fb  Sdílet
   Informace    Komentáře    Obsazení    Ukázka    Fotky    Podobné filmy    

85%
film / drama, USA, , 106 min., od 12 let
Kinopremiéra v ČR 29.1.2015 v SK 22.1.2015, DVD a Blu-Ray od 3.6.2015 Bontonfilm

Režie:
Herci: , , , , , více...

Ocenění: 2014, Nominace na Oskara, Nejlepší film
2014, Oskar, Nejlepší mužský herecký výkon ve vedlejší roli, J.k. Simmons


V TV televize so. 25.1. Sky Movies Drama & Romance HD 15.10
Sky Movies Drama & Romance HD 15.10




Ukázka
01:58



Utrpení utváří duši velikánů. Touha stát se elitním jazzovým bubeníkem může vést až na samou hranici únosnosti.
Proslulý dirigent jazzové kapely na Shafferově konzervatoři dává životní šanci nadějnému bubeníkovi Andrewovi Neimanovi, což byla první velká dramatická příležitost pro začínajícího herce Milese Tellera. Andrew hned při první příležitosti na vlastní kůži zakusí nevybíravé metody nekompromisního vedoucího jazzového orchestru, který ho dožene k slzám. Zarputilého bubeníka ale pohání touha obstát v elitní konkurenci a dosáhnout dokonalosti navzdory tvrdému drilu, který často zachází za únosnou mez a dovádí ho na samý pokraj šílenství. Náročný učitel to však považuje za naprostou nezbytnost, protože jen tak dokáže ze svých žáků dostat víc, než se od nich vůbec očekává.
Uprav informace o filmu

Komentář k filmu Dobra haluz tenhle komentar :-D Ale pravda, nekoho muzou vzrusovat i despoticti, psychopaticti sefove resp. dirigenti... :-D :-D :-D
Všechny komentáře k filmu 5+ Napiš komentář k filmu a získej DVD

Web: IMDB, Titulky, Oficiální stránka    Videotéka: přidat si do ní film

Popis filmu Whiplash

Andrew Neiman je devatenáctiletý jazzový bubeník, který sní o slávě, ale není si jistý tím, zda se jeho sny někdy naplní. Pronásledovaný neúspěšnou spisovatelskou kariérou svého otce je rozhodnutý vystoupat až na samotný vrchol nejprestižnější hudební konzervatoře. Jednoho večera na Andrewa, který právě cvičí na bicí, narazí Terence Fletcher, dirigent, proslavený svým učitelským talentem ve stejné míře jako svými nemilosrdnými praktikami. Ačkoliv si spolu toho večera příliš mnoho nesdělí, probudí Fletcher v Andrewovi touhu dosáhnout svého cíle. K Andrewovu překvapení dalšího dne Fletcher požádá o to, aby byl Andrew přidělen k jeho kapele. Tento jediný čin mladíkovi navždy změní život. Zpočátku je Andrew nucen fungovat pouze jako záskok a otáčet partituru hlavnímu bubeníkovi. Ale na příští soutěži, které se kapela účastní, hlavní bubeník řízením osudu či něčím přičiněním ztratí svou partituru. Andrew, který zná celý part nazpaměť, dostane šanci hrát. Ačkoliv se tímto činem odcizí ostatním hudebníkům, kapela soutěž nicméně vyhraje a Andrew má šanci stát se Fletcherovým novým oblíbencem.


O filmu

obrazek
Vyjádření režiséra

O radosti z hudby existuje celá řada filmů. Ale jakožto mladý bubeník v konzervatorní vysokoškolské jazzové kapele jsem nejčastěji pociťoval zcela jiné emoce: strach. Strach z toho, že vynechám úder. Strach z toho, že ztratím rytmus. A ze všeho nejvíce strach z mého dirigenta. V případě snímku Whiplash jsem chtěl natočit film o hudbě, který by působil dojmem válečného filmu či gangsterky - ve kterém jsou místo zbraní hudební nástroje, slova jsou tak ničivá jako střely a děj se neodehrává na bojišti, ale ve školní zkušebně či na koncertním jevišti.

Z jazzových legend mne vždy nejvíce fascinoval mladý Charlie Parker. Pokud byste se v době, kdy Charliemu bylo 16 nebo 17 let, zeptali jeho vrstevníků, kdo z mladých hudebníků v Kansas City má ty největší ambice stát se nejslavnějším hudebníkem své generace, nikdo z nich by Charlieho nezmínil. V očích těch zkušenějších byl pouze nadšeným mladíkem s průměrným nadáním. Ale přesto se Charliemu v pozdních letech jeho dospívání cosi přihodilo, protože když mu bylo devatenáct let, hrál tu nejúžasnější hudbu, jakou kdy svět slyšel. Jak k tomu došlo? Inu, říká se, že se jednoho večera podílel na vystoupení v klubu Reno a zkazil své sólo: místní bubeník po něm hodil činelem a diváci ho vypískali z jeviště. Šel spát se slzami v očích a mumlal si, že jim ještě ukáže. Následující rok cvičil jako smyslů zbavený a když se do Rena vrátil, vyrazil světu dech.

Jako vysokoškolák jsem trávil každý den celé hodiny zavřený v odhlučněném sklepě, kde jsem cvičil na bicí, až jsem měl ruce rozedřené do krve, a snil o právě takové proměně. Kupředu mě hnala vidina mého osobního hrdiny, mého školního dirigenta, kterému se v uplynulém desetiletí také podařila jistá pozoruhodná proměna: dokázal proměnit začínající jazzovou kapelu z veřejné školy v New Jersey v nejlepší studijní program svého druhu v celé zemi, alespoň podle magazínu Down Beat, v kapelu, která hrála na dvou prezidentských inauguracích a zahajovala jazzový festival JVC v New Yorku. Na dlouhé roky se bubnování stalo smyslem mého života a poprvé došlo k tomu, že se v mé mysli hudba spojovala nikoliv se zábavou či radostí či snahou o sebevyjádření, ale se strachem.

Když na to období vzpomínám, přemítám, jak a proč k tomu došlo. Má dráha bubeníka vyvrcholila celonárodním uznáním a cenami, ale stále si velice živě dokáži vybavit noční můry, nevolnost a vynechaná jídla, dny nepředstavitelné nervozity - to vše ve službách hudebního stylu, který je na svém povrchu především o svobodě a radosti. Více než cokoliv pro mě byl v oněch dnech důležitý jediný vztah - vztah k mému učiteli. Právě tento vztah - tak plný napětí - jsem toužil podrobně prozkoumat ve filmu Whiplash. Pokud je učitelovou povinností přimět studenta k tomu, aby dosáhl vyšších cílů, kde se nachází bod zlomu? Bylo opravdu potřeba, aby byl Charlie Parker vypískán z jeviště, bylo-li mu souzeno stát se „Birdem“? Jak můžete z někoho udělat velikána?

Abych zachytil emoce, které jsem v dobách svého bubnování cítil, chtěl jsem natočit každé hudební vystoupení ve filmu tak, jako by se jednalo o souboj na život a na smrt - jako například automobilovou honičku nebo bankovní loupež. Chtěl jsem názorně demonstrovat všechny podrobnosti, které jsem si pamatoval - všechen ten pot a dřinu a úsilí, které si hudba vyžadovala. Špunty do uší a zlomené paličky, puchýře a poškrábané ruce, nekonečné počítání a pípající metronomy a pot a únavu. Současně jsem chtěl zaznamenat i ty prchlivé okamžiky krásy, které hudba vyvolává - a které je film schopen tak působivě zprostředkovat. Když se zaposloucháte do sóla Charlieho Parkera, ocitnete se ve stavu blaženosti. Stálo to všechno utrpení, které kvůli svému umění Parker protrpěl, za to, že si my o desítky let později můžeme vychutnávat jeho výsledky? Nemám tušení, ale podle mého názoru se jedná o otázku, kterou rozhodně má smysl si pokládat a která přesahuje hranice hudby - dokonce hranice umění - a dotýká se konceptu, který je tak prostý, ale současně tak významný pro americkou povahu: úspěch za jakoukoliv cenu.

Podobné filmy

Únosci
(Way of the Gun, The) Únos budoucího potomka vlivného zločince? Špatný nápad. Americký thr...
dnes 22.45
ČT2
Nikdo
(Nobody) Zdánlivě obyčejný muž se postaví skupince chlápků, kteří v autobuse obtěžují mlad...
dnes 23.10
Nova
Cellular
Kim Basinger je nečekaně unesena na neznámé místo, aniž by tušila proč a kdo jsou její věz...
zítra 00.50
Nova Cinema
Podobné filmy
Jestli se ti nelíbí naše nabídka podobných pořadů napiš nám.

logo horoskopy
logo humor
logo studentka
logo nejhry
logo sms
logo tvp
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce... Filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
    Přihlášení
    Registrace


    Sobota 18. 1. 2025 Svátek má Vladislav
    Vyhrávej v casino.cz nebo na vyherni-automaty.cz   Prodávej s Plať-Mobilem.cz