fb  Sdílet
   Informace    Recenze    Komentáře    Obsazení    Hodnocení    Videoukázka    Fotky    Podobné filmy    

45% 68 hlasů
film / komedie, Česká republika, , 88 min.
Kinopremiéra v ČR 1.10.2009 v SK 17.12.2009, DVD od 24.3.2010 Magicbox

Režie:
Herci: , , , , , více...


Ukázka
02:12



Drzá komedie režiséra Tomáše Vorla.
Miliardáře touží ulovit každý i každá. Policisté, novináři, politici, umělci, dámy i chlápci od náboženství. Na úspěšného podnikatele Patrika Grossmanna je navlečena vykonstruovaná reportáž. Atmosféra zhoustne natolik, že si do něho může každý kopnout, a tím demonstrovat svou morálnost. I jeho přítelkyně, televizní rosnička, cítí, že by její kariéra mohla být ohrožena. Zdálo by se, že musí přijít nezastavitelný pád, když se v marihuanovém opojení dostaví spásný nápad.
Uprav informace o filmu

Komentář k filmu No nějak mě tento film zrovna moc nezaujal a po chvíli už skoro nevím o čem byl, trošku slátanina bych řekla, bohužel :-( Nezaujalo a ani nelíbilo :-(
Všechny komentáře k filmu 29+ Napiš komentář k filmu a získej DVD

Web: IMDB, Oficiální stránka    Videotéka: přidat si do ní film

Recenze

Tomáš Vorel si může mnout ruce, povedl se mu totiž husarský kousek. Jeho nový snímek vzbudil tolik pozornosti (rozruchu), že lepší publicitu by mu nezajistil ani PR manažer Lehký. Díky vyvolané, nebývale jednohlasně se šířící vlně naprostého rozčarování a nevole je tak spousta diváků doslova nadržená a jednou nohou nakročena do nejbližšího kina, protože tohle přece musí vidět.  Naopak kontraproduktivně často působí superlativa, protože schází ta správná míra motivace ke shlédnutí všeho tak přijímaného a podezřele uctívaného. Souvisí to i s poměrně rozšířenou averzí vůči všemu masovému, nechci být součástí tupého stáda, tenhle zavržený film si just oblíbím.  Člověk možná často kolikrát až získá pocit totální korupce. Přesto ovšem tento snímek vám nejspíš tuto paranoiu zaprodanosti neprohloubí a po jeho shlédnutí (pokud se budete statečně držet) dost možná všem těm hnidopichům dáte za pravdu. Vorel je režisér s kreditem, jako takového je ho potřeba vnímat. Proto mu možná tolik... Celá recenze
4236, 2 z 10

Popis filmu Ulovit miliardáře

Ředitel Spojeného privatizačního fondu Patrik Grossmann má v plánu zprivatizovat Komercionální banku. Zdá se ale, že právě to je někomu trnem v oku. Cestou z porady je zaskočen vulgární žádostí malého cikánského chlapce o stovku. Než si stihne uvědomit, co se děje, ztropí dítě nesmyslnou scénu, kterou natočí nezávislý novinář Jiří Skopový. Ačkoli se velkopodnikatel Grossmann chlapce ani nedotkl, pomocí 3D animace byly tyto uměle vyprovokované záběry na počítači trikově zpracovány a podány veřejnosti jako hrubé napadení dítěte s rasovým podtextem. Brzy se této události chytnou všechna média. A právě touto fingovanou animací začíná nespravedlivé stíhání podnikatele Patrika Grossmanna... První následky na sebe nenechají dlouho čekat. Brzy mu volá sekretářka z ministerstva, že je vzhledem k okolnostem bezpodmínečně nutné, aby stáhl přihlášku ze soutěže o Komercionální banku.Grossmannovi manažeři Richard Gold a Egon Rázný brzy přijdou na to, že za vším stojí poradce premiéra Ivan Lehký, se kterým privatizovali chemický průmysl, tedy ten, který tvrdí, že nejdůležitější je začít lhát první. Svět je stvořený jen pro určitý počet lidí, a on se je snaží z tohoto počtu vystrnadit. Souvisí to samozřejmě s privatizací banky, kde se točí obrovské peníze. Jak se bránit? Rozhodně neustoupit - naopak, zaútočit jako první! Rozhodnou se tedy zkusit ovládnout nějakou televizi. Když je média potopila, ať je zase vytáhnou... V první řadě to musí ale dát do pořádku s Romy. Romští zástupci tedy dostanou od Grossmanna dva miliony korun na své účely - hlavně vzdělání - a na oplátku Romská iniciativa uspořádá před sídlem vlády demonstraci za podporu Patrika Grossmanna. Samozřejmě pod dohledem kamer televizních štábů! Grossmann a jeho manažeři slaví dílčí vítězství, sleduje je však kapitán policie Viktor. Nejdříve se je snaží zastrašit, ale když zůstane s Patrikem o samotě, slibuje mu za úplatu pomoc. A protože se vcelku i dohodnou, jdou to oslavit do nočního erotického klubu. Společnost jim dělá i policejní tisková mluvčí Táňa Jakubíčková a dva poručíci. Netuší však, že jsou sledováni tajnou kamerou. Záběry poté použije novinář Skopový pod vedením Ivana Lehkého k dalšímu mediálnímu očernění Grossmanna... To neunese modelka a televizní rosnička Kateřina Hodžová, se kterou po tragické smrti své ženy Patrik žije a vychovává svého pubertálního syna Davida. Ta se tajně sejde s Lehkým, který jí prozradí, že se její druh až příliš má k policejní mluvčí Táně. Využije její žárlivosti ke slibu, že se bude snažit Patrika přesvědčit, že by měl Lehkého udělat šéfem hlavního zpravodajství TV One.


O filmu

obrazek
Film, který nelichotí politikům ani policii

Režisér Tomáš Vorel právě dokončil film Ulovit miliardáře, ve kterém kriticky zobrazuje především české politiky, ale i policii, film není lichotivý pro celou českou společnost. „Ten příběh byl napsán před pěti lety, my jsme ho natočili loni a televizní diváci ho uvidí až za rok. Vše funguje paradoxně stále stejně, protože politická situace je tu stále stejná. Je jedno, jaká strana je u moci, jaký je tam politik, jaký režim právě vládne,“ říká Tomáš Vorel. Film vstoupí do kin 1. října, hlavní roli miliardáře Grossmanna hraje Tomáš Matonoha, jeho protivníka PR manažera Lehkého ztvárnil Jiří Mádl. Vůbec poprvé uvidí diváci ve filmu Ester Janečkovou a to v roli policejní tiskové mluvčí. Ve filmu dále hrají Josef Carda, Miroslav Etzler, Milan Šteindler nebo Bolek Polívka. „Je to bezesporu můj nejdrzejší a nejotevřenější film. Vzbudí určitě prudké kontroverzní reakce,“ myslí si režisér Vorel.

První český plně digitální film

Raritní je tento český film v tom, že se jedná o skutečně první český plně digitální film. V praxi jde o to, že byl natočen digitálně na kameru Red One 4K, zpracován digitálně ve 4K a ve své kvalitě pak byl převedený na filmovou kopii. Přestože už někteří čeští tvůrci s technologií 4K pracovali, nikdo ji ještě nepoužil ve všech fázích výroby. Jedině tak totiž nabízí ten nejkvalitnější obrazový záznam, kterého je v současné době možné docílit a diváci ho na plátně v kinech uvidí pouhým okem. „Jedná se v podstatě o první digitální ekvivalent 35 mm filmu, se kterým se v zahraničí už pracuje,“ říká kameraman Marek Jícha. Perličkou na závěr se právě 1. října stane projekce v Kině Central v Hradci Králové, které si dokonce jako první v České republice pořídilo přímo 4K projektor. Tímto vlastně zahají novou digitální éru prezentace filmů v Čechách. „Počítám, že zhruba za pět let, se tak budou dělat všechny filmy,“ doplňuje Vorel.

O obsazování filmových rolí

Filmový casting trval rok, Vorel hledal nejdéle hlavního představitele. „Do hlavní role jsme uvažovali o Trojanovi, Macháčkovi, Liškovi, Langmajerovi, Etzlerovi, Rodenovi, Hanákovi, Šteindlerovi i o mně,“ říká reřisér Vorel. Nakonec ji dostal Tomáš Matonoha, který hraje podle režiséra velice minimalisticky a kvůli roli změnil naprosto image. Jiřího Mádla režisér původně zamýšlel na menší roli policajta Zajíčka, jenže Mádl si trval na tom, že bude hrát druhou hlavní mužskou roli - PR manažera Lehkého. Dokonce navrhl, že bude mít jeho filmová postava knírek, který si musel nakonec nechat sám narůst, protože plně digitální obrazový záznam cokoliv nalepeného na obličeji prozradí. „Nikdo jsme nevěřili, že by mohl hrát třicetiletého protřelého zmrda. Ale Jirka se nechal zarůst, zcela změnil své pohyby a hlas, takže ho vůbec nepoznáte,“ říká režisér. Policajta Zajíčka si nakonec zahrál režisérův syn Tomáš Vorel jr., který hrál například už v předchozím Vorlově filmu Gympl.

O spolupráci skladatele Wiche s režisérem Vorlem

Nepřéhlédnutelné je v titulcích filmu asi největší producentské jméno na české hudební scéně a to DJ Wich. Ten na svém druhém sólovém albu totiž pracoval se zahraničními hudebníky, kteří mají ve světě velké jméno. S Vorlem se Wich setkal už před dvěma lety, kdy složil hudbu k filmu Gympl. Film Ulovit miliardáře, ale nemá s rapem nic společného. „Wichova hudba je originální a moderní a filmová zároveň, ční zcela nad horizont hip hopu,“ vysvětluje Vorel. Nový Vorlův film Ulovit miliardáře tak kromě politické satiry bezpochyby nabízí nejvkalitnější filmový obraz a na český film velmi originální hudbu.

Jaký je film očima režiséra a jeho herců

Tomáš Vorel
Jsem už zvyklý, že to trvá, než někdo pochopí moje filmy. Filmu Kouř to trvalo deset let, než ho lidé přijali. Kamenný most to ještě čeká. Uvidíme co „Miliardář“. Je to bezesporu můj nejdrzejší a nejotevřenější film. Vzbudí určitě prudké kontroverzní reakce.

WICH
Lidi by ho měli vidět, protože uvidí jak tu může fungovat politika, korupce, vztahy, určitě se pobaví, uvidí dobré herce, pěkný obraz a uslyší pěknou muziku.

Tomáš Matonoha
Smutné podobenství o tom, kam jsme to po dvaceti letech svobody dotáhli. O tom, že naše země opravdu nevzkvétá, jak se tady krade, že čím výše je úředník postavený, tím více je zkorumpovaný. Ale děje se to v Čechách, takže je to vlastně zábava.

Ester Janečková
Ulovit miliardáře je drsný film, který kritizuje závažné společenské jevy. Kritizuje je ale svérázným Vorlovským způsobem. Věřím, že se při jeho sledování diváci pobaví, ale i zamyslí. Tak to aspoň probíhalo u mě.

Jiří Mádl
Drzý, nekompromisní a se Skřítkem asi NejVorlovitější film. Královsky jsem se bavil a diváci určitě budou taky.

Milan Šteindler
Natáčení s Tomášem Vorlem mě těšilo i bavilo, jako vždycky. Jen mě mrzí, že se nedrží toho, co nás učil pan profesor Otakar Vávra, že když ve filmu hraje zlatý šperk, má být opravdu ze zlata, protože kamera to pozná. V tomto případě mi jde spíš o to, že když se ve filmu hulí, tak by to mělo být opravdu hulení, protože když je to Taras Bulba, tak to herec pozná.

Miroslav Etzler
Myslím si, že Vorlův film, který jsem ještě vcelku neviděl, by diváci měli vidět už jenom proto, že je to Vorlův film. Pokus o zlikvidování úspěšného člověka pomocí médií nebo policie je odvěký princip, jak upevnit svou moc a postavení. Jděte na to.

Tomáš Vorel (rozhovor)
obrazek
Váš film vstupuje do kin právě v období voleb a dotýká se především politiků, korupce, manipulace s informacemi.. Je to náhoda nebo jste chtěl právě filmem vyjádřit zklamání nad současnou politickou situací?

Ten příběh byl napsán před pěti lety, my jsme ho točili loni a televizní diváci ho uvidí až za rok. Vše funguje paradoxně stále stejně, protože politická situace je tu stále stejná. Je jedno jaká strana je u moci, jaký tam je politik, jaký režim právě vládne. Kdysi šlechta vybírala na poddanných desátky a poddanní se bouřili. Dneska nás naši vládci odírají o miliardy a my se necháme. Jedna strana jako druhá. A pak se objeví třetí strana, v jejímž čele stojí důvěryhodný kníže, potomek šlechtického rodu, takže člověk by měl chuť dát této straně svůj hlas. Ale pak se podívá, kdo v té straně ještě figuruje a hned pochopí, že je to zase jenom další krvelačný mlejnek na prachy. Takže zase nepůjdu volit.

Jak vznikl příběh vašeho filmu?

Knihu „Jak ulovit miliardáře“ jsem viděl na pultě, koupil ji, přečetl a zavolal autorovi Martinovi Nezvalovi, že ji chci točit. On namítal, že je to nefilmové, nenatočitelné. Martina Nezvala znám už od studií na FAMU. On studoval DAMU a pak se stal spisovatelem, vydal několik románů, pořád mi je nabízel k přečtení a k natočení. Ale já mu vždycky říkal, že to točit nebudu, že je to nefilmové, nenatočitelné.

Přestože Vorelfilm už má značku určité nadsázky a originálních filmových počinů - viz kultovní Kouř nebo groteska Skřítek - nemáte obavy, že někteří lidé nepochopí nadsázku, se kterou v Ulovit miliardáře zobrazujete cikány a židy?

Jsem už zvyklý, že to trvá, než někdo pochopí moje filmy. Filmu Kouř to trvalo deset let, než ho lidé přijali. Kamenný most to ještě čeká. Uvidíme co „Miliardář“. Pravicovým radikálům bych vzkázal, aby šli na tenhle film a zkusili se tomu všemu zasmát. Já opravdu nevidím rozdíl mezi rasami a náboženstvími. Ale uznávám, že je to bezesporu můj nejdrzejší a nejotevřenější film. Vzbudí určitě prudké kontroverzní reakce. Abych se po premiéře někam schoval, že jo..

Bylo těžké sehnat povolení točit v budově Policie ČR v Kongresové?

Povolení točit v Kongresové bylo snadné a já chci tímto naší policii poděkovat za její velkorysost, přestože scénář není pro policii příliš lichotivý. Není totiž lichotivý pro nikoho. Ale zároveň nikomu nenadržuje, snažili jsme se měřit všem stejně.

Prý se točilo v cele, kde byl zavřený Železný a zároveň v jeho původní kanceláři na Barrandově. To je náhoda nebo záměr?

Ano, točili jsme v cele, kde seděl Železný, ale to byla náhoda, protože tam zrovna ten večer bylo volno. A o jeho kanceláři jsme také uvažovali, ale pak jsme vybrali jinou, modernější. Ale náhoda není, že když jsme s Matonohou hledali předobraz k roli miliardáře, tak inspirace Vladimírem Železným byla veliká. A všimněte si, že Matonoha vypadá jako Železný zamlada.

Jedná se o vaši druhou spolupráci s producentem a skladatelem Wichem. Že jste si ho vybral jako autora hudby k filmu Gympl vzhledem k žánru nepřekvapuje. Co vás vedlo k tomu vyzvat ho na spolupráci k Ulovit miliardáře?

Wichova hudba je originální a moderní a filmová zároveň, ční zcela nad horizont hip hopu. Takže na Wiche jsem myslel od už začátku natáčení. A Wich nezklamal. Některé jeho skladby jsem vybral z jeho archivu, jiné nám složil přímo na příběh a během střihu je stále upravoval. Jenom škoda, že nebyly peníze mu zaplatit symfonický orchestr, takže je to všechno syntetické. A pak přispěl také Matonoha, který složil s Petrem Surmajem a nazpíval s Ester Janečkovou ústřední píseň filmu. Tahle píseň je akustická se živými nástroji rómských hudebníků a Wich do toho dodělal beat.

Na mušku jste si vzal také svět médií a policie - mediální magnáty, tzv. nezávislé novináře, řadové policisty a vyšeřovatele. Je mohutná zkorumpovanost českého národa zobrazená ve filmu Ulovit miliardáře ve skutečnosti o něco mírnější nebo už jste ztratil veškeré iluze?

Myslím, že skutečnost je taková, že je to někde daleko horší, jinde zase daleko lepší. Jsou lidé, kteří se nenechají zkorumpovat a fungují čestně. A pak jsou lidé, kteří jsou daleko větší gauneři, než ukazuje náš film. A to je jedno, jestli se jedná o svět médií, nebo svět policie, nebo politiky.

Ve filmu je řada triků, které nejsou pouhým okem viditelné, film také prošel řadou barevných korekcí. Jak se takové triky vyrábějí? Co jste chtěl docílit barevnou korekcí?

Nejvíc práce zaberou triky, které vlastně ve filmu nepoznáte, že je to trik. Například bouřka na nebi, logo TV One nebo bazén v Tančícím domě. Tým trikařů pod vedením Patrika Velka pracoval půl roku ve studiu ACHTUNG 4K. Kameraman Marek Jícha film obarvoval další měsíc. Pak se film musel spočítat a vyexportovat což trvalo další měsíce. No považte, že jedno políčko filmu má rozlišení 4000x2000 bodů, což je 8 MB, takže jedna vteřina filmu je 200 MB. Neumíte si představit, kolik paměti zabere celý film.

Vysvětlete nám, v jaké technické kvalitě je vlastně natočen váš nejnovější film?

Tento film je natočen digitálně v nejvyšší možné kvalitě 4K. Poté je zpracován a trikován rovněž 4K. A bude promítán digitálně 4K. Ale jenom v kině Central v Hradci Králové, protože tam je jediné kino v Čechách, které má tento projektor. Ulovit miliardáře je první český plně digitální film 4K od natočení až po promítání! A počítám, že tak za pět let se tak budou dělat všechny filmy. V dalších kinech ho diváci uvidí z kopie, ale půjde i tak o digitálně ostrý obraz.

Co bylo pro vás nejobtížnější a naopak nejpříjemnější na cestě k dokončení vašeho nejnovějšího filmu?

Obtížný byl každý den, každá vteřina, každý „bajt“. Ale zároveň to bylo všechno napínavé, vzrušující, takže vlastně všechno příjemné.

Wich (rozhovor)
obrazek
Jak vlastně došlo k propojení Wich a Tomáš Vorel?

Když Tomáš točil Gympl, sháněl nějakou muziku do filmu a můj kamarád Pasta, který mu pomáhal ohledně graffiti, se o mně zmínil. Dal mu poslechnout moje CD a jemu se to líbilo, pak jsme si dali schůzku, tak jsme se seznámili.

Znal jsi před Gymplem filmy Tomáše Vorla? Viděl jsi nějaký jeho film více než jednou?

Pro mě je například Kouř legendární film, taky mám rád Cestu z města, tyhle filmy jsem viděl asi třikrát, pak třeba Kamenný most. Pražskou pětku jsme viděl jako malý kluk a už si to nepamatuju, ale budu se muset podívat zpětně na jeho filmy, ještě hodně jsem jich od něj neviděl.

Jak jsi byl vlastně celkově spokojený s filmem Gympl a jeho přijetím? Přišlo na něj přes půl miliónů diváků, což je úspěch, ale je jasné, že uvnitř “scény” se na to lidi mohou dívat jinak.

Slyšel jsme spoustu kritiky ze strany svých známých, kteří se v graffiti pohybují, ale já byl s filmem spokojen. Byla to pro mě výborná zkušenost a příležitost představit se širšímu publiku.

Mluvili jste s Vorlem už v průběhu spolupráce na Gymplu o tom, že by jsi mohl skládat hudbu pro jeho další film?

Když se točil Gympl, tak žádná zmínka neproběhla nebo si na to nepamatuju. Časem mi ale napsal mail, že připravuje další film a rád by počítal opět s mojí muzikou, ale nebral jsme to nějak vážně.

Jak se lišila vaše spolupráce na Gymplu a na Ulovit miliardáře?

Probíhala dost podobně, jen „Miliardář“ se víckrát stříhal, takže jsem podle toho musel víckrát měnit finální podobu skladeb. Taky už jsme podruhé zhruba věděli, co od sebe můžeme čekat.

Jaký je vlastně rozdíl mezi tím skládat svoje věci a hudbu pro film? Zvlášť v případě filmu Ulovit miliardáře, který s hip hopem nemá vůbec nic společného?

Asi hlavní rozdíl je, že v muzice není žádný rap, zpěv, ani bicí. Co se týče hlavního motivu, to zase takový rozdíl není. Hlavní oříšek je potom srovnat skladbu podle délky záběru, upravit začátek a konec. Skládám si ve studiu do šuplíku i věci, který bych třeba na svoji desku nedal, ani by se nehodily, ale do filmu padnou. Samozřejmě podle obrazu se dá taky hodně vycítit a umocnit celkovou atmosféru.

A jak se konkrétně domlouváte na podobě hudby s Tomášem Vorlem?

Posílal jsem předběžně Tomášovi nějaký věci, který jsem měl předem připravený, časem věci, který byly určený pro film. Ten hlavní výběr byl na něm, on nasadil podle sebe smyčky do jednotlivých částí, po zhlédnutí řešíme co vyhodit, pozměnit a tak dál.

I v případě Gymplu a nyní větší měrou v Ulovit miliardáře přispěl k hudbě i Tomáš Matonoha. Jaký je na hudbě k Ulovit miliardáře jeho podíl?

Tomáš Matonoha složil jednu skladbu v cikánském rytmu, která se ve filmu obejvuje asi čtyřikrát ve více variacích, jinak zbytek věcí je ode mě.

Tomáš Vorel se v Ulovit miliardáře naváží do politiků, mediálních magnátů, ale taky policie, a české prostředí tak ukazuje jako naprosto zkorumpované? Vnímáš to stejně?

Myslím si, že to přesně vystihl a takhle to bohužel funguje i v reálném životě.

S nadsázkou Vorel ve filmu zobrazuje taky cikány a židy. Pokud by se nějaké hlášky vytrhly z kontextu filmu, k čemuž snad nedojde, mohly by být vodou na mlýn různým pravicovým extremistům. Co by si takovým lidem vzkázal?

Jak bylo zmíněno, je to braný s nadsázkou a nemá cenu to brát nějak vážně. Je to přece jen film a především komedie.

Šel by jsi s Vorlem do spolupráce na dalším filmu?

Když by on chtěl, tak já určitě.

Tomáš Matonoha (rozhovor)
obrazek
Podnikatel Grossman je vaše první hlavní role v celovečerním filmu, nechyběl jste snad na žádném natáčecím dni. Jak jste natáčení filmu Ulovit miliardáře prožíval?

Musím říct, že jsem si to užil co nejvíc, hlavní roli ve filmu nedostáváte každý den. Navíc člověk má větší příležitost nahlédnout lépe do zákulisí celého natáčení jako jsou přípravy a samotná postprodukce. Když točíte tři čtyři dny odtočíte si své a jdete dál. Když dostanete takovouhle příležitost, jste nejen součástí celého filmu, ale film se stává součástí vašeho života.

Jakým způsobem se vlastně z hlediska vzniku vyvíjela filmová postava Patrika? Připravoval jste se nějakým způsobem na tu roli?

Ano, připravoval jsem se, to snad ani jinak nejde. Například jsem se šel podívat, kde bydlí Petr Kellner a osobně jsem se setkal s něktěrými podnikateli či velkopodnikateli. Dozvěděl jsem se něco málo o tom, jak se u nás posledních dvacet let „podniká“. Poslední dobou jsem také poměrně sledoval politiku a nejrůznější politické a ekonomické tituly.

Kdybyste byl majitelem miliard, do čeho byste tolik peněz investoval?

Těžko říct. Velká část by šla na charitu a zbytek do nemovitostí někde daleko. Ale musím přiznat, že to jsou pouze takové teoretické bláboly. Je možné, že kdybych měl miliardy na kontě, změnil bych názor. Vrazil bych to možná do nemovitostí v centru Prahy a zbytek by šel na charitu někde daleko.

Už v Gymplu zazněla jedna vaše autorská píseň, jakým způsobem jste se podílel na hudbě k filmu Ulovit miliardáře?

Založili jsem s Tomášem Vorlem tradici. Co film, to jedna píseň. Takže tenkorát zase píseň. Akorát s tím rozdílem, že tuhle píšničku jsem napsal přímo pro tenhle film, akorát původně s úplně jinou melodií. To, že z toho nakonec vznikla cikánská melodie, bylo až na přání režiséra. Původní hudba Tomášovi připadala moc folková a svým způsobem jemná.

Ve filmu Ulovit miliardáře si Tomáš Vorel nebere servítky a naváží se do politiků, mediálních magnátů, policistů, ukazuje české prostředí jako velmi zkorumpované. Sledujete politiku, co si o zkorumpovanosti českého národa myslíte vy?

Myslím si, že nikdy nebyl český národ zkorumpovanější. Bohužel za tento stav jsou odpovědní ti, co se stále drží zuby nehty u koryta. Jen Zeman utekl na Vysočinu. Ale vypadá to, že se zase vrátí, shad ho tam někdo vystřídá. Například panu prezidentovi bych to vřele doporučoval. Holt i v politice platí, že méně znamená více.

S jistou nadsázkou jsou ve filmu zobrazeni i cikáni a židé. Nemáte strach, že by si pravicoví extrémisté mohli vyložit některé hlášky - samozřejmě vytržené z kontextu - jako sobě vlastní? Co byste takovým lidem vzkázal?

Je mi úplně jedno, co si pravicoví extremisté budou myslet. To je jejich problém. Tento film je nijak neposune v jejich nenávisti vůči menšinám, protože svou únosnou hranu pro mě překročili už dávno. Tím, jak se chovají a tím, že jejich nenávist vede k vřaždám nebo k pokusům někoho zlikvidovat. Něco vzkazovat? Hrách na zeď.

Pracovna, ve které úřadujete jako miliardář, je umístěna v kopuli Tančícího domu, jehož stavba rozpoutala první rozsáhlou diskusi o architektuře v Praze. Jak na vás Tančící dům zapůsobil?

Baví mě, mám rád moderní architekturu, jsem zastácem Kaplického knihovny na Letné. Mimochodem během natáčení jsme se byli podívat na pár vil - respektive velkovil. Musím konstatovat, že vkus současné podnikatelské elity je na katastrofální úrovni. Ještěže tu stojí Tanečící dům, který má svůj jasný styl a charakter. Na rozdíl od donekonečna se opakujícího stylu podnikatelského baroka, kdy se budovy liší pouze barvou, výškou nebo šířkou.

Točil jste také v cele předběžného zadržení v pražské Kongresové ulici, v té samé cele před vámi „sedělo“ mnoho lidí, mezi jinými například bývalý ředitel Novy Vladimír Železný. Jak na vás působilo tohle prostředí?

Těšil jsem se, až vypadnu.

Jakou scénu jste si při natáčení nejvíce užíval, kdy jste na place naopak prožíval krušné chvíle?

Nejvíc jsem si užil motokáry. Nejstudenější byla zase voda, ve které jsem se koupal v Alpách. V jezeře sice už nejsou ve filmu ledové kry, ale ještě týden před naším natáčením tam plavaly.

Ester Janečková (rozhovor)
obrazek
Přestože jste vystudovala DAMU, herectví jste se po škole nikdy nevěnovala. Jaké pocity vás přepadly, když vám režisér Tomáš Vorel nabídl vaši první filmovou roli?

První pocit byl samozřejmě strach. Dokonce jsem Tomáše přesvědčovala (a to hned na kamerových zkouškách), že to není dobrý nápad, že určitě neumím hrát. Vysvětlil mi, že ví, co dělá a tím mě uklidnil.

Co bylo pro vás při nastudovávání filmové role nejtěžší?

Určitě překonat stud a obavy. Při moderování se cítím jistější, můžu být sama za sebe. Bála jsem se, abych nehrála příliš. Nebo zase naopak málo.

Tomáš Vorel je známý tím, že ve svých filmech nechává hrát herce nápadně expresivně, často až s karikaturním pojetím postav. Jaké jste od něj dostávala na place pokyny?

Řekla bych, že mi Tomáš nechával dost svobody. Byl režisérem inspirujícím, ale ne přikazujícím. Mám pocit, že moje Táňa je celkem normální ženská, že právě ona karikaturu nepotřebovala.

Ve filmu hrajete tiskovou mluvčí Policie České republiky. Točila jste v uniformě, pohybovala jste se například v prostorách cel předběžného zadržení, dovedete si představit, že byste vykonávala podobné povolání jako vaše filmová hrdinka?

Musím se přiznat, že jsem nikdy netoužila po tom stát se policistkou. Upřímně je to asi dáno dobou, kdy jsem vyrostla. Tehdy jsme si policistů moc nevážili. Vím, že dnes je to jiné, ale asi bych na policistku nedokázala být dost přísná a zásadová. Každý by mě ukecal.

Ve filmu Ulovit miliardáře si Tomáš Vorel nebere servítky a naváží se do politiků, mediálních magnátů, policistů, ukazuje české prostředí jako velmi zkorumpované. Sledujete politiku, co si o zkorumpovanosti českého národa myslíte vy?

Politiku samozřejmě sleduju, považuju to za svou povinnost. Naše společnost je určitě velmi zkorumpovaná, někdy je mi z toho dost úzko a těžko hledám mezi politiky osobnosti, kterých si můžu bez výhrad vážit. Na druhou stranu neustále zažívám obrovskou radost ze svobody a demokracie. Z toho, že už nám nevládnou komunisti. Jen mě děsí, že dvacet let po revoluci je stále volí tolik lidí.

S jistou nadsázkou jsou ve filmu zobrazeni i cikáni a židé. Nemáte strach, že by si pravicoví extrémisté mohli vyložit některé hlášky - samozřejmě vytržené z kontextu - jako sobě vlastní?

Ulovit miliardáře rozhodně není rasistickým a xenofobním filmem. Naopak. Nejkladnější postavou celého filmu je Gold v podání Josefa Cardy. Je to židovský homosexuál, který se rozhodne zachránit romského kluka. Nadsázka, ve které jsou židé a cikáni ve filmu zobrazeni, není zlá ale laskavá. Určitě neuráží. Už proto, že ostatní postavy, například PR manažer Jirky Mádla, jsou mnohem větší karikatury. Židé a zvlášť cikáni se ve filmu chovají vlastně nejpřirozeněji.

Ve Vorlově filmu se ukážete v poněkud ostřejších scénách - tedy odlišně od toho, jak vás lidé znají při moderování oblíbeného televizního pořadu. Jak myslíte, že budou na vaši proměnu reagovat?

Doufám, že pozitivně. Já sama jsem si to moc užívala, že můžu být jiná, snad trochu drsnější. I když Tomáš Vorel mi občas vyčítal, že jsem stále moc laskavá a zjihlá.

Co vás baví víc - hrát nebo moderovat? Vzala byste další filmovou nabídku?

Donedávna jsem si myslela, že zůstanu už napořád moderátorkou. Bavilo mě to a cítila jsem se v tom už celkem jistá. Musím ale říct, že hraní mě dost chytlo, takže mi teď přijde úžasná kombinace obojího. Pokud přijdou nějaké zajímavé filmové nabídky, určitě neodmítnu.

Jaká scéna byla pro váš během natáčení Ulovit miliardáře nejobtížnější a proč? Co jste naopak zvládala s přehledem?

Obavy jsem měla z erotické scény s Tomášem Matonohou. Točila se až poslední natáčecí den, takže jsem ji měla stále před sebou. Ve filmu se také peru se svou sokyní Kateřinou Sedlákovou. Tuto scénu jsme naopak točili hned první den a bylo to velmi zábavné.

Jak na vás zapůsobila celá ta atmosféra, prostředí a lidé od filmu?

Atmosféra při natáčení byla doslova úžasná. Moc mi to pomohlo zbavit se strachu a trémy. Tomáš si vybírá skvělý tým a sám vyzařuje naprostou pohodu. Nikdy jsem nezažila, že by byl nervní a vzteklý. Po natáčení mě přepadl velký splín. Moc se mi po všech stýskalo.

Jiří Mádl (rozhovor)
obrazek
Režisér Tomáš Vorel je známý tím, že rád pracuje se „svými“ herci - například z Divadla Sklep. Vás si poprvé našel před dvěma lety pro film Gympl a nyní hrajete v Ulovit miliardáře. Pomyslel jste si někdy, že budete hrát ve Vorlových filmech?

Před Gymplem nikdy, dokonce mi Tomáš Vorel nebyl sympatický. Ale hned na začátku natáčení Gymplu už jsem vnímal, že na sebe slyšíme a rozumíme si. Tak jsem začal doufat a možná i trochu tušit, že po mně ještě někdy sáhne. A ve Vorelfilmu už se cítím jako doma. Nedávno jsem tam přišel a suverénně si šel dělat kafe. Naprosto jsem se zarazil, co to dělám, jak jsem oprsklý. Pak jsem si řekl, že je to asi dobře, protože se tam cítím tak nějak uvolněně.

Postava Michala a vůbec prostředí gymplu v předchozím filmu vám byla věkově i lidsky blízká. V Ulovit miliardáře ale hrajete PR manažera, který má v politických kruzích velmi „dlouhé prsty“. Hledal jste pro svou filmovou postavu někde inspiraci?

Teď si vezmu do huby vysoká patra laťky, což mi možná někdo vyčte. První, co mě inspirovalo, byl Joker - jen ta plakátová fotka, film jsem neviděl. Sviní mám kolem sebe dost, ale tu, co hraju, jsem nakonec stvořil doma v koupelně před zrcadlem.

Jak se vám pracuje s Tomášem Vorlem - měl například jasnou představu o tom, jak bude Lehký ve filmu vypadat nebo jste o tom spolu diskutovali?

On mi původně nabízel jinou roli, ale řekl jsem mu, že by mě nebavila, tak jsme pak zkusili Lehkého. Tomášovi se to líbilo a dal mi volnost si to nějak promyslet a vymyslet. Dokonce i ty vousky a ulízlé vlasy - to jsem chtěl já. Tomáš to schválil a Lehký byl na světě.

Vorel zobrazuje svět PR manažerů, politických lobbyistů a nejrůznějších poradců českých politiků velmi kriticky. Sám studujete na katedře Sociální a masové komunikace, co si myslíte o korupci vy?

Lobbying a PR se automaticky nemusí rovnat korupci. Jsou to komunikační aktivity na profesionální úrovni, které nejsou nelegální, ale používají se v nich někdy nezákonné praktiky jako v mnoha jiných činnostech. Sám s tím zkušenosti nemám. Pokud ovšem můžeme alespoň z poloviny věřit výsledkům Amnesty International nebo novinám, tak je to u nás dost špatné. Úkolem mé generace je tenhle demokracii podkopávající přežitek vymítit.

S jistou nadsázkou jsou ve filmu zobrazeni i cikáni a židé. Nemáte strach, že by si pravicoví extrémisté mohli vyložit některé hlášky - samozřejmě vytržené z kontextu - jako sobě vlastní? Co byste takovým lidem vzkázal?

Radikalismus všeho druhu pramení z nevzdělanosti. Takoví lidé existují, s tím nic nenaděláme, to by pak člověk nemohl říct nic. Jsou mi natolik ukradení, že jim ani nic vzkazovat nebudu. To je taky jediná obrana proti jejich fanatičnosti a všeprostupující stupiditě.

Točili jste také v reálných celách předběžného zadržení. Jak na vás tohle prostředí zapůsobilo?

Bylo to zajímavé, mělo to atmosféru a to mě v tu chvíli zajímalo nejvíc. Každopádně se mi tam mimo natáčení moc vracet nechce.

Vaše filmová postava získá v závěru filmu pozici vedoucího zpravodajství v nejlivnější televizi v zemi. Je podle vás zpravodajství v českých televizích vyvážené?

Podle mého názoru máme zpravodajství na vysoké úrovni. Vlastně jsem rád, že u nás třeba nejsou moc rozšířené ideologicky orientované deníky, i když někdo by se možná hádal. Připadá mi to správné. Na druhou stranu novinář nějaký názor mít musí a mně se zdá, že misky vah u nás v tomhle směru docela fungují. Obdivuji například pan Moravce a Železného mladšího, jak dokážou být politicky neutrální, zároveň jít po faktech, mluvit k věci a nutit k tomu své hosty.

Miroslav Etzler (rozhovor)
obrazek
Ztvárnil jste především desítky divadelních a televizních rolí, v celovečerních filmech vás tak často diváci nemají příležitost vidět. Proč jste vzal roli ve Vorlově novém filmu?

Je pravdou, že filmových nabídek dostávám mnohem méně, než těch televizních. Rozhodně si však nestěžuji. Projekt Ulovit miliardáře měl dlouhý vývoj. S Tomášem Vorlem jsem dělal konkurz na hlavní roli miliardáře a Tomáš mi potom nabídl roli kapitána Viktora. Je to prosté. V českém rybníce není tolik filmových režisérů, aby se každému herci na stole kupila hromada dobrých scénářů. U Tomáše mám rád jeho, jak se v literární teorii říká, anakolut. Stačí se projít jakoukoli rušnou ulicí v Praze a těch vyšinutí z vazby, či formy, vidí člověk tolik, že pomalu nestačí domýšlet. V projektu navíc figurovalo jméno kameramana Marka Jíchy a proto jsem na nabídku rád kývnul.

Byl jste někdy blízko poetice Divadla Sklep? Patříte k fanouškům Vorlových kultovních filmů (Kouř, Pražská pětka) nebo jeho dalších filmových počinů?

Divadlo Sklep je mi svou poetikou blízké, i když jsem ve svém profesním životě volil tradičnější princip divadelní výpovědi. Jsem rád, že jsem se s řadou jeho protagonistů mohl setkat osobně. Navíc tolik sympatické, dnes velmi vzácné, zarputilosti v prosazování svých osobitých projektů. Vašek Marhoul a jeho boj o Mazaného Filipa. Pozoruhodný film. Stejně jako Tobruk. Kluci ze Sklepa mě přesvědčují o tom, že dnes tolik používané Nejde to či Není to možné, jsou jen nekonečná alibi nás civilizovaných občanů. Stejně tak Tomáš Vorel. Jeho filmy znám a dovedu si představit, jak obtížná musela být jejich realizace. Přesto tady jsou. Ano, určitě patřím k jejich fanouškům. Jednak kvůli jejich jasné výpovědi, a také proto, že vůle prosadit svou výpověď a názor na svět je obdivuhodná.

Režisér Vorel nechává herce ve svých filmech na place často záměrně přehrávat - to aby docílil určité nadsázky. Jak se vyvinula konečná podoba vaší filmové postavy policejního kapitána Viktora?

To je zvláštní, že to tak působí. Tomášova příprava s hercem je velmi pečlivá. Ano, určitě počítá s tím, že každý z herců přinese svůj názor na postavu, ale Vorel velmi detailně zkouší dlouho před natáčením. Nadsázka tudíž není jen shoda náhodných okolností, leč důsledek velmi pečlivé přípravy. Herci Divadla Sklep jsou navíc zdatní improvizátoři a Tomáš nechává vždy alespoň jednu klapku na jejich vyjádření se. Je samozřejmě otázkou, jak celé to panoptikum lidských charakterů vyzní v celku, ale Vorlova filmografie vypovídá o tom, že tento mumraj má plně ve svých pazourech.

Shledáváte pro vás nějaký zásadní rozdíl v nastudovaní divadelní, televizní nebo filmové role? Jak jste si užil nebo protrpěl atmosféru kolem příprav filmu a samotné natáčení filmu?

Slovo protrpěl ve mně vyvolává jakousi nesmělou veselost. Práce na filmu byla zábavná pro všechny zúčastněné. Rozdíl mezi filmovým a divadelním nastudováním role jsou dvě odlišné disciplíny. Stejně jako neurochirurgie a patologie.

Kapitán Viktor prokazuje velké známky zkorumpovanosti - myslíte si, že je to s českou policií opravdu tak drsné, jak vyplývá z filmu Ulovit miliardáře?

O korupci na nejvyšších místech všech státních institucí nepochybuji. Stačí se podívat kolem sebe. Na postavení zlodějů a podvodníků v konfrontaci „obyčejných poctivých lidí“.

Na mušku si Vorel bere také politiky a novináře? Zájímáte se o politiku, sledujete mediální kauzy?

Jsem takový běžný konzument politického dění a mediálních kauz z něho prýštících. Je to často velice smutné.

Milan Šteindler (rozhovor)
obrazek
Vzpomenete si, do jakého filmu vás poprvé obsadil Tomáš Vorel?

Myslím, že to by studentský film Kašpárek. Hrál jsem tam Kašpárka, naivního chlapíka, který se dvoří zkušené Jitce Asterové. Pamatuju si, že jsem tehdy jako Famák do toho Tomášovi kecal. A když jsem pak film viděl, tak jsem taky viděl, že nejrozumnější, co Tomáš udělal bylo, že si do toho nenechal kecat. A tak je to s ním pořád.

Hrajete i ve třech posledních Vorlových filmech - Skřítek, Gympl a aktuálně Ulovit miliardáře. Myslíte si, že má pro vás Tomáš Vorel nějakou slabost, že si bez vás svůj film neumí představit?

Začínali jsme spolu v jednom divadelním spolku a postupně jsme se propracovali až do spolku vzájemně se obsazujících režisérů. Je pravda, že na natáčení mého posledního filmu Tomáš neměl čas, ale za roli Rázného mu dlužím přinejmenším roli hrázného.

V Ulovit miliardáře jste společně s Josefem Cardou ztvárnili tak trochu s nadsázkou dvojici homosexuálních PR manažerů. Jak došlo k tomu, že na filmovém plátně působí Gold a Rázný tak přirozeně a sehraně?

Přirozeně jsme působili především díky režijnímu vedení Tomáše Vorla, který nás opravdu hlídal a nedal nám moc volnosti. Myslím, že na náš vztah trochu žárlil.

Václav Klaus kdysi pronesl, že registrované partnerství homosexuálů je fatální omyl. Co si myslíte o tomto jeho výroku?

Pravděpodobně to souvisí s tím, že pan president Klaus popírá existenci globálního oteplování. Možná chce zabránit, aby k němu nedošlo alespoň v České republice. Jak ale víme, pouhým popíráním se tu neochladí.

Vorel si ve svém novém filmu nebere servítky a naváží se do politiků, novinářů, policistů.. Souhlasíte s tím, že je český národ nad míru zkorumpovaný v porovnání s okolním světem?

Nevím, zda jsou jiné národy ještě zkorumpovanější. V každém případě by mi korupce vadila méně, kdyby někdo dostatečně uplácel mě. A kdybych si měl vybrat z okolního světa, tak bych volil národ s nějakou pevnější měnou. I když v poslední době si nevyberete.

Film přichází do kin ve velmi napjatém politickém období - sledujete politiku, půjdete k volbám?

Půjdu k volbám. Ale myslím, že si před volbou dám špeka, protože jak je vidět v našem filmu, může potom člověk dostat dobrý nápad a já budu potřebovat nápad, koho tady volit. Takže voleb se nebojím. Jediné, čeho se bojím, abych po tom špeku nešel místo k urně, volit do urnového háje.

Splývají vám všechna ta natáčení s Vorlem v jedno nebo se nějak zásadné liší a vy jste během toho posledního prožil něco vyjímečného?

Prožil jsem vyjímečný vztah s Pepíkem Cardou a vzpomínka i jizva na duši mi zůstane po celý můj zbývající život (tedy zhruba asi tak dva, tři roky). Jediné, co mě po rozchodu utěšuje, že ředitelem televize jsem se ve filmu nakonec stal já.

Podobné filmy

Robin Pilcher: Cesta k lásce
(Robin Pilcher: Liebesticket nach Hause) Jackie miluje Frederika a budou se za šest týdnů ...
zítra 01.25
NAHRAT
ZDARMA
Barrandov
Bláznivá dovolená v Las Vegas
(National Lampoon´s Vegas Vacation) Chevy Chase měl báječný nápad - jet se s rodinkou poba...
zítra 07.20
NAHRAT
ZDARMA
Nova Cinema
Bláznivá, zatracená láska
(Crazy, Stupid, Love) Steve Carell prožívá nejhorší dny svého života - jeho žena Julianne ...
zítra 20.00
NAHRAT
ZDARMA
Nova Cinema
Podobné filmy
Jestli se ti nelíbí naše nabídka podobných pořadů napiš nám.

logo horoskopy
logo humor
logo studentka
logo nejhry
logo najdemese
logo sms
logo tvp
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce... Filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
    Přihlášení
    Registrace


    Úterý 26. 5. 2020 Svátek má Filip
    Vyhrávej v casino.cz nebo na vyherni-automaty.cz   Prodávej s Plať-Mobilem.cz