fb  Sdílet
   Informace    Komentáře    Obsazení    Ukázka    Fotky    Podobné filmy    

69%
film / drama, komedie, romantický, USA, , 117 min., od 12 let
Mona Lisa Smile
Kinopremiéra v ČR 29.1.2004, DVD od 28.6.2004

Režie:
Herci: , , , , , více...


Ukázka
02:23



Příběh ženy, která měla velké srdce a tvrdou hlavu.
Katherine Watson v roce 1953 přijíždí na prestižní univerzitu Wellesley, kde získala místo profesorky historie umění. Krátce po svém příjezdu zjistí, že prostředí na prestižní škole je velmi konzervativní. Když Katherine začne své studentky povzbuzovat k tomu, aby začaly přemýšlet nezávisle, dostane se do konfliktu s ostatními profesory, některými absolventy a dokonce i jednou ze svých studentek. Katherine se snaží učit své studentky myslet samostatně a nezávisle ve světě, ve kterém jim všichni ostatní říkali, jakým způsobem mají žít. Jejich pokusy o nalezení vlastní cesty nakonec pomohou změnit životní kurs i jí samotné.
Uprav informace o filmu

Komentář k filmu Krásny a sľubný názov a tak spackané spracovanie námetu učiteľ vs.žiaci.Film určený pre všetky vekové kategorie,ale zároveň určený len pre veľmi úzke a špecifické publikum.Toto Julii nevyšlo.Snímok bol jednou slabšou chvíľkou v živote jednej výnimočnej herečky.Stáva sa.Ja som pri tomto trpela ako kôň.Minúty sa strašne vliekli,dejovo to bolo diétne a chudobné.Chcelo to nejaký impulz, alebo iskru,niečo čo by ma zdvihlo zo stoličky a tým potešilo.No nestalo sa,zostalo to len pri želaní.No a ja zostanem nohami pevne na zemi a v hodnotení pri 2 hviezdach.
Všechny komentáře k filmu 29+ Napiš komentář k filmu a získej DVD

Web: IMDB, Titulky, Oficiální stránka    Videotéka: přidat si do ní film

Popis filmu Úsměv Mony Lisy

V roce 1953 přijede Katherine Watsonová učit umění na dívčí univerzitu Wellesley. Jako mladá učitelka je šokovaná realitou této prestižní školy, její zkostnatělostí, upjatou morálkou a zastaralými názory. Pro dívky není určeno samostatné myšlení, protože jim poví učebnice, co si mají myslet a dokonce i jaké umění se jim má líbit. Ale co je horší, většina vyučujících i samotné studentky pokládají za nejvyšší životní metu svatbu. Po svatbě se stanou hospodyňkami, budou pečovat o domácnost, připravovat manželovi jídlo, a veškeré vzdělání, kterého dosáhly, je jim pak zcela k ničemu. Katherine má pocit, že dívky na universitě jen zabíjí čas, než se stanou profesionálními manželkami. Nechtějí se svým vzděláním něčeho dosáhnout, nechtějí pracovat, nechtějí dál studovat a budovat si kariéru. Protože žena, která se brzy nevdá, ta je neúspěšná, prohrála, žádná si přeci nepřeje nic jiného… nebo snad ano? A tak začne mladá učitelka studentkám ukazovat, že ne každému se líbí to samé umění, že každý může mít jiný názor i jiné životní cíle. Její počínání popouzí mladou studentku Betty. Ta je ukázkou dokonalé ženy, brojí proti antikoncepci, jejím jediným životním snem je manželství a dům, ve kterém je pračka a sušička. V posledním ročníku studia se provdala a její manželství není šťastné, jenže to si ona nechce přiznat. Jen o to víc poukazuje na nevhodné chování ostatních studentek, školní zdravotnice i učitelek. Zdá se, že když není šťastná Betty, nepřeje štěstí ani druhým. Protože Betty musí být šťastná, dosáhla přeci všeho, co kdy chtěla, má krásný dům, úspěšného muže, i tu pračku se sušičkou. Musí se jen usmívat a dobře reprezentovat ideál ženství. Jako Mona Lisa, vypadá šťastná, protože se usmívá. Znamená ale úsměv vždy štěstí?


O filmu

Před několika lety se dvojice scénáristů Lawrence Konner a Mark Rosenthal (Honba za klenotem Nilu, Planeta opic) dostala ke článku o univerzitě ve Wellesley, kde v 60. letech studovala Hillary Rodham Clinton. "V 60. letech byl studijní plán na Wellesley již modernizován a zdejší studentky považovaly možnost volby za samozřejmost," říká Rosenthal. "Začali jsme přemýšlet, jak by to asi vypadalo, kdybychom se vrátili o jednu generaci zpět - do období, kdy ještě nebyl ženám servírován slovník feminismu na stříbrném podnose."
Jak následně zjistili, povaha studia se v dřívější době poměrně zásadně lišila od jeho pozdější podoby. "Ráno braly francouzskou literaturu a fyziku a odpoledne se učily, jak správně připravit šálek čaje pro manželova nadřízeného," říká Konner.
Scénáristé podnikli hlubší výzkum této problematiky a zjistili, že ani progresivní vzdělávací instituce nebyly v tomto směru výjimkou a jejich výuka stále odpovídala konzervativnímu rázu, který postihl národ po začátku války. Od žen, které během války vykonávaly fyzicky náročné práce, zatímco jejich manželé, otcové a bratři bojovali na frontě, se předpokládalo, že svá zaměstnání opustí a vrátí se domů, aby vychovaly děti.
obrazek
Konner a Rosenthal navštívili také Wellesley, která je považována za jednu z neprestižnějších ženských vysokých škol. Mezi její absolventky patří kromě již zmíněné Hillary Clinton také Madeleine Albright, Diane Sawyer, Ali McGraw, Cokie Roberts nebo Madame Chiang Kai-shek. Ve zdejší knihovně scénáristé nalezli fotografii z roku 1956, která ilustrovala dilema, jemuž musely ženy v té době čelit. Šlo o fotografii mladých dívek v úhledném obleku, které držely v jedné ruce pánev a v druhé knihu. "Nadpis článku hlásal něco ve smyslu ,Anketa prokázala, že vdané ženy jsou nejlepšími studentkami'," směje se Rosenthal. "Bylo to poměrně rozporuplné sdělení. Na jedné straně se škola chlubila tím, že jsou její akademické standardy na stejné úrovni s mužskými vzdělávacími institucemi jako například Harvard, zároveň zde ale bylo P.S: ,Hlavním cílem v životě každé ženy je stále manželství.'"

Dramatické napětí mezi společenskými konvencemi a sny mladých dívek bylo pro Konnera a Rosenthala vynikajícím námětem. Univerzita ve Wellesley byla ideálním místem pro zasazení děje, zvláště pak v období vlády prezidenta Eisenhowera, kdy se začínaly poprvé objevovat náznaky pozdější feministické revoluce. Ve scénáři chtěli sledovat příběh mladé Katherine Watson, která do Wellesley přichází s idealistickými představami o tom, jaké je to učit některé z nejinteligentnějších žen v Americe.
obrazek
Katherine pochází ze skromných poměrů a během svých studijních let navštěvovala o poznání pokrokovější univerzitu v Kalifornii. "Ještě před padesáti lety byla Nová Anglie stále pouhým rozšířením starého světa, zatímco Kalifornie byla skutečný nový svět," říká Konner. "Proto jsme Kalifornii, kde tehdy panovaly menší odlišnosti mezi společenskými třídami a uvolněnější sociální postoje, považovali za ideální prostředí, odkud by mohla Katherine pocházet."

Název filmu Úsměv Mony Lisy byl odvozen od skutečnosti, že Katherine je profesorkou historie umění a toto mistrovské dílo Leonarda Da Vinciho je jedním z nejvíce fascinujících a nejtajemnějších obrazů, které kdy byly namalovány. Film si však několikrát pokládá stejnou otázku, jako jedna z postav v souvislosti s legendárním výrazem Giocondy: "Ale je skutečně šťastná?"
"Název skvěle vyjadřuje, o čem film pojednává. Je o tom, co vidíme na povrchu - co se týče společnosti a životů těchto žen - a co se ve skutečnosti děje uvnitř," říká Rosenthal. "Každá z ženských postav v tomto filmu budí určitý dojem, ale v okamžiku, kdy si myslíme, že jsme o nich získali jasnou představu, nás dokáží velmi překvapit."
V roli Katherine si scénáristé představovali charismatickou, inteligentní a zároveň zranitelnou herečku. "Začali jsme tedy přemýšlet o nejlepší herečce naší doby - Julii Roberts," říká Konner. "Je velmi inteligentní a má temperament, který tato role vyžadovala."
obrazek
Scénáristé oslovili prezidentku společnosti Red Om Films (kterou vlastní Julia Roberts) Deborah Schindler a její produkční partnerku Elaine Goldsmith-Thomas z Revolution Studios, která Julii Roberts v minulosti dělala agenta. "Po patnáctileté spolupráci s Julií jsem žila v přesvědčení, že už jsem slyšela všechny dobré náměty, ale tohle bylo skutečně něco výjimečného," říká Thomas. "Byla jsem fascinována padesátými lety a způsobem, jakým toto období ovlivnil konec Druhé světové války. Během války bylo ženám poprvé řečeno, že mohou vykonávat mužskou práci. Odložily své korzety a začaly pracovat v továrnách. Když pak válka skončila, společnost je zahnala zpět do korzetů a rolí hospodyněk, jejichž hlavním úkolem bylo starat se o manžela a vychovávat děti. Na povrchu se zdálo, že je vše v pořádku, ale mezitím už pomalu klíčilo sémě nové generace."

Na seznamu potenciálních režisérů zaujímal od začátku první místo Mike Newell, který dokázal svou zručnost a všestrannost natolik různorodými filmy, jako je například drama Krycí jméno Donnie Brasco nebo romantická komedie Čtyři svatby a jeden pohřeb. "Na Mikeových filmech je výjimečný zejména jeho svěží, nekonvenční přístup k postavám. Všechny postavy v jeho filmech jsou zajímavé a komplexní," říká Thomas. "Dokonce ani v jeho komediích se člověk nesetká s obyčejnými lidmi, kteři by byli jen tak do počtu. Všichni mají individuální charakter."
"V tomto příběhu se hodně diskutuje o tom, jakým způsobem by ženy měly nakládat se svým životem, což je téma, o kterém se tehdy veřejně nemluvilo," říká Newell. "Jakmile však bylo mlčení prolomeno, vedla následná diskuze ke společneskému zemětřesení. Chtěl jsem ve filmu zobrazit okamžik, kdy začalo docházet k těmto velkým změnám."
obrazek
Julia Roberts přijala roli krátce poté, co se Newell ujal úlohy režiséra. "Její myšlenky a názory byly natolik pokrokové, že výrazně předběhly svou dobu," říká o Katherine Roberts, která před začátkem své herecké kariéry sama uvažovala o tom, že se stane učitelkou. "Kromě toho byla ztělesněním toho nejlepšího druhu pedagoga - takového, který probouzí ve studentech individualitu a povzbuzuje je k tomu, aby se zaměřili na své vlastní přednosti."
Katherine je přes 30 let a je stále svobodná, což některé z jejích svěřenkyň považují za odstrašující, ale jiné naopak za povzbuzující. Přestože svou novou profesorku nejprve berou jako starou pannu, Katherine je se svým způsobem života zcela spokojena.

Film byl díky svému zaměření na vývoj ženských postav také příležitostí pro několik nadějných mladých hereček. "Stává se jen zřídka, abyste v jednom filmu našli tolik vynikajících ženských rolí, zejména co se týče rolí pro mladé herečky," říká Newell. "Každá z těchto rolí byla sama o sobě skvělá. Byla v nich komediálnost, trápení, snaha o prosazení i velký smutek. A všechny se navzájem prolínají, čímž skvěle ilustrují podobu ženství v době, kdy se film odehrává."
<>Obrázek nenalezen<> Aby Konner s Rosenthalem získali lepší představu o podobě tehdejší doby, vyzpovídali absolventku školy, která po ukončení studia dala přednost kariéře před manželstvím, a také několik žen, které studia předčasně zanechaly, aby se mohly vdát. Kromě toho pročesali archívy univerzity ve Wellesley. V jedné z publikací našli fotografie několika mladých studentek, které je natolik okouzlily, že si jejich kopiemi vyzdobili svou pracovnu a během psaní scénáře se nechávali inspirovat. "Pro každou z dívek na fotografiích jsme vymysleli jednu dějovou linii," říká Rosenthal. "Začali jsme příběhem Betty Warren (Kirsten Dunst) - editorky školního časopisu, která opustila školu, aby se vdala a učinila tak první krok ke skvělému životu, který jí slibovala její matka."
"Betty je druh postavy, jakou jsem zatím ještě nehrála," říká Kirsten Dunst, které bylo v době natáčení stejně jako Betty 20 let. "Hrát mrchu byla skutečně zábava. Betty je stále podrážděná, plná předsudků a uzavřená vůči názorům ostatních. Na nic se neptá. Jakmile má někdo vůči jejímu chování námitky, okamžitě jej uzemní."
Betty, kterou neustále pronásleduje chiméra o spokojeném manželském životě, bere úsilí Katherine o ženskou nezávislost téměř jako urážku. "Je na všechny ostatní, zejména pak na Katherine, velice nepříjemná, ale to jenom kvůli tomu, že je tak nešťastná," pokračuje Dunst. "Zoufale touží po tom, aby ji někdo miloval."
obrazek
Do role výborné studentky Giselle Levy, která šokuje spolužačky svým uvolněným partnerským životem, byla obsazena Maggie Gyllenhaal. Když začne na její škole učit Katherine, je Giselle fascinována. "Zoufale se snažila najít někoho, kdo by její neobvyklé chování a pocity uznal jako legitimní. A náhle je tu Katherine, která její odlišnost schvaluje a nic proti ní nenamítá," říká Gyllenhaal.
Podle Gyllenhaal není základním problémem Giselle chování, ale neustálé odsuzování ze strany spolužaček a společnosti jako celku. "Giselle je poměrně neomalená a nemá tušení, proč je každý tak na větvi z toho, že má poměr s několika muži najednou. Má svůj názor, že člověk by měl jíst jídlo, pokud mu chutná, tančit, pokud se mu líbí hudba, a mít sex, pokud jej chce mít. Někteří lidé si mohou myslet, že je Giselle zlomený nebo nešťastný člověk, ale já jsem se snažila ji nesoudit."

Role studentky Connie Baker, která pochází ze středozápadu a na školu se dostala díky stipendiu, připadla herečce Ginnifer Goodwin. Přestože má v životě spoustu výhod, trpí nedostatkem sebedůvěry. "Myslí si, že není krásná, talentovaná ani chytrá," říká Goodwin. "Jediné, co má, jsou ostatní děvčata, a to je pro ni natolik důležité, že ze sebe klidně dělá boxovací pytel."
obrazek
Connie má však navzdory svým představám i silné stránky. Jednou z nich je její talent ke hře na cello. "Hra na cello je její způsob vyjadřování a zároveň jediná forma krásy, se kterou kdy spojovala svou osobu," vysvětluje herečka. S pomocí Katherine se jí však podaří získat potřebnou důvěru ve své schopnosti a poprvé v životě se otevřít možnosti partnerského vztahu. "Láska, která pro ni do té doby byla pouze snem, se najednou stane možností. Stejně jako ostatní děvčata podstoupí skutečnou změnu. Velice se mi líbí, že zatímco některé postavy ve filmu vyrazí do světa, aby změnily společnost, jiné si zvolí, že najdou svou vnitřní sílu v rodinném životě. Connie si uvědomuje, že nepotřebuje vyrazit na válečné tažení a stát se Johankou z Arku, aby považovala svůj život za hodnotný. To je volba, kterou jí Katherine a láska dává."

V rámci příprav na natáčení filmu strávili herci několik týdnů učením společenského chování, výslovnosti a tanečních stylů z 50. let. Producentské trio najalo expertku na etiketu Lily Lodge, která herečkám a hercům pomohla navrátit se ve stylu vystupování o půl století zpátky.
"Museli jsme se naučit spoustu různých věcí: kdy si lidé podávají ruce, jak se správně zapaluje cigareta, jak se dává noha přes nohu, jaké stříbrné nádobí se používá na jídelním stole..." vysvětluje Ginnifer Goodwin. "Zkrátka spoustu věcí, nad kterými mě nikdy nenapadlo přemýšlet."
"Bylo to působivé," usmívá se Julia Stiles, která kvůli natáčení filmu musela na čas přerušit studium na Columbia University. "Na začátku příprav jsem řekla své mamince: ,Jsem opravdu zvědavá, jak to chtějí naučit takového pošuka, jako jsem já'. Teď už ale vím, jak mám sedět jako správná mladá dáma."
obrazek
Yvonne Marceau naučila dívky tango, valčík, swing a rumbu, což se jim pak během natáčení vyplatilo. "Klasický tanec je velmi závislý na muži, protože ten svou partnerku při tanci vede," vysvětluje Julia Stiles. "Když jsme začali s hodinami tance, chovaly jsme se jako moderní děvčata a pokoušely se být při tanci dominantní. Nakonec jsme si ale musely zapamatovat, že vedou oni nás a že musíme být mnohem méně agresivní. Jak se ukázalo, neplatilo to pouze pro tanec, ale pro naše postavy obecně." Hodiny tance byly pro herce také prostředkem ke vzájemnému sblížení. "Ze začátku jsem měl docela velký strach z toho, že budu hrát vedle Julie Roberts," směje se Dominic West, který ztvárnil roli jednoho z učitelů. "Ale když si s ní párkrát zatančíte foxtrot, je to pak mnohem jednodušší."

Ve skutečnosti přinesla Roberts na scénu skvělou kamarádskou atmosféru. "Pro mladé herce se Julia stala učitelem, vůdcem i dospělou sestrou," říká producent Paul Schiff. "Nikdy jsem nepředstírala, že nehraji s velkou hvězdou, jakou Julia bezesporu je," říká Gyllenhaal. "Byla jsem jí fascinována. Způsobem, jakým se pohybovala, jakým chodila, jakým komunikovala s lidmi. Je to velmi cílevědomá, jistá a silná žena, což je základ jejího celosvětového úspěchu. Zároveň však působí velmi zranitelně. Dokáže se dostat do citového stavu, kdy máte pocit, že se může v každém okamžiku rozplakat. Právě proto její postavy působí jako skuteční lidé, jako ženy, které jsou silné a ohromující... a někdy i ohromené."

O hercích

Julia Robertsová
obrazek Narozena 28. 10. 1967 - Smyrna, Georgia, USA.
Patří v současném Hollywoodu k největším ženským hereckým hvězdám - svým jménem zaštítila takové komerční hity, jakými byly Zemřít mladý, Svatba mého nejlepšího přítele, Druhá nebo první se Susan Sarandonovou, Notting Hill s Hughem Grantem... Robertsová ale pro nás navždy zůstane především "Pretty Woman" ze stejnojmenného hitu z roku 1990, na který režisér Marshall navázal neméně úspěšným snímkem Nevěsta na útěku. Po celém světě utržily všechny její filmy přes dvě miliardy dolarů a sama Robertsová byla dvakrát nominována na Oscara (za Ocelové magnólie a Pretty Woman).
Rodačka ze Smyrny ve státu Georgia vyrůstala v herecké rodině: rodiče působili na divadle, bratr Eric je známým filmovým hercem. Robertsová se na filmovém plátně objevovala od druhé poloviny 80. let; poprvé na sebe upozornila rolí ve snímku Mystic Pizza.

Kirsten Dunstová
obrazek Narozena 30. 4. 1982 v New Jersey (USA).
Dunstová začala svou profesionální kariéru již ve třech letech, kdy se poprvé objevila v televizní reklamě. Když jich měla na kontě okolo sta, získala roli v celovečerním filmu Povídky z New Yorku Martin Scorseseho, Francise Forda Coppoly a Woodyho Allena. Na televizní obrazovce se kromě seriálu Pohotovost objevila také ve sci-fi sérii Krajní meze. Časopis Hollywood Reporter ji také v souvislostí s její rolí náctileté prostituky v televizním seriálu Pohotovost označil za nejlepší mladou hvězdu.
Zatím největšího úspěchu dosáhla díky roli ve komerčním hitu SpiderMan, ve kterém si zahrála s Tobey Maguirem.

Julia Stilesová
obrazek Narozena 28. 3. 1981, New York City (USA).
Začínala hereckou kariéru v dětském věku na newyorských divadelních scénách. Upozornila na sebe rolí psychopatické dívky v rodinném dramatu Bestie, za jejíž ztvárnění byla oceněna na MFF v Karlových Varech 1998. Dnes patří k populárním hvězdičkám a idolům mladé generace zejména díky teenagerovské komedii Deset důvodů, proč tě nenávidím.

Podobné filmy

Život pro samouky
Klára umí být ve čtyřiceti pořád stejně nejistá jako v osmnácti, jenom už to nevypadá tak ...
dnes 18.05
Nova Cinema
Muž z Ria
(Homme de Rio, Le) Na prahu smrti a ve víru nebezpečí se Jean-Paul Belmondo snaží vyrvat s...
dnes 20.00
ČT2
Trollové
(Trolls) Trollové jsou malí, barevní a věčně šťastní skřítkové, kteří celý den zpívají, ta...
dnes 20.00
Nova Cinema
Podobné filmy
Jestli se ti nelíbí naše nabídka podobných pořadů napiš nám.

logo horoskopy
logo humor
logo studentka
logo nejhry
logo sms
logo tvp
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce... Filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
    Přihlášení
    Registrace


    Pátek 4. 10. 2024 Svátek má František
    Vyhrávej v casino.cz nebo na vyherni-automaty.cz   Prodávej s Plať-Mobilem.cz