Kinopremiéra v ČR 13.1.2011 v SK 27.1.2011, DVD a Blu-Ray od 16.5.2011 Bontonfilm
Po smrti otce se Britt Reid, jenž si do té doby jen užíval života, alkoholu a dívek, mění v Super hrdinu, který po nocích chrání občany města. S prací superhrdiny mu pomáhá ještě Kato, který vyrůstal na ulici a umí skvěle bojovat.
Reziser Michel Gondry /Nauka o Snech/ natocil celkom milu sympaticku komediu. US styl humoru je vacsinou na kilometre vzdialeny tomu europskemu, ale tuna sa vynimocne tvorcom podarilo tento US styl humoru aspon trochu Europe priblizit, takze obcas sa da aspon pousmiat. Cameron Diaz to sice netaha ako v Gangs of New York, ale dobre sa pozera na nu, Christoph Waltz na urovni a sranda, ze sa nasla aj minirola pre Edwarda Furlonga /Terminator 2 - The Judgment day/. Celkovo vzate, dalsia US sympaticka komedia : 70 %
Britt Reid je synem Jamese Reida, vydavatele novin Los Angeles Daily Sentinel. James jednoho dne zemře na alergickou reakci na včelí bodnutí. Po Jamesově pohřbu se Britt seznámí s mužem jménem Kato, což byl Jamesův zaměstnanec, automechanik a přítel, který ovládá bojové umění a učiní z něj svého asistenta. Britt a Kato se rychle stanou nejlepšími přáteli a společně se opijí. Oba se shodnou, že Jamese nenáviděli. Navštíví hřbitov, aby usekli hlavu Jamesově pamětní soše. To také udělají. Britt vidí, jak nějací zloději přepadnou muže se ženou. Když se je pokusí zastavit, zmlátí ho. Naštěstí ho Kato zahlédne a pomůže mu. Britt přesvědčí Kata, aby se z nich stali superhrdinové, kteří budou chránit město před zločinem. Britt si začne říkat Zelený sršeň. V boji se zločinem jim zdatně pomáhá i nově najatá sekretářka Lenore. Kato sestrojí auto vybavené několika kulomety a dalšími zbraněmi. Obrněnému autu začnou říkat Černá kráska a bojují s ním proti všem zločincům..
„Jako kluk jsem Zeleného sršně vážně zbožňoval,“ prohlašuje producent Neal H. Moritz. „Líbilo se mi, že Katóa hrál Bruce Lee a Van Williams byl jako Britt Reid skvělý. Je to pro mne jako splněné přání. Vždycky jsem záviděl tomu, kdo by měl možnost Zeleného sršně zfilmovat.“
Zelený sršeň se zrodil ve třicátých letech jako rozhlasový seriál, ale získal si zástupy fanoušků ve všech médiích - nejen v rozhlase, ale i coby série televizních filmů, comics a v šedesátých letech také jako jedna sezóna televizního seriálu, který v Americe vystřelil Bruce Leeho na vrcholky žebříčků popularity a udělal z něj americkou hvězdu.
Tímto novým snímkem Zelený sršeň debutuje na plátnech kin a představuje maskovaného mstitele nové generaci fanoušků.
Film režíruje Michel Gondry. Jak tvůrci filmu na projektu pracovali, projevila o něj zájem celá řada režisérů, ale když dostanete příležitost spolupráce s někým jako Gondry, tak zkrátka neváháte. Zejména pak tvůrce filmu zaujala skutečnost, že navzdory tomu, že má Gondry pověst režiséra velice neobvyklých filmů, se jeho představa o podobě Zeleného sršně víceméně shodovala s tou, jakou měli Moritz, Rogen a Goldberg od samého počátku. „Nejdříve jsem byl opravdu nadšený z toho, že má Michel o náš film zájem,“ popisuje Moritz. „Jsem jeho velkým fanouškem a přátelíme se už řadu let, ale jednalo se o poměrně klasickou komedii. Opravdu by ho něco takového mohlo zajímat? Nešlo o film příliš vzdálený jeho stylu? A Michel našel způsob, jak vzít kostru tohoto klasického hollywoodského filmu a obohatit ji o svůj původní styl - takže ano, je to klasický film, ale současně je to také film od Michela Gondryho.“
„Měl jsem možnost už v minulosti se do filmu tohoto žánru pustit, ale není to s nimi jednoduché,“ soudí Gondry. „Hlavní hrdina v nich zachraňuje celý svět - a já se s ním nedokážu ztotožnit. Mám ve filmech rád postavy, které mají chyby, smysl pro humor a možná se jim dokonce občas moc nedaří. Proto mě právě tenhle film zaujal.“
„Existuje riziko, že budete zaškatulkováni,“ pokračuje. „Samozřejmě se ve filmu objevují sekvence, podle kterých mne poznáte, ale nikdo nechce opakovat věci, které už divákům předvedl. Chci točit filmy, které kombinují technickou tvorbu filmů se skutečným herectvím. Tohle je velkolepá akční komedie a pochopitelně je v ní spousta efektů, ale to je proto, že jsme spoustu těch efektů natočili přímo na místě. Herci mohli hrát a být legrační a výsledkem je skvělý zážitek.“
„Britt Reid je vyhlášený tím, že je synem někoho, kdo dokázal velké věci, ale jinak je to jenom člověk, který si užívá nočního života,“ říká Seth Rogen o své postavě. Rogen společně se svým partnerem Evanem Goldbergem také napsal scénář. „Nikdy v životě neudělal nic smysluplného. Ale když mu zemře otec, spatří svou příležitost udělat něco, co dá jeho životu směr a smysl - rozhodne se, že své dědictví využije pro dobrou věc.“
Zelený sršeň je uváděn ve 3D, což je volba, která dokonale zohledňuje příběh, jež se Gondry snaží divákovi představit, včetně stylu, jakým byl film natáčen. „Michel je inovátor,“ míní Moritz. „Víte, on je tím, kdo vymyslel styl zvaný Matrix time - předvedl ho v reklamě pro Smirnoff řadu let předtím, než ho Matrix zpopularizoval. Michel používá k vyprávění příběhu každý nástroj, každý kamerový trik, které má k dispozici. A 3D je jen dalším nástrojem, které umožňuje tvůrcům filmů vyprávět své příběhy novými způsoby. Takže je pochopitelné, že se Michel zajímal o možnost uvést film ve 3D a používat v něm třetí rozměr zcela novými způsoby.“
Grant Anderson a Rob Engle byli pověřeni hlavním dohledem na 3D podobu filmu v souladu s tím, aby co nejlépe odpovídala Michelově vizi. Podle Englea poskytla Gondrymu skutečnost, že byl film z větší části natočen ve 2D a poté převeden do 3D, mnohem větší kontrolu nad výslednou podobou filmu - a ve výsledku mu umožnila pohrávat si s třetím rozměrem jeho specifickým stylem. „Konverze do 3D nám umožňuje manipulovat s třetím rozměrem způsobem, jakým by to v případě klasického natáčení nebylo možné,“ říká Engle. „Pokud natáčíte rovnou ve 3D, pak je výsledek pevně daný. Ale způsob, který jsme použili my, nám otevírá možnosti používat 3D kreativním způsobem a manipulovat s ním zcela nečekanými způsoby. Myslím, že právě to Michela láká. Například v jistých místech vezme prvky z jednoho záběru - kousky skla nebo zbraň - a přenese je po střihu do jiného záběru. Tímto způsobem získáte v 3D prostoru návaznost, která by v přirozeném 3D prostředí nebyla možná.“
Rozhodnutí o uvedení filmu ve 3D navíc přišlo záhy po dokončení jeho natáčení, takže měl Gondry možnost 3D prvky zakomponovat do řady sekvencí se speciálními efekty.
„Michel je vizionář,“ soudí Engle. „Neustále přichází s unikátními a tvůrčími nápady, jak filmové médium využít. Myslím, že 3D je novou a vzrušující zbraní v jeho filmovém arzenálu.“
Gondry je o svém potenciálu přesvědčil už při jedné z prvních schůzek s Moritzem, Rogenem a Goldbergem. Předvedl jim svou představu o podobě akčních scén filmu, které říká Kato-Vision. „Michel přišel s něčím, co si doma připravil, což byla v podstatě bojová scéna mezi dvěma hrdiny, a šlo o jeden z důvodů, proč jsme byli opravdu nadšeni z možnosti, že by se na našem projektu podílel,“ vzpomíná Moritz. „V rámci jednoho políčka spolu dva lidé bojovali každý jinou rychlostí. Michel je člověk, který přesně ví, jak přijít s něčím revolučním.“
Rogen to komentuje stručně: „Když jdu do kina, chci vidět něco, co jsem ještě neviděl - a pokud existuje člověk, který dokáže přijít se spoustou věcí, které ještě nikdo neviděl, pak je to Gondry.“
Natáčení každého filmu vyžaduje velkou dávku spolupráce, ale Zelený sršeň je toho výjimečně trefným důkazem. „Mají mezi sebou skvělé vztahy a spolupráce s nimi je ohromná zábava,“ popisuje Cameron Diaz. „Jste na natáčení a přijde Michel a dá všem potřebné instrukce. To zaslechnou Seth a Evan a proberou s Michelem možnost změny dialogů. A najednou se současně děje ohromná spousta věcí - je to jako obrovský mixér, do kterého všichni přihazují další a další ingredience a výsledek je lahodnější a pestřejší než kdy předtím.“
Rogen a Goldberg toužili napsat scénář k nějakému dalšímu filmu. „Odjakživa jsme byli fanoušky comicsů a superhrdinů,“ vysvětluje Rogen. „Dlouhou dobu jsme se snažili napsat scénář k filmu o hrdinovi a jeho pomocníkovi. Ale nenacházeli jsme nic, co by nám opravdu vyhovovalo, dokud jsme nenarazili na Zeleného sršně. V něm jsme našli slavného hrdinu s působivou historií, ale současně šlo o materiál, který nám umožňoval pustit se do vlastní interpretace postav. Bylo to, jako by tenhle projekt byl šitý na míru tomu, po čem jsme s Evanem toužili - mohli jsme se zabývat vztahem mezi Brittem a Katóem na pozadí báječné akční komedie. Bylo to dokonalé.“
Bylo to dokonalé i proto, že se v jejich očích obě postavy v průběhu času jedna druhé vyrovnaly. „Kató začínal jako pomocník, a jako spousta takových postav zkrátka nebyl ničím víc než pomocníkem. Ale pak se objevil televizní seriál, ve kterém tuhle roli ztvárnil Bruce Lee. Stala se z něj ikona a díky němu je tenhle pomocník mezi diváky velice oblíbený, stejně jako sám Zelený sršeň. Ti, kteří na náš film půjdou, se budou zajímat o osudy nejen Zeleného sršně, ale i Katóa samotného.“
Pokud Gondry přispěl svou vizí a Rogen s Goldbergem zkušenostmi s komediálními a vypravěčskými postupy, pak to byl Moritz, kdo projektu propůjčil své znalosti akčního žánru. „Neal má dokonalý instinkt na to, co na plátně v akčních scénách bude či nebude fungovat,“ říká Gondry. „Skutečně na to má talent, ví, jak kterou scénu zabrat či kolik políček ve střižně odstranit.“
„Když jsme začali pracovat na scénáři, nedokázal jsem si v hlavní roli představit nikoho vhodnějšího,“ prohlašuje Moritz o volbě Rogena pro titulní roli Zeleného sršně. „Abyste uvěřili, že se Britt Reid stal Zeleným sršněm, musíte uvěřit postavě, kterou je na začátku filmu, a pro takovou roli je Seth naprosto dokonalý.“
„Celý příběh filmu je o tom, že Britt je nezodpovědný idiot, který se snaží udělat něco se svým životem a vykonat něco smysluplného,“ popisuje Rogen. „A já jsem naprosto skvělý nezodpovědný idiot.“
Po obsazení role samotného Zeleného sršně se tvůrci filmu zaměřili na postavu Katóa. S nabídkou na tuto zásadní roli oslovili asijskou popovou hvězdu Jaye Chou. „Opravdu jsme našeho Katóa hledali po celém světě,“ míní Moritz.
Chou je jednou z největších asijských hvězd - podle magazínu Time je králem asijského popu. Prodal přes 32 milionů kopií svých alb a na špici nejprodávanějších alb Asie se drží deset let. Někteří Američané jeho jméno možná ještě neslyšeli, ale to se brzy změní - pro asijské Američany je obrovskou hvězdou, která je schopna vyprodat halu pro 100 tisíc návštěvníků, jako například Los Angeles Memorial Coliseum.
Po prvních zkouškách přes Skype si filmová společnost Choua pozvala z Tchajwanu do Los Angeles a okamžitě z něj byli uneseni. „Něco na tom, jak si Seth a Jay rozuměli, mi připomínalo klasické filmové dvojice,“ soudí Moritz. „Na plátně působí jako hvězda a když ho sledujete, nemůžete se od něj odtrhnout.“
„Okamžitě bylo jasné, že je naprosto super,“ říká Rogen. „Je skutečně charismatický, je pohledný, má úžasný účes. Nikdy by si nenechal poroučet někým jako Britt Reid.“ Proto byl pro tuto roli dokonalý.
„Zelený sršeň je sice tím, o kom se mluví, ale veškerou práci za něj dělá Kató,“ popisuje Gondry. „Je to zajímavá změna klasického schématu hrdiny a jeho pomocníka - tady je skutečným hrdinou pomocník, ale nikdo to neví.“
Chou se domnívá, že je jejich tým vyvážený. „Pocházejí z různých vrstev, ale jsou jako bratři. Britt je ten legrační, Kató je o něco vážnější.“
Chou se pochopitelně obával role, která Bruce Leeho nejen proslavila, ale dokonce z něj udělala hvězdu. „Lee vyplňoval mezery své postavy tím, jak úžasný byl, což bylo přesně to, co ta postava potřebovala. Jeho herecký výkon stavěl na tom, jak se ta postava chovala.“
Gondry ale prohlašuje, že ačkoliv se Chou možná svým předchůdcem inspiroval, podařilo se mu současně vytvořit vlastní verzi této postavy. „Jsem si jistý, že to pro něj bylo těžké. Odkaz Bruce Leeho je gigantický. Takže se rozhodl, že jeho výkon nebude ani v nejmenší míře imitovat. Bylo nám ihned jasné, že on dokáže být uchvacující svým zcela specifickým způsobem. Po celou dobu projevoval sebevědomí, které Kató potřeboval.“
„Zvládnul naprosto všechno, co jsme od něj očekávali, ale dokonce nejen to, protože byl ještě lepší, než jsme si původně mysleli, že bude,“ popisuje Rogen. „My úžasní nejsme, takže jsme nebyli připraveni na to, jak úžasný je on.“
Lenore Case je další postavou, která se v mírně pozměněné podobě objevuje i ve filmu. Život aktualizované verzi sekretářky Britta Reida vdechla Cameron Diaz. „Byla jsem v New Yorku a dozvěděla jsem se, že Seth Rogen a Michel Gondry natáčejí Zeleného sršně. Ta dvě jména mi přišla zajímavá sama o sobě, ale takhle společně? Nemohla jsem odolat. Když jsem si ty dva představila spolu, nezajímalo mě, o jaký film jde. Prostě jsem se na něm chtěla podílet.“
Ve třicátých letech byla Lenore Case ženou, která předběhla svou dobu. V roce 2011 je ženou své doby. „Je inteligentnější než Britt a Kató dohromady,“ směje se Diaz. „Nemají nejmenší tušení, co dělají, ať už jde o vydávání novin či boj se zločinem. Lenore je vášnivá novinářka a je posedlá kriminalistikou a forenzními vědami.“
„Jediné, co Lenore neví, je to, že je mozkem Zeleného sršně,“ vysvětluje Moritz. „Shání pro Britta a Katóa podklady, poskytuje jim informace. Myslí si, že je to proto, že je Britt potřebuje pro noviny, ale ve skutečnosti ty informace používají jako Zelený sršeň a Kató.“
„Měli jsme velké štěstí, že se role Lenore ujala Cameron,“ pochvaluje si Moritz. „Je známá svými komediálními výkony. Bylo pro nás snadné natočit s těmi třemi scény, které byly nejenom působivé a emocionální, ale také velice legrační.“
S rolí úhlavního nepřítele Zeleného sršně, Chudnofskyho, tvůrci filmu oslovili Christopha Waltze, který všechny ohromil svým výkonem v roli plukovníka Hanse Landy ve filmu Hanebný pancharti, který mu vynesl Oscara. Film měl premiéru tentýž týden, kdy se začal natáčet Zelený sršeň, a nápad oslovit Waltze všechny zúčastněné velice zaujal.
Podle Waltze z Chudnofskyho pohledu plán Zeleného sršně dostat se zločincům na tělo tím, že se sám vydává za zločince, funguje naprosto dokonale. „Je Zeleným sršněm posedlý, protože vidí, že kvůli němu trpí jeho obchody. Myslí si, že je to jeho konkurent. Brittův plán funguje naprosto dokonale.“
Podle Rogena byla Waltzova role obzvláště náročná. „Řekli jsme mu, že musí diváky dokázat vyděsit - že musí být schopen třeba někoho zabít - a současně je dokázat rozesmát. A jemu se to podařilo. Když se dívám na to, co v tomhle filmu dokázal, nedokážu si představit nikoho jiného, kdo by mohl být takhle děsivý a zábavný současně.“
„Když jsem se s Nealem o téhle roli bavil, říkal mi, že jde o zločince v krizi středního věku,“ vypráví Waltz. „No a to mi přišlo opravdu legrační. Je to velice citlivý a ublížený člověk, intelektuál, který klade velký důraz na svůj zevnějšek, je velice, velice obezřetný a jedná s ostatními svým specifickým způsobem, v němž hraje nemalou roli dvouhlavňová pistole.“
Na Oscara nominovaný herec Tom Wilkinson představuje Jamese Reida - jde o malou, ale zásadní roli, protože Brittův vztah s otcem je tím, co ho inspiruje k přerodu v Zeleného sršně.
James Reid svého syna vychoval sám, zatímco budoval své mediální impérium, a byl jeho životními volbami zklamaný. „Velice ho frustruje skutečnost, že svého syna rozmazlil natolik, že vede velice špatný život, se kterým jeho otec zásadně nesouhlasí.“
Vztahy mezi otci a syny mohou být problematické a James a Britt Reidovi trpí nedostatkem vzájemné komunikace. „Ať už vás děti frustrují sebevíc, stejně je milujete,“ vysvětluje Wilkinson. „Milujete je víc než svůj život.“
Po otcově smrti a prvních pokusech v roli Zeleného sršně spatří Britt noviny svého otce, The Daily Sentinel, jako ideální možnost, jak dát o Zeleném sršni světu vědět. Odvěká pravá ruka Jamese Reida, Mike Axford, kterého si zahrál Edward James Olmos, se musí najednou smířit s přítomností nováčka ve vedení novin - chlapce, kterého zná jenom jako povaleče a lenocha, který neví nic o novinách, zpravodajství či žurnalistice. Axford neví, co si o Brittovi myslet, a cítí silnou zodpovědnost a povinnost chránit to, co s Brittovým otcem společně vybudovali.
Nesnadný a komplikovaný vztah Britta a Axforda byl tím, co Olmose na roli zaujalo. „Moje postava má bezpochyby silnou temnou stránku, která dle mého názoru fungovala velice dobře,“ říká. „Michel, Neal a Seth mi dovolili na postavě pracovat a vdechnout jí vlastní styl a podobu.“
Stejně jako všechny ostatní postavy filmu bylo třeba obsadit i Černou krásku. V průběhu příprav se o roli ucházelo hned několik automobilů a tvůrci filmu rozhodně nehodlali podlehnout sentimentu.
„Opravdu jsme zvažovali celou řadu vozů,“ popisuje Moritz. „Oslovili jsme řadu různých výrobců automobilů, kteří měli zájem postavit novou Černou krásku, a přemýšleli jsme o mnoha různých variantách.“
„Nechtěli jsme nic příliš futuristického,“ říká Gondry. „Na autě bylo třeba uplatnit jen velice málo počítačové grafiky. Skutečně jsme toužili po realistickém stylu - reálné auto se skutečným, výkonným motorem.“
Když nakonec došlo k tomu, že byl navrhnut Chrysler Imperial, stejný vůz jako v seriálu, a nápad byl schválen, zdálo se to jako přirozená volba. „Imperial byl rozhodně mým favoritem od chvíle, kdy jsem se na tomto projektu začal podílet,“ říká vedoucí týmu automobilových designerů Dennis McCarthy, který s Moritzem pracoval na filmech série Rychle a zběsile. „A jakmile ten nápad zazněl, nachystali jsme pro Neala, Michela a Setha rychlou demonstraci a víceméně ihned je o jeho dokonalosti přesvědčili.“
Samozřejmě, ve své době byl Chrysler Imperial špičkovým vozem, ale od té doby uplynulo nějakých 40 let. V průběhu vysílání televizního seriálu měla Černá kráska unikátní doplňky, například upravené nárazníky a chromování. „Pustili jsme se spíše klasickým směrem,“ popisuje McCarthy. „Nechali jsme na voze chromované nárazníky a další ozdoby. Je to stále klasický Imperial, ale působí originálním dojmem.“
Pracovat s vozem, který se už téměř padesát let nevyrábí, má samozřejmě svá specifika - zejména pokud jde o vůz plný inovací a vynálezů, které demonstrují Katóovu nápaditost. „Rozhodně jsme aktualizovali zbraňové systémy,“ svěřuje se McCarthy. „Máme tu pár opravdu skvělých věcí. Na internetu najdete spousty stránek plných detailů o tom, co auto v seriálu mělo a dokázalo, a my jsme to chtěli trumfnout.“
Zbraně v kapotě - ano. Zbraně v kufru - ano. Zbraně ve dveřích? „To je něco, co v původním seriálu nebylo a šlo o jeden z nejnáročnějších úkolů celého filmu: reverzně otevírané dveře,“ směje se McCarthy. „Jedním z vozů, které jsme původně zvažovali, byl Lincoln Continental, který má reverzní dveře. Michelovi se ohromně líbily, takže se nás zeptal, jestli bychom přední dveře Imperialu mohli předělat na reverzní, a já mu řekl, že to není žádný problém. No, jak se ukázalo, byla to poměrně velká technická výzva.“
Imperial byl svého času velice populární, takže sehnat auta pro natáčení nebyl pro McCarthyho s jeho týmem větší problém. Větší problémy byly s náhradními díly. „Jsou to skvělá auta, ale nejde na ně sehnat náhradní díly,“ vysvětluje. „Nemůžete koupit nové nárazníky nebo disky. Vyslal jsem dva mechaniky do Montany, kde je vrakoviště Imperialů a tam se nám podařilo nějaké věci nakoupit. Pročesávali jsme celé Spojené státy. Pak jsme také mohli vyměňovat celé díly mezi jednotlivými auty - například jsme mohli mezi záběry přemontovat palubní desku z jednoho vozu do jiného.“
Jedna z nejzásadnějších scén s Černou kráskou se objevuje v průběhu vyvrcholení celého filmu. Kató vjede s Černou kráskou do výtahu v recepci Daily Sentinel - a když se dveře výtahu zavřou, přepůlí celý vůz. Když výtah vyjede do sálu s redaktory, projíždí auto mezi stoly.
K jejímu natočení byly třeba tři auta. „Nejdříve je tu to, které vjede do výtahu. Potom tu máme zbývající kus auta, který jede výtahem, a pak ten, který zůstane v recepci. Když se na to díváte ve filmu, myslíte si, že jsme prostě přepůlili jedno auto a s jeho zbytkem pak dále jezdili, ale pro natočení celé scény byly potřeba auta tři.“
Všechna auta, která ve filmu figurují, podstoupila pečlivé testování na závodním okruhu. „Strávili jsme tam asi pět týdnů,“ popisuje McCarthy. „Bylo skvělé mít šanci vše otestovat a zjistit každou slabinu.“
Dokonce i sami herci si měli možnost vozy vyzkoušet. „Největší zábava za celé testování byla, když se jednoho dne objevil Seth a prostě jen vyváděl. Sedl si do auta, na zadní sedadlo jsme posadili kameramana, a on celé hodiny dělal smyky a otočky a všechno možné. Hrozně ho to bavilo. A šlo mu to.“ Jay Chou si měl šanci vyzkoušet totéž, a dokonce i Cameron Diaz, která ve filmu neřídí, si užila pořádnou porci zábavy za volantem. „Ze všech herců, kteří se na tomhle filmu podíleli, je pravděpodobně za volantem nejlepší,“ směje se McCarthy.
Vic Armstrong, držitel Oscara a kaskadérský veterán, který se na filmu podílel jako režisér pomocného štábu a šéf kaskadérů, tvrdí, že vymyslet akční sekvenci potřebuje čas - jako v případě dirigenta pěveckého sboru je třeba sladit mnoho různých hlasů do jediného harmonického celku. „Nejprve si promluvíte s producenty a s režisérem. A pak se rozhodnete, o jaký druh automobilové honičky půjde, jak dlouhou ji chcete mít, jak násilná má být, jak originální má být - každý touží po něčem originálním - a které prvky v ní chceme zdůraznit. A v tomhle filmu bylo klíčové ukázat všechny kousky, které Černá kráska dokáže.“
Tvůrci filmu ale současně chtěli, aby akční sekvence posouvaly příběh jednotlivých postav. „Museli jsme ukázat, že je Kató opravdu skvělý řidič a technik,“ říká Armstrong. „Pak tu máte Britta, který sice není úplný nešika, ale obvykle se mu vymstí nějaká drobnost. Když se o něco snaží, obvykle se to nepodaří. Museli jsme to všechno zohlednit.“
Armstrongovým posledním úkolem bylo myslet na vyznění všech ostatních akčních sekvencí. Ačkoliv z nich nelze udělat úplnou komedii, nesmějí být ani příliš vážné, protože by pak působily dojmem, že patří do docela jiného filmu. „Zjišťuji, že pracovat na scénách s komediálními prvky pro mne znamená mnohem větší svobodu a úlevu. Otevřelo mi to nové možnosti,“ míní. „Po obrazové stránce vám toho víc projde a můžete se snažit překonat ostatní.“
Práce s vizuálním umělcem jako Gondry byla neobvyklým zážitkem. „Některé jeho nápady jsou neuvěřitelné,“ míní Armstrong. „Dodal mi hrubý náčrtek toho, jak si danou akční sekvenci v duchu představoval, a já ho převedl do podoby toho, co jsme schopni udělat.“
Akční sekvence vyvrcholení celého filmu zahrnují automobilovou honičku po dálnici, ve které asi deset aut plných padouchů honí Černou krásku. Každé z oněch aut musí být zlikvidováno odlišným způsobem. Armstrong říká, že strukturu honičky určily natáčecí lokace. „Než bych si vymyslel nějakou fantastickou sekvenci a pak se snažil po celém Los Angeles najít místa, která by pro ni vyhovovala se raději dívám na dostupné lokace, které nechám promlouvat a poskytnout mi nějaké informace o tom, co by se tam mohlo odehrát. Takže jsme hledali po celém Los Angeles, než jsme narazili na nákupní centrum v Hawthorne, které pro mne mělo řadu výhod.“
Protože nákupní centrum nebylo v provozu, mohl ho štáb pro natáčení akčních scén převzít zcela pod svou kontrolu. „Střecha byla dlouhá asi 400 metrů a bylo na ní parkoviště,“ popisuje Armstrong. „Umístili jsme tam svodidla a proměnili ji v dálnici.“ Při natáčení na skutečných dálnicích štáby často dostanou k dispozici zhruba oněch 400 metrů, tedy stejnou délku, jakou poskytla střecha nákupního centra. Ale tím, že si štáb vyrobil dálnici vlastní, se mohl vyhnout dalším problémům jako omezený čas pro zkoušení a natáčení a také organizování objížděk. Kromě toho byl štáb schopen využít interiéry parkoviště, přilehlá stání venku a kruhové rampy.
„Měli jsme k dispozici úžasné řidiče,“ pochvaluje si Vic Armstrong. Jedním z nejlepších podle něj byl ten, který točil „pěkný velký skok s Chudnofskyho vozem - praskly při něm dvě pneumatiky, ale stejně se řidiči podařilo udržet auto v rovině a odjet s ním ze záběru. Bylo to ohromující.“
„Třetí akt filmu je nonstop akce,“ shrnuje Vic Armstrong, „a myslím, že jsme se toho ujali se ctí. Natočili jsme věci, které jsou mnohdy ještě působivější, než jak si je Michel Gondry představoval.“
V televizním seriálu Zelený sršeň udělal Bruce Lee ze sebe i ze své postavy Katóa mezinárodní hvězdy. Z toho důvodu si tvůrci filmu uvědomovali, že Katóovy bojové sekvence musí splňovat jistá očekávání. „Z mého pohledu se současný Kató buď musel držet stylu daného Brucem Leem a být ještě lepší než on, nebo se pustit zcela jiným směrem,“ soudí koordinátor bojových scén filmu Jeff Imada. „Myslím, že právě o to Michelovi šlo - náš Kató neměl žádné zkušenosti s bojovými uměními.“
V osobě Jaye Chou tvůrci filmu nalezli někoho, kdo podle Imady „chápe mechaniku lidského těla a dokáže si získat pozornost diváka. Na plátně působí ohromujícím způsobem.“
Chou s tréninkem začal už před zahájením natáčení. „Trénink ho velice zajímal,“ vzpomíná Imada, „a chtěl se v omezeném čase, který jsme měli, naučit co nejvíce.“
„Protože měl zkušenosti s tancem, byl Jay schopen vstřebat choreografii bojů velice rychle,“ míní Imada. Například v jedné situaci Chou poté, co mu byla scéna předvedena kaskadéry, prohlásil, že to zkusí sám. Jak si Imada vybavuje, dokázal bez jakýchkoliv instrukcí přehrát první polovinu celé scény. „Zkrátka si ji zapamatoval vizuálně a využil toho. Chápe, jak plynule přecházet z jedné figury do jiné.“
Přestože se Chou snažil do své postavy maximálně vžít, zdálo se správné zakomponovat do ní i velmi nenápadné poklony Leemu. „Jay je rozhodně velkým fanouškem Bruce Lee a najdete jisté prvky, které se snažil zachovat,“ říká Imada. „Ze všeho nejvíce mu jde o to, aby divák žasl. Pokud najde způsob, jak v nich probudit úžas, je spokojený.“
Imada má na svém kontě filmy jako Armageddon, Křižovatka smrti, Klub rváčů, Pan a paní Smithovi a Bourneovo ultimátum. Při práci na Zeleném sršni byl požádán o to, aby zdůrazňoval komediální prvky bojových sekvencí, ale velice specifickým způsobem. „Nejde o grotesku,“ vysvětluje Imada. „Příběh je stále plný velice vážných věcí. Ale velká část gagů je fyzických a já tuto fyzickou komedii pojal tak, že jsem se snažil využívat předměty kolem hrdinů filmu k jiným než zamýšleným účelům. Například během souboje Britta a Katóa využíváme ke komediálním účelům řadu zcela běžných předmětů každodenního použití, které najdeme běžně kolem sebe.“
„Myslím, že to je pro mě na tomhle filmu tím nejoblíbenějším,“ soudí Gondry. „Souboj je drsný a zákeřný, ale současně legrační. Je to velice dobře naplánované - používáme vše, co v místnosti je. Předměty létají na všechny strany, ale stále je to velice realistické. Chtěli jsme akčním scénám zachovat uspokojivou míru komediálního potenciálu. Dokonce i ve chvílích, kdy kolem nich všechno létá vzduchem, je zábavné je sledovat.“
To, co Katóovy sekvence opravdu odliší od konkurence - a dodá filmu Gondryho jasný rukopis - se začalo označovat jako Kató-Vision. „Michel v podstatě chtěl divákům ukázat, jak Kató vnímá svět v případě nějakého nebezpečí nebo akce,“ vysvětluje Imada. Tento způsob vnímání umožnil divákům spatřit, jak Katóův mozek zpracovává informace v případě nebezpečí.
„Když se Katóovi rozbuší srdce, všechno kolem něj se z jeho pohledu zpomalí a on je schopen zhodnotit nebezpečí,“ prozrazuje Gondry. Měli jste někdy v situaci mezi bděním a spánkem pocit, že se vám právě podařilo vyřešit ten nejzásadnější problém na světě? „Tomu se říká hypnotická halucinace a Kató se do tohoto stavu dokáže v kritických situacích cíleně dostat. Předměty, které v boji bude potřebovat, jsou zvýrazněny. Stejně tak má i prostorovou paměť - dokáže si vyvolat ohromné množství informací. Kató bojuje velice pozoruhodným stylem, protože ví, kde se co nachází a jak toho využít.“
Když se čas zpomalí, pohybuje se Kató navíc nadlidskou rychlostí a velice často zneškodní několik padouchů současně v jediném společném záběru, v němž se oni pohybují zpomaleně. Velice záhy, během procesu zvažování vhodného režiséra pro film, předvedl Gondry svou vizi Moritzovi a Rogenovi. Testovací záběry natočil s využitím kamery Phantom, která dokáže zaznamenat tisíce snímků za sekundu. Na testovacích záběrech byli dva muži - jeden se zdál strnulý na místě, zatímco ten druhý se pohyboval velice rychle.
Kató-Vision není jediným typickým znakem, který diváci od Gondryho očekávaji - Imada se domnívá, že diváky obohacuje tím, že jim ukazuje následky bojové sekvence současně s melodickou krásou bojových umění. „Někdy chcete vše sledovat v reálném čase a vidět, jak je dotyčný dobrý. Jindy obdivujete jeho pohyby, protože ve zpomaleném záběru vidíte jejich následky a to, jak zúčastnění inkasují údery nebo se kácí k zemi,“ míní Imada.
V sekvencích s Kató-Vision skutečně vyniká kouzlo 3D filmu. „Michel od samého počátku Kató-Vision navrhoval s povědomím o možnosti 3D zpracování, takže se poté v 3D mohl skutečně vyřádit,“ prohlašuje odborník na 3D technologie Rob Engle. „Michel chtěl divákovi s pomocí 3D poskytnout okno do světa hyperreality. Všechny prvky, z nichž Kató-Vision sestává - to, že svět vnímáme tak, jak ho vidí on - je použitím 3D obohaceno, protože se cítíte, jako byste tam skutečně byli a zažívali to.“