fb  Sdílet
   Informace    Komentáře    Obsazení    Hodnocení    Ukázka    Fotky    Podobné filmy    

71% 639 hlasů
film / animovaný, pohádka, fantasy, USA, , 92 min.
Tinker Bell: Secret of the Wings
Kinopremiéra v ČR 1.11.2012 v SK 8.11.2012, DVD od 14.5.2014 Magicbox

Režie: ,
Herci: , , , , , více...


Ukázka
01:26



Dva světy, jedno magické tajemství.
Zvonilka: Tajemství křídel je fantastickým příběhem, ve kterém se Zvonilka vydává napříč zapovězenou hranicí ze svého domova do tajemných Zimních lesů, kde se setkává s celou řadou nových zimních víl a odhaluje kouzelné tajemství - Zvonilka má totiž sestru, stejně veselou a hravou Modrovločku. Ta se s ní na oplátku vydává na návštěvu do Zvonilčina domova. Když se o jejich pouti dozví královna Clarion a král Milori, vládci Zimních lesů, varují obě před tím, že už nikdy nesmějí zapovězenou hranici překročit, a vysvětlují jim oběť, kterou sami museli za podobný přestupek podstoupit. Zvonilka a Modrovločka ale nemohou ovlivnit přírodu. Když stroj na výrobu sněhu, který Modrovločka při svém putování po Zvonilčině domově používá, začne ohrožovat strom, jenž je zdrojem kouzelného prášku víl, jsou obě sestry nuceny sjednotit letní a zimní víly a vše napravit dříve, než bude pozdě.
Uprav informace o filmu

Komentář k filmu Tak táto séria má prekvapujúco skvelú a peknú animáciu na to že je to direct to DVD. Sú to dokonalé filmy pre malé dievčatá a ja som nemal žiaden problém ich so sestrou dopozerať, napríklad také Barbie rozprávky jednoducho nemôžem so sestrou pozerať... Hodnotenie: 6.8/10
Všechny komentáře k filmu 14+ Napiš komentář k filmu a získej DVD

Web: IMDB, Titulky, Oficiální stránka    Videotéka: přidat si do ní film

Popis filmu Zvonilka: Tajemství křídel

Disney vás zve na neuvěřitelnou cestu do nového fantastického světa. Pro víly z Pixie Hollow jsou Zimní lesy zapovězenou krajinou. Jenže když záhadná síla donutí Zvonilku překročit hranice neznámého světa, objeví tajemství, které jí navždy změní celý život. Setká se tváří v tvář se zimní vílou jménem Modrovločka, jež jediná jí může pomoci rozluštit tajemství křídel. Se smíchem a dobrou náladou se vyvine hluboké přátelství a obě víly učiní šokující objev - jsou totiž víc, než jen kamarádky, jsou skutečné sestry! A když se ocitne Pixie Hollow v ohrožení, sesterský tým udělá vše pro to, aby zachránil oba světy. Díky snímku Zvonilka: Tajemství křídel uvěříte v nerozlučná přátelství a nerozbitné sesterské pouto, které navždy změní Pixie Hollow.


O filmu

obrazek
Když začala režisérka Peggy Holmes pracovat na konceptu zimního světa v říši víly Zvonilky, představovala si Zimní lesy jako tajemnou krajinu, kterou je teplomilným vílám jako Zvonilka zakázáno navštěvovat. Jak ale všichni vědí, Zvonilka je velice zvídavá, a příběh byl na světě.

Zvonilku fascinuje to, co se nachází za hranicemi světa, ve kterém se smí pohybovat, a poprvé sleduje, jak zvířata z letní říše přecházejí do zimní. Kouzelná a tajemná krajina ji přiměje vydat se na průzkum Zimních lesů. Najde tam překrásnou říši plnou třpytivého ledu a odrazů. A především se tam také setká se zimní vílou - s Modrovločkou. Jsou doslova fascinovány jedna druhou a brzy se ukáže, proč - jsou to sestry!

Holmes přemítala o dalším vývoji příběhu a uvědomila si, že právě Zvonilka by měla být tím, kdo nakonec oba světy podzimních i zimních víl sjednotí. „Sledovala jsem předchozí filmy se Zvonilkou a zjistila jsem, že se v nich používala jako kulisa různá roční období,“ vzpomíná režisérka na rané fáze vývoje filmu. „Jeden se odehrával na jaře, další v létě, ale ani jeden se nezaměřoval na zimu. Začala jsem přemýšlet o tom, proč je zima vyčleněna. A dostala jsem nápad na příběh o lásce, ve kterém bude nakonec možné oba světy sjednotit.“

Zimní lesy hraničí s Podzimními lesy, v nichž žije Zvonilka. Přejít z jednoho světa do druhého je sice možné, ale je to velice nebezpečné. Pokud hranici překoná podzimní víla jako Zvonilka, bude jí v Zimních lesích velká zima a bude hrozit, že jí zmrznou křídla. A pro zimní vílu je návštěva Podzimních lesů asi jako kdybyste vzali kus ledu a položili ho na Saharu. Nevyhnutelně se roztaje. Existují proto pravidla, která vílám cestovat z jedné říše do druhé zakazují.

Jedním z hlavních úkolů pro Holmes bylo vytvořit příběh o sjednocení obou světů, který neměl negativní podtext. „Nechtěli jsme tvořit film o nějaké vzpouře či něčem podobném,“ pokračuje Holmes. „Potřebovali jsme, aby obě říše výslovně toužily po spojení, ale bránilo jim v tom počasí. Tím, že jsme Zvonilce stvořili sestru a rozšířili tak již zaběhlou mytologii, jsme něco takového mohli realizovat. Zvonilka se do Zimních lesů vydává, protože k nim cítí jisté pouto. Jejich vzájemné přátelství odstartuje řadu pozoruhodných událostí.“

Film Zvonilka: Tajemství křídel je prvním snímkem o vílách, který ve společnosti Disney režírovala žena. Sestry byly pro Holmes odjakživa velice významným prvkem - má hned tři (a také tři bratry!). Její porozumění sesterských vztahů má proto velice reálné základy rodinné lásky. „Mezi mnou a sestrami existuje jakési pouto a všechny si uvědomujeme, že se jedna na druhou můžeme kdykoliv spolehnout,“ popisuje Holmes život ve společnosti svých sester. „Je to velice silné pouto a ani o něm nemusíme hovořit. Prostě existuje.“

„Nechtěla jsem nezbytně nutně do postav Tajemství křídel promítat osobnosti mých sester,“ vysvětluje Holmes, „ale objevuje se tam jistý moment, kdy se Zvonilka a Modrovločka musejí obejmout a rozloučit se, který pro mě mnoho znamenal. Bylo mi asi sedmnáct let a moje starší sestra vstoupila do armády a brzy ráno odjížděla. Vzpomínám si, že jsem se s ní šla ke dveřím obejmout a byla jsem zcela zahlcena emocemi. To mi pomohlo pochopit sílu lidských citů. Takže když se obě víly musejí na hranici říší rozloučit a Modrovločka v sobě najde na poslední chvíli dost síly, aby se vrátila a dala Zvonilce najevo, jak moc ji má ráda, jednalo se o velice reálnou situaci.“

Holmes vzpomíná na to, že jedním z nejtěžších úkolů bylo vymyslet způsob, jak Zvonilka a Modrovločka mohly navzájem ihned poznat, co pro sebe znamenají. Velice záhy padl návrh, že by mohl existovat jistý specifický zvuk, který by obě slyšely a který by jasně naznačil, že jsou sestry. Ale cestou na jednu z ranních porad si Holmes s pomocným režisérem Bobsem Gannawayem uvědomili, že existuje lepší způsob. „Bobs se zarazil a povídá, že nechápe, jak jsme nad tím vůbec mohli tak dlouho marně přemýšlet, že se přece jedná o vizuální médium a můžeme tedy pro tento účel vhodně použít třpyt. Rázem se celá scéna proměnila a ani jedna z postav přitom nemusela říct jediné slůvko. Bylo naprosto jasné, že mezi nimi je jakési výjimečné pouto, protože se jejich křídla začala třpytit.“

obrazek
Ujmout se tak zásadního úkolu, jakým je rozšíření světa jedné z nejikoničtějších postav společnosti Disney a odhalení toho, že má sestru, bylo pro Holmes a celou společnost velice náročné. „Skutečně jsme chtěli mít jistotu, že jsme našli správný způsob, jak vytvořit pouto mezi Zvonilkou a Modrovločkou, aby to v divákům již známém světě víl působilo přirozeně,“ popisuje Holmes. „Potřebovali jsme se ujistit, že děj zapadne do již existujícího světa a obohatí ho a že skutečně přesvědčivě vysvětlíme, kde Zvonilka přišla k sestře. Vše vycházelo z nápadu propojit obě části světa tak, aby to bylo působivé a oba světy to sjednocovalo.“

Modrovločka je zimní víla, která nikdy nepoznala jiné roční období než zimu. Je zvídavá, veselá a hravá a moc ráda se klouže se svými přáteli na zmrzlých vodopádech. I když ale miluje zimu, sžírá ji touha poznat teplejší období druhé části říše. I ona často navštěvuje hranici a sleduje, jak zvířata přecházejí z jedné části říše do druhé, a hltá knihy plné příběhů o létě, motýlech a stromu s kouzelným práškem.

Modrovločka se v průběhu prací na filmu neustále vyvíjela. Zpočátku to bylo zimní víla, která nebyla ve své práci příliš dobrá. Zvonilka se jí vydala do Zimních lesů na pomoc a spřátelily se. „Zvonilku a Modrovločku v okamžiku jejich zrození rozdělil vítr,“ svěřuje se režisérka Peggy Holmes. „Modrovločku zavál do Zimních lesů a tam také přistála. Byl to jeden z oněch osudových momentů. Ocitla se v zimní krajině, protože jsme potřebovali vyřešit problém, jak oba světy sjednotit. Byl to osud.“

„Z vypravěčského hlediska bychom bývali mohli napsat příběh, ve kterém by Zvonilka a Modrovločka byly každá naprostým protikladem té druhé. Mohlo to mít ohromně zábavné následky,“ podotýká Bobs Gannaway. „Při studiu podkladů jsme ale zjistili, že pokud se setkají dvojčata, oddělená při narození, cítí mezi sebou jakési okamžité pouto. Ovšem když se Zvonilka setká s Modrovločkou a okamžitě si rozumějí, není tam z příběhového hlediska žádný vývoj. Takže jsme to vyřešili tak, že chtějí být spolu - ale svět se je snaží oddělit.“

„Láska je most, který lidi dokáže spojovat,“ poznamenává producent Wigert. „Dokáže spojovat odlišné kultury. A v našem filmu spojuje celé říše. Zvonilka a Modrovločka svou vzájemnou láskou připomínají druhým jejich vlastní lásku. Tím, že vyřeší okolnosti, které je rozdělují, nám pomáhají dospět ke šťastnému konci.“

Filmy o Zvonilce už diváky zavedly do jara, léta i podzimu. V tomto nejnovějším dobrodružství se Zvonilka vydává do Zimních lesů. „Vycházeli jsme z již existujícího světa víl a vytvořili víly zcela nové,“ popisuje hlavní animátorka Yuriko Senoo. „Objevují se tu víly se zcela novými schopnostmi, vycházejícími ze zimního prostředí. Máme tu víly, specializující se na výrobu vloček, pokrývání stromů sněhem či vytvářením jinovatky. Dokonce i jejich úžasné oděvy jsou z přírodních materiálů jako jsou listy a peříčka. Stejně jako v případě předcházejících víl jsou i oděvy našich nových víl odrazem jejich osobnosti.“

Režisérka Peggy Holmes chtěla vytvořit svět, který by nám ukazoval, jak Modrovločka žila předtím, než se setkala se Zvonilkou. „Chtěli jsme, aby si užívala zábavu se svými dvěma rozpustilými kamarádkami, takže vznikly Střelka a Bělka,“ popisuje. „Bělka je věčná optimistka a Střelka je pravý opak. Chtěli jsme, aby byla Modrovločka obklopena energií, takže jsme jí nadělili zábavné kamarádky.“

„Protože je zima něčím, co jsme zatím ve filmech o Zvonilce neviděli, mohla jsem vytvořit postavy tak, aby do našeho rozšířeného světa dobře zapadly,“ říká Peggy Holmes. „Chtěla jsem, aby byly poněkud současnější. Takže jsme výtvarnou stránku Zimních lesů vystavěli na ostře řezaných liniích v kombinaci s vločkami a krystalky. Odráží se to i v jejich oblečení a účesech. Důležité bylo, aby se do našich postav dokázali diváci vžít.“

V letním světě si postavy vyrábějí oblečení z toho, co se kolem nich vyskytuje. V případě zimních víl tomu nebylo jinak, takže režisérka Peggy Holmes spolupracovala s uměleckou vedoucí Ellen Jin Over a s výtvarnicí postav Ritsuko Notani, aby společnými silami daly vzniknout oděvům, které víly nosí. „Chtěly jsme zajistit, aby naše postavy nechodily v zimních kabátech. Nemusejí. Zrodily se pro život v zimní říši. Jsou na takové počasí zvyklé. Rozhodně jsme nechtěly, aby nosily oblečení s vločkami.“

obrazek
Přesto ale oblečení musí mít nějaký charakter. Inspirací se pro animátory staly nejrůznější rostliny. Zejména čistec vlnatý je krásná rostlina, jejíž povrch se dá označit za plyšový či sametový. Navíc je zajímavá svou stříbřitou barvou. Tvůrci filmu využili také například pírka z podsady zimní sovy, a protože hory Zimních lesů jsou patrně plné nerostů, tak například plášť lorda Miloriho je zdobený nejrůznějšími kuličkami a krystalky. To vše pochází ze zimní říše a mohlo by to tudíž být součástí oblečení víl, které v něm žijí. „Zima není období, je to místo,“ upozorňuje nás Holmes. „Někteří lidé prožijí v zimě celý život, takže jsme tento pocit chtěli zprostředkovat.“

Producent Michaela Wigerta, jehož kariéra u Disneyho zahrnuje filmy jak animované, tak hrané, má zkušenosti s tím, že natáčení filmu může být mnohdy velmi nesnadné. Na této pouti ale Wigerta a jeho tým doprovází zkušený oscarový tvůrce filmů John Lasseter.

„John nám připomíná, že máme tvůrčímu procesu 'důvěřovat',“ podotýká Wigert. „Jde o neustále vylepšování každého kroku a postupu prací na filmu, od počátečních koncepčních náčrtků až po storyboardy, animace či barvy. Každý tento krok film posune dále. Samozřejmě se najdou okamžiky, kdy budete mít pocit, že nevíte, jak dál, ale důvěřujte procesu a tomu, že vám vaši kolegové pomohou váš projekt podpořit a vylepšit. Právě na tom pracovní procesy ve společnosti Disney staví. Jde o spolupráci a podporu. Takhle vytváříme naše skvělé filmy, protože důvěřujeme procesu a věříme tomu, že každý ze zúčastněných něčím přispěje.“

„Společnost Disney a do jisté míry sama Zvonilka mají bohatou minulost a my proto musíme splnit vysoká očekávání,“ upozorňuje Wigert. „Mám to štěstí, že spolupracuji se skvělým týmem, který tahle očekávání dobře zná a snaží se je ze všech sil naplňovat. Skutečnost, že ze sebe všichni touží vydat maximum, tomu velice pomáhá. Nemám pocit, že musím někoho k něčemu motivovat. Místo toho jsem tu navzájem jeden pro druhého, podporujeme se. Jsme za výsledek zodpovědní společně a proto se cítíme jako jeden tým.“

„John Lasseter a Ed Catmull do společnosti Disney vnesli část pracovní kultury z Pixaru, vše to, co se jim v minulosti tolik vyplatilo,“ objasňuje dále pomocný režisér Bobs Gannaway. „Například na příběhu se podílí všichni režiséři. Když předvádíme naše filmy, ukazujeme je všem kolegům. Každý z nás je v něčem silnější a v něčem slabší, takže je zpětná vazba ohromně cenná. Dozvíme se jejich postřehy jakožto režisérů a máme možnost se rozhodnout, jak s nimi naložit nebo jak postupovat dále. Nejde o to, že bychom točili filmy podle přání nějaké rady, ale je užitečné, když se na váš film někdo může podívat s odstupem. Jsou to lidé, kteří vám úspěch přejí. Posloucháme své kolegy. Takže jde o velice plodné tvůrčí prostředí.“

Režisérka Peggy Holmes vždy viděla zimu jako šanci, jak výtvarnou stránku víl vylepšit. Chtěla, aby byl zimní svět poněkud odvážnější a jeho výtvarné návrhy a postavy působily moderněji. Výtvarnice postav Ritsuko Notani, která je autorkou všech nových postav ve filmech o Zvonilce, byla odhodlána to realizovat a společně s Holmes stvořila Modrovločku v zimním duchu a zakomponovala do její podoby krásu zmrzlých květin a rampouchů.

„John Lasseter s námi probíral některé komplikace při tvorbě Modrovloččiných vlasů a zdůrazňoval, že si musíme plně uvědomovat všechny složky jejího návrhu,“ vzpomíná Holmes. „Takže jsem chtěla mít k dispozici odborníka, který nám pomůže právě s návrhem vlasů.“ Využila možnosti spolupráce s jedním z nejvyhlášenějších stylistů v Hollywoodu, Kenem Pavesem, aby Modrovločka dostala výjimečný účes, který by byl přirozeným doplněním jejího výtvarného návrhu. Když se oba poprvé potkali, okamžitě si rozuměli. „Řekla jsem si ihned, že právě on je tím pravým,“ vzpomíná Holmes. „Ken pracuje velice často v rámci akcí na podporu ženských práv a tenhle film je o sesterských vztazích, takže ho velice zajímal.“

Na počátku Holmes s Pavesem o Modrovločce hodně diskutovala a poskytla mu k dispozici náčrtky od Notani, aby získal základní představu o tom, jakým směrem by se měl ubírat. Vysvětlila mu, že je třeba, aby její účes vypadal zajímavě ze všech stran. „Řekla jsem mu, že Modrovločka musí vypadat tak, jako by se vydávala na červený koberec,“ vzpomíná Holmes.

Paves, který má s účesy pro takové příležitosti bohaté zkušenosti, protože spolupracoval s tak výjimečnými ženami filmového a módního průmyslu, jakými jsou Victoria Beckham, Jessica a Ashlee Simpson, Eva Longoria, Lady Gaga, Jennifer Lopez, Celine Dion a Fergie, věděl naprosto přesně, co je po něm žádáno.

obrazek
„Chtěla někoho, kdo by jí vytvořil účes pro novou postavu, který vypadá dobře ve všech třech rozměrech,“ vzpomíná na jejich prvotní rozhovor Paves. Svou práci začal na modelce, která Modrovločku dostatečně připomínala. Paruka, se kterou začal, měla po všech stranách stejnou délku a modelce sahala skoro do poloviny zad - a byla stříbřitá s náznakem levandulové. Začal ji stříhat a pracoval na ní, zatímco Holmes s producentem Wigertem a animátory sledovala, jak se jim Modrovločka zhmotňuje před očima.

V rámci příprav na svůj netradiční úkol potřeboval Paves pochopit způsob, jakým se Modrovločka pohybuje. „Má spoustu energie a já chtěl zjistit, jak se víly přemísťují z místa na místo a z jakých úhlů jsou nejčastěji zabírané,“ vzpomíná. „Jednou z věcí, které mi Peggy už při našem telefonátu zdůraznila, bylo to, že hledá pro spolupráci někoho, kdo má zkušenosti s vytvářením účesů pro červený koberec a podobné příležitosti. Kladla velký důraz na to, aby vše vypadalo dobře ze všech stran, protože chtěla Modrovločku zabírat z nejrůznějších úhlů. V případě účesů pro červený koberec na takové věci tak intenzivně nemyslím. Prostě se s klientkami trochu projdu a snažím se zajistit, aby jejich účesy v pohybu působily elegantně.“

Zvonilka: Tajemství křídel je prvním snímkem společnosti Disney ze série o vílách, který vzniká ve 3D. Úkolem vytvořit 3D podobu filmu pověřila režisérka Peggy Holmes zkušeného tvůrce 3D efektů Vladimira Sierru. Sierra do společnosti Disney přišel vybaven zkušenostmi s prací v leteckém průmyslu. Tvorba vědeckých 3D vizualizací pro ambiciozní projekt vesmírného teleskopu Jamese Webba (který by měl být na oběžnou dráhu vypuštěn v roce 2016) mu poskytla možnost pracovat s nástroji, které mohl posléze uplatnit při práci na filmech, a vybavila ho také řadou cenných zkušeností. „Vystudoval jsem leteckou techniku a strojírenství, ale jsem také umělec,“ popisuje Sierra svá nadání. „Vždy jsem toužil po práci v oblasti, ve které bych mohl tvořit krásné obrazy. Kromě toho jsem také navštěvoval filmovou školu, abych dokázal svému umění dát pevnou formu. Přechod do filmového průmyslu se pro mne ukázal být tím pravým.“

Holmes a Sierra se sešli na počátku procesu vzniku celého filmu, aby spolu probrali různé 3D styly. „Vlad mi udělal úžasnou prezentaci, aby mi vysvětlil, jak zacházet s prostorem,“ vzpomíná Holmes. „Buď můžete z plochy obrazu vystupovat ven, nebo se do něj naopak můžete nořit hlouběji. Právě tato druhá možnost se mi moc líbí. Připadá mi, že film doslova ožije, jako by se jednalo o diorama,“ říká o své práci s 3D prostorem, která je poměrně nenápadná.

„Proces tvorby 3D obrazu pro počítačově generovaný film zahrnuje natáčení každé scény dvěma kamerami vedle sebe, abychom tak emulovali způsob, jakým vizuálně vnímáme svět kolem nás. Jinými slovy kolem sebe vnímáme prostorovou hloubku proto, že máme dvě oči, takže abychom ji vnímali i ve filmu, musíme ho natáčet dvěma kamerami,“ vysvětluje Sierra.

Zvonilka: Tajemství křídel je prvním snímkem o Zvonilce ve 3D, takže bylo třeba, aby Sierra vytvořil všechny potřebné nástroje a postupy. „Musel jsem pracovat tak, aby naše postupy bylo možné použít v dalších filmech a aby z nich měla prospěch celá společnost,“ objasňuje. „Než jsem vůbec začal pracovat na první scéně, sledoval jsem prostřednictvím storyboardů celý film a na základě jeho citového vyznění v jednotlivých scénách jsem vytvořil 'prostorový scénář', který byl jakýmsi hrubým nástinem toho, jak podle mého názoru 3D které scéně prospěje. V této fázi jsem těsně spolupracoval s režisérkou filmu, abychom se vzájemně ujistili, že rozhodnutí, která učiním, budou v souladu s tím, co se snaží danou scénou sdělit ona. V tomto ohledu se 3D obraz ničím neliší od ostatních prvků filmu. Úkolem nás všech je zajistit, abychom náš společný příběh vyprávěli divákovi nejlépe, jak je to jen možné.“

Jedním z mnoha náročných úkolů, kterým tvůrci filmu při tvorbě 3D světa čelili, bylo to, aby vše korespondovalo s předchozími 2D návrhy. „Strávili jsme spoustu času tím, že jsme se snažili o to, abychom při tvorbě 3D postav a prostředí neztratili nic z přitažlivosti a kouzla původních návrhů,“ prohlašuje hlavní animátorka Yuriko Senoo. „Bylo důležité, aby na nich bylo vše postaveno. Velice opatrně jsme rozšiřovali možnosti stávajících postav, které už diváci znají, a současně do příběhu přidávali postavy nové.“

Pro tvůrce filmu bylo velice důležité, aby nové postavy působily tak, jako by skutečně náležely do stejného světa jako postavy již známé, například Zvonilka. Holmes s pomocí umělecké vedoucí Ellen Jin Over a výtvarnice postav Ritsuko Notani posouvala hranice možností nových postav. „Náš 3D expert Vladimir Sierra dodal filmu další rozměr, a to i zcela doslova, takže se můžeme do světa víl podívat ve 3D,“ říká Holmes. „Z pohledu našich postav je svět obrovský. 3D efekty nám pomáhají vidět ho jejich očima. Myslím, že se divákům bude líbit možnost vnímat jeho detaily velice zblízka. Všichni budeme mít možnost poznat, jaký jejich svět doopravdy je.“

obrazek
Velmi důležité bylo také ujistit se o tom, že 3D zážitek zdůrazní výjimečné okamžiky, ke kterým ve filmu mezi postavami dochází. Během těchto momentů Holmes a Sierra toužili po tom, aby se diváci do světa, který před sebou vidí, vžili natolik, aby měli k postavám po fyzické i citové stránce mnohem blíže. „Pro režisérku bylo velice důležité, aby si diváci k postavám vytvořili silné citové pouto a tvorba filmu ve 3D nám umožnila diváka doslova vtáhnout do úžasného světa, který jsme stvořili. Nemohu se dočkat, až diváci uvidí, co jsme pro ně v tomto snímku nachystali.“

Tvorba 3D filmu ale obnáší mnohem více než pouhé natáčení dvěma kamerami. „Věřím, že čím více budou tvůrci filmů přemýšlet o tom, jak mohou pro své potřeby využít 3D, tím lepší výsledný 3D zážitek bude,“ soudí Sierra. „Zanedlouho budou diváci o 3D diskutovat tak zasvěceně, jako dnes hovoří o počítačové grafice. A až nám technologie umožní sledovat pohodlně 3D filmy bez použití speciálních brýlí, těžko se budeme chtít k dvojrozměrným filmům vracet.“

Když tvůrci snímku Zvonilka: Tajemství křídel začali vytvářet sněhem pokrytý svět Zimních lesů, ve kterém žije Modrovločka s ostatními zimními vílami, chtěli svět věčného mrazu ztvárnit co nejvěrněji. Režisérka Peggy Holmes se proto obrátila na skutečné odborníky. Její pátrání ji zavedlo na oddělení atmosférického výzkumu na Univerzitě v Utahu, konkrétně k dr. Thomasovi H. Painterovi, který je mimo jiné držitelem titulu PhD v oboru zeměpisu a autorem grantu NASA o astrobiologii ledových světů.

Painter, který je nyní specialistou v Jet Propulsion Labs / Caltech a profesorem výzkumu na UCLA, je jedním z nejvýznamnějších odborníků na hydrologii sněhu, vliv nečistot na sníh a tání ledovců, na dálkovou spektroskopii a na astrobiologii slunečních soustav. „Hydrologie sněhu znamená, že studuji, jak sníh a jeho tání ovlivňují koloběh vody na Zemi,“ vysvětluje dr. Painter. „A dálková spektroskopie znamená, že pomocí dat ze satelitů a dalších sond sleduji Zemi a zkoumám vlastnosti sněhu.“

Už letmý pohled do scénáře ho přiměl k prvním změnám. „To, jak byla ve scénáři původně vylíčena sněhová bouře a jak na ni víly reagovaly bylo po technické stránce problematické,“ podotýká Painter. Na základě jeho poznámek a také několika přednášek o tepelné vodivosti a termodynamice mohli tvůrci filmu scénář upravit tak, aby lépe odrážel skutečnost. Díky svým novým poznatkům o vlivu sněhu a ledu na rostlinstvo a předměty měli tvůrci filmu možnost divákům předložit Zimní lesy ve svěží podobě, vycházející z vědeckých základů.

Tvůrci filmu trvali na tom, že i animace sněhu musí být realistická. „Vytvořit věrný sníh není snadné,“ vysvětluje Painter. „Navzdory zažité představě o tom, že je sníh bílý, má ve skutečnosti množství barev. Dokonce i když vypadá bílý, jsou na jeho povrchu vidět červené, zelené a modré záblesky jednotlivých krystalků. Takže jsme to probírali a vyjasnili si, že čerstvý sníh se musí právě podobným způsobem třpytit, má-li působit reálně.“

„John Lasseter nás povzbuzuje k tomu, abychom vše pečlivě studovali,“ podotýká Holmes. „Zima je tak krásná. A my opravdu nechtěli, aby náš film působil vánočně.“ To, jak jsou ve filmu sníh a led zobrazeny, je velice důležité, má-li vše působit realisticky a smysluplně. „Při spolupráci se společností Disney jsem zjistil, že pokud vše vytvoříte co nejvěrněji, má film patřičné kouzlo, protože je vystavěn na reálných základech.“

Aby působil vztah mezi Zvonilkou a její sestrou Modrovločkou uvěřitelně, obrátili se tvůrci snímku Zvonilka: Tajemství křídel na dr. Nancy L. Segal, jednu z předních odbornic na problematiku dvojčat.

Segal, která má titul v oboru společenských věd a nyní je profesorkou psychologie a vedoucí Centra pro výzkum dvojčat na Kalifornské státní univerzitě, byla povolána, aby tvůrcům filmu poskytla skutečné příklady dvojčat, která byla při narození oddělena a později došlo k jejich opětovnému shledání.

Segal se soustředila na to, jaké jsou osudy takových dvojčat, a také na skutečnost, že Zvonilka a Modrovločka nejsou jednovaječná dvojčata a tudíž nebudou ve všech ohledech totožné. „Tvůrci filmu skutečně toužili po tom, aby vše bylo realistické,“ svěřuje se Segal. „Vím, že v případě každého fiktivního díla musíte poněkud popustit uzdu fantazii, ale myslím, že lidé ve společnosti Disney vědí, že na nás vše působí intenzivněji, pokud je to zobrazeno realisticky. Nakonec, v hledištích se budou nacházet právě taková dvojčata a také jejich rodiče, a ti všichni budou dobře vědět, zda to, co sledují, je nebo není věrohodné.“

„Zvonilka: Tajemství křídel se soustředí na dvojčata, která nejsou jednovaječná, takže jsem hovořila o takových situacích,“ pokračuje Segal. „Taková dvojčata mohou sdílet například podobnou inteligenci, umělecké nadání či hudební talent. Ale nebudou ve všech ohledech shodná, protože v jejich genech najdete rozdíly. Na druhou stranu jednovaječná dvojčata by byla skutečně v řadě ohledů skutečně identická.“

obrazek
Emocionální prožitek situace, kdy se dvojčata po mnoha letech znovu shledají, může být skutečně fascinující, prohlašuje režisérka Peggy Holmes o Zvonilčině a Modrovloččině touze zůstat spolu, když zjistí, kým jsou. „Všichni potřebujeme mít vazby na okolí. Myslím, že na světě žijí dívky, které nemají sestry, ale po zhlédnutí filmu budou toužit po sesterské kamarádce, po někom, s kým se budou moci podělit o své zážitky. Možná to bude navenek poněkud jiné, ale v nitru to na ně bude působit stejně. A to je tím nejdůležitějším poselstvím tohoto filmu.“

„Z možnosti spolupráce na tomto filmu jsem byla nadšená,“ svěřuje se dr. Segal. „Zastávám názor, že by výzkumníci své objevy měli sdílet se zbytkem světa, a byla jsem nadšena, že mne společnost Disney oslovila. Moc ráda lidem sděluji své poznatky a dělím se s nimi o vášeň a nadšení, které pro mne téma dvojčat symbolizuje.“

Hudební skladatel Joel McNeely, jeden z nejznámějších a nejplodnějších filmových skladatelů, je autorem filmové hudby už po více než dvě desetiletí. McNeely složil hudbu ke všem celovečerním filmům o Zvonilce. „Po tématické a obsahové stránce veškerá hudba pro tyto filmy vychází ze společných kořenů, které jsem položil v prvním filmu o Zvonilce,“ říká McNeely o orchestrálních skladbách, které složil, aby umocnil citový dopad filmu na diváka. „V prvním filmu jsem přišel s jistými náměty, mimo jiné s hudebním motivem Zvonilky a také s motivem víl. Ty se v průběhu série neměnily, nejen co se týče filmů, ale také při použití pro atrakce v zábavních parcích.“

Každý z filmů má ale specifický charakter a motivy, které jsou pro něj unikátní. Pro film Zvonilka: Tajemství křídel McNeely podle svých slov velice intenzivně pracoval na svém pojetí zvukové vize zimy. „Každý z obou světů má svou specifickou hudební identitu. Velice se od sebe liší a když postavy přejdou z jednoho světa do druhého, všimnete si, že se hudba významně pozmění.“

Jak tedy zima zní? V McNeelyho pojetí se jedná o zvukovou paletu, která zahrnuje „jemné a křehké tóny. Slyšíte drobné detaily, které nejsou příliš vřelé a nepůsobí příliš velkolepě,“ objasňuje skladatel. „Konkrétně jsem pracoval se spoustou křišťálových sklenic. Když přejíždíte prstem po jejich hraně, vydávají nadpozemský zvuk. Současně jsem používal také waterphone, což je perkusní nástroj s velice vysokými tóny, a zahrnul jsem do hudby také jisté množství elektronických zvuků, které jsem sám vytvořil.“

Režisérka Peggy Holmes měla velice specifickou představu o tom, jaký hudební doprovod si pro svůj film představuje a McNeely měl radost, že spolupracuje s někým tak nadšeným pro svou práci. „Myslím, že skutečnost, že Peggy byla tanečnice a choreografka jí pomáhá lépe porozumět hudbě a rytmu a tempu a časování,“ míní skladatel. „Poskytovala mi velice specifické instrukce a v průběhu naší spolupráce mi dokázala sdělovat věci, které chtěl zdůraznit nebo naopak potlačit. Peggy byla báječně specifická v tom, co se právě odehrává. Pokud se jí něco nezamlouvalo, byla to schopna sdělit velice jednoznačným způsobem, který jsem chápal a mohl vše uzpůsobit jejím představám.“

Jednotlivé postavy mají také své hudební motivy. Ačkoliv se v každém filmu mění, jsou jakýmsi zvukovým podpisem, podle kterých diváci poznají Zvonilku a nyní také Modrovločku. „V případě Modrovloččina motivu jsem hodně přemýšlel o příběhu a o skutečnosti, že se jedná o Zvonilčinu sestru,“ pokračuje McNeely. „Modrovločka je sestra z jiného světa, takže jsem složil melodii, která je vyhrazena jen pro ni. Je trochu odlišná od motivu pro Zvonilku. Vlastně se jedná o jakýsi doplněk či protiklad Zvonilčina motivu. Ve filmu je uslyšíte odděleně, ale plného efektu je dosaženo až v samotném závěru filmu, kdy spolu obě víly letí krajinou. Je to jako kousky skládačky, které do sebe zapadnou. Oba motivy se dokonale doplňují, když je zahrajete současně. Dalo by se říct, že Modrovloččin motiv je něco jako Zvonilčin pozpátku.“

Možná by si někdo říkal, že poté, co McNeely složil hudbu ke všem filmům ze série o vílách, je pro něj celý proces tvorby snazší, obzvlášť s ohledem na jeho výjimečné nadání. Zdá se, že je tomu ale spíše naopak. „Pravděpodobně si to komplikuji více, než by bylo třeba,“ směje se skladatel. „Snažím se pokaždé znovu vynalézat kolo. Mým cílem je, abyste si mou hudbu poslechli a řekli si 'Ano, to je Tajemství křídel'. A to platí i v případě ostatních filmů. Jsou zcela ojedinělé.“ Když McNeely začal svou pouť Zvonilčiným světem, bylo pro něj důležité, aby hudba odrážela svět, ve kterém tyto mýtické bytosti žijí. Zjistil, jak obrovskou součástí irské literatury tato stvoření jsou. „Rozhodoval jsem se, jak by hudba k filmu měla znít, a během příprav jsem objevil obrovskou spoustu básní a divadelních her o vílách, které se odehrávaly v Anglii či Irsku. Takže jsem z hlavy nemohl dostat keltské motivy. Přirozeně k tomu pasovaly. A tím byla určena hudební povaha prvního filmu.“

Protože se další díl série, Velká záchranná výprava, vydává do zcela jiných končin, využil pro něj jako zdroj své inspirace McNeely hudbu slavných anglických skladatelů. „Tento soundtrack byl v mnohem větší míře založen na klasické anglické hudbě a na lidových písních počátku 20. století. Hodně mě ovlivnili skladatelé jako Ralf Vaughn Williams a Benjamin Britten.“

Kromě práce na orchestrálním soundtracku pro film Zvonilka: Tajemství křídel McNeely také produkoval a vytvořil aranžmá dvou původních písní Valerie Vigoda a jejího manžela Brendana Milburna - The Great Divide, kterou ve filmu zpívají populární McClain Sisters, a We'll Be There v podání Sydney Sieroty.

Po stylistické stránce si hudba pro animované filmy zachovala podobu, od které se hudba pro filmy hrané zvolna odklání. „Obecně je hudba pro animované filmy mnohem více podřízena tématům a více se vyjadřuje k tomu, co diváci na plátně vidí,“ souhlasí McNeely. „Hudba emuluje dění, které divák sleduje. Nemá sklony ke změnám či proměnám na základě toho, co se na plátně odehrává.“

Cílem filmového soundtracku je vždy snaha podtrhnout vyznění příběhu, ale současně ho nepřebíjet. „Odhadnout správnou míru zdůraznění či ho naopak přehnat je velice zapeklité,“ míní McNeely. „Ve skutečnosti bych situaci, kdy si divák hudbu naplno uvědomí, považoval za osobní prohru. Snažím se být nevtíravý. Stává se, že svou hudbou vyprávím nějaký příběh a vy si to možná ani neuvědomujete. Ale ke konci filmu, když už jste všechny motivy několikrát slyšeli, na vás začínají působit a v ideálním případě ovlivňují to, jak celý příběh vnímáte.“

Podobné filmy

Život po životě
(Hereafter) Příběh tří lidí, které nějakým způsobem postihla smrt. Matt Damon je americký ...
zítra 02.35
Nova Cinema
Dračí srdce 3: Čarodějova kletba
(Dragonheart 3: The Sorcerer's Curse) Gareth a skupina mladých vojáků se chystají na závěr...
pá. 14.5. 00.20
Nova Cinema
Robinsonovi
(Meet the Robinsons) Sirotek Lewis je geniální chlapec, a tak trochu malý vědec, který neu...
pá. 14.5. 20.00
Nova Cinema
Podobné filmy
Jestli se ti nelíbí naše nabídka podobných pořadů napiš nám.

logo horoskopy
logo humor
logo studentka
logo nejhry
logo sms
logo tvp
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce... Filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
    Přihlášení
    Registrace


    Středa 12. 5. 2021 Svátek má Pankrác
    Vyhrávej v casino.cz nebo na vyherni-automaty.cz   Prodávej s Plať-Mobilem.cz