film / akční,
dobrodružný,
fantasy,
romantický, USA/Hong Kong/Čína/Taiwan,
2000,
120 min., od 12 let
Wo hu cang long / Crouching Tiger, Hidden Dragon / Gua hu chang long / Wo hu cang long
DVD od 1.10.2001 , Blu-Ray od 12.4.2017 Bontonfilm
Režie:
Ang LeeHerci:
Yun-Fat Chow,
Michelle Yeohová,
Ziyi Zhangová,
Chen Chang,
Sihung Lung,
více...Ocenění:
2000,
Oskar,
Nejlepší kamera,
Peter Pau 2000,
Oskar,
Nejlepší cizojazyčný film2000,
Oskar,
Nejlepší hudba,
Tan Dun 2000,
Nominace na Oskara,
Nejlepší filmV TV po. 7.10. 09.10,
so. 12.10. 18.00,
zítra 12.30,
čt. 10.10. 20.00,
ne. 6.10. 21.00Nenaplněná láska, hanebná zrada a neporazitelný bojovník v mimořádně zdařilém historicko-romantickém akčním filmu."Tento film je určitým snem o Číně, která vlastně nikdy neexistovala. Snad jen v mých chlapeckých fantaziích, bohatě podporovaných filmy s bojovým uměním, s nimiž jsem vyrůstal, a barvitými romány, které jsem četl, když jsem měl dělat domácí úkoly. Že se mi ten sen splnil právě teď, když můžu v Číně natáčet film, je šťastná ironie mého života," říká režisér filmu Ang Lee.
Uprav informace o filmuKomentář k filmu Hluboké, komplexní a podnětné drama ve spojení s love story v mystické době staré Číny. Snímek sice svojí kvalitou dosahuje vysoké úrovně, ale v čínské kinematografii není ojedinělý. Takových počinů opírající se o staré čínské legendy a báje (mezi něž patří i létání) i s milostným motivem je daleko více a neméně kvalitních, takže vzniká otázka, co na tomto filmu tak utkvělo, že se dočkal tak honosného ocenění. Poutavý příběh o lásce, zradě, morálce, volby a následků uchvátí hlavně svým citovým projevem s kapkou nějakého toho filozofování doprovázené akčními scénami v podobě soubojů, na kterých si dal choreograf viditelně záležet. Co postava, to osobitý charakter a příběh vyprávěn pomalu a srozumitelně. Pomalejší tempo sice dává pocit natahovanosti, ale některým scénám to dodává větší sílu. Z technického hlediska je film natočen velice dobře.
Všechny komentáře k filmu 33+ Napiš komentář k filmu a získej DVDWeb:
IMDB,
Titulky,
Oficiální stránka Videotéka:
přidat si do ní film
Legendární bojovník Li Mu Baj už nechce dále prolévat krev a požádá svou přítelkyni a tajné lásce Šu Lien, aby v Pekingu předala jeho meč Zelený oAsud panu Tche. Dřív než odejde do ústraní, musí však ještě pomstít smrt svého učitele, kterého zákeřně zabila tajuplní bojovnice Nefritová liška. V Pekingu pan Tche seznámí Šu Lien s mladičkou Žen, dcerou správce Jüa, kterou chtějí rodiče výhodně provdat. Dívka obdivuje Mu Baje a tvrdí, že sama prodělala výcvik v bojovém umění. V noci maskovaná lupička ukradne Zelený osud a na útěku se utká s Šu Lien, která je také mistryní v bojových uměních. V poslední chvíli lupičce pomůže k útěku tajemný komplic.
<>Obrázek nenalezen<>
V Pekingu se objeví Mu Baj pátrající po Nefritové lišce. Není jediný, kdo ji chce najít. Pátrá po ní také policejní inspektor Caj se svou dcerou Maj, aby pomstili smrt Cajovy ženy, kterou má Nefritová liška také na svědomí. V nočním souboji Nefritová liška Caje zákeřně zabije, nedokáže však porazit Mu Baje, který se na místě souboje také nečekaně objeví. Ukáže se, že Nefritová liška je chůvou Žen a právě ona ji zasvětila do tajemství bojových umění podle kodexu Wu-tan, který ukradla. Mu Baj a Šu Lien pochopí, že zlodějkou meče je Žen.
Chtějí aby meč vrátila a Mu Baj jí vyšte, že sice ovládá bojové umění Wu-tan, ale nepochopila jeho smysl. Nabízí jí, že se stane jejím učitelem, dívka to však odmítne. Odmítne také svého milého Lua, vůdce pouštních banditů, se kterým se před časem seznámila za dramatických okolností. Zamilovaný Luo však nedbá a druhý den sám napadne svatební průvod. Když nakonec musí prchnout před přesilou, ujmou se ho Šu Lien a Mu Baj, kteří ho pošlou do Wu-tanu. Svatba se však nekoná. Žen uteče a vezme sebou Zelený osud. Po čase sice vyhledá Šu Lien, je však příliš hrdá, aby přijala její pomoc. Po hádce se starší moudrou ženou se s ní dokonce pustí do boje.
V poslední chvíli zasáhne Mu Baj, utká se s Žen v korunách bambusového lesa a znovu dívce marně nabízí svou pomoc a vedení. Vzápětí do osudů hrdinů tragicky naposledy zasáhne zákeřná Nefritová liška.
Režisér a jeho tým si pro film TYGR A DRAK vybrali populární žánr - hongkongské filmy o bojovém umění, ale využili ho jako nástroj k vysvětlení vlastního pohledu na původní čínskou kulturu. Proto museli řešit konflikt mezi dramatickým příběhem a bojovým uměním. Film sice není natočený v realistickém stylu jako byly rané Leeovy filmy, ale city, které sděluje, opravdové jsou. Takže bojové umění, které předvádí, je pouze vyjádřením zvláštních situací a pocitů postav. K tomu napomohla i choreografie mistra bojových umění Yuen Wo-Pinga a jeho týmu, který povýšil natáčení a střih filmu na tanec a hudbu.
<>Obrázek nenalezen<>
Scénář k filmu je adaptací stejnojmenné čtvrté části pětidílného románu Wang Du Lua, který vznikl před druhou světovou válkou. Režisér Ang Lee si ho přečetl asi před pěti lety. Oslovil ho především staromódní, nostalgický styl vyprávění o životě ve staré Číně. Román je do určité míry realistický, nevybočuje z mezí pravděpodobnosti. Vyskytují se v něm i ženské postavy a navíc má tragický konec, což je v tomto žánru neobvyklé. Projekt však dlouho zrál a režisér Lee mezitím stihl natočit tři jiné filmy.
Scénář původně napsal James Schamus jako silný příběh, který bere dech, ale má zároveň i humorné prvky. Poté byl však přeložen z angličtiny do čínštiny a zjistilo se, že spousta momentů nefunguje. Začalo proto velké přepisování, na němž se podílel spisovatel žijící na Tchaj-wanu Wang Hui Ling. Když byla tato verze přeložena zpět do angličtiny, Schamus zjistil, že obsahuje spoustu prvků, které v původní verzi nebyly. Další přepisování scénář vrátilo k západnějšímu stylu vyprávění, ale zachovalo typické čínské detaily. "A mezi těmi dvěma spisovateli jsem poletoval já. Byl jsem jako mezi dvěma světy," říká Ang Lee. "Cokoli se v tomto filmu řekne, má to pět tisíc let staré kořeny, ne-li starší. Každé slovo tohoto filmu má v čínské kultuře mnoho významů. Je ironií filmu, že jsem podepsaný pod scénářem, v němž nikdy nepochopím všechno," tvrdí scénárista James Schamus.
<>Obrázek nenalezen<>
Film s bojovým uměním chtěl režisér natočit vždycky. "Bojové umění patří k hlavním zábavám čínské společnosti. Vyrůstal jsem s tím, snil jsem o tom a chtěl jsem to umět," tvrdí Ang Lee. Zajímalo ho to však i z profesionálních důvodů: "Je to nereálný svět, který má své vlastní zákony a vyžaduje specifický filmový jazyk. Samozřejmě jsem cítil, že ten, kdo točí filmy o bojovém umění, není pro mnohé opravdovým režisérem. Ale v tom žánru je čistá filmová energie - syrová, ale radostná. Kvůli té jsem se vždycky chtěl stát filmovým režisérem. Někdo tím opovrhuje, spousta lidí si myslela, že jsem se zbláznil, když doteď jsem byl normální režisér a najednou natočím béčkový film. Jenže já chtěl do tohoto žánru přinést dramatický příběh, ženské postavy, krásu a city. Není to béčkový film, je to film Anga Leea."
Na filmu se podílel špičkový choreograf bojového umění Yuen Wo-Ping, který spolupracoval například na filmu Matrix. Vychází z klasického stylu karate, což tvůrcům vyhovovalo, protože potřebovali romantickou až taneční choreografii. Někteří z herců, například Michelle Yeohová, jsou původně tanečníci. Chow Yun-Fat nikdy předtím nedržel meč. Proto filmu předcházel tvrdý trénink. Chow Yun-Fat se připravoval asi dva měsíce, Michelle Yeoh pět měsíců - a přitom si hned první týden poranila koleno. Také jednadvacetiletá Zhang Ziyi, která ve filmu hraje postavu Jen, byla tanečnicí. Na tu však nečekal jen trénink bojového umění, ale i kurs kaligrafie, dobové etikety, hlasová příprava a potápění - nikdy předtím se nepotápěla, ale všechno zvládla za necelé dva měsíce.
Také režisér přiznává, že tento film patřil k nejnáročnějším, jaké kdy natáčel. "Zabralo to spoustu času a většinou to bylo dost nebezpečné. Neustále jsem musel dohlížet na bezpečnost všech lidí. Herci mohli být unavení a ztratit soustředění. To by mohlo být nebezpečné především na vrcholu akce. Stálo to hodně energie."
Štáb natáčel na různých místech po celé Číně, včetně pouště Gobi a Taklamakanské náhorní plošiny na severu Tibetu. Na čas se usídlil v Urumči, kde jsou ulice v čínském a arabském stylu, na jihu v Anťi, kde je bambusový les a severně u Čcheng-te, kde je nádherný letní palác. Interiéry se točily ve studiu v Pekingu, hudba se nahrávala v Šanghaji, postprodukční práce se dělaly v Hongkongu.
Všude, kde se štáb objevil, vzbuzoval velkou pozornost především Chow Yun-Fat, který je v Číně velmi populární. Když přiletěl do Pekingu, nemohl se pětačtyřicet minut dostat z letiště - musel dát autogram všem letištním zaměstnancům. "Chow Yun-Fat je perfekcionista. Zároveň je to velmi noblesní člověk. Zapamatoval si například jména všech členů štábu," říká režisér Lee.
Ang LeeNarodil se v roce 1954 na Tchaj-wanu. V roce 1978 se přestěhoval do Spojených států, kde studoval divadlo a na Newyorské univerzitě filmovou produkci. V roce 1983 získal na Tchajwanském filmovém festivalu cenu pro nejlepší film za Dim Lake. Ocenění získal i za své studentské filmy.
Jeho filmový celovečerní debut Pushing Hands se v roce 1992 promítal na Berlínském filmovém festivalu a byl nominovaný na devět Zlatých koní, cen Tchajwanské filmové akademie. Získal tři včetně zvláštní ceny poroty za režii. Snímek Svatební hostina vyhrál v roce 1994 nejvyšší cenu na Berlínském filmovém festivalu. Kromě nadšeného kritického ohlasu se dočkal i obrovského i kasovního úspěchu. Byl nominovaný na Zlatý glóbus i na Oscara. Snímek Eat Drink Man Woman uzavřel Leeovu trilogii Otec to ví nejlíp (Father Knows Best). Stejně jako předchozí film byl nominovaný na Oscara i na Zlatý glóbus.
V roce 1995 Ang Lee režíroval film Rozum a cit s Emmou Thompson, Hughem Grantem a Kate Winslet podle scénáře Emmy Thompson. Snímek získal sedm nominací na Oscara včetně té za nejlepší film. O rok později Lee dokončil Ledovou bouři podle románu Ricka Moodyho s Kevinem Klinem, Sigourney Weaver a Joan Allen v hlavních rolích. Jeho dalším filmem byl v roce 1999 Ride With The Devil, western z občanské války.
se narodil v roce 1954 na Tchaj-wanu. V roce 1978 se přestěhoval do Spojených států, kde studoval divadlo a na Newyorské univerzitě filmovou produkci. V roce 1983 získal na Tchajwanském filmovém festivalu cenu pro nejlepší film za Dim Lake. Ocenění získal i za své studentské filmy.
Jeho filmový celovečerní debut Pushing Hands se v roce 1992 promítal na Berlínském filmovém festivalu a byl nominovaný na devět Zlatých koní, cen Tchajwanské filmové akademie. Získal tři včetně zvláštní ceny poroty za režii. Snímek Svatební hostina vyhrál v roce 1994 nejvyšší cenu na Berlínském filmovém festivalu. Kromě nadšeného kritického ohlasu se dočkal i obrovského i kasovního úspěchu. Byl nominovaný na Zlatý glóbus i na Oscara. Snímek Eat Drink Man Woman uzavřel Leeovu trilogii Otec to ví nejlíp (Father Knows Best). Stejně jako předchozí film byl nominovaný na Oscara i na Zlatý glóbus.
V roce 1995 Ang Lee režíroval film Rozum a cit s Emmou Thompson, Hughem Grantem a Kate Winslet podle scénáře Emmy Thompson. Snímek získal sedm nominací na Oscara včetně té za nejlepší film. O rok později Lee dokončil Ledovou bouři podle románu Ricka Moodyho s Kevinem Klinem, Sigourney Weaver a Joan Allen v hlavních rolích. Jeho dalším filmem byl v roce 1999 Ride With The Devil, western z občanské války.
CHOW YUN-FAT (Li Mu Bai)V současné době je nejpopulárnějším asijským hercem. Největší popularitu mimo tento region mu přinesla role ve filmu Anna a král s Jodie Foster. Jeho dalším projektem je hlavní role ve filmu Bullet Proof Monk (Neprůstřelný mnich), který produkuje John Woo.
Když bylo Chow Yun-Fatovi osmnáct, absolvoval kurs v největší hongkongské televizní stanici TVB, a to mu přineslo roli ve 128 dílném seriálu Hotel, který z něj udělal televizní hvězdu. Další úspěch slavil o několik let později v seriálu The Bund, kde hrál gangstera v Šanghaji 30. let. Tato role ho proslavila po celé Asii, zvlášť v Číně. Teprve v roce 1982, kdy hrál ve filmu Ann Hui The Story of Woo Viet, ho však začali brát jako dobrého herce a filmovou hvězdu. V roce 1985 získal Chow Yun-Fat za film Hong Kong 1941 cenu pro nejlepšího herce na Asijském pacifickém festivalu v Tokiu a Zlatého koně na Tchaj-wanu. O rok později natočil dvanáct filmů, což je pro herce v hlavních rolích rekord. Jeden z nich Lepší zítřek Johna Woo vstoupil do filmové historie tím, že rozbil kasovní rekordy ve všech jihovýchodních asijských zemích a v Koreji. Chow Yun-Fat se stal hvězdou, označovanou za fenomén, který tu předtím nebyl. Tento film zahájil spolupráci mezi ním a režisérem Johnem Woo, která pokračovala hity The Killer, Once A Thief a Hard-Boiled.
Na začátku devadesátých let oběhla retrospektiva Chow Yun-Fata celý svět včetně Chicaga, Bostonu, New Yorku, Londýna a Paříže. Promítání filmu The Killer na Sundance Film Festivalu v roce 1991 k herci obrátilo i pozornost Hollywoodu. V roce 1996 natočil svůj první americký film Střelci na útěku.
MICHELLE YEOH (Yu Shu Lien)Těší se ve filmovém světě zvláštní pozici jako jediná akční herečka s opravdu světoznámou pověstí. Narodila se v Malajsii a jméno získala v bojových filmech Yes, Madam, Tai Chi Master a Heroic Trio. Do hlavního proudu se dostala díky filmu Supercop, kde hrála s Jackie Chanem. Následovala role spoluhráčky Pierce Brosnana v sérii o agentu 007 Jamesi Bondovi Zítřek nikdy neumírá a s ní nová vlna popularity této herečky. V současné době produkuje vlastní filmy.
Michelle Yeoh vynikala už od dětství v baletu, squoši, potápění a plavání. Navštěvovala prestižní londýnskou Královskou akademii tance a když se vrátila do Malajsie, vyhrála tamní soutěž krásy. V roce 1984 dostala nabídku, aby hrála s akční superhvězdou Jackie Chanem v televizi. Dostala několik rolí v béčkových filmech, ale nakonec se proti tomuto stereotypu vzbouřila, absolvovala náročný trénink v bojovém umění a získala roli ve svém akčním debutu Yes, Madam. Úspěch tohoto filmu z ní udělal nejlepší asijskou ženskou akční hvězdu.
V roce 1992 se stala nejlépe placenou herečkou v historii hongkongské kinematografie, když hrála společně s Jackie Chanem ve filmu Police Story III: Supercop. Zároveň však Michelle Yeoh ve filmech Ah Kam a The Soong Sisters dokázala, že je také dramatickou herečkou.
ZHANG ZIYl (Jen Yu)Narodila se v roce 1979 v Pekingu. Navštěvovala taneční akademii a v současné době studuje herectví. Chystá se na roli ve filmu Zhanga Yimoua The Road Home, který se začne natáčet v příštím roce.
CHENG PEI-PEI (Jade Fox)Byla v 60. letech jednou z nejznámějších kung-fu hereček. Absolvovala výcvik v bojových uměních a hrála v desítkách bojových filmů. Spolupracovala s mistry kung-fu, například Kingem Hu a Jüenem Wo-pchingem. Od 80. let hrála v televizi a hostovala v programech o životním stylu v Hongkongu, Tchaj-wanu a ve Spojených státech.
Trollové(Trolls) Trollové jsou malí, barevní a věčně šťastní skřítkové, kteří celý den zpívají, ta... dnes 20.00 | | |
| Muž z Ria(Homme de Rio, Le) Na prahu smrti a ve víru nebezpečí se Jean-Paul Belmondo snaží vyrvat s... dnes 20.00 | | |
| | Podobné filmy |
Jestli se ti nelíbí naše nabídka podobných pořadů
napiš nám.