvzdálenější místa - od Peru přes Tibet až po Měsíc - existuje jedno, které dosud nepokořil: stříbrné plátno moderních kin. To mění snímek Tintinova dobrodružství, který tohoto hrdinu nejenom poprvé představuje filmovým fanouškům, ale současně tak činí inventivním způsobem, který posouvá laťku filmových technologií 21. století a současně zůstává věrný Hergého nenapodobitelnému a nadčasovému vizuálnímu stylu.

Síla celé série vždy spočívala ve všednosti a lákavosti jejích protagonistů, možnosti navštívit exotická místa a také v odvážném boji proti bezpráví. Právě díky nim se od Tintinových příběhů nedokázal odtrhnout nikdo, kdo je jednou poznal.

Právě takový osud potkal i Stevena Spielberga a Petera Jacksona, kteří poprvé spojili své síly právě díky společné vášni pro Hergého pozoruhodné příběhy. Každý z nich se s Tintinem seznámil v jiné době a zcela odlišným způsobem. Vášeň, s jakou přistupují k širokým možnostem zfilmování tohoto materiálu, je ale naprosto stejná. Ani jeden z nich nedokázal odolat vzrušení z představy zábavy, kterou si budou moci užít při převádění Hergého kreseb do špičkových filmových technologií s využitím působivých hereckých výkonů tak, aby vznikl výjimečný snímek, který bude hrdým členem rodiny příběhů o Tintinovi.

„Tintin je vášnivý reportér, který se vydává po zdánlivě nenápadných stopách na cestu, která se posléze mění v úžasné dobrodružství,“ popisuje vše Spielberg. „Je pozoruhodný neúnavností, s jakou se snaží zjistit pravdu, ačkoliv se tak vždy ocitá v nějakém nebezpečí. Často se zdá, že je v tom až po uši, ale nějakým způsobem si vždy dokáže poradit. Od prvního přečtení jsem věděl, že moje a Tintinovy cesty se musí ještě nějakým způsobem protnout.“

Peter Jackson s Tintinem vyrostl a byl jeho příhodami ovlivněn. Jako novozélandský chlapec, dávno předtím, než se vydal na filmovou kariéru, která zahrnuje nejoslavovanější trilogii filmové historie, Pána prstenů, Jackson hltal každou knihu o Tintinovi, která se mu dostala do rukou, a dokonce se pokoušel popasovat i s francouzskými verzemi.

„Když jste malí, snadno si dovedete představit, že se vydáváte na dobrodružství, do kterých se vždy zaplete Tintin,“ podotýká Jackson. „Probouzejí v nás touhy po dobrodružství, které si v nitru nosí každý z nás.“

Oba dva vnímali skutečnost, že se filmový potenciál ukrývá v samotné podstatě Tintinových příběhů. „Na všechny z nás udělala velký dojem skutečnost, že se Hergé pokoušel příběhy o Tintinovi vyprávět způsobem, který v podstatě odpovídá prostým, jednoduchým a velmi působivým storyboardům s obrovským dopadem na čtenáře,“ prohlašuje Spielbergova dlouholetá partnerka Kathleen Kennedy, která se nakonec společně s Jacksonem ujala produkce.

Spielberg Hergého poprvé oslovil už v roce 1983 - a zjistil, že je belgický autor velice nadšený z představy, že by měl svého hrdinu svěřit právě do Spielbergových rukou. Bohužel však Hergé zemřel dříve, než se oba mohli společně sejít. Jeho manželka Fanny Rodwell později vyplnila přání svého muže a práva Spielbergovi přenechala.

„Hergé si Stevena vybral jako jediného režiséra, který byl podle něj schopen natočit na motivy jeho díla kvalitní film,“ popisuje vedoucí výroby Stephane Sperry, která se o Hergého odkaz stará již několik desítek let a fanynkou je ještě mnohem déle. „A Steven to vždy velmi respektoval.“

obrazek
Tvůrci filmu úzce spolupracovali s Nickem a Fanny Rodwellovými, experty na vše, co s Tintinem souvisí, a konzultovali s nimi veškeré záležitosti týkající se Hergého odkazu. „Nejdůležitější ze všeho bylo zachovat Hergého ducha a co nejvíce se přiblížit k jeho unikátní barevné paletě a grafickému stylu. Každé z jeho comicsových políček používalo filmovou řeč,“ upozorňuje režisér. „V každé póze a každém činu byla kinetická energie, a v mnoha ohledech to působilo dojmem, že se úspěšně pokouší vtěsnat do jediného políčka 24 snímků. To byl myslím jeho hlavní talent. Každý z jeho příběhů byl velice filmový - a my z toho nyní můžeme vycházet.“

Spielberg byl od začátku přesvědčen o tom, že je pro něj Jackson ideálním partnerem. „Peter mi řekl, že kdybych v tu chvíli mohl stát po jeho boku, spatřil bych za jeho zády kompletní sbírku všech Hergého knih, a že by se na tomhle projektu moc rád podílel,“ vzpomíná Spielberg. „A tak začalo naše společné hledání ideálního postupu, jakým zachytit umělecký styl pro Hergého a Tintina tak typický a přenést ho na filmové plátno.“

Jackson se doslova nemohl dočkat. „Byl jsem ohromený, že mě Steven přizval,“ říká. „Opravdu hodně se Tintinovi podobá. V nitru je to stále velice mladý člověk. Je velmi zvídavý. Miluje dobrodružství a i jeho smysl pro humor se velice podobá tomu, jaký Hergé v Tintinovi používal. Dokonale k sobě patří.“

Kromě úlohy producenta prvního filmu Spielberg Jacksona požádal také o to, zda by se ujal režie filmu druhého. Jackson souhlasil a s požehnáním a spoluprací Fanny a Nicka Rodwellových a Hergého nadace celé dobrodružství započalo. Fanny, která je nyní prezidentkou Hergého studií v Bruselu, vysvětluje: „Byla to pro nás výjimečná pocta, moci spolupracovat s těmito mimořádně kreativními režiséry, kteří měli naši plnou důvěru, že se jim podaří Tintina na filmovém plátně provést jeho dosud nejodvážnějšími příhodami. Sám Hergé kdysi řekl, že své příběhy pokládá za filmy. Jak předvídavé!“

Za úzké spolupráce s Hergého nadací tvůrci filmu povolali scenáristy Stevena Moffata, Edgara Wrighta a Joea Cornishe, kteří byli pověřeni úkolem vypracovat celou adaptaci. Aby divákům představili Tintina a jeho svět plný nejrůznějších přátel i nepřátel co nejlépe, rozhodli se spojit do jednoho příběhu, zajímavého pro současné diváky, tři oblíbené knihy - Kraba se zlatými klepety, Tajemství Jednorožce a Poklad Rudého Rackhama.

„Hergého příběhy vás vtáhnou svými pestrými barvami a dobrodružstvím, ale to není ani zdaleka vše - jsou plné morálních ponaučení a konceptů, cestování, exotiky, ale současně vás seznamují s velkolepostí našeho světa a s vědeckými myšlenkami. Myslím, že to je jeden z důvodů, proč jsou pro miliony dětí na celém světě tak důležitou součástí jejich snů - a my jsme to vše chtěli ve scénáři odrazit,“ shrnuje za scenáristy Cornish.

Při práci se také inspirovali Spielbergovými a Jacksonovými koncepty - ti v Hergého hravých kresbách spatřovali i prvky filmu noir, Hitchcockovského napětí a thrillerů. Výsledkem je podle Spielberga „částečně tajemný, částečně detektivní příběh plný nepopiratelných dobrodružných prvků, který je celý vystavěn na základě fascinujícího příběhu o přátelství, loajalitě a důvěře mezi kapitánem Haddockem a Tintinem.“

Steven Spielberg a Peter Jackson nesdílejí pouze plodnou představivost, ale také touhu zkoušet nové věci. Ať už jde o mimozemšťany či Středozem, dali vzniknout nezapomenutelným postavám a světům tak pozoruhodně originálním, že bychom je mimo plátna kin nikdy nemohli poznat. A přesto si zatím ani jeden z nich nevyzkoušel natáčení trojrozměrného animovaného filmu.

Spielberg a Jackson v první řadě mysleli na Tintinovy tradice - a jejich společné nadšení pro Hergého styl kresby inspirovalo vizuální stránku celého snímku a od prvního dne bylo jasné, že půjde o trojrozměrný, počítačově animovaný film.

Už ve fázi psaní scénáře, tedy poměrně brzy, začaly svou práci výtvarné a animační týmy a spolupracovníci na obou březích Pacifiku společně rozebírali nápady, jak se chopit tvorby pozoruhodných postav a lokací. Jedním z nejzásadnějších rozhodnutí, které z těchto fází vzniku filmu vzešlo, bylo to, že se celý příběh bude odehrávat v nespecifikovaném období, v jakémsi trvalém noir vesmíru, kde za každým rohem číhají temné stíny.

„Ty příběhy by se klidně mohly odehrávat ve třicátých letech, v padesátých, v osmdesátých nebo i dnes,“ zamýšlí se Spielberg. „A to je součástí jejich krásy a my to chtěli zachovat. Rozhodně jsme ve filmu nechtěli mít mobilní telefony, televize nebo moderní automobily. Naše výtvarné návrhy inspiroval Hergé, nikoliv nějaká konkrétní doba či lokace.“

obrazek
„Chtěli jsme, aby celý film působil jako retro kriminální drama. Nejde tu o Tintina samotného, ale o svět, ve kterém žije. Příběh sám je natolik napínavý, že jsme měli dojem, že by se v něm mohli objevovat lidé v dlouhých kabátech, s klobouky do čela na ochranu před deštěm, stíny pouličních lamp na mokrém dláždění ulic - to je svět, který jsme pro Tintina stvořili,“ navazuje Jackson.

Poté začali grafici, animátoři a výtvarníci přemýšlet o tom, jak by Hergého kresby vypadaly, pokud by obsahovaly třetí rozměr. Navzdory tomu, že vznikly před mnoha desítkami let, byly podle slov Richarda Taylora ze společnosti Weta Workshop pro tuto fázi přípravného procesu kresby jako stvořené. „Když se na Hergého kresby s černými linkami a rozpitými vodovkami podíváte, stačí, abyste zavřeli oči a ocitnete se v Tintinově světě. Nemůžete se ubránit tomu, abyste je vnímali trojrozměrně,“ zamýšlí se.

Tak snadné to bylo zčásti i proto, že Hergé při kreslení Tintinových příhod zcela ignoroval pravidla reality. „Linie jeho kreseb nebyly nezbytně nutně dokonalé,“ prohlašuje odborník na vizuální efekty Joe Letteri. „Nesnažil se kreslit přesně to, co viděl - a my se snažili zachovat tento ne zcela realistický přístup stejným způsobem, jakým to dělal on. Zásadním prvkem našich návrhů byla schopnost všímat si toho, jak to dělal on, ale poté si vše představit z jiných úhlů pohledu. A to nám umožnilo začít budovat postupy tvorby jeho světa v plně trojrozměrném animovaném prostředí.“

Aby diváci byli do příběhu vtaženi natolik, že takřka ucítí na tvářích virtuální vítr, studovali členové výtvarného týmu podklady z prostředí, která patrně sloužila jako předlohy těch, ve kterých se Tintin, Filuta a kapitán Haddock ocitají, ať už se jednalo o rozbouřené moře či růžový písek Sahary. Velmi oblíbeným místem bylo mezi výtvarníky imaginární marocké město Bagghar.

„Studovali jsme řadu rozdílných severoafrických stylů, vzorků a podloubí,“ popisuje konceptuální výtvarnice Rebekah Tisch, „a dokázali jsme Bagghar vytvořit s použitím pozoruhodných tvarů a barev. Když jsem výsledek spatřila, zmocnila se mě touha vydat se poznávat svět - a doufám, že diváci Tintinových dobrodružství to budou vnímat podobně.“

Na pozvání od Fanny a Nicka Rodwellových z Hergého nadace se hlavní koncepční výtvarník Chris Guise vydal do Bruselu, aby zde na vlastní oči mohl zkoumat Tintinův domov a nasával atmosféru, která dala vzniknout Tintinovu bytu na Rue de Labrador 26 a základním obrysům Haddockova domova, zámku Moulinsart.

„Chris se do Hergého světa zcela ponořil a hledal inspiraci, a z tohoto svého hledání vyšel doslova plný nápadů a s dokonalým porozuměním stylu onoho světa,“ vypráví Richard Taylor. Vedoucí týmu tvorby digitálních modelů Marco Revelant procesu vzniku filmu velice prospěl svou vášní pro stavbu modelů lodí, které jsou v tomto příběhu klíčové. Revelant se vypravil do Musée de la Marin v Paříži, aby zde po vizuální stránce zcela rozebral lodě, kterými se Hergé inspiroval při tvorbě Jednorožce a dalších lodí příběhu. „Hergého kresby jsou poněkud náročněji zpracované, ale současně zmenšené,“ popisuje Revelant. „Naše digitální modely jsme upravili podle stejných kritérií.“

Umělecký vedoucí vizuálních efektů Kim Sinclair trpělivě vyhledával reálné dopravní prostředky jako například Ford 1937, které se v knihách objevují a které bylo třeba do počítače nascanovat a vytvořit tak jejich digitální ekvivalenty. „Hergé věnoval studiu skutečných dopravních prostředků jako právě zmíněný Ford nebo hydroplán spoustu času a nám se podařilo zjistit u nich přesný model i rok výroby a dokonce i vystopovat původní barevnou paletu výrobce,“ objasňuje.

Ale nejzásadnějšími prvky vizuální podoby filmu byly pochopitelně samotné postavy hlavních hrdinů. Ať už se jednalo o Haddockovy humorné pózy, strukturu Tintinovy charakteristické chocholky, typické tvary knírů detektivů Kadlece a Tkadlece či emocí, které předvádí Filuta, vše bylo při bezpočtu neúnavných pracovních schůzek pečlivě probráno, navrženo, přepracováno a poté doladěno k dokonalosti.

„Přistupovali jsme ke každé z postav tak, abychom měli jistotu, že dokonale odpovídá Hergého kresbám,“ shrnuje Spielberg. „V žádném případě jsme se nebáli zavrhnout například nějakou z verzí Haddockova obličeje, pokud jsme měli dojem, že se Hergého kresbám příliš nepodobá.“

obrazek
Ačkoliv je snímek Tintinova dobrodružství ve své podstatě animovaný, za pečlivě cizelovanými animacemi se ukrývají pozoruhodné a procítěné herecké výkony. Nenapodobitelné postavy z Hergého pera, z nichž každá má vlastní zvláštnosti a charakteristiky, které dosud nebyly nikým ztvárněny, zaujaly řadu velmi talentovaných herců, kteří se na vzniku filmu podíleli.

Pro roli ikonického mladého reportéra, který prožil bezpočet dobrodružství, si tvůrci filmu zvolili Jamieho Bella. „Jamieho výkon ve filmu Billy Elliot mě ohromil nejenom jemností jeho herectví, ale také působivou fyzickou složkou, která s rolí souvisela,“ říká Spielberg. „S Peterem jsme se oba shodovali, že je pro roli Tintina tím pravým.“

Bell, který vyrostl v Anglii, je Tintinovým fanouškem už od dětství. „Hergého kresby v sobě mají něco, co ve vás zanechá hluboký dojem. Jsou nezapomenutelné,“ zamýšlí se. Ale nyní získal možnost dodat jejich hrdinovi skutečné lidské emoce, což ho velice lákalo.

Scenárista Joe Cornish míní, že Bell Tintina pojal jako klasického Spielbergovského obyčejného člověka - běžného chlapce, který zjišťuje, jak pozoruhodné věci dokáže, pokud je to třeba. „Z mého pohledu se jedná o jakousi dětskou představu, jaké to asi je být teenager,“ svěřuje se Cornish. „Dokáže neuvěřitelné věci, ale současně svět vnímá s dávkou nevinnosti a neukojitelné zvědavosti, vidíte na něm, že se za každých okolností snaží udělat to, co považuje za správné. Máte pocit, jako by se Tintinem mohl stát naprosto každý, protože k tomu, abyste taková dobrodružství ve zdraví přečkali, vám stačí znalosti, zájem a čisté srdce.“

Pro Bella byly právě tyto vlastnosti zcela klíčové v jeho přístupu k postavě, kterou mu symbolizovaly mnohem více než pouze ona charakteristická vlnka ve vlasech. „Když vidíte mladého člověka, který je tak odvážný a dobrodružný jako Tintin, toužíte být jako on,“ říká. „Tintin je velice cílevědomý hrdina, velice morální, a to obdivuji. Přijde všemu na kloub, stůj co stůj. Ale někdy se plete a pak musí důvěřovat Filutovi.“

Filuta je samozřejmě Tintinův věrný teriér a příležitostný zachránce. Cornish o Filutovi hovoří jako o „téměř ztělesnění Tintinova podvědomí“ a zásadní zde bylo animovat ho současně jako právě takovou postavu, ale také jako obyčejného chytrého a legračního psa. Ačkoliv Hergé v jeho případě často používal comicsové bubliny, ve kterých zobrazoval, co si Filuta myslí, Spielberg byl přesvědčen o tom, že je možné Filutu ztvárnit silně expresivním stylem i bez takovýchto pomůcek.

„Myslím, že Tintin je občas Filutovi skvělým pomocníkem, nikoliv naopak,“ míní Spielberg o této velmi oblíbené postavě. „Ale rozhodli jsme se, že pokud je v Tintinových dobrodružstvích alespoň nějaká špetka realismu, pak je to ta, že pes zkrátka mluvit neumí.“

Když si Tintin na trhu koupí model ztracené lodi Jednorožec, nachomýtne se k záhadě, která ho zavede až na unesenou námořní loď s názvem Karaboudjan a nakonec ho seznámí s nečekaným, ale doživotním přítelem: kapitánem Haddockem, větry ošlehaným mořským vlkem, kterému v žilách koluje mořská voda a vždy má po ruce láhev whiskey, který s Tintinem a jeho partnerem do nepohody naváže bez váhání vřelý vztah.

Kapitán je po dlouhou dobu velice oblíbenou postavou Tintinových příběhů - jeho drsňácké vystupování silně kontrastuje s Tintinovým idealismem a především je to ten nejvěrnější přítel, jakého si jen můžete představit. „Haddock na první pohled působí dojmem, že se jedná o toho posledního člověka, v jehož společnosti byste se chtěli ocitnout,“ popisuje Jackson. „Ale Tintin v něm vidí něco jiného. Myslím, že v něm Tintin vidí jeho laskavost a chápe, kým se tenhle muž může stát.“

Do role Haddocka navrhl Jackson herce, o kterém byl přesvědčen, že dokáže takto dynamickou roli ztvárnit: Andyho Serkise. „Jelikož Andyho znám opravdu velice dobře, věděl jsem, že by v té roli byl naprosto skvělý, takže jsem mu domluvil setkání se Stevenem, který okamžitě pochopil, čím může tuto roli obohatit,“ vypráví.

„Andy a Jamie jsou spolu jako ikonický pár mladého moralisty a starého zpustlého námořníka naprosto skvělí. Nemohli by se od sebe více odlišovat, ale přesto je kapitán Haddock schopen Tintina o mnohém poučit a Tintin pro změnu nabízí Haddockovi šanci k nápravě.“

Serkis, který je fanouškem comicsového Tintina už od dětství, usoudil, že své postavě, jejíž kořeny jsou víceméně nejasné, dodá charakteristický skotský přízvuk. „Zdálo se mi odpovídající, že by v sobě Haddock měl mít podobnou syrovost a citlivost,“ vysvětluje Serkis. „Je to skvělý námořník a má obrovský lidský potenciál, ale tak trochu se topí v sebelítosti a právě Tintin, víceméně chlapec, mu pomůže uvědomit si, že je stále ještě schopen navázat s ostatními lidmi nový vztah.“

obrazek
Přerod kapitána Haddocka nastává ve chvíli, kdy se s Tintinem pokoušejí uniknout zákeřnému padouchovi, Ivanovi Ivanovičovi Sacharinovi, který je přesvědčen, že Tintin nevědomky ukradl tajemství Jednorožce a jeho dlouho ztracený poklad. Záludnou postavu ztvárnil Daniel Craig, kterého diváci znají především jako podstatně vznešenějšího agenta Jamese Bonda. Craig, který si vysloužil od kritiky chválu i za své dramatické role v jiných filmech, už v minulosti se Spielbergem spolupracoval při natáčení filmu Mnichov. Ještě nikdy si ale nezahrál někoho jako je Sacharin.

Možnost popustit uzdy svého herectví si velice užíval. „Sacharin mě ohromně bavil a snažil jsem se ho pojmout tak zle a zvráceně a bizarně, jak jsem jen dokázal,“ svěřuje se. Tintinova dobrodružství by se neobešla ani bez Kadlece a Tkadlece - dvou detektivů, které lze odlišit pouze podle tvaru knírků a písmene „t“ ve jméně jednoho z nich. Co se představitelů této dvojice nešikovných detektivů týče, měli tvůrci filmu ihned zcela jasno: komediální dvojice Simon Pegg a Nick Frost, kteří mají na svém kontě filmy jako Soumrak mrtvých nebo Jednotka příliš rychlého nasazení.

„Měli jsme s Peterem jasno v tom, že do rolí Kadlece a Tkadlece chceme obsadit zkušenou dvojici,“ říká Spielberg. „Pak Peter navrhl Simona a Nicka, kteří jsou pohromadě opravdu legrační a skvěle doplnili herecký tým.“

Pegg a Frost si uvědomovali, že si mohou práci na rolích detektivů skvěle užít. „Máme v sobě jistou synchronnost, která nám při ztvárnění těchto dvou partnerů pomohla,“ připouští Pegg. „Vycházejí ze skvělých tradic hrdinů němého filmu jako Laurel a Hardy nebo Charlie Chaplin. Jsou navenek velmi pečliví, ale ve výsledku k ničemu, a ačkoliv se považují za nejlepší detektivy na světě, je jasné, že jsou naopak nejhorší. Takže jsme si užili spoustu legrace.“

Současně měli možnost dělat to, co umějí nejlépe: nechat svůj přirozený komediální talent, aby je vedl. „Pro nás jako pro herce bylo těžké přemýšlet o tom, co by asi (T)Kadlecové dělali mezi jednotlivými políčky comicsu,“ vysvětluje Frost. „A tady se právě otevíral široký prostor pro vlastní charakterizaci postav.“

Trvalo to dva roky intenzivního studia, vývoje, návrhů, příprav, psaní scénářů a obsazování rolí, než konečně přišla chvíle, kdy se herci a více než 200 členů štábu sešli v performance capture ateliérech Playa Vista a vstoupili do Hergého světa. Tady se odehrávala valná část filmových kouzel, díky kterým byly procítěné a emocionální výkony Jamieho Bella, Andyho Serkise, Daniela Craiga a ostatních herců převedeny do podoby věrných kopií Hergého kreseb.

Jakmile se Spielberg ocitl za kamerami, neustále se snažil o inovace, snažil se techniky performance capture přizpůsobit svým vypravěčským instinktům a pobízel tým k tomu, aby přicházel s inovativními řešeními vizuálních problémů, se kterými se během natáčení setkával. Společně s Jacksonem způsobili mírnou revoluci v této technologii - přezdívanou virtuální kamera - která by režisérovi umožnila klasičtější přístup k hercům a poskytla možnost okamžitých změn v rámci animovaného 3D světa.

„Nechtěl jsem se ochudit o ony instinktivní okamžiky, ke kterým při natáčení klasických filmů dochází, takže jsme vymysleli nový způsob, jak to vše spojit dohromady,“ popisuje Spielberg. Na rozdíl od klasického natáčení se proces performance capture odehrává ve zcela prázdném, šedobílém ateliéru, vybaveném až stovkou kamer umístěných v mřížce na stropě, které jsou schopny poskytnout záběry ze všech 360 stupňů a tato data poté vykreslit v trojrozměrném prostoru. Všichni herci (a také drátěné rekvizity a pomůcky) na sobě mají reflexní tečky, které kamery dokáží za méně než šedesátinu sekundy zaznamenat a interpretovat jejich pozici v 3D animaci.

Kromě toho byly herecké výkony zaznamenávány dalšími osmi HD kamerami. Tyto záběry byly později použity jako referenční pomůcka pro animátory ve snaze zajistit, aby byly každá grimasa, každý úsměv či jiný projev emocí od strachu až po náklonnost věrně převedeny do digitální podoby.

Spielberg, který svou virtuální kameru ovládal zařízením jen o málo větším než herní ovladač se díky připojenému monitoru mohl „procházet“ po celé scéně, sledovat, jak avataři herců komunikují se svým virtuálním okolím, a pracovat na kompozici požadovaných záběrů přímo v reálném čase. I sami herci se mohli vidět přímo ve filmovém světě na monitorech, rozmístěných po studiu, což jim nabízelo okamžitou zpětnou vazbu.

obrazek
„Možnost sledovat film v podstatě v reálném čase byla pro režiséra i herce naprosto zásadní,“ míní Joe Letteri. „Spolupracovali jsme na tom s Giant Studios velice úzce, a naše spolupráce byla úspěšná, protože chápali, že potřebujeme, aby vše vypadalo tak realisticky, jak je to jen v danou chvíli možné.“

Ačkoliv virtuální kamera poskytuje obraz pouze v nízkém rozlišení, podobně jako třeba videohry, Spielbergově kreativitě taková kvalita zcela postačovala a novou technologii, která mu umožnila předtím neviděnou práci se světlem a obrazem, přijal velice rychle za svou.

Kromě toho zde Spielberg uplatnil dřívější přelomovou technologii společnosti Weta - proces, označovaný jako „image-based facial performance capture“, který byl použitý například při práci na realisticky zobrazených emocí postavy Gluma v sérii Pán prstenů či při tvorbě mimozemsky vyhlížejících Pandořanů ve filmu Avatar Jamese Camerona. Ten pomohl dále obohatit již tak velmi pokročilý záznam emocí ve tvářích postav filmu Tintinova dobrodružství.

Při použití tohoto systému má herec na hlavě přilbu, velice podobnou té cyklistické, na které je připevněna drobná kamera, namířená herci přímo do obličeje - ta umožňuje záznam těch nejjemnějších pohybů očí, úst či obličejových svalů. Spielberg se tak mohl zaměřit přesně na to, o co mu šlo ze všeho nejvíce: na sílu skutečných hereckých výkonů.

„Každý člověk, který se v Tintinovi objevuje, je představován hercem jako v jakémkoliv jiném filmu, veškeré jeho emoce či zloba, a to vše se k divákovi prostřednictvím digitální masky dostává,“ komentuje režisér. „Sledovali jsme, jak se Hergého postavy mění v živoucí bytosti, které jsou schopny sdělovat okolí své emoce a které mají vlastní duši, a výsledek nás až zaskočil.“

Herec s největšími zkušenostmi s performance capture na světě, Andy Serkis, se stal vedoucím herecké skupiny a pomáhal ostatním s aklimatizací. Přes své bohaté zkušenosti byl ohromen proměnou, kterou viděl na Spielbergovi a Jacksonovi při jejich vzájemné spolupráci. „Bylo úžasné sledovat, jak jeden druhého tvůrčím způsobem posouvají,“ soudí. „Oba jsou to velice vášniví umělci a někdy se zdálo, jako by pracovali na svém vůbec prvním filmu - takovou energii v sobě jejich práce měla. Přicházeli s novými nápady takovým tempem, že se až tajil dech.“

Časově náročný proces byl také pro řadu herců zcela nový. Každé ráno před natáčením herci absolvovali dva scany „rozsahu pohybů“, jedním pro obličej a druhým pro tělo. Jakmile byly tyto scany hotové, byly kamery schopny herce na scéně identifikovat a převádět jejich pohyby na pohyblivou kostru, na kterou bude později při postprodukci doplněn digitální „makeup“.

Jamie Bell si na scéně performance capture připadal spíše jako v minimalistickém divadle než při natáčení filmu, ale tato skutečnost mu naopak spíše pomohla. „Je to zajímavý styl práce, protože veškeré kulisy existují pouze ve vaší hlavě,“ vysvětluje Bell. „Soustředili jsme se na to, abychom našim postavám vdechli život. Pak jsme mohli v onom 3D animovaném světě sledovat, jak se v nich odráží všechny naše pocity, nálady a zloba. Bylo to úžasné.“

Bell musel ve svých scénách hrát ve společnosti drátěného Filuty, vycpaného Filuty pro „kaskadérské scény“ a také Filuty na kolečkách - všechny obsluhoval loutkář Brad Elliot, který má na svém kontě roky zkušeností ve společnosti Jima Hensona a které mohl při práci uplatnit.

„Dávalo smysl, aby herci měli k dispozici něco, s čím by mohli interagovat,“ vysvětluje Elliot. „A protože Filuta je zásadní součástí tohoto filmu, bylo pro mě velkou poctou se ho ujmout.“ Spielberg po celou dobu natáčení udržoval na performance capture scéně atmosféru, která dává tušit, že se může seběhnout naprosto cokoliv. Velice často se tu vyskytoval celý herecký tým a natáčel kaskadérské scény, pracoval s rekvizitami, které zastupovaly letadla, auta či lodě a společně za Spielbergova a Jacksonova povzbuzování všichni improvizovali.

Jakmile vzrušující práce s herci skončila, začal pro animátory ve společnosti Weta 18 měsíců dlouhý proces dolaďování, modelování a skládání každého ze 1240 záběrů filmu, aby mohly být poté definitivně vykresleny. Právě v této fázi si tvůrci filmu začali pohrávat s vizuálními tématy, filmovými náladami a náročnými světelnými efekty pro každou scénu, čímž vdechli filmu jeho výslednou podobu.

Podle předlohy stylizovaného světa od Hergého se animátoři pokoušeli vdechnout Tintinovu světu život. „Vše, co Hergé stvořil, má ojedinělý styl a vzhled,“ vzpomíná Joe Letteri. „Jeho původní dílo už působilo animovaným dojmem, jako by jeho kresby jen čekaly na to, až je někdo oživí.“

obrazek
Z pohledu hlavních animátorů Jamieho Bearda a Paula Storyho se jednalo o začátek tvorby komplexního Hergého světa. „Proces performance capture je pro nás jen prvním krokem,“ vysvětluje Beard. Protože se Jamie Bell, Andy Serkis ani ostatní herci svým postavám ve skutečném smyslu slova nijak nepodobají, zahájil animační tým proces převodu zaznamenaných hereckých výkonů na digitální modely postav, které vytvořili členové týmu společnosti Weta.

„Musíme se podívat na herecký výkon a posoudit, jakým způsobem ho můžeme použít pro naši postavu,“ popisuje Beard. „Víceméně začínáme hrubou kostrou, na kterou namapujeme základní strukturu podoby výsledné postavy a poté se pustíme do zjemňování modelů a vylepšování jejich pohybů,“ dodává Story.

„V případě klasického animovaného filmu byste obsadili herce, kteří by postavy nadabovali, a poté by jejich podání dialogů ovlivnilo výslednou animaci postav,“ objasňuje Letteri.

Animační procesy Tintinových dobrodružství ve svém výsledném zpracování významným způsobem závisely na záznamech performance capture. „To, že se na celém procesu podílejí herci, nám umožňuje dosáhnout realističnosti, která by jiným způsobem nebyla možná,“ pokračuje Letteri. „Herecký výkon, na kterém je animace postavena, vám pomáhá v průběhu filmu udržet jednoznačný styl. V tradiční animaci se tomu říká 'zachování postavy'. My tu máme herce, kteří jsou za tuto část práce zodpovědní. Proto chceme mít k dispozici co nejlepší herce, protože nám to umožňuje jejich výkony dále rozšiřovat a dodat scénám zvýšeným dojem reality, dramatu, komedie či dalších nálad, které nás během práce napadnou.“

Během postprodukce jsou také dolaďovány mnohé aspekty postavy samotné, vždy na základě referenčních záznamů z živého natáčení, aby bylo zajištěno, že každý okamžik digitálního výkonu koresponduje s tím, co v dané situaci dělal herec.

Nakonec byl snímek Tintinova dobrodružství vyrenderován podruhé, aby do něj byly zapracovány technologie pro digitální 3D. „Protože Tintin vznikl celý v počítači, bylo pro nás 3D poměrně snadné,“ podotýká Jackson. „Ale konkrétně u tohoto filmu je třetí rozměr velice působivý. Už při pomyšlení, že Tintina uvidím na velkém plátně ve 3D se cítím zase jako malý kluk.“

Paralelně s týmem ve společnosti Weta pracoval také dlouholetý Spielbergův spolupracovník a držitel Oscara, střihač Michael Kahn. Spielberg a Kahn jsou známí jako jedni z posledních lidí v Hollywoodu, kteří stále ještě stříhají filmy přímo ve fyzickém smyslu tohoto slova - jedná se o médium, které mají oba velice rádi a potřebují film doslova držet v rukou. Ačkoliv už Kahn některé jiné filmy stříhal digitálně, Tintinova dobrodružství jsou prvním filmem, který společně se Spielbergem stříhali digitálně. Jakmile Kahn sestřih filmu dokončil, promítl ho Spielberg Jacksonovi, a poté, dříve, než je v postprodukční fázi obvyklé, byl zaslán legendárnímu skladateli Johnovi Williamsovi, který složil hudbu ke všem Spielbergovým filmům s výjimkou jediného.

Pro režiséra je Williamsova hudba poslední zásadní složkou Tintinových dobrodružství, posledním hluboce lidským prvkem, který pomáhá spojit veškeré lidské herecké výkony s digitálními modely, aby tak vznikl jedinečný příběh o dobrodružství a přátelství.

„John je spojovacím prvkem, který sjednocuje všechny oddělené složky filmu a svým soundtrackem zachycuje Tintinovu energii a ducha tak, jak to dokáže jen on sám,“ uzavírá Spielberg.

obrazek
Zajímavosti o filmu

Hergé je umělecký pseudonym Georgese Remiho. Vznikl jako slovní hříčka na základě francouzské výslovnosti jeho iniciál v opačném pořadí: R. G. Jeho komiksové sešity o Tintinovi byly přeloženy do více než 100 jazyků a prodalo se jich více než 250 milionů výtisků. A stále se prodávají…

Hergé Tintina stvořil v roce 1929 v podobě comicsového stripu pro magazín Le Petit Vingtième, dětskou přílohu belgických novin Le XXe Siècle (Dvacáté století).

Hergé byl sám členem skautu a při tvorbě Tintina se skautskou organizací silně inspiroval.

Tintinova dobrodružství byla knižně vydána v celkem 24 dílech. Poslední dokončené dobrodružství bylo publikováno v roce 1976. Čtyřiadvacátý díl s názvem Tintin a alph-art nebyl nikdy autorem dokončen, ale v roce 1986 byl vydán posmrtně.

Hergého charakteristický styl ligne claire (čisté linie) ovlivnil takové umělce, jakými byli Andy Warhol či Roy Lichtenstein.

Tintina jeho dobrodružství zavedla jak na reálná, tak fiktivní místa. Hergé v oblibě „cestoval prstem po mapě“ a pro své kresby se velmi důsledně inspiroval snímky z časopisu National Geographic a dalších zdrojů.

Příběhy série Tintinova dobrodružství v sobě spojují celou řadu žánrů, mimo jiné detektivní romány, dobrodružné příběhy, fantasy, vědeckou fantastiku i satiru, to vše sjednocené prvky komedie.

Hergé se při vymýšlení Tintinova bydliště inspiroval svým rodným belgickým Bruselem, ačkoliv ho v příbězích nejmenuje. Jeden z výtvarníků filmu se vydal do Bruselu, aby zde získal podklady pro návrh ikonických míst jako je Tintinův byt v Rue du Labrador 26 a zámek Moulinsart.

Tintin je příjmením našeho hrdiny (jeho křestní jméno neznáme). Je mu zhruba něco mezi sedmnácti a devatenácti lety. Pracuje jako investigativní reportér a je to dobrodruh a detektiv, který si dokáže poradit takřka s čímkoliv a je od přírody upřímný a uctivý. Tintin bydlí v Labradorské ulici 26. Ve filmu ho představuje Jamie Bell.

Filuta je bílý foxteriér (což je technicky vzato rasa, která neexistuje, protože foxteriéři mají hnědé a černé znaky). Velice často najde chybějící stopu nebo všechny zachrání, ale když se nablízku objeví kočka paní Finchové, nedokáže v sobě potlačit své psí instinkty. Pokud se mu náhodou naskytne příležitost, velice rád se také napije Haddockovy kořalky.

obrazek
Křestní jméno kapitána Archibalda Haddocka poprvé zaznělo až v posledním dílu celé knižní série Tintin a los Pícaros. Je to větrem ošlehaný námořní kapitán, který si libuje v barvitých kletbách a rozhodně netrpí odporem k alkoholu. Poprvé se s ním setkáváme v knize Krab se zlatými klepety. Ve filmu si ho zahrál Andy Serkis.

Tkadlec a Kadlec jsou policejní detektivové. Ačkoliv jsou často označováni jako „dvojčata (T)Kadlecové“, ve skutečnosti vůbec nejsou příbuzní. Jediné, čím se ale od sebe liší, je tvar knírku - Tkadlecův má zakroucené konečky. Mají tendence zkomolit, poplést a zpackat cokoliv, do čeho se pustí, a mají i velké problémy s vyjadřováním. Ve filmu je ztělesňují Nick Frost (Kadlec) a Simon Pegg (Tkadlec).

Omar ben Salád je bohatý obchodník, který žije v Maroku. Zdá se, že je to všemi zbožňovaný občan, ale ve skutečnosti se zaplétá do pochybných obchodů a tráví čas ve společnosti ještě pochybnějších přátel. Ve filmu si ho zahrál Gad Elmaleh.

Ivan Ivanovič Sacharin je sběratel lodních modelů s tajemnou minulostí. Nastěhoval se do zámku Moulinsart. Ve filmu ho představuje Daniel Craig.

Hergé byl přesvědčen o tom, že Steven Spielberg je pro převod jeho postav na filmové plátno tím nejlepším možným režisérem. Bohužel ale zemřel jen několik dní předtím, než se spolu oba měli poprvé setkat.

Příběh filmu vychází z událostí knih Tajemství Jednorožce (11. díl, vydaný v letech 1942-1943), Krab se zlatými klepety (9. díl, vydaný v letech 1940-1941) a Poklad Rudého Rackhama (12. díl, vydaný v letech 1943-1944).

Když Steven Spielberg oslovil Petera Jacksona s žádostí o to, aby jeho společnost Weta Digital vytvořila testovací animaci Filuty, poslal mu Jackson ukázkový klip, ve kterém se režisér Pána prstenů sám ujal role kapitána Haddocka, kolem kterého dovádí animovaný Filuta.

Simon Pegg a Nick Frost strávili celý týden s učitelem pohybu, choreografem a veteránem Cirque de Soleil Terrym Notarym a společně pracovali na tvorbě pečlivě koordinovaných karambolů Kadlece a Tkadlece.

Jamie Bell se nechal slyšet, že po stránce fyzické náročnosti byla role Tintina obtížnější dokonce i než jeho role mladého tanečníka ve slavném filmu Billy Elliot.

Většina animátorů společnosti Weta, kteří se na filmu podíleli, patří mezi skalní fanoušky Tintinových dobrodružství.

Mezi jedny z věcí, jejichž studiu věnoval při tvorbě comicsu Hergé mnoho úsilí, patří také dopravní prostředky, které v něm figurují, například Ford z roku 1937 či hydroplán. Animační tým se řídil jeho příkladem, dohledal referenční stroje stejných modelů a ročníků výroby a na jejich základě vznikly verze, které se objevují ve filmu.

Štáb, který se na vzniku filmu podílel, zahrnoval odborníky z více než tuctu zemí, mimo jiné z České republiky, Jihoafrické republiky, Německa, Itálie, Francie, Spojeného království, Nového Zélandu, Austrálie a Spojených států.

O postavách

obrazek
Tintin
Odvážný mladý investigativní reportér, který se následkem své neúnavné honby za pravdou v boji proti zlu ocitá ve světě divokých dobrodružství. Velmi zručný a obrovsky vynalézavý Tintin je odvážný a čestný, je věrným přítelem a za každých okolností je vysoce skromný.

Filuta
Filuta je bílý foxteriér. Je to Tintinův společník plný nápadů, který často přijde s řešením záhady, kterou se oba pokoušejí rozluštit. Od svého pána se Filuta nehne ani na krok a je to odvážný a mazaný psí hrdina se smyslem pro dobrodružství.

Kapitán Haddock
Neotesaný mořský vlk s výbušnou povahou a zvykem metat všude kolem sebe originální a rozmanité kletby. Tintin Haddocka potká coby zoufalého vězně na jeho vlastní lodi jménem Karaboudjan, které se zmocnila parta nemilosrdných zločinců. Dvojice jim společnými silami unikne a vydává se na pouť po zemi, ve vzduchu i po moři, aby odhalila tajemství Jednorožce, tajemství, které navždy zpečetí jejich vzájemné přátelství a změní Haddockův život.

Kadlec a Tkadlec
Ačkoliv se nejedná o dvojčata a dokonce ani o příbuzné, jsou si tito dva nešikovní policejní detektivové v buřinkách velice podobní (jejich jediným rozlišovacím znamením je tvar knírku). Jakožto nekompetentní a neohrabaní policisté se zdravou dávkou sebevědomí jsou T-Kadlecové jako živelná pohroma, která míjí většinu stop, na které při svých bizarních dobrodružstvích naráží.

Ivan Ivanovič Sacharin
Sacharin, zákeřný zločinec s tajemnou minulostí a ďábelským plánem, ve kterém je v sázce život kapitána Haddocka, je odhodlaný získat Tintinův model Jednorožce - a to za každou cenu.

Bianca Castafiore
Operní diva, někdy označovaná jako „milánská slavice“, která se během svého soukromého vystoupení v paláci Omara ben-Saláda nevědomky stane Sacharinovou hlavní zbraní.

Poručík Delcourt
Velitel afgharské pevnosti, který společně se svými muži zachrání Tintina a Haddocka ze spárů pouště.

Omar Ben-Salád
Bohatý despota, který žije v Baggharu. Nashromáždil nezměrné bohatství tím, že ovládá zdroje vody ve městě. Ve své sbírce cenností má také třetí model Jednorožce - který ukrývá poslední a zásadní část celé hádanky k odhalení tajemství Jednorožce.

Krepsilon
Bezvýznamný zlodějíček, který je lopotně pronásledován detektivy Kadlecem a Tkadlecem, je spíše kleptoman než zločinec. Do celého dobrodružství je zatažen poté, co Tintinovi bezděčně nenápadně odcizí peněženku. Krepsilon nemá nejmenší tušení, že je v peněžence zastrčen malý útržek papíru, který je jednou ze tří částí hádanky, odhalující tajemství Jednorožce.

Allan
Vzbouřenecký první důstojník lodi kapitána Haddocka, který nyní pracuje pro Sacharina.

Tom
Allanův vzbouřenecký pomocník. Společně s Allanem unesou Tintina a drží ho jako zajatce na palubě Karaboudjanu i s kapitánem lodi Haddockem.

Nestor
Věrný sluha a správce zámku Moulinsart, který se o něj stará už řadu let a sloužil několika velmi odlišným pánům.

Paní Pinsonová
Tintinova vlezlá domácí v domě na Labradorské ulici. Její kočka je úhlavním nepřítelem Filuty.

Barnabáš
Neznámý Američan, který se snaží Tintina varovat před výjimečným nebezpečím, ve kterém se vlastnictvím svého nového modelu lodi ocitá.

Podobné filmy

Simpsonovi XVI (4)
Kamarádky na život a na smrt Taková normální žlutá rodinka... Americký kultovní animovaný...
dnes 13.25
Prima Cool
Bernieho dobrodružství
(The Adventures of Bernie) Bernie je ztracen na dně oceánu, v tomto nepřátelském prostředí...
so. 1.4. 05.55
Nova
Podobné filmy
Jestli se ti nelíbí naše nabídka podobných pořadů napiš nám.

logo horoskopy
logo humor
logo studentka
logo nejhry
logo sms
logo tvp
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce... Filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
    Přihlášení
    Registrace


    Úterý 28. 3. 2023 Svátek má Soňa
    Vyhrávej v casino.cz nebo na vyherni-automaty.cz   Prodávej s Plať-Mobilem.cz