fb  Sdílet
   Informace    Komentáře    Obsazení    Hodnocení    Videoukázka    Fotky    Podobné filmy    

62% 646 hlasů
film / drama, Životopisný, romantický, Velká Británie, , 111 min.
The Invisible Woman
Kinopremiéra v ČR 10.4.2014 v SK 3.4.2014, DVD od 13.8.2014 Bontonfilm

Režie:
Herci: , , , , , více...
starNastavit upozornění

V TV televize st. 10.6. ORF2 00.15



Ukázka
02:01



Svůj největší příběh Charles Dickens nenapsal, ale prožil.
Příběh utajené lásky jednoho z největších spisovatelů by s přehledem mohl být základem slavného románu, zůstal ale tajemstvím a v plné síle ho ukazuje až tento film. Charles Dickens, ženatý autor mnoha legendárních románů se na vrcholu své kariéry v polovině 19. století zamiloval do mladší dívky. V prudérní Anglii té doby něco veřejně zakázaného, svůj vášnivý vztah proto udržoval v utajení až do své smrti. Složitý příběh prožívala i jeho láska, mladá žena, které nezbývalo, než zůstat neviditelnou a ukrytou jen "mezi řádky". Charlese Dickense si představujeme jako starosvětského Angličana, který napsal Vánoční kolegu nebo Olivera Twista. Rozhodně ne jako někoho, kdo by mohl mít sexappeal. Film Vášeň mezi řádky nám však představuje skutečného Dickense. Charismatickým mužem plného energie, který, kromě toho, že měl manželku a deset dětí a psal své tlusté romány, zvládal být i novinářem, divadelníkem, společenským aktivistou, celebritou. Vášně mezi řádky se ale ještě více soustředí na Nelly, inteligentní a krásnou mladou ženu, která si s Dickensem odvážně začne milostný románek, jehož důsledky si v tu chvíli ještě neumí představit. Neví, jaké to je, být milenkou ženatého muže s deseti dětmi. Ve viktoriánské Anglii je to zločin, který se trestá vyhoštěním na okraj společnosti. I když ji její milenec hmotně zajistí, nečeká ji žádná světlá budoucnost. Přestože jejich vztah byl plný lásky a vášně a přetrval až do jeho smrti, přestože se stala Dickensovou živou vodou a múzou, přesto se musela smířit s rolí "neviditelné" ženy. "Hlavní hrdinka a její tajná minulost mě dojímaly," říká slavný Ralph Fiennes, který hraje Dickense a film i režíroval. "Chtěl jsem vyprávět o tom, jak se Ellen Ternan stala milenkou Charlese Dickense. Je to o ženě, která tají svou minulost, jež ji poznamenala navždy a o níž není schopna mluvit se svými blízkými."
Uprav informace o filmu

Komentář k filmu Hodně zajímavé téma a velmi pěkně herecky obsazeno, ale bohužel velmi nudně a fádně zpracováno.. Po vášni ani stopa :-(
Všechny komentáře k filmu 5+ Napiš komentář k filmu a získej DVD

Web: IMDB, Titulky    Videotéka: přidat si do ní film

Popis filmu Vášeň mezi řádky

Charlese Dickense si představujeme jako starosvětského Angličana, který napsal Vánoční kolegu nebo Olivera Twista. Rozhodně ne jako někoho, kdo by mohl mít sexappeal. Charismatickým mužem plného energie, který, kromě toho, že měl manželku a deset dětí a psal své tlusté romány, zvládal být i novinářem, divadelníkem, společenským aktivistou, celebritou. Vášně mezi řádky se ale ještě více soustředí na Nelly (Felicity Jones), inteligentní a krásnou mladou ženu, která si s Dickensem odvážně začne milostný románek, jehož důsledky si v tu chvíli ještě neumí představit. Neví, jaké to je, být milenkou ženatého muže s deseti dětmi. Ve viktoriánské Anglii je to zločin, který se trestá vyhoštěním na okraj společnosti. I když ji její milenec hmotně zajistí, nečeká ji žádná světlá budoucnost. Přestože jejich vztah byl plný lásky a vášně a přetrval až do jeho smrti, přestože se stala Dickensovou živou vodou a múzou, přesto se musela smířit s rolí "neviditelné" ženy.


O filmu

obrazek
Jak se rodila Vášeň mezi řádky

Hned poté, co Ralph Fiennes dokončil svůj režijní debut, film Coriolanus, ve kterém také hrál hlavní roli, prodentka Gabrielle Tana ho oslovila s novým tématem. Šlo o zfilmování úspěšné knihy Invisible Woman autorky Claire Tomalin, životopisu mladé herečky Ellen Ternan, která prožila dlouhou a utajovanou milostnou aféru s Charlesem Dickensem a po jeho smrti dokázala začít nový život. Na scénáři pracovala Abi Morgan, která je podepsána také pod scénáři k dramatu Stud a životopisnému filmu Železná lady o Margaret Thatcherové.

Ralph Fiennes se o příběh okamžitě začal zajímat jako režisér: „Ellen Ternan a její tajná minulost ve mně vzbuzovala hluboké pohnutí. Je to příběh o ženě, která v sobě dusí vzpomínky na bývalý vztah, jenž ji poznamenal navždy, a nemá možnost o nich s nikým hovořit.“

Podle Abi Morgan vnesl Ralph Fiennes do jejího scénáře nový rozměr: „Je velmi vzrušující pracovat s režisérem, který je zároveň herec. Každou chvíli se zvedne ze židle, dodává jednotlivým větám pohyb a gesta, rozehraje celou místnost. Náš proces psaní to výrazně ovlivnilo. Ralph velmi dobře dokázal každou scénu vizualizovat a chápal, jak bude vypadat před kamerou. A také uměl skvěle škrtat, protože ví, jak málo herci ve skutečnosti potřebují.“

Ralph Fiennes i Abi Morgan se často radili také s autorkou knižní předlohy Claire Tomalin, která jako první vdechla Ellen Ternan nový život. „Na jejím příběhu mě nejvíc fascinovalo to, že po Dickensově smrti dokázala začít znovu,“ říká Claire Tomalin. „Stala se dámou, vydávala se za ženu o deset let mladší, vdala se a vybudovala si nový svět. Odmítla být neviditelnou ženou navždy.“

Scenáristka Abi Morgan se rozhodla strukturovat příběh jako sérii „malých tragédií,“ které provázely celou milostnou aféru Nelly a Dickense. Nejvýznamnější byly dvě: Tomalin ve své knize odhalila, že Dickens a Nelly spolu počali dítě. Tou druhou byla scéna vykolejení vlaku, kterým oba milence cestovali. Nelly byla zraněna, ale Dickens ji nechal samotnou. Tehdy si nejcitelněji uvědomila, co to znamená být tajná milenka ženatého muže.

obrazek
Důvěrný portrét Charlese Dickense

Ralph Fiennes zprvu neměl úmyslu ujmout se role Charlese Dickense. Ale i když on sám pochyboval, ostatní nikoli. „Pořád jsem mu říkala: Dickense musíte hrát vy! Jste pro to stvořený!“ vzpomíná Claire Tomalin.

„Pro mě byl Dickensem vždycky Ralph a šlo jen o to, jak ho přesvědčit,“ usmívá se Abi Morgan. „Při práci na scénáři jsem mu stále říkala: ?A teď půjdeš tam a budeš dělat tohle...' jako by už tu roli hrál on. A on na to: ,To není jisté.' a já na to: ,No dobrá, Daniel Day-Leis by v té roli byl taky skvělý.' Což každého herce samozřejmě vyprovokuje.“

„Dlouho jsem se nemohl rozhodnout,“ přiznává Fiennes. „Ale po několika měsících práce na scénáři jsem věděl, že tomu pokušení prostě neodolám.“ Charles Dickens, jak jej představuje film Vášeň mezi řádky, je muž posedlý hektickou energií. Nejenže si k manželce a deseti dětem pořídí ještě milenku, ale současně dodržuje přísný režim každodenního psaní, který dokáže skloubit s prací novináře, herce, divadelního režiséra, společenského aktivisty a lva salonů.

„Svým způsobem mi právě tohle asi pomohlo, protože organizovat lidi a míchat se do všeho je velmi dickensovské,“ říká Ralph Fiennes o zátěži, kterou na sebe vzal dvojitou úlohou režiséra a představitele hlavní mužské role.

A jaký byl jako režisér? „Náročný,“ říká představitelka Nelly, herečka Felicity Jones. „Nic nenechá jen tak být, nikdy vám nedovolí vybrat si snadnější možnost. Natočí klidně 15, 20 opakování záběru, než je spokojený.“ Kristen Scott Thomas, která hraje Nellyinu matku, pracovala s Ralphem Fiennesem už potřetí od doby, co sama byla jeho filmovou láskou v dramatu Anglický pacient. „Nechat se od něj režírovat mě bavilo stejně jako s ním hrát. Mám úctu k tomu, co dokáže. Dovede všechno držet na svém místě a přitom zůstat jedním z herecké party.“

Scenáristka Abi Morgan porovnává Dickensovu energii s tou Ralphovou. „Dickens je jako neustálá energetická bomba, kdežto Ralph si dovede vybrat, jak intenzivně rozsvítí žárovku svého charismatu. Umí být spoluautorem, režisérem, hercem, designérem. Skáče z jedné role do druhé.“

Nejobtížnější však pro něj bylo režírovat sebe samotného. Musel jsem se na sebe dívat, sedět se svým střihačem a vybírat záběr po záběru,“ říká Fiennes. „Vytvořit postavu na plátně, to je nekonečné, úžasné puzzle mnoha střípků. Jako režisér se na všechny díváte a snažíte se zachytit, kdy se z nich stává jednolitá vlna. Jak se to podaří, to vlastně nevím.“

S jeho mnoha rolemi na natáčecím placu měla největší problém jeho maskérka a vlasová designérka Jenny Shircore, která s ním spolupracovala už na filmu Nadějné vyhlídky. „Donutit ho klidně sedět, zatímco jsem něco předělávala, bylo ještě těžší než obvykle. Stále myslel na další záběr a nedokázal posedět.“

obrazek
Obsazení Vášně mezi řádky

„Ralph má vnitřní barometr, kterým rozpozná herecký talent,“ říká Abi Morgan. „Kromě Kristin, Felicity a Ralpha samotného ve filmu hraje veliký herecký soubor, jehož členové nebyli příliš známí. On si skutečně umí vybrat ty pravé.“

Britská herečka Felicity Jones byla do role Ellen Ternan obsazena ještě dřív, než se sám Ralph Fiennes odhodlal hrát Dickense. Patří k nejžhavějším britským mladým talentům, zejména poté, co si zahrála ve filmu Like Crazy, který se stal hitem festivalu v Sundance roku 2011.

„Chtěl jsem někoho, kdo má bohaté vnitřní zdroje,“ říká Ralph Fiennes. „Felicity je velmi talentovaná a inteligentní, kamera navíc dokáže zachytit, co se odehrává v její duši.“ Felicity Jones navíc dokázala zahrát dvě polohy Ellen - mladou dívku a zralou ženu. „Starší Nelly je žena s tajemství a Felicity má úžasnou schopnost tohle zviditelnit,“ říká Fiennes. „A jako mladá dívka se zase umí svobodně, bezstarostně smát, a je zranitelná.“

„Myslím, že Nelly Dickense okouzlila právě tím, že nebyla úplně čitelná, stále zůstávala tak trochu záhadou,“ dodává sama Felicity Jones.

Jak se rodil Dickensův svět

Před začátkem natáčení tvůrci velmi pečlivě studovali, jak vypadala Anglie 19. století. Ralph Fiennes chtěl, aby dobové drama působilo na diváky co nejreálněji: aby i tapety na stěnách místností působily přesvědčivě, stejně jako obleky z těžkých látek, které se v té době nosily. Jeho vášeň pro detaily zašla tak daleko, že když Dickens v jedné scéně pálí dopisy, každý z nich musel být skutečně ručně napsán. A když se točila scéna na dostizích, kompars v publiku skandoval jména skutečných koní, kteří závodili na derby v Doncasteru roku 1857. „Když jsou detaily věrohodné, publikum to cítí,“ vysvětluje Ralph Fiennes.

Právě tuto scénu inspiroval obraz Den na Derby od Williama Powella Frithe. „Prohlíželi jsme si ho zvětšovacím sklem,“ říká autorka dekorací Maria Djurkovic. „Tady někdo drží humra, támhle zase psa na vodítku. Snažili jsme se být přesní, ale ne otročtí.“

I na dalších aspektech Dickensova světa Ralph Fiennes spolupracoval s hvězdným, cenami ověnčeným týmem. Tvůrcem kostýmů je Michael O'Connor, který získal Oscara a cenu BAFTA za kostýmy k filmu Vévodkyně, make-up a vlasy dělala Jenny Shircore, držitelka Oscara a BAFTA za práci na Královně Alžbětě a proměnila Ralpha v postavu Magwitche pro film podle Dickensova románu Nadějné vyhlídky. Lokace vybíral původem dánský location manager Michael Harm.

Pro scény z roku 1870, v nichž sledujeme Nelly v jejích dospělejších letech, si Fiennes vybíral spíše melancholickou paletu barev a scenérií. Odehrávají se v Margate v Kentu na jižním pobřeží Anglie. Natáčelo se jen pár mil odtud v Camber Sands, kde kameraman Rob Hardy zachytil zdejší typické zimní přísvity. Interiérům školy v Margate, kde Nelly žije s manželem a synem, Maria Djurkovic propůjčila tlumené tóny a poklidnou estetiku.

Naproti tomu scény, v nichž mladá Nelly poprvé potkává Dickense, představují naprostý kontrast v barvách i atmosféře. Vyjadřují její vzrušení a nadšení z toho, že potkala tak výjimečného muže. Samostatnou kapitolou Vášně mezi řádky jsou kostýmy, za které Michael O'Connor získal svou další oscarovou nominaci. Pracoval s dobovými fotografiemi a malbami Dickensových současníků, aby zjistil, jak bylo oblečení v té době střiženo a konstruováno. „Ralph byl ochoten nechat hrát každý kostým ve více scénách,“ říká O'Connor. „Což je dobře, protože nic není ve filmu nepřesvědčivější než lidé, kteří se pořád převlékají. V té době lidé nosili celá léta totéž oblečení, které přizpůsobovali pro různé příležitosti.“

„Do kostýmu se musíte zamilovat,“ komentuje jeho práci Perdita Weeks, která hraje Nellyinu nejstarší sestru Mariu. „Nezáleží na tom, že jsou trochu cítit nebo jste se ji něčím polili. Jinak by člověk před kamerou vypadal jako panenka Barbie, odtržený od všeho, co dělá a cítí.“ Pro O'Connora bylo velkou výzvou vytvořit dvě různé podoby Nelly ve dvou fázích jejího života. „Na fotkách ji známe jen z pozdější doby, a navíc jsou to stylizované fotografie,“ říká. „Najít za nimi ženu, která se ráno probudí a jde do divadla a tam se pokouší o herecký výkon, který jí moc nejde, bylo velmi obtížné.“

O'Connor spolupracoval s Felicity Jones na tom, aby její charakter společně vyjádřili také pomocí kostýmu. „Každá vrstva mého kostýmu byla ušita přesně tak, jak se šaty tehdy nosily,“ říká Felicity. „Všechny Michaelovy kreace ve mně vzbuzovaly ohromný úžas. Připadala jsem si doopravdy jako člověk z té doby.“

obrazek
Kouzelná moc kostýmů vstoupila do hry také v případě Kristin Scott Thomas. „Kristin vypadá elegantně, ať si na sebe oblékne cokoli. Snažil jsem se ji udělat trochu reálnější, víc nohama na zemi. U ní má člověk pokušení obléct jí něco temného a minimalistického, ale tehdy byla doba spousty volánků, mašlí, krajkových límců a jiných serepetiček. Všechny tyhle věci nám pomohly ukázat trochu jinou Kristin,“ vysvětluje O'Connor.

Velmi důležité byly také vlasy a make-up. „Dobový účes dokáže člověka velmi změnit, to je jako když si obléknete podvazkový pás nebo korzet. Hned vás to přenese do jiných časů,“ komentuje Jenny Shircore a pokračuje: „Také musíte brát ohled na jednotlivé herce, jejich tváře a samozřejmě i jejich filmové charaktery.“

Podobně jako je tomu ve všech Dickensových románech, i zde všechna místa, které Abi Morgan popisuje ve scénáři, skutečně existovala. Lokační manažer Michael Harm začal tím, že ověřoval jejich skutečné adresy. Pokud už neexistovaly nebo byly pro filmování nevhodné, vyhledal podobné domy a interiéry. Největším výzvou byly současné vývěsní štíty a další prvky, které dnes zdobí georgiánské a viktoráinské doby v Londýně, stejně jako Dickensův dům v Rochesteru, kde je dnes škola.

„Zbavit se všech moderních prvků je neuvěřitelně obtížné: koberce ode zdi ke zdi, různé zdroje osvětlení a vypínače,“ říká Harm. „Naše hledání se soustřeďovalo na místa, kde jich bude co nejméně, aby dekoratéři mohli dělat svou práci.“

Přestože natáčení mělo velmi napjatý časový rozvrh, Harm byl velmi potěšen spoluprací s Ralphem Fiennesem, který byl kdykoli ochoten sednout do auta a vydat se za ním na lokace. „Podařilo se nám v krátkém čase udělat obrovské množství práce,“ konstatuje. „Ralph je velmi vizuálně založený režisér a dovede srozumitelně popsat, o co mu jde. Rychle jsme se shodli na tom, co pro něj máme vyhledat.“

„Ano, je velmi vizuální,“ souhlasí Marina Djurkovic. „Taky skvěle kreslí a dělá nádherné storyboardy.“ Sám Ralph Fiennes přiznává, že než se pustil do tohoto projektu, neznal Dickensův život a dokonce ani většinu jeho románů. „Zatímco jiní lidé četli Dickense, já jsem se soustředil spíš na Dostojevského, Tolstého a další autory,“ vysvětluje. „Byl jsem mladý a chtěl jsem být trendy. Teď ovšem jeho dílo vnímám naprosto jinak.“

Podobné filmy

Návrh
(The Proposal) Kanaďance Sandře Bullock vypršelo vízum a hrozí jí deportace. A jediný způs...
dnes 17.55
NAHRAT
ZDARMA
Nova Cinema
Ohnivý oceán
(Hidalgo) Kovboj Viggo Mortensen přijal výzvu zúčastnit se se svým věrným koněm Hidalgem v...
dnes 20.00
NAHRAT
ZDARMA
Nova Cinema
Den před krizí
(Margin Call) Buď první. Buď chytřejší. Nebo podváděj. Americký film o tom, jak se dopraco...
dnes 21.45
NAHRAT
ZDARMA
ČT2
Podobné filmy
Jestli se ti nelíbí naše nabídka podobných pořadů napiš nám.

logo horoskopy
logo humor
logo studentka
logo nejhry
logo najdemese
logo sms
logo tvp
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce... Filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
    Přihlášení
    Registrace


    Pondělí 1. 6. 2020 Svátek má Laura
    Vyhrávej v casino.cz nebo na vyherni-automaty.cz   Prodávej s Plať-Mobilem.cz