73% |
<>Obrázek nenalezen<>
Proč k tomu došlo ... kde to začalo ... nikdo neví. Ať už se stalo cokoli, začalo to během noci, a svět je zachvácen noční můrou dalekosáhlých následků. Populace je ohrožena nevysvětlitelnou a smrtící epidemií _ jenže mrtví už nejsou mrtvými. Těla někdejších nebožtíků hledají pro sebe potravu. Hnáni neutišitelným hladem pátrají po dosud živých tvorech, chtějí jejich maso a krev. Den poté se po děsivém útěku z předměstí Wisconsinu připojuje Ana Clarková k malé skupině živých lidí. Je to policista Kenneth, prodavač z obchodu s elektronikou Michael, tulák Andre a jeho těhotná žena. Tato nesourodá skupinka hledá azyl v tzv. "pevnosti 20. století", což je předměstské nákupní centrum. Svět venku je stále nebezpečnější, početná armáda zombie vzrůstá a snaží se proniknout do nákupního centra, zatímco přeživší musí čelit nejen strachu, ale i vzájemné nedůvěře. Jsou doslova odříznuti od toho, co bývalo světem a jejich omezený prostor je poslední baštou lidského pokolení. Musí se jednak učit vycházet spolu s ostatními ale i využít jakékoli prostředky k záchraně svého života - a tím i celého lidstva. |
Producent Eric Newman, který je fanouškem hororových filmů, vzpomíná: "Když jsem vyrůstal, byl film Dawn of the Dead jedním z mých nejoblíbenějších. Bylo více snímku se zombiemi , ale tenhle mi připadal naprosto výjimečný, a myslím, že tato tematika dosud nenašla takovou odezvu u současného publika, jakou si zaslouží." Newman chtěl prostě přenést téma ,zombie' do 21. století s kvalitním scénářem, talentovanými představiteli a dokonalou produkcí hollywoodského studia. Říká: "Mýtus zombie je už tisíc let starý. Je to něco podobného jako pověst o upírech, jenže zombie pro mne navíc byli ještě dokonalí ničemové, kteří neznali strach, únavu a byli všudypřítomní. Jejich jediným cílem bylo potulovat se a každého zabít a sežrat. Nelze se v žádném případě smířit s jejich existencí. Lidé vždycky bojovali za to, aby si zachovali svou individualitu proti těm, kteří se snažili ji zničit, Zombie jsou neuvědomělá masa, která se snaží přimět každého násilím ke svému způsobu existence." Newmanova záliba v zombiech pronikla až k uznávané produkci Strike Entertainment Marca Abrahama, a Newman jako zástupce Striku kontaktoval Richarda P. Rubinsteina z New Amsterdam Entertainment CEO, který byl producentem původního hororu George A. Romera DAWN OF THE DEAD, a tudíž měl i práva k eventuálnímu remaku. Tento film, uvedený v roce 1979, byl mnohými kritiky vysoce ceněn, ve Zlaté ročence z r. 1991, kde je hodnoceno 20 000 filmů, získal 3.5 bodů ze čtyř možných. |
Eric Newman říká: "Jediným důvodem, proč jsem chtěl takový film znova natočit, bylo přání, udělat radost fanouškům tohoto žánru a získat mu nové příznivce z řad mladé generace." "Je to v podstatě oživení klasiky, Dawn of the dead z r. 1978 je kultovní film, uctívaný fanoušky jako základní dílo hororového žánru. Věříme, že předvedeme nové generaci filmových diváků, kteří neměli příležitost vidět původní snímek, dílo, které bude stejně působivé. Máme k tomu navíc k dispozici veškerou moderní technologii." Rubinstein souhlasí s Newmanem a Abrahamem, že nový film může čerpat z nejnovějších možností filmové techniky a zvláštních efektů. "Všichni jsme si uvědomili, že některé z tematických motivů originálního snímku, jako např. skupina proti individualitě a stoupající konzumní způsob myšlení, má stále platnost v současném světě. Otázkou pro scenáristu bylo, do jaké míry se může držet originálu, chce-li film přizpůsobit myšlení současného publika." Rubinstein jako producent hledal scenáristu, který by byl současně fanouškem tematiky zombie a jeho volba padla na Jamese Gunna. "James mě oslovil, když jsem uvažoval o tomto projektu a projevil zájem se ho zúčastnit. Gunn prohlašuje: "Jsem velký obdivovatel původního filmu, viděl jsem ho mnohokrát. Bylo to poprvé, co mě nějaký snímek takto oslovil tím, že ukazoval sociální problémy, ale současně neztratil přitažlivost hororového filmu. Až dosud jsem několik let psal komedie a lákalo mě místo abych se snažil přimět diváky k smíchu, pokusit se přimět je, aby se báli, zkrátka vyděsit je." |
Dalším úkolem produkce bylo najít pro tento projekt vhodného režiséra. Zack Snyder byl v současné době uznávaným režisérem v oboru reklamy a právě pátral po vhodném scénáři, protože chtěl natočit svůj hraný debut. Když se mu dostal do rukou scénář Úsvitu mrtvých, uvědomil si, že našel svůj film. I on byl v mládí nadšený komickými knihami a hororovými filmy. Nedovedl si představit nic lepšího, než že v jeho hraném filmu budou vystupovat zombie. Říká: "Nejvýznamnějším aspektem pro mne bylo, že základem filmu je problém asi tak vážný, jako srdeční infarkt. Musí působit přímo - myslím tím, že mu nebude chybět černý humor ale ani vztah k původnímu dílu. Ano, je to film, který děsí, ale současně nabízí možnost zasmát se a pobavit. Obsahuje takový suchý humor, chcete-li." Režisérův obdiv k originálnímu filmu Dawn of the Dead vedl k tomu, že ve svém snímku Úsvit mrtvých, dal příležitost k epizodnímu vystoupení jeho původním představitelům. Jsou to Ken Foree (jako Televangelist, v původní verzi hrál Petera Washingtona) a Scott Reiniger (hraje generála a v původní verzi představoval Rogera DeMarca) a na filmu se podílí také maskérský specialista z původního filmu Tom Savini, který zde představuje šerifa. "Zackovo nadšení pro tento projekt bylo doslova nakažlivé," tvrdí Newman. Producent Abraham poznamenává. "Zack měl velmi přesnou a osobitou představu o podobě filmu. Nebyli bychom získali tak výborné obsazení, kdyby sám nebyl tímto projektem tak nadšený ..." Snyder doplňuje producenta, když říká: "Nechtěl jsem vytvořit totožný film, prostě vzít scénář a natočit ho znova. Chtěl jsem podat současnou interpretaci tohoto tématu. Taky bych nechtěl, aby někdo ty filmy srovnával. Náš film je originál s našimi vlastními zkušenostmi a postojem." |
Natáčení filmu Úsvit mrtvých začalo 9. června 2003 a skončilo 6. září., (kdy se dosáhlo rekordu v počtu natáčecích míst za den s dalšími nočními scénami, které natáčel druhý štáb - šlo o přepadení autobusu davem zombie). Některé lokality byly snímány v okolí Toronta, např. zničení Cherry Street a interiér obchodu se zbraněmi. Anino a Louisovo sousedství na předměstí a většina děje se odehrávala v nově vybaveném obchodním středisku, (tzv. mallu). V r. 1978 okořenil George A. Romero svůj hororový film komentářem o konzumní společnosti. Tehdy ovšem byl nákupní boom ještě v plenkách. Dnes se tato střediska (mally) stala uznávanou součástí kapitalistické krajiny. "Snažili jsme se dotknout témat, které Romero zkoumal: že náš život je často pohlcen procesem, jako je konzumování. Zombie se neuvědoměle krmí a naše společnost v současné době neuvědoměle konzumuje," vysvětluje Newman. Pro Sarah Polleyovou je její charakter spojen s ještě jemnější metaforou. "Ana na začátku filmu žije život, který svým pozvolným tempem lze skoro nazvat jako přežívání zombie. Jde do práce, z práce domů k milovanému partnerovi. Společně se dívají na televizi. Nepotřebují si toho mnoho říci. Je to dobrý život. Ona je hodná osoba. Ale je to v podstatě něco velmi jednotvárného a skoro automatického. Myslím, že to je velmi lidský portrét, jemný náčrtek k velké metafoře." |
Jake Weber chápe příběh Úsvitu jako lakmusový test apokalypsy, které čelí lidská společnost. "Co uděláš, když se jednoho dne probudíš a zjistíš, že svět zešílel? Jak budeš reagovat, když tu bude další Holocaust, když se najednou ocitneš v policejním státě, nebo prostředí, v kterém žiješ, je najednou brutální, slepé a divoké?" Režisér Zack Snyder na to reaguje jednoduše: "To je impuls ke vzniku filmu se zombiemi." Filmovým tvůrcům záleželo na tom, aby zombie - nemrtvé bytosti, měly masky, odpovídající současným představám. "S novou dobou přišli noví zombie, bylo třeba, aby vypadali reálně, aby děsili. Když je spatříš, budeš před nimi utíkat," říká Snyder. Zombie roku 2004 jsou rychlí, mají nadlidskou sílu a jsou hnání vražednou touhou, jsou jako žralok, který ve vodě ucítil krev. Jestliže napadnou člověka a ten zemře, jeho proměna v zombie je skoro totožná se smrtí. Čím více živých jim podlehne, tím se počet zombie násobí. "Zombie jsou cool a naši zombie jsou skuteční suveréni," říká Snyder. "Chovají se jako smečka vlků - a to musí zapůsobit na obecenstvo. Musí totiž uvěřit, že zombie opravdu jsou nebezpeční, setkáš-li se s jedním tváří v tvář, budeš přemýšlet o útěku, ale bude-li jich více... kromě útěku nemáš žádnou šanci vyhrát. A i ten se ti podaří jen budeš-li mít mimořádné štěstí." K vytvoření masky současného zombie byl angažován dvojnásobný nositel Oscara, speciální maskérský mistr David LeRoy Anderson. ("Nechtěl jsem, aby to byla jen obyčejná maska. Od počátku mi bylo jasné, že toto je film, kde maska bude hrát významnou roli," říká Snyder.) Anderson měl pouhé čtyři týdny k tomu, aby vytvořil návrh masky zombie a dal dohromady tvůrčí tým. |
Andersonovy návrhy se odlišují od všech tradičních podob zombie, které jsou odvozovány od afrických a latinskoamerických tradic. Chtěl vzbudit představu smrti a rozkladu. Cílem všeho bylo vytvořit repliku toho, co se ve skutečnosti děje s lidským tělem po dnech, týdnech a měsících po jeho smrti. "Chtěli jsme, aby podoba zombie byla odvozena od reality - a odpovídala tomu i barevnost a stupeň rozkladu." Bylo rozhodnuto, že rozklad zombie bude ukázán v procesu, v časovém úseku, kdy se skupina živých ukrývá ve středisku. Rozklad byl rozdělen do tří úseků. Anderson vysvětluje: "V prvním stadiu vypadají jako po smrti, sinale bledí, ale v jejich těle je ještě čerstvá krev. V druhém stadiu jsou ještě zřetelné mokvající rány, ale kůže už začíná odumírat. Ztrácí svou původní barvu, stává se skvrnitou a je z větší části modrozelená. Třetí stadium je nejintenzivnější, na povrch vystupuje obrys kostry. Rány už jsou zastaralé, kůže odumřelá a její barva je olejově černá." Anderson a jeho tým využili všech možností současné techniky k vytvoření těchto masek. "Od natočení původního filmu uplynula dlouhá doba, mezitím se vyvinula nová technika a vznikly nové materiály. Využili jsem toho všeho, přesto ale cílem naší snahy bylo totéž co tehdy: vyvolat odpor a děs, ale všechno je právě díky technice mnohem reálnější, situace má připomínat rozsáhlou, válečnou katastrofu." Sarah Polleyová říká: "Připadalo mi to neuvěřitelné, mám-li být naprosto upřímná, byly okamžiky, kdy jsem se bála na tyto bytosti jen pohlédnout, a zejména, když jsem jim byla nablízku, bylo mi na zvracení. Opravdu vypadaly příšerně." |
Tvůrci se shodli na tom, že pro hlavní role musí získat ty nejlepší herce. Šťastnou náhodou projevila zájem o roli Any Clarkové, zdravotní sestry, která je jakýmsi morálním pilířem celé skupiny, uznávaná a všestranná herečka Sarah Polleyová, která vytvořila řadu postav v nezávislých filmech. Překvapilo to dokonce i jejího agenta. "Chápu, že vůbec nemohl očekávat, že bych takovou postavu chtěla hrát," říká Polleyová, "ale mám podobná témata ráda. Líbil se mi film, který je základem a inspirací tohoto snímku a když jsem pak mluvila s režisérem Zackem a producentem Newmanem, zjistila jsem, že mají ohromné nápady na to, jak autenticky bude šokující příběh působit. V hororu je třeba říkat věci vážně, i když mají komický obsah. To co si Zack a všichni spolu s ním předsevzali, je velmi náročné." Zack Snyder byl překvapen zájmem Polleyové. "Sarah prodá náš film. Je jako herečka své roli velmi oddaná, každou situaci opravdu prožívá a když je na scéně, obecenstvo jí jednoduše naprosto věří." Polleyová se svěřuje, co bylo důvodem jejího zájmu o roli: "Mám slabost pro tematiku zombie. Už od dětství. Základem jsou asi mé úvahy, co se stane s člověkem, když zemře: je smrt skutečně něco konečného, nebo je to jenom konec jedné poloviny bytosti a druhá žije dál? Mnoho her, které jsem si jako dítě hrála, mělo nějakou souvislost se zombiemi. A k tomu jsem byla nadšená Romerovým filmem." |
Je to ovšem první akční film, v němž Polleyová hraje a před začátkem natáčení nepočítala s fyzickými nároky, které jsou s její postavou spojené. "Po týdnu natáčení se mi zdálo, že jsem se v životě tolik nenaběhala." směje se. "Je to výjimečné, když žena ve filmu dělá o něco víc, než pobíhá sem a tam, vzdychá a sténá, takže pro mne je bezvadné, že Ana se chová úplně jinak, má všechno naprosto pod kontrolou." Anin boj se zombiemi však není jednoduchý. Její první setkání s oběťmi tohoto moru bylo skoro smrtelné (byla svědkem proměny souseda i vlastního manžela). Ana se připojuje ke Kennethovi, policistovi, jehož rodina také padla moru za oběť. Kenneth je tím velmi deprimovaný, ale stále je to muž, vědomý si své povinnosti a nyní je jeho cílem najít bratra. Tvůrci od začátku plánovali, svěřit tuto roli Vingu Rhamesovi. "Jako Kennetha jsme si představovali člověka, vyzařujícího fyzickou sílu, lehce zamračeného, někoho, kdo dokáže leccos vyjádřit, aniž k tomu potřebuje slova. I když je velký a silný, cítíte, že se na něj v případě nouze můžete spolehnout," říká Abraham. Rhames poznamenává: "Obsazení filmu muselo být komplexní, protože to není jen hororový film, ale příběh, kde jeden závisí na druhém. Je tu zapotřebí řada herců různých typů - něco jako když se kreslí skupinový portrét a každá barva vyjadřuje jiný charakter. Ve skutečnosti jsme také byli různorodou hrstkou lidí, uzavřených v prostoru nákupního střediska a jestliže jsme chtěli přežít, bylo nutné spolupracovat, ať jsme vzájemně byli jakkoli rozdílní." |
Pro postavu prodavače Michaela si tvůrci vybrali Jakea Webera, který podle slov producenta Abrahama "vnesl do své postavy to, co jsme v ní ani sami neviděli." Herec Weber říká: "Zajímalo mě na postavě Michaela, jak se vypořádává s nenadálou situací, uvědomuje si, čeho je vlastně schopen, když je konfrontován s touto válkou. Bojuje, aby zachránil poslední zbytky lidství v tomto zdevastovaném světě a jeho samotného překvapuje, že v sobě ještě nachází schopnost bojovat, když zjistí, že jedinou alternativou zbabělosti je hrdinství." "Jestliže Ana je srdcem a morálním středem skupiny, pak Michael je jejím svědomím a praktickým vůdcem," říká režisér Snyder. Jednou z náročných rolí je postava tuláka Andreho, který se snaží pečovat o svou těhotnou manželku. "Je to chlapík, který si v této situaci klade otázku: je zde peklo? A jestliže zjišťuje, že tu skutečně peklo je, pak do něho musí vstoupit. Připravuje se na to a lže celé skupině - a platí za to vysokou cenu," říká Newman. "Potřebovali jsme vynikajícího herce, který by dokázal vyjádřit tento zmatek a Mekhi Phifer byl ten skutečně pravý," říká režisér Snyder. Phifer vysvětluje: "Jestliže jsou zde zombie, všechen ten chaos okolo nich tvoří vlastně permanentní pozadí k této velice lidské historce skupinky přeživších. Nechci se dotknout scenáristy ani režiséra a producentů, ale postavy zombie lze nahradit čímkoli, před čím se lidé musí skrývat. Ale ať už je to cokoli a v případě, že to jsou právě zombie, nutí to postavy, aby se soustředily na jediném místě a naučily se spolu vzájemně vycházet. To pro mne bylo na tomto projektu opravdu lákavé. - Navíc mě velmi těšila spolupráce s ostatními herci, zejména s Vingem Rhamesem. Máme spolu bolestnou scénu, v níž přemýšlím o všech událostech, kterými jsme byli v důsledku této nešťastní situace zaskočeni, kdy opravdu jde o život a člověk uvažuje o tom, co se stane, když zemře. Čeká ho nebe nebo peklo ..." |
Podobné filmy |